Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flettie

Berichten: 8654
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:46

Tja, ik zal dan 25 jaar geleden wel vooruitstrevende leraren hebben gehad. Want van zowel Nederlands als Engels als voor Duits mocht ik zelf mijn literatuurlijst samen stellen. Wel in overleg met de leraren maar toch... Dus kruistocht in een spijkerbroek? Nope. Zwaard van Damocles? Niet door te komen net als al die andere 'klassiekers' en 'most haves'. Nee ik koos voor die boeken die mij binnen de 1e 20 pagina's in de ban hadden want dan las het gewoon lekker vlot weg.
Ik weet niet meer zo welke ik er allemaal op had staan maar op de Engelse in ieder geval 1-2 boeken van Chaim Potok en op mijn Nederlandse lijst had ik o.a. 2 boeken van Maarten Toonder :)) Mijn leraar Nederlands vond het heerlijk verfrissend en weer eens wat anders dan de standaard literatuurlijst.

En tegenwoordig verslind ik de boeken van de Duitse schrijver Olivier Pötzsch: historische krimi-romans over een beroemde Beierse beulenfamilie.

pien_2010

Berichten: 43794
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:51

oomens schreef:
pien_2010 schreef:
Verzon ze alles zelf??? Zoja....geweldige moeder!!! Klein rood boekje zal het wellicht zijn (medicine zakwoorden boek := ).

Klein rood boekje inderdaad, en allemaal zelfverzonnen.


Geweldig!!!! Koesyteren zo'n moeder.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:52

theadora99 schreef:
Ik denk dat leesplezier dan ook niet per se om zeep wordt geholpen in de bovenbouw, maar nu eigenlijk nooit opgebouwd wordt. Nu helpt het verplichte karakter (en de soms rotboeken) ook niet mee om dit te behouden, absoluut niet, maar ik denk niet dat de volledige schuld bij de leeslijst te leggen is.


Bij mij werd het wel om zeep geholpen, ik las echt heel erg veel tot de laatste paar jaren van de middelbare school, en daarna ik heb echt jaren niet meer gelezen. En dat had heel direct met het leesonderwijs te maken.
Aan de ene kant namelijk de boodschap dat alles wat ik wel interessant vond (en dat was behoorlijk wat) toch niet goed was, niet deugde, niet de moeite waard was, niet genoeg diepgang had.
En aan de andere kant kreeg ik vooral mee dat de volwassenenboeken blijkbaar bestaan uit misbruik, trauma's, pesten en vage verhalen waar ik helemaal niets mee kon. Dat dat blijkbaar de norm was.

Ik kon daar mijn weg niet in vinden, en het heeft echt jaren geduurd voor ik via huisgenoten en internet weer wat meer begon te ontdekken en te lezen. Die afkeuring heeft veel te lang in mijn hoofd gewoond en dat is jammer... maar die kwam er omdat ik als 15-16 jarige wel degelijk open stond voor wat men te vertellen had, en wel degelijk mijn best deed om te 'voldoen', en om over te gaan naar 'echte' boeken.

Suzanne F.

Berichten: 49462
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 20:03

DreamGuide schreef:
Ik lees de titel van dit topic en krijg meteen traumatische flashbacks aan het zwaard van damocles. :')


Ik denk de donkere kamer? :+

Suzanne F.

Berichten: 49462
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 20:07

pien_2010 schreef:
Voorlezen hebben wij ook zoveel gedaan. Zoo belangrijk!


Ja ik ook. Maar het heeft niet de liefde voor lezen aangewakkerd hoor. Ik heb vanaf baby af aan elke avond voorgelezen tot zeker 12 jaar. Daarna hoefde het niet meer en was het klaar. Ze leest zelf nooit. Jammer hoor, maar misschien komt het later nog. Ze is nu bijna 15. Ze leest niks, zelfs geen strips. Alleen maar op die telefoon.

kosseh

Berichten: 2616
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 20:13

Ook ik vond lezen vreselijk door de lijst.

Het ergste boek vond ik "Het leven is vurrukkulluk" van Remco Campert. Deze was voor iedereen uit mijn jaar verplicht. De eerste hoofdstukken lazen we gezamenlijk.
Ik heb dyslectie, waardoor lezen al langzamer gaat maar ook zie ik spelfouten/woord grapjes niet.
Als m'n docent of de klas dus in de lach schoot van iets had ik 9/10 keer niet eens door wat er nou grappig was.

