Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:24

secricible schreef:
Thanks. Daar had ik overheen gekezen. Nog steeds nieuwsgierig of dat ook voor zonnepanelen geldt.


MyWishMax schreef:
Die heb je toch al? ;) met vaccinatie

Geen idee, als je overdag opwekt en 's avonds verbruikt kom je alsnog in het piekmoment. En in de winter weken je sowieso minder op, toch? Eerst maar afwachten, er zijn denk ik een hele hoop dingen die wel energiebesparing op kunnen leveren zonder zulke maatregelen. Idd die straatverlichting, reclameborden, verlichting in kantoorpanden enzo?

Moet ik dan een software-update?

En wb panelen: true. Ik probeer nu al zo min mogelijk te salderen om die reden. Zoveel mogelijk mijn eigen stroom benutten.

Waarom zou dat niet voor mensen met zonnepanelen gelden?

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:29

Omdat die hun eigen stroom gebruiken?
En het is een vraag he, geen stelling ;)

Ik neem aan dat het doel van minder gebruiken in piekuren bedoelt is het stroomnetwerk minder te belasten. Maar met zonnepanelen, er vanuit gaande dat je je eigen stroom verbruikt, belast je het netwerk niet lijkt me?
Tenzij piekbelasting ligt op een moment dat je niet opwekt, dan gaat dat niet op uiteraard.

Ook qua bezuiniging vind ik het wel dubbel. Ik wek mijn eigen stroom op. Mag ik die dan niet meer gebruiken? Prima vanuit crisis en saamhorigheif, maar wel.... dubbel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:32

Maar je eigen stroom gebruiken is niet het gebruik van stroom minderen. En daar gaat het om. Dus ik denk niet dat er een uitzondering gaat komen voor mensen met zonnepanelen, tbh.

Maar goed, ik vind het sowieso maar een vaag plan van de EU. Ben benieuwd wat ervan komt.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:40

Maar met welk doel stroom minderen in piekuren?
In algemene zin 10% dalen snap ik (vind ik wel wat van zoals gezegd, maar soit). Maar specifiek in piekuren?

Laten we het er op houden dat ik je tweede alinea deel :D

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:41

Is het erg dat ik bijna denk dat we maar vrede moeten sluiten met Rusland? -O-
Dit haalt toch niks uit zo? Door de hoge prijzen sponsoren we nu ook de oorlog in Oekraïne. Het zal Poetin een worst zijn die sancties.

BigOne
Berichten: 38416
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:45

secricible schreef:
Maar met welk doel stroom minderen in piekuren?
In algemene zin 10% dalen snap ik (vind ik wel wat van zoals gezegd, maar soit). Maar specifiek in piekuren?

Laten we het er op houden dat ik je tweede alinea deel :D

Tijdens echte piekuren moeten er op bepaalde manieren elektriciteit opgewekt worden, bvb via gas, steenkool, waterkracht. Eerste twee valt gedeeltelijk weg, waterkracht is een probleem door de droogte.
Vermijd je pieken, dus flatten the curve ( waar kennen we dat van) dan kan er zoveel mogelijk stroom gebruikt worden uit de zon en wind.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:47

BigOne schreef:
secricible schreef:
Maar met welk doel stroom minderen in piekuren?
In algemene zin 10% dalen snap ik (vind ik wel wat van zoals gezegd, maar soit). Maar specifiek in piekuren?

Laten we het er op houden dat ik je tweede alinea deel :D

Tijdens echte piekuren moeten er op bepaalde manieren elektriciteit opgewekt worden, bvb via gas, steenkool, waterkracht. Eerste twee valt gedeeltelijk weg, waterkracht is een probleem door de droogte.
Vermijd je pieken, dus flatten the curve ( waar kennen we dat van) dan kan er zoveel mogelijk stroom gebruikt worden uit de zon en wind.


En in dat geval draagt minderen in piekuren toch niet bij als je zonnepanelen hebt? Dus vandaar dat ik me afvroeg of het ook gold voor zonnepanelen (er vanuit gaande dat je alleen je eigen stroom gebruikt op dat moment want ik heb geen idee wanneer piekuren zijn).

