Klimaatverandering

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6313
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:47

Dinopino schreef:
Danique omdat jij geen andere wetenschappers kent, wil het niet zeggen dat ze er niet zijn. Deze worden echter van Twitter geweerd en ook van facebook.

Wat jij over ijstijden vind, vind ik weer niet zo interessant. Dat ik een gegronde mening moet hebben is toch echt onzin. Ik geef duidelijk mijn menig weer en zeg niet dat het de waarheid is. Vind het wel knap dat jij schijnbaar precies weet hoe de ijstijd is ontstaan, want met dat fenomeen zijn de wetenschappers nog steeds bezig.
De zin waarom denk ik daar een uitspraak over te kunnen doen,vind ik op zijn zachst gezegd wel apart.


Hé plaats eens een bron dan? Of namen? Er is letterlijk een wetenschappelijke consensus van klimaatwetenschappers van 99%. Snap je wat dat inhoud of niet?
Mening is prima, maar je pretendeert of je de waarheid kent maar het is je reinste nonsens wat je zegt. Je deelt onwaarheden en gezien het mijn beroep is mij bezig te houden met klimaatverandering vind ik er nogal wat van ja. Ik heb bronnen, maar nogmaals. Ik plaats al meerdere keren bronnen en heb het gevoel dat je het toch niet gaat lezen.

Tuurlijk weten we niet ALLES van glacialen en interglacialen, maar er is wel onomstotelijk bewijs dat het NIET gedreven is door de mens. (Inter)Glacialen door de draaiing van de aarde voornamelijk.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:51

Als het IJsselmeer droogvalt zullen er nog steeds mensen roepen dat het heel normaal is vast vaker voorkwam...

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:21

Arabesk schreef:
Als het IJsselmeer droogvalt zullen er nog steeds mensen roepen dat het heel normaal is vast vaker voorkwam...


Naja, is technisch gezien ook zo. Er zijn ook momenten geweest dat je met droge voeten naar Engeland kon of van Siberië naar Alaska.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:46

Ik geef duidelijk mijn menig weer en zeg niet dat het de waarheid is. Vind het wel knap dat jij schijnbaar precies weet hoe de ijstijd is ontstaan, want met dat fenomeen zijn de wetenschappers nog steeds bezig.

Danique deze tekst quote je van mij en zegt vervolgens dat ik pretendeer de waarheid te kennen.
Of het je werk is of wat anders, is voor jou een reden dat niemand anders ooit iets anders mag denken, want jij weet het. Lees mijn teksten nog eens door en lees hoe vaak ik het begeleid, met te zeggen dat het mijn mening is.
Nergens zeg ik dat ik de waarheid in pacht heb. Deze arrogantie laat ik graag aan anderen over.
Het klimaat veranderd en dat doet het altijd al, maar mijn mening is dat de mens daar geen invloed op heeft.

Raineri
Berichten: 6313
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:50

Anne_GTI schreef:
Arabesk schreef:
Als het IJsselmeer droogvalt zullen er nog steeds mensen roepen dat het heel normaal is vast vaker voorkwam...


Naja, is technisch gezien ook zo. Er zijn ook momenten geweest dat je met droge voeten naar Engeland kon of van Siberië naar Alaska.


Die verandering was er ook niet bepaald in 1 generatie. Wat Arabesk probeert te zeggen is dat men zaken rationaliseert om verantwoordelijkheid te ontwijken als een coping mechanism. Het feit dat deze redenering wordt gebruikt door mensen die pretenderen eigen onderzoek te doen weergeeft al perfect hoe irrationeel/arrogant wij zijn.

Raineri
Berichten: 6313
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:54

Dinopino schreef:
Ik geef duidelijk mijn menig weer en zeg niet dat het de waarheid is. Vind het wel knap dat jij schijnbaar precies weet hoe de ijstijd is ontstaan, want met dat fenomeen zijn de wetenschappers nog steeds bezig.

Danique deze tekst quote je van mij en zegt vervolgens dat ik pretendeer de waarheid te kennen.
Of het je werk is of wat anders, is voor jou een reden dat niemand anders ooit iets anders mag denken, want jij weet het. Lees mijn teksten nog eens door en lees hoe vaak ik het begeleid, met te zeggen dat het mijn mening is.
Nergens zeg ik dat ik de waarheid in pacht heb. Deze arrogantie laat ik graag aan anderen over.
Het klimaat veranderd en dat doet het altijd al, maar mijn mening is dat de mens daar geen invloed op heeft.


Dat raakt vooralsnog kant noch wal. What’s next? Jouw mening dat zwaartekracht niet bestaat?

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:58

Dinopino schreef:
Ik geef duidelijk mijn menig weer en zeg niet dat het de waarheid is. Vind het wel knap dat jij schijnbaar precies weet hoe de ijstijd is ontstaan, want met dat fenomeen zijn de wetenschappers nog steeds bezig.

