Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:55

O jee, dat vind ik een heel domme reactie van haar. Een paard is een paard en denkt als een paard. Een sportpaard is misschien wat heter en werklustiger maar denkt nog steeds als een paard en heeft dezelfde behoeftes als een paard. .
Ik snap wel wat Emmelie bedoelt, maar ze verwoordt het gewoon niet goed.
Ook circusdieren zijn vaak in gevangenschap geboren, dat maakt het dus niet anders dan een sportpaard
(Ook over dierentuinen heb ik gemengde gevoelens, maar die hebben dan nog fokprogramma's voor bedreigde diersoorten en zorgen ook voor educatie.)
En in feite doen veel sportpaarden ook 'kunstjes" dus de hele vergelijking gaat mank.

De uitzending van Arjan Lubach is natuurlijk satire. Maar dat het zo'n enorme discussie oproept laat wel zien DAT het misgaat. Er is niks mis met sport, zolang een paard in zn waarde wordt gelaten, de prestaties vanuit het paard zelf komen en niet met behulp van niet diervriendelijke trainingsmethoden. En aan de behoeften van het paard wordt tegemoet gekomen (voeding, veiligheid, vrije beweging en sociaal contact).

En ook de KNHS heeft boter op het hoofd. Ze kunnen de sport best beter reguleren met betrekking tot de wedstrijden.. Is het te warm?. Zorg dan voor een aangepast programma. Waait het te hard? Trek 1 lijn met het afgelasten van wedstrijden en laat het niet aan de wedstrijdsecretariaten zelf over. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:59

MyWishMax schreef:
Het is niet de bedoeling dat een instructie als toezichthouder staat. Moet een jurylid zijn en ook 1 die jiet van de vereniging is, dacht ik. Dat laatste weet ik niet zeker, kan veranderd zijn omdat het lastig is om juryleden te krijgen voor toezicht


Ik heb het hier ook best vaak gezien. Ik heb de jury regelmatig zien controleren.
Ook veel bij de pony's

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:06

Hier moest ik ook een langer stuk voor aansnoer neusriem halen, omdat het te kort was. Neusriemen zonder aansnoer stuk passen hier niet dicht of veel te strak. Ik vind aansnoer dus veel fijner, kussentje en aan te passen qua lengte.

Dat vind ik ook het lastige. Het strak aan trekken ligt niet aan de neusriem dus die verbieden is symptoombestrijding.

DuoPenotti

Berichten: 29988
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:10

Precies MWM
Het ligt aan het aansnoeren, niet aan het hoofdstel.
Want eigenlijk zijn die aansnoer gewoon fijner.

Ook nog een voordeel, geen haren ertussen.
Die van mij snoei ik niet altijd helemaal kort en hebben best wat haar.
Met een aansnoer zit de gesp nooit in het haar.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:10

Afbeelding
Dit is dus ook een aansnoer.
Maar ik gebruik hem alleen als een hoofdverfraaier :D
Geen keelriem, geen sperriem en de neusriem met een klipje vastmaken. gemak dient de mens.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:16

Mijn versie van los genoeg is paard eten kunnen geven en dat makkelijk weg kunnen krijgen :') Oke, sommige dingen niet ivm bit, zoals hooi, maar snoepjes, stuk wortel of appel. :+

Maar goed, ik wil dus dat paard ook echt mond open kan doen, ook zonder bit (maar valt mij enorm tegen hoe slecht diverse bitloze opties blijven liggen als ik ze niet strak doe) want dat geeft veel informatie. Het gebeurt niet alleen als iemand te streng in de hand is, hier doet paard het als je bijvoorbeeld op een moeilijk stuk qua lijf zit. Dat openen wil je niet, dus ga je dat stuk oplossen in lijf en niet de neusriem strakker doen.

DuoPenotti

Berichten: 29988
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:19

Ja dat klopt, dat is mij ook opgevallen.
Bitloos schuift als ik het zo los heb als mijn gewone hoofdstel.

Poll maar dat klipje zit wel op de huid of niet?
Staat hem wel prachtig!!

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:20

Ik heb niet zoveel met een aansnoerneusriem. Maar uiteindelijk is het vooral aan de persoon die de neusriem vastmaakt hoe strak de neusriem zit.

Zelf maak ik de neusriem eigenlijk nooit los. Schuif het gewoon als een halster om het hoofd. Maar ik heb ook geen bit dus dat scheelt natuurlijk :D

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:23

Spenk schreef:
[ [url=m/LnyFCr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit wordt massaal gedeeld nu. Met een hele boel kritische geluiden.


Serieus... -O-

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:23

Die Emmelie… ‘circusdieren worden opgesloten en moeten kunstjes doen voor publiek’ ehm… en het verschil met topsport paarden is…?
Haar houding zegt idd genoeg.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:24


fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:27

Woke, is een flutwoord.

