Plaatsing asielzoekers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 23:07

De situatie is inmiddels vrij duidelijk lijkt mij:
Het past nu al niet en de problemen stapelen zich alleen maar verder op gezien er alleen al aan Afghanen waarschijnlijk nog 40.000 bij komen (dat is incl. familie)
En dan hebben we het nog niet over gezinshereniging gehad en het terugreizen om te trouwen wat veelvuldig gebeurd vanuit Afrikaanse landen.

In Zoetermeer bleek dat van de 112 nieuwe sociale huurwoningen er 108 naar 'nieuwkomers' gegaan zijn.

Ik denk dat juist door dat domme 'problemenvoorjeuitschuiven-techniek 'en het doen alsof het niet bestaat ze de problemen zo groot krijgen dat er ellende van komt.

Kijk waar we nu staan;
-de corona ellende is nauwelijks voorbij.
-er is geen huis te krijgen voor niemand niet op dit moment.
-de benzine is niet te betalen
-de gasprijzen worden niet te betalen en dat gaat van alles met zich mee sleuren zoals kleding, eten en drinken.
-alles uit het buitenland wordt duurder door een enorm tekort aan containers.
-de zorg is overbelast
-de politie is overbelast en drugs(geweld) krijgen we waarschijnlijk het land niet eens meer uit.

Alles tot iets boven de middenklasse gaat hier een flinke knauw van krijgen en dat zorgt voor alleen maar meer spanningen onderling.
De huidige situatie lijkt mij vrij onhoudbaar.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30252
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 23:25

robert45 schreef:
Prrrr schreef:
Pakistan is geen veilig land voor Afghanen - over cultuurverschillen gesproken...


Er zijn 2.8 miljoen Afghaanse vluchtelingen in Pakistan en Iran.

Dus dat valt ook wel iets mee.


Dat maakt ze er nog niet veilig (soennieten/sjiieten/fundamentalisme) en is in de regio ook al langere tijd een probleem. Maar dat gaat misschien te ver voor dit topic.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 23:29

Popstra schreef:
Wat kun je de mensen nou bieden als je niks meer te bieden hebt!?

Je bedoelt "als je niks meer bieden WIL"...

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 23:57

We zouden ook kunnen overwegen om de "veilige landen" asielzoekers bij voorbaat niet meer toe te laten en diegenen die er nu nog zitten versneld uit te zetten.
Als je het hebt over belasten van politie, zorg etc dan staat die groep met stip bovenaan!

Majabeestje
Berichten: 3813
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 00:17

Ik hoop dat er ergens plek komt.. Je zal de keuze moeten maken om te vluchten. Je eigen land uit om naar een vreemd land te gaan en opnieuw beginnen, terwijl je de taal en cultuur niet kent en met een beetje pech getraumatiseerd door wat je meegemaakt hebt in je eigen land of tijdens het vluchten. Brr..

Ik weet geen oplossing maar vind het ontzettend triest.

Rennie89
Berichten: 37278
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 04:44

Liezel1 schreef:
We zouden ook kunnen overwegen om de "veilige landen" asielzoekers bij voorbaat niet meer toe te laten en diegenen die er nu nog zitten versneld uit te zetten.
Als je het hebt over belasten van politie, zorg etc dan staat die groep met stip bovenaan!

Oh en waar heb je je onderbouwing voor deze uitspraken? Vluchtelingen zijn echt niet de griep die bovenaan staan.

Waar ik woon heb je van alles wat, gaat prima samen. Ja je hebt criminaliteit en overlast, vooral in de 3 grote steden, maar de vluchtelingen hebben echt niet de overhand hier in hoor :+

Zou wat zijn… de helft van je familie omgekomen in de oorlog, je komt hier met de hoop veilig te zijn en word er gezegd “ ja sorry je komt uit een hoge risico land”…. Ja duh daarom vluchten ze ook ;)

Soepblik
Berichten: 1153
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 05:27

Liezel1 schreef:
We zouden ook kunnen overwegen om de "veilige landen" asielzoekers bij voorbaat niet meer toe te laten en diegenen die er nu nog zitten versneld uit te zetten.
Als je het hebt over belasten van politie, zorg etc dan staat die groep met stip bovenaan!



