Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 08:35

Sizzle schreef:
elnienjo schreef:
Waarom heeft Amerika dan niet genoeg eigen productie? Ruimte genoeg voor koeien daar.


Wel genoeg, niet de juiste kwaliteit ;)
Zoek maar even op baby formula crisis 2022

Uiteraard komt niet al die melk ook uit NL trouwens. Als ik me niet vergis importeert NL zelf ook melk en zelfs meer dan het exporteert.

Uiteindelijk zal de wereld gewoon niet herstellen als we vast blijven houden aan globalisatie.
Loslaten zullen we ook niet (minder winst en money rules). Dus we zullen ons moeten voorbereiden op een woestijn in Italie, dat werd toch al gekscherend noord-afrika genoemd. Meer overstromingen en geen gletschers meer (20% van de berghutten in de alpen dreigt momenteel de sluiting ivm water tekort).

Ik heb eerlijk gezegt geen hoop dat dit veranderd maar wil het ook niet negeren.


Die NL import van melk komt vooral door de FrieslandCampina boeren die in DE en BE zitten. Maar we importeren zeker niet meer melk dan we exporteren.

En eens mbt de smaakjes en dingen hoor, maar dat is maar zo’n klein aandeel van de totale melkstroom. Daar in snijden is zeker belangrijk maar heeft geen grote impact.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:07


OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:18

Balko schreef:
Weet niet wie het zei, maar momenteel word de melk steeds schaarser en daarom de melkprijs ook steeds hoger.
Dus er is geen melkoverschot in Nederland.

Wel leuk, wij gaan nu rauwe melk verkopen. Hoop veel burgers te zien en te kunnen laten zien hoe het werkelijk op de boerderij eraan toe gaat :D.


Ik hoop dat Rutte snel aftreed of het kabinet valt. Hij begint enge trekjes te vertonen en de ellende die hij achterlaat voor de gemiddelde burger is verschrikkelijk….
Ik wil dan ook gewoon vanuit huis wat producten voor normaal geld gaan verkopen. Hopelijk kan iedereen dan nog blijven genieten van een goed en eerlijk product voor eerlijk geld…


Mijn schoonzus heeft een melktap.
Ook met kaas vlees enz.
Maar die hadden een geweldig weekend gehad. Ze zei er komen steeds meer mensen bij de tap zelf kopen.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:21

OleJon schreef:
Balko schreef:
Weet niet wie het zei, maar momenteel word de melk steeds schaarser en daarom de melkprijs ook steeds hoger.
Dus er is geen melkoverschot in Nederland.

Wel leuk, wij gaan nu rauwe melk verkopen. Hoop veel burgers te zien en te kunnen laten zien hoe het werkelijk op de boerderij eraan toe gaat :D.


Ik hoop dat Rutte snel aftreed of het kabinet valt. Hij begint enge trekjes te vertonen en de ellende die hij achterlaat voor de gemiddelde burger is verschrikkelijk….
Ik wil dan ook gewoon vanuit huis wat producten voor normaal geld gaan verkopen. Hopelijk kan iedereen dan nog blijven genieten van een goed en eerlijk product voor eerlijk geld…


Mijn schoonzus heeft een melktap.
Ook met kaas vlees enz.
Maar die hadden een geweldig weekend gehad. Ze zei er komen steeds meer mensen bij de tap zelf kopen.


Gaaf! Ja dat denk ik ook, we worden nu steeds bewuster van voedsel en dat is mooi!
Ik denk dat dit ons ook kan helpen aan een schonere samenleving.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:39

fransje23 schreef:


Prima visie, heel wat beter dan dat CETA verdrag waardoor NL op het gebied van gezond en dierenwelzijn juist een enorme stap terug zou doen.

