Feminisme

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:03

Als er 1 is die zich echt schuldig maakt aan sexisme en stereotypering (notabene voor kinderen) is het de penny.
Wat volwassene willen lezen kan me geen seconde boeien (mits binnen de wet). Het lijkt me bovendien treurig om mensen die zich echt identificeren met een bepaald stereotype dit te verbieden.

Goof

Berichten: 29021
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:08

naranja1 schreef:
Sizzle schreef:
Er staat notabene bij dat het politiek incorrect is.
Daar kan ik me geen seconde over opwinden.
De viva is waarschijnlijk ook niet erg gender neutraal vermoed ik zomaar.

„Bestel de leukste vrouwentijdschriften
Van mode & beauty, tot gezondheid en lifestyle“
(Reclame voor tijdschriften)

Commercie mag van mij best een bepaalde doelgroep aanspreken. Sommige mensen voelen zich heel prettig binnen bepaalde kaders.
Zolang ze het een ander tenminste niet opdringen.


Oh ik dus wel, maar inderdaad er zijn veel bladen niet gender neutraal. En ook daar vind ik wat van.

Denkt dat je iig met zulk soort bladen ook wat naar de maatschappij uitstraalt.

Maar dat is misschien de reden waarom ik ook geen van deze blaadjes lees.


Voor mij juist wel. Het enige tijdschruft dat ik ooit in mijn leven lees is de Panorama. De rest is allemaal vrouwengeneuzel en daar doe ik niet aan.
Maar dat mag vast ook niet gezegd worden.

anjali
Berichten: 15314
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:08

naranja1 schreef:
Sizzle schreef:
Er staat notabene bij dat het politiek incorrect is.
Daar kan ik me geen seconde over opwinden.
De viva is waarschijnlijk ook niet erg gender neutraal vermoed ik zomaar.

„Bestel de leukste vrouwentijdschriften
Van mode & beauty, tot gezondheid en lifestyle“
(Reclame voor tijdschriften)

Commercie mag van mij best een bepaalde doelgroep aanspreken. Sommige mensen voelen zich heel prettig binnen bepaalde kaders.
Zolang ze het een ander tenminste niet opdringen.


Oh ik dus wel, maar inderdaad er zijn veel bladen niet gender neutraal. En ook daar vind ik wat van.

Denkt dat je iig met zulk soort bladen ook wat naar de maatschappij uitstraalt.

Maar dat is misschien de reden waarom ik ook geen van deze blaadjes lees.

Gender neutraal? Dagbladen zijn meestal genderneutraal want daar staat gewoon het nieuws in. Tijdschriften hebben de bedoeling een bepaalde doelgroep aan te spreken om bepaalde onderwerpen uit te lichten. En het is toch zo dat generaliserend gezien de meeste mannen zich voor andere zaken interesseren dan veel vrouwen.Uitzonderingen daargelaten, maar ik zie niet veel mannen de Margriet lezen en niet veel vrouwen bladen over techniek.

herr_balou
Berichten: 1472
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:49

naranja1 schreef:
Oh ik dus wel, maar inderdaad er zijn veel bladen niet gender neutraal. En ook daar vind ik wat van.

Denkt dat je iig met zulk soort bladen ook wat naar de maatschappij uitstraalt.

Maar dat is misschien de reden waarom ik ook geen van deze blaadjes lees.

Je moet maar zo denken; als je zo'n blaadje bij iemand aantreft je weet wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ik ben bijvoorbeeld meer gecharmeerd van mensen die De Groene Amsterdammer, Onze Taal of Wired UK hebben liggen dan pulp als Panorama...

CharleyT
Berichten: 4014
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:26

naranja1 schreef:
En deze beschrijving van de panorama is om te kotsen.

[ [url=m/tscQ7C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoezo wordt een echte man nog neergezet als: geïnteresseerd in sport, misdaad en vrouwen.

En waarom word de vrouw weggezet als zij leest dit om haar man beter te begrijpen. Misschien willen vrouwen ook wel gewoon krachtig beeld materiaal, sport en misdaad lezen.

Zowel de man als vrouw wordt hier belachelijk neergezet.



nou, niks mis mee toch; vrouw belachelijk man belachelijk, keurig in balans. Gewoon niet lezen als het je irriteert.

Urbanus

Berichten: 44966
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:10

Ik zit er echt niet op te wachten dat ik de Jan lees en dat er criminelen in geportretteerd staan, of een rubriek met meisjes in bikini die gepresenteerd worden.

