Oekraïne

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 05:06

mysa schreef:
@Enzino: vreselijk flauw, ik weet niet wat het plaatje betekent, het zijn televisiepoppen maar ik kijk nooit televisie, dus niet aan mij besteed.
Goed: Rusland was nooit van plan Oekraïne binnen te vallen. Vanwaar dan die ruim 100.000 man naar de grens? En nog eens 30.000 naar Belarus? Plus de halve oorlogsvloot laten opstomen op de Zwarte Zee?
Blufpoker dus. Ten koste van miljoenen mensen als daar ergens iets mis gaat, zoals een stomme communicatiemisser of een per ongeluk afgeschoten raket.
En dat geldt voor beide partijen. Machtswellustelingen en hebzuchtigen regeren de wereld en dat zal wel zo blijven ook. :(

Dat zijn Bert en Ernie uit Sesamstraat op dat plaatje. Ernie zit daar met een banaan in zijn oor, en als Bert langs komt vraagt hij waarom hij die banaan toch in zijn oor heeft:
- Die heb ik in mijn oor om krokodillen mee weg te jagen
- Maar er zijn hier helemaal geen krokodillen!
- Nee, dus het helpt heel erg goed. Ghihihi

De Amerikanen claimen dat Rusland wil aanvallen, maar geven daar geen enkel bewijs voor. Een journalist bleef door drukken op dat punt wat er voor bewijs was, waarop het antwoord bleef "het bewijs is dat ik dat hier nu zeg". Vertrouw je ons soms niet? Je zit toch al langer op die plek, je weet toch hoe dit werkt? Daarop geeft de journalist aan hoe absurd dit is en maakt hij een verwijzing naar de inval van Irak omdat er WMD's zouden zijn (toen kwamen ze wel met flink veel bewijs, iets dat achteraf allemaal niet bleek te kloppen).

Pelosi claimt nu een grote overwinning voor Biden, omdat hij een oorlog afgewend heeft. Maar er was geen enkel bewijs dat er een oorlog aan zat te komen. Net zoals Ernie die claimt krokodillen weg te hebben gehouden, ondanks dat er geen enkel bewijs is dat er anders wel krokodillen geweest zouden zijn. De bewijslast ligt bij de Amerikanen, en geen enkel zelf-respecterende newsoutlet zou de claims van hun overheid over moeten nemen zonder bewijs.

mysa

Berichten: 10550
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:29

Bedankt voor de uitleg, Bert en Ernie had ik wel moeten weten en nu herinner ik me hun bestaan ook.
Blijft het feit dat Rusland wel doet en zegt wat ik hiervoor schreef. Maar we kunnen natuurlijk ook net doen of het ons niet is opgevallen.

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:47

Als we dan toch plaatjes plakken hier een passende
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:58

mysa schreef:
Blijft het feit dat Rusland wel doet en zegt wat ik hiervoor schreef. Maar we kunnen natuurlijk ook net doen of het ons niet is opgevallen.

Rusland mag toch gewoon militaire oefeningen houden op haar eigen grondgebied?
Amerika doet trouwens precies hetzelfde, maar dan wereldwijd.

Morgen gaan ze (Amerika samen met een 60-tal andere landen) beginnen met de grootste maritieme oefeningen ooit: 10,000 troepen, 50 warships en 80 onbemande voertuigen in het gebied rond het midden oosten, zuidwest Azië en en oost afrika.

Met als doelwit: Iran.
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... arget-iran

Als dat mis gaat... phoe.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 16:53

En nu gaat Rusland atoomwapen oefeningen doen…..hoezo provoceren :x

pien_2010

Berichten: 43792
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:04

Schande, ik hoorde het. Zo gevaarlijk. Het ijkt of die hele koude oorlog weer terug is. Niet ok vind ik dat.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:08

F_Orumster schreef:
Als we dan toch plaatjes plakken hier een passende
[ [url=m/v6uX1S.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe is dit een passend plaatje?! Ze zijn geen wandelingetjes aan het maken langs de grens. Is wel een behoorlijk verschil wat je precies op de rand van je eigen grens doet.

sterregoud
Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:21

pien_2010 schreef:
Schande, ik hoorde het. Zo gevaarlijk. Het ijkt of die hele koude oorlog weer terug is. Niet ok vind ik dat.


Het is inderdaad een heel gevaarlijke ontwikkeling.

