Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:45

In sommige gevallen kan een deelauto ook heel handig zijn. Vooral in de grotere steden.

Mijn oude Fiat 500 was vrij goedkoop in wegenbelasting en verzekering; totaal minder dan 50 euro per maand, en zuinig met rijden.. maar daar was wel keer op keer duur onderhoud nodig :roll: En dan hadden we al een heel goede er betaalbare garage in de buurt.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:51

Ik maakte het mezelf ook moeilijk, automaat, zo zuinig mogelijk en licht mogelijk, maar ik moet wel mijn rolstoel erin kwijt kunnen :+ en weinig budget voor aanschaf omdat de vorige auto in de soep gelopen was na veel reparaties. Kwam dus uit toen op ford focus, een oudje die weinig km's had uit 2003. Maar die is wel meteen 44 euro wegenbelasting, randstad en zwaar. Ook verzekering is inclusief veel schadevrije jaren 50 euro. Zelfs nu met rondkijken kom ik geen goedkopere verzekering tegen, of zijn iets goedkoper maar dan raak ik pakketkorting kwijt waardoor ik aan het einde evenveel betaal of nog meer

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:54

Hoe kan je verzekering zo duur zijn voor een oude auto?

Hier een 5 jarige seat leon station voor €36 euro per maand verzekerd. All risk en inclusief nog 3 jaar verzekerd tegen aanschafwaarde bij total los.

Zo'n oude auto kan waarschijnlijk niet uit om all risk te verzekeren nu nog dat is dan zonde. Dus met een enkel WA kan je nog een stuk goedkoper.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:56

Hij is enkel wa, altijd al. Maar echt, ik heb gezocht en overal kom ik rond die prijs uit, of wat goedkoper maar dan verlies ik de pakketkorting waardoor het uiteindelijk even duur of duurder wordt.

Edit, ik lieg. Hij is wel goedkoper ondertussen. 35 euro :+ de goedkoopste die ik kan vinden is idd stuk goedkoper, maar autoverzekering loopt met alle andere verzekeringen (behalve zorg) bij dezelfde waardoor ik flinke korting krijg. Die 35 is dus met korting.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-06-22 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:02

MyWishMax schreef:
Hij is enkel wa, altijd al. Maar echt, ik heb gezocht en overal kom ik rond die prijs uit, of wat goedkoper maar dan verlies ik de pakketkorting waardoor het uiteindelijk even duur of duurder wordt.

Ik weet niet welk type ford focus je hebt en wellicht dat de verzekering in ander deel van NL ook duurder is.

Maar als ik een ford focus 1,6 benzine van dat bouwjaar invoer kom ik uit op 28 per maand.
Maargoed misschien heb je een heel ander type! En ik woon in drenthe.

Ik ben verzekerd bij Allianz direct dat was echt per auto 15 euro goedkoper dan unive bijvoorbeeld.

Wellicht heb je deze ook al geprobeerd hoor maar anders als tip :D

Ik heb voor mijn kleine skoda auto ook enkel WA + inzittenden van tota 20 euro ofzo.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:03

Hij is idd goedkoper ondertussen, sorry :+ Ik had nog ge edit. De auto wordt goedkoper, de anderen duurder waardoor ik al jaren hetzelfde bedrag betaal haha. Maar alsnog is over stappen naar goedkopere niet voordeliger ivm pakketkorting. En die 35 euro is wel met schadevrije jaren en korting.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:13

purny schreef:
Ik zou zo graag een autootje willen, maar het is gewoon onbetaalbaar.
En dat is met veel dingen. Het leven is niet meer leuk


Een 45km brommobiel diesel, is dat niks? Heb je geen wegenbelasting

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:14

OleJon schreef:
purny schreef:
Ik zou zo graag een autootje willen, maar het is gewoon onbetaalbaar.
En dat is met veel dingen. Het leven is niet meer leuk


Een 45km brommobiel diesel, is dat niks? Heb je geen wegenbelasting

Dan kan ik net zo goed doorsparen voor een gewone auto. Ik wil als ik een auto heb ook naar Drenthe kunnen rijden in 2 uur ipv alle tussenweggetjes te zien

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:27

OleJon schreef:
purny schreef:
Ik zou zo graag een autootje willen, maar het is gewoon onbetaalbaar.
En dat is met veel dingen. Het leven is niet meer leuk


Een 45km brommobiel diesel, is dat niks? Heb je geen wegenbelasting

Elke 5000km onderhoudsbeurt en op slechtere wegen rammelen ze al voor die tijd uit elkaar met flinke onderhoudskosten tot gevolg. Afgezien van de inderdaad lage dagelijkse kosten, streepte dat voor mij weg tegen wat een simpele, zuinige kleine auto met enkel 1x/jaar onderhoud + apk kost. En een beetje brommobiel kost je minimaal hetzelfde als die simpele auto qua aanschaf. Die dingen zijn handig als je 2x/week naar het volgende dorp wil voor boodschappen, etc., maar kom je boven de onderhoudsbeurt per jaar uit, dan zit je qua wat ze kunnen hebben al snel beter met een 500 euro en nog jaartje apk gewone auto. Die je dan inruilt/weg doet als die niet door de apk fluit.

