Geloven en medische wereld.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:38

rien10 schreef:
Dus over geloof Janbeke2. Lees je eerste paar zinnen nog maar eens na.

?
Vwb Noord-Ierland is geloof 1 van de vele dingen die de bezetter scheidt van de bezetten.

(De Britse koning brak ooit met Rome, de Ieren deden uiteraard niet mee op dat moment, and for some reason or the other later ook niet.)

Maar hoezo 'lees je eerste zinnen nog eens na'?
(Bezetters plegen geen geweld 'omdat ze protestants zijn', maar om macht etc etc. Dit soort dingen wordt |( gedaan door mensen uit allerlei stromingen etc etc etc.)

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:17

rien10 schreef:
Eleeke schreef:

Hoe heet die dominee ook alweer die een interpretatie. van de bijbel schreef?

Ik zag ooit een interview met hem en hij zei : Het is niet zo dat je moet trouwen om met elkaar naar bed te mogen gaan, het is dat als je met elkaar naar bed gaat, je getrouwd bent.

Het gaat niet om het papiertje, het is de band die je met elkaar hebt die maakt dat je getrouwd bent.

Dat vond ik wel mooi ( ik ben agnostisch overigens ) .

Was dat Sikko Landheer?


Sorry voor de extreem late reacti : Nico ter Linden

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:32

Janneke2 schreef:
En ik heb liever de bijbel dan de televisieseries als richtsnoer.

Alsof dát de enige twee mogelijkheden zijn... :roll:
Een valse dichotomie heet zoiets.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:41

Kuggur schreef:
Janneke2 schreef:
En ik heb liever de bijbel dan de televisieseries als richtsnoer.

Alsof dát de enige twee mogelijkheden zijn... :roll:
Een valse dichotomie heet zoiets.

:)
Nee hoor, het zijn beslist niet de enige twee opties, dus de 'di' in dichotomie ;) klopt alvast niet.

(En knippen mag, hoor. Doe ik zelf ook regelmatig. De context was dat ik schreef dat het volstrekt logisch is, als je echt iets weet van religie, dat het je hele leven kleurt. Daar 'hoor' :) je je niet over te verbazen. En dat ik drommels goed weet, dat veel mensen deze kennis gewoon niet hebben.
Maar waarschijnlijk hebben ze wel een richtsnoer. Zou ook geld kunnen zijn, of aanzien, of noem maar op, ik koos voor teevee.)
(Dat ik de bijbel noem, is - voor alle duidelijkheid - gericht op mijn eigen religie, en heeft geen enkele claim van exclusiviteit.)

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:56

Je richtsnoer zou ook een scherp verstand, gedegen opvoeding, behoefte aan kennis, eerlijkheid kunnen zijn. Je trekt het in het negatieve, dat is nergens voor nodig.

BigOne
Berichten: 38328
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 16:18

Geloven en geweld en geloven en wel/niet vaccineren ? We dwalen af.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:47

Het is gewoon een gevoelig onderwerp.

Mijn vader was katholiek en gedoopt etc en die had alleen maar alle slechte ervaringen met de kerk, was erg anti geworden en uitte dat ook.
Ik heb dus deels dat meegekregen, maar later wel ook een eigen mening gevormd.

Toen mijn vader ziek werd en ook stervende was, kwam zijn broer die nog zwaar geloofde en hebben ze samen zitten bidden. Ik vond mn vader hypocriet, maar hij greep gewoon nog alles aan.

Onze zoon heeft gr 8 en de middelbare op Christelijk onderwijs gezeten, omdat we kwaliteit van school boven geloof stelde. En het is niet zo erg mee te krijgen, wat een belangrijk onderwerp is in de wereld.
Toen mn broer overleed had hij een gelovige vriendin en ik begreep toen wel dat zij iets hadden en ik een beetje de weg kwijt was.

Toch heb ik wat tegen opdringen en geloof laten spelen bij belangrijke beslissingen zoals medische behandelingen om leven en dood.
Ik kan er niet bij als mensen zeggen; dan heeft god het zo gewild. Ik hoef echt niet met de hele wereld bevriend te zijn, maar heb niemand wat misdaan en heb toch ziekte's en problemen gekregen. Nee, sorry, daar heeft die man geen reden voor om dat aan mij te geven.

