Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:22

Britta31 schreef:
Ook als ze al heel stront vervelend zijn en andere bewust pijn doen en er bij staan te lachen?


Ook als er een olifant komt die het verhaaltje uitblaast?

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:23

Urbanus schreef:
Kinke schreef:
ik snap dat nooit zo goed, je kind wordt niet in elkaar gemept ofzo


Je hoeft het ook niet te snappen. Gewoon van m'n kinderen afblijven.


Als jij als ouder dan ook op dat moment zélf ingrijpt, is er voor niemand een rede om dat in jouw plaats te doen!

Maar als ouders niet zelf ingrijpen omdat "ze dat niet nodig vinden" of die schaapachtig blijven staan kijken, tja, dan grijp ik in... nee is nee, beter dat ik een tik op de vingers geef of een kindje weg duw, dan dat mijn hond besluit hap te zeggen omdat hij het niet zo grappig vind dat kindje "hondje aaien" leuk vind.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:24

Jij houdt je hond bij je, ik mijn kind. Dat lijkt me volkomen logisch. En dat je hem wegduwt omdat er direct gevaar is, lijkt me helder, zie mijn eerste bericht.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 11-01-22 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:25

Groot gelijk TS.
Ik had net een nieuwe auto, echt nieuw.
Ik had avonddienst in de wijk.
Stonden een stuk of 6 jongeren van een jaar of 8 op een oprit en die gooide een hand met stenen tegen en op mijn auto.
En ik op de rem, en uitgestapt.
Ik zei: nu moet je het nog een keer doen maar dan kom ik even die kant op.
Toen holde ze naar binnen en vader en moeder stonden buiten en zeiden niks.
Ik vroeg: wel eens van opvoeden gehoord?

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:25

denk dat dit ook vaak het probleem is, al dat 'kom niet aan m'n prinsjes/prinsesjes gedrag
Ik zou denken, leren ze juist dat ze moeten luisteren naar volwassenen

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:26

Kinke schreef:
denk dat dit ook vaak het probleem is, al dat 'kom niet aan m'n prinsjes/prinsesjes gedrag
Ik zou denken, leren ze juist dat ze moeten luisteren naar volwassenen


Dat kunnen ze ook heel goed zonder dat je aan ze zit. Dat lijkt me een hele normale manier van doen. Of wapper jij graag met je handjes?

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:31

hoe kom je daar nou weer bij? nog nooit een kind gemept en ben het ook niet van plan.
Heel simpel, grijpt een ouder niet in, en heeft het gedrag van zo'n koter directe gevolgen voor mij, dan grijp ik in

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:31

Met Urbanus eens :j
Als ze iets flikken wat niet door de beugel kan komen ze naar mij en is het aan mij om ze aan te pakken en niet een vreemde want ik word een heel vervelend iemand als ze aan mijn kinderen zitten.
Nu zijn die van mij in de dertig allebei maar toen ze klein waren waren ze echt niet zongedroogde als dat je tegenwoordig hoort hoor!

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:31

Urbanus ben het helemaal met je eens
Als de ouders erbij zijn spreek.je de ouders aan
Anders tengels af, zeker ook als ouders er niet bij zijn.

Volwassenen die zich misdragen jegens kinderen is nog erger

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:33

Kinke schreef:
hoe kom je daar nou weer bij? nog nooit een kind gemept en ben het ook niet van plan.
Heel simpel, grijpt een ouder niet in, en heeft het gedrag van zo'n koter directe gevolgen voor mij, dan grijp ik in


Wat is dan het probleem? Lees je wel wat ik schrijf?

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:35

ik snap niet waarom jij alles op jou persoonlijk betrekt Urbanus. Jij grijpt in als je kind zich misdraagt, prima dus. Helaas genoeg ouders die dat tegenwoordig niet doen.
Echwel, dus niet ingrijpen als ouders niet in de buurt zijn? Waarom niet?

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:35

Een kind van een ander mag je nooit slaan. Je mag ze vast pakken, even terug trekken of een duwtje geven als er gevaar dreigt en zij gaan daar niet weg voor.
Maar als jij ze een lesje wilt leren, ga jij ze niet slaan of iets dergelijks. Ook niet aan een oor trekken. Dat is gewoon niet oké. Het is niet jouw kind dus daar blijf je vanaf. Overigens kan je anders ook aangeklaagd worden.
Dat heeft niet zo zeer te maken met dat ouders hun kinderen een prinses vinden. Als ouders hun kind een prins/prinses vinden ligt dat aan de opvoeding. Dat neemt niet weg dat jij het kind mag gaan slaan.

Het is wel goed om ze even flink aan te spreken. Ik zou je een doos merci of een bos bloemen en een grote verontschuldiging geven als het mijn kind is. Het gedrag is absoluut niet te accepteren.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:36

ik zit nog te zoeken wie gezegd heeft dat je een kind mag slaan

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:37

Urbanus schreef:
Jij houdt je hond bij je, ik mijn kind. Dat lijkt me volkomen logisch. En dat je hem wegduwt omdat er direct gevaar is, lijkt me helder, zie mijn eerste bericht.



Dat is wél het meest logische.... dat ouders hun kinderen bij zich houden.

In de praktijk gebeurd helaas regelmatig anders.

Kinderen die dwars over jouw campingplek rennen, dwars door de lijn van de hond. Die dit niet tof vind en dat ook zéér duidelijk laat weten.

Ondertussen zet ik maar een schapennet om ons plekje heen. Niet zozeer om de hond binnen te houden, maar om kinderen buiten te houden. Tis jammer dat dit nodig is, maar goed.

Ook in dierentuinen/ grote dierenwinkels/ musea/ bezienswaardigheden/ parken gebeurd het regelmatig dat ik duidelijk moet waarschuwen dat kinderen mijn hond met rust moeten laten. Dan is er niets aan de hand, maar aaien door vreemden vind hij gewoon niet tof.

Vroeger werd je geleerd éérst te vragen of je mag aaien.... En bij kleine kinderen horen volwassen extra op te letten op plaatsen waar óók honden mogen komen.

En dat ging bij mij óók wel eens verkeerd. (Maar gelukkig waren mijn ouders of grootouders altijd in de buurt om me terug te halen.) Kleine Marieke wilde eens aapje aaien in de Apenheul, aapje had daar niet zoveel zin en zei hap.... Heb er niets aan over gehouden behalve een sterk verhaal :+

En tegenwoordig lijken kinderen echt overal te zijn, niet meer uitsluitend in een kinderspeeltuin, en mogen ze overal los gaan lopen rennen en zijn ze er ook buiten de schoolvakanties en het weekend. Dus uitjes plannen zodat er geen kinderen in de buurt zijn is tegenwoordig niet al te makkelijk meer.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 11-01-22 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:40

dat er 'overal' kids zijn maakt mij dan weer niks uit, zolang ze zich niet misdragen :)

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:41

Kinke schreef:
ik snap niet waarom jij alles op jou persoonlijk betrekt Urbanus. Jij grijpt in als je kind zich misdraagt, prima dus. Helaas genoeg ouders die dat tegenwoordig niet doen.
Echwel, dus niet ingrijpen als ouders niet in de buurt zijn? Waarom niet?


Je gaf me hypotetische situatie over mijn kind. Hoe is dat niet persoonlijk dan?

Maakt verder niet uit, even goede vrienden. Maar ik heb geen prinsjes en prinsesjes mentaliteit.

mvdende schreef:
Urbanus schreef:
Jij houdt je hond bij je, ik mijn kind. Dat lijkt me volkomen logisch. En dat je hem wegduwt omdat er direct gevaar is, lijkt me helder, zie mijn eerste bericht.



Dat is wél het meest logische.... dat ouders hun kinderen bij zich houden.

In de praktijk gebeurd helaas regelmatig anders.

Kinderen die dwars over jouw campingplek rennen, dwars door de lijn van de hond. Die dit niet tof vind en dat ook zéér duidelijk laat weten.

Ondertussen zet ik maar een schapennet om ons plekje heen. Niet zozeer om de hond binnen te houden, maar om kinderen buiten te houden. Tis jammer dat dit nodig is, maar goed.

Ook in dierentuinen/ grote dierenwinkels/ musea/ bezienswaardigheden/ parken gebeurd het regelmatig dat ik duidelijk moet waarschuwen dat kinderen mijn hond met rust moeten laten. Dan is er niets aan de hand, maar aaien door vreemden vind hij gewoon niet tof.

En tegenwoordig lijken kinderen echt overal te zijn, niet meer uitsluitend in een kinderspeeltuin, en mogen ze overal los gaan lopen rennen en zijn ze er ook buiten de schoolvakanties en het weekend. Dus uitjes plannen zodat er geen kinderen in de buurt zijn is tegenwoordig niet al te makkelijk meer.


Ik ken ook genoeg honden die overal loslopen of in m'n kinderwagen komen hangen. Ik denk dat er net zoveel irritante honden zijn als irritante kinderen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:44

Van kinderen blijf je gewoon af, tenzij inderdaad bij direct gevaar in zo’n situatie. Streng toespreken moet genoeg zijn. Ik vind lijfstraffen als bij het oor pakken, een schop onder zijn hol, een ‘pedagogische’ tik of wat dan ook maar absoluut niet normaal, niet bij een kind van een ander en ook niet hij je eigen.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:49

Als je honden meeneemt naar openbare plekken en je weet dat er ook veel.mensen zijn hoort ook je hond sociaal te zijn en zich te gedragen
Anders hoort hij daar gewoon niet

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33833
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:07

Echwel schreef:
Als je honden meeneemt naar openbare plekken en je weet dat er ook veel.mensen zijn hoort ook je hond sociaal te zijn en zich te gedragen
Anders hoort hij daar gewoon niet

Nee als jij je kind mee neemt naar openbare plekken houd je hem bij je. Of je leert dat hij geen vreemde honden mag aanraken, aaien of schoppen.

Als je kind te jong is om dat te snappen moet je hem dichtbij je houden. En anders niet janken als stormpje of vlindertje een gat in z’n vinger heeft

Edit. Teckel uit mijn verhaal zou noooooit bijten die gaat alleen maar dramatisch gillen. Maar hond van een vriendin zou dat wel doen als een kind bijvoorbeeld aan haar oor zou trekken of haar zou schoppen. Logisch.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:21

En honden horen niet gelijk te bijten
Als een.kind onverwacht mijn honden aanraakt doen ze niks zal wel tegen.kindje zeggen dat volgende keer dit niet handig is

Pups moet je opvoeden dus kinderen ook maar gelijk bijten hoort niet in dierentuin of musea waar veel.mensen.komen

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:22

Ik vind overigens dat het een wisselwerking is. Honden en kinderen die loslopen, daar mag je wat van verwachten als wandelaar. Anders lopen ze aangelijnd/aan de hand.

Als jouw kind erg op honden gefixeerd is, houd je m bij je. Mijn zoon is gek op honden, maar ook heel behouden. Hij hoeft niet te aaien, hij wilt gewoon naast je staan, handen in z'n zakken en zeggen "mooie hond zeg". Maar dat hij jonger was en onvoorspelbaarder hield ik z'n handje vast.

Als je hond bijterig is, laat je hem ook niet los op plekken waar dat niet mag of kan.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:24

Urbanus schreef:
Ik vind overigens dat het een wisselwerking is. Honden en kinderen die loslopen, daar mag je wat van verwachten als wandelaar. Anders lopen ze aangelijnd/aan de hand.

Als jouw kind erg op honden gefixeerd is, houd je m bij je. Mijn zoon is gek op honden, maar ook heel behouden. Hij hoeft niet te aaien, hij wilt gewoon naast je staan, handen in z'n zakken en zeggen "mooie hond zeg". Maar dat hij jonger was en onvoorspelbaarder hield ik z'n handje vast.

Vaak een kind dat wijst zit op.hoogte van een wat grotere hond
Dan mag je als ouders verwachten dat de hond niet gelijk bijt..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33833
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:31

Echwel schreef:
En honden horen niet gelijk te bijten
Als een.kind onverwacht mijn honden aanraakt doen ze niks zal wel tegen.kindje zeggen dat volgende keer dit niet handig is

Pups moet je opvoeden dus kinderen ook maar gelijk bijten hoort niet in dierentuin of musea waar veel.mensen.komen

Nee een hond hoort niet gelijk te bijten. Maar een hond mag best corrigerend snappen als een kind hem aan zijn oren trekt of schopt. Vaak heeft het kind dan ook al zeker 3 signalen gemist die de meeste volwassenen ook niet zien.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:33

Daar ben ik het mee eens alleen kinderen die niet opgroeien met dieren en ook volwassenen die er niets mee hebben kunnen dat niet altijd zien

Dan hoor je als dieren eigenaar het rustig uit te leggen zonder dat het dier gelijk bijt

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:36

Mijn moeder heeft wel eens letterlijk een kind bij zijn nekvel gegrepen. Hield mijn toen peuterbroertje onder water en niet even maar echt ademnood. Ouders stonden erbij en keken ernaar... Echt bizar was dat! Badmeester zag het ook en heeft die mensen eruit gezet.

Ik heb zelf blijkbaar the evil/stink eye. I.c.m een tjoerie of een hey is het bij jongere kinderen vaak heel snel duidelijk dat wat ze doen niet oké is :'). Een keer heb ik vrij hard handig een kind mee gesleurd maar dat was voor haar eigen veiligheid, iets met een chagrijnige dikke pony.