Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:34

Maar de kunst gaat ook wel eens de mist in. Lord of the Flies bv wordt nogal vaak aangehaald als voorbeeld waarom mensen het niet zonder autoritaire leiding kunnen doen... behalve dan dat het in de praktijk meestal zo niet werkt.

Maar het verhaal van de kinderen dat op een eiland belandt en het wel redt, zou waarschijnlijk niet in aanraking komen omdat het niet zomaar gaat over ingewikkelde intermenselijke relaties, maar juist ook over het contact met het praktische. (Dat helpt namelijk meestal.)

Daarmee brengt het je dus niet alleen in contact met een bepaalde soort boeken, maar ook een bepaald soort kennis van de wereld (voornamelijk gericht op pijn, trauma en excessen) Is dat iets wat daadwerkelijk zinvol is voor jongeren?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:58

Ik was het buitenbeentje op school die tussen de lessen door altijd met haar neus in een boek zat. Ik verslond die dingen.

Mijn mondeling examen Nederlands in het 3de middelbaar (België):

Leerkracht: "Ah, eindelijk iemand die zijn boeken wel gelezen zal hebben en niet gewoon internet gebruikt heeft"
Ik: " Nee hoor, die boeken zijn doodsaai. Maar als u wilt wil ik wel 200 andere boeken bespreken."

Leerkracht: "Welk boek heb je in je rugzak zitten?"

Ik: " Hasse Simonsdochter van Thea Beckman, net uitgelezen op de bus"

Leerkracht: " Ik kan je geen 10 geven, want het boek staat niet op de lijst, maar voor een 8 mag je proberen mij te overtuigen dat boek op de lijst te zetten".

Missie geslaagd, terwijl dit officieel een kinderboek is, stond het het jaar daarop op de lijst, inclusief 20 andere modernere boeken.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:58

Ik ben altijd al gek op lezen geweest, van zodra ik het kon. Ook nu nog maak ik er bewust tijd voor vrij, en wanneer ik mijn handen niet vrij heb luister ik naar een audioboek.

Ik was het type kind dat (met plezier!!) boekbesprekingen voor mijn broer, zijn vriendinnetje en mijn neef maakte. Ik heb het altijd heerlijk gevonden boeken te bespreken, en ontvang hier af en toe een gratis boek in ruil voor een recensie. Heerlijk toch <3

Maar. MAAR! Ook ik liep als puber tegen een boekenlijst aan die zélfs ik niet kon verteren, laat staan mijn klasgenoten die helemaal niet van lezen hielden.

Dat een strip niet mag om een boekbespreking over te maken, dat snap ik.
En dat een leerkracht niet carte blanche kan geven snap ik ergens ook wel - hoe kan een leerkracht een boekbespreking beoordelen als hij/zij dat boek zélf niet gelezen heeft? Lijkt mij wel heel moeilijk. Tel daarbij de duizenden boekbesprekingen op die je online vind, en het hek is helemaal van de dam..

De lijst moet gemoderniseerd worden. Boeken zoals Harry Potter horen daar wat mij betreft zéker op! Er zijn zoooooo veel moderne(re) boeken die ook gewoon kei goed geschreven zijn, waar kinderen en pubers graag door zouden gaan lezen!

De vraag is dan natuurlijk wel - léren kinderen/pubers iets van al die boeken?
Ik hield als kind (nog steeds hoor haha) ontzettend van Kippenvel en De griezelbus. En ik vind om eerlijk te zijn dat Paul Van Loon ook wel maatschappelijke thema's in die boeken verwerkt, je moet ze natuurlijk wel oppikken. Dirk Bracke vind ik ook steengoed, en die kan de jeugd ook wel eea leren over maatschappelijke thema's. Idem voor Harry Potter hoor.

Maar ja.. Wie bepaald dan welke boeken er wel/niet op die lijst mogen...
Stel dat je met een puber zit die enkel van horror houdt - laat je die Stephen King lezen en bespreken? Ik zeg ja hoor haha. Ik heb bijvoorbeeld ook altijd enorm veel interesse in de wereldoorlogen gehad - ook dit thema vind ik moeten kunnen voor jeugd. Maar laat je hen dan een boek lezen dat waargebeurd is, of mag die historische roman ook?

