Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:11

tengeltje11 schreef:
Sterker nog, ik denk dat het voor de ouders van bv Julen ‘makkelijker’ is omdat ze nu weten dat hij eigenlijk bijna direct na de val overleden is, dus wat ze ook deden, alle hulp kwam sowieso te laat.
Deze ouders blijven volgens mij nog heel lang, zo niet de rest van hun leven, maat ‘wat als’ in hun hoofd zitten…. Want stel dat ze hem bv 12u eerder eruit gekregen hadden, had hij het mss nog gehaald en zo’n gedachten zijn gewoon vreselijk voor die ouders en dat zou iedereen hebben omdat hij nog zo lang in leven was….

Het blijft vreselijk. Vreselijk voor het ukkie en vreselijk voor de ouders…



Nou nee, alleen van de laatste dag is onduidelijk wanneer hij is gestorven omdat hij op zijn zij is gaan liggen. Hoe laat hij precies is gedraaid is ook niet helemaal duidelijk. Daarvoor heeft hij nog steeds gedronken. Er is autoptie uitgevoerd maar daarover is officieel nog niets naar buiten gebracht. We weten dus niet of hij aan een herenbloeding is overleden. De filmpjes laten zien dat hij gewoon het slangetje met water kon pakken. Mogelijk was het ook niet zo koud in de put. Dan zou je verwachten dat hij snel overleden zou zijn wegens onderkoeling. Hij zat 30 m diep. Het is gewoon zo triest dat hij het net niet heeft gered. Dat er zoveel tegen zat en dat de redding niet sneller kon gaan.

Nientsje

Berichten: 5252
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:13

Vandaag wordt hij begraven.

Met man en macht uit de grond gehaald om er een paar dagen later weer in te moeten...

Blijft triest ;(

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:18


dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:23


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:43

Babootje schreef:
Lil Kleine wilde wel voor de uitvaart van de kleine Rayan betalen....
https://www.shownieuws.nl/entertainment ... lil-kleine



Sowieso vind ik dit echt zo’n gebaar waarbij je als bekende compleet misplaatst de aandacht naar je toetrekt. Als je wil helpen help dan. Wil je iets onder de aandacht brengen doe dat. Maar het probleem en niet jezelf.
Maar jezelf als grote helper neerzetten vind ik echt vies.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:46

Ik had het topic expres geen stipje gegeven, maar zocht het toch steeds weer op, hopende op een goede afloop... Door mijn reactie naar dat bekend was dat hij is overleden zie ik natuurlijk steeds updates. Ik vind het echt afschuwelijk zoals iedereen, ga daarom ook ontstippen, want ik moet er anders ook te veel aan denken.

Heb via de updates hier alles gevolgd, wilde geen beelden zien, vond het zo al erg genoeg. Bedankt iedereen voor de updates en iedereen ook sterkte. Die arme familie/vrienden en hulpverleners. En dat jochie :(

pmarena

Berichten: 48302
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:37

Het blijft toch waardeloos dat je zo'n kind niet sneller kan helpen.... het zal wel te weinig voor komen om er echt materialen voor te ontwikkelen, maar ik denk dan...waarom kan je niet een tuigje laten zakken en hem daar in laten stappen, heeft hij daar de kracht of ruimte niet voor?

Of je laat iets van zuurstof zakken en vervolgens een soort plug in het gat op een paar meter diepte, die eventuele brokstukken opvangt, waardoor je gewoon het gat naar beneden kan graven en korter kan maken. Plug weer iets dieper, weer gat verder uitgraven....enz. Want er gaat zó veel kostbare tijd verloren met dat getrut zoals het nu ging bij zowel Julen als Rayan.... vooral die horizontale tunnels..... en daarbij ook nog steeds het gevaar dat er rotzooi naar beneden valt op die kinderen.....

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:47

pmarena schreef:
Het blijft toch waardeloos dat je zo'n kind niet sneller kan helpen.... het zal wel te weinig voor komen om er echt materialen voor te ontwikkelen, maar ik denk dan...waarom kan je niet een tuigje laten zakken en hem daar in laten stappen, heeft hij daar de kracht of ruimte niet voor?