Eigenlijk prive, maar toen ons eerste zoontje dood werd geboren wisselde mensen aan mn ziekenhuisbed elkaar af. Mn man was even weg en een verloskundige kwam even kijken in het zkh hoe het ging.
Ik kon nog geen kant op en zij begon over god en wilde voor me en liefst met me bidden. Ik was heel emotioneel en blij daarmee. Waar haalt iemand ook het lef vandaan?

Daar tegenover zaten er meisjes bij mn zoon op school die Jehova waren en die ouders waren super, ik kwam daar ook thuis en ze drongen zich nooit op, begonnen nooit ergens over etc.

Maar waar trek je de grens? Ik geloof echt in niks, maar als iemand of een dier overlijdt, krijg je ook altijd ongevraagd die opmerkingen dat ze nog bij je zijn, dat ze "ergens" zijn etc. Het is steun, maar niet voor mij.

Ik kan me niet voorstellen dat je met pijn geen behandeling wilt of in god gelooft, dat hij het wel zal oplossen. Dan zou hij alles wel kunnen oplossen en betere keuzes maken in mijn ogen.

Ik heb zelf ooit 5 zakken bloed gehad en daarvoor moeten 25 mensen doneren zeiden ze. Het is echt niet nodig om dood te gaan en wat doe je dan ook anderen weer aan?

Het lijkt me vooral voor artsen heel lastig. Voorheen had je natuurlijk ook de gelovige ziekenhuizen, maar die verliezen ook hun gelovige karakter. Maar misschien was het apart kiezen voor een ziekenhuis die naar geloof handelt, wel beter.

anjali
Berichten: 15134
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 17:05

superpony schreef:
Het is gewoon een gevoelig onderwerp.

Mijn vader was katholiek en gedoopt etc en die had alleen maar alle slechte ervaringen met de kerk, was erg anti geworden en uitte dat ook.
Ik heb dus deels dat meegekregen, maar later wel ook een eigen mening gevormd.

Toen mijn vader ziek werd en ook stervende was, kwam zijn broer die nog zwaar geloofde en hebben ze samen zitten bidden. Ik vond mn vader hypocriet, maar hij greep gewoon nog alles aan.

Onze zoon heeft gr 8 en de middelbare op Christelijk onderwijs gezeten, omdat we kwaliteit van school boven geloof stelde. En het is niet zo erg mee te krijgen, wat een belangrijk onderwerp is in de wereld.
Toen mn broer overleed had hij een gelovige vriendin en ik begreep toen wel dat zij iets hadden en ik een beetje de weg kwijt was.

Toch heb ik wat tegen opdringen en geloof laten spelen bij belangrijke beslissingen zoals medische behandelingen om leven en dood.
Ik kan er niet bij als mensen zeggen; dan heeft god het zo gewild. Ik hoef echt niet met de hele wereld bevriend te zijn, maar heb niemand wat misdaan en heb toch ziekte's en problemen gekregen. Nee, sorry, daar heeft die man geen reden voor om dat aan mij te geven.

Eigenlijk prive, maar toen ons eerste zoontje dood werd geboren wisselde mensen aan mn ziekenhuisbed elkaar af. Mn man was even weg en een verloskundige kwam even kijken in het zkh hoe het ging.
Ik kon nog geen kant op en zij begon over god en wilde voor me en liefst met me bidden. Ik was heel emotioneel en blij daarmee. Waar haalt iemand ook het lef vandaan?

Daar tegenover zaten er meisjes bij mn zoon op school die Jehova waren en die ouders waren super, ik kwam daar ook thuis en ze drongen zich nooit op, begonnen nooit ergens over etc.

Maar waar trek je de grens? Ik geloof echt in niks, maar als iemand of een dier overlijdt, krijg je ook altijd ongevraagd die opmerkingen dat ze nog bij je zijn, dat ze "ergens" zijn etc. Het is steun, maar niet voor mij.

Ik kan me niet voorstellen dat je met pijn geen behandeling wilt of in god gelooft, dat hij het wel zal oplossen. Dan zou hij alles wel kunnen oplossen en betere keuzes maken in mijn ogen.

Ik heb zelf ooit 5 zakken bloed gehad en daarvoor moeten 25 mensen doneren zeiden ze. Het is echt niet nodig om dood te gaan en wat doe je dan ook anderen weer aan?

Het lijkt me vooral voor artsen heel lastig. Voorheen had je natuurlijk ook de gelovige ziekenhuizen, maar die verliezen ook hun gelovige karakter. Maar misschien was het apart kiezen voor een ziekenhuis die naar geloof handelt, wel beter.

