Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:54

Bij de top gebeurd t al toch?

DuoPenotti

Berichten: 29988
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:57

Is dat zo?
Ik heb daar niets van gehoord, maar dat kan aan mij liggen :j

Als dat zo is dan inderdaad doorpakken naar amateurs.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:21

Mars schreef:
Bij de top gebeurd t al toch?


Volgens mij niet, zou niet weten waar en hoe. :)

Wat betreft de neusrieen als een instructeur die het dicht snoeren van de neusriem adviseert ook toezichthouder is vraag ik mij af hoe de controle is..
Het zou standaard moeten worden gelijk met controle van de entingen, het tuig etc.
Lijkt mij een mooie geste als de Knhs alle wedstrijdorganisatie zo een plastic neusriemmeter toestuurt.

Vroeger bij de endurance werd voor de start gecontroleerd of je kleding en tuig aan de regels vol deed. Daar werden overigens ook mensen naar huis gestuurd als de basisenting niet correct was.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:32

Oh dat dacht ik bij de OS eens gezien te hebben?

Of ik ben in de war met western

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:40

Mars schreef:
Oh dat dacht ik bij de OS eens gezien te hebben?

Of ik ben in de war met western


Je hebt volgens mij trouwens wel gelijk. Er is een controle van de mond na afloop van de proef.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:40

Neusriem, bit en oornetje (en peesbeschermers/strijklappen bij springen) worden inderdaad gecontroleerd

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:44

Het is niet de bedoeling dat een instructie als toezichthouder staat. Moet een jurylid zijn en ook 1 die jiet van de vereniging is, dacht ik. Dat laatste weet ik niet zeker, kan veranderd zijn omdat het lastig is om juryleden te krijgen voor toezicht

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:01

MyWishMax schreef:
Het is niet de bedoeling dat een instructie als toezichthouder staat. Moet een jurylid zijn en ook 1 die jiet van de vereniging is, dacht ik. Dat laatste weet ik niet zeker, kan veranderd zijn omdat het lastig is om juryleden te krijgen voor toezicht


Maar veel mensen die instructie geven zijn tevens jurylid.
Bij ons op de vereniging zijn de toezichthouders wel lid van vereniging.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:24

Mars schreef:
Het zou een goede zaak zijn als er meer toezicht zou komen bij de amateurs. Neusriemen, bit, wondjes, maar ook een duidelijk te zware ruiter weg kunnen sturen. Je sluit niet alle narigheid uit maar alle beetjes helpen momenteel.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik word op elke wedstrijd gecontroleerd. Sporen, neusriem, mutsje, bit en bloed. Hoeveel meer kunnen ze mij als amateur nog controleren zonder een paskamer en een dokter nodig te hebben?

Fly_high

Berichten: 3315
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:44

Ik ben als amateur in Nederland never nooit gecontroleerd, waar dan ook op :+ ik rij weliswaar 9 op 10 keer zonder sporen, wel gewoon met neusriem, bit, soms ook zweep erbij etc. Kijkt niemand naar of het klopt.

Gewicht vind ik een lastige, maar KNHS zou van mij best mogen ingrijpen wat dat betreft. Vooral met dressuur zitten er heftige gevallen tussen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:08

Fly_high schreef:
Ik ben als amateur in Nederland never nooit gecontroleerd, waar dan ook op :+ ik rij weliswaar 9 op 10 keer zonder sporen, wel gewoon met neusriem, bit, soms ook zweep erbij etc. Kijkt niemand naar of het klopt.

Gewicht vind ik een lastige, maar KNHS zou van mij best mogen ingrijpen wat dat betreft. Vooral met dressuur zitten er heftige gevallen tussen.

Hier is het vanaf een bepaalt niveau verplicht dus ik heb weinig keuze gezien ik dat niveau gepasseerd ben met mijn huidige paard.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:19

Ik ben al wel aantal keer gecontroleerd. Op bit, sporen en bloed. En natuurlijk paspoort/entingen, maar dat laatste wel vele malen vaker.

Sinds de toezichthouders niet meer gestart, dus laatste 2 jaar nog geen ervaring hoe ze het nu doenm

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:20

Niet alleen in de dressuur en springen, maar ook bij elke tak van paarden'sport' of bij rassen-presentaties (kijk bijvoorbeeld naar de verschrikkelijke taferelen die bijvoorbeeld Tennessee Walking Horses moeten ondergaan).

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:07

Wij (reining) worden bij elke proef die we doen, dat kan dus 4x in 1 weekend gecontroleerd op bloed en bit (bitcheck)
Dit kan zowel voor als na elke proef.
Neusriemen zijn bij ons verboden tijdens de proef.

Zijn niet anders gewend. Dit word gedaan door officiele judges.
Onze wedstrijden zijn dan doorgaans ook duurder.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 23:04

Hier is het wel altijd na de proef (en ook na elke proef trouwens.) omdat ze de combinaties niet willen storen vlak voor ze de ring in gaan. Maar zodra je gegroet hebt kom je vanuit de ring eigenlijk langs een official die alles na kijkt en die staat altijd zo op gesteld dat er echt niemand langs door kan glippen. Wordt er iets gevonden dat niet oké is dan is het resultaat onmiddellijke uitsluiting dus dan heb je je proef gewoon "voor niks" gereden.

