Klimaatverandering

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoevenkop
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:10

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 24-08-23 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:38

Ik had me eigenlijk voorgenomen om niet meer te reageren op de bokt-trol..
Maar wat CO2 betreft; CO2 wordt gebruikt om varkens te bedwelmen in slachthuizen, en is een vreselijke dood waarbij ze langzaam stikken met een hoop paniek totdat ze het bewustzijn verliezen.
Het is bij dieren al een controversiële manier van bedwelmen, laat staat bij gevangenen :+

Roodvos

Berichten: 6726
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:22

8nnemiek schreef:
Ik had me eigenlijk voorgenomen om niet meer te reageren op de bokt-trol..
Maar wat CO2 betreft; CO2 wordt gebruikt om varkens te bedwelmen in slachthuizen, en is een vreselijke dood waarbij ze langzaam stikken met een hoop paniek totdat ze het bewustzijn verliezen.
Het is bij dieren al een controversiële manier van bedwelmen, laat staat bij gevangenen :+

Ja, ik ook, maar er zijn momenten dat mijn gewicht onvoldoende is en mijn handen zich toch ontworstelen aan mijn zitvlak.. :+ :')
Maar ik heb niet gequote! :D

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:33

Deze beelddenken rolt nu bijna van haar stoel :D

Raineri
Berichten: 6309
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:13

Ja weer zo’n onderzoek dat uit dr grote duim is gezogen. Niet eens de moeite waard _O-

Hoevenkop
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:11

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 25-08-23 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri
Berichten: 6309
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:48

Hoevenkop schreef:
Dinopino schreef:
Modellen kunnen verkeerd geïnterpreteerd worden. Mooi voorbeeld daarvan is Al Gore. Het mooiste vind ik nog een kaartje van Nederland met de temperaturen van tientallen jaren geleden. Daarnaast een kaartje met dezelfde temperaturen, maar dan van nu. Deze kaart is natuurlijk helemaal rood en oranje.

Oh, hier had ik eerder overheen gelezen.

Nieuwscheckers had daar niet al te lang geleden al een fact check over gedaan. Conclusie: Rode temperatuurkaarten in het weerbericht zijn niet van recente datum

Citaat:
In de aanloop naar de hitte van afgelopen week circuleerden collages van oude en nieuwe weerkaarten. Met als boodschap: tropische temperaturen worden tegenwoordig in alarmistische kleuren afgebeeld om het publiek angst aan te jagen voor klimaatverandering. Daarvoor is echter geen bewijs: de kaartvergelijkingen creëren een kunstmatig contrast door verschillende kaartstijlen en nieuwsbronnen naast elkaar te zetten. Beeldmanipulatie wordt ook niet geschuwd.



Zegt weinig over klimaatverandering an sich, enkel hoe het weer gepresenteerd wordt aan de kijker. Dat de schrijver het linkt aan klimaathysterie maar met geen enkel feit kan komen waarom het onterecht zou zijn, zegt meer over het “eigen onderzoek” van de schrijver

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:51

Eigenlijk triest dat zo'n simpele zaken die je met een heeeel klein beetje gezond verstand zelf kan verzinnen nog gefactcheckt en uitgelegd moeten worden :=

Hoevenkop
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:20

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 25-08-23 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:27

Danique heb je een bron dat mijn onderzoek uit mijn duim gezogen is? En vooral 'weer". En wat zijn dan de plannen om te voorkomen dat mensen ademen of nog erger sterven. Want iemand die dood is produceert meer CO2 dan levenden. Raad je dan ook mensen die hyperventileren aan, om NIET hun eigen CO2 weer in te ademen.

Handig het zo'n factcheck. Hoef je inderdaad niet na te denken. Gewoon even checken.

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:38

Hoevenkop schreef:
Danique_G schreef:
Zegt weinig over klimaatverandering an sich, enkel hoe het weer gepresenteerd wordt aan de kijker. Dat de schrijver het linkt aan klimaathysterie maar met geen enkel feit kan komen waarom het onterecht zou zijn, zegt meer over het “eigen onderzoek” van de schrijver

Ik vond het stukje wel aardig onderbouwd, eigenlijk. Toch aardig wat voorbeelden dat het weer van tegenwoordig niet alarmistischer wordt gepresenteerd dan vroeger, wat door sommigen wel wordt beweerd.

Ik vind de “scare quotes” om “eigen onderzoek” dan ook niet echt terecht. Maar misschien begrijp ik je verkeerd.


Bedenk wel: wat tegenwoordig 'normaal voor de tijd van het jaar' genoemd wordt,
"normaal is", sprak oma, voor het jaar 2000.

