Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:05

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, links lijkt tegenwoordig het nieuwe rechts te zijn. Groener is niet per definitie de oplossing (al ben ik altijd voor meer groen) maar een hervorming voor de boeren en vooral de marktwerking is belangrijk. PVDA is een draaikonten partij geworden, dat blijkt wel weer.

Vroeger was er al dat geklaag, wij zaten ooit in een stichting die ruiterpaden beheerde..werd er geklaagd over kuilen in zandwegen wat zogenaamd door paarden zou komen. Maar het kwam juist door auto's en de rijkelui die hun huizen hadden gekocht in het bos. (dit was 25 jaar geleden)


Kun je je eerste stuk toelichten Elisa? Op welke manier het nieuwe rechts?

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:00

Misschien was de PvdA aan het draaikonten en pakken ze juist nu de draad weer op?

Een ding is zeker jaren Rutte laten een kaalslag achter. Alles op het gebied van sociale voorzieningen is uitgehold maar gelukkig is de vennootschaps- en dividendbelasting lekker laag..

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:33

Ik baal van het voornemen van de fractie van de PvdA.
In de Tweede Kamer gaan ze samen met GL, maar hier opeens weer niet.

En ik zie CETA al heel lang niet zitten.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:39

fransje23 schreef:
Misschien was de PvdA aan het draaikonten en pakken ze juist nu de draad weer op?

Een ding is zeker jaren Rutte laten een kaalslag achter. Alles op het gebied van sociale voorzieningen is uitgehold maar gelukkig is de vennootschaps- en dividendbelasting lekker laag..


Je zegt: links lijkt tegenwoordig het nieuwe rechts te zijn.
Dat begrijp ik niet, misschien kun je dat uitleggen?

Zoals ik het uitpuzzel hebben we vooral een overwegend rechts kabinet gehad en is vooral de industrie gegroeid, de schuldenberg, overconsumptie, overgewicht, en de kloof tussen hoge en lage inkomens.... minder groen dan we het de laatste jaren hebben gedaan kan bijna niet geloof ik.

Het zijn verwarrende tijden, maar ik wil mijn stem goed inzetten voor een duurzame toekomst.... ik heb dan niet het idee dat we moeten stemmen op neo-liberalen, dubbel-agenda-christenen, of populistische partijen die ontegenzeggelijk (tot mijn spijt) soms hele rake dingen zeggen maar vooral loze beloften maken met weinig doortimmerde plannen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:40

Janneke2 schreef:
Ik baal van het voornemen van de fractie van de PvdA.
In de Tweede Kamer gaan ze samen met GL, maar hier opeens weer niet.

En ik zie CETA al heel lang niet zitten.


Het lijkt een soort paniekvoetbal.

Ze zijn dan dus eigenlijk tegen, maar stemmen toch maar voor vanwege de economische instabiliteit van het moment?
De waarheid is dat je nog veel meer ellende in de hand werkt lijkt mij?

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:41

Ninx schreef:
fransje23 schreef:
Misschien was de PvdA aan het draaikonten en pakken ze juist nu de draad weer op?

Een ding is zeker jaren Rutte laten een kaalslag achter. Alles op het gebied van sociale voorzieningen is uitgehold maar gelukkig is de vennootschaps- en dividendbelasting lekker laag..


Je zegt: links lijkt tegenwoordig het nieuwe rechts te zijn.
Dat begrijp ik niet, misschien kun je dat uitleggen?



Dat heb ik niet gezegd maar Elisa2 ;)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:42

fransje23 schreef:
Ninx schreef:

Dat heb ik niet gezegd maar Elisa2 ;)


Oh... oeps, nog niet helemaal wakker.... sorry.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:15

Er is (vrijwel) geen politicus verkiesbaar die zich zo inzet voor zijn/haar taak als volksvertegenwoordiger dat die zichzelf een opvolgend baantje in het bedrijfsleven onmogelijk maakt en/of risico loopt niet herkozen te worden.
Maar om herkozen te worden moet je al naar de massa luisteren ipv de groep die de moeilijke beslissingen zou ondersteunen als ander economisch systeem en "beperkingen" qua "luxe" om een geschikt menselijk habitat te behouden.
Al met al ga ik er van uit dat we het niet gaan redden, qua Parijs (en dat verdrag schiet vermoed ik al ernstig tekort).