Of je laat iets van zuurstof zakken en vervolgens een soort plug in het gat op een paar meter diepte, die eventuele brokstukken opvangt, waardoor je gewoon het gat naar beneden kan graven en korter kan maken. Plug weer iets dieper, weer gat verder uitgraven....enz. Want er gaat zó veel kostbare tijd verloren met dat getrut zoals het nu ging bij zowel Julen als Rayan.... vooral die horizontale tunnels..... en daarbij ook nog steeds het gevaar dat er rotzooi naar beneden valt op die kinderen.....


Beste stuurlui staan aan wal.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:48


pmarena

Berichten: 48302
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:57

CharleyT schreef:
pmarena schreef:
Het blijft toch waardeloos dat je zo'n kind niet sneller kan helpen.... het zal wel te weinig voor komen om er echt materialen voor te ontwikkelen, maar ik denk dan...waarom kan je niet een tuigje laten zakken en hem daar in laten stappen, heeft hij daar de kracht of ruimte niet voor?

Of je laat iets van zuurstof zakken en vervolgens een soort plug in het gat op een paar meter diepte, die eventuele brokstukken opvangt, waardoor je gewoon het gat naar beneden kan graven en korter kan maken. Plug weer iets dieper, weer gat verder uitgraven....enz. Want er gaat zó veel kostbare tijd verloren met dat getrut zoals het nu ging bij zowel Julen als Rayan.... vooral die horizontale tunnels..... en daarbij ook nog steeds het gevaar dat er rotzooi naar beneden valt op die kinderen.....


Beste stuurlui staan aan wal.


Wat een reactie zeg -O-

Het is maar hardop denken van waarom kunnen we nou niks beters bedenken voor het volgende kindje dat onherroepelijk in een put zal verdwijnen :(:) Met alleen ah en zielig (wat ik ook al het hele topic doe...) komen we ook geen stap verder....

Lisitano

Berichten: 4943
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:01

pmarena schreef:
Het blijft toch waardeloos dat je zo'n kind niet sneller kan helpen.... het zal wel te weinig voor komen om er echt materialen voor te ontwikkelen, maar ik denk dan...waarom kan je niet een tuigje laten zakken en hem daar in laten stappen, heeft hij daar de kracht of ruimte niet voor?

Of je laat iets van zuurstof zakken en vervolgens een soort plug in het gat op een paar meter diepte, die eventuele brokstukken opvangt, waardoor je gewoon het gat naar beneden kan graven en korter kan maken. Plug weer iets dieper, weer gat verder uitgraven....enz. Want er gaat zó veel kostbare tijd verloren met dat getrut zoals het nu ging bij zowel Julen als Rayan.... vooral die horizontale tunnels..... en daarbij ook nog steeds het gevaar dat er rotzooi naar beneden valt op die kinderen.....

Getrut?

DuoPenotti

Berichten: 30069
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:08

Ik begrijp je gedachte wel Pmarena.
Het hulpeloze gevoel en dan de gedachte dat moet toch anders kunnen.

Maar als ik hier nu ook kijk, Rayan heb ik op beeld alleen maar zien liggen. Ik denk niet dat hij in staat was in een tuigje te stappen en deze ook nog eens veilig vast te maken dat hij niet nog weer een keer naar beneden valt.

Met die plug weet ik niet zo goed wat je bedoeld.
Maar gezien de werkwijze 2 keer op deze manier was zal dit toch wel de veiligste zijn. Ook voor de hulpverleners zelf. Die mag je ook niet vergeten.