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:58

Ik zie trouwens een grote rol voor instructie wbt het harnachement controleren, dat is sowieso iets wat er bij hoort. Als intructeurs nu ook die neusriem controle er bij gaan doen dan zet dat volgens mij meer zoden aan de dijk want dan bereik je ook (hopelijk) de amateur die niet op wedstrijd gaat. Moet je uiteraard wel een goede instructeur hebben...

En controle na wedstrijd mag standaard zijn van mij, op alle niveau's.

En weg met die aansnoerneusriemen, ik zie daar de functie niet van in..laten we gewoon weer normaal doen met simpele neusriemen die gebruikt worden zoals ze gebruikt horen te worden.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:16


Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:24

Hebben jullie de reactie op dit hele gebeuren van Emmelie Scholtens ook gelezen? Dat is nou exact wat er misgaat... doen alsof sportpaarden iets heel anders zijn en niet naar buiten hoeven :+

Het is al overal opgepakt en wordt enorm kritisch op gereageerd.

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:26

Ow ze halen al gelijk hyperflexie en LDR door elkaar, dat verbod op hyperflexie was er al. Al zie ik niet veel springruiters die zich daar aan houden. Achter de loodlijn is iig wat anders dan hyperflexie.

Voor de rest lijkt het me een goede zaak, het zijn aanbevelingen dus we moeten nog maar zien wat er van terecht gaat komen.

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:26

Spenk schreef:
Hebben jullie de reactie op dit hele gebeuren van Emmelie Scholtens ook gelezen? Dat is nou exact wat er misgaat... doen alsof sportpaarden iets heel anders zijn en niet naar buiten hoeven :+

Het is al overal opgepakt en wordt enorm kritisch op gereageerd.


Niet gelezen, heb je een linkje?

Dat is inderdaad een verkeerde mentaliteit.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:30

Afbeelding

Dit wordt massaal gedeeld nu. Met een hele boel kritische geluiden.

DuoPenotti

Berichten: 29988
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:39

Elisa2 schreef:
Ik zie trouwens een grote rol voor instructie wbt het harnachement controleren, dat is sowieso iets wat er bij hoort. Als intructeurs nu ook die neusriem controle er bij gaan doen dan zet dat volgens mij meer zoden aan de dijk want dan bereik je ook (hopelijk) de amateur die niet op wedstrijd gaat. Moet je uiteraard wel een goede instructeur hebben...

En controle na wedstrijd mag standaard zijn van mij, op alle niveau's.

En weg met die aansnoerneusriemen, ik zie daar de functie niet van in..laten we gewoon weer normaal doen met simpele neusriemen die gebruikt worden zoals ze gebruikt horen te worden
.


op zich eens hoor.
Maar voor mijn dikke neus paarden is de aansnoer ideaal...niet om aan te snoeren hoor :D
Maar het kinstuk kun je vervangen door een langere.
Want te vaak past bij hun alles, maar niet het kinstuk, dan is dat leer te kort.

DuoPenotti

Berichten: 29988
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:42

Spenk schreef:
[ [url=m/LnyFCr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit wordt massaal gedeeld nu. Met een hele boel kritische geluiden.

verschrikkelijke domme muts...

Een paard is een paard.
En als je die gewoon van uit de opfok, want dan kan het allemaal nog wel, daarna ook gewoon buiten houd is het een sportpaard wat lekker buiten staat.
Lekker mentaal paard is, moet ze opletten hoe fijner hij nog meer kan lopen...doos.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:46

Ondanks al mijn positieve geluiden: Dit zijn inderdaad geen argumenten waar ik blij van wordt.
Of waar ik me in kan vinden.

Al komen de paarden daar wél buiten. Althans: ik heb daar paarden buiten zien staan.
Dus ben benieuwd of ze bedoelt:
-ze willen ook best gereden worden en niet alleen de hele dag lanterfanten.
Of
-ze hoeven niet (zo veel) naar buiten want ze werken liever.
Maakt nogal een verschil en kan ik niet uit deze tekst halen.

Ik ben groot voorstander van de aansnoer neusriem. Die heeft een mooi zacht onderlegd deel en kun je veel symetrischer vastmaken.

DP: echt? Ik heb laatst nog gaatjes bij moeten maken. Had hem al op het laatste zitten maar bungelde heel irritant tok tok tok tegen de kaak aan.
https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... collection
Ik gebruik hem in de 'alles er af' versie.

DuoPenotti

Berichten: 29988
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:55

Ja maar ze zijn hier ook gezegend met bitmaat 14,5 en 15,5 :D

https://www.horsetopshop.com/products/f ... jYQAvD_BwE

Dit kinstuk heb ik er nu bij 1 van de 2 ook aan zitten.
Dat zou ik het liefste aan alle hoofdstellen zien.
Ja je kan nog steeds te strak trekken hoor, maar wel minder makkelijk.
En lekker zachte padding.

Afbeelding