Ik heb er namelijk wat moeite mee dat ik dan moet gaan opwekken voor de buren, daar 10ct voor krijg van mijn maatschappij en zij voor wedikhoevel vervolgens mijn stroom moeten betalen aan hun maatschappij.
Ik heb geen zonnepanelen gekocht voor hun winst.
Laatst bijgewerkt door secricible op 07-09-22 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:48

Dus op piekmomenten is er te weinig stroom via zonnepanelen en wind? Dus moet dat door iets anders opgewekt worden en dat kan niet, dus door daar minder te verbruiken hoef je minder op te wekken?

Snap ik het dan goed?

Ook bij zonnepanelen gebruik je in de piekmomenten niet de energie van jouw panelen, want die sla je niet op?

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:51

MyWishMax schreef:
Dus op piekmomenten is er te weinig stroom via zonnepanelen en wind? Dus moet dat door iets anders opgewekt worden en dat kan niet, dus door daar minder te verbruiken hoef je minder op te wekken?

Snap ik het dan goed?

Ook bij zonnepanelen gebruik je in de piekmomenten niet de energie van jouw panelen, want die sla je niet op?

Dat hangt er dus vanaf of die piekmomenten samenvallen met momenten dat je opwekt. Dan zou het salderen dus moeten komen te vervallen, iig tijdelijk, om gebruik van je eigen stroom te stimuleren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:02

Salderen is sowieso achterlijk geregeld nu :'). Voor een schijntje je stroom naar de energiebeheerder doen, die t voor woekerprijzen verkoopt.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:03

Ja, ik bedoel dus de winter. Als de piekmomenten van 17 tot 21 zijn bijvoorbeeld en het dus donker is.

Maar ik vind het apart en geloof dat er nog een hoop te bezuinigen zou zijn aan openbare of overheid dingen en bedrijven? Als ze dat eerst aan zouden pakken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:04

Sowieso gaat t salderen vanaf 2025 afgebouwd en vamaf 2031 afgeschaft worden. Want stel je voor dat je als burger wat voordeeltjes uit je investeringen haalt.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:05

_San87_ schreef:
Salderen is sowieso achterlijk geregeld nu :'). Voor een schijntje je stroom naar de energiebeheerder doen, die t voor woekerprijzen verkoopt.


Salderen zorgt er toch juist voor dat je voor hetzelfde tarief koopt en verkoopt, tot 100% van je verbruik?

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:05

Suzanne F. schreef:
Is het erg dat ik bijna denk dat we maar vrede moeten sluiten met Rusland? -O-
Dit haalt toch niks uit zo? Door de hoge prijzen sponsoren we nu ook de oorlog in Oekraïne. Het zal Poetin een worst zijn die sancties.


Ik had liever gehad dat de oorlog niet was begonnen.
En ik heb ook de indruk dat het Westen de oplopende spanning niet heeft proberen om te buigen tot iets als samenwerking. Als Oekraïne neutraal zou blijven en niet bij de EU zou komen, was het wellicht rustig gebleven. Deze oorlog leidt tot niets, ontzettend veel ellende.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 07-09-22 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:06

Ik denk persoonlijk dat de piekuren in de avond liggen. Na werktijd. In de maanden die komen gaan de zonnepanelen op die momenten geen stroom opwekken.


secricible schreef:
_San87_ schreef:
Salderen is sowieso achterlijk geregeld nu :'). Voor een schijntje je stroom naar de energiebeheerder doen, die t voor woekerprijzen verkoopt.


Salderen zorgt er toch juist voor dat je voor hetzelfde tarief koopt en verkoopt, tot 100% van je verbruik?

Ik weet niet of dat overal hetzelfde is, eigenlijk? Misschien heb ik het mis dan. Morgen eens checken voor onze leverancier.

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 22:08

secricible schreef:
MyWishMax schreef:
Dus op piekmomenten is er te weinig stroom via zonnepanelen en wind? Dus moet dat door iets anders opgewekt worden en dat kan niet, dus door daar minder te verbruiken hoef je minder op te wekken?

Snap ik het dan goed?

Ook bij zonnepanelen gebruik je in de piekmomenten niet de energie van jouw panelen, want die sla je niet op?

Dat hangt er dus vanaf of die piekmomenten samenvallen met momenten dat je opwekt. Dan zou het salderen dus moeten komen te vervallen, iig tijdelijk, om gebruik van je eigen stroom te stimuleren.


Ik schat zó maar eens in, dat de piekmomenten tussen 6:30 en 09:30 in de ochtend liggen, als iedereen wakker wordt en zich gaat klaarmaken voor werk. En tussen 17:00 en 23:00 omdat dan mensen thuis gaan komen, de (elektrische) verwarming (dus óók airco's) aanzetten, eten gaan koken, douchen enz.

