Klimaatverandering

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:05

Suzanne F. schreef:
Mars schreef:
Stoppen met maar aan blijven fokken, meer en meer mensen op een aarde plempen die het al veel te zwaar heeft. Wij mensen zijn een plaag, de aarde, natuur en de dieren die op uitsterven staan maken alleen een kans als ons aantal drastisch afneemt.

Buiten dat is het mij veruit een raadsel waarom je als weldenkend mens een kind zou willen uitpoepen met de staat van de wereld zoals deze nu is. Om maar te zwijgen over de onderlinge verhoudingen tussen al die mensen...


Nou 1 kind is het probleem niet. Maar mensen willen vaak enorme gezinnen of krijgen gewoon enorme gezinnen omdat ze geen anticonceptie gebruiken. Er zou wereldwijd vrij anticonceptie verkrijgbaar moeten zijn.
En als er dan toch een virusje moet ontsnappen ergens uit een lab, dan graag eentje die zorgt voor onvruchtbaarheid.


Welvaart is ook een héle goede geboortebeperking. Qua groei in geboortes krijgt men in Nederland iets van 1,6 kinderen gemiddeld. Dat is dus een daling, en dat zien we in meerdere landen met goede welvaart. Dus kort door de bocht gezien is investeren in (de juiste manier van) ontwikkelingshulp júist goed om de overbevolking tegen te gaan. Welvarende mensen kiezen over het algemeen niet voor meer dan 2 kinderen.

Janneke2

Berichten: 22930
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:07

Ik zet het persoonlijk ook niet op feestboek, maar ik maak me grote zorgen.

Om niet te zeggen: Klaas en ik hebben het bittere grapje dat we mainstream dreigen te worden. Eindelijk beginnen mensen wakker te worden: we hebben een nieuw klimaat. En dat is geen lolletje.

Al jaren vraag ik mij af 'zijn we nog op tijd? Kunnen we het tij nog keren?'
Waarschijnlijk kan het nog, maar is het wel alle hens aan dek.

En je kunt veel doen.
Werk aan je ecologische voetafdruk (van groenten van het seizoen, tot geen vliegreisjes en niet elk weekend met de trailer weg).

Voer de politieke druk op : belasting op vliegverkeer, aanpakken van Hoogovens (momenteel aka Tata) en KLM, etc.

Investeren in onze veenweides. (Veel veen verbrandt zachtjes, terwijl het veel kooldioxide kan vasthouden.)

En ik heb mijn 'spaar' geld geïnvesteerd in windmolens op zee en in zonnepanelen. (Dat levert ook financieel een aardige 'rente' op, maar dat is niet het belangrijkste.)

Ook kun je bijvoorbeeld je pensioenfonds oproepen om te desinvesteren in Shell en andere 'fossielen'.

En voor wie een eigen huis heeft: zonnepanelen op het dak, of anders dakisolatie dmv plantjes. Is ook reuze sociaal bij de volgende wolkbreuk: het houdt water vast.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-07-21 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:08

Idd, plastic is ook een probleem.
Eigenlijk was COVID een opluchting voor de aarde. De lucht werd velen malen minder vervuilt doordat we minder reisden.
Dát is een prima voorbeeld van hoe het moet. Lekker in je schulpje blijven zitten. Niet te ver reizen… Het begint bij jezelf. Je moet aan jezelf iets doen mocht je willen bijdragen. Maar dat kan je niet alleen.
Dus als iedereen iets voor het klimaat doet, wordt de wereld al een stukje schoner.
En dat betekent dan niet dat je elke maand naar een klimaat vergadering moet vliegen :+

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:17

Maar waarom zou je je niet druk kunnen maken en inzetten voor meerdere onderwerpen?

Ik vind mensenrechten en de omgang onderling echt belangrijk. Maar het welzijn van de aarde vind ik ook belangrijk. Ik ben 24, en heb nogal wat jaartjes te gaan op deze planeet, maar zoals de toekomst er nu uit ziet vind ik het dagelijks meer beangstigend dan dat ik er naar uit zie. Tja, ik snap dat als je wat ouder bent je al zoveel crisissen hebt meegemaakt en je eigenlijk denkt ach, het heeft toch weinig invloed op mij, maar er zijn veel mensen waar het wél invloed op gaat hebben.

