Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:16

LPG is nooit vervuilender geweest, heb de extra belasting daar nooit in begrepen eigenlijk.

Bij diesel zijn ook net zoveel onderzoeken dat het vervuilender is dan van niet...
En dan heb ik het niet over de auto uit 1975 natuurlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:23

karuna schreef:
Stukje uit een rtl artikel over het rekeningrijden.

Oftewel als diesel en lpg rijder wordt je extra de pineut.

Het klassieke stukje "vrije keuze" waarbij een optie zo onaantrekkelijk gemaakt zal worden zodat iedereen "volledig vrijwillig" voor de andere optie kiest.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:24

Feitelijk gezien kunnen rolstoelgebruikers ook gebruik maken van het OV toch? De bussen en treinen hebben beide systemen om je 'aan boord' te helpen. En stations hebben liften.

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:27

IMANDRA schreef:
Feitelijk gezien kunnen rolstoelgebruikers ook gebruik maken van het OV toch? De bussen en treinen hebben beide systemen om je 'aan boord' te helpen. En stations hebben liften.

En er zijn ook wel bussen op benzine hoor.

Het gaat pas over 8 jaar in immers. Veel bussen die nu rijden hebben dan allang het leven gelaten.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:35

IMANDRA schreef:
Feitelijk gezien kunnen rolstoelgebruikers ook gebruik maken van het OV toch? De bussen en treinen hebben beide systemen om je 'aan boord' te helpen. En stations hebben liften.


Ik woon in een dorp in Friesland, hier rijdt tegenwoordig nog 3x per dag een bus… je kunt gewoon nergens komen met ov hier in noorden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37370
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:38

Ik heb ze niet gevonden helaas. :n Ik had keuze uit diesel of diesel betaalbaar. Die wel op benzine zijn domweg te klein om mijn scootmobiel in te vervoeren, die ook niet in de trein of ov bus mag overigens. En dan mag je er ook niet in blijven zitten. En ben je aangewezen op de onhandige en redelijk klantonvriendelijke en voor grotere afstanden peperdure rolstoeltaxi waar je normale huishond weer niet in meemag bijvoorbeeld. En een gewone rolstoel moet officieel vast staan in bv een bus. Anders ga je enorm rollen bij krachtiger remmen.

En ov en een gewone rolstoel wel eens geprobeert ja, in weekenden redelijk onmogelijke situatie met een bus die niet in de wijk mocht stoppen bijvoorbeeld en de regiotaxi niet werkte tussen woonplaats en station. En als je een beetje op het platteland woont zijn er zoveel overstappen waar je bij elke overstap assistentie moet hebben. Die er dan soms weer niet is, vooraf aangevraagd moet worden. Spontaan ergens heen is er dan niet meer bij :n

Met een gewone rolstoel met wat mankracht nog te doen. Een electrische rolstoel is dan een eeeh uitdaging met ov zullen we maar zeggen. En de ov stopt meest ook niet o de plek waar je moet zijn. :n Een rolstoelbus met gehandicaptenkaart zet je voor de deur neer.

MyWishMax

Berichten: 25487
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:42

En niet elke rolstoelgebruiker heeft ook een bus. Laat staan een bus op diesel. Zelfs veel zzpers die ik ken zijn laatste jaren al aan het overstappen naar benzine.

Maar nee, IMANDRA, ov is niet altijd zo makkelijk met rolstoel. Je moet eerst al bij de opstap komen en helaas kan dat echt wel een probleem zijn. En dan moet de bestemming maar goed te bereiken zijn.

Ik kom met de rolstoel hier de straat niet eens uit. En als ik naar bushalte zou willen moet ik op de weg, stoep pas ik niet op. Ik voel me niet zo op gemak op de weg in rolstoel, hier in de straat is 30km/h maar dat is al gevaarlijk. Om bij bus te komen moet ik op de drukste weg van het dorp rollen waar ze 50 rijden. := als ik dan naar medische afspraak moet dan moet ik daar ook nog een heel stuk. Boodschappen zou ik niet eens weten hoe :') alles over de weg en dan elke dag paar dingen die op schoot kunnen, haha. Mijn dorp is absoluut niet rolstoelvriendelijk.

En dan zit ik nog in de randstad, maar niet echt goede verbindingen. Ging zelfs in studenten tijd met de auto, omdat over gewoon een ramp was.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:49

Ze willlen gebruik veel en veel duurder maken, tot wel 3 keer zo duur. Ik betaal nu 117 per maand aan wegenbelasting, bovenop de brandstof. Dus dan moet ik straks 600 euro gaan rekenen voor autogebruik? Dat is dan bovenop de 400 euro gas en licht per maand (of nog meer, ik weet het echt niet), 80 euro internet en telefoon, 40-50 per maand voor de sportclub, 140 ziektekostenverzekering, enz enz. Ik weet niet hoe je dat dan nog kunt betalen als alleenstaande.

