Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhhJarig

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 00:35

Ja hoor. Als het noodzakelijk is spreek ik kinderen aan. Vorige week was er nog een bots auto aan het spelen met zijn skeltert tegen een geparkeerde auto. Ja dan zeg ik wat. (Wel gewoon rustig en netjes)

En ik heb een keer een moeder aan de kassa gehad met een kindje waarop de moeder juist wilde dat ik in gesprek ging met haar zoontje.

Zoon en moeder komen aan mijn kassa, zoon legt een reep chocola neer. Moeders: Hm. Mijn zoon heeft deze reep gestolen en komt nu sorry zeggen. Met een blik en knipoog dat ik best hem even aan mocht pakken.

Kabayo

Berichten: 14063
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 07:33

MarlindeRooz schreef:
Kabayo schreef:
Vroeger werden we veel strenger opgevoed. Ook vaak met een harde hand... denk dat dat je antwoord is op de opvoeding van tegenwoordig. Ze nemen hun eigen ouders al niet eens serieus ;) Kennen totaal geen respect.

Ts goed gehandeld hoor! Ik vind het dapper

Het voorbeeld hierboven wat ik noemde uit mijn buurt, die kinderen werden thuis in elkaar gemept. Net als die vrouw trouwens. En toch onopgevoede kinderen die crimineel werden. Oh en wel elke zondag in de gereformeerde kerk. :j

Ik bedoelde niet dat je kinderen moet gaan mishandelen. Daar krijg je inderdaad criminelen van

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:39

Siesjuh schreef:
Edit: ik las laatst dat stuk inderdaad wat je schreef Marlinde. Een 3-4 jarige bedenkt echt niet uit zichzelf om een hondje te schoppen, dat heeft ie ergens gezien. Maar hoeveel ouders vinden het wel niet grappig als Jantje of Claraatje beestjes dooddrukt, gewoon omdat het grappig is. Aan omgang met dieren is sowieso nog heel veel winst te behalen


Ik ben bang dat je je daar op verkijkt. Ieder kind is anders, maar vaak moeten ze toch leren dat een dier geen ding is en dat het gevoel heeft. Dus het is absoluut niet fair om er vanuit te gaan dat zo'n peuter / kleuter zijn ouders (ofzo) wel dierenschoppers zullen zijn -O-

Zelfs de in principe meest lieve kinderen kunnen schokkend lomp uit de hoek komen als ze nog niet goed begrijpen dat andere mensen / dieren gevoelens hebben. Dat is een kwestie van opvoeding, maar dat heb je niet zomaar in 1 dag voor elkaar :)*

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:02

Met Pmarena eens.
Juist een peuter heeft nog amper inlevingsvermogen. Een peuter dat een dier schopt of een ander kind slaat heeft geen benul dat de ander pijn heeft. Dat moet je actief bijbrengen. Een kleuter die een dier schopt heeft vanuit huis doorgaans dat stukje gemist en dan is het juist goed als iemand anders dat wel uit kan leggen

Dat het vroegah allemaal beter was vind ik zo‘n kul. Ik weet niet over welke vroeger het dan gaat maar 30 jaar geleden was het in iedergeval zeker niet beter :n

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:49

Ze hebben mijn dochters best mogen aanspreken ergens op en dat gebeurde voorheen op de manege of op school ook best maar wel eerlijk handjes thuis!
Zeker dat laatste want ik sta niet voor mezelf in O:)

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:33

pmarena schreef:
Siesjuh schreef:
Edit: ik las laatst dat stuk inderdaad wat je schreef Marlinde. Een 3-4 jarige bedenkt echt niet uit zichzelf om een hondje te schoppen, dat heeft ie ergens gezien. Maar hoeveel ouders vinden het wel niet grappig als Jantje of Claraatje beestjes dooddrukt, gewoon omdat het grappig is. Aan omgang met dieren is sowieso nog heel veel winst te behalen