Er zijn altijd overstromingen geweest, altijd bosbranden geweest. Het is ook niet iets nieuws dat er een gas of olielek is in de oceaan. Maar het is wel degelijk beïnvloed door de huidige staat van de aarde: deze gaan namelijk alleen maar heftiger en vaker voorkomen. Er is nu al sprake van globale hongersnood in de toekomst. Mensen zullen migreren wegens leefgebieden die nu onleefbaar worden. Een gedeelte van de Amazone neemt nu niet eens meer CO2 op. Maar zij werd wel de “longen van de aarde” genoemd.

Overbevolking is zeker een probleem, maar niet hét grote probleem waar wij nu onder zwikken. Dat is ook wel makkelijk om te zeggen in de westerse wereld, wanneer een gezin in arme landen bijvoorbeeld over het algemeen groter is dan een gezin in Nederland, maar het gezin in Nederland gemiddeld meer uitstoot heeft. Je kunt het niet enkel op overbevolking schuiven. Zeker, het is meer ethisch om geen of maar één kind te nemen, maar dat is niet het grote probleem.

Het probleem is de overconsumptie, de exploitatie van fossielstoffen, de luxe waarin wij leven. Al die vliegreisjes, de grote bedrijven die gas en oliën blijven winnen, het onnodige plasticverbruik. Je kan je hopeloos voelen en denken “het zal weinig verschil maken” maar ieder iets is een beetje en het heeft wel degelijk invloed. Treinreizen is bijvoorbeeld al een stuk verantwoordelijker dan met het vliegtuig (en het netwerk in Europa is super goed). Maar de grootste bedrijven hebben het vaak voor het zeggen. De gemiddelde mens is niet zozeer het grootste probleem.

Toch kun je kleine dingen blijven doen. Lokale producten kopen, bewuster eten (bijvoorbeeld mínder vleesconsumptie, en dan vooral rood vlees), plasticverbruik verminderen, vaker met de fiets of OV reizen, bewuster op zoek gaan naar producten die beter zijn voor het milieu en zelf onderzoek doen daar naar (want tegenwoordig wordt op vele dingen ‘eco’ geplakt, maar dat maakt het niet altijd ook beter). Vraag en aanbod.

Stoppen zullen we het niet meer doen. Er wordt ook al minstens 30 jaar voor gewaarschuwd door wetenschappers, dat punt zijn we nu wel voorbij. Maar we kunnen wel degelijk íets doen. However, het grootste probleem is toch echt de top. Rijkdom en macht. En het is niet het enige probleem, nee. De omgang tussen mensen is ook bagger. Maar toch blijf ik hoop houden. :) Ik denk echt dat wij wel een verandering kunnen treffen. Zoveel mogelijk streven naar een betere toekomst, op alle vlakken. Want eerlijk, voor vele van ons is dit wel onze toekomst imo en zeker relevant.

Roodvos

Berichten: 6726
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:29

Even relativeren. Je hebt het over giftige gassen. Alle gassen (en ook andere stoffen) zijn boven een bepaalde concentratie giftig. Bijvoorbeeld omdat er te weinig zuurstof aanwezig kan zijn waardoor je stikt. Koolmonoxide is een beruchte. Als de CO2-concentratie op dit moment giftig zou zijn stonden we niet meer overeind.

Daarnaast moet je (af)vragen wat de ecoloog bedoeld. Als het gaat om, waar we in NL goed in zijn, terug brengen van wenssoorten die een eeuw geleden al verdwenen zijn. Is dat, met of zonder klimaatverandering, wel realistisch?

Realiseer je ook dat klimaatverandering van alle tijden is. In de tijd van de dinosauriërs was het veel warmer op aarde dan nu. Ook zijn er meerdere ijstijden geweest waarbij een deel van de aarde verdwenen was onder een dikke laag ijs en het veel kouder was. Ik denk niet de er iemand in paniek is geraakt over klimaatverandering toen de ijskappen zich terug trokken en de mamoet uitstierf.

