Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:41

Ik denk persoonlijk dat we zonder deze oorlog ook in een recessie waren beland. Misschien niet zo snel, maar het was wel gebeurd.

Dat is hoe de economie werkt.

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:48

Ik denk vooral dat Poetin z'n gang laten gaan op de lange termijn een grote berg extra oliebol had opgeleverd.

Daarnaast zou ik het laf hebben gevonden.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:49

Ik weet het nog zo net niet. Gasprijs is een van de redenen waarom mensen het hoofd niet boven water kunnen houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:51

purny schreef:
Ik weet het nog zo net niet. Gasprijs is een van de redenen waarom mensen het hoofd niet boven water kunnen houden.

Gasprijzen, olieprijzen en energieprijzen zouden sowieso gaan stijgen. De oorlog heeft dat proces vervroegd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:59

secricible schreef:
Maar helpen is 1 he. Het is een beetje groter dan dit.
Stel, we hadden vriendelijk naar Rusland gezwaaid en waren "neutraal" gebleven, denk je dan dat buiten dat Oekraïne Russisch was geworden de wereld was gebleven zoals hij was? Dat lijkt me erg naïef.

Rusland had volgens mij geen NAVO land gepakt. Bovendien lijken ze er de mankracht al nauwelijks voor te hebben één land aan te kunnen. Dus tenzij ze met atoombommen gaan smijten denk ik niet dat Europa in gevaar was, terwijl we nu onszelf te gronden richten met de energie boycot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:02

secricible schreef:
Maar helpen is 1 he. Het is een beetje groter dan dit.
Stel, we hadden vriendelijk naar Rusland gezwaaid en waren "neutraal" gebleven, denk je dan dat buiten dat Oekraïne Russisch was geworden de wereld was gebleven zoals hij was? Dat lijkt me erg naïef.

Maar die voorspelling is gebaseerd op je mening dat de aanval van Rusland niet uitgelokt was op enige manier en dat Rusland daarna vanzelfsprekend verder zou gaan naar het volgende land tot iemand ze een keer stopt.

Een andere kijk is dat de NAVO (Amerika) deze oorlog al tijden aan het uitlokken was, tenminste sinds 2014, en dat Rusland de inval precies op het moment gedaan heeft dat haar belangen in de Donbas in gevaar kwamen omdat Oekraïne daar een offensief begon. Als je die lezing volgt dan zou er helemaal geen verdere escalatie zijn als we niet helpen: Rusland pakt de gebieden die ze opeisen, Oekraïne geeft aan niet toe te treden tot de NAVO/EU, en alles is weer kalm.

Beide scenario's vragen om een bepaalde naïviteit: jij vind het naïef te denken dat Rusland zou stoppen na enkele Oekraïense gebieden, maar daarbij ben je in mijn ogen naïef niet in te zien dat deze inval geen toeval was.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:02

_San87_ schreef:
purny schreef:
Ik weet het nog zo net niet. Gasprijs is een van de redenen waarom mensen het hoofd niet boven water kunnen houden.

Gasprijzen, olieprijzen en energieprijzen zouden sowieso gaan stijgen. De oorlog heeft dat proces vervroegd.

Waarom zouden die stijgen zonder oorlog? Rusland leverde goedkoop gas en tevens wordt alles volgeplempt met windmolens en zonnepanelen. Volslagen idioot dat men kerncentrales wilde sluiten. Denk dat we juist naar meer kernenergie toe moeten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:04

Oekraïene is ook Europa, dat is in gevaar :?. Of moeten we onze handen aftrekken van een Europees buurland omdat ons Nederland niet meteen gevaar loopt?

Lekkere instelling wel.


elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

Gasprijzen, olieprijzen en energieprijzen zouden sowieso gaan stijgen. De oorlog heeft dat proces vervroegd.

