Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:35

Mijn bus zit goddank redelijk vol kwa brandstof en afgelopen twee weken bijna geen meter gereden ivm ziek dat scheelt. Maar als ik maandag weer hopelijk opgeknapt ben wordt het een flinke rit en :evaw: brandstof

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:42

Gisteren 2,03 betaald in België.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:08

Van de boerderij naar het strand is een klein uur, 65 - 70 km. dus 130-140 km. Afhankelijk van verkeersdrukte zeg bijna 20 €uro. Uitgaande van gratis parkeren.
Een kamer in een leuk huis bij het stand ipv heen en weer is daardoor feitelijk 20 € goedkoper :)* Dat nog afgezien van de twee uur niet in de auto/verkeer te hoeven zitten.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:03

IMANDRA schreef:
Feitelijk gezien kunnen rolstoelgebruikers ook gebruik maken van het OV toch? De bussen en treinen hebben beide systemen om je 'aan boord' te helpen. En stations hebben liften.

Dit zou uiteraard heel handig zijn als de liften het altijd doen. Maar helaas zijn er liften bij die weken kapot zijn.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:07

Zweet je als je brandstof tankt?
Word je misselijk als je het bedrag ziet?
Dan heb je het carownah-virus....

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:22

Huertecilla schreef:
Zweet je als je brandstof tankt?
Word je misselijk als je het bedrag ziet?
Dan heb je het carownah-virus....

Je weet toch wel waarom die papieren handdoekjes bij de pomp hangen?

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:23

Huertecilla schreef:
Zweet je als je brandstof tankt?
Word je misselijk als je het bedrag ziet?
Dan heb je het carownah-virus....

En alle auto's van vroegah hebben arko's

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 15:08

Hier tegen de Duitse grens inmiddels de diesel weer onder de 2 euro. Nog steeds niet leuk voor diesel natuurlijk maar 2 weken terug was het nog 2,15 :+

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:53

Hier inmiddels de prijs van electriciteit dermate gestegen dat menig ICE stoker goedkoper is per km. aan brandstof.

Bij snelladers* is de gemiddelde kostprijs per km. voor het modale gebruik van EVs ( 200W/k per km) nu ca. 15 ct/km.

De modale prijs voor Euro95 nu 1.68 /l.


* de kosten thuis zijn hier ook idioot gestegen doordat er een wonderlijke en forse doorberekening van de gasprijs-stop op de electriciteit is :roll:
Thuis opladen van de EV wordt hierdoor belast met een gásprijs 8)7

Je kan het níet bedenken waar je reiskosten door belast/verhoogd worden.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:59


8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:08

Huertecilla schreef:
Hier inmiddels de prijs van electriciteit dermate gestegen dat menig ICE stoker goedkoper is per km. aan brandstof.

Bij snelladers* is de gemiddelde kostprijs per km. voor het modale gebruik van EVs ( 200W/k per km) nu ca. 15 ct/km.

De modale prijs voor Euro95 nu 1.68 /l.


* de kosten thuis zijn hier ook idioot gestegen doordat er een wonderlijke en forse doorberekening van de gasprijs-stop op de electriciteit is :roll:
Thuis opladen van de EV wordt hierdoor belast met een gásprijs 8)7

Je kan het níet bedenken waar je reiskosten door belast/verhoogd worden.

Hier in Nederland zijn we nog steeds een stuk goedkoper uit met een EV. Aan de openbare laadpaal zijn de prijzen bij de meeste aanbieders nog hetzelfde als vorig jaar, sommige zelfs gezakt, en een enkele met een paar cent gestegen.
Wij betalen sinds 1 Juli 19ct/kWh, wat voor ons uitkomt op 2,5ct/km.

Deze kwam ik laatst tegen. Het is pas duurder als je net een heel ongunstig contract hebt afgesloten en thuis wil laden ipv bij de openbare laadpalen, en geen zonnepanelen hebt. En binnenkort betalen we hier nog 'maar' 70ct/kWh tot aan het prijsplafond.
Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:02

8nnemiek schreef:
Deze kwam ik laatst tegen.