Als je met 20 kinderen in 1 klas zit, en die kiezen alle 20 voor een ander boek, lijkt de leerkracht mij daar wel een hele kluif aan te hebben. Tenslotte verwacht ik voor een eerlijke beoordeling wél dat die leerkracht mijn boek ook zelf gelezen heeft..

De lijst moet moderner, dat zeker. Het zal het leesplezier alleen maar aanwakkeren/groter maken bij jeugd die niet graag leest.
Maar hoe modern, en welke boeken dan, ja, dat weet ik ook niet...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:07

LWDaisy schreef:
De lijst moet gemoderniseerd worden. Boeken zoals Harry Potter horen daar wat mij betreft zéker op! Er zijn zoooooo veel moderne(re) boeken die ook gewoon kei goed geschreven zijn, waar kinderen en pubers graag door zouden gaan lezen!

Modernere boeken op de lijst is één ding, maar waarom zou je ook gelijk kinderboeken moeten toelaten in de bovenbouw van het middelbaar onderwijs? Die zullen vast aansluiten bij de belevingswereld, maar het onderwijs is m.i. nog steeds bedoeld om te verheffen, om kinderen op te leiden tot volwassenen.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:26

Oomens opzich ben ik het daarmee eens, alleen… Ik ben ruim volwassen en vind die “ volwassene boeken” nog steeds vreselijk om te lezen :')
Terwijl ik boeken lees over allerlei onderwerpen. Ook over lastige situaties. Maar dat is blijkbaar geen literatuur.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:35

Kinderboeken is ook maar een aanduiding. Waarom zouden boeken niet voor kinderen en volwassenen iets te bieden hebben? Ik zie in elk geval weinig in het veranderen van kinderen naar volwassenen door ze simpelweg kinderdingen af te nemen, of dat iets fout is omdat het ook door kinderen gelezen kan worden.

Bij literatuur lijkt de essentie haast te gaan om een soort narigheid, die terecht niet zomaar bij kinderen komt, maar waarom zou je het wel dumpen bij jongeren van 15,16 die er ook weinig mee kunnen en wat ze ook eigenlijk niet per se iets biedt? (Want wat het ze zou bieden, dat kan ik dus niet ontdekken.)

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:44

Leesplezier begint al veel eerder dan de boekenlijst in de bovenbouw van de middelbare school. De komst van mobieltjes en streamingsdiensten helpen gewoon niet mee. Ik merk het zelf ook, ik pak eerder mijn telefoon dan een boek als ik even niets te doen heb terwijl ik onwijs van lezen hou.
Op de school waar ik werk proberen we leerlingen (klas 1 en 2) echt weer aan het lezen te krijgen. Elke week minstens 40 minuten lezen in een zelf gekozen boek. Sommige leerlingen vinden dit heel moeilijk, vanuit huis hebben ze lezen nooit meegekregen. Ze zoeken een dun boek uit in plaats van een boek wat ze interessant vinden. En ze vinden het heel moeilijk om zich een langere tijd te concentreren.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:50

Ik denk dat dunne boeken wel kunnen helpen, want lezen is ook het plezier van een verhaal. En dat moet je eerst ervaren denk ik. (Harry Potter werkt bv niet alleen maar omdat het spannend is, maar ook omdat het heel behapbaar begint.)

Laten jullie leerlingen helemaal vrij kiezen, of geef je ze ook advies wat mogelijk past bij die leerling? Of hebben jullie bijvoorbeeld een verzameling aan dunne maar heel interessante boeken (mogelijk met vervolg) om op gang te komen? Want die dingen lijken mij dan nuttig.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:53

LWDaisy schreef:
Als je met 20 kinderen in 1 klas zit, en die kiezen alle 20 voor een ander boek, lijkt de leerkracht mij daar wel een hele kluif aan te hebben. Tenslotte verwacht ik voor een eerlijke beoordeling wél dat die leerkracht mijn boek ook zelf gelezen heeft..