Danique deze tekst quote je van mij en zegt vervolgens dat ik pretendeer de waarheid te kennen.
Of het je werk is of wat anders, is voor jou een reden dat niemand anders ooit iets anders mag denken, want jij weet het. Lees mijn teksten nog eens door en lees hoe vaak ik het begeleid, met te zeggen dat het mijn mening is.
Nergens zeg ik dat ik de waarheid in pacht heb. Deze arrogantie laat ik graag aan anderen over.
Het klimaat veranderd en dat doet het altijd al, maar mijn mening is dat de mens daar geen invloed op heeft.

Tijdpad.
In 200 jaar van A naar B of voorheen in 2000+ jaar

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:11

Tamary wat is je punt? De snelheid waarmee het veranderd is dus dan automatisch de oorzaak van de mens? Prima, daar geloof ik dus niet in.

Raineri
Berichten: 6313
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:18

Dinopino schreef:
Tamary wat is je punt? De snelheid waarmee het veranderd is dus dan automatisch de oorzaak van de mens? Prima, daar geloof ik dus niet in.


Nee dat maakt het niet “automatisch” de oorzaak van de mens. Dat is namelijk al lang en breed aangetoond dmv isotopen onderzoek

Voila

Danique_G schreef:
Ik zag hem weer voorbijkomen. “Klimaatverandering wordt niet veroorzaakt door menselijke activiteiten.” Nonsens. Dit is ooit door een wetenschapper die geen klimaatwetenschapper is in de wereld geholpen. Het is vrij eenvoudig te identificeren wat de herkomst is van CO2-emissies
https://www.climate.gov/news-features/c ... sed-humans

Hier een uitleg. Voor de liefhebber heb ik nog diepgaande onderzoeken hierover.
Climate.gov schreef:
In addition, fossil fuels are the only source of carbon consistent with the isotopic fingerprint of the carbon present in today’s atmosphere. That analysis indicates it must be coming from terrestrial plant matter, and it must be very, very old. These and other lines of evidence leave no doubt that fossil fuels are the primary source of the carbon dioxide building up in Earth’s atmosphere.


Ik las ook een uitspraak dat we tropisch weer hadden in 75 en 76. Weer is geen klimaat. Sterker nog, het wordt niet eens op dezelfde wijze gemeten.
[/quote]

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:22

Ik vind dat deze wel eens bij de smileys mag worden geplaatst Afbeelding

:=

Raineri
Berichten: 6313
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:33

8nnemiek schreef:
Ik vind dat deze wel eens bij de smileys mag worden geplaatst [ [url=m/34ZkWR.gif]Afbeelding[/url] ]

:=



Oh ergens wel mee eens, maar er zijn meer mensen die meelezen en ik denk dat het ook überhaupt goed is sommige hardnekkige mythes de wereld uit te helpen. Het is pas een troll als het je persoonlijk raakt en eerlijk, word er niet warm of koud van.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:37

Dat is ook waar. Ik bewonder je geduld!

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:41

Citaat:
Ik geef duidelijk mijn menig weer en zeg niet dat het de waarheid is
.

Ik ben van mening dat de mensheid niet bestaat en we enkel in een hologram leven.
Alles wat we zien is dus een illusie. We kunnen daarom dus gewoon verder de aarde kapot maken want die bestaat niet echt in die vorm zoals wij dat denken waar te nemen.

Of het waar is, doet er niet toe, is gewoon mijn mening.

Maar als het perse moet dan heb ik zelfs nog wel een bron ook.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:17

Begin eens met het lezen van de boeken van Jan Buisman. Erg interessant. Allerlei weer extremen over een veel langere periode.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:43

En dan zie je ook dat er sinds de vroegste periode in die boeken nooit eerder een periode is geweest waarin er op zo'n korte tijd zo enorm veel extremen zijn geweest dan de afgelopen 10/20/30 jaar.

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:57

Sizzle schreef:
Citaat:
Ik geef duidelijk mijn menig weer en zeg niet dat het de waarheid is
.

Ik ben van mening dat de mensheid niet bestaat en we enkel in een hologram leven.
Alles wat we zien is dus een illusie. We kunnen daarom dus gewoon verder de aarde kapot maken want die bestaat niet echt in die vorm zoals wij dat denken waar te nemen.

Of het waar is, doet er niet toe, is gewoon mijn mening.

Maar als het perse moet dan heb ik zelfs nog wel een bron ook.

Ik moest er echt even hardop om lachen! _O- Dank je wel daarvoor!

Ik was gisteren aan het wandelen in het bos en je ziet het gewoon al herfst worden... Het weer, de seizoenen, alles veranderd.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 01:48

8nnemiek schreef:
En dan zie je ook dat er sinds de vroegste periode in die boeken nooit eerder een periode is geweest waarin er op zo'n korte tijd zo enorm veel extremen zijn geweest dan de afgelopen 10/20/30 jaar.