Laat de Jan lekker de Jan en de Panorama de Panaroma.

Als ik op het strand lig, lees ik alles. Zelfs de Mijn Geheim.

pien_2010

Berichten: 43890
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:24

Urbanus schreef:
Ik zit er echt niet op te wachten dat ik de Jan lees en dat er criminelen in geportretteerd staan, of een rubriek met meisjes in bikini die gepresenteerd worden.

Laat de Jan lekker de Jan en de Panorama de Panaroma.

Als ik op het strand lig, lees ik alles. Zelfs de Mijn Geheim.

Je t'aime bien. Heerlijke post _O-

Cabelona

Berichten: 1704
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:09

naranja1 schreef:
Sizzle schreef:
Er staat notabene bij dat het politiek incorrect is.
Daar kan ik me geen seconde over opwinden.
De viva is waarschijnlijk ook niet erg gender neutraal vermoed ik zomaar.

„Bestel de leukste vrouwentijdschriften
Van mode & beauty, tot gezondheid en lifestyle“
(Reclame voor tijdschriften)

Commercie mag van mij best een bepaalde doelgroep aanspreken. Sommige mensen voelen zich heel prettig binnen bepaalde kaders.
Zolang ze het een ander tenminste niet opdringen.


Oh ik dus wel, maar inderdaad er zijn veel bladen niet gender neutraal. En ook daar vind ik wat van.

Denkt dat je iig met zulk soort bladen ook wat naar de maatschappij uitstraalt.

Maar dat is misschien de reden waarom ik ook geen van deze blaadjes lees.


Oh breek me de mond niet open. Laatst in de blije doos van prenatal (die je krijgt als je zwanger bent) weer een paar moederblaadjes (ouderblaadjes kan ik het niet noemen gezien het volledig is gericht op een bepaald type moeder). Net alsof de man niets te doen heeft in de opvoeding van zijn eigen kind... Dat mag wat mijn part ook wel wat moderner of in elk geval echt gericht op beide ouders (en als we dan toch bezig zijn ook wat artikeltjes over man-man en vrouw-vrouw ouders)

rien10
Berichten: 14843
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:15

Ja, maar da's logisch. Het heet niet voor niks "De blije Doos".

Urbanus

Berichten: 44966
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:53

Ouders van Nu is toch wel redelijk neutraal? Heeft ook mannelijke columnisten.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:12

anjali schreef:
naranja1 schreef:
Oh ik dus wel, maar inderdaad er zijn veel bladen niet gender neutraal. En ook daar vind ik wat van.

Denkt dat je iig met zulk soort bladen ook wat naar de maatschappij uitstraalt.

Maar dat is misschien de reden waarom ik ook geen van deze blaadjes lees.

Gender neutraal? Dagbladen zijn meestal genderneutraal want daar staat gewoon het nieuws in. Tijdschriften hebben de bedoeling een bepaalde doelgroep aan te spreken om bepaalde onderwerpen uit te lichten. En het is toch zo dat generaliserend gezien de meeste mannen zich voor andere zaken interesseren dan veel vrouwen.Uitzonderingen daargelaten, maar ik zie niet veel mannen de Margriet lezen en niet veel vrouwen bladen over techniek.
Mag het ook de Libelle zijn?

naranja1
Berichten: 704
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 13:18

[/quote]
Oh breek me de mond niet open. Laatst in de blije doos van prenatal (die je krijgt als je zwanger bent) weer een paar moederblaadjes (ouderblaadjes kan ik het niet noemen gezien het volledig is gericht op een bepaald type moeder). Net alsof de man niets te doen heeft in de opvoeding van zijn eigen kind... Dat mag wat mijn part ook wel wat moderner of in elk geval echt gericht op beide ouders (en als we dan toch bezig zijn ook wat artikeltjes over man-man en vrouw-vrouw ouders)[/quote]

Oh ja dit vind ik onder andere dus ook. Daarom zei ik idd dat er meerdere bladen zijn. Die ie dus niet bij mij zal vinden. Deel noet voor niks een post van de groene haha.

Urbanus

Berichten: 44966
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:22

Ik vind dat echt zo vreemd :=

Moet alles hetzelfde en genderneutraal zijn? Is dat dan feministisch?

Ik denk even aan de Opzij :=

naranja1
Berichten: 704
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 14:59

Urbanus schreef:
Ik vind dat echt zo vreemd :=

Moet alles hetzelfde en genderneutraal zijn? Is dat dan feministisch?