Dit soort cijfers wordt iedere twintig jaar herzien.

En ik kan je persoonlijk vertellen dat 2000 veel warmer was dan bijvoorbeeld 1970.

Ik ben geneigd te stellen dat het weerbericht mensen eerder 'in slaap sust' dan iets anders.

('Normaal als je afmeet aan de laatste twintig jaar' betekent 'beslist veel warmer dan in 1970'.)

Raineri
Berichten: 6309
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:57

Hoevenkop schreef:
Danique_G schreef:
Zegt weinig over klimaatverandering an sich, enkel hoe het weer gepresenteerd wordt aan de kijker. Dat de schrijver het linkt aan klimaathysterie maar met geen enkel feit kan komen waarom het onterecht zou zijn, zegt meer over het “eigen onderzoek” van de schrijver

Ik vond het stukje wel aardig onderbouwd, eigenlijk. Toch aardig wat voorbeelden dat het weer van tegenwoordig niet alarmistischer wordt gepresenteerd dan vroeger, wat door sommigen wel wordt beweerd.

Ik vind de “scare quotes” om “eigen onderzoek” dan ook niet echt terecht. Maar misschien begrijp ik je verkeerd.


Nee, de “eigen onderzoek” was niet aan jou gericht.
Maar dat is het enige wat deze bron doet; schrijver een vergelijking in de objectieve representatie van het weer over de jaren heen. Ik vind de rode weergave ook niet mooi, krijg er stress van. Maar net zoals de klimaatwetenschappen is de psychologie daarachter ook gefundeerd.

Waar ik afhaak is het feit dat hij zegt dat de rode tekens niet terecht zijn “want dit is gewoon zomer.”
Het woordje gewoon stoort mij. Hoezo gewoon? Wat is er hetzelfde gebleven? Bronnen waarop deze persoon dat baseert. Het impliceert dat er iets normaals aan de gang is. Als je zo iets verkondigt, moet je ook bewijzen waarom. Dus nee, leuke vergelijking en aardig om te zien. Maar de rest vind ik ongefundeerd. En dag terwijl feit in de naam van de website zit.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:30

Danique ik wacht nog op een bron, dat het onderzoek wat ik hier vermelde, uit mijn duim gezogen is?
Anders is het slechts een loze stemmingmakerij bewering.
Dit is de tweede keer, dat ik om een bron vraag, zo moeilijk kan het toch niet zijn?

BigOne
Berichten: 38505
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 16:48

Waarschijnlijk zit je bij veel mensen inmiddels onder de foeiknop aangezien je elk topic weet te verkwanselen door ongefundeerde berichten te plaatsen.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:40

Terwijl ik naar een uitgedroogde herfstige boom in mijn tuin kijk zie ik de beelden uit Pakistan.
Afschuwelijk wat daar afspeelt. Zoveel water dat de marine op het land ingezet is.
30 Millioen mensen in vier provincies zijn betroffen betroffen (15% van het hele land), 300'000 huizen verdwenen of onbewoonbaar.
Dat is zoiets alsof je in 1 klap alle inwoners van Amsterdam, Rotterdam en den Haag in een crisisopvang zou moeten stoppen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:44

Hoevenkop een verlaagd CO2 zorgt voor ademhalingsprikkels. Dat doen mensen die hyperventileren. Ze ademen te veel waardoor het CO2 gehalte afneemt en het lichaam de zuurstof niet kan opnemen. het CO2 gehalte in de lucht is minder dan in ons lichaam.

Raineri
Berichten: 6309
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:35

Nah heb niemand op de foeilijst, teveel moeite.Maar geen zin in irrationele en niet-constructieve Ping Pong discussie waarbij er geen enkele transparantie in bronvermelding is.

Anyways, besteed m’n tijd en energie liever in feitelijke discussies

Sizzle, ja de moessons gaan steeds heftiger en onvoorspelbaarder worden. Deze man legt het goed uit. Dan nog de vraag wat het gaat doen met de luchtkwaliteit en volksgezondheid wanneer de samenstelling van de atmosfeer veranderd.
https://youtu.be/3PPfsr9Tfwc

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:50

Danieque_G verkondigt iets. Je beticht me van een leugen en heel kinderachtig kan je deze bewering niet eens staven.
En al die wetenschappers die zo in consent zijn, omdat het leuk betaald aan onderzoeken.
Maar wat stelt dan eigenlijk een nobelprijswinnaar in de Natuurkunde voor? Wereldwijd hebben 1200 wetenschappers verklaard, dat er geen klima-noodval is. De opwarming wordt door natuurllijke . De opwarming vind ook veel langzamer plaats als voorspelt was. CO2 is voedsel voor planten, en de basis van al het leven op aarde. De opwarming heeft de natuurlijke rampen niet erger gemaakt.