Tegenwoordig is er niet veel te kiezen. Als je wat hebt dan moet je naar het ziekenhuis wat plaats voor je heeft.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 17:40

Janneke2 schreef:
Eh, aangezien 'geloof' gaat over de vragen rond 'hoe sta je als mens in de wereld, hoe ga je om met jezelf en anderen (en daarmee kwesties als 'wat is nu goed')' is het volstrekt logisch dat het van grote invloed is op je leven.

(Het zou me wat zijn als het niet zo was.)

En ik heb liever de bijbel dan de televisieseries als richtsnoer.

Al weet ik ook wel dat de meeste mensen mbt religie van toeten noch blazen weten, en dus alleen de extremen zien zonder te weten hoe dit te plaatsen.

Maar waarom zou een antwoord op die levensvragen ineens méér waard zijn, andere privileges rechtvaardigen, als er voor dat antwoord een externe hogere macht wordt geschapen?
Waarom is het antwoord van religieuzen op de vraag wat belangrijk is, een waardevoller antwoord dan dat van willekeurige andere mensen?

Dat jij persoonlijk liever de bijbel als richtsnoer neemt dan een televisieserie, dat is jouw goed recht. Dat betekent echter niet automatisch dat clubs van bijbelvolgers een andere rechtspositie zouden moeten hebben dan, bijvoorbeeld, clubs van televisieseriefans.

Wat maakt dat er voor religieuze groeperingen vrijstellingen zijn in de wet (zoals het recht om te discrimineren als ze vanuit hun overtuiging een school oprichten, of om hun leden op dringende wijze medische behandelingen te ontraden (vaccinaties en bloedtransfusies bijvoorbeeld), of het recht om in grote groepen zingend samen te komen tijdens een lockdown), die er niet zijn voor groeperingen die hun leven inrichten naar een televisieserie?
Waarom zou je, als je met zijn allen besluit dat er een godheid is die je gaat aanbidden, belastingvoordelen genieten die je niet geniet wanneer je met een groep mensen een popidool gaat aanbidden?

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:07

Bovendien legt religie ook regels op aan non-religieuzen. Denk aan euthanasie en abortus.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:36

Janneke2 schreef:
rien10 schreef:
Dus over geloof Janbeke2. Lees je eerste paar zinnen nog maar eens na.

?
Vwb Noord-Ierland is geloof 1 van de vele dingen die de bezetter scheidt van de bezetten.

(De Britse koning brak ooit met Rome, de Ieren deden uiteraard niet mee op dat moment, and for some reason or the other later ook niet.)

Maar hoezo 'lees je eerste zinnen nog eens na'?
(Bezetters plegen geen geweld 'omdat ze protestants zijn', maar om macht etc etc. Dit soort dingen wordt |( gedaan door mensen uit allerlei stromingen etc etc etc.)



Je schrijft: (ik heb even uit je post geknipt) "Noord Ierland gaat niet om geloof, maar over bezetting. De bezetters zijn protestant, de oorspronkelijke bewoners al sinds 1600 jaar katholiek. (Ierland was het vroegst christelijk.)(De Britse overheersers zijn protestant sinds dat Hendrik de achtste van zijn derde (?) vrouw wilde scheiden en dat niet mocht van de paus.)"

Katholiek, vroeg Christelijk, Protestand, mocht niet van de Paus ..... is allemaal geloof. Nou, eigenlijk niet, het is kerk. Personlijk vind ik kerk niet hetzelfde als geloof maar dat is wel heel erg off topic.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:52

Maar klopt wel. Kerk is georganiseerde religie. Of geinstitutionaliseerde religie. Daar komt de ellende vandaan. Niet vanuit iemands persoonlijke geloofsovertuiging.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:22

oomens schreef:
Janneke2 schreef:
Eh, aangezien 'geloof' gaat over de vragen rond 'hoe sta je als mens in de wereld, hoe ga je om met jezelf en anderen (en daarmee kwesties als 'wat is nu goed')' is het volstrekt logisch dat het van grote invloed is op je leven.

(Het zou me wat zijn als het niet zo was.)

En ik heb liever de bijbel dan de televisieseries als richtsnoer.

Al weet ik ook wel dat de meeste mensen mbt religie van toeten noch blazen weten, en dus alleen de extremen zien zonder te weten hoe dit te plaatsen.

Maar waarom zou een antwoord op die levensvragen ineens méér waard zijn, andere privileges rechtvaardigen, als er voor dat antwoord een externe hogere macht wordt geschapen?
Waarom is het antwoord van religieuzen op de vraag wat belangrijk is, een waardevoller antwoord dan dat van willekeurige andere mensen?