OV in dorpen is gewoon een drama en als er wel wat rijdt, dan gaat het altijd naar een grotere stad, nooit naar een dorp wat er naast ligt. Straks mogen je kinderen niet meer sporten, want je wilt immers wel op vakantie. Dat ritje voor een voetbalwedstrijd kan niet meer. Je krijgt ruzies over wie de auto neemt met carpoolen, mantelzorg en vrijwilligerswerk stopt.
Ik heb nu overigens eerst tijdelijk ook bepaald vrijwilligerswerk stopgezet wegens de brandstofprijzen. Toezichthouder zijn in het zwembad bij de club zonder zelf te zwemmen ga ik niet meer doen met 38km rijden op 1 avond. Daarmee ontzeg ik me ook al sociaal contact.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:49

Misschien zouden ze invaliden vrijstelling moeten geven van wegenbelasting.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:50

Pinacolada schreef:
IMANDRA schreef:
Feitelijk gezien kunnen rolstoelgebruikers ook gebruik maken van het OV toch? De bussen en treinen hebben beide systemen om je 'aan boord' te helpen. En stations hebben liften.


Ik woon in een dorp in Friesland, hier rijdt tegenwoordig nog 3x per dag een bus… je kunt gewoon nergens komen met ov hier in noorden.


Maar dat is een probleem van de verspreiding van het OV toch, niet zozeer van het zijn van een rolstoelgebruiker?

Bedoel, als de overheid echt duurzaam reizen wil bewerkstelligen dan ben ik het helemaal met je eens dat ook in de provincies een goed net moet zijn. Het is een beetje een vicieuze cirkel. Men bezuinigt op OV in het Noorden want er zijn te weinig mensen die gebruik maken van OV... wat zorgt voor een minder goed net, waardoor mensen minder gebruik maken van OV...

Ik zou graag zien dat OV a) goedkoper wordt zodat het ook aantrekkelijker wordt t.o.v. de auto en 2) het net wordt uitgebreid zodat je overal op zijn minst een semi-goede verbinding kan hebben die bijv. ieder halfuur rijdt. Daar zal dus flink wat overheidsgeld beschikbaar voor moeten komen, om de OV-bedrijven daarin te ondersteunen. Want met verlies maken kan je ook geen investeringen doen.

@MyWishMax: Ik zeg ook niet dat het even gemakkelijk is, maar de optie is er -technisch gezien- wel. Maar ik zie zeker in dat als de opstap te ver weg is (hier zit de dichtstbijzijnde op bijna een kilometer afstand). Wat betreft rolstoelvriendelijke stoepen moet dan zeker nog wat gebeuren als ik jou goed begrijp :j.
Ik had het ook over feitelijk gezien, maar ik snap heel goed dat op dit moment een busje gewoon veel fijner voelt en gelukkig is daar nog wel de ruimte voor. Als die ontwikkeling en prijsdaling van de bus en ontwikkeling van rolstoelvriendelijk reizen niet snel genoeg gaat vind ik wel dat ze rolstoelgebruikers wel kunnen compenseren in de extra (benzine)kosten :j

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:51

Germie maar rijd jij dan zo'n oude of grote auto? Dat je zo veel moet betalen?

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:55

Vermoedelijk gewoon een grote diesel. Dan betaal je dat wel ja. Voor een jonge benzine station betaal ik 50 euro per maand dat scheelt een boel ja.

MyWishMax

Berichten: 25487
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:59

Er zijn wel benzine uitvoeringen hoor. Ik heb ook geen bus, want die kon ik niet betalen dus heb gewoon personenauto waar de rolstoel net aan in past ;) Ging meer over de diesel bussen, er zijn al jaren wel benzine uitvoeringen, maar de tweedehands diesels waren goedkoper. Hielden minder goed restwaarde vast waardoor ze ook tweedehands goedkoper waren.

Mijn uitleg aan jou ging er meer over dat het niet zo simpel is met ov. Dus dat het juist logisch is dat ze wel eigen vervoer hebben of willen houden. Er zijn vaak nog wel meer beperkingen waardoor ov gewoon erg lastig wordt. Het is misschien zwart wit gezien mogelijk, maar minder goed als voor de gemiddelde gezonde persoon. Die kan veel makkelijker gebruik maken van ov, hoe onhandig ook, dan veel gehandicapten. En de taxi's zijn helemaal een ramp, daarmee kom je niet op afspraken of rustig 2 uur te vroeg en ophalen ook weer uren later. Niet op te bouwen dus. Maar ik zie het probleem niet als je gewoon benzine bussen kan aanschaffen. Betekent niet dat diesel bus nu direct weg moet, maar voor volgende is dat altijd goed om in achterhoofd te houden. Helemaal met milieuzones, dan kan je beter een auto hebben waarmee je wel overal kan komen, zodat je gebruik kan maken van de parkeerplaats. Juist omdat het niet morgen in gaat kan je er rekening mee houden wat een verstandige volgende stap is. Helemaal omdat de diesel nu ook al zo duur is is er geen voordeel meer, ookal is de wegenbelasting voor zulke bussen een stuk lager als voor normale diesel bussen

