Oekraïne

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:56

Bron Sky News
De voorzitter van de Europese raad roept op om vluchtende Russen op te nemen. Het zijn in feite vluchtelingen met een politiek motief.

Europa zou Russische burgers moeten toestaan die proberen te vluchten, zegt het hoofd van de Europese Raad
Charles Michel, voorzitter van de Europese Raad, heeft er bij Europa op aangedrongen om Russische burgers die de dienstplicht ontvluchten, toe te laten.
Hij zei dat de EU een "openheid moet tonen aan degenen die niet willen worden geïnstrumentaliseerd door het Kremlin".

Het komt dagen nadat de Russische president Vladimir Poetin een gedeeltelijke mobilisatie van ongeveer 300.000 militaire reservisten voor de oorlog in Oekraïne aankondigde.

Hij vertelde POLITICO: "In principe denk ik dat... de Europese Unie degenen die in gevaar zijn vanwege hun politieke opvattingen, moet opvangen.
"Als in Rusland mensen in gevaar zijn vanwege hun politieke opvattingen, omdat ze deze gekke beslissing van het Kremlin om deze oorlog in Oekraïne te lanceren niet volgen, moeten we hiermee rekening houden.
"Ik ben het eens met het idee dat we heel snel moeten samenwerken en coördineren, omdat dit een nieuw feit is - deze gedeeltelijke mobilisatie."

Cowboy55
Berichten: 8517
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:59

Babootje schreef:
Bron Sky News
De voorzitter van de Europese raad roept op om vluchtende Russen op te nemen. Het zijn in feite vluchtelingen met een politiek motief.

Europa zou Russische burgers moeten toestaan die proberen te vluchten, zegt het hoofd van de Europese Raad
Charles Michel, voorzitter van de Europese Raad, heeft er bij Europa op aangedrongen om Russische burgers die de dienstplicht ontvluchten, toe te laten.
Hij zei dat de EU een "openheid moet tonen aan degenen die niet willen worden geïnstrumentaliseerd door het Kremlin".

Het komt dagen nadat de Russische president Vladimir Poetin een gedeeltelijke mobilisatie van ongeveer 300.000 militaire reservisten voor de oorlog in Oekraïne aankondigde.

Hij vertelde POLITICO: "In principe denk ik dat... de Europese Unie degenen die in gevaar zijn vanwege hun politieke opvattingen, moet opvangen.
"Als in Rusland mensen in gevaar zijn vanwege hun politieke opvattingen, omdat ze deze gekke beslissing van het Kremlin om deze oorlog in Oekraïne te lanceren niet volgen, moeten we hiermee rekening houden.
"Ik ben het eens met het idee dat we heel snel moeten samenwerken en coördineren, omdat dit een nieuw feit is - deze gedeeltelijke mobilisatie."


Check wel effe de achtergronden van deze mensen. Als je duizenden Euri kunt betalen voor een enkeltje Istanboel of Dubai ben je niet de meest armlastige Rus. Waar komt je geld vandaan?

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:01

Duitsland heeft aangegeven dat alle vluchtende Russen er welkom zijn, NL geeft aan dat Russen hier asiel mogen aanvragen.
Op zich goed, alleen is er mi wel kans op conflict tussen gevluchtende Oekraïners en dan straks ook aanwezige Russen. Hoop dat het meevalt hoor, maar kan me voorstellen dat daar spanningen van kunnen komen.

Letland had gezegd dat ze daar geen vluchtende Russen willen, de Russische mannen die willen vluchten voor de dienstplicht zouden in RU moeten blijven om te vechten tegen Putin. Da’s weer een heel andere insteek.
Polen en nog wat landen hadden vooraf hun grenzen al gesloten voor Russen, die zagen dit alles waarschijnlijk al aankomen..

Bron: gelezen op Twitter of gehoord op Radio1 of BNR.

Edit: dit is het tweetje van minister van buitenlandse zaken in Letland:
https://twitter.com/glandsbergis/status ... oFdVg4LUWA

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:27

https://twitter.com/robdewijk/status/15 ... 0924086272
Nu Russische verliezen aan het front zich opstapelen bepaalt Poetin steeds meer de strategie, verbiedt terugtrekken (i.c. heeft verzoeken van de legerleiding om zich terug te mogen trekken in Cherson geweigerd) en wil koste wat het kost winnen met te weinig troepen: Vladimir Putin Gets More Involved in Ukraine War Strategy - The New York Times

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:31

Ja interessant, jammer dat ik het niet kan lezen.