Stel je eens voor, dat er hier oorlog uitbreekt. Iedere dag heerst er de dreiging dat gevaarlijke mensen je huis binnen vallen, je familie afslachten, jou ontvoeren om te verkopen als slaaf. Er iedere dag de kans bestaat dat je een bom op je dak krijgt, je niet meer veilig even naar de supermarkt kan. Je constant in terror leeft.

Of een ander scenario. Stel je voor dat je, ondanks dat je hard werkt, geen rooie cent verdient. Je familie niet in leven kan houden omdat je geen eten kan betalen. De zorg in je land zo slecht is dat je bij ziekte aan je lot wordt overgelaten.

Wat doe je dan? Dan verzamel je al je moed bij elkaar, en probeer je weg te komen. Je familie in veiligheid te brengen. Dan ga je op zoek naar een plek waar het beter is. Dat is moeilijk - je zal maar alles achter moeten laten. Het gemak van even naar de albert heijn. Je fijne huis, je vrienden en alles wat je kent. Je taal, je stad, je gebruiken en gewoonten. Je stamppotje met rookworst, wanneer het weer wat kouder begint te worden in de herfst. Schaatsen, wanneer er ijs op de grachten ligt. Terrasjes pakken en lekker in het zonnetje een wijntje doen. Naar stal, om met je paard aan de slag te gaan.

Je gaat niet zomaar. Die grens is heel hoog. Tenzij je anders doodgaat, of je familie moet zien omkomen, om wat voor reden dan ook. Of je kinderen geen enkele toekomst kan bieden. De drempel om te gaan en alles achter te laten is ongelofelijk hoog. En toch zijn er een heleboel mensen die het doen.

Moet je nagaan, wat zij hebben moeten doorstaan om die keuze te maken. Om voor de laatste keer achterom te kijken naar het huis waar je je altijd thuis hebt gevoeld, en te vertrekken naar daar waar je helemaal niets of niemand kent. Waar je enkel nog een "vluchteling" bent.

Laten we wat liever zijn voor elkaar, en vooral niet vergeten dat we allemaal mens zijn.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 06:04

Mooi sentiment, lost alleen het woonprobleem niet op.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 06:26

Sunnda schreef:
De situatie is inmiddels vrij duidelijk lijkt mij:
Het past nu al niet en de problemen stapelen zich alleen maar verder op gezien er alleen al aan Afghanen waarschijnlijk nog 40.000 bij komen (dat is incl. familie)
En dan hebben we het nog niet over gezinshereniging gehad en het terugreizen om te trouwen wat veelvuldig gebeurd vanuit Afrikaanse landen.

In Zoetermeer bleek dat van de 112 nieuwe sociale huurwoningen er 108 naar 'nieuwkomers' gegaan zijn.

Ik denk dat juist door dat domme 'problemenvoorjeuitschuiven-techniek 'en het doen alsof het niet bestaat ze de problemen zo groot krijgen dat er ellende van komt.

Kijk waar we nu staan;
-de corona ellende is nauwelijks voorbij.
-er is geen huis te krijgen voor niemand niet op dit moment.
-de benzine is niet te betalen
-de gasprijzen worden niet te betalen en dat gaat van alles met zich mee sleuren zoals kleding, eten en drinken.
-alles uit het buitenland wordt duurder door een enorm tekort aan containers.
-de zorg is overbelast
-de politie is overbelast en drugs(geweld) krijgen we waarschijnlijk het land niet eens meer uit.

Alles tot iets boven de middenklasse gaat hier een flinke knauw van krijgen en dat zorgt voor alleen maar meer spanningen onderling.
De huidige situatie lijkt mij vrij onhoudbaar.

Als dat echt zo is als het voorbeeld Zoetermeer, dan begrijp ik de onvrede hierin wel, en dan zeg ik ook dit wordt onhoudbaar.

