Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:42

Shadow0 schreef:
Ik denk dat dunne boeken wel kunnen helpen, want lezen is ook het plezier van een verhaal. En dat moet je eerst ervaren denk ik. (Harry Potter werkt bv niet alleen maar omdat het spannend is, maar ook omdat het heel behapbaar begint.)

Laten jullie leerlingen helemaal vrij kiezen, of geef je ze ook advies wat mogelijk past bij die leerling? Of hebben jullie bijvoorbeeld een verzameling aan dunne maar heel interessante boeken (mogelijk met vervolg) om op gang te komen? Want die dingen lijken mij dan nuttig.


Ik bedoel niet dat ze geen dunne boeken mogen lezen. Maar ze kijken dus niet of het boek ze aanspreekt alleen of het dun is. En ook al is een boek heel dun als het saai is kom je er ook niet doorheen.

Dammie

Berichten: 3325
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:45

Het heeft na mijn eindexamen jaren geduurd voordat ik weer een boek wilde lezen dat literatuur-achtig is.
Ik was helemaal afgeknapt op al die navelstarende saaie mannen met hun zogenaamd complexe relaties, wat hen er niet van weerhield vrouwen als objecten te beschrijven ( ik chargeer een beetje).

Pas later ontdekte ik dat er ook literatuur was met verhaallijnen, en ook met en door vrouwen. Het is vast mogelijk dat er ook goede mannelijke Nederlandse literaire schrijvers zijn, maar dankzij mijn boekenlijst op het vwo, sla ik die nog steeds over.

mysa

Berichten: 10556
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:48

Oh, de wereld van Sophie ja, leuk dat meer mensen dat nog kennen. Staat hier nog altijd in de kast.

Voor de Shakespeare-haters: hij was, vind ik, toch echt een taalkunstenaar hoor.
Las vandaag nog een interview met Imre Dros, die een boek heeft geschreven over zijn vrouw: Ann Hathaway. Fictie, er is nauwelijks iets over haar bekend. Ga het wel lezen.

Anyway, zij eindigt met:

"Maar de taal! Voor de taal verdraag ik alles" en ze citeert: "Now is the winter of our discontent/Made glorious summer by this sun of York."
(Uit Richard III)

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:51

De wereld van Sofie mocht ik er gelukkig ook op zetten, want het voldeed aan 1 boek van voldoende omvang uit een andere taal dan Nederlands of 1 van de andere talen die je kon volgen. Maar het werd op mijn school beslist niet tot de literatuur gerekend. Het mocht, maar er werd desondanks op neergekeken omdat het een jeugdboek is in stijl. En als het in het Nederlands geschreven zou zijn zou het dus ook niet langs die maat van 'complexe interpersoonlijke relaties' komen, want het gaat niet echt over persoonlijke relaties.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:56

Bismarck schreef:
Ik bedoel niet dat ze geen dunne boeken mogen lezen. Maar ze kijken dus niet of het boek ze aanspreekt alleen of het dun is. En ook al is een boek heel dun als het saai is kom je er ook niet doorheen.

Ja, dat begreep ik. (Maar dunne boeken die saai zijn, zijn toch een stuk minder werk dan dikke boeken die saai zijn. Ik heb een deel er ook op uitgekozen hoor: als het toch niet leuk is om te lezen, dan maar zo min mogelijk.)

Maar ik ben dus vooral benieuwd of je dat uitgangspunt van leerlingen, vooral iets duns, aangrijpt om ze toch op een bepaalde manier richting meer te trekken, met bv een paar hele uitnodigende dunne boekjes zodat het eerste lezen bijna automatisch leuk wordt.

(Of, zoals een uitgever ooit heeft gedaan, door gewoon een half boek aan te bieden. Mocht ik gratis meenemen van de boekhandel - geweldige stunt want ik ben de volgende dag teruggegaan om het hele boek te kopen. Marcello en de echte wereld, Francisco X. Stork. Aanrader als jeugdboek en ook voor volwassenen die het aanspreekt. Ongetwijfeld grondig afgekeurd door mijn docenten Nederlands.
Maar het ging eigenlijk dus niet om de inhoud, maar hoe het aanbieden van iets heel laagdrempeligs op een bepaald moment zo pakkend kan zijn dat je door wilt lezen, en of je leerlingen daarin zou kunnen verleiden.)