Qua compensatie, als chronisch zieke kan je bij belastingaangifte ook al een deel terug krijgen van auto kosten als je meer kosten maakt als gezond persoon met hetzelfde inkomen en voor de kilometers die je maakt voor medische afspraken. Dus als je echt meer kosten aan auto hebt door ziekte krijg je al geld terug.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 01-07-22 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:00

Zeker eens :j. Was idd. 'feitelijk kan het' maar de situatie is genuanceerder.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:22

8nnemiek schreef:
Maar ook echte vrachtschepen werken steeds vaker met kites:


Bron; woordvoerder afdeling droomverkoop overheid.

Ondertussen stijgen de energiekosten, huizenprijzenm huur, alles; hier nu príjsinflatie boven 10%.
Loonstijgngen lossen structureel niets op en overheidssteun verschuift het probleem naar een toenemend begrotingstekort wat toch al een flkse trap krijgt door het OTAN akkoord over meer budget voor defensie.

Marketing van EV is imo alleen maar lachwekkend.
Bereid je liever voor zover je kan voor op een gastekort komende winter en een daardoor sterke stijging in prijs van electriciteit incl. reiskosten van EV.

Hier vanmorgen weer 4 volle gasflessen omgeruild. De komende maand hoop ik er nog meer aan te vullen. Zou dat nu in één klap kunnen maar er zijn niet al te veel gasflessen hier bij de pomp en vind dat niet sociaal.
Wil eind van deze maand tot minimaal in zomer 2023 kunnen komen met de voorraad gasflessen.
Prijzen per fles overigens van 7,50 € 20 jaar geleden naar 20,- nu >;) Minimumloon over die tijd 25% omhoog.

Wat OV betreft... dat dit zo schokkend achterloopt is wederom een voorbeled van zoek het zelf maar uit hoe je voldoet aan de wat we je verplichten en ´rent toch een EV; die oplaadpaal komt er wel´zeggen de beleidsverkopers hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:25

Huertecilla schreef:
Wat OV betreft... dat dit zo schokkend achterloopt is wederom een voorbeled van zoek het zelf maar uit hoe je voldoet aan de wat we je verplichten en ´rent toch een EV; die oplaadpaal komt er wel´zeggen de beleidsverkopers hier.

De overheid veroorzaakt nu de problemen met kortzichtig beleid en zal straks meer belasting eisen om diezelfde problemen voor de helft weer op te lossen.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:46

enzino schreef:
Huertecilla schreef:
Wat OV betreft... dat dit zo schokkend achterloopt is wederom een voorbeled van zoek het zelf maar uit hoe je voldoet aan de wat we je verplichten en ´rent toch een EV; die oplaadpaal komt er wel´zeggen de beleidsverkopers hier.

De overheid veroorzaakt nu de problemen met kortzichtig beleid en zal straks meer belasting eisen om diezelfde problemen voor de helft weer op te lossen.


Het hooggerechtshof in de VS heeft uitgeproken dat controleurs van het min van milieu geen competentie hebben mbt uitstoot door bedrijven van bv CO et al.
En wíj dan verplicht renting van EV en afhankelijkheid van particuliere nutsbedrijven?

Kortzichtig overheidsbeleid? Nah, dat is het niet. het betreft geen vólksvertegenwoordiging maar een bedríjfsvertegenwoordiging met een echt wel goed beleid voor die bedrijven; multinationals en investeringsmaatschappijen
Er is hoop; altijd, maar niet op dat de overheid dit wel voor ons in óns belang zal regelen.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:52

IMANDRA schreef:
Germie maar rijd jij dan zo'n oude of grote auto? Dat je zo veel moet betalen?

Ik rij een normale station, een EUR6, dus de schoonste auto, schoner dan elektrisch of benzine. Mag 1500 kg trekken, mijn meest luxe auto ooit en de duurste ooit. Met veel liefde gekocht, maar ze maken dat je de auto gaat haten. Echter, ik kan niet zonder auto en ook niet zonder een grote auto. Ik heb deze gekocht zodat ik er zeker 12-15 jaar mee kon doen. Was een hele jonge occasion.
en ik rij er ook echt 1 op 20 mee, dus betalen per kilometer is dan ook weer straffen.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-07-22 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:52

Huertecilla schreef:
8nnemiek schreef:
Maar ook echte vrachtschepen werken steeds vaker met kites:


Bron; woordvoerder afdeling droomverkoop overheid.

