Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5752
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:55

Merexa schreef:
pien_2010 schreef:


Dit kwam vandaag langs en sluit aan bij jouw idee.
Want al die makelaars en projectontwikkelaars en een overheid die al dat verrijkende gedrag voor henzelf faciliteert mag ook wel eens naar gekeken worden. Het gaat over boeren die op eigen land voor jongeren huizen bouwen, met vergunning en al, zonder tussenkomst van projectontwikkelaars. Die huizen van deze boer komen tussen de 160.000 en 200.000 uit on te betalen. Dat is perfect voor jongeren die teveel verdienen om goedkoop te huren, maar te weinig om een starterswoning te kunnen bouwen.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -kaal-stuk


Kijk, dit is super!
Als het kabinet dan al boeren willen onteigenen (ja, om huizen te bouwen, niks anders) laat ze dan eerst oude melkveebedrijven opkopen die al jaren te koop staan en laat ze daar wat leuke en vooral groene dorpen op bouwen met betaalbare koopwoningen en zo nodig met wat leuke bungalowtjes of tinyhouses voor alleenstaanden.
Weet je, het probleem is dat er te veel mensen zijn en niet te weinig huizen.
Veel hardwerkende Nederlanders vertrekken juist omdat ze de drukte zat zijn en het gewoon bijna onbetaalbaar is voor vele om een beetje rustig te wonen in Nederland.


Een tinyhouse heeft vaak een oppervlakte van 25m2 of minder. Daar ga je als alleenstaande écht niet comfortabel "normaal" in kunnen wonen.

Ik heb als alleenstaande op 52m2 gewoond, een 2kamer appartement. Dus één woonkamer en één slaapkamer. Met een 1 persoons bed, waardoor het wasrek op de slaapkamer kon staan.

Nu woont er een stelletje in dat huisje, met 2 persoons bed natuurlijk. Het wasrek staat midden in de woonkamer....


Zo rond de 50m2 is écht wel het minimum om een beetje fatsoenlijk te kunnen wonen. Want in die 50m2 zit natuurlijk óók de keuken en de badkamer. Een bad is uitgesloten, maar een douche zó dat niet de gehele badkamer doorweekt is na het douchen, is wél zo fijn...

Een keuken met minimaal een normaal formaat gasfornuis (elektrische of gas) een oven, koelkast, vriezer en ruimte voor een wasmachine.

Én 2-3m2 aan bergruimte is dan ook essentieel. Weet niet hoe ik al mn spullen anders in die 50m2 erbij had moeten krijgen. Fiets maar in de woonkamer zetten?

Een keuken en een badkamer nemen nét zoveel ruimte in voor een gezin, een koppel, als voor een alleenstaande. Je kan dus niet zomaar zeggen: een gezinswoning de oppervlakte delen door 4...

Ik woon nu op 90m2 met een garage en een overdekte schuur. Kleiner dan dit zou ik als alleenstaande écht niet meer willen!

Er moeten gewoon kleine huisjes gemaakt worden, van 60-80m2, die geschikt zijn voor koppels én alleenstaanden!

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:00

mvdende: Dat jij het niet kan, zegt niet dat een ander prima kan wonen in een tiny. Dat is een keuze die je zelf bewust maakt. Ik ken ook een stel dat samen in een studio (32m2) woonde en dat prima redde. ja, dat wasrek staat wel een keer in de woonkamer.

een bad is geen prio. Een keuken kun je ook handiger indelen. Het is echt de luxe die je zelf van wonen verwacht.

Vroeger woonde er op een oppervlakte van 50m én kleiner complete gezinnen... (denk aan ouders en 4 kinderen)

mvdende

Berichten: 5752
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:10

Winged schreef:
mvdende: Dat jij het niet kan, zegt niet dat een ander prima kan wonen in een tiny. Dat is een keuze die je zelf bewust maakt. Ik ken ook een stel dat samen in een studio (32m2) woonde en dat prima redde. ja, dat wasrek staat wel een keer in de woonkamer.

een bad is geen prio. Een keuken kun je ook handiger indelen. Het is echt de luxe die je zelf van wonen verwacht.