Suzanne F.

Berichten: 49464
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:07

De wereld van Sofie moest ik lezen voor Geschiedenis. Ging over Karl Marx etc en toen moesten we dit boek lezen.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:11

Het is al een tijdje geleden dat ik het gelezen heb maar de stap van Marx naar De wereld van Sofie zie ik geloof ik niet zo.

Fitzroy

Berichten: 25173
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:22

Wie kent nog het Bulkboek (eigenlijk was het een krant) of ben ik dan echt bejaard :+

Ibbel

Berichten: 49242
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:22

Ja! Ken ik nog! En ik kon niet op de naam komen, dus wat leuk dat het toch op komt nu.

Suzanne F.

Berichten: 49464
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:25

Shadow0 schreef:
Het is al een tijdje geleden dat ik het gelezen heb maar de stap van Marx naar De wereld van Sofie zie ik geloof ik niet zo.


Het communisme en Marx komen in het boek voor.
Maar volgens mij was dit een excuus van de Geschiedenisdocent om ons het boek te laten lezen.

mysa

Berichten: 10556
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:28

Fitzroy schreef:
Wie kent nog het Bulkboek (eigenlijk was het een krant) of ben ik dan echt bejaard :+


Ik kan me het Bulkboek ook nog herinneren!

Morrie

Berichten: 22334
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:44

Ik ken het bulkboek ook nog

pien_2010

Berichten: 43803
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:57

Morrie schreef:
Ik ken het bulkboek ook nog


Yep...dat waren toch boeken in krant vorm?

Janneke2

Berichten: 22930
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:59

Ook smullen : de verhalenbundels van Belcampo.
Een verhaal is ooit uitgebeeld op teevee : 'Het grote gebeuren' : op zijn gereformeerds gezegd : de jongste dag breekt aan.
Het duurt een tijd voor de ik-persoon en zijn dorpsgenoten in Rijssen het snappen. 'Wauw - en dit gebeurde nu dus overal, in Amsterdam en in Parijs en zelfs wel in China...'
Er ontstaan een aantal verwikkelingen, zoals die ene nare meneer die geld gaat weggeven ('zodat hij misschien nog in de hemel kan komen') het is meer opdringen trouwens - en aangezien het de jongste dag is, is niemand geïnteresseerd...
De ik-persoon heeft een geheime relatie en verzint een list om zijn lief naar de hemel te krijgen: met een carnavalspak verkleed hij zich als duivel en laat haar vlak voor het 'vloerkleed' naar de hemel ontsnappen.
... kleine complicatie: zij riep teleurgesteld uit 'Je bent dus toch de duivel...' op het moment dat ze hem in vermomming zag verschijnen.
Het loopt ook voor de ik-persoon goed af, als de engelen eigenlijk het 'vloerkleed' willen gaan oprollen hoort de ik-persoon ze onderling praten 'Waarom kunnen we dokter Schönfeld toch niet vinden...?' en dan trekt Belcampo met een zwaai als een goochelaar zijn masker af 'Hier ben ik...!'

(Het is weer eens een andere kwestie dan 'Adam waar ben je...?')


En 'de dingen de baas', Gait met de panne, het verhaal van Oosterhuis, allemaal hartstikke prachtig.
Of dat verhaal dat een man de opdracht krijgt een verhaal 'over het leven' te schrijven.
Hij wendt zich tot God, en tot zijn stomme verbazing verschijnt hij. Ze spreken af dat op een mooie lentedag deze man zich gedurende 24 uur in een aantal personen zal splitsen, en zo verschillende personen en posities echt van binnenuit zal kunnen beschrijven.
's Morgens om klokslag tien voelt hij niets bijzonders, maar beleeft een prachtige dag. De volgende ochtend om klokke tien wordt hij overspoeld... Al die levens!

(Geen idee waarom het literatuur is, maar het is heerlijk.)