Je kan natuurlijk best een jaar inventariseren wat je leerlingen lezen. Boeken die vaker genoemd worden ga je dan eerst eens als lerarenteam lezen (ik neem aan dat de meeste middelbare scholen wel een stuk of 5 docenten Nederlands hebben. Dan kan je in 1 jaar toch echt wel door een stuk of 100 boeken worstelen (als je al aan zoveel titels zou komen) met 5 docenten en een jaar de tijd? Kom op, als die geen 20 boeken kunnen lezen in een jaar, kunnen ze dat ook moeilijk van hun leerlingen eisen :+

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:16

Mijn kinderen waren prima lezers tot halverwege de basisschool. Minstens 1x per week gingen we naar de biebbus die hier 2x per week in het dorp kwam, of ze gingen zelf.
Toen de bus werd wegbezuinigd was het met het lezen snel gedaan. De dichtstbijzijnde bibliotheek zit op 15 km afstand.

Janneke2

Berichten: 22869
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:43

LWDaisy schreef:
De lijst moet gemoderniseerd worden. Boeken zoals Harry Potter horen daar wat mij betreft zéker op! Er zijn zoooooo veel moderne(re) boeken die ook gewoon kei goed geschreven zijn, waar kinderen en pubers graag door zouden gaan lezen!
Ik vind dat er niet zozeer een lijst van boeken die zijn toegestaan moet zijn, maar dat je ruim moet kunnen kiezen.

En ik verslindt jeugdromans. Vaak gaat het om een belangrijk thema zoals vriendschap sluiten, of 'kind af zijn omdat je je eigen verantwoordelijkheid neemt'.

Als Harry Potter fan vind ik het prima als iemand een braaf essay schrijft (... liever niet jat van het internet...) over bijvoorbeeld het thema 'uitsluiting in de wereld van Harry Potter'. Of 'schijn en werkelijkheid', of 'de moed om te zien'.

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 15:08

Ik heb ook altijd graag gelezen, maar de boekenlijst Nederlands had ik gewoon een bloedhekel aan. Vreselijke thema's die me toen (en nu) totaal niet interesseren.
Mijn HAVO docente maakte het me alleen wel heel makkelijk, toen ze in de klas uit haar mond liet vallen dat de lijst zo was opgesteld dat zij/de docenten makkelijk konden werken met hun standaard vragenlijsten voor de meest gelezen boeken :)*

Ik ben dus in de bibliotheek heel hard gaan zoeken naar onbekende werken van heel bekende auteurs :D
Toppunt waren wel de dichtbundel van Multatuli en het sci-fi verhaal van Felix Thijsen O:)
Uiteindelijk met een 8 naar buiten gekomen, want afgezien van de klassikaal gelezen werken kenden beide docenten geen een van de boeken op m'n lijst. En eerlijk, afgezien van het boek van Felix Thijsen had ik van de meeste hooguit de achterkant gelezen _O-

Op het VWO werkte dit niet, maar de leraar had al snel door dat het genre literatuur mij niet lag. Na wat vragen over of ik las en wat dan, (toevallig zijn favoriete Engelse schrijver, Dick Francis) kreeg ik toch een voldoende en de tip om de werken van Francis in het Engels te gaan lezen :D

In het Engels hadden we heel wat meer keus, en had ik zelfs het originele verhaal van Black Beauty (Ann Sewell) erop staan. Wat leraar spontaan voor een kinderboek zag, maar duidelijk zelf nooit gelezen had.