In de winter periode vallen die tijden voornamelijk in het donker, dus op dàt moment stroom opwekken met je eigen zonnepanelen gaat dan niet.

Wat wél kan, is juist overdag, als de meeste mensen aan het werk zijn (en op kantoor zitten enz) energieslurpers aanzetten zoals de wasmachine, dan kan je je eigen stroom ge/ verbruiken op het moment dat je het opwekt.

Ik ben bang, dat als iedereen massaal gaat overstappen op elektrisch koken en verwarmen, dat we op de piekmomenten een tekort gaan krijgen aan stroom, juist omdat de stroom dan via gas/ steenkool/ windmolens moet worden opgewekt en zonnepanelen afvallen.

Véél vraag + weinig aanbod = schaarste!


Alleen verwacht ik eerder dat ze eerst de grote jongens aan gaan pakken. Dus de grote fabrieken die energie slurpen. En de kassen bijvoorbeeld. Huishoudens zullen ze zo lang mogelijk buiten schot houden. Dat doen ze met alles altijd al (water tekort gaan huishoudens óók voor bijvoorbeeld)

Dus dat er beperkende maatregelen opgelegd gaan worden aan huishoudens geloof ik niet zo. En anders zitten velen die nu massaal overgeschakeld zijn op elektrisch in de Sh*t.

(En dat is dan óók de reden dat ik voor petroleum gekozen heb, en voor noodgevallen heb ik een paar camping gasbranders en voorraad gasbusjes genoeg om meerdere maaltijden mee te koken.)
Laatst bijgewerkt door mvdende op 07-09-22 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:09

_San87_ schreef:
Maar je eigen stroom gebruiken is niet het gebruik van stroom minderen. En daar gaat het om. Dus ik denk niet dat er een uitzondering gaat komen voor mensen met zonnepanelen, tbh.

Maar goed, ik vind het sowieso maar een vaag plan van de EU. Ben benieuwd wat ervan komt.

Je eigen stroom is je eigen stroom, dus trek je het niet weg van een energiebedrijf. De mensen met zonnepanelen zijn zelfvoorzienend op het moment dat die panelen stroom opwekken, dus die kunnen gewoon hun airco's laten loeien.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:10

Suzanne F. schreef:
Is het erg dat ik bijna denk dat we maar vrede moeten sluiten met Rusland? -O-
Dit haalt toch niks uit zo? Door de hoge prijzen sponsoren we nu ook de oorlog in Oekraïne. Het zal Poetin een worst zijn die sancties.

Dat is niet erg dat je dat denkt. Alleen Poetin wil geen vrede. DUs helaas is je gedachte niet correct. Het ligt niet Oekraïne of aan ons dat er geen vrede is, want dan was het allang gebeurd. Poetin wil gewoon een andere wereldorde. En dat kunnen we niet toestaan.
Dus vrede sluiten betekent dat we zeggen→ toemaar gast, pak maar alles wat je hebben wil en dan wel stoppen hé OK? En dan zegt Poetin dat is goed, hier hebben jullie weer je olie, om dan niet meer te stoppen op het moment dat iedereen verwacht dat hij alles heeft dat afgesproken was, want dat ging wel heel erg gemakkelijk. Dus dan gaat hij nog wat verder.

sterregoud schreef:
Ik had liever gehad dat de oorlog niet was begonnen.
En ik heb ook de indruk dat het Westen de oplopende spanning niet heeft proberen om te buigen tot iets als samenwerking. Deze oorlog leidt tot niets, ontzettend veel ellende.


Nee, niemand vond het fijn dat Poetin een inval deed in Oekraïne. Daar is ook door niemand om gevraagd. En met iemand die een soeverein land invalt met de bedoeling om het land, de mensen, de gebouwen, de cultuur te vernietigen valt natuurlijk heel moeilijk om "iets" om te buigen tot samenwerking. Joh, ga eens kijken welke enorme vernietiging op dit moment plaats vind in Oekraïne. En leg ajb niet de schuld bij het westen, want dat is echt zo fout.

