Feminisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 14:18

Over die vragen heb ik ook nog wel een verhaal.

Ik was bij de dokter met informatie over steralisatie.

'Je bent wel erg jong. Straks krijg je later spijt' 'heb je dit met je partner overlegt.'

Bij partner 'geen probleem.'

Ik ging vooral heel erg aan op 'heb je dit wel met je parner overlegt.' Maar even gezegt dat we niet meer in 160 leven en dat mn parner niks te zeggen heeft op wat er met en in mijn lichaam gebeurd. En dat ik het daarbij niet de beslising maak vooor mn partner maar voor mijzelf

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 18:33


pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 18:51

Dapper en heel knap van haar. Belachelijk dat je als topsportster je zwangerschap moet verbergen en om 4 uur op moet of nog eerder om te trainen. Dat dit nog steeds moet is wel heel verdrietig.

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:16

naranja1 schreef:
Over die vragen heb ik ook nog wel een verhaal.

Ik was bij de dokter met informatie over steralisatie.

'Je bent wel erg jong. Straks krijg je later spijt' 'heb je dit met je partner overlegt.'

Bij partner 'geen probleem.'

Ik ging vooral heel erg aan op 'heb je dit wel met je parner overlegt.' Maar even gezegt dat we niet meer in 160 leven en dat mn parner niks te zeggen heeft op wat er met en in mijn lichaam gebeurd. En dat ik het daarbij niet de beslising maak vooor mn partner maar voor mijzelf

Maar dit is toch niet gek? Als je samen kinderen wilt, dan heb je toch echt twee vruchtbare partners nodig. Als de man (of vrouw) een kinderwens heeft en de ander niet, dan is sterilisatie van de man/vrouw wel een dingetje hoor.

Als het gevraagd werd bij een andere ingreep, dan snap ik de verontwaardiging. Maar nu vind ik deze vraag wel terecht en niet te maken hebben met een m/v verhouding. Een man zal deze vraag ook krijgen als hij naar de arts gaat voor sterilisatie. Een beslissing over sterilisatie heeft op de andere partner ook een definitief effect in zijn of haar toekomstplannen. Dat betekent niet dat de ander er zeggenschap over heeft, maar de arts vroeg ook niet of je partner toestemming kwam geven :-)

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:21

Beert: Nee dus, een man krijgt die vraag zelden.
Vrouwen moeten daar nog steeds praten als brugman en het wordt zelf regelmatig geweigerd omdat je: niet getrouwd bent, maar 1 kind hebt, onder de 40 bent, geen kinderen hebt, je kunt het zo gek niet bedenken.

Daarnaast gaat het de arts geen hol aan of je in een relatie bent. Relaties zijn bij uitstek sterk vergankelijk, kinderen zijn nogal definitief.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:45

Vrouwen worde per definitie eerst doorgestuurd naar een psychloog.
Bij mannen is dat niet het geval.
Zoek maar eens op incheck vragenlijsten. Ook het kinderloos topic staat vol met schrijnende ervaringen.

Citaat:
Kinderloze vrouwen onder de dertig die gesteriliseerd willen worden krijgen, net zoals bij abortus, bedenktijd en een consultatie bij de psycholoog opgelegd. Daarnaast zullen veel medische experts hen de procedure simpelweg weigeren omdat ervan uitgegaan wordt dat vrouwen spijt zullen krijgen, terwijl deze bedenking bij mannen veel minder wordt opgeworpen. Deze gegenderde diagnose komt voort uit dominante gendernormen die vrouw-zijn essentialiseren tot moederschap, vrouwen een inherente kinderwens en zogenaamd aangeboren zorgzaamheid toeschrijven, en vrouwelijkheid tout court associëren met zorg, en meer bepaald ‘moederen’.


https://rosavzw.be/nl/themas/lichaam-en ... e-anatomie

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 20:23

beert schreef:
naranja1 schreef:
Over die vragen heb ik ook nog wel een verhaal.

Ik was bij de dokter met informatie over steralisatie.

'Je bent wel erg jong. Straks krijg je later spijt' 'heb je dit met je partner overlegt.'

Bij partner 'geen probleem.'

Ik ging vooral heel erg aan op 'heb je dit wel met je parner overlegt.' Maar even gezegt dat we niet meer in 160 leven en dat mn parner niks te zeggen heeft op wat er met en in mijn lichaam gebeurd. En dat ik het daarbij niet de beslising maak vooor mn partner maar voor mijzelf

Maar dit is toch niet gek? Als je samen kinderen wilt, dan heb je toch echt twee vruchtbare partners nodig. Als de man (of vrouw) een kinderwens heeft en de ander niet, dan is sterilisatie van de man/vrouw wel een dingetje hoor.

