Oekraïne

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26465
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:16

mysa schreef:
Ik denk toch echt dat degenen die nu vluchten niet alleen maar vanwege hun eigen hachje vluchten. Het is immers niet niks om al je schepen achter je te verbranden. En ik denk dan ook dat dit vooral mensen zijn die toch al niets in die oorlog zagen, maar voor wie de drempel te hoog was om daarom je huis en haard te verlaten.


Ze verbranden - denk ik - niet alle schepen achter zich. Het zijn voornamelijk de mannen die vluchten. Wat ook al erg genoeg is natuurlijk om je gezin achter te laten.

pien_2010

Berichten: 43794
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:53

https://mobile.twitter.com/DefenceU/sta ... 7998753795

Het mag naar buiten! Oekraïne heeft een antwoord gevonden om de Iraanse drones uit de lucht te schieten. Vandaag 6!
Gisteren op zijn minst 1, uit het gebied vd Oekraïners in ons dorp. Gezien het feit dat die drones zeer succesvol zijn, is dat goed nieuws!

Babootje

Berichten: 26465
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:19

pien_2010 schreef:
https://mobile.twitter.com/DefenceU/sta ... 7998753795

Het mag naar buiten! Oekraïne heeft een antwoord gevonden om de Iraanse drones uit de lucht te schieten. Vandaag 6!
Gisteren op zijn minst 1, uit het gebied vd Oekraïners in ons dorp. Gezien het feit dat die drones zeer succesvol zijn, is dat goed nieuws!


Zeker Pien!

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:24

Cowboy55 schreef:
Babootje schreef:
Bron Sky News
De voorzitter van de Europese raad roept op om vluchtende Russen op te nemen. Het zijn in feite vluchtelingen met een politiek motief.
(...) het hoofd van de Europese Raad
Charles Michel, voorzitter van de Europese Raad, (...) vertelde POLITICO: "In principe denk ik dat... de Europese Unie degenen die in gevaar zijn vanwege hun politieke opvattingen, moet opvangen.
"Als in Rusland mensen in gevaar zijn vanwege hun politieke opvattingen, omdat ze deze gekke beslissing van het Kremlin om deze oorlog in Oekraïne te lanceren niet volgen, moeten we hiermee rekening houden.


Check wel effe de achtergronden van deze mensen. Als je duizenden Euri kunt betalen voor een enkeltje Istanboel of Dubai ben je niet de meest armlastige Rus. Waar komt je geld vandaan?


Eh...
1) Achtergronden worden in principe altijd gecheckt.
(We hebben een rechts kabinet, jarenlang is hier doelbewust op bezuinigd - dus hoe het praktisch moet, oejjjj...)

2) Geld heeft er NIETS mee te maken.
Het is de politieke beslissing om niet mee te willen vechten.
Ik ben van 'maak het leger leger', om te beginnen het Russische.

Ik stel mijn hoop op sabotage en desertie, mag ook in deze vorm.

Babootje

Berichten: 26465
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:39

Bron Sky News

Mensen 'gedwongen om meerdere keren te stemmen' in Cherson

Er wordt gerapporteerd dat mensen in de regio Cherson in het zuiden van Oekraïne gedwongen worden om meer dan eens te stemmen in een referendum over toetreding tot Rusland.

De bezette regio is een van de vier die deelnemen aan een zogenaamde "schijnstemming" - met Donetsk, Luhansk en Zaporizja.
Yuri Sobolevsky, van de regionale raad, maakte melding van meerdere stemmen tegen persbureau Unian.
Hij zei: "De tweede dag van het absurde referendom in de regio Cherson bleven de stembureaus leeg.
"Verkiezingscommissies, vergezeld van gewapende soldaten, zwerven door de regio en blijven jagen op kiezers die met alle middelen proberen een ontmoeting met hen te vermijden.
"Sommigen hebben al twee keer pech gehad - in de tweede ronde moest ik een stembiljet invullen en 'stemmen'".
De heer Sobolevsky voegde eraan toe dat er ook voor de hele familie moet worden gestemd door 1 gezinslid.
"Kortom - er is een compleet spel", zei hij.