Vroeger woonde er op een oppervlakte van 50m én kleiner complete gezinnen... (denk aan ouders en 4 kinderen)



Hoe richt jij een keuken handiger in als de minimale vereisten een normaal formaat gasfornuis (Dus 4 pitten, niet een elektrische 2 pitter) minimaal een tafel model koelkast (en eigenlijk óók een tafel model vriezer.) En ruimte voor een oven en een wasmachine. Kijk, oven kan boven de koelkast, maar een wasmachine neemt sowieso al behoorlijk wat ruimte in.

Een badkamer moet gewoon een (kleine) wastafel, en een douche hebben, liefst met vast douchscherm. En voldoende kastruimte in de badkamer of elders in het huis voor het opbergen van handdoeken, washandjes, toilet artikelen enz.

Tuurlijk is het te doen, leven in een tinyhouse, maar de mensen die daar wonen, zijn vaak toch van het meer primitieve. En als je dat fijn vind, be my guest. Maar héél véél alleenstaanden willen wel iets meer comfort.

Ik zie liever hoogbouw woonwijken ontstaan. Woontorens van 12-15 verdiepingen, waar op een vrij kleine grond oppervlakte, tóch véél appartementen gebouwd kunnen worden. Maak er 2,3 en 4 kamer appartementen, voor alleenstaanden, koppels en jonge gezinnen. Mét een bergruimte erbij, kan je zo veel huizen creëren.

Edit: de begane grond kan dan ingericht worden met winkels. Een supermarkt, kapper, groenteboer enz.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 12:25

Wauw 90 m2 voor een alleenstaande. Wij hebben 70 m2 voor een koppel. En ruimte over.

Mensen zijn gewoon teveel verwend tegenwoordig heb ik het idee.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:40

mvdende schreef:
Hoe richt jij een keuken handiger in als de minimale vereisten een normaal formaat gasfornuis (Dus 4 pitten, niet een elektrische 2 pitter) minimaal een tafel model koelkast (en eigenlijk óók een tafel model vriezer.) En ruimte voor een oven en een wasmachine. Kijk, oven kan boven de koelkast, maar een wasmachine neemt sowieso al behoorlijk wat ruimte in.

Een badkamer moet gewoon een (kleine) wastafel, en een douche hebben, liefst met vast douchscherm. En voldoende kastruimte in de badkamer of elders in het huis voor het opbergen van handdoeken, washandjes, toilet artikelen enz.

Tuurlijk is het te doen, leven in een tinyhouse, maar de mensen die daar wonen, zijn vaak toch van het meer primitieve. En als je dat fijn vind, be my guest. Maar héél véél alleenstaanden willen wel iets meer comfort.

Ik zie liever hoogbouw woonwijken ontstaan. Woontorens van 12-15 verdiepingen, waar op een vrij kleine grond oppervlakte, tóch véél appartementen gebouwd kunnen worden. Maak er 2,3 en 4 kamer appartementen, voor alleenstaanden, koppels en jonge gezinnen. Mét een bergruimte erbij, kan je zo veel huizen creëren.

Edit: de begane grond kan dan ingericht worden met winkels. Een supermarkt, kapper, groenteboer enz.


Over de hoogbouw in woonwijken: Eens. Sterker nog, ik verbaas mij over de kasten van woningen die momenteel door projectontwikkelaars worden gebouwd. Alles moet groot, groter, grootst voor een gezin van 3 mensen. Why?!?

Over keuken handig indelen: Mijn huidige keuken is 2,5 bij 3. Daarin staan koelkast, diepvries, gasfornuis mét oven, magnetron en kastjes, wastafel. Luxe en ruim: Nee. Maar het is wel te doen. codewoord: stapelen.

Mijn badkamer (1 bij 2,5) heeft een douche, vouwdeur en kast onder de wastafel en aan de wand een extra kast.

Punt is: Niet alles hoeft op de vloer te staan: muren kun je ook inzetten voor bergruimte :) Vaak is er veel meer mogelijk dan dat je denkt. Ook met kleine ruimtes.