Aan het einde van de koude oorlog was afgesproken, dat de NAVO niet zou uitbreiden richting Rusland. Nu de Oekraïne speelt met de mogelijkheid om toch tot de NAVO toe te treden, voelt Rusland zich geprovoceerd. En nu zijn ze dus overdreven veel ‘ oefeningen ‘ aan het doen.
Ze willen gerespecteerd worden, maar de situatie is wel heel explosief aan het worden.
Ik hoop ook dat de rust wederkeert. En het vrede blijft.

mysa

Berichten: 10550
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:36

Probleem is dat die afspraak, ik geloof destijds in München gemaakt, nooit op schrift is gesteld. Poetin verwijt dat Gorbatsjov. Maar goed, het is nu dus wel een ander land, Oekraïne, dat je je regels oplegt.

pien_2010

Berichten: 43792
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:40

mysa schreef:
Probleem is dat die afspraak, ik geloof destijds in München gemaakt, nooit op schrift is gesteld. Poetin verwijt dat Gorbatsjov. Maar goed, het is nu dus wel een ander land, Oekraïne, dat je je regels oplegt.


Klopt Mysa. Want het is wel degelijk middels overleg zo afgesproken. Alleen Poetin is het daar niet mee eens, maar ja zo werkt het niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:15

Afbeelding
:=...

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 10:01

Ondertussen kunnen de opgewonden rebellen en separisten natuurlijk niet wachten tot ze eindelijk los kunnen.
Er zijn al meer dan 500 explosies geweest inclusief in een kleuterschool. Arme mensen.

Pandora2
Berichten: 19874
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:04

Ik zag er gister ook nog een stukje over.
Die kindertjes zitten meer in de schuilkelders dan in de lessen ocharm.

Die mensen zijn daar wel één en ander gewoon van de voorbije jaren, maar zo erg als nu schijnt het toch al lang niet meer geweest te zijn.

En dan is er ook nog Bosnië waar ze het vuur weer aan de lont steken blijkbaar. Maar da's off topic hier.

kiki1976

Berichten: 16911
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:05

Hoorde gisteren op het nieuws dat Nederland ook wapens gaat leveren aan de Ukraine. Het gaat onder meer om honderd scherpschuttersgeweren met 30.000 stuks bijbehorende munitie, radars en detectoren.
Maar dat ze geen mensen/leger gaan sturen omdat het geen NAVO land is.

pien_2010

Berichten: 43792
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:32

De wapen levering van Nederland is een lachertje. Als een generaal buiten dienst een glimlach moet onderdrukken in een praatprogramma als het over het leveren van wapens gaat, sprak voor mij boekdelen. Hij negeerde de vraag daarover en vertelde dat Nederland vooral moet inzetten op het onderscheppen van digitale hacks (cyber criminaliteit) omdat we daar goed in zijn. Sorry, ik ben zijn naam kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:17

pien_2010 schreef:
mysa schreef:
Probleem is dat die afspraak, ik geloof destijds in München gemaakt, nooit op schrift is gesteld. Poetin verwijt dat Gorbatsjov. Maar goed, het is nu dus wel een ander land, Oekraïne, dat je je regels oplegt.


Klopt Mysa. Want het is wel degelijk middels overleg zo afgesproken. Alleen Poetin is het daar niet mee eens, maar ja zo werkt het niet.

Zegt mysa juist niet dat Poetin het er wel degelijk inhoudelijk mee eens is (NAVO niet uitbreiden), maar dat het probleem is dat het niet op papier staat?

In dat geval is het makkelijk: NAVO spreekt uit, en zet op papier, dat Oekraine nooit en te nimmer kan toetreden tot de NAVO.

In dat geval: NAVO heeft het zo afgesproken dus kan dat nu niet meer veranderen, want ja, zo werkt dat.

mysa

Berichten: 10550
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:22

Ja, dat is het punt. Maar de NAVO/het westen ontkent die afspraak.

Vandaag in nrc een lezenswaardige column van Caroline de Gruyter. Kan geen link plakken want mag niet online lezen. Staat in de papieren krant dus vast ook digitaal beschikbaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:44

Rusland kan wel mooi met NAVO/het westen dingen afspreken, maar heeft Oekraïne daar ook nog zeggenschap in :?. Als Oekraïne toe wil treden, dan doen ze dat, imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:50

Hoe zie je dat precies voor je? Hoe kan de Oekraïne toetreden tot de NAVO als de NAVO heeft afgesproken dat de Oekraïne niet mag toetreden? Toetreding tot de NAVO is geen recht, het is een overeenkomst tussen 2 partijen waarvan 1 partij schijnbaar al afgesproken heeft dat die overeenkomst niet zal komen. Dan stopt het toch?

Oekraïne heeft hier geen zeggenschap in, net zoals ik mezelf ook niet kan uitnodigen voor jou verjaardag omdat ik trek in cake heb.

Karl66

Berichten: 29770
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:04

Het punt is dat de Oekraïne een soeverein land is en dat Rusland dus helemaal niet het recht heeft om afspraken te maken over de toekomst van de Oekraïne.

Het verhaal dat er een afspraak is tussen de NAVO en Rusland, maar dat deze toevallig niet op papier gezet is, is ook redelijk belachelijk. Zo werkt internationale diplomatie niet. Daar worden afspraken niet alleen op papier gezet, maar ook nog inclusief alle details tot ver achter de komma. Zodat je daar op terug kan grijpen als je het ergens over oneens bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:19

NAVO heeft alle recht om te beslissen of ze ooit de Oekraïne willen laten toetreden, en NAVO heeft alle recht om dat te communiceren met welk land dan ook. Rusland doet er in deze niet eens toe, en de soevereiniteit van de Oekraïne ook niet. Wil je dit iemand aanrekenen, dan reken je het de NAVO aan.

Blijkbaar werkt internationale diplomatie wel degelijk zo, met als bewijs het feit dat je in een topic post over hetgeen wat volgens jou niet bestaat. Zo werkt het trouwens al eeuwen: helemaal geen afspraken die op papier staan met alle details tot ver achter de komma. Waarom zijn er anders zoveel langlopende conflicten waar 2 partijen eigendom opeisen over een gebied?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:46

enzino schreef:
Hoe zie je dat precies voor je? Hoe kan de Oekraïne toetreden tot de NAVO als de NAVO heeft afgesproken dat de Oekraïne niet mag toetreden? Toetreding tot de NAVO is geen recht, het is een overeenkomst tussen 2 partijen waarvan 1 partij schijnbaar al afgesproken heeft dat die overeenkomst niet zal komen. Dan stopt het toch?

Oekraïne heeft hier geen zeggenschap in, net zoals ik mezelf ook niet kan uitnodigen voor jou verjaardag omdat ik trek in cake heb.

Oekraïne kan vooralsnog gewoon een verzoek indienen. Of ze dat wel of niet doen, is aan hen. Niet aan Rusland. Niet aan het Westen. Hoe de NAVO dat verzoek inwilligt, is aan de NAVO. Niet aan Rusland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:51

Klopt als een bus. En de Russen kunnen daarop reageren met een inval en bij tegenstand kernwapens gebruiken. Dat is de keuze van Rusland, niet van het westen, Amerika, of de NAVO. Wees voorzichtig zou ik dus zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 15:08

enzino schreef:
Klopt als een bus. En de Russen kunnen daarop reageren met een inval en bij tegenstand kernwapens gebruiken. Dat is de keuze van Rusland, niet van het westen, Amerika, of de NAVO. Wees voorzichtig zou ik dus zeggen.

En de NAVO en het Westen kunnen daar weer op reageren. Rusland is geen rijk land, die kunnen economische sancties absoluut niet hebben, naast dat ze daar echt niet op een kernoorlog zitten te wachten, dan zijn zij net zo goed de klos. Hun BBP is zo groot als dat van de BeNeLux.

Ik denk dat het bij dreigen blijft. Dat hoop ik, tenminste. Zo niet, dan zitten we in de radioactieve oliebol.

robert45
Berichten: 2873
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 15:11

Karl66 schreef:
Het punt is dat de Oekraïne een soeverein land is en dat Rusland dus helemaal niet het recht heeft om afspraken te maken over de toekomst van de Oekraïne.

Het verhaal dat er een afspraak is tussen de NAVO en Rusland, maar dat deze toevallig niet op papier gezet is, is ook redelijk belachelijk. Zo werkt internationale diplomatie niet. Daar worden afspraken niet alleen op papier gezet, maar ook nog inclusief alle details tot ver achter de komma. Zodat je daar op terug kan grijpen als je het ergens over oneens bent.


https://www.welt.de/politik/ausland/art ... ussen.html

Blijkbaar is dit toch ter sprake geweest...