In Limburg zijn recent twee asielzoekers gezinnen uit het AZC door de rechter teruggefloten, die hadden beiden een woning met 4 slaapkamers (en een grote bewoonbare zolder) geweigerd wegens te klein.
En er was maar een toilet in huis, dat ging toch niet.
Er zijn denk ik niet eens sociale huurwoningen met meer als 4 slaapkamers :(

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 07:59

Ik ben er altijd voor geweest dat je mensen die bedreigd worden oid op moet vangen maar nu gaat de eigen bevolking er onder lijden.
Er zijn veel te veel groepen hier om hele andere redenen heen zijn gekomen en die moeten ze nu eens terugsturen.
Het is maar pappen en nathouden, goedpraten en dingen onder het tapijt vegen vanuit de overheid en dat moet ophouden.

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 08:14

Kuggur schreef:
Popstra schreef:
Wat kun je de mensen nou bieden als je niks meer te bieden hebt!?

Je bedoelt "als je niks meer bieden WIL"...

Er is een grens in mensen iets kunnen bieden en die grens is al heel lang bereikt. Er kan ze niks humaan meer geboden worden.

Dee_Es

Berichten: 3668
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 08:43

Er moeten zeker huizen bij komen maar we moeten ook kijken naar wat we al hebben. Mijn ouders wonen bv nog steeds in hun 1 gezinswoning terwijl de kinderen al heel lang uit huis zijn en dit zie ik veel vaker, die kunnen niks betaalbaars krijgen ipv hun huis. Ik ken genoeg mensen die latten ipv samenwonen omdat ze anders uitkeringen of AOW verliezen. Ik heb zelf jarenlang scheef-gehuurd omdat ik opgegroeid ben met het idee dat ik wel een leuk huisje zou kunnen kopen met mijn opleiding en werk maar dat bleek onmogelijk te worden (opgelost door naar de andere kant van NL te verhuizen). Er is geen doorstroom, onze 60+ ers zitten lekker in hun dikke huizen terwijl jonge gezinnen vastzitten in appartementjes, starters in studentenkamers blijven hangen en studenten noodgedwongen thuis blijven wonen. En dit heeft niks te maken met vluchtelingen maar veel veel met ons kabinet en de vergrijzing.
Druk op de zorg? Druk op het leersysteem? Die is er idd maar ook dit komt niet door de vluchtelingen en ga je ook niet oplossen door vluchtelingen de deur te wijzen die we nota bene zelf in gevaar hebben gebracht door ze voor ons te laten werken.
We hebben zelf gekozen voor een kabinet die pro marktwerking is in elke sector, die van ziekte een verdienmodel hebben gemaakt. Die het verschil tussen arm en rijk groter maakt. En nu beginnen we dat allemaal te voelen en gaan we nog een beetje rechtser stemmen want alleen idioten proberen iedere x hetzelfde maar verwachten een andere uitkomst, toch? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 08:52

Dee_Es schreef:
Er moeten zeker huizen bij komen maar we moeten ook kijken naar wat we al hebben. Mijn ouders wonen bv nog steeds in hun 1 gezinswoning terwijl de kinderen al heel lang uit huis zijn en dit zie ik veel vaker, die kunnen niks betaalbaars krijgen ipv hun huis. Ik ken genoeg mensen die latten ipv samenwonen omdat ze anders uitkeringen of AOW verliezen. Ik heb zelf jarenlang scheef-gehuurd omdat ik opgegroeid ben met het idee dat ik wel een leuk huisje zou kunnen kopen met mijn opleiding en werk maar dat bleek onmogelijk te worden (opgelost door naar de andere kant van NL te verhuizen). Er is geen doorstroom, onze 60+ ers zitten lekker in hun dikke huizen terwijl jonge gezinnen vastzitten in appartementjes, starters in studentenkamers blijven hangen en studenten noodgedwongen thuis blijven wonen. En dit heeft niks te maken met vluchtelingen maar veel veel met ons kabinet en de vergrijzing.
Druk op de zorg? Druk op het leersysteem? Die is er idd maar ook dit komt niet door de vluchtelingen en ga je ook niet oplossen door vluchtelingen de deur te wijzen die we nota bene zelf in gevaar hebben gebracht door ze voor ons te laten werken.
We hebben zelf gekozen voor een kabinet die pro marktwerking is in elke sector, die van ziekte een verdienmodel hebben gemaakt. ]Die het verschil tussen arm en rijk groter maakt. En nu beginnen we dat allemaal te voelen en gaan we nog een beetje rechtser stemmen want alleen idioten proberen iedere x hetzelfde maar verwachten een andere uitkomst, toch? :=

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:06

Mars schreef:
Mwah de meesten komen toch in de bijstand terecht, toeslagje hier, vergoedinkje daar...