Stemmen voor duurzame toekomst zal hoe beperkt dat ook is met een economisch systeem dat daar niet bij past meer doen qua wat je (niet) koopt en in hoeverre je de grote bedrijven die kant op krijgt ivm wat de markt wil c.q. ze overbodig kan maken door wat je zelf doet en lokaal koopt/bij kan dragen.
Die eens per 4 jaar een vakje rood kleuren actie doet daar maar weinig aan als wie je kiest een referentie kader/advies groep heeft die voornamelijk bedrijfsleven is waar de 1e prio de aandeelhouders is. Ander geluid horen ze maar weinig / komen niet genoeg stemmen vandaan. Neemt niet weg dat inderdaad daar een keuze maken die hopelijk wat nuttigs brengt qua leefbaar houden van de aarde lastig is. Eigenlijk alleen al omdat die kant op veel meer simpel leven is met meer zelfstandigheid/zelfredzaamheid en veel minder gadgets, afval, etc. M.a.w. wat nu gezien zou worden als middeleeuws/primitief en armoede. Ik zie namelijk niet een wereld vol high tech met de groene parksteden + wildernis en agrarisch mogelijk zijn ivm tekorten aan grondstoffen, vervuiling door de nodige mijnbouw en inzet bestrijdingsmiddelen voor gewassen als een duurzame toekomst mogelijkheid. We zullen voor ons gevoel een grote stap terug moeten doen om een leefbare aarde te behouden en we zijn al erg laat daar mee. Niet een boodschap die kiezers willen horen. Tekorten leiden tot onrust en oorlogen en dat traject volgen we al zeker 2000 jaar. Leer zo goed mogelijk voor jezelf zorgen en kijk zeker als je jong(er) bent of kinderen hebt heel kritisch naar je lange termijn plannen/opties. Om te beginnen of en hoe hoog boven NAP je woont, zeker met een eigen huis waar de kinderen mogelijk na jouw in gaan/kunnen wonen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:19

Tijd dat iemand opstaat die de stekker uit dat klimaatakkoord trekt ivm overmacht door de Oekraïne situatie. Tijd dat we als bevolking een voorbeeld nemen aan die van Sri Lanka, die hebben met hun protesten tenminste wat bereikt.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:28

elnienjo schreef:
Tijd dat iemand opstaat die de stekker uit dat klimaatakkoord trekt ivm overmacht door de Oekraïne situatie. Tijd dat we als bevolking een voorbeeld nemen aan die van Sri Lanka, die hebben met hun protesten tenminste wat bereikt.

Korte termijn misschien, maar iemand anders moet het doen is afschuiven van eigen verantwoordelijkheid en zelf niet willen veranderen. Ja er zal zeker bij zulke demonstraties een groot stuk kan niet, want geen toegang tot zitten, maar dat maakt het wegsturen van de regering nog niet een laat staan de oplossing. En veranderen is een boodschap die van een nieuwe regering ook tot demonstraties zal leiden. Nog afgezien van de vraag of er wel genoeg capaciteit en kennis is om die veranderingen mogelijk te maken.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:45

elnienjo schreef:
Tijd dat iemand opstaat die de stekker uit dat klimaatakkoord trekt ivm overmacht door de Oekraïne situatie. Tijd dat we als bevolking een voorbeeld nemen aan die van Sri Lanka, die hebben met hun protesten tenminste wat bereikt.



Vind je de situatie vergelijkbaar?

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:58

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, links lijkt tegenwoordig het nieuwe rechts te zijn. Groener is niet per definitie de oplossing (al ben ik altijd voor meer groen) maar een hervorming voor de boeren en vooral de marktwerking is belangrijk. PVDA is een draaikonten partij geworden, dat blijkt wel weer.

Vroeger was er al dat geklaag, wij zaten ooit in een stichting die ruiterpaden beheerde..werd er geklaagd over kuilen in zandwegen wat zogenaamd door paarden zou komen. Maar het kwam juist door auto's en de rijkelui die hun huizen hadden gekocht in het bos. (dit was 25 jaar geleden)


Kun je je eerste stuk toelichten Elisa? Op welke manier het nieuwe rechts?


Ja natuurlijk, wat ik zie in nu ongeveer zo'n twintig jaar tijd is dat partijen die vroeger zeg maar midden/ links zaten nu qua onderwerpen meer rechts zitten terwijl veel mensen het nog als linkse partijen beschouwen en andersom ook. Groenlinks was vroeger bijvoorbeeld echt heel erg links, tegenwoordig zeggen ze wel links te zijn maar als puntje bij paaltje komt en je vooral ook gaat kijken naar welke moties er voor en tegen gestemd wordt komt er een heel ander beeld naar voren. En dat beeld lijkt veel meer op rechts te zitten. Ook qua groenbeleid valt het imo flink tegen wbt het groen en roepen ze vooral veel onrealistische zaken. Want het een kan niet samen met het ander zeg maar.
Nou, dit gaat voor veel meer partijen op..het loont echt om de moties in de gaten te houden om een eerlijk beeld van een partij te krijgen.

VVD was desastreus voor het land inderdaad, ik schaar ze niet zo zeer onder rechts maar wel onder de partij voor het bedrijfsleven, de economie etc. Dat is het enige waar het om gaat bij de VVD en imo ook een van de redenen van de problematiek waar we nu in zitten ja. Geld, geld, geld...bah.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:03

dorientjuh schreef:
https://nos.nl/l/2435495

Hierbij de eerste voorgestelde stappen naar duurzame landbouw/ veehouderij in Nederland, wat hopelijk wordt overgenomen door onze overheid.