Dat jij persoonlijk liever de bijbel als richtsnoer neemt dan een televisieserie, dat is jouw goed recht. Dat betekent echter niet automatisch dat clubs van bijbelvolgers een andere rechtspositie zouden moeten hebben dan, bijvoorbeeld, clubs van televisieseriefans.

Wat maakt dat er voor religieuze groeperingen vrijstellingen zijn in de wet (zoals het recht om te discrimineren als ze vanuit hun overtuiging een school oprichten, of om hun leden op dringende wijze medische behandelingen te ontraden (vaccinaties en bloedtransfusies bijvoorbeeld), of het recht om in grote groepen zingend samen te komen tijdens een lockdown), die er niet zijn voor groeperingen die hun leven inrichten naar een televisieserie?
Waarom zou je, als je met zijn allen besluit dat er een godheid is die je gaat aanbidden, belastingvoordelen genieten die je niet geniet wanneer je met een groep mensen een popidool gaat aanbidden?
Amen (pun intended)

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:56

oomens schreef:
Janneke2 schreef:
Eh, aangezien 'geloof' gaat over de vragen rond 'hoe sta je als mens in de wereld, hoe ga je om met jezelf en anderen (en daarmee kwesties als 'wat is nu goed')' is het volstrekt logisch dat het van grote invloed is op je leven.

(Het zou me wat zijn als het niet zo was.)

En ik heb liever de bijbel dan de televisieseries als richtsnoer.

Al weet ik ook wel dat de meeste mensen mbt religie van toeten noch blazen weten, en dus alleen de extremen zien zonder te weten hoe dit te plaatsen.

Maar waarom zou een antwoord op die levensvragen ineens méér waard zijn, andere privileges rechtvaardigen, als er voor dat antwoord een externe hogere macht wordt geschapen?

Geen idee.

Citaat:
Waarom is het antwoord van religieuzen op de vraag wat belangrijk is, een waardevoller antwoord dan dat van willekeurige andere mensen?


Ook geen idee.

Citaat:
Dat jij persoonlijk liever de bijbel als richtsnoer neemt dan een televisieserie, dat is jouw goed recht.

Ja klopt.

Citaat:
Dat betekent echter niet automatisch dat clubs van bijbelvolgers een andere rechtspositie zouden moeten hebben dan, bijvoorbeeld, clubs van televisieseriefans.

... aangezien ik dit soort dingen totaal nergens beweerd heb, lach ik mij op de late avond krom om dit pubergedrag.
(Als in: zaken niet doorgronden, de boel op de spits drijven en daarna denken dat je een reuze slimme opmerking maakt. Dat X echter niet automatisch Y inhoudt is volkomen waar.)

Citaat:
Wat maakt dat er voor religieuze groeperingen vrijstellingen zijn in de wet (zoals het recht om te discrimineren als ze vanuit hun overtuiging een school oprichten, of om hun leden op dringende wijze medische behandelingen te ontraden (vaccinaties en bloedtransfusies bijvoorbeeld), of het recht om in grote groepen zingend samen te komen tijdens een lockdown), die er niet zijn voor groeperingen die (...)

... lijkt me een vraag waar je het antwoord op kunt vinden in een boek over de geschiedenis van Nederland.

Citaat:
Waarom zou je, als je met zijn allen besluit dat er een godheid is die je gaat aanbidden, belastingvoordelen genieten die je niet geniet wanneer je met een groep mensen een popidool gaat aanbidden?

...????
(Er kwam iets foutiefs langs mbt verzekeringen, en behalve kerken genieten ook nog heel veel andere 'anbi' instellingen belastingvoordeel.)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 23:35

Janneke2 schreef:
oomens schreef:
Maar waarom zou een antwoord op die levensvragen ineens méér waard zijn, andere privileges rechtvaardigen, als er voor dat antwoord een externe hogere macht wordt geschapen?

Geen idee.

Citaat:
Waarom is het antwoord van religieuzen op de vraag wat belangrijk is, een waardevoller antwoord dan dat van willekeurige andere mensen?


Ook geen idee.

Citaat:
Dat jij persoonlijk liever de bijbel als richtsnoer neemt dan een televisieserie, dat is jouw goed recht.

Ja klopt.

Citaat:
Dat betekent echter niet automatisch dat clubs van bijbelvolgers een andere rechtspositie zouden moeten hebben dan, bijvoorbeeld, clubs van televisieseriefans.

