Vegan

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:53

Onali schreef:
flexetarieërs en piscetariërs,



De wie?

Nog nooit van gehoord,zal eens onder m'n steen wegkomen en googlen.

Ergens denk ik dat die 2 woorden al niet bij mij gaan passen :')



Edit ; flexitarieers doen we nog wel eens aan maar dat is meer per ongeluk dan echt bewust daarmee bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door Daan13 op 06-04-22 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:54

poes schreef:
Die extremen: nergens voor nodig.


Precies dit. Gewoon niet alles over 1 kam scheren.

Niet alle christenen zijn hetzelfde
Niet alle LGBTQ mensen zijn hetzelfde
Niet alle paardenmensen zijn hetzelfde

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:00

Jis_ schreef:
Poekkie schreef:
Ik niet. Vegetarisch is nog ok, maar veganisten hou ik zeer bewust uit mijn vriendengroep.
Die groep gaat imo veel te ver.


Kun je niet beter zeggen dat je dat (persoonlijk) te ver vindt gaan?

Als iemand het extreem uitdraagt ben ik ook weg maar dat gevoel zal dan wel wederzijds zijn denk ik :D


Wat is volgens jou het verschil tussen imo en persoonlijk?

Ik heb ooit eens een buffet moeten organiseren samen met een veganist. Dat is gewoon onmenselijk. Zelfs een pak droge koekjes was al dood en verderf. En heel die zever van kunststof spullen moet ook niemand bij mij mee afkomen. Dat heeft milieutechnisch geen enkel voordeel en een dier is ook helemaal niet geholpen met het kiezen voor kunststofbrol. Dus nee sorry, ik kan mij echt in geen enkele gedachte van hen vinden.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:01

Afbeelding

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:12

TS, het zou al ontzettend veel schelen als je zou stoppen met doen alsof je voor een hele groep praat. Jij kan alleen vanuit jezelf praten, niet vanuit duizenden mensen in Nederland. Dus niet 'wij zijn tegen', maar 'ik ben tegen'.

Jis_

Berichten: 11674
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:14

Poekkie schreef:
Jis_ schreef:

Kun je niet beter zeggen dat je dat (persoonlijk) te ver vindt gaan?

Als iemand het extreem uitdraagt ben ik ook weg maar dat gevoel zal dan wel wederzijds zijn denk ik :D


Wat is volgens jou het verschil tussen imo en persoonlijk?

Ik heb ooit eens een buffet moeten organiseren samen met een veganist. Dat is gewoon onmenselijk. Zelfs een pak droge koekjes was al dood en verderf. En heel die zever van kunststof spullen moet ook niemand bij mij mee afkomen. Dat heeft milieutechnisch geen enkel voordeel en een dier is ook helemaal niet geholpen met het kiezen voor kunststofbrol. Dus nee sorry, ik kan mij echt in geen enkele gedachte van hen vinden.


Het is een mening geen feit

Lijkt me een lastige samenwerking ja

troi
Berichten: 17032
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:21

Ik vind dit een lastig onderwerp. De filosofie is sympathiek, dat mensen niks mogen bepalen voor een dier, maar nogal onrealistisch. We kunnen niet simpelweg alle tamme dieren vrijlaten, stoppen met bestrijding van plaagdieren en dieren bijv een rol in de politiek geven.

De groep die zich beperkt tot alleen aanpassing in het voedingspatroon is al een stapje realistischer.

Ik krijg wel wat jeuk als mensen selectief gaan shoppen. Wel paardrijden maar dan met plastic tuig? Geen huisdieren behalve als het een opvanger is? En de topper: je carnivore huisdier vegetarisch voer geven |o

Nogal hypocriet...
Laatst bijgewerkt door troi op 06-04-22 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_

Berichten: 11674
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:22

BaileyMix schreef:


Dit vind ik een hele goede…gaat het bij mij persoonlijk wel pas richting extreem als het over huisdieren gaat, er mag voor mij wel weer in de paardenwereld veel veranderen
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 06-04-22 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:22

@ jis: Imo staat voor in my opinion he ;)

_Denise_

Berichten: 5611
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:22

Jis_ schreef:
Poekkie schreef:

Wat is volgens jou het verschil tussen imo en persoonlijk?