-----

Er zijn nog steeds veel demonstraties en gevechten in Rusland door de mobilisatie. Filmpjes en berichtgeving daarover op Sky News feed. Veel Russen zijn in paniek.
https://news.sky.com/story/ukraine-war- ... a-12541713

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:59

Babootje schreef:
https://twitter.com/robdewijk/status/15 ... 0924086272
Nu Russische verliezen aan het front zich opstapelen bepaalt Poetin steeds meer de strategie, verbiedt terugtrekken (i.c. heeft verzoeken van de legerleiding om zich terug te mogen trekken in Cherson geweigerd) en wil koste wat het kost winnen met te weinig troepen: Vladimir Putin Gets More Involved in Ukraine War Strategy - The New York Times


Stalin had hetzelfde idee 'terugtrekken doe je niet'.
Het was niet alleen een idee,
er liepen Stalinmannen met machinegeweren achter de achterlinie.

Maar als ik dat combineer met de SMS 'bommen' van Oekraïne 'geef je over, wij behandelen je netjes' word ik wel weer vrolijk.
'Niet alleen een pull maar ook een push factor'.
(Ga naar het front en geef je linea recta over.)

Cowboy55
Berichten: 8526
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:07

Janneke2 schreef:
Cowboy55 schreef:

Check wel effe de achtergronden van deze mensen. Als je duizenden Euri kunt betalen voor een enkeltje Istanboel of Dubai ben je niet de meest armlastige Rus. Waar komt je geld vandaan?


Eh...
1) Achtergronden worden in principe altijd gecheckt.
(We hebben een rechts kabinet, jarenlang is hier doelbewust op bezuinigd - dus hoe het praktisch moet, oejjjj...)

2) Geld heeft er NIETS mee te maken.
Het is de politieke beslissing om niet mee te willen vechten.
Ik ben van 'maak het leger leger', om te beginnen het Russische.

Ik stel mijn hoop op sabotage en desertie, mag ook in deze vorm.


Uh-huh…..dus als de zoon van de propagandabaas van Poetin telefonisch aangeeft dat ie niet voornemens is zich te gaan melden voor dienstplicht in Oekraïne en dat ie zijn oproep wel ‘op een ander niveau gaat afhandelen’, dan neemt ie een politieke beslissing om niet mee te willen vechten?! En dat heeft niks met geld te maken?

En hoeveel gewone ‘huis-tuin-keuken’ Russen hebben het geld en de connecties om effe naar Istanboel of Dubai te (mogen) vliegen om daar wellicht voor onbepaalde tijd te verblijven?!

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:12

Alle mensen zijn gelijk, alleen de 1 net een beetje meer dan de ander. Geld en invloed zijn nog steeds de beste methodes. Slechts een klein deel van de bevolking beschikt over beide.

irmaz

Berichten: 4891
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:22

Janneke2 schreef:
Cowboy55 schreef:

Check wel effe de achtergronden van deze mensen. Als je duizenden Euri kunt betalen voor een enkeltje Istanboel of Dubai ben je niet de meest armlastige Rus. Waar komt je geld vandaan?


Eh...
1) Achtergronden worden in principe altijd gecheckt.
(We hebben een rechts kabinet, jarenlang is hier doelbewust op bezuinigd - dus hoe het praktisch moet, oejjjj...)

2) Geld heeft er NIETS mee te maken.
Het is de politieke beslissing om niet mee te willen vechten.
Ik ben van 'maak het leger leger', om te beginnen het Russische.

Ik stel mijn hoop op sabotage en desertie, mag ook in deze vorm.

Cowboy55 schreef:
Uh-huh…..dus als de zoon van de propagandabaas van Poetin telefonisch aangeeft dat ie niet voornemens is zich te gaan melden voor dienstplicht in Oekraïne en dat ie zijn oproep wel ‘op een ander niveau gaat afhandelen’, dan neemt ie een politieke beslissing om niet mee te willen vechten?! En dat heeft niks met geld te maken?

En hoeveel gewone ‘huis-tuin-keuken’ Russen hebben het geld en de connecties om effe naar Istanboel of Dubai te (mogen) vliegen om daar wellicht voor onbepaalde tijd te verblijven?!

Uiteraard zijn het voornamelijk de wat elitairdere (hoger opgeleide) Russen die kunnen vluchten. Sowieso moeten ze een speciaal paspoort hebben om de grens over te komen en dat moet speciaal aangevraagd worden. Dus waarschijnlijk hebben bijna alle Russen die nu de grens over komen relaties buiten Rusland.

Vrijwillig overgeven aan de vijand en desertie zijn vanaf vandaag ook zwaar strafbaar, Putin heeft daarvoor vandaag een decreet uitgevaardigd.