Verder ben ik echt onwijs van Beta/ logica. Dus een gedicht waar de woorden een kat beschrijven die wat drinkt, is voor mij het onderwerp een kat die drikt. Bleek de achter liggende gedachte te zijn dat je voor elkaar moest zorgen ofzo, waarom heeft de schrijver het dan over een kat...

Nog steeds vind ik romans echt afschuwelijk. Zelfs films met dat genre kijk ik niet. Zo niks aan.

Thrillers vind ik dan weer echt geweldig. Die las/lees ik wel graag. Nu wel veel als luisterboek. Heerlijk tijdens een buitenritje of tijdens het sporten.
Op vakantie gaan er wel meerdere boeken mee, lekker voor bij het zwembad


Als de regel nou was dat je mocht lezen wat je wilde. Met als regel dat het orgineel in de taal van het vak is. Zodat iedereen zijn eigen genre kan kiezen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 20:35

Ik ben dol op literatuur, ook Nederlandse.

Maar ik vind dat De Avonden van Gerard Reve collectief en ritueel verbrand moet worden :+ En ja, veel van de 'klassieke' Nederlandse literatuur vind ik gewoon seksistisch, pretentieus en pervers gezever van te oude witte mannen. Dat mag echt wel eens afgeschaft worden.

pien_2010

Berichten: 43794
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:11

Waarom vind je dat van de avonden? Is oprechte belangstelling want vond dat zo een prachtig boek.

Ibbel

Berichten: 49242
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:26

De avonden - vréselijk boek. Gaat toch echt he-le-maal nergens over. Echt letterlijk.

pien_2010

Berichten: 43794
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:42

Ibbel schreef:
De avonden - vréselijk boek. Gaat toch echt he-le-maal nergens over. Echt letterlijk.


Ja en nee...

Ik citeer
Citaat:
De avonden is een van de belangrijkste boeken uit de Nederlandse literatuur; het is klassiek geworden als de aangrijpende beschrijving van de saaiheid die Nederland in de naoorlogse jaren beheerste. In Frits van Egters weerspiegelt zich de jeugd, die zijn leven ziet verlopen in zinloosheid, eentonigheid en eenzaamheid. humor en de hoop dat er toch een hoger en groter Iets bestaat, houden hem op de been. De geluiden van afschuw over dit boek, bijvoorbeeld door Godfried Bomans, die meende dat Reves geestelijke gezondheid 'bij een langer aanhouden van deze gesteldheid ernstig gevaar loopt', zijn inmiddels ernstig tegengesproken door de velen voor wie De Avonden het mooiste boek is dat ze ooit lazen.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:45

Ik heb de avonden ook gelezen. Zo blij dat ik die uit had, want wat was die saai. Zegt genoeg denk ik :D

Ibbel

Berichten: 49242
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:50

Wáárom zou je een beschrijving van de ultieme saaiheid een literair hoogstandje moeten noemen? Echt. Ik snap dat niet. Terwijl een beschrijving van de ultieme doorsnee dagdroom (Boeketreeks) - terecht - pulp wordt genoemd?

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:57

Dat boek heb ik altijd links laten liggen. Toch nieuwsgierig geworden... Ik heb zojuist de (uitgebreide) samenvatting op Wikipedia gelezen.

Laat ik het zo zeggen: ik denk dat ik kan begrijpen waarom mensen het een interessant boek vinden, maar ik denk ook dat ik het bij die samenvatting laat :))

PowerPoef

Berichten: 1202
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 23:01

Ook een probleem is denk ik dat veel leerlingen totaal geen idee hebben wat voor soort boeken ze leuk vinden. Op mijn middelbare school werd in elk geval alleen gekeken naar je leesniveau, maar niet welk genre bij je past. Als je elke keer een boek op pakt wat je totaal niet interesseert omdat je niet weet wat je leuk vind dan snap ik zoveel leerlingen geen leesplezier leren te krijgen.