... aangezien ik dit soort dingen totaal nergens beweerd heb, lach ik mij op de late avond krom om dit pubergedrag.
(Als in: zaken niet doorgronden, de boel op de spits drijven en daarna denken dat je een reuze slimme opmerking maakt. Dat X echter niet automatisch Y inhoudt is volkomen waar.)

Citaat:
Wat maakt dat er voor religieuze groeperingen vrijstellingen zijn in de wet (zoals het recht om te discrimineren als ze vanuit hun overtuiging een school oprichten, of om hun leden op dringende wijze medische behandelingen te ontraden (vaccinaties en bloedtransfusies bijvoorbeeld), of het recht om in grote groepen zingend samen te komen tijdens een lockdown), die er niet zijn voor groeperingen die (...)

... lijkt me een vraag waar je het antwoord op kunt vinden in een boek over de geschiedenis van Nederland.

Citaat:
Waarom zou je, als je met zijn allen besluit dat er een godheid is die je gaat aanbidden, belastingvoordelen genieten die je niet geniet wanneer je met een groep mensen een popidool gaat aanbidden?

...????
(Er kwam iets foutiefs langs mbt verzekeringen, en behalve kerken genieten ook nog heel veel andere 'anbi' instellingen belastingvoordeel.)

Als dat te ingewikkeld was: waarom zijn er op allerlei vlakken uitzonderingen voor religies die er niet zijn voor niet-religieuze groepen of overtuigingen?
Ik zal het vast niet goed doorgrond hebben, maar zijn persoonlijke ideeën over wat goed of slecht is ineens fundamenteel anders wanneer je zegt dat je ze niet zelf bedacht hebt, maar hebt laten opschrijven door een onbewijsbare bovennatuurlijke scheidsrechter?

Wat mij betreft maakt het geen moer uit of je jouw waarden uit een eeuwenoud boek haalt, uit een film van gisteren, of uit een ayahuascatrip, zolang je ze maar vooral ziet als jóuw waarden.
Dat is waar religies vrijwel structureel de mist in gaan, namelijk in het projecteren van die eigen, persoonlijke overtuigingen op anderen, hetzij binnen de eigen aanhang ('jullie moeten zus en zo leven want anders loopt het slecht met je af'), hetzij jegens degenen die daar niet bij horen (variërend van 'onschuldig' ongevraagd zieltjes winnen tot godsdienstoorlogen en kruistochten).
Laat allemaal de ander gewoon de ander, bemoei je niet met of en hoe vaak die ander op de verkeerde dagen zijn gras maait of de juiste partner kiest, en doe niet alsof jouw eigen leefregels ook voor een ander zouden moeten gelden, alleen maar omdat ze ondertekend zijn met de naam van jouw opperwezen.

pien_2010

Berichten: 43458
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 08:33

Citaat:
Laat allemaal de ander gewoon de ander, bemoei je niet met of en hoe vaak die ander op de verkeerde dagen zijn gras maait of de juiste partner kiest, en doe niet alsof jouw eigen leefregels ook voor een ander zouden moeten gelden, alleen maar omdat ze ondertekend zijn met de naam van jouw opperwezen.

Oomens heb jij dan het idee dat dit in DIT topic niet gebeurt of dat Janneke ea in dit topic daar anders over denken als jij?

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:29

oomens schreef:
Als dat te ingewikkeld was: waarom zijn er op allerlei vlakken uitzonderingen voor religies die er niet zijn voor niet-religieuze groepen of overtuigingen?


Hmmm, waar kan ik nou het beste op reageren....?
Als gezegd: de waarom vraag staat in het geschiedenisboek.
Maar wellicht heb ik jou uiterst pijnlijk geraakt door te stellen 'dat ik liever de bijbel (oa een set verhalen die de toets der tijd ooit hebben doorstaan voor ze op schrift kwamen') als richtsnoer heb dan teevee series'.
En als gezegd : dat ik om verschillende redenen deze voorkeur heb, wil niet zeggen dat (waar wellicht jouw pijn mee te maken heeft) ik het goed vind dat er uitzonderingen zijn voor christenen. (Als geopperd wordt om Pinksteren, persoonlijk mijn favoriete feest, op te offeren als standaard vrije dag ten gunste van het offerfeest 'wil het huis nog wel eens te klein zijn'. Doe mij dus maar een extra feest op de kalender...)
(Maar ik hou niet van meel in de mond: als je zegt gelovigen heb je het niet over moslems.)
Het aantal uitzonderingen neemt - gelukkig maar - rap af en het Humanistisch Verbond eist haar eigen plek op. (Humanistisch raadslieden in ziekenhuizen, gevangenissen, een eigen universiteit, een eigen omroep etc etc.)
Citaat:
Ik zal het vast niet goed doorgrond hebben, maar zijn persoonlijke ideeën over wat goed of slecht is ineens fundamenteel anders wanneer je zegt dat je ze niet zelf bedacht hebt, maar hebt laten opschrijven door een onbewijsbare bovennatuurlijke scheidsrechter?