En ik hoor steeds maar roepen over dat er bij gebouwd moet worden... waar dan? Nog meer groen en ruimte plat gooien? Of in de oostvaardersplassen gaan bouwen zoals die troela van BBB graag wil? Toppie, een land propvol mensen en stenen.


Goed idee, weg met die nepnatuur! En huizen neerzetten in jaren ‘30 stijl.
En Schiphol verplaatsen naar een ingepolderd Markermeer….
Boerenbedrijven ombouwen tot dorpskernen.
Er is zovéél mogelijk maar de verhuurdersheffing moet eraf en verdienmodel: wanhopige huizenhuurder/koper ook!

Suzanne F.

Berichten: 49329
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:12

Sansevieria schreef:
In Limburg zijn recent twee asielzoekers gezinnen uit het AZC door de rechter teruggefloten, die hadden beiden een woning met 4 slaapkamers (en een grote bewoonbare zolder) geweigerd wegens te klein.
En er was maar een toilet in huis, dat ging toch niet.
Er zijn denk ik niet eens sociale huurwoningen met meer als 4 slaapkamers :(


Moet niet gekker worden. En de nood was zo hoog toch? Pffff. Er zijn zat jonge Nederlandse stellen die staan te springen om zo’n woning.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:13

Ik denk dat we echt een probleem hebben inwoners van ons land kunnen al geen passend huis meer vinden. waarom laten we al die lege fabrieks hallen en 2e huizen ongemoeid. in binnenstad staan ook veel huizen boven de winkels leeg waarom zijn we niet inventief genoeg om opnieuw slimme woningen te crieeren? De vergrijzing is wel gaande maar die groep mensen zijn nog lang niet gestorven dus wachten op huizen die zo vrijkomen heeft geen zin.
En over de zorg heeft mensen te kort ....ik merk het zelf de geïmmigreerde Nederlanders willen echt hun handen wel uitsteken maar mogen dat niet volgens de wet. als ze dan stage of vrijwilgers werk mogen doen begrijpen ze de demente mensen en hun taal niet. en dan kom je niet verder dan kok of schoon maakster.
Het is op onze werkplek zo vaak geprobeerd en echt de mensen deden zo hun best maar het was echt meer problemen dan oplossing voor het personeel te kort !.
Echt er zitten zoveel haken en ogen aan, vanwege de commenucatie problemen moeten ze echt al zeker vloeiend nederlans praten en schrijven omdat er anders een babelonische spraak verwarring ontstaat wat bij ons al eens letterlijk levens heeft gekost!

leeslampje

Berichten: 1120
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:16

Sunnda schreef:
In Zoetermeer bleek dat van de 112 nieuwe sociale huurwoningen er 108 naar 'nieuwkomers' gegaan zijn.

Heb je een bron? Dit kan ik namelijk niet plaatsen.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:19

Wij hebben een nood-AZC in de buurt. Er zitten allemaal jonge gezonde mannen van begin 20 in, onder meer uit landen als Libanon. Ik praat weleens met ze en dan wordt er veel gemopperd over onder meer het eten, ja sorry hoor, maar als je echt vluchteling ben je blij met het eten dat wordt aangeboden. En eerlijk is eerlijk, waarom moeten deze mannen allemaal apart een huis krijgen, ze kunnen toch prima kamers delen, net als studenten? En is het in Libanon ook oorlog?

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:22

Ik vind dat vluchtelingen best tijdelijk opgevangen kunnen worden, met de nadruk op tijdelijk. Maar daarna moet gekeken worden naar houdbare oplossingen en dat is niet in NL waar er al een woningentekort en mensen teveel is. Woningen kunnen ook niet eindeloos bijgebouwd worden, dan wordt Nederland een grote stad. Dat is ook weer slecht voor het klimaat (opwarming etc.)

Veel mensen wonen nu of gedwongen scheef of zitten muurvast, samenwonen oid is nauwelijks mogelijk wegens het huizentekort. Mensen die kleiner willen wonen kunnen vaak niet eens kleiner gaan wonen wegens het huizen tekort...