Wat betreft de Stalinmannen in 2022, al vanaf het begin van de oorlog zijn er berichten vanuit Ukraïne dat de Wagner mannen en vooral de Kadirovieten die rol (waarschijnlijk vrijwillig) op zich genomen hebben. De laatste tijd komen er ook berichten van het Ukraïnse leger dat ze in de bevrijde gebieden op het slagveld Russische soldaten vinden die waarschijnlijk door hun eigen mensen "uit hun lijden verlost" zijn. :brr:

De onderminister van defensie van Rusland is inmiddels al uit zijn functie ontheven omdat er blijkbaar heel veel fouten gemaakt zijn bij het aanwijzen van degenen die gemobiiliseerd moesten worden.

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 21:09

Cowboy55 schreef:
Uh-huh…..dus als de zoon van de propagandabaas van Poetin telefonisch aangeeft dat ie niet voornemens is zich te gaan melden voor dienstplicht in Oekraïne en dat ie zijn oproep wel ‘op een ander niveau gaat afhandelen’, dan neemt ie een politieke beslissing om niet mee te willen vechten?! En dat heeft niks met geld te maken?

Zullen we zeggen: kort door de bocht op zaterdagavond....?

('Dat andere niveau' had ik opgevat als: ik koop iemand om, of ik dreig met pappie als ik niet van de lijst word gehaald oid.)
Citaat:
En hoeveel gewone ‘huis-tuin-keuken’ Russen hebben het geld en de connecties om effe naar Istanboel of Dubai te (mogen) vliegen om daar wellicht voor onbepaalde tijd te verblijven?!

... geen idee, maar wie naar Dubai vlucht hoeft niet door een EU asiel aanvraag procedure.
(Als dit 1 woord zou zijn en we scrabble speelden, had ik nu hééél veel punten....)

En of het gaat om 1 of 100.000 Russen die al hun spaargeld er tegenaan gooien om geen kanonnenvlees te worden maakt mij niet uit.
(Je kunt je spaargeld aan stommere dingen besteden.)
Ik geloof grif dat je zonder speciaal paspoort het land niet uit kan - maar wellicht is met wat extra geld de douane wel bereid om te zorgen dat het toch kan.
(Al is het nu al dringen in Ter Apel.)

En of een politieke vluchteling rijk of arm is, maakt voor de asielaanvraag
(... hè, die woordwaarde is lager...)
niets uit.
(Al is iemand dus waarschijnlijk flink wat armer tegen de tijd dat hij de grens over is.)

Loretta
Berichten: 8821
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 21:21

leestmee schreef:
Babootje schreef:
https://twitter.com/robdewijk/status/15 ... 0924086272
Nu Russische verliezen aan het front zich opstapelen bepaalt Poetin steeds meer de strategie, verbiedt terugtrekken (i.c. heeft verzoeken van de legerleiding om zich terug te mogen trekken in Cherson geweigerd) en wil koste wat het kost winnen met te weinig troepen: Vladimir Putin Gets More Involved in Ukraine War Strategy - The New York Times


Dat lijkt wel wat op Adolf H. in zijn laatste dagen. Die wilde ook niet dat de troepen zich terugtrokken.




Afbeelding

Cowboy55
Berichten: 8526
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 22:13

leestmee schreef:
Babootje schreef:
https://twitter.com/robdewijk/status/15 ... 0924086272
Nu Russische verliezen aan het front zich opstapelen bepaalt Poetin steeds meer de strategie, verbiedt terugtrekken (i.c. heeft verzoeken van de legerleiding om zich terug te mogen trekken in Cherson geweigerd) en wil koste wat het kost winnen met te weinig troepen: Vladimir Putin Gets More Involved in Ukraine War Strategy - The New York Times


Dat lijkt wel wat op Adolf H. in zijn laatste dagen. Die wilde ook niet dat de troepen zich terugtrokken.


Niet per ze in zijn laatste dagen. Hij begon ermee in november 1942, toen hij Generaal Paulus en het 6e leger verbood om uit te breken richting veiligheid bij Stalingrad.

Maar ja, de actie is heel Hitler-esque. Adolf heeft tientallen keren troepen verboden zich terug te trekken van een ‘vaste plek/fester Platz’. Oude WW1 taktiek: geef nooit terrein op. Totaal achterhaald tijdens WW2, juist door de Blitzkrieg taktiek die de Duitsers zelf verzonnen hadden! ‘Fester Platz’ heeft Duitsland in WW2 tienduizenden/honderdduizenden mannen gekost (alleen al 600.000 bij Stalingrad) die onnodig sneuvelden of gevangen genomen werden. Maar goed, Adolf’s militaire kennis beperkte zich ook tot a) WW1 en b) zijn enorm ego.