Ik kan zeggen dat dit mijlenver van mij afstaat.
Citaat:
Wat mij betreft maakt het geen moer uit of je jouw waarden uit een eeuwenoud boek haalt, uit een film van gisteren, of uit een ayahuascatrip, zolang je ze maar vooral ziet als jóuw waarden.
+:)+
Citaat:
Dat is waar religies vrijwel structureel de mist in gaan, namelijk in het projecteren van die eigen, persoonlijke overtuigingen op anderen, hetzij binnen de eigen aanhang ('jullie moeten zus en zo leven want anders loopt het slecht met je af'), hetzij jegens degenen die daar niet bij horen (variërend van 'onschuldig' ongevraagd zieltjes winnen tot godsdienstoorlogen en kruistochten).

Ik weet van A tot Z dat dit bestaat, zijnde dochter van een historicus en calviniste.
Er is namelijk een stroming die zegt dat het goed is om je eigen fouten en die van je groep goed te doorgronden.
Kruistochten in de middeleeuwen, de inquisitie (ik kan wel smoezen dat mijn club vervolgd werd, maar het christendom is tot dit soort wandaden in staat) heksenjacht en wat Calvijn zelf betreft de moord op Michael Servet.

Maar de andere kant is er ook. Ik noem twee voorbeelden.
De doopsgezinden die zich hard maakten voor een wet gewetensbezwaar militaire dienst. (Let wel: geen uitzondering voor doopsgezinden, nee: wie schieten tegen de borst stuit doet iets anders nuttigs/ wat echt nut heeft.)
En de remonstrantse kerk die in 1986 besloot om homohuwelijken te sluiten (toen het voor de Nederlandse wet niet kon, dat kwam pas in 2001).

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 02:30

anjali schreef:
Tegenwoordig is er niet veel te kiezen. Als je wat hebt dan moet je naar het ziekenhuis wat plaats voor je heeft.


Dat is niet waar.

Ik loop bij 3 artsen/specialismen en 2 ziekenhuizen. Heb pas zelf aangegeven naar een ander ziekenhuis te willen voor 1 specialisme en kon ook binnen 6 weken terecht, wat prima was voor het probleem.

En voor iets anders heeft mn huisarts het beste ziekenhuis gekozen afgelopen Januari. Wel op iets afstand, maar prima te doen.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 11:16

De NOS bericht over huisartsen op Urk die zelf gaan vaccineren.
Op zich erkennen de huisartsen dat sommige dominees vaccins 'uit den Boze' achten.
Maar dat als je doorpraat, het vooral de 'volksaard' is, de mentaliteit van visser zijn op zee: de weerzin tegen dingen opgelegd krijgen. (Want je bent trots op je eigen bedrijf en gewend je eigen beslissingen te nemen tov gevaar.)
...en daarmee zijn Urkers vatbaar voor de complottheorieën.

BigOne
Berichten: 38328
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 11:26

En wat betreft geloof en zaken uit naam van het geloof opleggen, door enkele uitspraken van een aantal dominees en burgemeesters klopt dit in geval van medische zaken zeker.

anjali
Berichten: 15134
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:19

superpony schreef:
anjali schreef:
Tegenwoordig is er niet veel te kiezen. Als je wat hebt dan moet je naar het ziekenhuis wat plaats voor je heeft.


Dat is niet waar.

Ik loop bij 3 artsen/specialismen en 2 ziekenhuizen. Heb pas zelf aangegeven naar een ander ziekenhuis te willen voor 1 specialisme en kon ook binnen 6 weken terecht, wat prima was voor het probleem.

En voor iets anders heeft mn huisarts het beste ziekenhuis gekozen afgelopen Januari. Wel op iets afstand, maar prima te doen.