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:32

Marigold schreef:
Duitsland heeft aangegeven dat alle vluchtende Russen er welkom zijn, NL geeft aan dat Russen hier asiel mogen aanvragen.
Op zich goed, alleen is er mi wel kans op conflict tussen gevluchtende Oekraïners en dan straks ook aanwezige Russen. Hoop dat het meevalt hoor, maar kan me voorstellen dat daar spanningen van kunnen komen.

Letland had gezegd dat ze daar geen vluchtende Russen willen, de Russische mannen die willen vluchten voor de dienstplicht zouden in RU moeten blijven om te vechten tegen Putin. Da’s weer een heel andere insteek.
Polen en nog wat landen hadden vooraf hun grenzen al gesloten voor Russen, die zagen dit alles waarschijnlijk al aankomen..

Bron: gelezen op Twitter of gehoord op Radio1 of BNR.

Edit: dit is het tweetje van minister van buitenlandse zaken in Letland:
https://twitter.com/glandsbergis/status ... oFdVg4LUWA


Valt denk ik mee met conflicten. De Russen die vluchten doen dat omdat ze die oorlog ook niet willen.

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:33

Bron NRC (helaas achter een betaalmuur)

Bij alle retoriek om Oekraïne te ‘denazificeren’ en tot een neutrale staat te bombarderen, is er relatief weinig aandacht voor de puur economische beweegredenen van de Russische president Vladimir Poetin om het buurland binnen te vallen. Die zijn er in overvloed, met om te beginnen de grote hoeveelheden winbare zeldzame aardmetalen (REE), maar bijvoorbeeld ook lithium. Het Donetsk bekken, dat op dit moment wordt aangevallen door Russische troepen, is rijk aan deze grondstoffen.

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:34

mysa schreef:
Ja interessant, jammer dat ik het niet kan lezen.


Ja, hier ook geen abo. Maar wellicht wordt dit nog wel overgenomen door de mainstream media.
Zeker interessant i.r.t. WO II waar het verbod terugtrekken door Hitler ook catastrofale gevolgen had.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:35

Babootje schreef:
https://twitter.com/robdewijk/status/15 ... 0924086272
Nu Russische verliezen aan het front zich opstapelen bepaalt Poetin steeds meer de strategie, verbiedt terugtrekken (i.c. heeft verzoeken van de legerleiding om zich terug te mogen trekken in Cherson geweigerd) en wil koste wat het kost winnen met te weinig troepen: Vladimir Putin Gets More Involved in Ukraine War Strategy - The New York Times


Dat lijkt wel wat op Adolf H. in zijn laatste dagen. Die wilde ook niet dat de troepen zich terugtrokken.

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:36

mysa schreef:
Marigold schreef:
Duitsland heeft aangegeven dat alle vluchtende Russen er welkom zijn, NL geeft aan dat Russen hier asiel mogen aanvragen.
Op zich goed, alleen is er mi wel kans op conflict tussen gevluchtende Oekraïners en dan straks ook aanwezige Russen. Hoop dat het meevalt hoor, maar kan me voorstellen dat daar spanningen van kunnen komen.

Letland had gezegd dat ze daar geen vluchtende Russen willen, de Russische mannen die willen vluchten voor de dienstplicht zouden in RU moeten blijven om te vechten tegen Putin. Da’s weer een heel andere insteek.
Polen en nog wat landen hadden vooraf hun grenzen al gesloten voor Russen, die zagen dit alles waarschijnlijk al aankomen..

Bron: gelezen op Twitter of gehoord op Radio1 of BNR.

Edit: dit is het tweetje van minister van buitenlandse zaken in Letland:
https://twitter.com/glandsbergis/status ... oFdVg4LUWA


Valt denk ik mee met conflicten. De Russen die vluchten doen dat omdat ze die oorlog ook niet willen.


Mwah, dan hadden ze ook eerder kunnen vertrekken. Wat de gevluchte Russen vooral niet willen is zichzelf slachtofferen voor Poetin in deze zinloze oorlog.

BigOne
Berichten: 38414
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:37

Poetin kopieert nogal veel van Hitler. Hoop dat hij het einde ook zo kopieert.

En de russen die nu vluchten hadden geen enkel probleem met het kapotschieten van de Oekraine, wel met het feit dat ze nu zelf onder de wapens moeten.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:43

BigOne schreef:
Poetin kopieert nogal veel van Hitler. Hoop dat hij het einde ook zo kopieert.

En de russen die nu vluchten hadden geen enkel probleem met het kapotschieten van de Oekraine, wel met het feit dat ze nu zelf onder de wapens moeten.


Dit gevoel heb ik er ook een beetje bij ja. Nu het ineens dicht bij huis komt vluchten...