Zoolgangster

Berichten: 9734
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:09

tamary schreef:
Tja, (nederlandse) literatuur. Niet mijn ding ook. Eigenlijk meteen reden om niet aan zo'n boek te beginnen. Ik snap (soort van) dat je niet de bouquetreeks op je literatuurlijst mag zetten, maar er zijn zo veel leuke schrijvers met mooie verhalen te vinden.
Gelazer is min of meer eigenlijk dat er zoveel mogelijke boeken zijn dat het voor de leraar lastig is om te beoordelen of het genoeg "niveau" heeft zonder het zelf te lezen en dan nog is zo'n bepaling subjectief.

Maar dit was zeker 30 jaar geleden ook al zo, lastige boeken, geen verhaal wat uitnodigd om verder te lezen, ... Zat boeken inmiddels, maar "literatuur" bah. Inderdaad veel depressief (daar is het journaal voor). Ik lees voor de lol, interesses en ontspanning. Dingen die zo dicht bij de werkelijkheid staan lees ik wel in de krant/docu's, etc.


Het lijkt inderdaad wel of alleen deprimerende verhalen op de lijst mogen staan, vreselijk. Ik was altijd een boekenwurm, had alle boeken in de plaatselijke bieb al uit, las graag, maar door middel van de Nederlandse literatuurlijst hebben ze hun best gedaan de liefde voor het lezen uit te doven, en het vak Nederlands te haten. Jammer, want ik had een knoeperd van een talenknobbel. Gelukkig later lekker gelezen wat ik zelf wilde, en niet die Nederlandse ellende. :')

Zoolgangster

Berichten: 9734
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:11

flettie schreef:
Tja, ik zal dan 25 jaar geleden wel vooruitstrevende leraren hebben gehad. Want van zowel Nederlands als Engels als voor Duits mocht ik zelf mijn literatuurlijst samen stellen. Wel in overleg met de leraren maar toch... Dus kruistocht in een spijkerbroek? Nope. Zwaard van Damocles? Niet door te komen net als al die andere 'klassiekers' en 'most haves'. Nee ik koos voor die boeken die mij binnen de 1e 20 pagina's in de ban hadden want dan las het gewoon lekker vlot weg.
Ik weet niet meer zo welke ik er allemaal op had staan maar op de Engelse in ieder geval 1-2 boeken van Chaim Potok en op mijn Nederlandse lijst had ik o.a. 2 boeken van Maarten Toonder :)) Mijn leraar Nederlands vond het heerlijk verfrissend en weer eens wat anders dan de standaard literatuurlijst.

En tegenwoordig verslind ik de boeken van de Duitse schrijver Olivier Pötzsch: historische krimi-romans over een beroemde Beierse beulenfamilie.


De boeken van Chaim Potok waren ook mijn "redding" plus Shakespeare, maar dat was omdat ik Shakespeare makkelijk vond, omdat die verhalen toch al wereldberoemd waren, en dus bekend. Ik had meer moeite met "Jenny the Cat" omdat dat een echt fantasieverhaal was, waar ik af en toe geen klap van begreep. :j

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:19


Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:23

Die ken ik helemaal niet. We hadden wel de Lijsters, pakketten van 5 boeken tegelijk in goedkope uitgave. Daar heb ik er nog wel een paar van geloof ik.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:27

Ook die bestaan nog: Lijsters, Jonge Lijsters en Blackbirds. Uitgaven van Noordhoff.

Ik neem er tegenwoordig nog weleens eentje mee uit een minibieb.

Adamootje

Berichten: 6213
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 22:02

Hier wordt uitgelegd wat literatuur is en wat literatuur onderscheidt van lectuur: https://www.ensie.nl/redactie-ensie/literatuur

De grens tussen literatuur en lectuur is wat vaag. Echter, in literaire werken zit vrijwel altijd een diepere laag/ betekenis/ boodschap. Het taalgebruik is complexer, er wordt geregeld met taal gespeeld (hoe kan taal bijvoorbeeld de werkelijkheid weergeven en is dat zelfs wel mogelijk?) en er wordt soms veelvuldig van focalisator of perspectief gewisseld. Bovendien wordt, zeker in de laatste eeuw, er flink op los gefilosofeerd in literaire werken en gereageerd op eerdere literaire stromingen en kunststromingen. Bij literatuur gaat het niet per se om het ontspannen kunnen lezen van een verhaal, terwijl dat bij lectuur juist wel het hoofddoel is. Postmoderne boeken zijn bijvoorbeeld vaak geen echte "pageturners" en het lezen van zo'n boek vergt soms behoorlijk wat wilskracht en energie. Ik zie een literair werk als een complex en aandachtig geconstrueerd kunstwerk waarbij de auteur heel bewust middelen (motieven, chronologie, woordkeuze, etc.) inzet om zo zijn "boodschap" over te brengen op zijn lezerspubliek.