Laatste 25 jaar van de 17e eeuw was extreem koud.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 06:18

De ‘Kleine IJstijd’, maar die temperaturen daalde zo geleidelijk dat het totaal niet vergelijkbaar is met de huidige klimaatverandering.
Die koude periode duurde van de 15e tot 19e eeuw.

Raineri
Berichten: 6313
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:10

Langer zelfs! De kleine ijstijd startte in de 13e eeuw tot ergens 19e eeuw. Men begint steeds meer te ontrafelen over de oorzaak van de kleine ijstijd. Er is een aanwijzing dat zeeijs een belangrijke rol hierin heeft gespeeld. Een stuk zeeijs is begin 1300 naar de Noord-Atlantische oceaan gedreven wat delen van Europa, zuid Amerika en China uit m’n hoofd flink heeft afgekoeld gedurende die tijd. Er is een aanname dat dit mogelijk is afgebroken van een ijsschots door een vulkaanuitbarsting. Dit is verrassend gezien er altijd werd gedacht dat ijs een gematigd effect had op klimaatverandering. Vraag mij vooral af wat er gebeurd als we doorgaan met het smelten van de poolkappen. Deze oorzaak is antropogeen en kan de kans op grillig weer nog meer versterken

https://scientias.nl/zee-ijs-was-mogeli ... e-ijstijd/

Popstra
Berichten: 13860
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:24

Gister was op tv dat dorpen in Frankrijk zonder drinkwater zitten. Komt niks meer uit de kraan door de aanhoudende droogte.
Ze worden niet geholpen door de overheid. Moeten zichzelf redden met flessenwater en de boeren pompen uit de meren om hun dieren te kunnen voorzien.

Macron heeft ,,klimaat,, niet zo hoog op zn agenda staan.

Raineri
Berichten: 6313
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:57

Popstra schreef:
Gister was op tv dat dorpen in Frankrijk zonder drinkwater zitten. Komt niks meer uit de kraan door de aanhoudende droogte.
Ze worden niet geholpen door de overheid. Moeten zichzelf redden met flessenwater en de boeren pompen uit de meren om hun dieren te kunnen voorzien.

Macron heeft ,,klimaat,, niet zo hoog op zn agenda staan.


Ik dacht dat burgemeesters/lokale “overheden” ook wel wat te zeggen hadden hierover? Of is het zo dat die onvoldoende kapitaal hebben echt slagkracht te hebben?

Ik denk nu bijvoorbeeld aan de burgemeester van Bordeaux die de stad meer autoluw wil maken en allerhande aanpassingen maakt momenteel aan de stad. Voorbeeld van een totaal andere categorie dan het probleem dat jij schetst, maar enkel om even wat meer gevoel erbij te krijgen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:04

Popstra schreef:
Gister was op tv dat dorpen in Frankrijk zonder drinkwater zitten. Komt niks meer uit de kraan door de aanhoudende droogte.
Ze worden niet geholpen door de overheid. Moeten zichzelf redden met flessenwater en de boeren pompen uit de meren om hun dieren te kunnen voorzien.

Klinkt heel erg als Manon des sources.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:13

Sizzle mooi commentaar, daar is niets tegen in te brengen. Het enig verschil met jullie, is dat ik juist NIET pretendeer de waarheid te weten. In de twintigste eeuw hebben we trouwens ook al een kleine ijstijd gehad. Dat is natuurlijk mijn mening.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:15

Het niet weten van de waarheid is niet hetzelfde als een onbegronde mening neerplompen die zeer onwaarschijnlijk te valideren is.

Roodvos

Berichten: 6726
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:40

Een paar strenge winters met sneeuw en ijs maken nog geen ijstijd.De Kleine IJstijd was volgens wetenschappers ook helemaal geen ijstijd:
https://klimaatveranda.nl/2017/09/18/de ... -kleintje/
Het was wel een koude(re) periode in Europa vergeleken met de Middeleeuwen en de periode erna.

Danique_G schreef:
[...] Vraag mij vooral af wat er gebeurd als we doorgaan met het smelten van de poolkappen. Deze oorzaak is antropogeen en kan de kans op grillig weer nog meer versterken

https://scientias.nl/zee-ijs-was-mogeli ... e-ijstijd/

Dit vraag ik mij ook af.
Ik heb ooit gelezen dat ons gematigde klimaat hier mede wordt bepaald door de warme golfstroom die langs Engeland komt:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... golfstroom
En dat tijdens de echte ijstijden het keerpunt van die warme golfstroom veel zuidelijker kwam te liggen (ik weet het niet, maar bijv. ter hoogte van Spanje) waardoor de ijskappen konden aangroeien.
Veel smeltwater zou dus juist ook die golfstroom kunnen verstoren waarmee we dus juist een ijstijd veroorzaken. Opwarming gevolgd door sterke afkoeling.
Het is een complex geheel in elk geval.