Kijken wat Vlad klaar speelt. Ik zet €50 op ‘epic fail’. Zelfs Stalin bemoeide zich met taktieken. Maar de eindbeslissing lag altijd bij zijn Maarschalken. Wat ook handig was als het mis ging. Ziekenhuis ramen en zo. Maar Stalin kende ook zijn beperkingen. Vlad klaarblijkelijk niet (meer).

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:13

Ik denk dat vlad, kernwapens gaat inzetten, als de situatie onhoudbaar blijkt te zijn. Kan ook zijn dat er nog een tussenstap komt, dmv de nieuwste wapens.

Hij persoonlijk heeft daar nm geen enkele of maar zeer beperkte last van.

irmaz

Berichten: 4891
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:24

nikkel schreef:
Ik denk dat vlad, kernwapens gaat inzetten, als de situatie onhoudbaar blijkt te zijn. Kan ook zijn dat er nog een tussenstap komt, dmv de nieuwste wapens.

Hij persoonlijk heeft daar nm geen enkele of maar zeer beperkte last van.

Ik denk dat dat afhangt welke groep het werkelijk voor het zeggen heeft in het Kremlin en of deze dat toestaat. Maar ze laten hem voorlopig ver gaan -O-

Ik ben benieuwd hoelang de onrust onder de, vooral jongere, bevolking aanhoudt. Ik hoop lang genoeg om de oudere generaties, 40+, aan te steken.

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:32

Ik denk dat dit hopen is tegen beter weten in.

Ik denk dat dat afhangt welke groep het werkelijk voor het zeggen heeft in het Kremlin en of deze dat toestaat. Maar ze laten hem voorlopig ver gaan.

Nu is gissen op grote schaal wat vlad gaat doen, maar voorlopig ziet het er niet goed uit volgens mij.
Hoe meer vlad verliest, hoe meer de wraak, agressie en paniek zal toeslaan.

Babootje

Berichten: 26465
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:40

nikkel schreef:
Ik denk dat vlad, kernwapens gaat inzetten, als de situatie onhoudbaar blijkt te zijn. Kan ook zijn dat er nog een tussenstap komt, dmv de nieuwste wapens.

Hij persoonlijk heeft daar nm geen enkele of maar zeer beperkte last van.


Hij heeft ook nog een heel rijtje wapens die hij eerst kan inzetten voor hij naar atoomwapens grijpt: chemische en biologische wapens. Het hangt ervanaf hoeveel tactische precisiewapens hij heeft, want anders zal hij ze niet aan het front kunnen gebruiken zonder zijn eigen troepen ook om te leggen.

irmaz

Berichten: 4891
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:02


nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:04

Die annexatie gaat door vlad gebruikt worden, om nog grovere middelen in te zetten. Hij gaat niet terug.

irmaz

Berichten: 4891
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:37

Babootje schreef:
nikkel schreef:
Ik denk dat vlad, kernwapens gaat inzetten, als de situatie onhoudbaar blijkt te zijn. Kan ook zijn dat er nog een tussenstap komt, dmv de nieuwste wapens.

Hij persoonlijk heeft daar nm geen enkele of maar zeer beperkte last van.


Hij heeft ook nog een heel rijtje wapens die hij eerst kan inzetten voor hij naar atoomwapens grijpt: chemische en biologische wapens. Het hangt ervanaf hoeveel tactische precisiewapens hij heeft, want anders zal hij ze niet aan het front kunnen gebruiken zonder zijn eigen troepen ook om te leggen.