In een uitgebreide verbruikstest van EVs in de US lag het model gebruik op 200 W/h per km. M.a.w. een kW per 5 km. Dat was inclusief stads EVs.

Fijn dat júllie auto op júllie contact op júllie laadpaal nog steed gooedkoper is +:)+

Verschillende vrienden en bekenden van ons hier in de omgeving hebben verhuur van vakantieverblijf als inkomensbron.
Een enkele keer is er een vraag over oplaadmogelijkheid. Allemaal hebben ze er daarom naar gekeken en zelfs de meest luxueuze villa verhuurder ziet het als totaal niet rendabel.
Het eventueel in het standaard stopkontakt steken levert een een probleem op mbt maximum amperage van de installatie en de doorberekening van de (nu fors gestegen) extra kosten.

Zonnepanelen zijn wat de EV betreft een non oplossing want het overschot tijdens zon uren wordt hier niet betaald door de energiebedrijven. Het overnacht opladen komt dus gewoon bovenop de rekening. Tenzij je investeert in nóg meer batterijen. Alsof dat groen is...

Al met al is de prijsstijging van electricteit hier een extra :roll:

Hier worden laadpalen trouwens relatief steeds schaarser.
Het laatste is daarom dat er scherp opgelet en fors bekeurd wordt op er onterecht bij staan. Onterecht is ook te lang. Hier zijn de palen in de regel met een maximum tijd van 1 tot 3 uur aangegeven. Bon voor te lang staan begint met 200€

Maar goed, wij rijden minder en minder, werken nu uitluitend! on line en ik ga zo de schoorsteen van de houtkachel vegen.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:20

Het verbruik van auto’s in de VS is niet te vergelijken met dat van auto’s in Nederland. Wij rijden niet zo’n belachelijk grote auto’s, en Nederland is plat en er worden hier veel minder lange afstanden gereden. Het gemiddeld verbruik ligt hier rond de 17kWh per 100km. Daar is dat plaatje ook op gebaseerd.
Als verhuurder van vakantieverblijven zal het nu nog niet veel toevoegen inderdaad omdat er nog weinig mensen met een EV zijn, maar in de toekomst zul je dan zeker merken dat er minder boekingen binnen komen. Als ik kan kiezen tussen twee vakantiehuizen voor dezelfde prijs waarvan er eentje wel een laadpaal heeft, dan is die keus makkelijk. En ze kunnen er nog aan verdienen ook, want je kan zelf aangeven welke prijs mensen moeten betalen voor het laden, en die wat hoger zetten dan wat je er zelf voor betaalt.

Zonnepanelen schelen zeker wel, ook als er geen saldering is. Als je doordeweeks moet werken overdag dan laad je gewoon in het weekend. Er wordt hier in Nederland gemiddeld 30 km per dag gereden, en de actieradius van de gemiddelde EV ligt rond de 300km, dus kun je prima eens per week laden.
Mensen zoeken altijd zo veel problemen die er helemaal niet zijn. Ik snap dat niet.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:15

8nnemiek schreef:
Het verbruik van auto’s in de VS is niet te vergelijken met dat van auto’s in Nederland. Wij rijden niet zo’n belachelijk grote auto’s, en Nederland is plat en er worden hier veel minder lange afstanden gereden. .


hier een tabel met een paar heel representatieve autos

https://pushevs.com/2016/11/23/electric ... omparison/

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:30

Mijn EV rijdt in de winter gemiddeld 17kWh/100 km

In de zomer liep die nog een heel stuk zuiniger, gemiddeld minder dan 14 kWh/100 km.

En ik rijd echt niet extreem voorzichtig of zuinig, ik kan er echt lol in hebben om een "snelle" brandstofauto zoek te rijden na een rood verkeerslicht.

Dus voor mij(n werkgever, want lease-auto) is deze auto per km echt goedkoper dan mijn vorige benzine-auto.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:42

Die van ons zit rond de 10,5kWh/100km als we echt rustig rijden zonder snelweg in de zomer, en als we 's winters snelweg rijden dan komen we ook rond de 17kWh/100km uit inderdaad.
Gemiddeld zitten we rond de 14, en dan inderdaad ook met af en toe een stoplichtsprintje, want dat is zo leuk als er een herriegolf naast je staat :')

HC, je kan ook gewoon op ev-database.nl kijken, daar vind je alle gegevens van elke EV, inclusief het werkelijke verbruik en de werkelijke range.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:45

Hier met de bergen is het verbruik hoger maar ook 17 kW/100km á 0.75 ct (snellader hier) is 12,75 ct / km.