Nou las ik al redelijk veel voordat we voor de lijst moesten lezen en weet ik dat ik ontzettend van fantasy en sci-fi houd. Geef mij een leuk fantasy boek van 500 pagina's dan heb ik hem binnen 24 uur nog uit. Geen enkel boek van lezen voor de lijst had ik binnen een maand uit, en ik heb van alles gelezen. Ik denk dus dat ik kan zeggen dat die lijst echt niks voor mij was :O

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 23:07

Ik heb onder andere genoten van het boek 'De wereld gaat aan vlijt ten onder' van Max Dendermonde.
Af en toe roep ik nog 'Ja, we gaan hard werken voor de luiheidsbond!' :j
Het gaat zo ongeveer over iemand die letterlijk zijn ziel kwijtraakt aan het harde werk.
Uiterst actueel.
Uiteraard kun je stommer dingen doen dan een luiheidsbond oprichten...

En 'De kleine Johannes' (wat eigenlijk een foute titel is) is prachtig.
Deel 1 gaat over hoe het kind Johannes met dieren en wat al niet praat, deel 2 over Johannes als scholier die rationeel leert denken (en stiekem toch dat sprookje mist)
en deel drie gaat over de volwassene die de synthese zoekt.
Zinnig thema!

Van Hadewych ben ik bijna alles vergeten, maar 1 zin is blijven hangen.
Vlak voor ze vindt waar ze als mystika zo hartstochtelijk naar zocht, klinkt de zin
Wilst doe Een werden, so gereide die.
(Reken maar dat ze zich met gejuich heeft 'bereid'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-10-21 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 23:13

pien_2010 schreef:
Waarom vind je dat van de avonden? Is oprechte belangstelling want vond dat zo een prachtig boek.



Het gaat echt helemaal nergens over, en ik hou best van een 'donker' boek. Maar dit gaat letterlijk nergens over, de hoofdpersoon is niet interessant, dat hij zo naargeestig en leeg is maakt hem ook niet boeiend. Ik hoef niet te lezen over een rukkende puber. Echt het toppunt van pedant, bleh. Het is het literair equivalent van één rode streep verf op een doek zetten en dat voor een miljoen verkopen. Echt extreem pretentieus.

Het zit me hoog :')

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 00:03

Naja een heel saai boek als zijnde literatuur verkopen is nét wat knapper dan die rooie verfstreep. Maar verder eens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 00:44

theadora99 schreef:
Als docent Nederlands in de onderbouw heb ik dit topic vanochtend even gestipt en nu heb ik tijd om te reageren. Bij ons beginnen we (ik in ieder geval) elke les verplicht met 10 minuten lezen. Wat voor boek maakt niet zo veel uit, als het maar Nederlandstalig is en een beetje voor je eigen niveau (nadat er vorig jaar een leerling met een prentenboek van Woezel en Pip aankwam, was toch niet geheel de bedoeling). In de eerste week, twee weken is dit met veel gekreun en gesteun, getsie lezen. Nu sloeg ik laatst het lezen over (omdat ik anders niet uitkwam) en begon de hele klas te klagen dat ze wilden lezen, want ze wilden zo graag weten hoe het boek verder ging. Ik denk dat (ook in de onderbouw) veel leerlingen niet weten dat lezen best leuk kan zijn.

Zelf doe ik onderbouw, omdat ik de literatuurlijst (en veel literatuurwerken) echt vre-se-lijk vind. Ik lees op zich graag, maar het liefst YA, want ik moet al genoeg nadenken. Ik heb ook op mijn opleiding van alles moeten lezen, sommige dingen met groter succes dan anderen. Zo vond ik Alles wat er was (Hanna Bervoets) echt een geweldig boek, maar mijn studiegenoten vonden het vreselijk. Ik vond daarentegen Joe Speedboot echt zware kost, kwam er eigenlijk niet doorheen, dat vonden ze een makkelijk te lezen boek. Zo zijn boeken denk ik voor zo veel mensen zo anders. Voor mijn eigen literatuurlijst op de middelbare school bedacht ik 2 dagen voor mijn mondeling dat ik "De ontdekking van de hemel" nog moest lezen, was niet mijn meest handige zet. Sommige boeken hiervan vond ik dan weer wel heel leuk. Ik denk dat leesplezier dan ook niet per se om zeep wordt geholpen in de bovenbouw, maar nu eigenlijk nooit opgebouwd wordt. Nu helpt het verplichte karakter (en de soms rotboeken) ook niet mee om dit te behouden, absoluut niet, maar ik denk niet dat de volledige schuld bij de leeslijst te leggen is.