Dat is toch geen argument?
Moet er niets veranderen omdat het voor sommige mensen niet voldoende is?

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:30

Ik vind dat echt een vreselijk domme verdediging...
Charlotte en Carl hebben dus recreatie paarden?

Ik snap best dat de dekhengsten niet bij elkaar kunnen. Maar wel buiten. En ja er zit echt wel verschil in karakter, maar ook dieren met die karakters komen bij amateurs terecht. Geen beginners, maar wel amateurs en daar kunnen ze wel naar buiten.
Het is net als de 1e dag in de wei hier. Dan doen ze extreem gek, terwijl xe daarvoor gewoon in de paddock kwamen. Maar de weide is leuk, dus doen ze gek. Als ik ze dan naar binnen haal doen xe de volgende dag weer gek. Als ze gewoon elke dag gaan is dat veel minder en niet meer met loslaten meteen, maar ja ze doen echt wel wat raars in die paar uur. Daar zijn het dieren voor. Ze kunnen in de stal, molen, longeerbak ook gek doen.

Gelukkig ken ik er ook een heel aantal in de hoge sport waar ze wel normaal buiten komen. Soms pas na het rijden om wat energie te laten afvloeien, maar wel gewoon buiten.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:36

fransje23 schreef:
Woke, is een flutwoord.

Dat is toch geen argument?
Moet er niets veranderen omdat het voor sommige mensen niet voldoende is?


Dierdnrechtenactivisten dan. Dat woord dekt de lading beter.
En ja, er moet zeker wat veranderen. Alleen is het zo dat sommige activisten alleen maar activist zijn om het activisme. Die gaan echt altijd door en zullen nooit en nooit tevreden zijn.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:41

DuoPenotti schreef:
Ja dat klopt, dat is mij ook opgevallen.
Bitloos schuift als ik het zo los heb als mijn gewone hoofdstel.

Poll maar dat klipje zit wel op de huid of niet?
Staat hem wel prachtig!!


Ja, Maar in een terugwijkend deel. En met de afgeronde platte kant naar de huid.
Op foto 3 en 4 kun je het goed zien.

En ik heb alles zo los zitten dat het toch maar gewoon 'aan' ligt. of bungelt.

En die bitloze ergernis heb ik dus ook. Dat geschuif lijkt me vreselijk irritant. Het paard van de foto heeft ook een broertjes dood aan bitloos. Die heeft echt liever bit of dan gelijk door naar neckrope. Maar niet dat gekriegel op zijn neus.

Loretta: je moet het ook niet doen voor de extremen. In eerste instantie zou ik zeggen datj je het doet voor het paard, dan voor jezelf, dan voor de grote menigte maar nooit voor de groep die je toch niet kunt overtuigen. Daarbij kun je er hooguit voor zorgen dat je ze minder (logische) minutie geeft.

Bijvoorbeeld ook met vlees eten: ik vind het belangrijk dat er veel aandacht is voor dierwelzijn en dus koop ik alleen dát vlees (en eet minder vlees) maar dan doe ik het altijd nog verkeerd voor vegans. Prima. Lekker laten doen. Wil niet zeggen dat mijn inspanningen daarom niets waard zijn.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 06-05-22 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:43

Pol, hier ook. Druk op neus/hoofd of schuiven op neus is geïrriteerd tot boos paard. Best jammer, voor werken aan de hand had ik graag iets bitloos gehad. Ik heb het wel, maar ze waardeert het niet.

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:49

Spenk schreef:
[ [url=m/LnyFCr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit wordt massaal gedeeld nu. Met een hele boel kritische geluiden.


Ik vind het ook zo raar dat een dressuurruiter dit deelt waarvan op social media duidelijk wordt dat haar paarden ook gewoon elke dag buiten staan. Of in ieder geval regelmatig.
Daardoor is de berichtgeving heel verwarrend, maar het is sowieso raar gezegd in het artikel.

Edit: zie nu dat ze de story verwijderd heeft trouwens.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:55

Josien_ schreef:
Spenk schreef:
[ [url=m/LnyFCr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit wordt massaal gedeeld nu. Met een hele boel kritische geluiden.


Ik vind het ook zo raar dat een dressuurruiter dit deelt waarvan op social media duidelijk wordt dat haar paarden ook gewoon elke dag buiten staan. Of in ieder geval regelmatig.
Daardoor is de berichtgeving heel verwarrend, maar het is sowieso raar gezegd in het artikel.


Daarom ook mijn opmerkingen. Je kunt deze op 2 manieren opvatten. 'niet alleen maar in de wei' of 'ze hoeven niet buiten'.
En daarom pas ik ok even op met iemand 'dom' te noemen.
Onhandig uitgedrukt kan ook nog namelijk.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:03

Josien_ schreef:
Spenk schreef:
[ [url=m/LnyFCr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit wordt massaal gedeeld nu. Met een hele boel kritische geluiden.


