Oekraïne

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:14

Sja, vingertje in de gasmarkt.

Ik hoop dat het met een sisser afloopt. Oorlog kunnen we niet gebruiken.

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:18

Poetin rekent toch gas af in Euro's? Die nieuwe deal met China in elk geval wel. Doordat de dollar wereldmunt is/was zeker voor olie, kan/kon de VS deels de inflatie exporteren, dat lijkt nu een aflopende zaak te zijn.

BeFunny

Berichten: 10800
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:50

Ik heb niet alles gelezen.
Maar de Russen zijn aan het provoceren. Ik hoop dat het niks aanwakkert bij onze buurlanden. Ze zijn wel slim genoeg om te wachten tot een ander de voorzet geeft en ja dan hebben ze een reden om toe te slaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 08:58

tamary schreef:
Poetin rekent toch gas af in Euro's? Die nieuwe deal met China in elk geval wel. Doordat de dollar wereldmunt is/was zeker voor olie, kan/kon de VS deels de inflatie exporteren, dat lijkt nu een aflopende zaak te zijn.

Ook. Amerika wil ook graag gas naar Europa exporteren, Europa heeft daar nooit echt op gehapt, tot nu.

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:56


maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:53

Op de eerste pagina stond o.a dat bij een incident/conflict je de eerste 24 uur verantwoordelijk bent voor je eigen water.

Is de spanning zo hoog dat wij ons hier zorgen over moeten maken? Klein huis en ben een student dus heb daar nog nooit over na gedacht. -O-

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:42

Ik denk niet dat we ons hier zorgen hoeven te maken.
Alles is in eerste instantie gericht op een deel van Ukraïne.
Laat ons hopen dat het ook daar uiteindelijk toch niet tot een inval komt.

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:42

maava schreef:
Op de eerste pagina stond o.a dat bij een incident/conflict je de eerste 24 uur verantwoordelijk bent voor je eigen water.

Is de spanning zo hoog dat wij ons hier zorgen over moeten maken? Klein huis en ben een student dus heb daar nog nooit over na gedacht. -O-

Er kan altijd iets misgaan met de watervoorziening (per ongeluk waterleiding doorgegraven, breuk door verzakking grond er omheen bv door het extremere weer van nu). En een hulpdienst voor dit soort zaken heeft tijd nodig om op gang te komen. Kijk dus je huis rond, heb je een paar lege frisdrank/melk flessen? Goed schoon spoelen en vullen met water, daarna gewoon gebruiken en achteraan het rijtje zetten zodat alles vers blijft zonder moeilijke dingen. Ik heb hier een paar flessen 2L vruchtensap staan waar nu water in zit, staan gewoon naast de waterkoker. Nog een paar in de hal zodat ik makkelijk de konijnen water kan geven in de schuur.
Zo'n storing door leidingbreuk had ik hier een paar maanden geleden bv sinds dien op deze manier altijd wat water om in elk geval zo'n gevalletje door te komen.
Overheid raad een noodpakket aan, juist omdat er ook zonder dit soort rariteiten altijd wat mis kan gaan, ook met onderhoud werken we eigenlijk met oudere systemen die van orgine ontworpen zijn op veel minder mensen dan er nu gebruik van maken.
Als je dus een paar flessen water hebt staan (die je door gebruik constant vers houdt) en je hebt wat blikken soep staan kom je al een heel eind ook op een studenten budget en ruimte. Gaat er om dat je probleempjes zelf lang genoeg kan opvangen om hulp op gang te laten komen.
Ik sta daar iets serieuzer in, maar heb ook dieren en die zijn je eigen verantwoordelijkheid, samen met geen zorgen willen hebben als bv iemand anders moet voeren (dan moet er genoeg zijn voor week/maand) of als er door probleem transport/fabriek een vertraging is in levering er geen dieren zonder staan. En bij sommige dieren is het wel zo fijn als ze niet abrubt hoeven schakelen naar nieuwe zak/ander voer zonder weekje mengen.

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:08

Ik begrijp je standpunt wel Tamary.
Maar de paarden drinken hier ook leidingwater, dus als er ooit een probleem hiermee moest zijn, kom ik niet ver met een paar flessen water.

Anyway, kleine voorbereidingen voor jezelf zijn nooit slecht natuurlijk.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 12:45

Rusland heeft inmiddels zijn mensen uit het consulaat in de Ukarine teruggehaald. Dus dat is ook niet een lekker teken.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:50

Daarnaast hebben ze ruim 100.000 man aan de grens met Oekraïne samengetrokken en 30.000 man in Belarus. En stoomt een deel van de oorlogsvloot op in de Zwarte Zee.
Het maakt me moedeloos.
Ik ben geboren midden in de koude oorlog en was me, vooral door het werk van mijn vader, al heel jong bewust van die dreiging.
En zestig jaar later zijn we gewoon weer terug bij af.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 12:53

Meerdere van onze vrienden zijn vluchtelingen uit Servie. Dat is ook allemaal eigenlijk maar kort geleden.
Ik hoop echt dat het nog deescaleert.

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 17:50

Een sprokkeltje goed nieuws van een belg in Ukraïne

Citaat:
Limburger in Oekraïne: “Ik geloof niet dat het tot een invasie komt. Zonder oorlog is Poetin al de winnaar”
Volgens de VS kunnen Russische troepen elk ogenblik Oekraïne binnenvallen. Moskou ontkent dat het aanvalsplannen heeft, vanavond belt Amerikaans president Joe Biden met zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin. De Belgische regering maant landgenoten aan het land te verlaten. Limburger Paul Jacobs (65) woont in Novomoskovsk, op 150 km van het front, maar is niet van plan dat te doen. “Verlaat ik mijn huis, dan wordt het zeker geplunderd. Ik geloof overigens niet dat het tot een invasie komt.”