Ik denk ook dat veel leerlingen niet de rust kunnen vinden om te lezen (want FOMO en schermpjes), maar juist doordat jij ze eigenlijk dwingt om die rust wel te pakken, leren ze niet alleen zichzelf als lezer kennen, maar kunnen ze zich ook duidelijk verliezen in hun boeken. :j Ik vind het echt tof om te lezen dat jij het zo aanpakt, niet alleen omwille van het lezen, maar ook de rust die er ongetwijfeld bij komt kijken!

Suzanne F.

Berichten: 49462
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:07

En wat maakt een boek nou literatuur eigenlijk? Het moet een beschrijving zijn van een periode of land begreep ik. Maar het mag wel een fictief verhaal zijn. Maar fantasy mag dus weer niet.
Is LOTR literatuur eigenlijk? Want dat is gewoon een fantasy boek.
Mij valt op dat de boeken die op mijn Engelse literatuurlijst stonden veel meer thrillers en fictie waren. Dat soort boeken mochten voor Nederlands niet. Waarom eigenlijk niet?

Soepblik
Berichten: 1167
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:10

Ik vind dat dus ook raar, en snap het ook helemaal niet. Het lijkt mij een vraag in hetzelfde straatje "wat is kunst". Dat is nauwelijks te benoemen.

Ibbel

Berichten: 49242
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:17

Literatuur is in mijn definitie sowieso altijd fictie. Non-fictie is meer journalistiek vind ik. Een reisbeschrijving, een (auto-)biografie, een boek over een mijnramp van 100 jaar geleden - geen literatuur.

Mijn eigen vage gevoel zegt dat 'literatuur' gaat over 'het gewone leven' (fantasy en Sci-Fi valt daar niet onder, noch dectectives of thrillers, want dat is ook geen 'gewoon' leven) waarbij 'ingewikkelde' intermenselijke relaties de kern van het verhaal moeten vormen. En dan uiteraard in kwalitatief hoogwaardige taal :D

Overigens denk ik dat in andere talen wel thrillers ed zijn toegestaan omdat de literaire eisen gewoon anders zijn dan voor je moedertaal. Plus dat het (in ieder geval vroeger) een stuk makkelijker was om (Engelse) detectives in de winkel te vinden dan (moderne) buitenlandse literatuur die niet of nauwelijks wordt geëxporteerd.
Bestellen bij amazon.co.uk heeft dat een tijd wel makkelijker gemaakt, en Brexit heeft daar weer een stokje voor gestoken voor wat betreft Engelstalige literaire boeken.

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:39

Suzanne F. schreef:
En wat maakt een boek nou literatuur eigenlijk? Het moet een beschrijving zijn van een periode of land begreep ik. Maar het mag wel een fictief verhaal zijn. Maar fantasy mag dus weer niet.
Is LOTR literatuur eigenlijk? Want dat is gewoon een fantasy boek.
Mij valt op dat de boeken die op mijn Engelse literatuurlijst stonden veel meer thrillers en fictie waren. Dat soort boeken mochten voor Nederlands niet. Waarom eigenlijk niet?

Goede vraag.
Ik moet zeggen dat mijn leraar Nederlands in 3vwo het fatsoen had er iets over te zeggen.
Wat is blijven hangen: ooit keek 'men' gewoon neer op detectives, omdat het enkel draaide om de vraag 'whudonnit'.
Maar gaandeweg ontwikkelde het genre zich en werd het meer dan een logische puzzel.
Verder had hij het over structuur. Dat er in detectives op pagina 30 een speld valt, die op pagina 210 belangrijk blijkt te zijn 'valt onder structuur' en pleit voor de literaire kwaliteit van het werk.

Wat ook pleitte voor literaire kwaliteit was het criterium 'vorm en inhoud zijn één'. (Dus het saaie boek De Avonden van die aansteller Reve voldoet in dit opzicht aan een literair criterium.)

Als gezegd : Andreas Burnier schreef een grappig verhaal over literatuur waarbij zij/ haar hoofdpersoon vaststelde 'dat literaire hotemetoten de boel saai maken'.