Dat halen we met ICE op 1.68 ct/liter mákkelijk *D

Maa r goed, hier 200Wh/km en thuis opladen is op het moment nét 30 ct per kW/h en gaat met max 2 kW/h.
We krijgen per november krijgen een contactvernieuwing. Zelfs als dat ´maar´ 50% omhoog zou gaan is dat nóg 9 ct/km.
Dat halen we met de auto benzine, nét niet met de diesel.
Enneh de prijs gaat meer omhoog ;(

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:47

8nnemiek schreef:
HC, je kan ook gewoon op ev-database.nl kijken, daar vind je alle gegevens van elke EV, inclusief het werkelijke verbruik en de werkelijke range.


Wérkelijk?

Ik ga liever van het verbuik in de praktijk uit ;)

Maar goed, in NL is alles anders en mbt EV laadpalen geloof ik dat nog ook. Wat kosten betreft iets minder en zeker in de toekomst niet.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:57

Huertecilla schreef:
Hier met de bergen is het verbruik hoger maar ook 17 kW/100km á 0.75 ct (snellader hier) is 12,75 ct / km.

Dat halen we met ICE op 1.68 ct/liter mákkelijk *D

Maa r goed, hier 200Wh/km en thuis opladen is op het moment nét 30 ct per kW/h en gaat met max 2 kW/h.
We krijgen per november krijgen een contactvernieuwing. Zelfs als dat ´maar´ 50% omhoog zou gaan is dat nóg 9 ct/km.
Dat halen we met de auto benzine, nét niet met de diesel.
Enneh de prijs gaat meer omhoog ;(

Snelladen moet je vergelijken met tanken bij het duurste tankstation langs de snelweg. Dat doe je alleen als je op vakantie gaat.

Als ik in mijn laadpalen-app naar Spanje kijk, dan zie ik dat ik onze accu voor 10 tot 15 euro vol kan hebben. Dus 3 tot 5 cent per kilometer.

En dat verbruik wat je op ev-database ziet ís het verbruik in de praktijk. Dat staat er gewoon bij. De WLTP Normering staat er ook bij, ter vergelijking.

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:03

Huertecilla schreef:
Dat halen we met de auto benzine, nét niet met de diesel.
Enneh de prijs gaat meer omhoog ;(


Het verbruik van mijn diesel is 7,5ct/km. Echt heel prima.
Maar ik rijd dan ook niet in de bergen.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:45

8nnemiek schreef:
Snelladen moet je vergelijken met tanken bij het duurste tankstation langs de snelweg.


Helaas kun je e-laden niet vergelijken met tanken.
Tanken kan je overal en e-laden moet je doen waar het kan.
Dat nog afgezien van de 5 minuten versus.... langer complicatie.

Maar goed, jij blij met ev, ik blij met ice. Voor de rest; wee realistisch mbt prijsvergelijkingen enneh niets zo vluchtig als subsidies/belastingvoordeel.

Ondertussen klaar met de schoorsteen en beig met weer installeren van alles.
Morgen zoúden we kunnen stoken maar er worden weer een paar lekker warme dagen verwacht. Verder hebben we als doel gesteld níet te begiien voor november. Als we het fris hebben, gaan we naar bed of onder een dekentje op de bank ons warm <3 *\%/* <3 Tenslotte is ons kind het huis uit en het is goed voor het milieu. Tja je moet er wat voor over hebben _O-

Ah en grootouders zijn vandaag in hun appartement aan de kust aangekomen voor een stuk overwinteren. De huur is maar nét wat meer dan alleen de verhóging van hun van rekening gas/electriciteit, een stuk minder dan de rekening.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:33