Zoals je ziet gaat het bij CETA weer alleen maar om de economie en om geld:
https://nos.nl/artikel/2436139-pvda-voo ... -in-senaat

En de BBB verwoord het top imo in 2019 al:
https://www.pigbusiness.nl/artikel/2250 ... RSd0GjNXZU

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:52

Kapitalisme is geheel verschoond van moreel ethisch besef.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:11

Pantykous schreef:
Die NL import van melk komt vooral door de FrieslandCampina boeren die in DE en BE zitten. Maar we importeren zeker niet meer melk dan we exporteren. .


Ik las ergens cijfers van 2019 met 6 mljd kg export en 7 mljd kg import van zuivel in NL.
Misschien is dat excl. de export van alle zuivel producten na verwerking. Een zien of ik dat nog weet terug te vinden.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:41

Balko schreef:
herr_balou schreef:
Garnalen zijn geen basisvoeding.
Vissers zeggen dat de prijzen hoog zijn vanwege brandstofprijs, ze moeten nu 1,10 ipv 0,50 voor een liter diesel betalen... Ik vraag me dan af waarom diesel aan de pomp 2,20 moet kosten.

En ze mogen niet meer pulsvissen, wat hen heel veel brandstof scheelde!

Pulsvissen gaat over platvissen en eerlijk gezegd vind ik het terecht. Ik zou zelfs graag zien dat er niet meer met die monsterlijk grote boten gevist mag worden. Mijn voorkeur gaat uit maar de kleine visbootjes van bijvoorbeeld de Fransen, Ieren, enzovoort.
Veel garnalen die te koop zijn reizen heel Europa door wat pellers zijn elders goedkoper. Met de huidige brandstofprijzen was dat misschien toch niet zo'n goed idee, maar ja, zie nu in NL nog maar mensen te vinden die dat werk willen en kunnen doen.
Overigens zijn de lekkerste garnalen de garnalen die je van hobbyvissers krijgt/koopt en zelf moet pellen.
Maar nog altijd staat mijn vraag hoe het kan dat de diesel voor vissers zoveel minder is dan wat we aan de pomp betalen. Ik dacht dat "rode" diesel waa afgeschaft....

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:52


fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:14

Wel weer een mooie voor mijn stokpaardje..
Waar is het gesjoemel met de Nederlandse vergunningen begonnen..
Henk Bleker.

Noem iets wat verkeerd is gegaan en telkens komt hij boven water.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:19

fransje23 schreef:
Wel weer een mooie voor mijn stokpaardje..
Waar is het gesjoemel met de Nederlandse vergunningen begonnen..
Henk Bleker.

Noem iets wat verkeerd is gegaan en telkens komt hij boven water.

Die man heeft in zijn eentje enorm veel kapot gemaakt.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:35

Dat is ook een presentatie maar het ergste is nog dat hij dat zelf niet beseft.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:58

fransje23 schreef:



Ik vind het een interessante visie.

Aan de kant van het probleem stelt hij dat "(...) de gevestigde belangen gewend waren geraakt aan de beschermende vangsystemen en de landbouwlobby had zich uitermate goed georganiseerd. Dat in tegenstelling tot de consumenten en de natuur-en milieuorganisaties."

Dat horen we niet van iedereen : dat de landbouw lobby sterker is dan de natuur - en milieuorganisaties.

En heel triest :"Politici zijn in dit systeem belangenbehartigers geworden, niet meer degenen die belangen afwegen.
Het is een fenomeen dat we nu dagelijks zien en het heeft in de afgelopen dertig jaar perverse proporties gekregen. Ondanks de urgentie het beleid zowel in Europa als in Nederland aan te passen, zien we dat compromissen op compromissen worden gestapeld."

En dan zijn oplossingen, of de richting waarin hij die ziet.
'Niet alles kan overal', maar Nederlandse boeren zijn slim, gericht op innovatie, we hebben Wageningen, en we zouden gidsland kunnen worden en landbouwkennis kunnen exporteren ipv landbouwproducten.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:07

Ik vind het ook interessant vandaar dat ik het deel.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:33

Het is welliswaar geen landbouw maar wel interessant: een eiland in Indonesie heeft de CO2 uitstoot van een grote Zwitserse betonfabriek betekend (die daar ergens staat). De fabriek zou voor 0.42% van de globale CO2 uitstoot bijdragen en daarom willen ze het bedrijf aansprakelijk stellen voor 0.42% van de schade die daar ontstaat door de stijgende waterspiegel.