Het is een mening geen feit


imo = in mijn ogen, oftewel 'ik vind', oftewel een mening.

Ik vind :D veganistisch eten of zelfs leven een mooi streven dat niet voor iedereen is weggelegd.

Faelynn

Berichten: 3159
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:23

BaileyMix schreef:


Precies dat. Ik ben al zo'n 18 jaar strikt vegetarisch, ik mag niet zeggen dat ik helemaal vegan ben, maar eet wel 95% plantaardig en eet zeker geen dingen als eieren, melk, kaas, zuivelproducten zoals yoghurt. Het hoeft niet altijd om extremen te gaan, het gaat vooral om nadenken wat je consumeert en welke impact dat heeft.
Als ik bij iemand op bezoek ben die wat m&m's heeft staan dan snoep ik er daar wel gerust eentje van mee bijvoorbeeld, maar over het grote geheel wat de meeste impact heeft, consumeer ik geen dierlijke producten.

Voor mij heeft KI waar TS het over heeft dan ook niks te maken met vegan zijn gemiddeld genomen, maar eerder een extreme visie van een (vegan) lifestyle, die zeker niet voor iedereen geld. Snap het idee er achter, maar je kan natuurlijk erg ver gaan, dan mag je ook zeker niet paardrijden, of paarden houden op een stal überhaupt al. Zeker niet elke veganist denkt er zo over. Ik hou ook gewoon huisdieren, en ben er ook aardig van overtuigd dat ik die de beste zorg bied en ze happy zijn :j Anders dan de meeste industriedieren bedoeld voor welke vorm van consumptie dan ook, dat is eerder waar ik op tegen ben, maar andere kunnen daar weer heel anders over denken. Probeer iets meer open te staan voor meningen of visies van andere TS, niet elke vegan is tegen KI

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:24

Sowieso speelt de vraag wat is natuur? Wat is nu nog natuur voor een gedomesticeerd dier? Wat is natuur van een mens?

Ik denk dat dieren heel gelukkig kunnen zijn in hun werk en als er naar ze geluisterd word, vind ook dat mensen hier heel erg ver in gaan. Als het als objecten word gezien gaat het natuurlijk niet goed. Maar ik ben mij er wel bewust van dat natuur bij gedomesticeerde dieren moeilijker is. Ik ben bewust van het feit dat ze dingen willen en kiezen. Probeer ook kruiden te geven waar ze behoefte aan hebben. Of takken. Kijken naar het dier in wat ze willen en waar ze behoefte aan hebben. Als mijn paard bv niet lekker voelt krijgt ze gerust ff een week vrij, moet hier wel bij vermelde dat het een grote slungel is. Rust geeft tijd tot verwerking en herstel. Ik denk dat dit heel erg belangrijk is en ook goed is voor een dier

Vlees. Ja. Als ik er geen behoefte aan heb die dag eet ik het niet, heb ik zin in vlees eet ik het wel. Ik denk dat wij voor sommige dingen vlees nodig hebben. Dan eet ik liever vlees als zwaar bewerkt vega waar weet ik hoeveel ingrediënten inzitten. Wel weet ik waar het vlees vandaan komt. Wij hebben bevriende boeren die af en toe wat slachten voor klanten. Ook eieren rechtstreeks bij bekende vandaan. Wat is beter? Ik weet het nirt. Voor iedereen werkt het anders in mijn mening. You do you.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:24

VuurVleugels schreef:
TS, het zou al ontzettend veel schelen als je zou stoppen met doen alsof je voor een hele groep praat. Jij kan alleen vanuit jezelf praten, niet vanuit duizenden mensen in Nederland. Dus niet 'wij zijn tegen', maar 'ik ben tegen'.



Dit. Ik wissel periodes van streng vegan eten en leven af met vegetarisch. Ik voel me elke keer dat ik kaas eet hypocriet. Dat is een strijd die ik tegen mezelf voer en niemand anders.