Tanken kan je overal? Als je dat omdraait klopt het veel beter; laden kan je overal (thuis, bij elk normaal stopcontact, en bij zo'n 100.000 laadpalen in Nederland alleen al), en tanken moet je doen waar het kan (even voor de gein opgezocht; er zijn zo'n 4000 tankstations) ;) In een noodgeval kun je zelfs met een generator laden. Andersom wordt lastiger; thuis benzine maken :))
Als mijn ouders gaan tanken dan zijn ze zeker een uur lang van huis. En zelfs al zou het maar 5 minuten duren; inpluggen duurt 10 seconden en dan heb je weer tijd voor jezelf. Geen gedoe met wachten in de rij, niet die slang minuten lang vast hoeven houden in de benzinewalm, geen gedoe met pinnen. Inpluggen, kaart tegen de paal houden, en klaar.
Dus prima dat een hoop mensen nog blij zijn met hun ICE, maar een EV laten staan omdat het lastiger zou zijn dan tanken dat is onzin. Maar ik snap wel dat dat iets is wat je eerst moet ervaren, en dat het spannend kan zijn als je het niet gewend bent.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:42

8nnemiek schreef:
Tanken kan je overal? Als je dat omdraait klopt het veel beter; laden kan je overal (thuis, bij elk normaal stopcontact, en bij zo'n 100.000 laadpalen in Nederland alleen al), en tanken moet je doen waar het kan (even voor de gein opgezocht; er zijn zo'n 4000 tankstations) ;) In een noodgeval kun je zelfs met een generator laden. Andersom wordt lastiger; thuis benzine maken :))
Als mijn ouders gaan tanken dan zijn ze zeker een uur lang van huis. En zelfs al zou het maar 5 minuten duren; inpluggen duurt 10 seconden en dan heb je weer tijd voor jezelf. Geen gedoe met wachten in de rij, niet die slang minuten lang vast hoeven houden in de benzinewalm, geen gedoe met pinnen. Inpluggen, kaart tegen de paal houden, en klaar.
Dus prima dat een hoop mensen nog blij zijn met hun ICE, maar een EV laten staan omdat het lastiger zou zijn dan tanken dat is onzin. Maar ik snap wel dat dat iets is wat je eerst moet ervaren, en dat het spannend kan zijn als je het niet gewend bent.


Er is een andere routine voor nodig. Ander gedrag. Andere manier van denken rondom het "tanken".
Je kan bijv. een snellader in de buurt van een supermarkt opzoeken. Zet je hem eraan, ga je boodschappen doen of winkelen en zodra je terug bent is je auto geladen. Bespaart je de tijd die je nodig hebt om te tanken ook nog.

Er komen er steeds meer bij dus tegen de tijd dat EV's de overhand hebben lijkt me dit geen onrealistisch scenario. Nu zal het nog niet overal misschien. Weet jij daar meer over @Annemiek?

Gedragsverandering is spannend, doen mensen niet graag :j

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:04

Snelladers zie je inderdaad steeds vaker bij supermarkten :j In andere landen zelfs redelijk vaak gratis. In Nederland zijn ze alleen bij de Lidl gratis, dat zijn soms snelladers, en soms gewone langzame laders.
Albert Heijn is sinds begin dit jaar ook druk bezig met laders bijplaatsen: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... ij-winkels
En dan heb je natuurlijk de winkelcentra, en winkels als Ikea, Hornbach en andere grote ketens met eigen parkeerplaats die steeds meer laadpalen aanbieden.
Met een simpele, 'langzame' 22kW laadpaal heb je de auto in twee uurtjes vol als die compleet leeg is. Win-win dus als er genoeg laadpalen bij winkelcentra staan. Zelf kun je rustig winkelen, en voor de winkeliers is het fijn als mensen wat langer blijven hangen.
En je vindt ze natuurlijk bij veel restaurants. Van de Valk heeft een enorme rij laders bij elke vestiging, zowel snelladers als langzame. En McDonalds heeft ook bijna overal (goedkope) snelladers inmiddels.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-10-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:16

Bij ons geen laders bij de supermarkt. Ook niet bij betaald parkeren.

Aan je eigen stopcontact doen kan natuurlijk altijd maar moet je wel echt meer geduld hebben.

Op mijn werk hebben we 2 laadpalen. Maar een stuk of 15 elektrische auto’s.