Als het gevraagd werd bij een andere ingreep, dan snap ik de verontwaardiging. Maar nu vind ik deze vraag wel terecht en niet te maken hebben met een m/v verhouding. Een man zal deze vraag ook krijgen als hij naar de arts gaat voor sterilisatie. Een beslissing over sterilisatie heeft op de andere partner ook een definitief effect in zijn of haar toekomstplannen. Dat betekent niet dat de ander er zeggenschap over heeft, maar de arts vroeg ook niet of je partner toestemming kwam geven :-)


Nee, een man krijgt deze vraag niet.

En als iemand geen kinderwens heeft, en een sterilisatie wil, is dat eigen keuze en niet die van je partner. Dat dat effect heeft op andermans toekomstplannen heeft niemand wat mee te maken en zeker de arts niet.

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 20:40

Maar de enige vraag die ze hierover kreeg, is of ze dit met haar partner overlegd heeft. Dat is een redelijk normale vraag. Ik lees nergens dat ze naar een psycholoog moest of geweigerd werd. Dat zou ik wel raar vinden.

Toen ik een spiraaltje ging verwijderen, kreeg ik ook de vraag "of mijn partner nog vruchtbaar was". Wat ik ook een rare vraag vond. Volgens mij ben ik wel op de leeftijd dat ik weet hoe bloemetjes en bijtjes werken (ik heb ook kinderen). Soms stellen huisartsen vragen die wat onhandig overkomen, maar zij hebben ook ongetwijfeld te maken met mensen die iets impulsief doen of gevolgen niet kunnen overzien.

@Verootje. De arts heeft dan misschien niks te maken met je kinderwens. Maar wordt er wel weer bij betrokken om de ingreep uit te voeren of als er spijt in het spel is. Ik vind sterilisatie ook nog wat groters dan een moedervlek laten verwijderen. Dan is het niet gek dat het geen "u vraagt, wij draaien" principe is. Daar mag een arts best vragen over stellen.

Verder mag ik toch hopen dat je zoiets als een sterilisatie wel overlegd met je partner. Niet vanwege de toestemming, maar wel omdat het voor hem ook wel handig is om te weten.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:40

Mijn man heeft die vraag absoluut niet gehad of hij dat met mij overlegd heeft.
Dat was gewoon: ik wil geen kinderen meer.
Antwoord: ok

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:43

Mijn man kreeg die vraag wel, door de huisarts voor ze de doorverwijzing schreef.

Dus dat die vraag nooit aan een man gesteld wordt, is ook zeker niet waar.

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:09

De vraag mag zeker aan beide partijen gesteld worden. Er mag zelfs een gesprek over komen. Maar dan houdt het ook wel op.
Behalve zoals bij mijn vriendin die jong was (22 jaar) en een zware depressie had waarbij om die reden ze kreeg te horen dat ze pas over zouden gaan tot sterilisatie als de depressie voorbij zou zijn en ze nog steeds de sterilisatie zou willen.
Vond ik niet onredelijk. Zij wel iets dat ik ook kan begrijpen.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:40

Er komen bij sterilisatie van zowel man als vrouw nogal wat spijtoptanten. En het kan moeilijk terug te draaien zijn.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:50


Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:53

Bij een man is het nog omkeerbaar toch?

Daar zit misschien ook verschil in.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:16

Sizzle schreef:
anjali schreef:
Er komen bij sterilisatie van zowel man als vrouw nogal wat spijtoptanten. En het kan moeilijk terug te draaien zijn.


Beter spijt van een sterilisatie, dan spijt van een kind.
https://www.demorgen.be/beter-leven/jon ... ~b2eacaf7/

Helaas kan ik dit artikel niet lezen want zit achter "betaalmuur". Misschien kun je in het kort vertellen wat erin staat?

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:38

Oh wat gek, bij mij niet.
Er zijn meerdere vrouwen aan het woord die geen sterilisatie toegestaan werd door de arts en hoe ze dat ervaren hebben. Een heeft nu een kind die ze eigenlijk niet gewild had.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:47

Sizzle schreef:
Oh wat gek, bij mij niet.
Er zijn meerdere vrouwen aan het woord die geen sterilisatie toegestaan werd door de arts en hoe ze dat ervaren hebben. Een heeft nu een kind die ze eigenlijk niet gewild had.

Een vriendin van mij wilde ook een sterilisatie en kreeg die ook niet omdat de arts haar te jong vond. Later kreeg ze het wel na jarenlang blijven vragen. Maar het is een definitieve keuze zei die arts en misschien zou ze later een relatie krijgen met iemand die wel een gezamenlijk kind zou willen. En zou ze dan spijt krijgen.

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:56

Sizzle schreef:
Oh wat gek, bij mij niet.
Er zijn meerdere vrouwen aan het woord die geen sterilisatie toegestaan werd door de arts en hoe ze dat ervaren hebben. Een heeft nu een kind die ze eigenlijk niet gewild had.