Bij acute opnames is het helaas vaak anders.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 18:11

Waarom zou je, als je met zijn allen besluit dat er een godheid is die je gaat aanbidden, belastingvoordelen genieten die je niet geniet wanneer je met een groep mensen een popidool gaat aanbidden?
[/quote]


Ik weet niet of dit jouw quote is Oomens daarom maar even schuin gezet.
Kerken zijn instellingen met een maatschappelijk belang. Doen ook heel veel goed, door mensen bv daklozen op te vangen etc. Daarom krijgen zij een belastingvoordeel net als andere instellingen met een maatschappelijk belang. Een popidool kan zichzelf denk ik best goed bedruipen en heeft die voordelen niet nodig. :D

oomens schreef:
Wat mij betreft maakt het geen moer uit of je jouw waarden uit een eeuwenoud boek haalt, uit een film van gisteren, of uit een ayahuascatrip, zolang je ze maar vooral ziet als jóuw waarden.
Dat is waar religies vrijwel structureel de mist in gaan, namelijk in het projecteren van die eigen, persoonlijke overtuigingen op anderen, hetzij binnen de eigen aanhang ('jullie moeten zus en zo leven want anders loopt het slecht met je af'), hetzij jegens degenen die daar niet bij horen (variërend van 'onschuldig' ongevraagd zieltjes winnen tot godsdienstoorlogen en kruistochten).
Laat allemaal de ander gewoon de ander, bemoei je niet met of en hoe vaak die ander op de verkeerde dagen zijn gras maait of de juiste partner kiest, en doe niet alsof jouw eigen leefregels ook voor een ander zouden moeten gelden, alleen maar omdat ze ondertekend zijn met de naam van jouw opperwezen.


Ben het met je eens dat als je de bijbel accepteert als autoriteit, als Gods woord, dan is dat voor alles je eigen keuze. Echter in die bijbel staat wel dat Christenen Jezus moeten navolgen en de komst van Gods koninkrijk bekend moeten maken. Jezus en zijn discipelen deden dat door van stad tot stad en dorp tot dorp te trekken, dus door te prediken. Je kunt dat zien als lastigvallen, maar je kunt het ook waarderen dat er iemand in deze maatschappij zich nog om je bekommert.
Of je ernaar luistert is jouw eigen keuze. Dat was in de tijd van Jezus ook het geval.
Zoals een vader met zijn kinderen praat, zo (geloof ik) heeft God ons de bijbel gegeven om te weten te komen hoe hij over dingen denkt en welke keuzes voor ons verstandig zou zijn te maken en wat zijn voornemen m.b.t. de mensheid is.
Het is een verantwoordelijkheid voor ons als Christenen om dat voornemen bekend te maken, want die kennis is van levensbelang. Zoals in Johannes 17:3 staat: Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus.”

Interessant misschien voor jou is, dat in de bijbel ook staat dat Kerk en Staat zich niet zouden moeten mengen. Over de hele wereld vindt vermenging met politiek en de geestelijkheid plaats. Een paar voorbeelden:

De moord op Jezus Christus door het Joods Gerechtshof was er een die beïnvloed werd door positie en macht en nationalistische belangen. De Farizeeen en Saduceen die samen het Joods gerechtshof vormden zeiden [i]Als wij [Jezus] zo laten begaan, zullen zij allemaal geloof in hem stellen, en de Romeinen zullen komen en zowel onze plaats als onze natie wegnemen.” — Johannes 11:48.[/i]
Tijdens het Naziregime in DL gaven beide grote kerken in toenmalig DL massale steun aan het regime.
Alleen Jehovah's Getuigen als religieuze organisatie spraken zich uit tegen het regime, gingen niet in dienst, en kwamen net als de Joden terecht in vernietigingskampen.
Ook heeft de Katholieke kerk een meedogenloos militair regime gesteund in Argentinie, een van de ergste in de recente geschiedenis.
Ook in het huidige Rusland ondersteunt met name de orthodoxe katholieke kerk het regime bij de schending van burgerrechten.
En, zoals jij terecht zegt, zijn onder de dekmantel van religie vele misdaden tegen de menselijkheid begaan.