Wat we nu doen is de CO2 die in de tijd van de dinosauriërs is vastgelegd in organisch materiaal en in olie is veranderd weer terug brengen in de atmosfeer. In het meest extreme geval ontstaat weer het klimaat van miljoenen jaren geleden. Of we krijgen weer een ijstijd. De aarde kan daarmee om gaan, de mens wellicht niet.

Tot slot komt de aarde bij haar reis om de zon door stukken met meer, of minder, puin tussen aarde en zon. Dit heeft ook invloed op de hoeveelheid licht en warmte die de aarde bereikt en daarmee op het klimaat.

Zeg ik nu dat we niks moeten doen? Nee, zeker niet. Maar hou de kerk midden in het dorp.

Één van de meest eenvoudige manieren om bij te dragen aan het klimaat is consuminderen. Niet elke 2 jaar een nieuwe telefoon en elke 5 jaar een nieuw interieur. Rij een paar jaar langer door in je auto. En waarom kan je niet 20 jaar met dezelfde kerstballen doen?
En koop zoveel mogelijk lokale producten. Waarbij ik Europa voor het gemak even lokaal noem. Laat onzinnige Chinese troep in de winkel. Het is zo jammer van alle nutteloze verspilde bronnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:33

Suzanne F. schreef:
Mars schreef:
Stoppen met maar aan blijven fokken, meer en meer mensen op een aarde plempen die het al veel te zwaar heeft. Wij mensen zijn een plaag, de aarde, natuur en de dieren die op uitsterven staan maken alleen een kans als ons aantal drastisch afneemt.

Buiten dat is het mij veruit een raadsel waarom je als weldenkend mens een kind zou willen uitpoepen met de staat van de wereld zoals deze nu is. Om maar te zwijgen over de onderlinge verhoudingen tussen al die mensen...


Nou 1 kind is het probleem niet. Maar mensen willen vaak enorme gezinnen of krijgen gewoon enorme gezinnen omdat ze geen anticonceptie gebruiken. Er zou wereldwijd vrij anticonceptie verkrijgbaar moeten zijn.
En als er dan toch een virusje moet ontsnappen ergens uit een lab, dan graag eentje die zorgt voor onvruchtbaarheid.

Inferno *\o/*.

DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:34

IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik heb geen kinderen, en dat is waar het probleem zit, overbevolking.
Elke groen linkser die iets over een ander durft te zeggen dat ze niet goed genoeg doen voor het milieu maar zelf meer dan 1 kind hebben neem ik niet serieus.

Daarnaast de aarde heeft altijd een veranderend klimaat gehad, of wij dat nu versnellen?
Kan, maar dat is niet zeker.
Neemt niet weg dat we er een bende van maken.
Zeker de wegwerpmaatschappij waar wij nu in leven.
Maar ook ben ik voorstander van alles op dit moment electrisch gaan verplichten, dat is nog te vroeg.
Er word door de elektriciteitscentrales meer gas verstookt dan wanneer we het zelf zouden doen.
Het net zit steeds vol. En kapotte zonnepanelen worden op dezelfde manier bestempeld als asbest als het om opslag gaat. Zonnevelden moet per direct verboden worden, genoeg andere opties nog om ze te leggen.
En in andere landen mogen de mensen voor onze accu auto in slechte omstandigheden werken.

Dus ja ik denk er wel over.
Maar ik lig er niet wakker van en de Nederlandse maatregelen slaan nergens op, hier als een gek betalen voor zogenaamd milieuvriendelijk aan de andere kant van de wereld zetten ze nog kolencentrales neer. en flikkeren ze nog alles in zee.


De wetenschap is anders zeer zeker van het feit dat mensen de oorzaak zijn van een (veel te versnelde) klimaatverandering. Men wil het alleen niet onder ogen zien dus een argument dat ‘het klimaat uit zichzelf al verandert’ is lekker de kop in het zand steken, want je hoeft geen verantwoordelijkheid te nemen. Dus die enkele wetenschapper die dat niet zo ziet krijgt veel aanhang, wánt dat “bewijst” dat wij de oorzaak niet zijn. Dat de consensus verder is dat wij wél de oorzaak zijn schuiven mensen dan maar opzij.

