Vegan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:36

Nicky1963 schreef:
Maar dan ben je geen veganist/vegan. Want veganisten trekken dit consequent door in hun hele leven. Dat kenmerkt de veganist.


Wie heeft jou benoemd tot de officiële vegan politie?

Ik vind het nooit zo heel zinvol om iemand direct een 'nep' veganist of vegetariër te noemen als iemand voor 99% zijn haar leven zo inricht maar dan op een punt/een paar puntjes filosofisch of praktisch afwijkt van wat de gemiddelde/beste veganist zou moeten vinden/doen. Ik heb niet het idee dat dat het idee van veganistisch leven voor veel mensen nogal extreem en onbereikbaar maakt. Terwijl het zo fijn zou zijn als plantaardig alternatieven juist als normaal en toegankelijk worden gezien.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 06-04-22 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:37

DuoPenotti schreef:
Bailey,
Zonder Persoonlijk te willen zijn maar het nu toch ben omdat ik niet weet hoe ik het anders moet zeggen.
Door hoe jij reageert is dat voor mij juist de reden om er niet eens een beetje over na te willen gaan denken.
Te agressief te extreem.
Zoals andere omschrijven. Net een sekte.
Terwijl met wat minder mensen misschien wel na gaan denken.




Nee hoor, want dan had je het al gedaan. Dus mij als excuus gebruiken om je eigen gedrag goed te praten, dat mag je achterwege laten. Dat je je zo aangevallen voelt hierdoor zegt alles over jou en jou cognitieve dissonantie, en niks over veganisme. En als je dit agressief en extreem vindt, oh boy.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:37

Ik vind ook wel dat we erg hypocriet omgaan met waarden zoals dierenwelzijn, dierenliefde etc.

Niettemin: met extremistische uitspraken creëer je extremisme. Niets meer en niets minder.

Ga in gesprek met elkaar en heb respect voor elkaar, ook als je je er echt niet in kunt vinden.

DuoPenotti

Berichten: 29972
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:38

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
Bailey,
Zonder Persoonlijk te willen zijn maar het nu toch ben omdat ik niet weet hoe ik het anders moet zeggen.
Door hoe jij reageert is dat voor mij juist de reden om er niet eens een beetje over na te willen gaan denken.
Te agressief te extreem.
Zoals andere omschrijven. Net een sekte.
Terwijl met wat minder mensen misschien wel na gaan denken.




Nee hoor, want dan had je het al gedaan. Dus mij als excuus gebruiken om je eigen gedrag goed te praten, dat mag je achterwege laten. Dat je je zo aangevallen voelt hierdoor zegt alles over jou en jou cognitieve dissonantie, en niks over veganisme. En als je dit agressief en extreem vindt, oh boy.

Precies. Dit bedoel ik.

Echt precies :j

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:38

Onali schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd





Ah nee, dit is inderdaad een hele intelligente reactie. Je begrijpt er inderdaad helemaal niks van. Tegen dierenmishandeling zijn, maar anderen wel betalen om dieren te mishandelen en dat nog verdedigen ook.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 09-04-22 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald bericht

Goner
Berichten: 297
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:38

Lalahorse schreef:
Daan13 schreef:
Gekopieerd van internet;

Veganisten trekken dit consequent door in hun gehele leven. Niet alleen houden ze hiermee rekening in hun voeding. Veganisten kopen ook geen nieuwe kleding die gemaakt is van dieren zoals bont, leer, wol, dons, vilt, veren en zijde. Bij verzorgingsproducten letten vegans erop dat deze geen dierlijke ingrediënten bevatten of getest zijn op dieren. Ze wijzen ook het gebruik van dieren voor vermaak af. Veganisten bezoeken dus geen dierentuin en berijden geen dieren. Dieren worden niet gehouden, tenzij dit in het belang van het dier is, zoals de (tijdelijke) opvang van hulpbehoevende of asieldieren.



Wat ik zo lees zou iedere bokker met een paard dus geen veganist kunnen zijn.
Alleen de bijrijders die niet rijden kunnen veganist zijn.

Als je even deze "regels "aanhoud.

Maar hoe doe je dat met kleding?

En met je rijlaarzen?



ik eet alleen geen dierlijke dingen , geen vlees geen zuilvel geen ei , draag geen leer of wol . maar ik ben niet heell exstreem . die heb je ook . ik ben wel tegen ki bij koeien paarden varkens en zo


Ben wel benieuwd waarom je dan tegen KI bent?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:39

liedje89 schreef:
Nicky1963 schreef:
Maar dan ben je geen veganist/vegan. Want veganisten trekken dit consequent door in hun hele leven. Dat kenmerkt de veganist.