Urona447
Berichten: 2817
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:11

Het steekt mij wel dat Marokko geen hulp wilde aannemen van het buitenland en dit er misschien wel voor had gezorgd dat hij sneller gered had kunnen worden.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:56

Wat ik gehoord heb is dat Algerije heeft meegeholpen en men stond in contact met de beste ingenieurs ter wereld. Ja ergens snap ik dat het lastig te begrijpen is dat er niet werelds beste reddingsteams bv uit de VS etc ingevlogen zijn. Maar misschien had dat ook fout kunnen gaan, dan hadden ze zichzelf misschien nooit kunnen vergeven het niet zelf gedaan te hebben.

Het is moeilijk te bevatten. Vooral als je dan bv denkt dat men wel met raketten naar de maan kan vliegen en een ruimtestation kan bouwen en dit kan dan niet?
Wat ik ook niet begreep, degene die ze lieten zakken zouden ze omhoog gehaald hebben want hij kwam zuurstof tekort. Als dit zo was, hoezo kon die man geen minizuurstoffles mee of een lange zuurstofslang voor onderweg?
Of anders net zoals ze wilde honden vangen zo lus om zijn armen en lijfje of onder zijn oksels en aantrekken en via de camera monitoren en zit het goed dan omhoog met dat kind.
Maar wat ik later begreep, boven hem zat ook nog een grote rotsblok. Daar zat hij onder, en de ruimte daarlangs was slechts 20 cm..Dus zou hij zijn hoofd iets verkeerd houden dan gaat dat omhoog trekken ook niet en dat wil je ook niet..
Op beelden was helaas te zien dat hij keek en zijn ogen open had. Ook reikte hij doelgericht naar wat slangen wat voor zijn neus hing. En in begin had hij geroepen haal me hieruit. De ochtend van zijn redding hadden ze nog beweging gezien.
Pas later die dag, de dag van redding, zeiden ze dat de camera geen beelden meer kon opvangen. Eerlijk gezegd denk ik dat toen al groot vermoeden was dat arme Rayan was overleden. Want hoezo zou die camera ineens geen beelden meer hebben. Dus de hulp kwam net te laat. Zolang gevochten en het dan net niet halen.
In de put zou het 10 graden zijn geweest. Soms denk je had hem iets warms gegeven, een klein warm knuffeltje of een buis met warme lucht..Maar ja, de beste stuurlui staan aan wal. En het was natuurlijk het belangrijkst om hem zuurstof voedsel en water te geven.

Ik troost me maar met dat men in de islam geloofd dat als een kind sterft, deze altijd op een fijne plek komt. Engelen zullen met hem spelen en hij zal leuke dingen doen. Daar wachten tot zijn ouders weer bij hem zijn. Dat is een mooie gedachte vind ik.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 07-02-22 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vealosz

Berichten: 4557
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:57

Urona447 schreef:
Het steekt mij wel dat Marokko geen hulp wilde aannemen van het buitenland en dit er misschien wel voor had gezorgd dat hij sneller gered had kunnen worden.


Marokko is een heel trots land. In dit geval misschien iets té trots.

Anoniem

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 12:39

Ik denk dat het heel logisch en menselijk is dat je je nu gaat afvragen of het niet anders had gekund. Met Julen vroegen mensen zich dit ook af na afloop. Elon Musk had zelfs nog een speciaal voertuig geschonken om hem te kunnen redden.

Ik heb nu ook vaak gedacht of ze niet een heel klein, fijn persoontje er in kunnen laten afzakken om hem op te halen. Ik keek naar de schouders van mijn eigen kind om te zien hoe breed die nu eigenlijk zijn. Of inderdaad zoals in films iets naar beneden in de waterput gooien zodat hij zich zelf kon optrekken.

Maar de feiten waren dat hij breuken had in zijn nek en rug, en dan zo'n smalle pijp... hij had nooit op een veilige manier 30 meter naar boven geraakt. Als je je bedenkt dat je na een verkeersongeval bijvoorbeeld moet blijven liggen zodat je gestabiliseerd op een brancard kan worden gelegd...

Daarom vind ik het heel mooi en heel moedig dat ze zulke gigantische graafwerken gestart zijn. Dat er dag en nacht met blote handen gegraven werd (kun je nagaan hoe pijnlijk dit moet zijn geweest, om dan nog maar te zwijgen over de omstandigheden waarin ze moesten graven).