Ik vind het ook zo raar dat een dressuurruiter dit deelt waarvan op social media duidelijk wordt dat haar paarden ook gewoon elke dag buiten staan. Of in ieder geval regelmatig.
Daardoor is de berichtgeving heel verwarrend, maar het is sowieso raar gezegd in het artikel.

Edit: zie nu dat ze de story verwijderd heeft trouwens.

Tja maar weet je die doelen volgensmij vooral op ze staan lekker een dagdeel buiten een uurtje of 3. dat is beter dan niks absoluut!

Maar dat is natuurlijk met een uur werken nog 20 uur op de box.

Het wordt gebracht alsof dat allemaal voldoende is want ze willen toch niet langer ze willen bij ons zijn en voor ons werken.

En alsof paarden die wel de hele dag buiten staan dan allemaal recreatiepaarden zijn.

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:18

Wanneer het over buiten staan van toppaarden gaat schrok ik meer van de reactie van meneer Voorn laatst op Facebook. Die reageerde op een nieuwsbericht dat hij zijn sportpaarden echt niet buiten ging zetten en ze op zijn manier veel betere aandacht kregen ofzoiets.

Alle beetjes helpen om een goede beweging in te zetten :) .

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:19

Sportpaarden kunmen ook prima buiten. Zelf wil ik mijn paard ook niet in een stal.
Maar wie ben ik om me te bemoeien met hoe anderen het doen. Dat is iets wat ik behoorlijk storend vind. Dat bemoeien.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:22

Spenk schreef:
[ [url=m/LnyFCr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit wordt massaal gedeeld nu. Met een hele boel kritische geluiden.

Tot ze een paard hebben dat niet voldoet. Dan boeit het ze geen ** meer dat ze zo graag bij hen willen zijn. :+ En ja nu heb ik het specifiek over mevrouw scholtens. Niet over de gehele topsport. Dat uitgerekend zij zo reageert is om van te walgen.

Kan iemand me nu vertellen hoe je ruiters als dit nog serieus kan nemen? Anky met haar "wij werken ook 8 uur per dag". Emmelie met bovenstaand stukje dwaasheid?

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:23

Josien_ schreef:
Wanneer het over buiten staan van toppaarden gaat schrok ik meer van de reactie van meneer Voorn laatst op Facebook. Die reageerde op een nieuwsbericht dat hij zijn sportpaarden echt niet buiten ging zetten en ze op zijn manier veel betere aandacht kregen ofzoiets.

Alle beetjes helpen om een goede beweging in te zetten :) .

Klopt maar de timing is wel enorm beroerd....

Van Emmelie werden allemaal foto's gedeeld van afgesnoerde neuzen op facebook nav dit bericht :=

Dit weekend is het NK dressuur nou dat is nu voer voor activisten.

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:24

MyWishMax schreef:
Ik vind dat echt een vreselijk domme verdediging...
Charlotte en Carl hebben dus recreatie paarden?

Ik snap best dat de dekhengsten niet bij elkaar kunnen. Maar wel buiten. En ja er zit echt wel verschil in karakter, maar ook dieren met die karakters komen bij amateurs terecht. Geen beginners, maar wel amateurs en daar kunnen ze wel naar buiten.
Het is net als de 1e dag in de wei hier. Dan doen ze extreem gek, terwijl xe daarvoor gewoon in de paddock kwamen. Maar de weide is leuk, dus doen ze gek. Als ik ze dan naar binnen haal doen xe de volgende dag weer gek. Als ze gewoon elke dag gaan is dat veel minder en niet meer met loslaten meteen, maar ja ze doen echt wel wat raars in die paar uur. Daar zijn het dieren voor. Ze kunnen in de stal, molen, longeerbak ook gek doen.

Gelukkig ken ik er ook een heel aantal in de hoge sport waar ze wel normaal buiten komen. Soms pas na het rijden om wat energie te laten afvloeien, maar wel gewoon buiten.


Let op, er staat niet in het stukje dat de paarden niet buiten komen, allen niet "de hele dag" buiten.
Niettemin gaan de vergelijkingen die ze maakt tussen topsport paarden en recreatiepaarden gewoon mank. Paarden zijn paarden met dezelfde behoeftes
En circusdieren worden ook in de regel in gevangenschap geboren.
Paarden vertonen net zo goed "kunstjes". Etc etc. Het is gewoon een "dom" stukje.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:29

Loretta schreef:
Sportpaarden kunmen ook prima buiten. Zelf wil ik mijn paard ook niet in een stal.
Maar wie ben ik om me te bemoeien met hoe anderen het doen. Dat is iets wat ik behoorlijk storend vind. Dat bemoeien.


Als dierwelzijn zijn in het beding is, kan het bemoeien ook een stem voor het dier zonder stem zijn.

Zwijgen is soms toestemming geven aan zaken die niet oké zijn.