Wil iemand er meer over weten, dan kun je hier meer over vinden bij CLINTEL. Dit is een onafhankelijk fonds, die op het gebied van de klimaatverandering en de daarbij gehanteerde politiek bezig is. Deze werd in 2019 opgericht door professoor Guus Berkhout en de wetenschapsjournalis Marcel Crock.
Zal twee wetenschappers noemen uit Nederland, die deze verklaring hebben ondertekent.
Guus Berkhout, Dr. Cornelis Le pair.

Natuurlijk Danique ben je daar niet in geïnteresseerd. Net als virologen en functies die zich bezig houden,met hoe wij het klimaat beinvloeden, hebben geen bestaansrecht.

Raineri
Berichten: 6309
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:53

Dinopino, excuses als ik de verkeerde indruk wekte maar het was geen opening voor een discussie met je eigenlijk. Ik heb je al meerdere keren beantwoord met bronnen. Ik negeer je verder, save your breath.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:04

Natuurlijk hoef je niet op me te reageren. Moet jezelf weten. Jij verkondigt iets, en kan het niet aantonen. Moet jij weten. Ik dacht eigenlijk dat je mijn bericht niet meer las. Danique_G zuig jij het dan ook uit je duim?

Er wordt een hele politiek opgebouwd over het gevaar, dat de co2 verhoogd wordt. Misschien is hij eigenlijk wel te laag? Zou het juist beter zijn wanneer deze verhoogde tot een gezond niveau. Wanneer CO2 in de atmosfeer stijgt, die overigens slechts voor 4 procent uit CO2 bestaat. Maar CO2 is toch zwaarder dan lucht, dus hoe komt het dan in de atmosfeer? Vragen over vragen. Wanneer CO2 zo slecht is, waarom wordt er dan CO2 via pipelines naar de broeikassen gestuurd?
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 29-08-22 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:12

Sizzle schreef:
Terwijl ik naar een uitgedroogde herfstige boom in mijn tuin kijk zie ik de beelden uit Pakistan.
Afschuwelijk wat daar afspeelt. Zoveel water dat de marine op het land ingezet is.
30 Millioen mensen in vier provincies zijn betroffen betroffen (15% van het hele land), 300'000 huizen verdwenen of onbewoonbaar.
Dat is zoiets alsof je in 1 klap alle inwoners van Amsterdam, Rotterdam en den Haag in een crisisopvang zou moeten stoppen.

Zeestromingen zijn de oorzaak..hier een water tekort, aan de andere kant een overschot. Goede nieuws is dat dit geen (versnelde) klimaatverandering is, maar de beelden zijn inderdaad erg verdrietig. Wat een hoeveelheid water daar zeg.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:12

Vandaag weer in het nieuws; "Het ergste droogteseizoen in Europa in ruim 500 jaar"
https://www.nu.nl/klimaat/6219395/europ ... -jaar.html
De oogst van korrelmaïs, sojabonen en zonnebloemen in Europa schijnt al flink lager te zijn.
Dat belooft was voor de toekomst..
En dat scheepswrak in de Waal, wat apart zeg.

Overal waar je loopt is het ook zo absurt droog..

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:25

Dan hebben ze dus 500 jaar geleden ook al het klimaat beinvloed, de mensen?

Raineri
Berichten: 6309
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:07

Sunnda schreef:
Sizzle schreef:
Terwijl ik naar een uitgedroogde herfstige boom in mijn tuin kijk zie ik de beelden uit Pakistan.
Afschuwelijk wat daar afspeelt. Zoveel water dat de marine op het land ingezet is.
30 Millioen mensen in vier provincies zijn betroffen betroffen (15% van het hele land), 300'000 huizen verdwenen of onbewoonbaar.
Dat is zoiets alsof je in 1 klap alle inwoners van Amsterdam, Rotterdam en den Haag in een crisisopvang zou moeten stoppen.

Zeestromingen zijn de oorzaak..hier een water tekort, aan de andere kant een overschot. Goede nieuws is dat dit geen (versnelde) klimaatverandering is, maar de beelden zijn inderdaad erg verdrietig. Wat een hoeveelheid water daar zeg.


Hoe kom je daar precies bij sunnda? En dan doel ik op het feit dat het door zeestroming wordt veroorzaakt
Herman Russchenburg (in vorige post) legt het net wat anders uit namelijk.

Edit: beetje vaag verwoord

OleJon
Berichten: 2512
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:40

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is.
Laatst bijgewerkt door Dani op 01-09-22 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.