Elektrisch is een goede ontwikkeling. Het is nog niet perfect maar er zitten veel mogelijkheden tot verbetering. Als elektrisch verplicht wordt is er ook meer incentive én geld om die mogelijkheden sneller uit te zoeken. Zo ook zonnepanelen. Het alternatief is erger en alles wat we beter kunnen doen zullen we beter móéten doen.

Wij hebben sowieso al gekozen voor een NOM woning: nul op de meter, dus in theorie zo duurzaam dat we niet méér gebruiken dan we qua energie zelf opwekken & volledig gasloos. In de praktijk is dat verbruik waarschijnlijk niet 0, maar het is op individueel niveau een stap in de goede richting en we willen straks kijken in hoeverre we dat wél naar nul kunnen brengen met energiezuinige producten en/of extra panelen en/of levensstijl aanpassen. Zodra ons budget het toelaat kiezen we ook voor een elektrische auto.

Is het perfect? Nee. Is het een stap in de goede richting? Ja.


Wij zitten in ons oude vrijstaande energie label F huis op 605m3 per jaar aan gasverbruik.
Betreft stroom leveren we meer dan we gebruiken door de panelen.

Maar mijn diesel word enorm belast, want ik ben erg slecht bezig :j
Maar het gekke ding gaat maar niet kapot, moet ik die dan maar weg gooien, omdat Nederland dat liever heeft maar dat het ding dan naar Afrika gaat en ze daar nog 10 jaar mee rijden denken we hier niet aan.

Nee het gaat hier in Nederland nergens over.
Gasleidingen niet meer gebruiken waar andere landen jaloers op zijn.
Nee, pas als we dat allemaal op een goede manier kunnen benutten, ja we zijn op de goede weg, maar we zijn er nog lang niet. Laat dan de gewone burger niet op enorme kosten jagen.
Tenminste niet voor wat noodzakelijk is. Die vliegvakantie mag 10 keer duurder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:35

Janneke2 schreef:
Ik zet het persoonlijk ook niet op feestboek, maar ik maak me grote zorgen.

Om niet te zeggen: Klaas en ik hebben het bittere grapje dat we mainstream dreigen te worden. Eindelijk beginnen mensen wakker te worden: we hebben een nieuw klimaat. En dat is geen lolletje.

Al jaren vraag ik mij af 'zijn we nog op tijd? Kunnen we het tij nog keren?'
Waarschijnlijk kan het nog, maar is het wel alle hens aan dek.

En je kunt veel doen.
Werk aan je ecologische voetafdruk (van groenten van het seizoen, tot geen vliegreisjes en niet elk weekend met de trailer weg).

Voer de politieke druk op : belasting op vliegverkeer, aanpakken van Hoogovens (momenteel aka Tata) en KLM, etc.

Investeren in onze veenweides. (Veel veen verbrandt zachtjes, terwijl het veel kooldioxide kan vasthouden.)

En ik heb mijn 'spaar' geld geïnvesteerd in windmolens op zee en in zonnepanelen. (Dat levert ook financieel een aardige 'rente' op, maar dat is niet het belangrijkste.)

Ook kun je bijvoorbeeld je pensioenfonds oproepen om te desinvesteren in Shell en andere 'fossielen'.

En voor wie een eigen huis heeft: zonnepanelen op het dak, of anders dakisolatie dmv plantjes. Is ook reuze sociaal bij de volgende wolkbreuk: het houdt water vast.

Zonnepanelen zijn heel milieuonvriendelijk om te produceren. Windmolens kunnen na gebruik niet hergebruikt worden en worden daarom in de grond gestopt.

Ik zet mijn geld op kernfusie :). En waterstof.

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:43


DuoPenotti

Berichten: 30156
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:47

In nederland wel, maar daar hebben we hier weinig aan als er meer mensen hier komen wonen.
En we hebben er weinig aan als er in andere landen niet echt gekeken word naar het aantal mensen.
We gaan de komende jaren van 8 naar 10 miljard. Terwijl het nu al niet meer kan....