Wie heeft jou benoemd tot de officiële vegan politie?

Ik vind het nooit zo heel zinvol om iemand direct een 'nep' veganist of vegetariër te noemen als iemand voor 99% zijn haar leven zo inricht maar dan op een punt/een paar puntjes filosofisch of praktisch afwijkt van wat de gemiddelde/beste veganist zou moeten vinden/doen. Ik heb niet het idee dat dat het idee van veganistisch leven voor veel mensen nogal extreem en onbereikbaar maakt. Terwijl het zo fijn zou zijn als plantaardig alternatieven juist als normaal en toegankelijk worden gezien.


Hier ben ik het mee eens. Het leven zou zo veel gemakkelijker zijn als iedereen een beetje flexibiliteit was gegund.

En baileymix: :') :') You go girl :')
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 06-04-22 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:39

Baileymix: goed bedoeld. Snap je niet dat je juist meer mensen van je visie weg jaagt met je uitspraken?

Don’t let perfect ruin good.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:39

DuoPenotti schreef:
Precies. Dit bedoel ik.

Echt precies :j



Nee hoor, dat is te makkelijk. Zeg het maar gewoon. Wat bedoel je precies? Waarom doet het je zoveel?

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:39

liedje89 schreef:
Nicky1963 schreef:
Maar dan ben je geen veganist/vegan. Want veganisten trekken dit consequent door in hun hele leven. Dat kenmerkt de veganist.


Wie heeft jou benoemd tot de officiële vegan politie?

Ik vind het nooit zo heel zinvol om iemand direct een 'nep' veganist of vegetariër te noemen als iemand voor 99% zijn haar leven zo inricht maar dan op een punt/een paar puntjes filosofisch of praktisch afwijkt van wat de gemiddelde/beste veganist zou moeten vinden/doen. Ik heb niet het idee dat dat het idee van veganistisch leven voor veel mensen nogal extreem en onbereikbaar maakt. Terwijl het zo fijn zou zijn als plantaardig alternatieven juist als normaal en toegankelijk worden gezien.

Officiële? _/-\o_
Dit was niet banketstaaf bedoeld hoor. Er is nou eenmaal een min of meer officiële omschrijving/beschrijving/verklaring van het begrip "vegan/veganisme'. Dat was alles hoor, liedje.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 06-04-22 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:40

Selina schreef:
Joh, zullen we de discussie netjes houden?
Een hele groep mensen hersenloos noemen omdat ze een visie hebben waar jij geen last van hebt, is niet nodig. (En nee daar heb je geen last van want jij mág gewoon vlees eten. En als je vindt dat je wel last hebt in dit topic moet je misschien geen topic aanklikken over een onderwerp waar je een hekel aan hebt)


Oh het werkt 1 kant op?
Ik mishandel viavia dieren, maar ik mag daar niks op terug zeggen?

Ik las dit topic al voordat het op slot ging en mag gewoon meepraten.

Ik heb niks tegen andersetende, maar dring je levenstijl niet op.
En dat is bij de meeste vegans niet haalbaar.

Moeten er dingen veranderen in de veehouderij; absoluut.
Maar het is een onhaalbaar utopia om dieren uit ons menu te bannen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:41

Niet mee eens Onali maar wel mee eens dat het zo opdringerig of extreem niet hoeft :j

SelinaJarig

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:42

Je mag best jouw mening zeggen. Maar een groep hersenloos noemen omdat je het niet eens bent met Baileymix, dat lijkt me onnodig. Ik vind het een interessante discussie maar laten we gewoon niet persoonlijk naar elkaar worden.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:42

Verdraagzaamheid zou zo leuk zijn :')

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:42

poes schreef:
Baileymix: goed bedoeld. Snap je niet dat je juist meer mensen van je visie weg jaagt met je uitspraken?

Don’t let perfect ruin good.



Welke uitspraken? En ik denk dat mensen zichzelf overschatten. Het is een veelgehoorde 'comeback' in de vegan wereld. "Juist door mensen zoals jij ben ik niet vegan". Het is er eentje die totaal niet klopt. En die er ook niet toe doet. Het is bedoeld om mensen die voor iets opkomen de mond te snoeren.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:45

Selina schreef:
Je mag best jouw mening zeggen. Maar een groep hersenloos noemen omdat je het niet eens bent met Baileymix, dat lijkt me onnodig. Ik vind het een interessante discussie maar laten we gewoon niet persoonlijk naar elkaar worden.