Ik denk even aan de Opzij :=


Ik zeg niet dat het zo zeer gender neutraal moet zijn. In mn eerste post zei ik dat ik het niet oke vind hoe ze stereotype de ‘echte man, uitleggen.
En hoe sterotype de vrouw word omschreven.

Als feminist vind ik dat je als man niet aan dit stereotype man hoeft te voldoen en fisa versa bij de vrouw.
Simpel uitgelegd. Als een magazine schrijft echte mannen mogen niet huilen. En een echte vrouw zorgt voor de kinderen en maakt het huis schoon. Nee dat vind ik niet feministisch.

Dat was het laatste wat ik erover tegen je zeg. Jij hebt alleen maar commentaar en ik hd dit topique met als doel om mensen te zien die ook feministisch waren en die leuke en interessante dingen delen over feminisme. en dat doe jij duidelijk niet.

Urbanus

Berichten: 44966
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:08

Nou ik vind de discussie interessant, maar sommige dingen zien we gewoon anders. Ik denk dat de ironische ondertoon van zo'n Panorama stukje je ontgaat bijvoorbeeld.

Of ben ik niet feministisch genoeg? Is dat het? Ik deel wel tips voor mooie, vind ik, feministische films.

Ik zal je uitleggen hoe ik gender zie.

Gender is voor mij een spectrum met aan de ene kant het stereotype dé man en dé vrouw, in het midden non-binair en daartussenin alle smaken. Ik denk dat er in een ideale wereld plek is voor alle smaakjes op de gendermeter. Ook mannen die alleen maar bier drinken en op konijnen jagen, ik chargeer even.

Ik vind dat mannen/vrouwen/mensen niet gelijk zijn, wel gelijkwaardig.

Elisa2

Berichten: 37850
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:24

Ik vind de Panorama echt pulp en mannen die het lezen ook..blijf het raar vinden dat mensen zo verbaasd zijn over zoveel grensoverschrijdend gedrag terwijl vrouwen gewoon nog continu (half)naakt weg gezet worden in bijna alle media als lustobject. En dat uiterlijk voor een vrouw nog steeds de belangrijkste criteria lijkt te zijn...

Urbanus

Berichten: 44966
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:32

Nou Goof, je hoort het. Je bent pulp.

Elisa2

Berichten: 37850
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:45

Goof is een vrouw toch? ;-)

Urbanus

Berichten: 44966
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:46

Die de Panorama leest. Of geldt het niet voor vrouwen?

Goof

Berichten: 29021
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:21

Pulp -O-
Ook prima.

Ja, 100% vrouw. Maar mijn man zet de vuilcontainers aan de kant van de weg, dus niet 100% feministisch.
Interesante dingen lees ik hier wel.

Elisa2

Berichten: 37850
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:01

Urbanus schreef:
Die de Panorama leest. Of geldt het niet voor vrouwen?


Volgens mij staat er duidelijk mannen ;-)

Urbanus

Berichten: 44966
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:25

Elisa2 schreef:
Urbanus schreef:
Die de Panorama leest. Of geldt het niet voor vrouwen?


Volgens mij staat er duidelijk mannen ;-)


Vanwaar maak je onderscheid?

Mannen die het blad lezen zijn pulp, maar vrouwen die het blad lezen zijn dat niet?

Elisa2

Berichten: 37850
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:42

Dat is niet relevant in dit topic :-)

Urbanus

Berichten: 44966
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:45

Nou ik vind van wel eigenlijk, dat lijkt meten met 2 maten. Juist waar het om gaat in dit topic.

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:50

Als je een groep die zichzelf heel prettig voelt in hun stereotypische pilaar gaat vertellen dat dit niet de bedoeling is en ze hun stoere uurtje wil verbieden dan ben je imo voornamelijk bezig met oorlog voeren en zet je enkel haat. Zoiets als lezers en schrijvers van een streng christelijk weekblad gaan zeggen dat ze niet erg inclusief zijn.

Ik richt mijn pijlen liever op mensen die er voor open staan. Of zoals laatst een goede spreker op een congres zei: je moet mensen meenemen vanaf het punt waar ze zijn en niet beginnen op het punt waar jij wilt zijn.

Ooit was het nodig om met groot geschut te komen, net als nu in Iran. De eerste stap is geweldadig of invasief anders kom je nergens, maar een tijdschrift dat iemand in zijn eigen vrije prive tijd leest heeft niet bepaald dezelfde impact als vrouwen verbieden te werken.

Ik snap het echter wel dat je zoiets ergerlijk vind en zulke mensen zijn ook nodig om een discussie open te houden :)