Blijkbaar loopt er ook al sinds 2015 een vergelijkbare rechtzaak van een Peruaanse boer tegen een Duits Energiebedrijf.

Ik ben benieuwd hoe zo‘n rechtszaak uitpakt. Stel dat ze gelijk krijgen, dan kan men dat theoretisch ook voor de grote vluchthavens doen of andere CO2 beinvloedende sectors (data centra).
https://www.srf.ch/news/wirtschaft/klim ... von-holcim

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:40

Janneke, dat idee klinkt mooi. En het gebeurd natuurlijk ook met alle Nederlandse geëmigreerde boeren. Alleen wij hebben hier mega goede grond. Dat is in decennia opgebouwd. En natuurlijk ook klimaat.
Daarom kunnen wij hier veel meer verbouwen op een zelfde grote stuk grond als in het buitenland.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:45

Sizzle schreef:
Het is welliswaar geen landbouw maar wel interessant: een eiland in Indonesie heeft de CO2 uitstoot van een grote Zwitserse betonfabriek betekend (die daar ergens staat). De fabriek zou voor 0.42% van de globale CO2 uitstoot bijdragen en daarom willen ze het bedrijf aansprakelijk stellen voor 0.42% van de schade die daar ontstaat door de stijgende waterspiegel.

Blijkbaar loopt er ook al sinds 2015 een vergelijkbare rechtzaak van een Peruaanse boer tegen een Duits Energiebedrijf.

Ik ben benieuwd hoe zo‘n rechtszaak uitpakt. Stel dat ze gelijk krijgen, dan kan men dat theoretisch ook voor de grote vluchthavens doen of andere CO2 beinvloedende sectors (data centra).
https://www.srf.ch/news/wirtschaft/klim ... von-holcim

0,42% van de huidige jaarlijkse CO2-uitstoot of 0,42% van alle CO2 die netto sinds de industriële revolutie is uitgestoten? Dat maakt nogal uit.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:52

Balko schreef:
herr_balou schreef:
Boer krijgt ca. 14% van de verkoopprijs en de supermarkt ook zoiets. Rest van het geld verdwijnt naar andere bedrijven binnen de agro-industrie.


Waar vindt je deze informatie? Ben oprecht erg benieuwd waar het dan allemaal heen gaat.

Zie: https://nos.nl/nieuwsuur/video/2435772- ... e-economie
Eerlijk gezegd dacht ik ooit ook dat er veel meer bleef hangen bij de supermarkt, die lobby (vanuit wie? En door wie is die ingefluisterd?) werkt dus heel goed.

Wat mij in die reportage opvalt bij die boer die is overgestapt naar biologisch is veel maar onder andere die prachtige weide vol klaver, kruiden en grassen. Een aantal jaar geleden vroeg ik de biologische boer bij ons in de buurt waarom er geen klaver in zijn weides stond. Zijn antwoord was dat hij het wel gezaaid had maar het hier niet groeit... De bermen en ons terrein - het deel dat we goed onderhouden en eerder hebben ingezaaid - staan echter vol met o.a. klaver en luzerne, oftewel hij l*lde maar wat. De net geboren kalveren staan aan een kort strotouwtje vastgebonden (behalve als er een (helaas altijd aangekondigde) controle is). Een deel van het jongvee staat (illegaal) in een donkere slecht geventileerde te kleine stal. Op het eerste gezicht zien de koeien er goed uit maar de hoeven worden bijvoorbeeld standaard te laat bijgewerkt waardoor je op een bepaald moment een groot deel ziet strompelen. Sommige koeien hebben duidelijk gewrichtsproblemen waardoor ze zich niet normaal kunnen voortbewegen, als paarden zo zouden lopen zou men er schande van spreken. Overigens zie ik die hoef- en gewrichtsproblemen bij tenminste nog 2 niet biologische melkveehouders, wel in mindere mate maar daar zie ik dan weer veel koeien die bijna niet kunnen lopen door een achterlijk grote uier. En dan zijn er nog wel meer dingen die mij treurig stemmen.

Toen ik nog in de stad woonde had ik het idee dat het allemaal redelijk in orde was en de controles goed geregeld. Inmiddels ben ik bijzonder cynisch geworden. Enkele kleine boeren zie ik hun best doen maar die moeten worstelen met ongeveer alle bedrijven in de agro-industrie en instanties om het voor hun dieren en natuur goed te kunnen blijven doen en dan worden ze ook nog eens belachelijk gemaakt door andere boeren.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:52

Sizzle schreef:
Het is welliswaar geen landbouw maar wel interessant: een eiland in Indonesie heeft de CO2 uitstoot van een grote Zwitserse betonfabriek betekend (die daar ergens staat). De fabriek zou voor 0.42% van de globale CO2 uitstoot bijdragen en daarom willen ze het bedrijf aansprakelijk stellen voor 0.42% van de schade die daar ontstaat door de stijgende waterspiegel.

Blijkbaar loopt er ook al sinds 2015 een vergelijkbare rechtzaak van een Peruaanse boer tegen een Duits Energiebedrijf.

Ik ben benieuwd hoe zo‘n rechtszaak uitpakt. Stel dat ze gelijk krijgen, dan kan men dat theoretisch ook voor de grote vluchthavens doen of andere CO2 beinvloedende sectors (data centra).
https://www.srf.ch/news/wirtschaft/klim ... von-holcim


Wow, dat is interessant om te volgen en kan grote gevolgen hebben wereldwijd.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:58

Oomems, Ik denk per jaar, dat is niet volledig duidelijk.
Het bedrijf zit in 80 landen en heeft 70.000 medewerkers. Hun doel schijnt om in 2050 energieneutraal te zijn, geen idee of dat kan.
De volledige betonindustie (alle bedrijven samen) zijn voor zo‘n 5% verantwoordelijk.

Edit, als ik het zelf na reken op basis van hun emmisie van 170 mjn ton per jaar tov van 34 miljard ton wereldwijd op jaarbasis dan kom je volgens mij inderdaad rond de 0,4%. (Ik ben echter geen reken wonder).

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 05:44

Sizzle schreef:
Oomems, Ik denk per jaar, dat is niet volledig duidelijk.
Het bedrijf zit in 80 landen en heeft 70.000 medewerkers. Hun doel schijnt om in 2050 energieneutraal te zijn, geen idee of dat kan.
De volledige betonindustie (alle bedrijven samen) zijn voor zo‘n 5% verantwoordelijk.

Edit, als ik het zelf na reken op basis van hun emmisie van 170 mjn ton per jaar tov van 34 miljard ton wereldwijd op jaarbasis dan kom je volgens mij inderdaad rond de 0,4%. (Ik ben echter geen reken wonder).

Maar als dat alleen over de huidige uitstoot gaat, dan kun je ze toch niet verantwoordelijk houden voor eenzelfde percentage van de schade door zeespiegelstijging? Die is immers het gevolg van de hele cumulatieve uitstoot tot nu toe.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:04

Dat is wat de rechtbank mag uitzoeken denk ik.
Het zal uiteindelijk meer om het statement gaan dan om het daadwerkelijke geld gok ik zo. Dat eiland gaat hoe dan ook in de zee verdwijnen met de huidige stijgingen.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:02

herr_balou schreef:
Zie: https://nos.nl/nieuwsuur/video/2435772- ... e-economie
Eerlijk gezegd dacht ik ooit ook dat er veel meer bleef hangen bij de supermarkt, die lobby (vanuit wie? En door wie is die ingefluisterd?) werkt dus heel goed.