Waarom zouden die stijgen zonder oorlog? Rusland leverde goedkoop gas en tevens wordt alles volgeplempt met windmolens en zonnepanelen. Volslagen idioot dat men kerncentrales wilde sluiten. Denk dat we juist naar meer kernenergie toe moeten.

Omdat de vraag naar gas blijft stijgen en de bronnen niet oneindig zijn :).

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:08

_San87_ schreef:
Oekraïene is ook Europa, dat is in gevaar :?. Of moeten we onze handen aftrekken van een Europees buurland omdat ons Nederland niet meteen gevaar loopt?

Lekkere instelling wel.


elnienjo schreef:


Gasprijzen, olieprijzen en energieprijzen zouden sowieso gaan stijgen. De oorlog heeft dat proces vervroegd.

Waarom zouden die stijgen zonder oorlog? Rusland leverde goedkoop gas en tevens wordt alles volgeplempt met windmolens en zonnepanelen. Volslagen idioot dat men kerncentrales wilde sluiten. Denk dat we juist naar meer kernenergie toe moeten.

Omdat de vraag naar gas blijft stijgen en de bronnen niet oneindig zijn :).

Ik las dat we nog voor zeker 50jaar gas in Groningen en Waddenzee hebben. En ondertussen kunnen er kerncentrales gebouwd worden. We hadden nooit afhankelijk hoeven zijn van andere landen qua energie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:21

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:
Oekraïene is ook Europa, dat is in gevaar :?. Of moeten we onze handen aftrekken van een Europees buurland omdat ons Nederland niet meteen gevaar loopt?

Lekkere instelling wel.



Omdat de vraag naar gas blijft stijgen en de bronnen niet oneindig zijn :).

Ik las dat we nog voor zeker 50jaar gas in Groningen en Waddenzee hebben. En ondertussen kunnen er kerncentrales gebouwd worden. We hadden nooit afhankelijk hoeven zijn van andere landen qua energie.

Dat het er is, betekent niet dat het zonder grote gevolgen voor mens en natuur opgepompt kan worden.

En ook niet dat er ook daadwerkelijk nog voor 50 jaar gas is. Dat is een schatting en afhankelijk van wat de vraag gaat doen.

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:27

enzino schreef:
Maar die voorspelling is gebaseerd op je mening dat de aanval van Rusland niet uitgelokt was op enige manier en dat Rusland daarna vanzelfsprekend verder zou gaan naar het volgende land tot iemand ze een keer stopt.

ohja, vertel me meer over mijn eigen mening? Interessant :j

Nee, ik denk niet dat Rusland verder was gegaan naar andere landen. Wellicht in de toekomst ooit Finland, maar ik denk niet dat Rusland de NAVO binnen gevallen was.
Ik denk wel dat als Poetin had gemerkt dat de EU zou toekijken Poetin nog grootmoediger was geworden. Niet door in te vallen, maar door de politiek nog moeizamer te maken en nog scherper op de snede te gaan zitten, waardoor de politieke banden nog moeilijker waren geworden.

Maar goed, geen van ons heeft een glazen bol, dus het blijft allemaal koffiedik kijken. Ik denk iig niet dat we dan nu rustig in onze stoel achterover hadden kunnen zitten.


elnienjo schreef:
Rusland had volgens mij geen NAVO land gepakt. Bovendien lijken ze er de mankracht al nauwelijks voor te hebben één land aan te kunnen. Dus tenzij ze met atoombommen gaan smijten denk ik niet dat Europa in gevaar was, terwijl we nu onszelf te gronden richten met de energie boycot.

Gevaar is meer dan een leger een land binnen sturen.