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:53

Of een tiny house de oplossing is wet ik niet.
Maar ipv 8 huizen op 1 hectare te zetten zoals hier in de buurt zowat gangbaar is, moeten we eens zorgen voor betaalbare kleinere huizen.
De vroegere premie-A als voorbeeld. Maar ook appartementen, koop en huur voor normale prijzen, niet 10 keer over de kop zodat iedereen er bakken geld aan verdient, maar de jonge koper het nog niet kan betalen.
Appartementen voor oudere, zodat deze mensen kunnen doorschuiven. Ik heb een heleboel ooms en tantes die dat zo graag willen, maar het bestaat gewoon niet. Dus zitten ze daar nog in een huis met trap en tuin die ze amper nog bij kunnen houden.
Niets en nergens lijkt ons kabinet te beseffen waar de knelpunten zitten. Te ver van de maatschappij vandaan, met alleen maar vriendjes die per maand 3 keer modaal binnen harken.

Popstra
Berichten: 13861
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:35

Kan een vergunning eigenlijk zomaar ingetrokken worden? Daar moet toch een gegronde reden voor zijn!?
Zal er niet ergens net dat kleine regeltje staan waardoor dit niet zomaar kan gebeuren?

Ik hoop er een advocaat of instantie daar eens goed naar wil kijken en de betreffende boeren willen bij staan.

mvdende

Berichten: 5752
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:00

Laatste in dit topic over huizen:

Wat óók meespeelt, is dat véél 50+ nu net of binnen een aantal jaar hun huis hebben afbetaald en dus hypotheek vrij zijn.

Ouders waarvan de kinderen het huis uit zijn, en hun huis na 30 jaar hebben afbetaald.

Die zitten wél in een grote gezinswoning, maar zullen niét snel vertrekken. Zéker niet in de huidige huizencrisis, huizen zijn nu zó schandalig duur, dat ze misschien wel veel overwaarde op hun huidige huis hebben, maar het huis wat nu aangekocht moet worden, gaan ze over 10-20-30 jaar NOOIT meer voor de huidige prijs verkopen.... die mensen hebben gewoon weg geen zin om over 20 jaar met een restschuld te blijven zitten/ hun huis voor véél minder waarde te moeten verkopen.

Dus blijven ze zitten waar ze zitten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:11

en gelijk hebben ze, waarom moeten zij inleveren,
als ze gaan verkopen komt eerst de ficus en dan moeten ze ergens anders extreem duur teugkopen

afpakken is nog niet ingevoerd

gewoon beginnen met wijzigingen van bestemmingsplannen, zijn mooie voorbeelden van hoe je fabrieken/kazernes/winkels om kunt bouwen tot appartementen/woonhuizen,

dat hebben de projectontwikkelaars al lang ontdekt, het kan ook met sociale woningbouw als de gemeenten het zelf zouden durven aanpakken

hergebruiken van grond moet toch gewoon regel worden bij gemeenten, eerst kijken wat leegstaat niet gemakshalve maar even een stuk grond onteigenen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-21 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Merexa

Berichten: 1169
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:15

Mensen in Nederland wonen ook gewoon groot in verhouding met andere EU landen en we hebben vaak ook veel spullen. In mijn omgeving hoor ik wel van meerdere mensen die (nog) geen kinderen willen het wel zouden zien zitten om in een Tiny house te wonen hoor. Een woningscoöperatie hier in de buurt is hier laatst nog mee begonnen;
https://www.welkominzuidhorn.nl/actueel ... itten-erin

Maar dan zijn er ook nog eens veel studenten die geen woning hebben. In plaats van van juist grotere woningen te bouwen zouden juist tiny houses of gewoon wat kleinere woningen een oplossing kunnen bieden.. Ik heb 5 jaar een woning gehad van 73m2 met 2 slaapkamers en een washokje en een schuurtje voor mijn fiets en wat spullen, maar had het ook wel met minder kunnen doen en was er 7 jaar geleden 116,500,-€ aan kwijt maar het is vooral de lening krijgen wat bij veel mensen niet kan als ze alleen zijn. Als je 700€ per maand aan huur betaald excl. zou een lening toch ook mogelijk moeten zijn denk ik dan..
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/794723/s ... 0-woningen
Dit staat ook nog eens op de planning en het ziet er best mooi uit!