Op 3 jaar tijd gebeurde nu identiek hetzelfde ongeval, op 200 km afstand van elkaar, maar ik vrees dat het niet anders kan dan dat dit in de geschiedenis nog gebeurd is in die landen met die diepe putten.
Maar dat het vroeger niet mogelijk was zulke grote reddingsacties op poten te zetten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 12:40

Vealosz schreef:
Urona447 schreef:
Het steekt mij wel dat Marokko geen hulp wilde aannemen van het buitenland en dit er misschien wel voor had gezorgd dat hij sneller gered had kunnen worden.


Marokko is een heel trots land. In dit geval misschien iets té trots.


Dit kon mijn Marokkaanse collega mij ook vertellen. Die had niets anders verwacht.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:01

Had het uitgemaakt dan alS er een ander team was geweest?
Ik denk het niet en als ik achteraf die beelden zie van hem in die put(nachtbeelden) dan zie je in zijn ogen al dat het niet goed is.

Vealosz

Berichten: 4557
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:10

Misschien was het al niet goed met Rayan op eerdere beelden, maar het had weldegelijk uitkunnen maken. Al was het alleen om dat jochie er eerder uit te halen. Rayan heeft sowieso nog 4 dagen levend in de put gezeten. Dat gun ik mijn ergste vijand nog niet.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:13

Nee ik ook niet en vind het vreselijk.maar vraag mij wel af wat een ander team beter had kunnen doen.

tengeltje11
Berichten: 7167
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:30

Wat ik wel denk, is dat grote hulp in bv onze landen, vaak veel vlugger concreet op poten staat dan daar. En net die uren verschil zouden mss een verschil gemaakt kunnen hebben, mss ook niet, we weten het niet…..

Jis_

Berichten: 11671
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:35

Sabri schreef:
Wat ik gehoord heb is dat Algerije heeft meegeholpen en men stond in contact met de beste ingenieurs ter wereld. Ja ergens snap ik dat het lastig te begrijpen is dat er niet werelds beste reddingsteams bv uit de VS etc ingevlogen zijn. Maar misschien had dat ook fout kunnen gaan, dan hadden ze zichzelf misschien nooit kunnen vergeven het niet zelf gedaan te hebben.

Het is moeilijk te bevatten. Vooral als je dan bv denkt dat men wel met raketten naar de maan kan vliegen en een ruimtestation kan bouwen en dit kan dan niet?
Wat ik ook niet begreep, degene die ze lieten zakken zouden ze omhoog gehaald hebben want hij kwam zuurstof tekort. Als dit zo was, hoezo kon die man geen minizuurstoffles mee of een lange zuurstofslang voor onderweg?
Of anders net zoals ze wilde honden vangen zo lus om zijn armen en lijfje of onder zijn oksels en aantrekken en via de camera monitoren en zit het goed dan omhoog met dat kind.
Maar wat ik later begreep, boven hem zat ook nog een grote rotsblok. Daar zat hij onder, en de ruimte daarlangs was slechts 20 cm..Dus zou hij zijn hoofd iets verkeerd houden dan gaat dat omhoog trekken ook niet en dat wil je ook niet..
Op beelden was helaas te zien dat hij keek en zijn ogen open had. Ook reikte hij doelgericht naar wat slangen wat voor zijn neus hing. En in begin had hij geroepen haal me hieruit. De ochtend van zijn redding hadden ze nog beweging gezien.
Pas later die dag, de dag van redding, zeiden ze dat de camera geen beelden meer kon opvangen. Eerlijk gezegd denk ik dat toen al groot vermoeden was dat arme Rayan was overleden. Want hoezo zou die camera ineens geen beelden meer hebben. Dus de hulp kwam net te laat. Zolang gevochten en het dan net niet halen.
In de put zou het 10 graden zijn geweest. Soms denk je had hem iets warms gegeven, een klein warm knuffeltje of een buis met warme lucht..Maar ja, de beste stuurlui staan aan wal. En het was natuurlijk het belangrijkst om hem zuurstof voedsel en water te geven.