Wat mij in die reportage opvalt bij die boer die is overgestapt naar biologisch is veel maar onder andere die prachtige weide vol klaver, kruiden en grassen. Een aantal jaar geleden vroeg ik de biologische boer bij ons in de buurt waarom er geen klaver in zijn weides stond. Zijn antwoord was dat hij het wel gezaaid had maar het hier niet groeit... De bermen en ons terrein - het deel dat we goed onderhouden en eerder hebben ingezaaid - staan echter vol met o.a. klaver en luzerne, oftewel hij l*lde maar wat. De net geboren kalveren staan aan een kort strotouwtje vastgebonden (behalve als er een (helaas altijd aangekondigde) controle is). Een deel van het jongvee staat (illegaal) in een donkere slecht geventileerde te kleine stal. Op het eerste gezicht zien de koeien er goed uit maar de hoeven worden bijvoorbeeld standaard te laat bijgewerkt waardoor je op een bepaald moment een groot deel ziet strompelen. Sommige koeien hebben duidelijk gewrichtsproblemen waardoor ze zich niet normaal kunnen voortbewegen, als paarden zo zouden lopen zou men er schande van spreken. Overigens zie ik die hoef- en gewrichtsproblemen bij tenminste nog 2 niet biologische melkveehouders, wel in mindere mate maar daar zie ik dan weer veel koeien die bijna niet kunnen lopen door een achterlijk grote uier. En dan zijn er nog wel meer dingen die mij treurig stemmen.

Toen ik nog in de stad woonde had ik het idee dat het allemaal redelijk in orde was en de controles goed geregeld. Inmiddels ben ik bijzonder cynisch geworden. Enkele kleine boeren zie ik hun best doen maar die moeten worstelen met ongeveer alle bedrijven in de agro-industrie en instanties om het voor hun dieren en natuur goed te kunnen blijven doen en dan worden ze ook nog eens belachelijk gemaakt door andere boeren.


Maar dit soort informatie denk ik hoe dan?
Ik ben echt op heel veel stallen geweest en heb dit soort taferelen toch echt zelden gezien.
Kalveren zitten vaak in de eerste 2 weken in eenling boxjes en daarna lekker in ruime stro groepshokken.
Kalfjes die vast zitten heb ik nog nooit gezien.
Een kreupele koe kan je niet altijd voorkomen net als een kreupel paard. Je doet je uiterste best maar bijv een hoefzweer kan gewoon gebeuren.

Er zitten echt rotte stallen bij. Maar 3 vd 3 geloof ik niet, dan zoek je ze erop uit.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:39


Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:03

Ik kom van de landbouw school, dierenhouderij richting. Wij liepen stages op boeren bedrijven. De leraar zei altijd dat je aan de dieren kon zien of de boer goed voor ze was. Of ze vol vertrouwen waren of angstig.

Ik heb veel verschillende soorten bedrijven gezien, van toen nog kistkalveren (afschuwelijk! Blij dat het afgeschaft is) en legbatterij kippen (ook te triest, mag gelukkig ook niet meer) tot varkensstallen waar de varkens het redelijk luxe hadden en lekker werden gedoucht etc.

Ik woon nu in landbouw gebied en zie nog steeds veel verschillen. Van kippen heerlijk buiten op 1 ha en koeien in de wei met schone achterpoten (nee dunne mest is niet normaal) en zelfs een varkenshouderij buiten. En tegelijkertijd is er ook nog veel leed achter gesloten deuren. Dieren die nooit het daglicht zien, koeien die vastgebonden worden en in een paar maanden tijd vetgemest worden voor de slacht en dus niet meer kunnen/ mogen bewegen.

Hoewel ik voor de boeren ben, vind ik dat hier nog wel veel verbeteringen in te behalen zijn wbt dieren welzijn. Ik hoop dan ook dat het meer die kant op zal gaan maar ik blijf erbij dat boeren eerder meer dan minder land nodig hebben om het goed te kunnen doen.