O ja, en nog wat→ het gaat goed op dit moment in Oekraïne. ER worden meer en meer overwinningen geboekt. Dus laten we hopen dat het snel klaar is en Poetin met zijn soldaten weer terug gaan naar het prachtige land waar ze horen→ Rusland geheten! Dan hebben we allemaal weer vrede.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:11

mvdende schreef:
Ik schat zó maar eens in, dat de piekmomenten tussen 6:30 en 09:30 in de ochtend liggen, als iedereen wakker wordt en zich gaat klaarmaken voor werk. En tussen 17:00 en 23:00 omdat dan mensen thuis gaan komen, de (elektrische) verwarming (dus óók airco's) aanzetten, eten gaan koken, douchen enz.

In de winter periode vallen die tijden voornamelijk in het donker, dus op dàt moment stroom opwekken met je eigen zonnepanelen gaat dan niet.

Wat wél kan, is juist overdag, als de meeste mensen aan het werk zijn (en op kantoor zitten enz) energieslurpers aanzetten zoals de wasmachine, dan kan je je eigen stroom ge/ verbruiken op het moment dat je het opwekt.

Ik ben bang, dat als iedereen massaal gaat overstappen op elektrisch koken en verwarmen, dat we op de piekmomenten een tekort gaan krijgen aan stroom, juist omdat de stroom dan via gas/ steenkool/ windmolens moet worden opgewekt en zonnepanelen afvallen.

Véél vraag + weinig aanbod = schaarste!


Alleen verwacht ik eerder dat ze eerst de grote jongens aan gaan pakken. Dus de grote fabrieken die energie slurpen. En de kassen bijvoorbeeld. Huishoudens zullen ze zo lang mogelijk buiten schot houden. Dat doen ze met alles altijd al (water tekort gaan huishoudens óók voor bijvoorbeeld)

Dus dat er beperkende maatregelen opgelegd gaan worden aan huishoudens geloof ik niet zo. En anders zitten velen die nu massaal overgeschakeld zijn op elektrisch in de Sh*t.

Die piekmomenten liggen op de momenten dat bedrijven volop draaien, die paar lampen en tv die je 's ochtends thuis aan doet zullen niet zo belastend zijn. Maar bedrijven met machines, computers, verlichting etc. die zorgen voor piekbelasting tijdens werktijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:46

Suzanne F. schreef:
Is het erg dat ik bijna denk dat we maar vrede moeten sluiten met Rusland? -O-
Dit haalt toch niks uit zo? Door de hoge prijzen sponsoren we nu ook de oorlog in Oekraïne. Het zal Poetin een worst zijn die sancties.

Ik snap het wel hoor. Heel veel mensen en bedrijven in Europa gaan kapot door de sancties. Maar dat schijnt het offer te zijn wat we dienen te brengen voor de Oekraïne, volgens Hoekstra.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:17

Mindim: vergeet Rutte niet die zei dat het onze vrienden zijn en dat we die moeten helpen.
1: ik zie de Oekrainers niet als mijn vrienden.
2: ik wil best helpen maar niet als ik er financieel op achteruit ga.
3: ik begin mijn eigen ideeën te krijgen over de hele oorlog

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:22

Maar helpen is 1 he. Het is een beetje groter dan dit.
Stel, we hadden vriendelijk naar Rusland gezwaaid en waren "neutraal" gebleven, denk je dan dat buiten dat Oekraïne Russisch was geworden de wereld was gebleven zoals hij was? Dat lijkt me erg naïef.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:25

purny schreef:
Mindim: vergeet Rutte niet die zei dat het onze vrienden zijn en dat we die moeten helpen.
1: ik zie de Oekrainers niet als mijn vrienden.
2: ik wil best helpen maar niet als ik er financieel op achteruit ga.
3: ik begin mijn eigen ideeën te krijgen over de hele oorlog

Maar hoe zag je het dan voor je? Oorog heeft hoe dan ook impact op een land, of je nu neutraal, aan de ene kant of de andere kant staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:36

secricible schreef:
Maar helpen is 1 he. Het is een beetje groter dan dit.
Stel, we hadden vriendelijk naar Rusland gezwaaid en waren "neutraal" gebleven, denk je dan dat buiten dat Oekraïne Russisch was geworden de wereld was gebleven zoals hij was? Dat lijkt me erg naïef.

We zullen het nooit weten. Maar heel veel Europese burgers en bedrijven gaan failliet, Europa stevent af op een enorme recessie. Moet heel Europa de armoede in hiervoor?

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:37

Wat stel je voor? Poetin een handhe geven en sorry zeggen?