Ik heb mijn brommobieltje uiteindelijk best mooi kunnen inruilen, want die redde mijn afstanden niet meer qua km's. Nu met de hoge brandstofprijzen is 1 op 30 diesel wel weer aantrekkelijk, maar keertje langere afstand kunnen rijden zodat je bv voer kan kopen wat gezien wat ik kan laden de benzine + uren verschil is weegt daar niet tegen op.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:14

Je kan voor de uitzondering in het gebruik ook een auto huren overwegen ipv alle andere gebruik met die kosten te belasten. Aangezien een EV zo economisch is en zo lang probleemvrij zou meegaan, moet dat een klap goedkoper zijn om te huren.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:57

Is gebruik maken van een deelauto niks voor jou purny? Er zijn ook best veel leuke autootjes te vinden voor een beperkt budget, het vervelende is vooral dat je een smak geld verder bent elke maand voordat je überhaupt een km hebt gereden. Ik zie het voor mezelf als tijd + gemak afkopen. Overal waar ik wil/moet komen red ik ook wel met het OV maar het duurt soms wel 3 keer zo lang. Netto zou ik een paar honderd euro meer overhouden per maand als ik m’n auto wegdoe maar ik lever daar dan ook gemiddeld 6-8 uur per week aan vrije tijd voor mezelf voor in.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:01

Memories schreef:
Is gebruik maken van een deelauto niks voor jou purny? Er zijn ook best veel leuke autootjes te vinden voor een beperkt budget, het vervelende is vooral dat je een smak geld verder bent elke maand voordat je überhaupt een km hebt gereden. Ik zie het voor mezelf als tijd + gemak afkopen. Overal waar ik wil/moet komen red ik ook wel met het OV maar het duurt soms wel 3 keer zo lang. Netto zou ik een paar honderd euro meer overhouden per maand als ik m’n auto wegdoe maar ik lever daar dan ook gemiddeld 6-8 uur per week aan vrije tijd voor mezelf voor in.

Ik heb een automaten rijbewijs en mag dus helaas niet in een schakel
Wel daarintegen op een trekker maar dat sla ik even over :+

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:09

De meeste deelauto bedrijven gaan al volop over naar elektrisch rijden, dat zijn allemaal automaten.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:18

8nnemiek schreef:
De meeste deelauto bedrijven gaan al volop over naar elektrisch rijden, dat zijn allemaal automaten.

Ok, goed om te weten.
Als ik er bijvoorbeeld veel op uit ga wil ik gewoon een auto huren voor een paar dagen. Handig voor in de vakantie

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 06:22

Wat ik me gisteravond opeens afvroeg. Benzine en diesel moet er uit. Maar je leest alleen over autos en motoren die niet meer mogen.

Maar vrachtwagens tractoren sjofels, kraanwagens, bulldozers, bussen touringcars, ambulance motor kettingzagen scheepsmotoren voor bv ook de reddingsbrigade vliegtuigen alles verbrandingsmotor. Hoe willen ze dat gaan oplossen volledig electrisch?

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 07:23

Het gaat voorlopig echt alleen om auto’s.
Maar als de technieken zo snel blijven verbeteren dan heb je kans dat het ook voor veel andere takken al heel snel voordeliger wordt om elektriciteit/waterstof/wind te gaan gebruiken. Bussen en schepen worden al steeds vaker elektrisch.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:10

De hele bussen vloot in deze regio is elektrisch of op waterstof :)

Dat gebeurt al steeds meer.

LoveBodin

Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:22

Voor schepen en vliegtuigen is batterij-elektrisch geen oplossing, vanwege de afstanden en het bijkomende gewicht (en volume) dat batterijen hebben. Een tweede schip voor je batterijen of een vliegtuig zonder passagiers werkt wat minder handig natuurlijk.
Voor vliegtuigen kijken ze naar waterstof (Airbus is hier mee bezig al). Schepen kijken naar waterstofdragers, zoals ammonia en methanol. Dit zal dan in combinatie gaan met een internal combustion engine (je kan waterstof ook gewoon verbranden, krijg je wel wat NOx vanwege de temperaturen, maar veel minder dan met diesel verbranding) of met fuel cells (die zijn duurder en degene die het verst ontwikkeld is vindt ammonia nog niet zo leuk).
Overigens zijn er flink veel bedrijven mee bezig, vooral met scheepvaart. Luchtvaart is qua bedrijven een kleinere sector en vanwege veiligheid (ammonia is niet zo heel leuk in een kist in de lucht) minder opties.
Veel van de bedrijven die kijken naar waterstof(dragers) kijken naar de bouw als mooie plek om het te testen, aangezien waterstof en een fuel cell emissieloos is.