Ik werd niet persoonlijk, ik zei in het algemeen vegans :')


Maar weer ontopic.

Dit is een discussie waar nooit iemand uit gaat komen.
Beide partijen staan lijnrecht tegenover elkaar.
Ik wil best meer vegetarisch eten, maar helemaal plantaardig gaat het hem niet worden.

DuoPenotti

Berichten: 29972
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:46

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
Precies. Dit bedoel ik.

Echt precies :j



Nee hoor, dat is te makkelijk. Zeg het maar gewoon. Wat bedoel je precies? Waarom doet het je zoveel?

Het doet mij juist niet veel. Integendeel zelfs. Ook al denk jij van wel.
Want je manier van je gedragen is zo kinderachtig dat ik juist denk: koekkoek. :?

Zou je op een prettige manier met argementen komen zou ik misschien kunnen denken. Verhip... Daar heeft ze een punt.
Dat ik nu geen vegan ben kan misschien met beetjes, of misschien wel snel veranderen met argementen die ergens over gaan.

Dit geeft afkeer. En vervolgens schop je ook nog na met hoe jij het zelf invult.

Dan denken mensen niet met je mee.

Maar blijkbaar wil je dat ook niet. Anders was je manier van reageren ook wel anders.


.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:46

Onali schreef:
Oh het werkt 1 kant op?
Ik mishandel viavia dieren, maar ik mag daar niks op terug zeggen?

Ik las dit topic al voordat het op slot ging en mag gewoon meepraten.

Ik heb niks tegen andersetende, maar dring je levenstijl niet op.
En dat is bij de meeste vegans niet haalbaar.

Moeten er dingen veranderen in de veehouderij; absoluut.
Maar het is een onhaalbaar utopia om dieren uit ons menu te bannen.



Maar even eerlijk, Onali. Welke levensstijl wordt er nou meer opdrongen? Werkelijk overal en constant wordt geadverteerd met dierlijke producten. In heel onze maatschappij wordt ons constant aangepraat dat we dierlijke producten moeten kopen en eten. En vooral: dieren worden en masse gehouden en geslacht. Dus welke levensstijl domineert er nou en wordt opgedrongen?

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:47

BaileyMix schreef:
Anne_GTI schreef:
Oprechte vraag: een vegan eet biologische producten die bemest zijn. Dierlijke mest of mag dat ook niet? Alternatief is kunstmest wat een hoge CO2 belasting heeft.

Of mag je alleen wildpluk en uit een voedselbos plukken?



In de definitie van vegan wordt uitgegaan van 'voor zover mogelijk'. Sommige dingen zijn praktisch (nog) niet door te voeren. Ook houdt dat in dat bijvoorbeeld absoluut niet wordt verwacht dat Inuit o.i.d. veganistisch gaan leven. Voor zover praktisch haalbaar.

En vegan gaat strikt genomen om het ethische aspect; voor het klimaat of gezondheid noem je plantaardig. Al gaat klimaat vaak automatisch wel mee in de overwegingen, natuurlijk.


Contradictio in termis...

Allerlei zwaarwegende argumenten maar alleen als het gelegen komt dus...

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:47

Onali schreef:
[
Ik wil best meer vegetarisch eten, maar helemaal plantaardig gaat het hem niet worden.


Wat houdt je tegen om meer vegetarisch te gaan eten?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:50

BaileyMix schreef:
Onali schreef:
Oh het werkt 1 kant op?
Ik mishandel viavia dieren, maar ik mag daar niks op terug zeggen?

Ik las dit topic al voordat het op slot ging en mag gewoon meepraten.

Ik heb niks tegen andersetende, maar dring je levenstijl niet op.
En dat is bij de meeste vegans niet haalbaar.

Moeten er dingen veranderen in de veehouderij; absoluut.
Maar het is een onhaalbaar utopia om dieren uit ons menu te bannen.



Maar even eerlijk, Onali. Welke levensstijl wordt er nou meer opdrongen? Werkelijk overal en constant wordt geadverteerd met dierlijke producten. In heel onze maatschappij wordt ons constant aangepraat dat we dierlijke producten moeten kopen en eten. En vooral: dieren worden en masse gehouden en geslacht. Dus welke levensstijl domineert er nou en wordt opgedrongen?