Ik ben bang dat je je daar op verkijkt. Ieder kind is anders, maar vaak moeten ze toch leren dat een dier geen ding is en dat het gevoel heeft. Dus het is absoluut niet fair om er vanuit te gaan dat zo'n peuter / kleuter zijn ouders (ofzo) wel dierenschoppers zullen zijn -O-

Zelfs de in principe meest lieve kinderen kunnen schokkend lomp uit de hoek komen als ze nog niet goed begrijpen dat andere mensen / dieren gevoelens hebben. Dat is een kwestie van opvoeding, maar dat heb je niet zomaar in 1 dag voor elkaar :)*


Eens :j en daar hoef je mi ook niet voor hard en streng op te treden of een mep te verkopen want kinderen weten gewoon echt niet dat het niet kan en moeten dat leren.
Ik leg mijn kind dus gewoon uit wat wel en niet getolereerd wordt. Wat dat betreft kun je a best vroeg uitleggen dat ‘wat jij niet wilt wat u geschiedt doe dat ook een ander niet.’ En dan in kindertaal :+
Maar goed, ms heb ik ook gewoon makkelijk opvoedbare kinderen, maar ik geloof ook gewoon niet in slaan. Ik geloof in wederzijds respect. Een kind gaat echt geen respect voor je krijgen als je dat zelf niet hebt naar je kind imo.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:48

Mwoah, op zich ben ik er niet op tegen om eens iets terug te doen. Als na 20 keer uitleggen zo'n jochie nog steeds tegen je aan gaat lopen meppen, dan kan hij wel eens zo'n zelfde mep terug krijgen om het wat duidelijker te maken van "dat wil je zelf toch ook niet".

Als ik kijk in de speeltuin dan is dat mepperige toch een dingetje bij de 5-6 jarige jongens. Zelfs de liefste sulletjes doen dat schijnbaar. Ik ben daar op een gegeven moment toch echt wel klaar mee hoor. Er komt een "wie niet horen wil..." moment en dan kunnen ze wèl ineens stoppen, als ze weten dat ze terugkrijgen wat ze doen :=

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:52

Het gezegde gaat ,,it takes a whole village to raise 1 child,, toch!?

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:24

Wat betreft schoppen naar dieren.
Hoeveel ouders staan niet lachend toe te kijken als kinderen achter duiven aanrennen en dat ook aanmoedigen.
Hele discussie met mijn vriend over gehad, naar zijn idee vinden de duiven het niet erg anders zouden ze wel wegvliegen en niet terugkomen.
En zo denken er veel over, het is toch leuk, ze kunnen toch weg.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:56

Jongere kinderen durf ik op vervelend gedrag bést aan te spreken, maar vanaf een jaartje of 10/12 negeer ik het meestal maar, heb geen zin in een mes tussen mn ribben en ondanks mijn 27 jaar, heb ik het uiterlijk van een 18 jarige wat in deze niet echt helpt.


Zo "los" op straat zeg ik eigenlijk nooit iets als kinderen onderling lopen te klooien, maar als ze mij lopen te irriteren, dan zeg ik er absoluut wat van..

Een winkel is géén speeltuin, mijn hond laat je met rust, een wedstrijd voor volwassenen horen géén kinderen ergerlijk rond te rennen langs de auto's, op de camping blijf je van mijn plekje af...

Gewoon de fatsoens dingen die wij als kind óók van onze ouders geleerd hebben.

Wij werden ook écht wel eens meegenomen naar dingen die voor ons kinderen niet leuk waren (museum/ expo met schilderijen bijvoorbeeld) dingen waar mijn ouders heen moesten/ wilden. Maar dat was altijd maar één dagdeel (En vaak maar een uurtje ofzo) en daarna gingen we iets leuks doen om onze energie eruit te rennen op een speelplein ofzo. Maar dat uurtje hadden wij ons wél te gedragen, wat betekend in een expo dat wij gewoon netjes naast onze ouders mee liepen zonder te lopen kloten.

Kinderen horen zich gewoon te gedragen op de plaatsen die niet als kinderspeelplaats ingericht zijn. En doen ze dat niet? Dan spreek ik ze daar dus op aan als ze mij te vervelend zijn.