In het algemeen kan je zeggen: grote afstanden zonder bijtank mogelijkheden: waterstof. Kleinere afstanden, regelmatig kunnen bijtanken (binnenvaart bvb), dan zijn batterijen mogelijk.
Als je meer wil weten stuur maar een PB, ik ben hier mee bezig in mijn onderzoek :).
Edit; over de regulaties: ook in scheepvaart (binnenlands) moet er voor 2050 veel veranderd zijn. Ik geloof de helft van de emissies van 2008(maar pin me hier niet op vast). Dus er is ook daar veel werk aan de winkel!

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:29

Bij de scheepvaart zijn ze ook steeds meer aan het experimenteren met zeilen/kites.
Je hebt natuurlijk schepen als de Tres Hombres die onder zeil fairtrade producten vervoert.. Maar ook echte vrachtschepen werken steeds vaker met kites:
Afbeelding
Dat kan echt veel schelen in brandstof verbruik.

prompter

Berichten: 11243
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:50

Hier rijden de vuilniswagens die de kliko's legen op groen gas; gas dat vrijkomt bij de vergisting van GFT-afval. De kraanwagens nog op diesel omdat die veel power nodig hebben, maar ook daar worden waterstofmodellen voor ontwikkeld. Het vrachtverkeer volgt heus wel.

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:58

8nnemiek schreef:
Bij de scheepvaart zijn ze ook steeds meer aan het experimenteren met zeilen/kites.
Je hebt natuurlijk schepen als de Tres Hombres die onder zeil fairtrade producten vervoert.. Maar ook echte vrachtschepen werken steeds vaker met kites:
[ [url=m/hqKTv1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dat kan echt veel schelen in brandstof verbruik.

Ik moest er even induiken, maar inderdaad: https://hanglos.nl/news/357572/eerste-v ... -kite.html. Grappig, ik kitesurf zelf, maar niet met een kite van 1000m2 :+ #vliegles

Staat daar in de comments een succesvolle actie met een kite en een catamaran. Ook gaaf.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:04

Stukje uit een rtl artikel over het rekeningrijden.

Oftewel als diesel en lpg rijder wordt je extra de pineut. En kilometer kosten en wegenbelasting die gewoon blijft doorlopen en de peperdure dieselprijzen mogelijk ook. Onbetaalbaar dan voor heel veel mensen vrees ik. ook heel fijn voor rolstoelgebruikers met een rolstoelbus die geen optie hebben het ov of de fiets te gebruiken. En kleine zelfstandigen met een dieselbusje. voor hun verdwijnt ook het speciaaltarief voor de wegenbelasting las ik van de week.

-O- ;(

Citaat:
Afgesproken is dat één vast tarief gaat gelden, of je nu in de spits rijdt of in de daluren. Hoe hoog het tarief wordt, is nog niet duidelijk. Ook moet nog worden besloten hoe de gereden kilometers worden bijgehouden, door middel van een kastje in de auto bijvoorbeeld of op een andere manier.

Bezitters van auto's die op lpg of diesel rijden zijn in het nieuwe systeem duurder uit dan andere automobilisten. Zij blijven naast een bedrag per gereden kilometer ook wegenbelasting betalen.


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ningrijden

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:07

Diesel was altijd al duurder in wegenbelasting. Dat zou apart zijn als die ineens goedkoper zouden worden met rekening rijden voor hetzelfde tarief als benzine bijvoorbeeld.

Dus dat is niet ineens duurder uit, dat waren ze sowieso al. Met juist voordeel van brandstof die goedkoper is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:08

Nu is diesel bijna even duur als benzine zowat. Het voordeel van de diesel kwa brandstofprijs is er al flink lang vanaf -O- maar eerst was het de weinig rijders zijn niet duurder uit. Maar als diesel of lpg weinig rijder ben je dus wel duurder uit. Er is steeds gesproken over de wegenbelasting verdwijnt maar dat klopt dus gewoon niet :n

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:12

Ja, dat is zo. Maar nog steeds bijna en wie zegt dat het niet gewoon weer een groter verschil wordt? Ik zou het juist heel krom vinden als dat verschil weg zou gaan, eigenlijk. Het blijft toch vervuilender en dan zou er ineens meer voordeel komen als alles gelijk getrokken wordt?