??

Dit systeem bestaat al zo'n 15 jaar, en wordt steeds meer gebruikt in de commerciële vaart.


Ze zijn nu nieuwe systemen aan het ontwikkelen die nog een stuk efficiënter zijn.

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:58

germie schreef:
IMANDRA schreef:
Germie maar rijd jij dan zo'n oude of grote auto? Dat je zo veel moet betalen?

Ik rij een normale station, een EUR6, dus de schoonste auto, schoner dan elektrisch of benzine. Mag 1500 kg trekken, mijn meest luxe auto ooit en de duurste ooit. Met veel liefde gekocht, maar ze maken dat je de auto gaat haten. Echter, ik kan niet zonder auto en ook niet zonder een grote auto. Ik heb deze gekocht zodat ik er zeker 12-15 jaar mee kon doen. Was een hele jonge occasion.
en ik rij er ook echt 1 op 20 mee, dus betalen per kilometer is dan ook weer straffen.

Dat is niet schoner dan benzine. Veel benzines zijn ook gewoon euro 6.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:43

Ik kijk er van op dat jij zo veel betaalt Germie. Een kennis heeft ook een auto uitgekozen om te kunnen duiken en wat te kunnen trekken maar die betaalt toch een behoorlijk stuk minder. Was een auto uit 2011/2012 volgens mij.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:49

8nnemiek schreef:
Dit systeem bestaat al zo'n 15 jaar, en wordt steeds meer gebruikt in de commerciële vaart.


Er is een (droom)wereld van verschil tussen dat het bestáát en steeds vaker gebruikt. Ok, 2 op de 10,000 ipv 1 op 10.000 is 100% noename, maar verder :roll:

Idem ´in ontwikkeling´. Dat is dus nog in de kristallen bol. Net als groene batterijen en hoofdzakelijk groen opgewekte electriciteit. Gas en kernenergie groen bestempelen is imo een schoolvoorbeeld manipulatie.
Je mag niet zélf op gas rijden maar wel minder efficient op met gas opgewekte electriciteit in een duurdere EV.
En gij geleuft het allemaal...
Ik niet *D


@Duikauto; mijn Esmeralda is een Kei Wagon uit ´99 waar ik vier grote glasflessen in zet achter de achterbank. Met die omlaag gaat er meer in dan in de SUV van berglief. Makkelijk een wasmachine en wat opgeklapte stoelen er naast. Mág 900 kilo trekken.
Is nog groen ook;


Afbeelding


Even terug naar een voorbeeld wat je zelf kan doen ook in NL.
Heb een hele grote tweede hands gas-bbq gekocht voor el cheapo. Gasfles erbij bedongen.
Zelf wat opgeknapt.
Staat op het terras in de (middag)zon. Slow roast is supereffecient zo.
Kan ik de hele zomer buiten op koken. Ook als elektriciteit uitvalt.
Blijft het koeler binnen en is airco niet nodig, niet dat we die hebben in huis (uit principe), maar de plafondventilator dan.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:02

Ik zit redelijk in de botenwereld HC, ik heb meerdere mensen gesproken die dergelijke systemen gebruiken of testen. Dat jij dat niet gelooft, prima, moet je zelf weten.

Als je goedkoop wil koken dan kun je beter een hooimadam gebruiken. Gas is hartstikke inefficiënt. Je stookt letterlijk voor de vogeltjes, en een klein deel voor je pan.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:27

8nnemiek schreef:
Ik zit redelijk in de botenwereld HC, ik heb meerdere mensen gesproken die dergelijke systemen gebruiken of testen. Dat jij dat niet gelooft, prima, moet je zelf weten.



Heerlijk dualistisch; ´of testen´. Het zal bést incidenteel gebruikt worden. Verder ???
En zo zijn we weer bij geloof.
Gij geleuft het.
Ik niet.

Citaat:
Als je goedkoop wil koken dan kun je beter een hooimadam gebruiken. Gas is hartstikke inefficiënt. Je stookt letterlijk voor de vogeltjes, en een klein deel voor je pan.


Stoofkist hebben we.
De bbq gaat dicht en is zeer efficient. Zonder pan. Nu ja wel spááns ´pan´ ; een stenen tegel op het rek is perfect voor pizza en brood.
Binnen op gas is ook verwarming voor onszelf, niet de vogels.

Maar goed, het is niet meer of minder dan illustreren dat er meer is dan electrische kookplaat, airco en totale afhankelijkheid van electriceitsbedrijf.

Suzanne F.

Berichten: 49464
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:34

Vandaag bijna 2,70 euro betaald aan de pomp! V power E5, maar toch…
Nog even en hij wordt 3 euro…. -O-