De vraag is, hoe denkt God daar zelf over? De bijbel geeft aan dat God binnenkort valse religie zal oordelen. Religie die hoererij heeft bedreven door zich in te laten met politiek en zich schuldig heeft gemaakt aan het vergieten van bloed. De identificatie van Babylon de Grote de in het bijbelboek Openbaring omschreven grote prutsmuts die door de politiek machten van de aarde zal worden vernietigd voert wat te ver om dat in dit topic uit te leggen. Openbaring 17 en 18. Maar dit zal - volgens de bijbel - gebeuren in een periode vlak voorafgaand aan Gods oordeelsdag Armageddon.
God ziet dus religie die pretendeert God te aanbidden, maar invloed wil hebben op de politiek als overspelig. Als prutsmuts. Ook het bloedvergieten zal door God niet voorbij worden gezien. Al de religies die zich daaraan schuldig maken worden geoordeeld.
Het interessante eraan is, dat de politieke machten dit zelf zullen doen. Er komt dus een tijd dat menselijke regeringen zich tegen religie zal keren en er een einde aan maakt. Welbeschouwd zie je het het die kant al een beetje opgaan. De macht van religie is tanende en regeringsleiders hebben die macht ook niet meer nodig om "het volk" in toom te houden. Het gevoel dat religie de oorzaak is van alle ellende groeit.
Heel interessant boek Openbaring.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 00:31

anjali schreef:
Bij acute opnames is het helaas vaak anders.


Ik kon toen binnen een week terecht en dat hoort ook bij het protocol.

Toen ik bij mn huisarts zat, werd er iemand op brancard afgevoerd en daarna rende hij weg voor een Corona melding thuis. Ik zat te wachten en er werd me gevraagd of ik wilde wachten of bij een ander wilde.
Op het moment dat het me te lang duurde en naar de balie liep, kwam hij terug en riep me meteen.

Hij zei nadrukkelijk dat ik echt moest blijven komen bij klachten, want ik was vanwege Corona door blijven lopen. Was echt niet nodig zei hij, ze waren erop berekend.

In het ziekenhuis vroeg de arts ook hoelang zus en zo. Ook hij zei nadrukkelijk dat je gewoon aan de bel moest blijven trekken en ze er echt rekening mee houden en het nog aan konden/kunnen. Ging ook om een kleine ingreep.

Nu 2 verwijzingen en dus binnen 4 en 6 weken terecht. Dat zijn normale wachttijden. ook buiten Corona.

Het gaat vooral om de ic's nu, maar echt nog niet overal. Daarom werden tijdens het grote tekort aan bedden ook mensen over Nederland verspreid.

Overigens heb ik helaas zeer vaak in ziekenhuizen gelegen en ook al voor Corona gingen afdelingen dicht. Ik moest een keer van afdeling verhuizen, maar ook ene keer op vrijdag met extra pijnstillers naar huis.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 01:04

Overigens over geloof en zorg, waar dit topic over gaat.

Mijn broer was gehandicapt, maar wij zaten niet bij een kerk of vereniging etc. Toch werd hij vroeger uitgenodigd voor kamp door gelovige organisaties.
Er waren dan veel, vooral jongere, vrijwilligers die echt onwijs leuk, lief en aardig waren.

Mijn broer die niet gewend was aan bidden hoefde dat ook niet te doen. Er was veel gezelligheid, ook laat.

Het viel ons altijd op dat dit soort dingen EN de vrijwilligers uit de gelovige hoek kwamen. (Positief bedoeld)

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:26

Lau07 schreef:
Heb het even aangepast. Als je over feiten wil praten moet je wel volledig zijn, en niet aan cherry picking doen.


Feit blijft dat 8 op de 10 patienten die opgenomen zijn met corona in het UMC in Maastricht volledig gevaccineerd zijn.

CharleyT schreef:
Toch even een kanttekening bij jouw opmerking over Bigone en grof zijn. Op pagina 7 en 8 heb jij, Hahahatsjoe 4x een groene balk/moderator opmerking gehad plus verwijderen van bericht.
Dat heb ik nog niet bij Bigone kunnen waarnemen. Blijkbaar ben jij zelf ook niet op je mondje gevallen,
als je berichten verwijdert worden.


Verwijderd is met een d, niet verwijdert. En weet je wat er stond ? G.d nee he daar heb je haar weer. Is dat grof ? Nee dat is ergernis want op het moment dat ik iets plaats in een coronatopic springt B. er bovenop.

Nadenkertje: vorig jaar om deze tijd ongeveer dezelfde besmettingscijfers, ziekenhuisopnames, IC-opnames. Toen waren er nog maar heel weinig mensen gevaccineerd. En die cijfers zouden nu liggen aan het kleine groepje dat niet gevaccineerd is om geloofsredenen of andere voor hen dringende redenen ? Vaccinatie zou toch alles oplossen ?