En kennis van de achtergrond kan de saaiheid doorbreken.

Eerste voorbeeld dat mij te binnen schiet is het gezegde 'wie zonder zonde is, werpe de eerste steen'.
Is dat een jeu de boules in het stenen tijdperk, waarbij hotemetoten opscheppen ofzo? (Gaap.)
De achtergrond is dat het gaat om het ontknopen van een valstrik. De valstrik gaat over het te ja of te nee uitvoeren van een doodvonnis door steniging. (Een stuk spannender.)

Suzanne F.

Berichten: 49462
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 10:18

Interessant Janneke, ik denk dat je gelijk hebt. Het is daarom ook vaker dat hoger opgeleiden dit eerder weten te waarderen dan lager/ niet geschoolden. De boodschap gaat bij hen volledig verloren.
Net als bij een goede cabaretier. Die maakt soms ook grappen die aan lager geschoolden volledig voorbijgaan. Zelf meegemaakt ooit jaren geleden. Ja hij had het wel grappig gevonden hoor. Maar de onderliggende boodschap van de voorstelling ging volledig aan hem voorbij. En de grap over 40-45 snapte hij niet. Waren dat centimeters?
Maar goed. Dat betekent niet dat boeken alleen maar voor hoger opgeleiden zijn, in tegendeel. Maar daarom moet in de onderbouw en op lager niveau de literatuurlijst aangepast zijn. Zodat ook zij geënthousiasmeerd worden. Lezen kan zo mooi zijn, veel mooier dan films.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:16

Ibbel schreef:
Literatuur is in mijn definitie sowieso altijd fictie. Non-fictie is meer journalistiek vind ik. Een reisbeschrijving, een (auto-)biografie, een boek over een mijnramp van 100 jaar geleden - geen literatuur.

Mijn eigen vage gevoel zegt dat 'literatuur' gaat over 'het gewone leven' (fantasy en Sci-Fi valt daar niet onder, noch dectectives of thrillers, want dat is ook geen 'gewoon' leven) waarbij 'ingewikkelde' intermenselijke relaties de kern van het verhaal moeten vormen. En dan uiteraard in kwalitatief hoogwaardige taal :D


Ok, dan snap ik wel waarom het nooit wat wordt.
Ik vind boeken interessant als ze iets over de werkelijkheid weergeven, veel ontroerende boeken gaan over mensen die iets belangrijks uit hun eigen leven hebben opgeschreven. (Het enige boek van Renate Dorresteijn heb gelezen is 'Heden ik')
Of als ze over iets belangrijks uit de geschiedenis gaan (Ingenieurs van de Ziel, Frank Westerman, de Onzichtbaren, Karel Glastra van Loon)
Ik hou van reisbeschrijvingen en ze kunnen ook hele mooie dingen weergeven (1 over een reis die Darwin achterna gaat, en bv Het meten van de wereld over 2 wetenschappers die allebei de wereld willen meten, 1 door iedere vulkaan te beklimmen waar mogelijk, de ander door zuiver wiskundig te blijven)
Ik kan me goed verplaatsen in verhalen waarin mensen in conflict komen met systemen, met de staat.
Ik vind Scifi en Fantasy interessant omdat het vaak ook veel vertelt over onze wereld, kritiek daarover heeft, probeert bepaalde dingen te exploreren over wat het zou betekenen als...
Allemaal interessant, allemaal ook potentieel interessant over meer inzicht in onze wereld.

Maar ingewikkelde intermenselijke relaties - waarom in vredesnaam? Waarom zou ik daarover willen lezen? Niet eens intermenselijke relaties die kunnen helpen om meer inzicht te krijgen in goede relaties... nee, alleen focus op ingewikkelde intermenselijke relaties, vaak fictief (en vaak uitwassen daarvan.) Ik mis gewoon helemaal wat me dat ook maar zou kunnen brengen als ik dat lees.

Hiraeth

Berichten: 3231
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:25

Ik las gisteren een recensie waarin over een boek werd geschreven: "De kunst loopt nog steeds voor op de psychologie als het gaat om beschrijven hoe mensen in elkaar steken." In die zin vind ik de interpersoonlijke relaties wel interessant. :)