Rennie89
Berichten: 37295
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:49

Ik woon volledig elektrisch, probeer altijd zuinig mogelijk te leven. Het enige waar ik niet op bespaar is douchen. Eet wel gewoon vlees enzo. Ik spaar wel al mijn plastic bakjes op en geef deze weg aan mensen die het goed kunnen gebruiken, weggooien doe ik niet snel. Ik heb nog geen kinderen, wil deze wel, maar daar heb je een juiste partner voor nodig :+

Ik denk niet dat het weer nu opeens drastisch veranderd is. Dit weer had je vroeger ook maar het valt nu op door de media. Ik denk wel dat wij veel invloed hebben op het klimaat maar dat dit al veel langer speelt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:30

Het was te verwachten dat ook over de klimaatverandering de nodige cynische complottheoriën het levenslicht zouden zien. Dat overheden het klimaat misbruiken om hun macht te vergroten en dat soort sh*t.
Dat het klimaat verandert door toedoen van de mens is inmiddels overduidelijk. Dat dit toch nog vrij massaal ontkend wordt, is geheel de menselijke aard eigen. Iets dat je niet aanstaat, ontkennen of er een draai aan geven die in jouw straatje past, maakt dat je het makkelijker naast je neer kunt leggen.

Ik weet niet of dit nog opgelost kan worden. Waarschijnlijk niet. De permafrost is aan het smelten en als dat gebeurt, komen er giga hoeveelheden CO2 en methaan vrij, waardoor het proces van opwarming nog meer in een stroomversnelling komt.
Eigenlijk hoop ik op een technologisch wonder, een briljante vinding die het mogelijk maakt CO2 af te vangen en/of de atmosfeer af te koelen. Maar of dat realistisch is ...
Ik ben in ieder geval blij dat ik zelf geen kinderen op de wereld heb gezet, maar ik maak me wel erg veel zorgen om de kinderen van anderen. Die hebben er niet om gevraagd op deze wereld gezet te worden, met zo'n treurigstemmend toekomstperspectief.

De mens(heid) beschikt echter wel over een enorm aanpassingsvermogen, ik denk daarom dat 'we' het nog heel lang uit kunnen houden. Alleen zullen we daarbij, vrees ik, onze natuurlijke leefomgeving daarbij volledig uitputten en opgebruiken, en zal het recht van de sterkste (=rijkste) steeds meer gelden.

Misschien hebben Bezos, Musk en Branson dan toch gelijk met hun idiote, geldverslindende privé-ruimtemissies, conform het citaat uit Interstellar: 'We're not meant to save the world, we're meant to leave it'.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:53

Askja schreef:
Eigenlijk hoop ik op een technologisch wonder, een briljante vinding die het mogelijk maakt CO2 af te vangen en/of de atmosfeer af te koelen. Maar of dat realistisch is ...

Om even hierop in te haken, ik heb toevallig recent zoiets gezien. Volgens mij was dat in Zuid Amerika... Ik zal eens kijken of ik dat apparaat nog terug kan vinden!

Raineri
Berichten: 6313
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:55

Roodvos schreef:
Even relativeren. Je hebt het over giftige gassen. Alle gassen (en ook andere stoffen) zijn boven een bepaalde concentratie giftig. Bijvoorbeeld omdat er te weinig zuurstof aanwezig kan zijn waardoor je stikt. Koolmonoxide is een beruchte. Als de CO2-concentratie op dit moment giftig zou zijn stonden we niet meer overeind.

Daarnaast moet je (af)vragen wat de ecoloog bedoeld. Als het gaat om, waar we in NL goed in zijn, terug brengen van wenssoorten die een eeuw geleden al verdwenen zijn. Is dat, met of zonder klimaatverandering, wel realistisch?

Realiseer je ook dat klimaatverandering van alle tijden is. In de tijd van de dinosauriërs was het veel warmer op aarde dan nu. Ook zijn er meerdere ijstijden geweest waarbij een deel van de aarde verdwenen was onder een dikke laag ijs en het veel kouder was. Ik denk niet de er iemand in paniek is geraakt over klimaatverandering toen de ijskappen zich terug trokken en de mamoet uitstierf.

Wat we nu doen is de CO2 die in de tijd van de dinosauriërs is vastgelegd in organisch materiaal en in olie is veranderd weer terug brengen in de atmosfeer. In het meest extreme geval ontstaat weer het klimaat van miljoenen jaren geleden. Of we krijgen weer een ijstijd. De aarde kan daarmee om gaan, de mens wellicht niet.