En nog een gesprek met een belg. Deze keer iemand die al een paar jaar in St Petersburg woont.
Hij ziet een invasie ook niet meteen gebeuren.
https://www.hln.be/buitenland/marc-bele ... ~ae2ffbc5/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:49

Wij maken ons iig wel steeds wat meer zorgen... de berichtgeving is niet hoopvol.

Toch duim ik dat t niet mis gaat.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:11

Iedereen had het over Trump, maar Biden is volgens mij nog veel gekker.

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:11

Sunnda schreef:
Iedereen had het over Trump, maar Biden is volgens mij nog veel gekker.


Ja, Biden is veel gevaarlijker ! Trump was een aparte man, maar voor de wereldvrede een stuk beter.

Anoniem

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 02:05

"Don't underestimate Joe's ability to fiets things up" - Barack Obama

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 09:14

Dat zou morgen al zijn -O-

Citaat:
Selenskyj kondigt nationale feestdag aan:
Oekraïne heeft aanstaande woensdag (16.2.) tot officiële vrije dag uitgeroepen. Burgers worden aangemoedigd de staatsvlag te hijsen en het volkslied te zingen. Het is de dag waarop Rusland volgens de Amerikaanse inlichtingendienst het land zou kunnen binnenvallen. President Volodymyr Selenskyj hield een toespraak om zijn medeburgers aan te moedigen. "Ons is verteld dat 16 februari de dag van de invasie zal zijn, wij zullen er de dag van de eenheid van maken."

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 13:41

Sizzle schreef:
Dat zou morgen al zijn -O-

Citaat:
Selenskyj kondigt nationale feestdag aan:
Oekraïne heeft aanstaande woensdag (16.2.) tot officiële vrije dag uitgeroepen. Burgers worden aangemoedigd de staatsvlag te hijsen en het volkslied te zingen. Het is de dag waarop Rusland volgens de Amerikaanse inlichtingendienst het land zou kunnen binnenvallen. President Volodymyr Selenskyj hield een toespraak om zijn medeburgers aan te moedigen. "Ons is verteld dat 16 februari de dag van de invasie zal zijn, wij zullen er de dag van de eenheid van maken."

We gaan t zien, morgen :\.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:20

Afbeelding

Niet dat ze iets anders zouden zeggen als ze wel van plan waren morgen aan te vallen, maar ik kan niet wachten tot morgen Biden met de claim komt dat door zijn acties "een oorlog is voorkomen" en alle propaganda-mediakanalen dat bericht blind overnemen in de hoop de trend van dalende approval-ratings te keren.

Nanci Pelosi in "ABC this week":
Citaat:
“Well, I think we have to be prepared for it. And that is what the president is — yes, I do believe that he is prepared for an invasion. I also understand why the President of Ukraine wants to keep people calm and that he wants his economy not to suffer. But, on the other hand, if we were not threatening the sanctions and the rest, it would guarantee that Putin would invade. Let’s hope that diplomacy works.

It’s about diplomacy deterrence. Diplomacy deterrence. And the president’s made it very clear. There’s a big price to pay for Russia to go there. So, if Russia doesn’t invade, it’s not that he never intended to. It’s just that the sanctions worked.” … “I’m very proud of the work that the president has done.”


:+ :+ :+

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:22

En hoe weet je zo zeker dat de dreiging van sancties er niets mee te maken heeft?

(voor de goede orde: ik heb niets met die stomme spelletjes blufpoker over en weer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:31

Hopelijk is dit voldoende uitleg:

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:18

Er zijn hier helemaal geen krokodillen Ernie :')

En zo heeft de USA altijd gelijk. Vallen de russen Ukraïne binnen, had Amerika ervoor gewaarschuwd.
Trekken de russen zich terug, komt het door de dreiging met sancties vanuit de States.
:+

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:57

@Enzino: vreselijk flauw, ik weet niet wat het plaatje betekent, het zijn televisiepoppen maar ik kijk nooit televisie, dus niet aan mij besteed.
Goed: Rusland was nooit van plan Oekraïne binnen te vallen. Vanwaar dan die ruim 100.000 man naar de grens? En nog eens 30.000 naar Belarus? Plus de halve oorlogsvloot laten opstomen op de Zwarte Zee?
Blufpoker dus. Ten koste van miljoenen mensen als daar ergens iets mis gaat, zoals een stomme communicatiemisser of een per ongeluk afgeschoten raket.
En dat geldt voor beide partijen. Machtswellustelingen en hebzuchtigen regeren de wereld en dat zal wel zo blijven ook. :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:03

mysa schreef:
@Enzino: vreselijk flauw, ik weet niet wat het plaatje betekent, het zijn televisiepoppen maar ik kijk nooit televisie, dus niet aan mij besteed.
Goed: Rusland was nooit van plan Oekraïne binnen te vallen. Vanwaar dan die ruim 100.000 man naar de grens? En nog eens 30.000 naar Belarus? Plus de halve oorlogsvloot laten opstomen op de Zwarte Zee?
Blufpoker dus. Ten koste van miljoenen mensen als daar ergens iets mis gaat, zoals een stomme communicatiemisser of een per ongeluk afgeschoten raket.
En dat geldt voor beide partijen. Machtswellustelingen en hebzuchtigen regeren de wereld en dat zal wel zo blijven ook. :(

Ik las ook iets over een veldhospitaal en bloedvoorziening. Voor een oefening... Sja.