Helaas heb je het dan vaak daarna met de ouders aan de stok, want hun "prinsje of prinsesje" mag toch bést gillend door de Action rennen?
Laatst bijgewerkt door mvdende op 11-01-22 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:59

pmarena schreef:
Mwoah, op zich ben ik er niet op tegen om eens iets terug te doen. Als na 20 keer uitleggen zo'n jochie nog steeds tegen je aan gaat lopen meppen, dan kan hij wel eens zo'n zelfde mep terug krijgen om het wat duidelijker te maken van "dat wil je zelf toch ook niet".

Als ik kijk in de speeltuin dan is dat mepperige toch een dingetje bij de 5-6 jarige jongens. Zelfs de liefste sulletjes doen dat schijnbaar. Ik ben daar op een gegeven moment toch echt wel klaar mee hoor. Er komt een "wie niet horen wil..." moment en dan kunnen ze wèl ineens stoppen, als ze weten dat ze terugkrijgen wat ze doen :=


Nou inderdaad. en meppen nog niet eens perse, maar ff dat armpje vasthouden, echt wel. (en nee, daar bedoel ik niet mee dat je die arm bont en blauw moet knijpen)

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:17

Precies :j

Wat mij betreft is fase 1 nog vriendelijk maar duidelijk zeggen dat het op moet houden.
Fase 2 is heel duidelijk zeggen dat het ècht klaar is.
Fase 3 is armpje stevig vastpakken en zéér doordringend in de ogen kijkend zeggen dat het nu klaar is want de volgende mep krijgt hij terug :j
En dan is fase 4 niet nodig want die 2 keer dat meneer doorging tot fase 4 vond hij het toch niet zo leuk dat ZIJN billen een keer zo'n zelfde venijnig tikje kregen als hij zelf uitdeelt, dan blijkt het ineens toch niet zo grappig te zijn als hij dacht :=

Van mij mag een ander het ook gerust zo aanpakken als ik er niet bij ben, je hoeft niet alles maar te pikken van een ander :j

Maar over het algemeen is het gelukkig een lieverd die heel sociaal en zachtaardig is.
Alleen ze doen allemaal wel eens vreselijk irritant, als je ziet hoe zelfs de meest makke jongetjes hun ouders wel eens staan te bewerken, mànmàn :=

Ze kunnen soms in zo'n rare "state of mind" blijven hangen dat ze ineens niet vatbaar zijn voor het aanspreken op hun gezond verstand en maar irritant blijven doen. (honger, moe....) en dan heb je weinig andere opties meer dan fysiek de grens aangeven, dat het klaar moet zijn. Als je dan een trap ofzo bij de hand hebt kan je ze daar nog even naartoe sturen om ze tot zichzelf laten komen maar anders zal je toch even dat armpje vast moeten pakken ofzo...om het irritante gedrag te doorbreken.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:49

We hebben het over 12 jarigen in de OP toch?
Die pak je doorgaans niet aan een armpje.
Bij basisschool scholieren is dat eigenlijk al niet meer ok.
Kinderen in de kleuterschool leeftijd zijn doorgaans niet zonder volwassene onderweg.

Het fysiek corrigeren van een kind dat niet van jezelf is zie ik eigenlijk enkel als toelaatbaar bij direct gevaar.

daantjuhhhJarig

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:15

Sizzle schreef:
We hebben het over 12 jarigen in de OP toch?
Die pak je doorgaans niet aan een armpje.
Bij basisschool scholieren is dat eigenlijk al niet meer ok.
Kinderen in de kleuterschool leeftijd zijn doorgaans niet zonder volwassene onderweg.

Het fysiek corrigeren van een kind dat niet van jezelf is zie ik eigenlijk enkel als toelaatbaar bij direct gevaar.

Ja dat vindt ik ook.
Fysiek begin ik niet aan tenzij het anders een gevaar is. Stel een jongetje wil een ander kindje in het water duwen, dan pak ik m bij de arm. Anders niet.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:18

Bij direct gevaar, en wanneer ze handtastelijk worden (en daar niet mee stoppen als je dat meermaals vraagt) bij jou of bvb. je dier(en) of kind(eren).

Het verhaal van het oortje vind ik dus niet zo'n ramp. En dat was ook een onderwerp :)
Dat is nou eenmaal het risico dat je loopt als kind, als je iemand pijn doet / fysiek wordt, dan kan die ander iets terug doen.

Moet je maar eerder iemands persoonlijke ruimte respecteren :)

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:22

By all means, please do. Verbaal corrigeren vind ik helemaal oké.

Aan m'n kinderen zitten zonder direct gevaar, niet.

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:36

" It takes a whole village to raise a child."
Kinderen zijn niet het unieke projectje van hun ouders. Dat zou in verschillende gevallen ook niet goed uitpakken. Feedback hoort bij leren en opgroeien.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:47

Ja hoor, ik spreek kinderen aan op pestgedrag en mochten mijn kinderen iets uitspoken mogen ze hier ook op aangesproken worden. Zolang het op een normale manier gebeurt geen enkel probleem.

Laurora

Berichten: 2650
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:32

Mijn neefje (5) heeft nogal de neiging om baldadig uit de hoek te komen, dingen waar je mee bezig bent om te gooien of te slopen, je pijn te doen of gewoon overdreven veel lawaai maken. Ik spreek hem hier regelmatig op aan.
Als ik alleen of met mn vriend op hem pas is hij een engeltje, hij luistert perfect en is lief en voorzichtig. Maar zijn vader (mijn zwager) moedigd hem aan in zijn slechte gedrag. Als ik hem dan op dingen aanspreek als zn vader erbij is, kijkt hij naar papa voor goedkeuring, en gaat gewoon door met rottigheid uithalen.
Ik kan me dus alleen maar voorstellen hoe vervelend dat kind moet zijn in de klas, of met vriendjes en vriendinnetjes, en later als tiener. Ik maak me daar oprecht zorgen om.
Ik hoop iig dat meer mensen hem aanspreken op zijn gedrag, zodat hij merkt dat het soms echt abnormaal is.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:30

Urbanus schreef:
By all means, please do. Verbaal corrigeren vind ik helemaal oké.

Aan m'n kinderen zitten zonder direct gevaar, niet.


Maar wat als het een ettertje is die fysiek wordt en de ouders grijpen niet in...

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:07

Kinke schreef:
Urbanus schreef:
By all means, please do. Verbaal corrigeren vind ik helemaal oké.

Aan m'n kinderen zitten zonder direct gevaar, niet.


Maar wat als het een ettertje is die fysiek wordt en de ouders grijpen niet in...


Ik ben toch de ouders? Dus deze hypothetische situatie vind ik lastig want ik zou 'm zelf gewoon aan z'n lurven meetrekken.

Maar als je aan m'n kind zit en ik sta erbij, dan grijp ik je.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:13

ik snap dat nooit zo goed, je kind wordt niet in elkaar gemept ofzo

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33832
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:14

Ik heb wel eens een kind fysiek gecorrigeerd op het werk.

Had al 3x gezegd dat hij (gok 5-7) daar niet mocht komen en de vierde keer liep hij toch heen. Iedere keer als ik niet keek deed dit gezwel een stap naar voren. Trok hem zo aan zijn capuchon naar achter en ik werd heel boos.

Maar dat beter dan richting 4 hete, spetterend frituren lopen. Maaar als dit mijn kind was had ik hem op zwartemarktplaats.nl gezet. Gratis.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:15

Kinke schreef:
ik snap dat nooit zo goed, je kind wordt niet in elkaar gemept ofzo


Je hoeft het ook niet te snappen. Gewoon van m'n kinderen afblijven.

Britta31

Berichten: 13157
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:19

Ook als ze al heel stront vervelend zijn en andere bewust pijn doen en er bij staan te lachen?