Ik kreeg hem gelijk want had voltooid gezin en verhoogd risico op gehandicapt kind. Ze vroeg alleen waarom mijn man niet kwam en hoe ik dat vond waarbij we beiden met de ogen rolden en moesten lachen. Maar ze begreep heel goed dat ik dan zelf maar het risico op beeb op nul ging zetten.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:59

Een kennis van me liet zich steriliseren omdat ze een erfelijke kwaal had die ze niet aan kinderen wilde doorgeven. Die kreeg de sterilisatie dus zonder problemen. Toen kreeg ze later een andere relatie en wilde met die man ineens wel kinderen! Ze is toen zelfs naar het buitenland gegaan om ergens te proberen de operatie ongedaan te laten maken maar dat lukte niet meer.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:54

naranja1 schreef:
pien_2010 schreef:
Bedankt Irmaz

Bij zit dit grappige artikel met een serieuze knipoog niet achter de betaalmuur. Het is een interview artikel en gaat over vragen aan een man die normaal aan een vrouw gesteld worden. Ik lig helemaal dubbel.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/08/ma ... w-a4195427



Jammer ik kan hem niet lezen

Nee hier ook niet. Heeft iemand misschien een screenshot van het artikel?

Hannanasjuh
Berichten: 241
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:54

Mijn man van toen der tijd 31 kreeg de vraag over overleg met partner en relatiestatus wel. Wij hebben geen kinderen en hij kreeg het vrij gemakkelijk voor elkaar.

Nu is de kans om het te herstellen bij mannen wel een stuk groter. Het kan zelfs terug aangroeien dacht ik.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:56

anjali schreef:
Een kennis van me liet zich steriliseren omdat ze een erfelijke kwaal had die ze niet aan kinderen wilde doorgeven. Die kreeg de sterilisatie dus zonder problemen. Toen kreeg ze later een andere relatie en wilde met die man ineens wel kinderen! Ze is toen zelfs naar het buitenland gegaan om ergens te proberen de operatie ongedaan te laten maken maar dat lukte niet meer.

Toch vind ik het wel heel bijzonder dat na komst van een man zo erfelijke ziekte dan opeens niet meer speelt.

Voor de rest zijn genoeg kinderen die opzoek zijn naar adoptie ouders.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 12:07

Citaat:
Maar dit is toch niet gek? Als je samen kinderen wilt, dan heb je toch echt twee vruchtbare partners nodig. Als de man (of vrouw) een kinderwens heeft en de ander niet, dan is sterilisatie van de man/vrouw wel een dingetje hoor.

Als het gevraagd werd bij een andere ingreep, dan snap ik de verontwaardiging. Maar nu vind ik deze vraag wel terecht en niet te maken hebben met een m/v verhouding. Een man zal deze vraag ook krijgen als hij naar de arts gaat voor sterilisatie. Een beslissing over sterilisatie heeft op de andere partner ook een definitief effect in zijn of haar toekomstplannen. Dat betekent niet dat de ander er zeggenschap over heeft, maar de arts vroeg ook niet of je partner toestemming kwam geven :-)



Nou dat is dus niet zo,daarom ook mijn verontwaardiging. En je overlegt idd samen, maar uiteindelijk beslis ik wat er in mn lichaam gebeurd.
Ik ga niet kinderen krijgen omdat mijn partner dat wilen ik niet.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:43

Precies. En als ik een partner heb die heel graag kinderen wilt dan is dat gewoon niet de juiste partner voor mij. Er zijn genoeg leuke andere mannen zonder kinderwens.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:07

Hannanasjuh schreef:
Bijzondere is ook dat mensen het vaak onbewust doen. Het zit zo geïndoctrineerd in de maatschappij


Absoluut. Ik krijg steeds vaker de neiging om bij bepaalde vragen, opmerkingen en gedrag terug te kaatsen of dit ook aan mij gevraagd/tegen mij gezegd/bij mij gedaan was als ik een man was geweest... Het is bizar bij hoeveel dingen ik kan bedenken dat ze niet gezegd of gedaan waren als ik een man was geweest. Het enige vervelende is, dat als je zoiets terugvraagt, dat je dan gelijk weer gezien wordt als de vrouw die moeilijk doet, niet tegen een grapje kan, kleinzerig is.

Ook bij training (krav maga) kom ik vaak in situaties waarin een man een actie uithaalt, waarvan ik weet dat hij het nooit bij een man zou doen en het dan gezien zou worden als respectloos of kleinerend. Zelfs terwijl dat een plek is waar mensen echt vriendelijk zijn en de beste intentie hebben. Een tijd geleden nog, gingen we na een seminar een groepsfoto maken en er stond een man achter mij, die ik helemaal niet kende op een kort gesprekje na en hij trekt zomaar aan mijn staart. Als 'grapje'. >;)