En daarnaast wat ik al zei, vind ik het ook laf. We hebben het over ons eigen continent. Dat je wat vindt van alle inmenging in het midden oosten en wedikwat, eens. Maar eens met San, een eigen buurland. Maar goed, ook dat is mening. Ik ben niet zo van "eigen volk eerst"

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:40

Ik ken een Griek die in Rusland opgegroeid is omdat zijn familie destijds door Rusland gedeporteerd was. Wat een verdriet zit daar achter.
Zulke stukjes geschiedenis wil je perse niet herhalen en dus ga je niet zitten toekijken hoe ze landje pik doen in Europa.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Deporta ... iet_Greeks

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:25

elnienjo schreef:
Rusland had volgens mij geen NAVO land gepakt. Bovendien lijken ze er de mankracht al nauwelijks voor te hebben één land aan te kunnen. Dus tenzij ze met atoombommen gaan smijten denk ik niet dat Europa in gevaar was, terwijl we nu onszelf te gronden richten met de energie boycot.


Poetin wil meer en meer. De Krim in 2014 was een voorbode. Poetin wil eigenlijk alle oorspronkelijke Sovjetstaten terug. Dus ook Estland, Letland, Litouwen, Wit-Rusland, Moldavië, Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Turkmenistan en Oezbekistan.
Dat is dan wel geen West-Europa, maar wel een gebied met enorm veel grondstoffen. Uiteindelijk doel: werelddominantie. Dan pak je niet direct Europa in het kader van Annexatie van Europa, maar wel totale macht op de wereldeconomie.
En vergeet niet dat ook Finland en Zweden nog een geschiedenis hebben. En denk ook aan alle voormalig IJzerengordijn-landen zeg maar. beetje bij beetje..

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:29

Maar was alles dan slecht in de Sovjet-Unie? Want daar praat je dan over, Poetin wil de oude Sovjet-unie in ere herstellen. Maar wat is daar dan zo verschrikkelijk aan eigenlijk? Ik weet er denk ik te weinig van. Ik was nog vrij jong toen de Sovjet-Unie viel.

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:32

Suzanne F. schreef:
Maar was alles dan slecht in de Sovjet-Unie? Want daar praat je dan over, Poetin wil de oude Sovjet-unie in ere herstellen. Maar wat is daar dan zo verschrikkelijk aan eigenlijk? Ik weet er denk ik te weinig van. Ik was nog vrij jong toen de Sovjet-Unie viel.

Ik ben van '88 en ken het alleen vanuit de geschiedenisboeken (lees: De versie van West-Europa). Maar als je verder in mijn post lees zie je dus ook de argumenten om de Sovjet te herstellen: Wereldeconomie dominantie.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:37

Suzanne F. schreef:
Maar was alles dan slecht in de Sovjet-Unie? Want daar praat je dan over, Poetin wil de oude Sovjet-unie in ere herstellen. Maar wat is daar dan zo verschrikkelijk aan eigenlijk? Ik weet er denk ik te weinig van. Ik was nog vrij jong toen de Sovjet-Unie viel.

Ze zouden toch zaken willen blijven doen met het westen dus wat zou het probleem voor ons zijn? Die grondstoffen importeren is waarschijnlijk goedkoper uit landen onder Russisch bewind dan uit EU landen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:37


Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:46


pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:50

Winged schreef:
elnienjo schreef:
Rusland had volgens mij geen NAVO land gepakt. Bovendien lijken ze er de mankracht al nauwelijks voor te hebben één land aan te kunnen. Dus tenzij ze met atoombommen gaan smijten denk ik niet dat Europa in gevaar was, terwijl we nu onszelf te gronden richten met de energie boycot.


Poetin wil meer en meer. De Krim in 2014 was een voorbode. Poetin wil eigenlijk alle oorspronkelijke Sovjetstaten terug. Dus ook Estland, Letland, Litouwen, Wit-Rusland, Moldavië, Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Turkmenistan en Oezbekistan.
Dat is dan wel geen West-Europa, maar wel een gebied met enorm veel grondstoffen. Uiteindelijk doel: werelddominantie. Dan pak je niet direct Europa in het kader van Annexatie van Europa, maar wel totale macht op de wereldeconomie.
En vergeet niet dat ook Finland en Zweden nog een geschiedenis hebben. En denk ook aan alle voormalig IJzerengordijn-landen zeg maar. beetje bij beetje..