Euh ja maar de VS heeft voor een aantal wapens al beloofd in te zullen grijpen. Dus ook voor Putin is het een groot risico om bepaalde wapens in te zetten. Ik vermoed zomaar dat de bestemmingscoordinaten van het kernwapenarsenaal van de NAVO/VS al ingeprogrammeerd zijn.

irmaz

Berichten: 4891
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:47


Babootje

Berichten: 26465
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:23

Er is best wel heel wat aan de hand in Rusland. Hoge politieke functionarissen in Rusland maken zich grote zorgen over de mobilisatie die op veel punten niet goed verloopt. Er lijken veel meer mensen opgeroepen, ook mensen zonder relevante ervaring. Het lijkt alsof men alle mannen oproept vooral uit de afgelegen gebieden in de hoop dat er na dat ze gescreend zijn er genoeg overblijven (alsof ze vee verzamelen)

Bron Sky News

Bondgenoten Poetin bezorgd over 'excessen' militaire mobilisatie
Er zijn berichten dat mensen zonder militaire dienst een oproep hebben gekregen voor de gedeeltelijke mobilisatie van Rusland.
Dit ondanks de garantie van minister van Defensie Sergei Shoigu dat alleen mensen met speciale militaire vaardigheden of gevechtservaring zouden worden opgeroepen om de campagne in Oekraïne te steunen.
Nu hebben de twee meest vooraanstaande wetgevers van Rusland, beide nauwe bondgenoten van Poetin, klachten behandeld over de mobilisatie van het Kremlin en hebben ze regionale functionarissen opgedragen om de situatie onder controle te krijgen en snel de "excessen" op te lossen die de publieke woede hebben gewekt.
Valentina Matviyenko, de voorzitter van het Russische Hogerhuis, de Federatieraad, zei dat ze op de hoogte was van berichten over mannen die niet in aanmerking zouden moeten komen voor de dienstplicht.
Dergelijke excessen zijn absoluut onaanvaardbaar. En ik vind het volkomen juist dat ze een scherpe reactie in de samenleving veroorzaken", zei ze in een bericht op de Telegram-berichtenapp.
In een direct bericht aan de regionale gouverneurs van Rusland - die volgens haar "volledige verantwoordelijkheid" hadden voor de uitvoering van de oproep - schreef ze: "Zorg ervoor dat de implementatie van gedeeltelijke mobilisatie wordt uitgevoerd in volledige en absolute overeenstemming met de geschetste criteria. Zonder een enkele vergissing."
Ondertussen uitte Vyacheslav Volodin, de voorzitter van de Russische lagere kamer, de Doema, ook zijn bezorgdheid in een aparte post. “Er komen klachten binnen”, zegt hij.
Als er een fout wordt gemaakt, is het noodzakelijk om die te corrigeren... Autoriteiten op elk niveau moeten hun verantwoordelijkheden begrijpen."
Ongeveer 300.000 Russen zullen worden opgeroepen om deel te nemen aan de mobilisatiecampagne, zeggen functionarissen. Het Kremlin heeft twee keer ontkend dat het van plan is om meer dan een miljoen op te stellen, na twee afzonderlijke rapporten in onafhankelijke Russische media.

Babootje

Berichten: 26465
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:27

Bron Sky News

Zo ben je aan het demonstreren en zo word je een bus ingetrokken en afgevoerd.

Honderden demonstranten verzamelden zich op een centraal plein in de Russische stad Jakoetsk om te protesteren tegen het bevel van president Poetin voor een gedeeltelijke mobilisatie van 300.000 reservisten voor de campagne in Oekraïne.

De demonstranten voerden een traditionele Yakut-cirkeldans uit die bekend staat als "osuokhai" en scandeerden "nee tegen genocide".

Op beelden is te zien dat enkele van degenen die zich bij de rally hadden aangesloten, door de politie werden vastgehouden en in bussen werden gestopt, meldde het lokale nieuwscentrum SakhaDay.

irmaz

Berichten: 4891
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:37

Babootje schreef:
Het Kremlin heeft twee keer ontkend dat het van plan is om meer dan een miljoen op te stellen, na twee afzonderlijke rapporten in onafhankelijke Russische media.

Hoe vaak kraaide die haan ook al weer?

En hoe vaak heeft het Kremlin ontkend dat ze een mobilisatie zouden uitvoeren? Dat ze Ukraïne zouden binnenvallen?

Babootje

Berichten: 26465
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:09

En dat ze geen burgerdoelen aanvallen.
En geen kerncentrale, etc etc.

pien_2010

Berichten: 43794
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:01

irmaz schreef:
Babootje schreef:
Het Kremlin heeft twee keer ontkend dat het van plan is om meer dan een miljoen op te stellen, na twee afzonderlijke rapporten in onafhankelijke Russische media.

Hoe vaak kraaide die haan ook al weer?

En hoe vaak heeft het Kremlin ontkend dat ze een mobilisatie zouden uitvoeren? Dat ze Ukraïne zouden binnenvallen?


Dat weet Babootje zeker wel. :j := , maar weet jij het ook? ;)