Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar
theadora99 schreef:Ik denk dat leesplezier dan ook niet per se om zeep wordt geholpen in de bovenbouw, maar nu eigenlijk nooit opgebouwd wordt. Nu helpt het verplichte karakter (en de soms rotboeken) ook niet mee om dit te behouden, absoluut niet, maar ik denk niet dat de volledige schuld bij de leeslijst te leggen is.
pien_2010 schreef:Voorlezen hebben wij ook zoveel gedaan. Zoo belangrijk!
Ibbel schreef:De avonden - vréselijk boek. Gaat toch echt he-le-maal nergens over. Echt letterlijk.
Citaat:De avonden is een van de belangrijkste boeken uit de Nederlandse literatuur; het is klassiek geworden als de aangrijpende beschrijving van de saaiheid die Nederland in de naoorlogse jaren beheerste. In Frits van Egters weerspiegelt zich de jeugd, die zijn leven ziet verlopen in zinloosheid, eentonigheid en eenzaamheid. humor en de hoop dat er toch een hoger en groter Iets bestaat, houden hem op de been. De geluiden van afschuw over dit boek, bijvoorbeeld door Godfried Bomans, die meende dat Reves geestelijke gezondheid 'bij een langer aanhouden van deze gesteldheid ernstig gevaar loopt', zijn inmiddels ernstig tegengesproken door de velen voor wie De Avonden het mooiste boek is dat ze ooit lazen.
pien_2010 schreef:Waarom vind je dat van de avonden? Is oprechte belangstelling want vond dat zo een prachtig boek.
theadora99 schreef:Als docent Nederlands in de onderbouw heb ik dit topic vanochtend even gestipt en nu heb ik tijd om te reageren. Bij ons beginnen we (ik in ieder geval) elke les verplicht met 10 minuten lezen. Wat voor boek maakt niet zo veel uit, als het maar Nederlandstalig is en een beetje voor je eigen niveau (nadat er vorig jaar een leerling met een prentenboek van Woezel en Pip aankwam, was toch niet geheel de bedoeling). In de eerste week, twee weken is dit met veel gekreun en gesteun, getsie lezen. Nu sloeg ik laatst het lezen over (omdat ik anders niet uitkwam) en begon de hele klas te klagen dat ze wilden lezen, want ze wilden zo graag weten hoe het boek verder ging. Ik denk dat (ook in de onderbouw) veel leerlingen niet weten dat lezen best leuk kan zijn.
Zelf doe ik onderbouw, omdat ik de literatuurlijst (en veel literatuurwerken) echt vre-se-lijk vind. Ik lees op zich graag, maar het liefst YA, want ik moet al genoeg nadenken. Ik heb ook op mijn opleiding van alles moeten lezen, sommige dingen met groter succes dan anderen. Zo vond ik Alles wat er was (Hanna Bervoets) echt een geweldig boek, maar mijn studiegenoten vonden het vreselijk. Ik vond daarentegen Joe Speedboot echt zware kost, kwam er eigenlijk niet doorheen, dat vonden ze een makkelijk te lezen boek. Zo zijn boeken denk ik voor zo veel mensen zo anders. Voor mijn eigen literatuurlijst op de middelbare school bedacht ik 2 dagen voor mijn mondeling dat ik "De ontdekking van de hemel" nog moest lezen, was niet mijn meest handige zet. Sommige boeken hiervan vond ik dan weer wel heel leuk. Ik denk dat leesplezier dan ook niet per se om zeep wordt geholpen in de bovenbouw, maar nu eigenlijk nooit opgebouwd wordt. Nu helpt het verplichte karakter (en de soms rotboeken) ook niet mee om dit te behouden, absoluut niet, maar ik denk niet dat de volledige schuld bij de leeslijst te leggen is.
Suzanne F. schreef:En wat maakt een boek nou literatuur eigenlijk? Het moet een beschrijving zijn van een periode of land begreep ik. Maar het mag wel een fictief verhaal zijn. Maar fantasy mag dus weer niet.
Is LOTR literatuur eigenlijk? Want dat is gewoon een fantasy boek.
Mij valt op dat de boeken die op mijn Engelse literatuurlijst stonden veel meer thrillers en fictie waren. Dat soort boeken mochten voor Nederlands niet. Waarom eigenlijk niet?
Ibbel schreef:Literatuur is in mijn definitie sowieso altijd fictie. Non-fictie is meer journalistiek vind ik. Een reisbeschrijving, een (auto-)biografie, een boek over een mijnramp van 100 jaar geleden - geen literatuur.
Mijn eigen vage gevoel zegt dat 'literatuur' gaat over 'het gewone leven' (fantasy en Sci-Fi valt daar niet onder, noch dectectives of thrillers, want dat is ook geen 'gewoon' leven) waarbij 'ingewikkelde' intermenselijke relaties de kern van het verhaal moeten vormen. En dan uiteraard in kwalitatief hoogwaardige taal