Ik zou het eigenlijk wel goed vinden als vlees en zuivel en stuk duurder wordt. Het moet weer een wat luxer product worden. Ook beter voor onze gezondheid.



Zijn de boodschappen nog niet duur genoeg dan? Als het naar de boer gaat heb ik er geen probleem mee maar de supermarkten die innen alleen maar.
Zuivel en vlees is een onderdeel van een normaal dieet. Werd niet voor niks de witte moter genoemd

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:05

Melk is vooral ook een groot deel lobby.
Het is helemaal niet zo essentieel in die mate waarin het aangeprezen wordt, zeker bij volwassenen. Sterker nog, het kan zelfs problemen maken bij volwassenen.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:45

Maar consumentenmelk is helemaal het issue niet, kunnen we makkelijk wat van kwijt. Zou me eerder druk maken om de toevoer van babyvoeding, patientenondersteunende voeding, supplementen en de productie van medicatie bv. Dat staat allemaal onder druk als de melkproductie terug loopt. En dat doet ie overigens al jaar op jaar.

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:56

OleJon schreef:
Zuivel en vlees is een onderdeel van een normaal dieet. Werd niet voor niks de witte moter genoemd


Hangt van je definitie van 'normaal' af.

De witte motor was een reclameslogan van de zuivelindustrie. Net als Joris Driepinter.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:57

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:
Tijd dat iemand opstaat die de stekker uit dat klimaatakkoord trekt ivm overmacht door de Oekraïne situatie. Tijd dat we als bevolking een voorbeeld nemen aan die van Sri Lanka, die hebben met hun protesten tenminste wat bereikt.



Vind je de situatie vergelijkbaar?

We hebben een regering die ons schaamteloos bedriegt en beliegt, is dat niet genoeg?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:00

OleJon schreef:
dorientjuh schreef:
https://nos.nl/l/2435495

Hierbij de eerste voorgestelde stappen naar duurzame landbouw/ veehouderij in Nederland, wat hopelijk wordt overgenomen door onze overheid.

Ik zou het eigenlijk wel goed vinden als vlees en zuivel en stuk duurder wordt. Het moet weer een wat luxer product worden. Ook beter voor onze gezondheid.



Zijn de boodschappen nog niet duur genoeg dan? Als het naar de boer gaat heb ik er geen probleem mee maar de supermarkten die innen alleen maar.
Zuivel en vlees is een onderdeel van een normaal dieet. Werd niet voor niks de witte moter genoemd

Ik wilde net bij de Jumbo een bakje Hollandse garnalen meenemen maar dat was boven de 10 euro! Prijzen gaan al over de kop zonder dat er extra belasting over geheven wordt. Voedsel moet altijd in de lage BTW vallen en de 9% vind ik al extreem voor basisvoeding.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:01

elnienjo schreef:
fransje23 schreef:

Vind je de situatie vergelijkbaar?

We hebben een regering die ons schaamteloos bedriegt en beliegt, is dat niet genoeg?


Dat is geen antwoord op mijn vraag :)

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:03

Voedsel valt altijd in de 9%!.
Wat van mij niet hoeft.
Ongezonde, verwerkte, producten mogen van mij wel naar 21% en gezond naar een lager tarief.

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:07

BTW naar 0% op groente en fruit is nu het plan, toch? Goed idee. En dan inderdaad compenseren door snoep en snacks naar 21% te doen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:22

mysa schreef:
BTW naar 0% op groente en fruit is nu het plan, toch? Goed idee. En dan inderdaad compenseren door snoep en snacks naar 21% te doen.


Het plan inderdaad.... maar waarom kunnen dat soort zaken er niet met spoed doorheen gejaagd worden?!
-O-

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:24

Oh, vrééselijk gecompliceerd proces. Zeggen de ambtenaren van de bd. ;)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:27

fransje23 schreef:
Voedsel valt altijd in de 9%!.
Wat van mij niet hoeft.
Ongezonde, verwerkte, producten mogen van mij wel naar 21% en gezond naar een lager tarief.

Dan ben je onder aan de streep nog vele malen duurder uit! Ik ben voor btw-verlaging naar 5% voor gezonde voeding (waaronder ook eieren, zuivel, graanproducten, vlees en vis) dan kan btw op snoep/snacks 9% blijven. 21% Vind ik sowieso achterlijk hoog.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 17:29

mysa schreef:
BTW naar 0% op groente en fruit is nu het plan, toch? Goed idee. En dan inderdaad compenseren door snoep en snacks naar 21% te doen.

Je rekening wordt daardoor juist vele malen hoger, dus liever niet!
Bovendien met de huidige prijzen van fruit en groente is het met 9% korting nog steeds duur, dus het is niet dat je daardoor meer fruit en groente gaat kopen natuurlijk. Zeker niet als de andere producten nog hoger worden belast.