Dit dus, is zelfs openlijk gecommuniceerd door Rusland dat Poetin het herstel wil van het oude Tsaarse rijk.

Om een gevoel daarvoor te krijgen, dat is het zelfde dat Spanje zijn oude rijk wil herstellen, Frankrijk denkt om op avontuur te gaan zoals in de tijd van Napoleon en onze verre europese landen dit zouden laten gebeuren in ons lieve landje. Dat kan toch niet.
En al die oude oliebol over een "agressieve" nato, is gewoon Russische propaganda.
Ga maar eens googelen hoe vaak de navo Rusland heeft aangevallen (0 ×).
En Google dan eens hoe vaak Rusland een navo land heeft aangevallen (0 ×).
En Google dan eens hoe vaak Rusland het land Oekraïne en andere niet navo landen in de buurt heeft aangevallen (enorm, jullie zullen ervan schrikken).
Dus veel omringende landen van Rusland die niet bij de Navo zijn zoals Oekraïne knijpen hem als een oude dief dat zij de volgende zijn als het bv lukt cq niet lukt in Oekraïne.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-09-22 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:53


IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:55

Was de Sovjet Unie ook niet níét 'rendabel'? Dacht dat veel van hun fabrieken en bedrijven gesteund werden door amerikaanse investeerders, en dat zonder hen de hele economie niet zou werken.

Dus terug naar de Sovjet-Unie (zoals die was) klinkt niet per se aantrekkelijk als je het mij vraagt. Maar het idee van een sterke natie zal vooral in gedachte zitten, niet de werkelijkheid van de historie?

Als we Putin zijn gang zouden laten gaan was Oekraïne alsnog de pineut en lijkt me dat grondstoffen etc die daarvandaan komen dezelfde problemen hebben als nu. Dus impact op ons als Nederland zou het sowieso hebben gehad.

Van het gas en de olie af is sowieso nodig, de kosten daarvan zullen toch alleen maar blijven stijgen. Zeker wanneer de impact op het klimaat in de vorm van bijv. CO2-beprijzing (bij bedrijven) zal worden meegenomen.
Dus snel van die twee af is het beste voor Nederland. Maar dat moet wel góéd gebeuren, en slim.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:57

Ook dat Imandra. Of zoals de president van Letland gisteren twitterde "Oekraïne betaald de prijs van mensenlevens, wij (Letland) betalen met een inflatie van 25%.


Eens. Oekraïne vecht ook voor ons, en ook dus voor de democratie in andere landen. Als je dat niet ziet ben je naïef.

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:01

pien_2010 schreef:
Dus veel omringende landen van Rusland die niet bij de Navo zijn zoals Oekraïne knijpen hem als een oude dief dat zij de volgende zijn als het bv lukt cq niet lukt in Oekraïne.

Is ook de reden waarom Finland en Zweden willen toetreden tot de NAVO. Anders hadden ze er nooit voor gekozen.

Elk land dat afhankelijk is van gas, olie én graan zit momenteel in de oliebol. Gezellig met zijn allen, dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:03

pien_2010 schreef:
Eens. Oekraïne vecht ook voor ons, en ook dus voor de democratie in andere landen. Als je dat niet ziet ben je naïef.

Oekraine vecht letterlijk voor ons. Een oorlog uitgelokt door het westen en nu is het doel het zo lang mogelijk door te laten gaan. Tot de laatste Oekraiener. Dat is een groot offer, maar we zijn bereid ze dat te laten maken.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:05

Klopt Winged, waarop Poetin weer zegt, en de mensen met voorliefde de partijen die spreekbuis zijn in Europa van Ruslands propaganda retoriek......."kijk die Navo eens opschalen ".
Terwijl voor die inval in Zweden en Finland de minderheid animo had om zich aan te sluiten bij de NAVO.
Dus ken goed de geschiedenis van dat gebied, alvorens over te gaan tot emoties dat Rusland terecht bezig is.