Je kan toch overal niet-dierlijke ingredienten vinden en kopen? Je argumenten zijn werkelijk van de pot gerukt.

Daarnaast heb je nog niet geantwoord op de vraag hoe jij leed ziet, ook icm met huisdieren. Of voor het gemak de hobbyboer of bokker uit het zelfvoorzienend leven topic.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:51

DuoPenotti schreef:
Het doet mij juist niet veel. Integendeel zelfs. Ook al denk jij van wel.
Want je manier van je gedragen is zo kinderachtig dat ik juist denk: koekkoek. :?

Zou je op een prettige manier met argementen komen zou ik misschien kunnen denken. Verhip... Daar heeft ze een punt.
Dat ik nu geen vegan ben kan misschien met beetjes, of misschien wel snel veranderen met argementen die ergens over gaan.

Dit geeft afkeer. En vervolgens schop je ook nog na met hoe jij het zelf invult.

Dan denken mensen niet met je mee.

Maar blijkbaar wil je dat ook niet. Anders was je manier van reageren ook wel anders.


.



Want die argumenten ken je nog niet? Vast wel, als het zo wordt opgedrongen, toch? Of wil je werkelijk weer hetzelfde riedeltje - waarvan ik bijna niet kan geloven dat iemand het nog niet kent. Dus over het milieu, de stikstofuitstoot, het waterverbruik, het landverbruik, het gevoelsleven van varkens, stalbranden? Of leg je die dan opzij met 'dat geloof ik niet'? Wat zouden voor jou dan wel argumenten zijn 'die ergens over gaan'?

En waarom moeten mensen zo met fluwelen handschoentjes worden aangepakt? Tijd om eigen verantwoordelijkheid te nemen. Fluwelen handschoentjes gebeurt al sinds de jaren 70, daar hebben die dieren niks aan.

Ik denk wel degelijk dat het je veel doet, anders zou je niet zo met hand en tand op werkelijk ieder topic de veehouderij zo verdedigen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:52

BaileyMix schreef:
poes schreef:
Baileymix: goed bedoeld. Snap je niet dat je juist meer mensen van je visie weg jaagt met je uitspraken?

Don’t let perfect ruin good.



Welke uitspraken? En ik denk dat mensen zichzelf overschatten. Het is een veelgehoorde 'comeback' in de vegan wereld. "Juist door mensen zoals jij ben ik niet vegan". Het is er eentje die totaal niet klopt. En die er ook niet toe doet. Het is bedoeld om mensen die voor iets opkomen de mond te snoeren.

Waarom zou die uitspraak niet kloppen? Kunnen mensen niet gewoon een hekel hebben aan mensen die betweterig hun evangelie lopen te prediken? Als de boodschapper zich dusdanig vervelend gedraagt, dan maakt het voor velen niet eens meer uit of er in de boodschap zelf misschien toch ergens een valide punt zat.

Als je mensen die op zich van goede wil zijn maar genoeg blijft lastigvallen omdat ze dan wel nauwelijks vlees meer eten, maar nog steeds kaas op hun brood doen, dan kun je ook bereiken dat ze juist besluiten om voor je neus eens een XXL-schnitzel te gaan zitten eten.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:52

Ik vind veel dingen vies :+
En ik vind veel vegetarische dingen duur, de vleesvervangers.

Ik koop lokaal biologisch vlees, fruit en groente.
Ook mijn zuivel is biologisch en soms lokaal.

Ook de brokken en kattengrit van mijn katten zijn biologisch.

Persoonlijk vind ik dat ik genoeg doe.

DuoPenotti

Berichten: 29972
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:57

Aah dus JIJ maakt het richting mij persoonlijk. Daar wringt dus de schoen. En schuif je mij dat in de schoenen. :+ :')
Duidelijk.

En ik verdedig die niet met hand en tand.
Ben wel voor eerlijke berichtgeving. Zoals die er nu niet is.
En ja oneerlijkheid verdedig ik wel.
Ook betreft andere onderwerpen.
Maar die vallen jou waarschijnlijk niet op.

Fluweel. Ben de laatste die dat gebruikt.
Maar wederom wel eerlijkheid.
Dát kant wakker dier enz niet.

Dus ja dat soort gemanipuleerde berichten je informatie bronnen zijn begrijp ik het verschil in inzicht wel ja.

Dus houd het hier voor mij op.
Tegen zulke onzin us niet op te discussiëren.