Het is logisch dat Nederlanders op deze manier een hekel krijgen aan vluchtelingen...zeker als ze huizen krijgen, financieel onderhouden worden, gratis zorg krijgen etc.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:23

Mazida schreef:
Wij hebben een nood-AZC in de buurt. Er zitten allemaal jonge gezonde mannen van begin 20 in, onder meer uit landen als Libanon. Ik praat weleens met ze en dan wordt er veel gemopperd over onder meer het eten, ja sorry hoor, maar als je echt vluchteling ben je blij met het eten dat wordt aangeboden. En eerlijk is eerlijk, waarom moeten deze mannen allemaal apart een huis krijgen, ze kunnen toch prima kamers delen, net als studenten? En is het in Libanon ook oorlog?


Nederland staat inmiddels gewoon bekend om dat alles gratis te verkrijgen is...daar komen veel mensen op af. Dit is ook iets wat Nederland ten gronde gaat richten als dit niet veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:25

De maatschappij die we hebben opgebouwd is gebaseerd op een continue toenemende bevolking. Pijnlijke realiteit is dat de babyboomers teveel "genomen" hebben in het verleden: ze konden makkelijk betaalbare huizen kopen (die nu nog tonnen waard zijn), mochten gratis onbeperkt studeren, kregen vlak voor hun pensioen een flinke promotie zodat hun pensioenuitkering onevenredig groot was, hadden een veel hogere baanzekerheid, etc. Dat is nu niet meer haalbaar mits de bevolking flink toeneemt. Die kansen van toen zijn verleden tijd, je mag blij zijn als je nu genoeg leningen kan krijgen om te studeren, als zzp'er aan de slag kan na afstuderen, en net een huurhuisje kan betalen aan de rand van de stad (wat overdreven natuurlijk).

Zelfs met de import van vluchtelingen zijn de gouden tijden van toen niet meer mogelijk, maar ze bieden wel enig uitstel voor de grootste klappen gaan vallen. Misschien dat de meeste vluchtelingen nu geld kosten, maar hun kinderen zullen wel in het Nederlandse onderwijs instromen, straks perfect Nederlands spreken, in Nederland een baan kunnen vinden, en bijdragen aan de AOW en de zorg in de toekomst. Die kinderen zullen ons straks de soep brengen in het bejaardentehuis.

Popstra
Berichten: 13808
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-21 09:30

Sunnda schreef:
De situatie is inmiddels vrij duidelijk lijkt mij:
Het past nu al niet en de problemen stapelen zich alleen maar verder op gezien er alleen al aan Afghanen waarschijnlijk nog 40.000 bij komen (dat is incl. familie)
En dan hebben we het nog niet over gezinshereniging gehad en het terugreizen om te trouwen wat veelvuldig gebeurd vanuit Afrikaanse landen.

In Zoetermeer bleek dat van de 112 nieuwe sociale huurwoningen er 108 naar 'nieuwkomers' gegaan zijn.

Ik denk dat juist door dat domme 'problemenvoorjeuitschuiven-techniek 'en het doen alsof het niet bestaat ze de problemen zo groot krijgen dat er ellende van komt.

Kijk waar we nu staan;
-de corona ellende is nauwelijks voorbij.
-er is geen huis te krijgen voor niemand niet op dit moment.
-de benzine is niet te betalen
-de gasprijzen worden niet te betalen en dat gaat van alles met zich mee sleuren zoals kleding, eten en drinken.
-alles uit het buitenland wordt duurder door een enorm tekort aan containers.
-de zorg is overbelast
-de politie is overbelast en drugs(geweld) krijgen we waarschijnlijk het land niet eens meer uit.

Alles tot iets boven de middenklasse gaat hier een flinke knauw van krijgen en dat zorgt voor alleen maar meer spanningen onderling.
De huidige situatie lijkt mij vrij onhoudbaar.
precies dit!
Het benauwd me als ik het nieuws met al die ellende zie...