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:18

Maar dat tiny house is dan niet groot, maar heeft wel een stuk grond per huisje nodig.
Kun je dan niet beter grotere huisjes maken maar de hoogte in gaan?
Dan kunnen mensen er ook langer in blijven wonen, toch groter woongenot en meer huizen op dezelfde M2 grond oppervlakte.

belle_boef

Berichten: 10766
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:26

DuoPenotti schreef:
Maar dat tiny house is dan niet groot, maar heeft wel een stuk grond per huisje nodig.
Kun je dan niet beter grotere huisjes maken maar de hoogte in gaan?
Dan kunnen mensen er ook langer in blijven wonen, toch groter woongenot en meer huizen op dezelfde M2 grond oppervlakte.



Ik zou eerder gaan voor kleine huisjes met juist wat meer grond. Kunnen mensen een tuintje hebben, bloemen, planten, moestuin. Lekker zitje. Niet opgesloten in een klein appartement. Denk dat Corona ook duidelijk heeft gemaakt hoe belangrijk een eigen stukje buitenlucht is.

En met thuiswerken kom je met een tinyhouse slecht weg als je beide thuis werkt/bent en mensen moet bellen. Dan is een aparte kamer toch echt wel essentieel voor vele.
En juist thuis werken scheelt weer reizen. Ook weer goed.
Dan de verplichting dat je je tuin maar voor een x percentage mag bestraten.

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:30

Maar dat tuintje enz daar is geen plek voor in ons enorme te kort.
Ja wel als we dus die boeren wegkopen, maar dat vind ik echt niet kunnen.
opgesloten tja... 17 miljoen mensen in een klein beetje land...dan krijg je dat.
En we stijgen naar de 20 miljoen. Dat stoppen zou stap 1 moeten zijn, maar dan krijgen we mensen in de nek die dat discriminatie noemen.
Hoogbouw gaat naar mijn idee echt de enige oplossing zijn.
Of je moet graag geen enkele akker of weiland meer zien...dat kan ook. Dat zien ze in Den haag denk ik ook als geen probleem.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:32

Merexa schreef:
..
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/794723/s ... 0-woningen
Dit staat ook nog eens op de planning en het ziet er best mooi uit!

Ik vind dit heel gaaf. En zou als je het mij vraagt ook een visie voor **** kunnen zijn. Daar staat in het centrum zoveel leeg.. Een compacter centrum met woonvisie is daar echt nodig.
Laatst bijgewerkt door Winged op 28-09-23 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:34

Je kunt tinyhuisjes ook geschakeld bouwen in traditoneel model. Dan kan je er gewoon een voor of achtertuin aan zetten. De oude arbeiderswoningen hier verderop zijn rond de 60 vierkante meter met 2 etage met een mooie tuin. Op het zelfde oppervlak waar dan 10 woningen staan, staan in de nieuwbouw ernaast 4 woningen.

mvdende

Berichten: 5752
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:59

Veulen84 schreef:
Je kunt tinyhuisjes ook geschakeld bouwen in traditoneel model. Dan kan je er gewoon een voor of achtertuin aan zetten. De oude arbeiderswoningen hier verderop zijn rond de 60 vierkante meter met 2 etage met een mooie tuin. Op het zelfde oppervlak waar dan 10 woningen staan, staan in de nieuwbouw ernaast 4 woningen.


Klopt, wat ik zie verrijzen aan nieuwbouw, is allemaal groot, groter, grootste....

Kleine huisjes van 60-80m2 met een klein tuintje zie je érg weinig nieuw gebouwd worden.

Dat terwijl het aandeel alleenstaanden alleen maar groter wordt, mede doordat scheiden gewoon is tegenwoordig. Én omdat er genoeg singels zijn die gewoon geen behoefte hebben aan een relatie.

Het klassieke beeld van vader, moeder en 2,3,4,5,6 kinderen is niet meer.

En ipv grote gezinswoningen bouwen met 2,3,4 slaapkamers, zouden er juist kleinere huisjes (appartementen in hoogbouw) moeten komen met 1 of 2 slaapkamers.


Om op de boeren terug te komen: vergunningen afpakken gaat echt véél te ver! Ga eerst maar eens beginnen met rondvragen òf er boeren vrijwillig zich willen laten uitkopen. Pas als dat niet voldoende oplevert, kan je kijken naar gedwongen maatregelen zoals inkrimping en/of verhuizing.