Ik lees nog steeds graag, maar wat de criticasters zo graag 'literatuur' noemen mogen ze van mij houden

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 15:31

En Black Beauty is nou net zo'n boek (en sowieso nooit als kinderboek bedoeld!) dat gaat over sociale ongelijkheid en een aanklacht is tegen uitbuiting (van de arbeidersklasse, inclusief hun paarden).
Ik heb 'm laatst weer eens gelezen, écht niet voor kinderen. Althans, die vinden het prachtig, maar zien die dubbele bodem totaal niet.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 15:39

Ibbel schreef:
En Black Beauty is nou net zo'n boek (en sowieso nooit als kinderboek bedoeld!) dat gaat over sociale ongelijkheid en een aanklacht is tegen uitbuiting (van de arbeidersklasse, inclusief hun paarden).
Ik heb 'm laatst weer eens gelezen, écht niet voor kinderen. Althans, die vinden het prachtig, maar zien die dubbele bodem totaal niet.

Maar dat is voor 15/16 jarigen wel goed om te lezen en het bijvb in de klas over het thema te hebben.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 15:46

Prima boek. Ik reageerde meer op de reactie van de leraar die het als kinderboek klasseerde (zonder het gelezen te hebben).

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 15:51

Dat snap ik Ibbel. Dat vind ik zelf ook jammer dat er leraren zijn die zelf iets afschrijven, zonder het boek te hebben gelezen.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 15:55

Daar zit ook wel een deel van het probleem neem ik aan. En je kan het de docenten met hun werkdruk ook niet echt verwijten dat ze geen zin hebben zelf jaarlijks óók alle nieuwe literatuur bij te lezen zodat er jaarlijks nieuwe boeken op de lijst kunnen komen. Maar eigenlijk zou dat wel een mooi systeem zijn: wat is er dit jaar uitgekomen aan Nederlandse titels die de jeugd (zouden kunnen) aanspreken?

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 15:59

Mijn moeder las toen ze docent Nederlands was wel vrijwel alle boeken waar leerlingen leesverslagen over maakte zelf ook, en las bv ook voor in de klas.
Maar zij is nu met pensioen, en een van haar toenmalige collega's (dus ook docent Nederlands) had al eens verteld dat die nooit las, ook niet voor zichzelf. En voorlezen was ook onzin. Heel gek, daarna zijn de leerlingen in de klas ook veel minder gaan lezen. Maar dat ligt ongetwijfeld aan de telefoons.

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:05

Wat Ibbel al zegt, het boek kent zoveel lagen en had zo'n hele verschillende bedoeling. Maar toen lag de serie van The new adventures of Black Beauty nog redelijk vers in ieders geheugen, en ja, hij was verbaasd dat het geen kinderboek was en over hele andere dingen ging....

De lijsten zouden van mij ook wel aangepast mogen worden, er zijn zoveel meer boeken die echt wel diepgang hebben en veel meer aansluiten bij de huidige generatie.
Hoewel ik met mijn 50+ ook nog regelmatig Harry Potter, LotR, The Foundation en aanverwante verhalen lees, boeken waar ik iedere keer weer wat nieuws in ontdek.

Eelmo

Berichten: 2953
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:15

En waarom zouden 'kinderboeken' geen plek hebben op de literatuurlijst? Series zoals Harry Potter en The Hunger Games hebben een onwijze impact gehad op hoe een hele generatie is opgegroeid en hebben een trend gezet voor een flink pak series daarna. Daar kun je prima een interessante analyse over schrijven over waarom juist die series/boeken zo'n invloed hebben gehad! Dat kan je ook doen met Jane Austen, Sherlock Holmes verhalen en joost mag weten welke klassieke klassiekers nog meer... Maar waarom niet met moderne reeksen?

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 18:07

oomens schreef:
LWDaisy schreef:
De lijst moet gemoderniseerd worden. Boeken zoals Harry Potter horen daar wat mij betreft zéker op! Er zijn zoooooo veel moderne(re) boeken die ook gewoon kei goed geschreven zijn, waar kinderen en pubers graag door zouden gaan lezen!

Modernere boeken op de lijst is één ding, maar waarom zou je ook gelijk kinderboeken moeten toelaten in de bovenbouw van het middelbaar onderwijs? Die zullen vast aansluiten bij de belevingswereld, maar het onderwijs is m.i. nog steeds bedoeld om te verheffen, om kinderen op te leiden tot volwassenen.