In de onderbouw mag een boek als Harry Potter echt wel gelezen worden. In de bovenbouw havo/vwo wordt wel verwacht dat leerlingen werk van belangrijke Nederlandse schrijvers lezen, zodat zij een stuk (Nederlandse) cultuur meekrijgen en kennismaken met boeken waarin complexe vraagstukken staan, waarin gespeeld wordt met taal en perspectief, waarin schrijvers erop los filosoferen of waarmee schrijvers reageren op eerdere literaire stromingen en kunststromingen.

De literatuurlijst wordt bij ons geregeld uitgebreid met hedendaagse werken. Mijns inziens zitten er echt wel genoeg interessante werken tussen voor leerlingen. Een boek als Alles wat er was van Hanna Bervoets (hier al eerder genoemd in het topic) wordt door veel leerlingen bijvoorbeeld gewaardeerd.

Leerlingen weten al gauw de weg naar social media of naar een ander medium te vinden. En geef hen eens ongelijk! Een platform als Instagram en Tiktok geeft hen direct hetgeen wat zij op dat moment nodig hebben, zonder dat zij zich hier al teveel voor moeten inspannen: vermaak en ontspanning. Op een streamingdienst als Netflix hoef je enkel een blik op de trailer te werpen om te zien of de serie of de film de moeite waard is om te kijken. Dat gaat even anders bij boeken. Leerlingen zijn best bereid om te lezen, maar zij vinden het doorgaans lastig om in een zee van boeken iets te vinden wat past bij hun interesses. Van een titel of boekenkaft kun je helaas vaak niet aflezen of een boek leuk/goed is of niet.

Ik denk dat docenten zeker wel kunnen bijdragen aan het bevorderen van het leesplezier bij jongeren, bijvoorbeeld door de literatuurlijsten uit te breiden met meer (hedendaagse) literaire werken, door boeken te promoten in hun lessen, door fragmenten voor te lezen uit boeken en door leerlingen in de lessen te laten lezen. Echter, we moeten ook niet vergeten dat boeken tegenwoordig moeten concurreren met onder andere social media, streamingdiensten en videospellen. En helaas: zelfs de boeken van Harry Potter verliezen het in dat geval meestal van Instagram en Tiktok. -O-

Janneke2

Berichten: 22930
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 23:07

Wat betekent toch de zin : "De literatuurlijst wordt bij ons geregeld uitgebreid met hedendaagse werken."?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 23:10

Janneke2 schreef:
Wat betekent toch de zin : "De literatuurlijst wordt bij ons geregeld uitgebreid met hedendaagse werken."?
Letterlijk wat er staat: dat er niet alleen vooroorlogse werken op de lijst staan, maar ook dingen uit de late 20ste en 21ste eeuw.

Janneke2

Berichten: 22930
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 23:14

Goed dan: over welke /wat voor lijst wordt hier gesproken...?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-10-21 23:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 23:15

Een door de school opgestelde lijst met boeken waaruit je moet/mag/kunt kiezen - daar hebben we het al bijna 11 pagina's lang over.

Janneke2

Berichten: 22930
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 23:19

Mkango schreef:
Een door de school opgestelde lijst met boeken waaruit je moet/mag/kunt kiezen - daar hebben we het al bijna 11 pagina's lang over.


Nou nee.

Kennelijk zijn er scholen die zo menen om te moeten gaan met kunst - en gelukkig zijn er scholen waar een leerling gewoon zelf binnen bepaalde grenzen literatuur mag uitkiezen.

(Bijvoorbeeld een leraar die zegt 'Ik heb een boek of duizend gelezen, vraag mij maar of een boek voldoet.)


(Not to mention: staat Hadewych op 'de' lijst? Bredero? Belle van Zuylen? In principe zijn die natuurlijk wel van voor 1940, maar het klinkt wat raar...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-10-21 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt