Plaatsing asielzoekers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29839
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:26

Ja die hoogopgeleide mensen zijn echt een aanwinst nu in de zorg met al die helpende handjes met covid...




Echt aub....

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:27

De taal die ik hier lees, is het resultaat van een jarenlang gestook van onder andere de PVV, maar er zijn meerdere partijen.

En het wordt herhaald en herhaald.

En de vluchtelingen krijgen de schuld (ga eens tellen in dit topic) van de woningnood, gecreëerd door de rechtse kabinetten (inclusief Rutte II).
Dat is 'verdeel en heers' - en ik heb daar geen zin in.

Maar veel mensen zijn het helaas normaal gaan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:27

Janneke2 schreef:
Mindim schreef:
Niet meer binnenhalen. Er is hier al een tekort aan woonruimte voor eigen inwoners.


Als gezegd : off topic.

Het opnemen van de mensen die ons geholpen hebben is trouwens een erezaak.


(We kunnen debatteren over de missie van destijds, maar we zijn daar geweest en die mensen worden daarom nu met de dood bedreigd.)


Citaat:
Nog meer druk op sociale voorzieningen

?

Zoals meestal gaat het om hoogopgeleide mensen.
Zo werkt mijn collega samen met een Afghaanse arts. (Taal leren en papieren in orde maken duurde even.)


Kan jij off topic vinden, maar het merendeel vindt dat niet.

Ja asielzoekercentra zitten vol met mensen die hier werken en die beste mensen leggen helemaal geen druk op sociale voorzieningen, hoe kom ik er bij :roll:

Ik stem geen PVV, maar snap steeds beter dat sommige punten toch wel gehoor vinden inmiddels.

chanicha

Berichten: 12180
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:30

Janneke2 schreef:
De taal die ik hier lees, is het resultaat van een jarenlang gestook van onder andere de PVV, maar er zijn meerdere partijen.

En het wordt herhaald en herhaald.

En de vluchtelingen krijgen de schuld (ga eens tellen in dit topic) van de woningnood, gecreëerd door de rechtse kabinetten (inclusief Rutte II).
Dat is 'verdeel en heers' - en ik heb daar geen zin in.

Maar veel mensen zijn het helaas normaal gaan vinden.


_O-
Sorry hoor maar jij staat buiten de realiteit.

DuoPenotti

Berichten: 29839
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:31

Nee janneke niemand geeft de schuld aan de asielzoekers. Dat is links gezwets.
Ze geven de schuld aan onze regering.
En iedereen is de dupe.
De asielzoeker waar geen plek voor is en de Nederlandse burger waar ook geen plek meer voor is.

En de regering trut al 20 jaar zo door. Terwijl elk nadenkend mens het zag.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:31

Janneke2 schreef:
MCE schreef:
deze vraag voorleggen aan de staatsecretaris!!!

die haalt alles hierheen maar overziet de gevolgen niet


Nounou... "Haalt alles maar hierheen" is aantoonbaar uit een grote duim gezogen.

Laat ik mij herinneren dat het halve land over haar heen viel vorige week. (Om zo ongeveer het tegenovergestelde.)

En de gevolgen?
Heb jij een kristallen bol...?

En misschien dat Pim Fortuyn leuk vreemdelingenhaat kon aanwakkeren, dat is waarschijnlijk net niet de reden dat hij vermoord werd.
(Ik vind het negeren van de combinatie van het VN vluchtelingen vetdrag plus het negeren van een centraal bijbels gebod verwerpelijk gedrag, dus maak er nou maar geen heilige van.)


Onze broekers-knol krijgt niets voor elkaar mbt het terug sturen van criminele asielzoekers. Van een streng vreemdelingenbeleid is geen sprake.

Ik weet niet wanneer Pim Fortuyn vreemdelingenhaat heeft aangewakkerd. De beste man heeft een probleem benoemd wat gewoon heel actueel is en op heel veel plaatsen speelt.

Ik raad je aan om zijn boek te lezen dan begrijp je tenminste vanuit welke standpunten hij dacht.

We kunnen prima asielzoekers hulp bieden, alleen kan dat in heel veel gevallen gewoon in de regio, buurland met een flinke zak geld en hulp. Alleen we kunnen niet iedereen hier opvangen, ons sociale stelsel kan dit niet aan. Asielzoekers hebben nu eenmaal veel geestelijke hulp, medische hulp en woonruimte nodig. Verder heeft het onderwijs grote problemen met alle extra hulp die ze deze kinderen moeten bieden. Wat overigens weer te kostte gaat van andere kinderen.

Al deze sectoren lopen tegen de grenzen aan.

Woonruimte kunnen we niet creëren vanwege het feit dat we graag ook natuur willen en daar op dit moment ook niet de arbeidskrachten voor hebben. Tevens willen we klimaatdoelstellingen halen en dat lukt niet als je een huis van het gas haalt en er vervolgens drie moet bijbouwen.

Ik heb nooit geweten dat de politiek zich ook al Bijbelse geboden moet conformeren.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30252
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:35

Asielzoekerscentra zitten vol met statushouders die niet aan een woning komen, kansloze asielzoekers die ze het land niet uitkrijgen, en nieuwe aanwas die helemaal geen kant meer op kan.

Zolang mensen in een asielzoekerscentrum zitten mogen ze niks, niks leren, niet werken, niks doen, dus dat er problemen ontstaan is niet gek.

De problematiek van de asielzoekerscentra is bijna net zo hardnekkig als de woningbouwproblematiek, waar in al die jaren Rutte veel te weinig prioriteit aan is gegeven. Maar ja, dat is sociaal beleid, he?

Overigens komen de hoger opgeleide Afghanen best goed terecht, blijkt. Die blijven minder in de onderste regionen hangen dan bijvoorbeeld Somaliers en Eritreers die vaak analfabeet zijn als ze naar Nederland komen. En Nederlands leren als je je eigen taal niet eens kan lezen en schrijven is nog een tandje lastiger. Ik zie veel vooroordelen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:40

Prrrr schreef:
Asielzoekerscentra zitten vol met statushouders die niet aan een woning komen, kansloze asielzoekers die ze het land niet uitkrijgen, en nieuwe aanwas die helemaal geen kant meer op kan.

Zolang mensen in een asielzoekerscentrum zitten mogen ze niks, niks leren, niet werken, niks doen, dus dat er problemen ontstaan is niet gek.

De problematiek van de asielzoekerscentra is bijna net zo hardnekkig als de woningbouwproblematiek, waar in al die jaren Rutte veel te weinig prioriteit aan is gegeven. Maar ja, dat is sociaal beleid, he?

Overigens komen de hoger opgeleide Afghanen best goed terecht, blijkt. Die blijven minder in de onderste regionen hangen dan bijvoorbeeld Somaliers en Eritreers die vaak analfabeet zijn als ze naar Nederland komen. En Nederlands leren als je je eigen taal niet eens kan lezen en schrijven is nog een tandje lastiger. Ik zie veel vooroordelen hier.

Ik weet dat die mensen niets mogen, maar ze moeten wel in alles worden voorzien en dat moet worden betaald.
En uiteindelijk stroomt er ook een deel door naar sociale huurwoningen en althans hier is een huis dan ingericht en staan er fietsen in de schuur, de gemeente deed zelfs de tuin, de mensen kregen een uitkering.
Al met al, ze doen een beroep op de sociale voorziening, op de woningmarkt, schijnbaar vind jij van niet?

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:42

Janneke2 schreef:
De taal die ik hier lees, is het resultaat van een jarenlang gestook van onder andere de PVV, maar er zijn meerdere partijen.

En het wordt herhaald en herhaald.

En de vluchtelingen krijgen de schuld (ga eens tellen in dit topic) van de woningnood, gecreëerd door de rechtse kabinetten (inclusief Rutte II).
Dat is 'verdeel en heers' - en ik heb daar geen zin in.

Maar veel mensen zijn het helaas normaal gaan vinden.


Koekoek...

de woningnood komt niet door vluchtelingen hoor, dat heeft niemand beweert. En PVV/VVD/FVD stem ik ook niet dus die aanname kun je ook in de kast laten liggen.

De woningnood is wel een realiteit waar we in dit land mee te maken hebben en die los je niet op door nog duizenden mensen hier binnen te laten. Help je die vluchtelingen trouwens ook niet mee.
Laatst bijgewerkt door Mars op 08-10-21 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30252
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:43

Uiteindelijk is de inrichting van de woning een lening die in bijna alle gemeentes gewoon terugbetaald moet worden en is het de bedoeling dat die mensen die huis en haard niet voor niks hebben achtergelaten een bijdrage gaan leveren aan de ze maatschappij.

We helpen onszelf er geen klap mee als we mensen jarenlang in zo'n centrum laten wonen terwijl we zitten te schreeuwen om bijvoorbeeld zorgpersoneel. Niet heel handig. En je schiet er geen klap mee op om dan maar te zeggen: laat ze maar buiten staan.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:45

Prrrr schreef:
Asielzoekerscentra zitten vol met statushouders die niet aan een woning komen, kansloze asielzoekers die ze het land niet uitkrijgen, en nieuwe aanwas die helemaal geen kant meer op kan.

Zolang mensen in een asielzoekerscentrum zitten mogen ze niks, niks leren, niet werken, niks doen, dus dat er problemen ontstaan is niet gek.

De problematiek van de asielzoekerscentra is bijna net zo hardnekkig als de woningbouwproblematiek, waar in al die jaren Rutte veel te weinig prioriteit aan is gegeven. Maar ja, dat is sociaal beleid, he?

Overigens komen de hoger opgeleide Afghanen best goed terecht, blijkt. Die blijven minder in de onderste regionen hangen dan bijvoorbeeld Somaliers en Eritreers die vaak analfabeet zijn als ze naar Nederland komen. En Nederlands leren als je je eigen taal niet eens kan lezen en schrijven is nog een tandje lastiger. Ik zie veel vooroordelen hier.


Meer dan de helft van de asielzoekers die een verblijfsvergunning (gemeten over een periode van 5jaar) krijgen zit in de bijstand.

De overlast van asielzoekers in bv ter Apel is gigantisch. Verdiep je er eens in.

Buslijnen met beveiliging.
Gisterenavond is de ME er aan te pas gekomen en moest 50 man die met stenen gooiden tot bedaren brengen.
Het hele dorp en omgeving is het beu.

Veelal zijn de overlastgevers in ter Apel mensen uit veilige landen die GEEN zicht hebben op een verblijfsvergunning. Maar op een of andere manier kunnen we ze niet kwijtraken. Ik denk regelmatig dat de wil ontbreekt maar de plaatselijke bevolking en ondernemers zijn de klos.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30252
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:49

Je hoort mij niet zeggen dat er geen grote problemen zijn in asielzoekerscentra - het is de tweede grote groep die ik noem. Ter Apel is waanzinnig overbelast, en al heel lang, meer dan tien jaar.

Er is geen zinvol beleid op gemaakt. Dat moet wel. Ik denk dat een kabinet Rutte IV het weer niet gaat redden. Maar mijn conclusie is dan nog steeds niet dat je de Afghanen die een veilig huis is beloofd dan maar daar achter moet laten.

DuoPenotti

Berichten: 29839
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:50

Niet alleen ter apel.
Budel is er ook klaar mee.
Weert was er al klaar mee en is opgedoekt.
Allemaal door de enorme overlast.
En dat komt omdat Nederland niet doorpakt bij mensen die hier niet mogen blijven.
Waar nu mensen uit Afghanistan weer de dupe van zijn.

Iedereen is de dupe ven soft Nederland tegenover criminelen. Welke afkomst ook.

Suzanne F.

Berichten: 49319
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:52

Ja maar nu zijn het Afghanen en volgende keer zijn het Syriërs en volgend jaar misschien wel Ethiopiërs ofzo. Je blijft aan de gang zo.

Amber_anne

Berichten: 6934
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:54

Janneke2 schreef:
... tja: we hebben al jaren een rechts kabinet.

En linkse partijen die sommige dingen niet zo goed meer kunnen.


Rechtse kabinetten zijn dol op 'verdeel en heers'.

De woningmarkt zit onder andere op slot omdat woningbouwvereniging niet meer toe komen aan woningbouw, omdat ze miljarden aan het kabinet moeten betalen en dus hun huizen te koop moeten zetten.
Dus worden er - tig mensen de markt op 'gesmeten' - ze zouden het liefst een fatsoenlijk huisje gaan huren, maar die moeten verkocht worden. Het is dringen geblazen en dat drijft de prijzen verder op.

Heeft nul komma nul, nada niets met vluchtelingen van doen,
maar in het kader van vreemdelingenhaat doet dit het 'prima'.


Mee eens. De woning nood bestaat uit zo veel meer aspecten dan alleen vluchtelingen. Maar dat is wel een lekker makkelijk punt om het op te gooien.

Iedereen wil maar groter en groter wonen. Niemand wil als de kinderen uit huis zijn kleiner gaan wonen. Vrije sector woningen zijn belachelijk duur. Huisjesmelkers nemen de stad over. Huizen van expats staan maanden leeg. Studenten kunnen niet door stromen. Vroeger gingen mensen meteen samen wonen, nu eerst een tijd apart. En nog veel meer, het is een complex probleem waar niet een groep schuld heeft

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:56

Prrrr schreef:
Je hoort mij niet zeggen dat er geen grote problemen zijn in asielzoekerscentra - het is de tweede grote groep die ik noem. Ter Apel is waanzinnig overbelast, en al heel lang, meer dan tien jaar.

Er is geen zinvol beleid op gemaakt. Dat moet wel. Ik denk dat een kabinet Rutte IV het weer niet gaat redden. Maar mijn conclusie is dan nog steeds niet dat je de Afghanen die een veilig huis is beloofd dan maar daar achter moet laten.


Je hoeft ze ook niet achter te laten. We hadden bijvoorbeeld ook een deal kunnen maken met Pakistan om maar een land te noemen. Dan blijven ze in de regio met dezelfde cultuur.

Hier hebben we een totaal andere cultuur wat al heel veel aanpassingsproblemen geeft. Gelijkheid tussen man en vrouw kennen ze al eigenlijk niet.

Het zijn geen westerlingen laten we dat niet vergeten.

chanicha

Berichten: 12180
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:57

Mensen willen best kleiner gaan wonen, graag zelfs maar ze verdommen het om 3 of 400 euro meer te betalen!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30252
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:59

robert45 schreef:
Prrrr schreef:
Je hoort mij niet zeggen dat er geen grote problemen zijn in asielzoekerscentra - het is de tweede grote groep die ik noem. Ter Apel is waanzinnig overbelast, en al heel lang, meer dan tien jaar.

Er is geen zinvol beleid op gemaakt. Dat moet wel. Ik denk dat een kabinet Rutte IV het weer niet gaat redden. Maar mijn conclusie is dan nog steeds niet dat je de Afghanen die een veilig huis is beloofd dan maar daar achter moet laten.


Je hoeft ze ook niet achter te laten. We hadden bijvoorbeeld ook een deal kunnen maken met Pakistan om maar een land te noemen. Dan blijven ze in de regio met dezelfde cultuur.

Hier hebben we een totaal andere cultuur wat al heel veel aanpassingsproblemen geeft. Gelijkheid tussen man en vrouw kennen ze al eigenlijk niet.

Het zijn geen westerlingen laten we dat niet vergeten.


Pakistan is geen veilig land voor Afghanen - over cultuurverschillen gesproken...

DuoPenotti

Berichten: 29839
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:00

Oh wat dacht je dat die kleinere huizen er niet zijn?
Ja er worden 10 Vilas op een hectare gebouwd. En vervolgens kunnen starters en oudere die kleiner willen wonen niets vinden.
Er moeten op de hectare rijtjeshuizen en appartementen komen. Niet die 4 ton kosten maar hooguit 2.
Huur in sociale sector. Maar dat word niet gebouwd.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:01

Amber_anne schreef:
Niemand wil als de kinderen uit huis zijn kleiner gaan wonen.


BS, heel veel mensen willen dat.
Alleen een ietsiepietsie probleem: er zijn geen huizen.


En nog een keer: niemand hier heeft gezegd dat de vluchtelingen de oorzaak zijn van het woningprobleem. Wel dat het probleem groter wordt door nog meer mensen hier binnen te laten als je al grote groepen hebt zitten waar al geen plaats voor is.

tamary

Berichten: 29203
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:02

Prrrr schreef:
Overigens komen de hoger opgeleide Afghanen best goed terecht, blijkt. Die blijven minder in de onderste regionen hangen dan bijvoorbeeld Somaliers en Eritreers die vaak analfabeet zijn als ze naar Nederland komen. En Nederlands leren als je je eigen taal niet eens kan lezen en schrijven is nog een tandje lastiger. Ik zie veel vooroordelen hier.

Hoger opgeleiden komt neer op zo'n 10-20% van een bevolking en dan volgens de normen daar. Die krijgen wij lang niet allemaal binnen, zat uit de overige 80+% komt ook. Daar zijn problemen mee en niet enkel door een lage opleiding ook door een ander referentiekader waarvan bijstellen ronduit lastig blijkt (met of zonder onwil).
De zo gewenste hoger opgeleiden zullen deels hierheen komen, al dan niet al als expat (en dus met baancontract, huis, etc.) en die zijn inderdaad vaak een aanwinst. Maakt niet dat elk persoon uit welk land dan ook hier een aanwinst is. Er zijn problemen en dat komt grotendeels door de manier van binnenhalen, naast het blijven geloven dat die mensen allemaal willen en kunnen helpen met het in stand houden van ons sociale vangnet en onze normen en waarden ondersteunen. En dat is nog steeds de riedel ongeacht hoeveel keren er andere geluiden in het nieuws komen. Vrijwel niemand hier heeft een probleem met mensen die hier komen en willen leren, werken, etc. Nu komen die veelal eerder via een internationaal bedrijf binnen dan lopend met een verhaal of ze zijn door een uitzendbureau hierheen gehaald omdat nederlanders geen 12-16/7 tegen 500 euro/maand + bed willen werken (en dat ook niet kunnen trouwens ivm hoogte vaste lasten hier). Ja daar moet beter op gelet worden, want het gaat nog altijd fout en niet alleen in NL, heel de EU gebeurt dit (en de rest van de wereld ook trouwens).

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:06

Even voor de feiten: Nederland kan asielzoekers zonder verblijfsvergunning niet altijd het land uitzetten naar het land van herkomst omdat vaak de identiteitspapieren ontbreken en het land van herkomst geregeld niet wil meewerken als de asielzoeker niet op vrijwillige basis meewerkt. Die worden wel de opvang uitgezet, maar gaan dan bv. rondshoppen in Europa voor opvang. Een deel gaat overigens wel vrijwillig terug. Het is dus niet zo simpel als het lijkt. Hetzelfde met ze uitzetten naar Duitsland of Rusland zoals hier genoemd wordt. Dat kan juridisch helemaal niet, ook niet volgens geldende Europese afspraken. Ik ben wel bang dat de knellende huizenmarkt op termijn onze hele samenleving gaat ontwrichten, zeker nu ook dat gas blijft stijgen. Zulke ontwikkelingen in de samenleving zetten de boel op scherp. Ik maak me daar wel zorgen over.