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:31

Mazida schreef:
Wij hebben een nood-AZC in de buurt. Er zitten allemaal jonge gezonde mannen van begin 20 in, onder meer uit landen als Libanon. Ik praat weleens met ze en dan wordt er veel gemopperd over onder meer het eten, ja sorry hoor, maar als je echt vluchteling ben je blij met het eten dat wordt aangeboden. En eerlijk is eerlijk, waarom moeten deze mannen allemaal apart een huis krijgen, ze kunnen toch prima kamers delen, net als studenten? En is het in Libanon ook oorlog?

Tja dat snap ik dus ook niet. Of van een lange tijd geleden dat er spullen werden ingezameld en dat er een dame was die geen tweedehands spullen meer wilde.
Daar kan ik echt met mijn verstand niet bij.
Hetzelfde met de asielzoekers die rotzooi trappen. Die hadden van mij allang het land uit gezet geweest.
Je hebt je maar te gedragen.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:32

Ik weet niet of het al gebeurd. Maar de eu landen zou in dit geval moeten gaan samenwerken en kijken waar plek is voor de vluchtelingen. En ze daar plaatsen.

En diegene die zich niet kunnen gedragen, gewoon meteen terugzetten op het vliegtuig. Als ik zie hoeveel meiden hier worden lastig gevallen in Hoogeveen :( Ik durf er alleen nog maar langs te lopen met mijn ene herderreu.

Als ik zelf zou moeten vluchten, zou ik met elke plek blij zijn. En mij aanpassen aan het land, waar ik terecht kom.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:51

Soepblik schreef:
Liezel1 schreef:
We zouden ook kunnen overwegen om de "veilige landen" asielzoekers bij voorbaat niet meer toe te laten en diegenen die er nu nog zitten versneld uit te zetten.
Als je het hebt over belasten van politie, zorg etc dan staat die groep met stip bovenaan!



Stel je eens voor, dat er hier oorlog uitbreekt. Iedere dag heerst er de dreiging dat gevaarlijke mensen je huis binnen vallen, je familie afslachten, jou ontvoeren om te verkopen als slaaf. Er iedere dag de kans bestaat dat je een bom op je dak krijgt, je niet meer veilig even naar de supermarkt kan. Je constant in terror leeft.

Of een ander scenario. Stel je voor dat je, ondanks dat je hard werkt, geen rooie cent verdient. Je familie niet in leven kan houden omdat je geen eten kan betalen. De zorg in je land zo slecht is dat je bij ziekte aan je lot wordt overgelaten.

Wat doe je dan? Dan verzamel je al je moed bij elkaar, en probeer je weg te komen. Je familie in veiligheid te brengen. Dan ga je op zoek naar een plek waar het beter is. Dat is moeilijk - je zal maar alles achter moeten laten. Het gemak van even naar de albert heijn. Je fijne huis, je vrienden en alles wat je kent. Je taal, je stad, je gebruiken en gewoonten. Je stamppotje met rookworst, wanneer het weer wat kouder begint te worden in de herfst. Schaatsen, wanneer er ijs op de grachten ligt. Terrasjes pakken en lekker in het zonnetje een wijntje doen. Naar stal, om met je paard aan de slag te gaan.

Je gaat niet zomaar. Die grens is heel hoog. Tenzij je anders doodgaat, of je familie moet zien omkomen, om wat voor reden dan ook. Of je kinderen geen enkele toekomst kan bieden. De drempel om te gaan en alles achter te laten is ongelofelijk hoog. En toch zijn er een heleboel mensen die het doen.

Moet je nagaan, wat zij hebben moeten doorstaan om die keuze te maken. Om voor de laatste keer achterom te kijken naar het huis waar je je altijd thuis hebt gevoeld, en te vertrekken naar daar waar je helemaal niets of niemand kent. Waar je enkel nog een "vluchteling" bent.

Laten we wat liever zijn voor elkaar, en vooral niet vergeten dat we allemaal mens zijn.

Lezen 'soepblik' lezen! Niet meteen de emotionele radar aan!!

Er staat vluchtelingen uit veilige landen.
Dus die kunnen perfect in eigen land leven, maar gaan voor kansen in een ander land omdat....jawel hier alles gratis is.
Ze hebben ook 0.00 kans in de asielprocedure, maar moeten wel verplicht de pricedure in en dat kost veel geld en veel tijd die we beter kunnen besteden aan die echt zielige mensen waar jij het over hebt..