Vegan

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:08

Qimm schreef:
De mensen die de regels zó scherp in de gaten houden zijn toch vaak de 'tegenstanders' :')


Dit.

Vrienden die zeggen: yo dat mag jij toch niet eten want er zit 0,06% melk in.
En intussen zelf een biefstukje eten.

Doe gewoon niet.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 22:10

Daan13 schreef:
Gekopieerd van internet;

Veganisten trekken dit consequent door in hun gehele leven. Niet alleen houden ze hiermee rekening in hun voeding. Veganisten kopen ook geen nieuwe kleding die gemaakt is van dieren zoals bont, leer, wol, dons, vilt, veren en zijde. Bij verzorgingsproducten letten vegans erop dat deze geen dierlijke ingrediënten bevatten of getest zijn op dieren. Ze wijzen ook het gebruik van dieren voor vermaak af. Veganisten bezoeken dus geen dierentuin en berijden geen dieren. Dieren worden niet gehouden, tenzij dit in het belang van het dier is, zoals de (tijdelijke) opvang van hulpbehoevende of asieldieren.



Wat ik zo lees zou iedere bokker met een paard dus geen veganist kunnen zijn.
Alleen de bijrijders die niet rijden kunnen veganist zijn.

Als je even deze "regels "aanhoud.

Maar hoe doe je dat met kleding?

En met je rijlaarzen?



ik eet alleen geen dierlijke dingen , geen vlees geen zuilvel geen ei , draag geen leer of wol . maar ik ben niet heell exstreem . die heb je ook . ik ben wel tegen ki bij koeien paarden varkens en zo

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:10

Ik heb geen problemen met wat iemand anders eet, maar bemoei je dan niet met mijn levens/ eetstijl.

En daar gaat het vaak mis.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:13

Poekkie schreef:
Wat een sekte. Nog erger dan de strenge islam als ik het zo lees.



Vreemde conclusies trek je. Andere levende wezens geen leed aan willen doen is een sekte?

Jij vindt dierenmishandelaars oké? Of alleen als het om bepaalde dieren gaat? En waar ligt dan de grens? Een hond hele dagen opsluiten in een hokje is niet oké, een paard hele dag in een box is niet oké, een varken hele dag in een box is wel oké? Honden slachten en eten is niet oké? Een kip slachten en eten is wel oké? Maar mensen die de grens trekken bij alle diersoorten i.p.v. een paar diersoorten zijn extremisten en een sekte?

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:13

Als je perongeluk iets eet waar gelatine in zit vind ik niet dat je dat minder vegetariër maakt. Maar bewust de keuze maken om het te eten wel. Noem het dan geen vegetariër maar flexetarier of zeg dat je overwegend vegetarisch eet. Dat gaat dus niet om iets per ongeluk eten

Ik ben zelf trouwens vegetariër. Ik zit er ook zo op omdat ik het gevoel heb als vegetariër vaak niet serieus wordt genomen door bijvoorbeeld studenten die lachend zeggen vegetariër te zijn maar kip nuggets te eten na een avondje stappen.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:14

Oprechte vraag: een vegan eet biologische producten die bemest zijn. Dierlijke mest of mag dat ook niet? Alternatief is kunstmest wat een hoge CO2 belasting heeft.

Of mag je alleen wildpluk en uit een voedselbos plukken?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:15

Onali schreef:
Ik heb geen problemen met wat iemand anders eet, maar bemoei je dan niet met mijn levens/ eetstijl.

En daar gaat het vaak mis.




Dat is hetzelfde als zeggen "Ik kies ervoor om mijn kinderen te slaan. Ik heb geen problemen met anderen die hun kinderen niet slaan, maar bemoei je dan niet met mijn opvoedingsstijl." Die vlieger gaat dus niet op, omdat die keuze niet jou betreft, maar de wezens die je dat aan doet.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:16

Maar waarom mag jij je dan wel bemoeien met mijn dieren?

Van wie?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:16

BaileyMix schreef:
Poekkie schreef:
Wat een sekte. Nog erger dan de strenge islam als ik het zo lees.



Vreemde conclusies trek je. Andere levende wezens geen leed aan willen doen is een sekte?

Jij vindt dierenmishandelaars oké? Of alleen als het om bepaalde dieren gaat? En waar ligt dan de grens? Een hond hele dagen opsluiten in een hokje is niet oké, een paard hele dag in een box is niet oké, een varken hele dag in een box is wel oké? Honden slachten en eten is niet oké? Een kip slachten en eten is wel oké? Maar mensen die de grens trekken bij alle diersoorten i.p.v. een paar diersoorten zijn extremisten en een sekte?


Ik reageer op je prachtige uitspatting over het geloof waarin jij met glans slaagt in het veroordelen van iedereen die niet denkt zoals jij. Sektegedrag dus.

Je vragen hier zijn eigelijk totaal nier relevant hier, maar goed. Beest een pijnloos en relatief comfortabel leven geven en een zo goed als mogelijk pijnloze dood. En dan opeten. Maakt niet uit welke diersoort.

Edit: en je laatste post toont precies aan wat ik bedoel. Dank je :)
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 06-04-22 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:16

Anne_GTI schreef:
Oprechte vraag: een vegan eet biologische producten die bemest zijn. Dierlijke mest of mag dat ook niet? Alternatief is kunstmest wat een hoge CO2 belasting heeft.

Of mag je alleen wildpluk en uit een voedselbos plukken?



In de definitie van vegan wordt uitgegaan van 'voor zover mogelijk'. Sommige dingen zijn praktisch (nog) niet door te voeren. Ook houdt dat in dat bijvoorbeeld absoluut niet wordt verwacht dat Inuit o.i.d. veganistisch gaan leven. Voor zover praktisch haalbaar.

En vegan gaat strikt genomen om het ethische aspect; voor het klimaat of gezondheid noem je plantaardig. Al gaat klimaat vaak automatisch wel mee in de overwegingen, natuurlijk.

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:18

Lalahorse schreef:
Daan13 schreef:
Gekopieerd van internet;

Veganisten trekken dit consequent door in hun gehele leven. Niet alleen houden ze hiermee rekening in hun voeding. Veganisten kopen ook geen nieuwe kleding die gemaakt is van dieren zoals bont, leer, wol, dons, vilt, veren en zijde. Bij verzorgingsproducten letten vegans erop dat deze geen dierlijke ingrediënten bevatten of getest zijn op dieren. Ze wijzen ook het gebruik van dieren voor vermaak af. Veganisten bezoeken dus geen dierentuin en berijden geen dieren. Dieren worden niet gehouden, tenzij dit in het belang van het dier is, zoals de (tijdelijke) opvang van hulpbehoevende of asieldieren.



Wat ik zo lees zou iedere bokker met een paard dus geen veganist kunnen zijn.
Alleen de bijrijders die niet rijden kunnen veganist zijn.

Als je even deze "regels "aanhoud.

Maar hoe doe je dat met kleding?

En met je rijlaarzen?



ik eet alleen geen dierlijke dingen , geen vlees geen zuilvel geen ei , draag geen leer of wol . maar ik ben niet heell exstreem . die heb je ook . ik ben wel tegen ki bij koeien paarden varkens en zo

Maar dan ben je geen veganist/vegan. Want veganisten trekken dit consequent door in hun hele leven. Dat kenmerkt de veganist.
Quote:
'Veganisme is een levensstijl waarbij – voor zover praktisch haalbaar – wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van, en wreedheid naar, dieren voor eten, kleding of andere doeleinden.

Kort gezegd eten en gebruiken veganisten geen dieren, iets dat van een dier afkomstig is of dat op een dier getest is. Zij eten dan ook geen vlees en geen vis, maar ook geen zuivelproducten, eieren en andere producten van dierlijke oorsprong of met dierlijke ingrediënten.

Ook wordt gelet op het gebruik van kleding, verzorgingsproducten en andere artikelen met dierlijke bestanddelen. Bont, leer, dons, wol, suède en zijde bijvoorbeeld. Daar blijven vegans bij uit te buurt. Maar ook gelatine, bijenwas en producten waar dierproeven voor gedaan zijn, worden gemeden.

Zoals de definitie al aangeeft is veganisme een streven. Dit betekent dat het per persoon kan verschillen in hoeverre het mogelijk is om dierlijke producten te vermijden. Veganisten proberen zich dan ook altijd af te vragen of het mogelijk is om een bepaalde vorm van diergebruik te vermijden of te vervangen met een vegan alternatief. Helaas kan het gebeuren dat er situaties zijn waarin dit niet kan, zoals bij noodzakelijke medicatie.'
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 06-04-22 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:18

Onali schreef:
Maar waarom mag jij je dan wel bemoeien met mijn dieren?

Van wie?



Hoezo, iemand leed aandoen is toch geen recht? Door de jaren heen zijn de wetten behoorlijk veranderd als het aankomt op wat we een ander aan 'mogen' doen. Vind je dat bemoeienis, of opkomen voor de rechten van een ander en die rechten beschermen?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:21

BaileyMix schreef:
Onali schreef:
Maar waarom mag jij je dan wel bemoeien met mijn dieren?

Van wie?



Hoezo, iemand leed aandoen is toch geen recht? Door de jaren heen zijn de wetten behoorlijk veranderd als het aankomt op wat we een ander aan 'mogen' doen. Vind je dat bemoeienis, of opkomen voor de rechten van een ander en die rechten beschermen?


Dieren hebben officieel geen rechten. Dus daarvoor ‘opkomen’ kan niet.

En er is een grens tot waar je mag bemoeien. Ik denk dat de gemiddelde mens wel een vrij goed beeld heeft van wat moreel aanvaardbaar is en wat niet.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:22

Poekkie schreef:
Ik reageer op je prachtige uitspatting over het geloof waarin jij met glans slaagt in het veroordelen van iedereen die niet denkt zoals jij. Sektegedrag dus.

Je vragen hier zijn eigelijk totaal nier relevant hier, maar goed. Beest een pijnloos en relatief comfortabel leven geven en een zo goed als mogelijk pijnloze dood. En dan opeten. Maakt niet uit welke diersoort.

Edit: en je laatste post toont precies aan wat ik bedoel. Dank je :)



Je geeft geen antwoord. Die vragen zijn tevens wel relevant. Bovendien zijn je reacties zo emotioneel dat ze lastig leesbaar zijn.

Jij noemt het geloof dat je anderen geen pijn moet doen sektegedrag. Tegen kindermishandeling zijn? Sektegedrag. Tegen vervolging van de LHBTI community zijn? Sektegedrag. Tegen diermishandeling zijn? Sektegedrag.

Anderen houden en exploiteren = normaal, gezond gedrag.
Anderen niet houden en niet exploiteren = extremistisch sektegedrag.

Een prachtige display van cognitieve dissonantie.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:24

Maar wie zegt dat IK dat leed veroorzaak bij mijn dieren?

Waarom voel jij (of welke andere vegan) zich genoodzaakt om zich met mijn zaken te bemoeien.
Dat geeft een afkeer en zorgt ervoor dat ik helemaal niks met veganisme te maken wil hebben.

Zelfde als mensen van de kerk je aanspreken/ lastigvallen.

Als ik geïnteresseerd ben ga ik zelf wel kijken, daar heb ik niemand voor nodig.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:25

Poekkie schreef:
Dieren hebben officieel geen rechten. Dus daarvoor ‘opkomen’ kan niet.

En er is een grens tot waar je mag bemoeien. Ik denk dat de gemiddelde mens wel een vrij goed beeld heeft van wat moreel aanvaardbaar is en wat niet.



Nee, dûh 8)7 Kinderen ook niet, en vrouwen ook niet, en slaven ook niet. Totdat mensen daarvoor opkwamen en bovengenoemde groepen wel rechten kregen.

En daar zijn we het dan over oneens. Waarom denk je dat de gemiddelde mens een vrij goed beeld heeft van wat moraal aanvaardbaar is en wat niet? Wie is de gemiddelde mens? Scala aan volksstammen waar bijvoorbeeld vrouwen nog steeds als stront worden behandeld.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:27

BaileyMix schreef:
Poekkie schreef:
Ik reageer op je prachtige uitspatting over het geloof waarin jij met glans slaagt in het veroordelen van iedereen die niet denkt zoals jij. Sektegedrag dus.

Je vragen hier zijn eigelijk totaal nier relevant hier, maar goed. Beest een pijnloos en relatief comfortabel leven geven en een zo goed als mogelijk pijnloze dood. En dan opeten. Maakt niet uit welke diersoort.

Edit: en je laatste post toont precies aan wat ik bedoel. Dank je :)



Je geeft geen antwoord. Die vragen zijn tevens wel relevant. Bovendien zijn je reacties zo emotioneel dat ze lastig leesbaar zijn.

Jij noemt het geloof dat je anderen geen pijn moet doen sektegedrag. Tegen kindermishandeling zijn? Sektegedrag. Tegen vervolging van de LHBTI community zijn? Sektegedrag. Tegen diermishandeling zijn? Sektegedrag.

Anderen houden en exploiteren = normaal, gezond gedrag.
Anderen niet houden en niet exploiteren = extremistisch sektegedrag.

Een prachtige display van cognitieve dissonantie.


Vergis jij je nu niet een beetje tussen de vastgelegde mensenrechten en je eigen opinies?

Ik vind dieren houden als huisdier en voor exploitatie normaal ja. En daar hoef jij je ook niet mee te bemoeien zolang de basisvoorwaarden van eten, drinken, onderdak, sociaal contact en pijnvrij voldaan zijn. Dat heeft helemaal niets te maken met kindermishandeling etc.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:29

Onali schreef:
Maar wie zegt dat IK dat leed veroorzaak bij mijn dieren?

Waarom voel jij (of welke andere vegan) zich genoodzaakt om zich met mijn zaken te bemoeien.
Dat geeft een afkeer en zorgt ervoor dat ik helemaal niks met veganisme te maken wil hebben.

Zelfde als mensen van de kerk je aanspreken/ lastigvallen.

Als ik geïnteresseerd ben ga ik zelf wel kijken, daar heb ik niemand voor nodig.



Als jij betaalt voor de exploitatie van dieren, dan veroorzaak jij toch leed bij dieren? Ik zeg nergens jouw dieren. Nogmaals, 'bemoeien' is een vreemde bewoording. Het zou bemoeien zijn als het iets is wat alleen jou aangaat, je kleur oogschaduw ofzo. Als iemand op straat in elkaar wordt getimmerd en anderen schieten dat slachtoffer te hulp, zijn ze dan aan het bemoeien en moeten ze de dader niet zo lastigvallen?

En 'daar heb ik niemand voor nodig', blijkbaar wel. Want nogmaals, het gaat niet om jouw comfort. Het gaat om het leed dat jij derden toebrengt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:30

Lalahorse schreef:
Daan13 schreef:
Gekopieerd van internet;

Veganisten trekken dit consequent door in hun gehele leven. Niet alleen houden ze hiermee rekening in hun voeding. Veganisten kopen ook geen nieuwe kleding die gemaakt is van dieren zoals bont, leer, wol, dons, vilt, veren en zijde. Bij verzorgingsproducten letten vegans erop dat deze geen dierlijke ingrediënten bevatten of getest zijn op dieren. Ze wijzen ook het gebruik van dieren voor vermaak af. Veganisten bezoeken dus geen dierentuin en berijden geen dieren. Dieren worden niet gehouden, tenzij dit in het belang van het dier is, zoals de (tijdelijke) opvang van hulpbehoevende of asieldieren.



Wat ik zo lees zou iedere bokker met een paard dus geen veganist kunnen zijn.
Alleen de bijrijders die niet rijden kunnen veganist zijn.

Als je even deze "regels "aanhoud.

Maar hoe doe je dat met kleding?

En met je rijlaarzen?



ik eet alleen geen dierlijke dingen , geen vlees geen zuilvel geen ei , draag geen leer of wol . maar ik ben niet heell exstreem . die heb je ook . ik ben wel tegen ki bij koeien paarden varkens en zo



Je bent niet extreem maar je doet wel extreem tegen iedereen die niet zoals jij doet?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:31

En wat precies is in jouw ogen dan leed?

Ook met betrekking tot huisdieren?

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:31

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd
Laatst bijgewerkt door ynskek op 09-04-22 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:31

Amber_anne schreef:
Als je perongeluk iets eet waar gelatine in zit vind ik niet dat je dat minder vegetariër maakt. Maar bewust de keuze maken om het te eten wel. Noem het dan geen vegetariër maar flexetarier of zeg dat je overwegend vegetarisch eet. Dat gaat dus niet om iets per ongeluk eten

Ik ben zelf trouwens vegetariër. Ik zit er ook zo op omdat ik het gevoel heb als vegetariër vaak niet serieus wordt genomen door bijvoorbeeld studenten die lachend zeggen vegetariër te zijn maar kip nuggets te eten na een avondje stappen.


Ok snap ik en mee eens. Sta er zelf ook zo in.

DuoPenotti

Berichten: 30109
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:33

Bailey,
Zonder Persoonlijk te willen zijn maar het nu toch ben omdat ik niet weet hoe ik het anders moet zeggen.
Door hoe jij reageert is dat voor mij juist de reden om er niet eens een beetje over na te willen gaan denken.
Te agressief te extreem.
Zoals andere omschrijven. Net een sekte.
Terwijl met wat minder mensen misschien wel na gaan denken.

Selina

Berichten: 14348
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:35

Onali schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd



Joh, zullen we de discussie netjes houden?
Een hele groep mensen hersenloos noemen omdat ze een visie hebben waar jij geen last van hebt, is niet nodig. (En nee daar heb je geen last van want jij mág gewoon vlees eten. En als je vindt dat je wel last hebt in dit topic moet je misschien geen topic aanklikken over een onderwerp waar je een hekel aan hebt)
Laatst bijgewerkt door ynskek op 09-04-22 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald bericht

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:35

Tegen over een recht staat een plicht, dat kan je van een dier niet verwachten.