purny

Berichten: 27537
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:14

Shalimar schreef:
Even voor de feiten: Nederland kan asielzoekers zonder verblijfsvergunning niet altijd het land uitzetten naar het land van herkomst omdat vaak de identiteitspapieren ontbreken en het land van herkomst geregeld niet wil meewerken als de asielzoeker niet op vrijwillige basis meewerkt. Die worden wel de opvang uitgezet, maar gaan dan bv. rondshoppen in Europa voor opvang. Een deel gaat overigens wel vrijwillig terug. Het is dus niet zo simpel als het lijkt. Hetzelfde met ze uitzetten naar Duitsland of Rusland zoals hier genoemd wordt. Dat kan juridisch helemaal niet, ook niet volgens geldende Europese afspraken. Ik ben wel bang dat de knellende huizenmarkt op termijn onze hele samenleving gaat ontwrichten, zeker nu ook dat gas blijft stijgen. Zulke ontwikkelingen in de samenleving zetten de boel op scherp. Ik maak me daar wel zorgen over.

Dus dan zou je dus als regering zijnde economische sancties op moeten leggen aan landen die niet mee willen werken.
Maar daar is de Nederlandse regering te soft voor.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:18

Prrrr schreef:
Pakistan is geen veilig land voor Afghanen - over cultuurverschillen gesproken...


Er zijn 2.8 miljoen Afghaanse vluchtelingen in Pakistan en Iran.

Dus dat valt ook wel iets mee.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:25

Shalimar schreef:
Even voor de feiten: Nederland kan asielzoekers zonder verblijfsvergunning niet altijd het land uitzetten naar het land van herkomst omdat vaak de identiteitspapieren ontbreken en het land van herkomst geregeld niet wil meewerken als de asielzoeker niet op vrijwillige basis meewerkt. Die worden wel de opvang uitgezet, maar gaan dan bv. rondshoppen in Europa voor opvang. Een deel gaat overigens wel vrijwillig terug. Het is dus niet zo simpel als het lijkt. Hetzelfde met ze uitzetten naar Duitsland of Rusland zoals hier genoemd wordt. Dat kan juridisch helemaal niet, ook niet volgens geldende Europese afspraken. Ik ben wel bang dat de knellende huizenmarkt op termijn onze hele samenleving gaat ontwrichten, zeker nu ook dat gas blijft stijgen. Zulke ontwikkelingen in de samenleving zetten de boel op scherp. Ik maak me daar wel zorgen over.


Het meest bijzonder is dat we geen buitengrenzen hebben waar deze mensen direct binnen komen. Al deze mensen zonder papieren zijn ergens europa binnengekomen door tal van landen heen getrokken om uiteindelijk hier zonder papieren te komen.

Als iemand niet meewerkt aan zijn terugkeer dan moet je zo’n persoon vastzetten, het gros werkt dan ineens wel mee. Als regeringen dan niet meewerken hebben we daar diplomatieke wegen voor en anders hebben we altijd nog een EU hebben die ook wat te regelen.

Of iets juridisch wel of niet kan ligt aan ons. We hebben zelf al die wetten en regelgeving en verdragen bedacht. Die kunnen we dus ook wijzigen voor niet meewerkende gevallen, dat is het leuke van wetten en regels die kunnen aangepast worden.

Ik ben zeker niet tegen het feit dat we mensen hulp bieden en opvangen. Alleen hebben we daar nu niet de mogelijkheden voor om dat allemaal hier te doen. Ik zeg dus ook niet dat we die mensen moeten laten stikken, creperen, etc.