Benzz
Berichten: 2972
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:02

mvdende schreef:
Om op de boeren terug te komen: vergunningen afpakken gaat echt véél te ver! Ga eerst maar eens beginnen met rondvragen òf er boeren vrijwillig zich willen laten uitkopen. Pas als dat niet voldoende oplevert, kan je kijken naar gedwongen maatregelen zoals inkrimping en/of verhuizing.


Daar zijn ze al jaren mee bezig en de boeren willen dat niet. Het is juist nu zo ver dat het onder dwang moet.

mvdende

Berichten: 5752
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:08

Benzz schreef:
mvdende schreef:
Om op de boeren terug te komen: vergunningen afpakken gaat echt véél te ver! Ga eerst maar eens beginnen met rondvragen òf er boeren vrijwillig zich willen laten uitkopen. Pas als dat niet voldoende oplevert, kan je kijken naar gedwongen maatregelen zoals inkrimping en/of verhuizing.


Daar zijn ze al jaren mee bezig en de boeren willen dat niet. Het is juist nu zo ver dat het onder dwang moet.



Volgens mij was het alleen aan varkens boeren "gevraagd"?

Je kan mij niet wijs maken dat er géén enkele boer, met wat voor product, niet te verleiden is om te stoppen als daar een zéér schappelijke vergoeding tegenover staat.

Als de vergoeding maar hoog genoeg is, zullen er vást wel boeren "eieren voor hun geld" kiezen.

Ik denk alleen dat de vergoeding op dit moment niet aantrekkelijk genoeg is.... dan is blijven zitten waar je zit en doorgaan met je bedrijf een betere keuze inderdaad.

Boeren onteigenen kost óók geld... beter kijken wie er op vrije wil wil stoppen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:10

Benzz schreef:
mvdende schreef:
Om op de boeren terug te komen: vergunningen afpakken gaat echt véél te ver! Ga eerst maar eens beginnen met rondvragen òf er boeren vrijwillig zich willen laten uitkopen. Pas als dat niet voldoende oplevert, kan je kijken naar gedwongen maatregelen zoals inkrimping en/of verhuizing.


Daar zijn ze al jaren mee bezig en de boeren willen dat niet. Het is juist nu zo ver dat het onder dwang moet.

Willen ze heus wel, maar dan moet er wel redelijk gecompenseerd worden en geen habbekrats geboden.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:14

er is nog wel een stukkie grond beschikbaar voor al die hoogbouw etc....Oostvaardersplassen :)

mysa

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:17

Of boeren laten daar hun vee grazen. Zo zijn ze daar ook ooit begonnen.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:18

dan zit je met tig hectare JKK...en voor de rest groeit er ook niks bijzonders

belle_boef

Berichten: 10766
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:20

Kinke schreef:
dan zit je met tig hectare JKK...en voor de rest groeit er ook niks bijzonders


Goed bemesten en zaaien en dan groeit er ook wel wat anders.
Met goed beheer kan je daar prima wat doen
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 15-09-21 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:21

Oh ja, was de jkk ff vergeten...

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:45

Daar zijn ze al jaren mee bezig en de boeren willen dat niet. Het is juist nu zo ver dat het onder dwang moet.[/quote]

Heb je een eigen huis? Zal je akkoord gaan met de dagwaarde als bod? Zonder verhuiskosten, zonder kosten om je volgende huis te verven en te behangen.Je buren en vrienden uit de buurt achterlaten,de kinderen naar een andere school en sportverenigingen.En stel je hebt een kapsalon of pedicure aan huis en je moet elders gaan wonen en je bent al je klanten kwijt ,dan zit je dus ook zonder inkomsten. Dan is het toch ook niet raar als je niet meewerkt. Varkensboeren is een stoppersregeling geboden maar die komt neer op bedrag vangen, dat bedrag is voor een groot deel winst en winst mag je flink belasting over betalen in NL.Kortom je levert er veel te veel op in. Als ze een aantrekkelijke ,eerlijke regeling maken is er vast animo. Veehouders is nog niets gevraagd,de stoppersregeling is nog niet open , zijn er zat die willen stoppen of geen opvolger hebben.