Ohnee, de kinderboeken zou ik voor de jongere leeftijden houden hoor :j Daarmee bedoel ik dan Paul Van Loon ed.
Zoals Eelmo zegt, zou ik The hunger games en Harry Potter ook wel voor de bovenbouw toelaten. Daar komen ook wel stevigere thema's, zoals de dood ed, aan bod. En die zijn léuk om te lezen, en spannend, en zullen het leesplezier meer aanwakkeren dan de huidige droge pillen op de lijst lijkt me.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:16

Het is altijd lastig om een oordeel over boeken te hebben. De avonden wordt hier in dit topic als vreselijk ervaren terwijl ik het heel mooi vond en over Reeve zijn stevige uitspraken gedaan. Mijn vader vond dan weer het boek van Mulisch de hemel erg mooi (een van de mooiste boeken die hij ooit gelezen had) en ik vond er geen klap aan en ben er mee gestopt. Misschien omdat hij dezelfde leeftijd had als Mulisch dat het voor hem wel klopte .
opmerkingen zijn er gemaakt over psychologische boeken en moeilijke relaties die not done zouden zijn voor bepaalde mensen. Ik vind dat soort boeken juist heel erg interessant.

Dat maakt het ook wel moeilijk en ik geloof er bestaat geen oordeel over wat goed is en wat niet.

BV mijn zoon (met dyslexie) was vreselijk enthousiast over de biografie over Holleeder door zijn zus. Hij smeekte me bijna om dat boek te lezen en als vooroordeel vond ik het eigenlijk al pulp voordat ik het gelezen had. MAAR ik vond het zooo speciaal dat mijn zoon dat dikke boek had gelezen, dat ik natuurlijk toen hij zijn boek aan mij gaf om te lezen, ik dat gelezen heb (trotse mama <3 ). Tot mijn verbazing las het heel erg goed weg en vond ik het ook nog eens interessant. Conclusie→ Niet alles hoeft hoogstaande literatuur te zijn om toch interessant te zijn. En natuurlijk valt over smaak nooit te twisten.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:38

pien_2010 schreef:
opmerkingen zijn er gemaakt over psychologische boeken en moeilijke relaties die not done zouden zijn voor bepaalde mensen. Ik vind dat soort boeken juist heel erg interessant.


Een deel van die opmerking kwam van mij - maar ik vind het geen enkel probleem dat mensen het lezen en interessant vinden. Ik snap alleen niet waarom je het specifiek aan jongeren zou willen aanbieden op zo'n dwingende manier. Wat maakt het nodig om met zo'n nauwe blik de literatuur te versmallen tot vooral complexe interpersoonlijke relaties.
Daar snap ik dus niets van. Wat zit daar nou achter? Waar heb ik al die boeken nou werkelijk voor gelezen, en al die afwijzingen voor gekregen?

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:39

Ik bedenk me nu dat mijn school best vooruitstrevend moet zijn geweest in de mogelijke boeken voor de lijst (eind jaren 80).

Ik heb bijvoorbeeld ook Dubbelspel van Frank Martinus Arion gelezen voor de lijst. Dat was ook een redelijk recent boek en niet geschreven door een witte oude heer.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:39

Trouwens, ik bedenk me net dat er een boek op mijn lijst stond die ik wel echt geweldig vond. Dat was ‘De wereld van Sophie’. Wat een prachtig, gaat over allerlei filosofen, wat mij wel lag in mijn puberteit, en een heel bijzondere ontknoping aan het einde. Geweldig.

Maar ik begrijp niet helemaal goed waarom het een wel bij literatuur wordt gerekend en het ander niet. Voor ‘de Wereld van Sophie’ ben ik het daar helemaal mee eens. Maar ‘De oesters van nam kee’ is ook literatuur maar dat vind ik ook niet echt een hoogstaand meesterwerk ofzo. Van de Harry Potter reeks vind ik dat wel maar dat is dan weer geen literatuur. Terwijl ik maar weinig boeken heb gelezen met zo’n knap plot.