Laat iedereen in zijn waarde. Wees open als mensen je vragen stellen en stop met prediken en doen alsof jij voor de hele groep spreekt.
Laatst bijgewerkt door poes op 06-04-22 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_

Berichten: 11674
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:24

Poekkie schreef:
@ jis: Imo staat voor in my opinion he ;)


Excuus, had daar bij je eerste reactie overheen gelezen. Daarna had ik waarom voegt ze dat toe 8)7

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:28

Geen probleem :)

Jis_

Berichten: 11674
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:33

Ik haal wel eens vlees bij de biologische slager en die heeft een afbeelding van een varken en bij verschillende lichaamsdelen staat waar dat voor gebruikt wordt en dat is niet alleen etenswaar, zoals drop ook, maar ook bijvoorbeeld lijm. Lijkt mij heel lastig daar ook nog rekening mee te houden. Vind het wel knap als je dat kan

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:35

Veganisme is een levensstijl die dus geen dieren gebruikt voor je eigen gewin. Het gaat ook veel verder dan alleen een dieet.

Geen dierlijke producten eten is een plantaardig dieet en dus iets heel anders.

Zo kun je plantaardig eten voor je gezondheid en alsnog leer dragen. Dan ben je dus geen veganist.

Ik merk dat sommige mensen deze twee dingen door elkaar halen.

Jis_

Berichten: 11674
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:39

Amber_anne schreef:
Veganisme is een levensstijl die dus geen dieren gebruikt voor je eigen gewin. Het gaat ook veel verder dan alleen een dieet.

Geen dierlijke producten eten is een plantaardig dieet en dus iets heel anders.

Zo kun je plantaardig eten voor je gezondheid en alsnog leer dragen. Dan ben je dus geen veganist.

Ik merk dat sommige mensen deze twee dingen door elkaar halen.


Je mag jezelf ook geen veganist noemen als je huisdieren en/of paarden hebt?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:41

Jis_ schreef:
Ik haal wel eens vlees bij de biologische slager en die heeft een afbeelding van een varken en bij verschillende lichaamsdelen staat waar dat voor gebruikt wordt en dat is niet alleen etenswaar, zoals drop ook, maar ook bijvoorbeeld lijm. Lijkt mij heel lastig daar ook nog rekening mee te houden. Vind het wel knap als je dat kan


Er zijn er die dat doen maar ook veel vegans die daar losser in zijn klopt.

Edit: vegan eten en vegan leven vind ik verschillende dingen. Maar ook mensen die vegan eten kunnen zich er strikter of minder aan houden. Idem met vegan leven.

Belangrijkste vind ik dat als ik buiten de deur eet, de woorden gerespecteerd worden. Vega of vegan of pesco etc. Maar verder kan het mij niets geven of een vegan altijd 100% vegan eet.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:48

Amber_anne schreef:
Veganisme is een levensstijl die dus geen dieren gebruikt voor je eigen gewin. Het gaat ook veel verder dan alleen een dieet.

Geen dierlijke producten eten is een plantaardig dieet en dus iets heel anders.

Zo kun je plantaardig eten voor je gezondheid en alsnog leer dragen. Dan ben je dus geen veganist.

Ik merk dat sommige mensen deze twee dingen door elkaar halen.



Precies. Veel mensen begrijpen dat niet. Denken ook 'het is maar een dieet dus niet zo belangrijk', terwijl het een hele levensstijl en levensfilosofie is en dus een veel grotere rol in iemands leven speelt dan 'maar een dieet'.

En daar komt ook de 'heftigheid' vandaan die sommige diereneters zo ervaren. Het gaat niet maar om een dieet waar een beetje moeilijk over wordt gedaan, het gaat om het geloof dat dieren een groot onrecht wordt aangedaan. En van 'leven en laten leven' is ook geen sprake, omdat diereneters die dieren dus niet laten leven. Het is als met elk ander groot sociaal onrecht, je móet in actie komen voor wat jij gelooft dat juist is om tegen dat onrecht te strijden.
Niet deelnemen aan praktijken die traditie zijn worden dan als extremisme gezien, maar het is eigenlijk ook niet meer dan niet deelnemen aan praktijken die een groot onrecht zijn.

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:51

Jis_ schreef:
Amber_anne schreef:
Veganisme is een levensstijl die dus geen dieren gebruikt voor je eigen gewin. Het gaat ook veel verder dan alleen een dieet.

Geen dierlijke producten eten is een plantaardig dieet en dus iets heel anders.

Zo kun je plantaardig eten voor je gezondheid en alsnog leer dragen. Dan ben je dus geen veganist.

Ik merk dat sommige mensen deze twee dingen door elkaar halen.


Je mag jezelf ook geen veganist noemen als je huisdieren en/of paarden hebt?


Volgens de definitie eigenlijk niet. Nou zijn daar natuurlijk uitzonderingen aan zoals dieren die je al hebt bijvoorbeeld. Of een dier adopteren. Maar ze staan niet achter de fok van dieren en dus het 'nieuw' kopen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:52

BaileyMix schreef:
Amber_anne schreef:
Veganisme is een levensstijl die dus geen dieren gebruikt voor je eigen gewin. Het gaat ook veel verder dan alleen een dieet.

Geen dierlijke producten eten is een plantaardig dieet en dus iets heel anders.

Zo kun je plantaardig eten voor je gezondheid en alsnog leer dragen. Dan ben je dus geen veganist.

Ik merk dat sommige mensen deze twee dingen door elkaar halen.



Precies. Veel mensen begrijpen dat niet. Denken ook 'het is maar een dieet dus niet zo belangrijk', terwijl het een hele levensstijl en levensfilosofie is en dus een veel grotere rol in iemands leven speelt dan 'maar een dieet'.

En daar komt ook de 'heftigheid' vandaan die sommige diereneters zo ervaren. Het gaat niet maar om een dieet waar een beetje moeilijk over wordt gedaan, het gaat om het geloof dat dieren een groot onrecht wordt aangedaan. En van 'leven en laten leven' is ook geen sprake, omdat diereneters die dieren dus niet laten leven. Het is als met elk ander groot sociaal onrecht, je móet in actie komen voor wat jij gelooft dat juist is om tegen dat onrecht te strijden.
Niet deelnemen aan praktijken die traditie zijn worden dan als extremisme gezien, maar het is eigenlijk ook niet meer dan niet deelnemen aan praktijken die een groot onrecht zijn.


Wat een sekte. Nog erger dan de strenge islam als ik het zo lees.

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:53

poes schreef:
Jis_ schreef:
Ik haal wel eens vlees bij de biologische slager en die heeft een afbeelding van een varken en bij verschillende lichaamsdelen staat waar dat voor gebruikt wordt en dat is niet alleen etenswaar, zoals drop ook, maar ook bijvoorbeeld lijm. Lijkt mij heel lastig daar ook nog rekening mee te houden. Vind het wel knap als je dat kan


Er zijn er die dat doen maar ook veel vegans die daar losser in zijn klopt.

Edit: vegan eten en vegan leven vind ik verschillende dingen. Maar ook mensen die vegan eten kunnen zich er strikter of minder aan houden. Idem met vegan leven.

Belangrijkste vind ik dat als ik buiten de deur eet, de woorden gerespecteerd worden. Vega of vegan of pesco etc. Maar verder kan het mij niets geven of een vegan altijd 100% vegan eet.


Als je niet 100% veganistisch eet ben je toch ook geen veganist? Dat is net als een vegetariër die af en toe vlees eet. Dat kan niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:04

Nee ik eet als vegetariër echt nooit vlees. Maar ik eet wel eens ijs. En toen leerde ik dat er soms gelatine in ijs zit. Ok dat gaat van de lijst.
Maakt dat me minder vegetariër?

Maar begin er maar aan op restaurant: ik vraag met welke bouillon is de soep?
Ik verzeker je: er wordt tegen je gelogen. En dus laat ik de soep staan. Maar als er niets anders is, en ze zeggen Hey echt het is groentenbouillon, dan doe ik het wel eens. Heel uitzonderlijk.
Vaak worden je ook ‘vega ‘gerechten geserveerd met de beste bedoelingen waar gelatine, vleesbouillon, niet vega kaas, of iets in zit. Ikzelf laat het meestal staan zodra ik twijfel.

En nog eens iets: waarom kan dat volgens jou niet? Een vegetariër die eens per jaar vlees eet?
Laatst bijgewerkt door poes op 06-04-22 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:06

De mensen die de regels zó scherp in de gaten houden zijn toch vaak de 'tegenstanders' :')