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:47

Babootje schreef:
Bron NRC (helaas achter een betaalmuur)

Bij alle retoriek om Oekraïne te ‘denazificeren’ en tot een neutrale staat te bombarderen, is er relatief weinig aandacht voor de puur economische beweegredenen van de Russische president Vladimir Poetin om het buurland binnen te vallen. Die zijn er in overvloed, met om te beginnen de grote hoeveelheden winbare zeldzame aardmetalen (REE), maar bijvoorbeeld ook lithium. Het Donetsk bekken, dat op dit moment wordt aangevallen door Russische troepen, is rijk aan deze grondstoffen.


Ja ook het water van de Dnjepr was een dingetje.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:51

secricible schreef:
BigOne schreef:
Poetin kopieert nogal veel van Hitler. Hoop dat hij het einde ook zo kopieert.

En de russen die nu vluchten hadden geen enkel probleem met het kapotschieten van de Oekraine, wel met het feit dat ze nu zelf onder de wapens moeten.


Dit gevoel heb ik er ook een beetje bij ja. Nu het ineens dicht bij huis komt vluchten...


En dan gaan er geluiden rond dat Nederland de Russen ook op moet vangen.
Nee dank je

irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:00

Russen die naar Georgië zijn gevlucht klagen op telegram erover dat wanneer ze een appartement willen huren ze eerst de vragen als "Van wie is de Krim" moeten beantwoorden en "Glorie aan Ukraïne"moeten roepen :D

irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:07

Afbeelding
Een inwoner van Moskou ontsnapte uit zijn militaire eenheid. Hij vluchte in een legertruck die hij later inruilde tegen een gestolen Lada en vertrok in de richting van Koersk. De binnenlandse strijdkrachten en de national garde zijn op zoek naar hem.

Ik denk dat van de 300.000 gemobiliseerden straks de helft nodig is om de andere helft te zoeken :+

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:10

Ik denk toch echt dat degenen die nu vluchten niet alleen maar vanwege hun eigen hachje vluchten. Het is immers niet niks om al je schepen achter je te verbranden. En ik denk dan ook dat dit vooral mensen zijn die toch al niets in die oorlog zagen, maar voor wie de drempel te hoog was om daarom je huis en haard te verlaten.

irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:13


irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:25

Een bericht uit Mongolië t.a.v de oorlog in Ukraïne:
Citaat:
De voormalige premier en voormalig president van Mongolië @elbegdorj
met een boodschap aan de wereld.

Hij zegt dat Poetin etnische minderheden als kanonnenvoer gebruikt in Oekraïne

Hij roept Buryat, Tuva en Kalmyk Mongols op om niet te gaan vechten in Oekraïne en zegt dat Mongolië hen zal ontvangen als ze vluchten

De tekst in het Engels van zijn (mooie) toespraak:
https://twitter.com/jargalan_/status/15 ... 4442504192

irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:40

Wat is dat toch met die oude voorheen oer-betrouwbare (Westerse) instituten zoals Amnesty en het Rode Kruis als het gaat om de oorlog in Ukraïne? :\
Citaat:
Geen van de Oekraïense verdedigers in gevangenschap zag vertegenwoordigers van het Rode Kruis. Oekraïne wil de kwestie van de niet-nakoming van het ICRC-mandaat met betrekking tot ontmoetingen met krijgsgevangenen aan de orde stellen, zei mensenrechtenombudsman Dmytro Lubinets.
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 7417279489

Er waren ook eerder al berichten dat het Rode Kruis vrijwel geen hulp geeft in de door oorlog getroffen gebieden in Ukraïne.

friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:51


mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:52

@Irmaz: Het Rode Kruis liet zich in WOII ook al in de luren leggen door de Nazi's. Zal er wel vanaf hangen wie in een bepaalde periode de leiding hebben.

irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:12

friezenfan2 schreef:
Kan iemand me uitleggen waarom ik nu voor het eerst een vliegtuig zie vliegen op flightradar boven Oekraïne ?
https://www.flightradar24.com/50FE55/2d96bbe5

Misschien vergeten de transponder uit te zetten?
Aan de historie van het vliegtuig te zien vliegt hij iedere dag wel een keer uit. Ik denk dat je gewoon geluk had om op het juiste tijdstip te kijken :)

Movement

Berichten: 1543
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:50

Vergeet niet dat de burgers van Rusland geen invloed hebben op de oorlog. Dit is poetin en zijn kliekje tegen de rest. De burgers zijn net zo goed slachtoffer van deze hele drama.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:06

Alleen als de burgerbevolking in zeer grote getalen gaat protesteren, kan dat uiterst effectief zijn. Zolang het groepen zijn, kunnen de orde troepen en de gevangenissen dat helaas prima aan.