Ik troost me maar met dat men in de islam geloofd dat als een kind sterft, deze altijd op een fijne plek komt. Engelen zullen met hem spelen en hij zal leuke dingen doen. Daar wachten tot zijn ouders weer bij hem zijn. Dat is een mooie gedachte vind ik.


Hoe lang heeft men aan een raket gewerkt die daadwerkelijk naar de maan kon, zijn wat mensen door/voor gesneuveld...hier liepen ze steeds tegen dingen aan heb ik het idee, las steeds nog een meter of nog een uur en dan zat er weer een stuk rots, instortingsgevaar waar ook reddingswerkers gevaar liepen.....was het maar zo simpel

Elke keer eindigt zoiets weer in waarom niet sneller, waarom niet anders.....Je kan er van uit gaan dat het niet sneller of anders kon.

Jis_

Berichten: 11671
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:39

Lisitano schreef:
pmarena schreef:
Het blijft toch waardeloos dat je zo'n kind niet sneller kan helpen.... het zal wel te weinig voor komen om er echt materialen voor te ontwikkelen, maar ik denk dan...waarom kan je niet een tuigje laten zakken en hem daar in laten stappen, heeft hij daar de kracht of ruimte niet voor?

Of je laat iets van zuurstof zakken en vervolgens een soort plug in het gat op een paar meter diepte, die eventuele brokstukken opvangt, waardoor je gewoon het gat naar beneden kan graven en korter kan maken. Plug weer iets dieper, weer gat verder uitgraven....enz. Want er gaat zó veel kostbare tijd verloren met dat getrut zoals het nu ging bij zowel Julen als Rayan.... vooral die horizontale tunnels..... en daarbij ook nog steeds het gevaar dat er rotzooi naar beneden valt op die kinderen.....

Getrut?



Dit kan toch ook niet, daar doe je de reddingswerkers die onvermoeibaar door gingen met gevaar voor eigen leven veel te kort.

Avalanche

Berichten: 16259
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:00

Die man op de foto die ik eerder plaatste heeft 3 dagen lang gegraven. Zonder te slapen, 3 dagen lang doorgegaan. Die mensen waren echt kapot, die hebben zo hard gewerkt.

Om dat getrut te noemen vind ik respectloos.
Om achteraf te zeuren hoe het anders kon ook. Ze hebben hun uiterste best gedaan, en waarschijnlijk de best mogelijke optie gekozen.

DuoPenotti

Berichten: 30069
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jongetje vast in put in Marokko (update: gevonden en helaas overleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:08

Ik denk dat je dat woord getrut te persoonlijk naar die mensen toe schuift.
Ik lees het namelijk niet zo dat die hulpverleners niet genoeg hun best hebben gedaan. Want ik denk dat iedereen het er totaal mee eens is dat die meer dan stinkend hun best hebben gedaan. Met de middelen die ze hadden. En dat is wat ze bedoeld, de middelen die ze hadden...dat is zo weinig.

Ik denk dat je het meer moet lezen als, wat als die middelen nu anders waren geweest.
Dus niet met de blote handen 3 dagen moeten graven. Wat als er iets uit gevonden zou worden dat dat tijdrovende niet meer nodig zou zijn.
Als ik nu hier een sloot graaf en ik zou dat met de hand doen is dat ook behoorlijk getrut want ze hebben een graafmachine uitgevonden.
Wat zou het mooi zijn als ze iets zouden uitvinden dat het "getrut" met de hand ook bij een put niet meer hoeft.
Want het zou mooi zijn dat dit het laatste kindje is wat in een put valt....maar als dat niet is.
Wat zou het geweldig zijn dat de hulpverleners geen 3 dagen met de hand hoeven te graven maar een manier hebben dat ze snel en veilig kunnen gaan redden.