Tot slot komt de aarde bij haar reis om de zon door stukken met meer, of minder, puin tussen aarde en zon. Dit heeft ook invloed op de hoeveelheid licht en warmte die de aarde bereikt en daarmee op het klimaat.

Zeg ik nu dat we niks moeten doen? Nee, zeker niet. Maar hou de kerk midden in het dorp.

Één van de meest eenvoudige manieren om bij te dragen aan het klimaat is consuminderen. Niet elke 2 jaar een nieuwe telefoon en elke 5 jaar een nieuw interieur. Rij een paar jaar langer door in je auto. En waarom kan je niet 20 jaar met dezelfde kerstballen doen?
En koop zoveel mogelijk lokale producten. Waarbij ik Europa voor het gemak even lokaal noem. Laat onzinnige Chinese troep in de winkel. Het is zo jammer van alle nutteloze verspilde bronnen.



Je vergelijkt appels met peren, en je geeft het eigenlijk al zelf aan. Glacialen en interglacialen worden veroorzaakt de draaiing van de aarde om de zon. Deze klimaatverandering komt door toedoen van de mens (antropoceen). De oorzaak is dus anders.
Daarnaast: bepaalde gehaltes van broeikasgassen zijn wel degelijk giftig voor ons aangezien onze longen dan niet meer efficiënt functioneren. Er bestaat al voldoende bewijs om correlatie en causatie aan te tonen van gezondheidsklachten aan te tonen wanneer ze binnen x straal van een vliegveld wonen.

Roodvos

Berichten: 6726
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:06

_San87_ schreef:
Zonnepanelen zijn heel milieuonvriendelijk om te produceren. Windmolens kunnen na gebruik niet hergebruikt worden en worden daarom in de grond gestopt.

Ik zet mijn geld op kernfusie :). En waterstof.

Kernfusie, ja, daar hebben "we" het al 50 jaar over. En als dat vandaag zou lukken voor toepassing op grote schaal dan vrees ik dat we de komende 50 jaar bezig zijn met mensen overtuigen dat het toch echt in hun achtertuin moet.

En even nieuwsgierig hoor, maar hoe ga je waterstof maken zonder groene stroom van windmolens en zonnepanelen?
En voor de waterstof voorstanders: jullie weten dat dit leidt tot een verhoging van de NOx-emissie? NOx zorgt onder meer verzuring en vermesting en de stikstof depositie in Nederland is op dit moment de reden van boze boeren en stilgelegde bouwprojecten.

Roodvos

Berichten: 6726
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:13

Danique_G schreef:
Roodvos schreef:
Even relativeren. Je hebt het over giftige gassen. Alle gassen (en ook andere stoffen) zijn boven een bepaalde concentratie giftig. Bijvoorbeeld omdat er te weinig zuurstof aanwezig kan zijn waardoor je stikt. Koolmonoxide is een beruchte. Als de CO2-concentratie op dit moment giftig zou zijn stonden we niet meer overeind.

Daarnaast moet je (af)vragen wat de ecoloog bedoeld. Als het gaat om, waar we in NL goed in zijn, terug brengen van wenssoorten die een eeuw geleden al verdwenen zijn. Is dat, met of zonder klimaatverandering, wel realistisch?

Realiseer je ook dat klimaatverandering van alle tijden is. In de tijd van de dinosauriërs was het veel warmer op aarde dan nu. Ook zijn er meerdere ijstijden geweest waarbij een deel van de aarde verdwenen was onder een dikke laag ijs en het veel kouder was. Ik denk niet de er iemand in paniek is geraakt over klimaatverandering toen de ijskappen zich terug trokken en de mamoet uitstierf.

Wat we nu doen is de CO2 die in de tijd van de dinosauriërs is vastgelegd in organisch materiaal en in olie is veranderd weer terug brengen in de atmosfeer. In het meest extreme geval ontstaat weer het klimaat van miljoenen jaren geleden. Of we krijgen weer een ijstijd. De aarde kan daarmee om gaan, de mens wellicht niet.

Tot slot komt de aarde bij haar reis om de zon door stukken met meer, of minder, puin tussen aarde en zon. Dit heeft ook invloed op de hoeveelheid licht en warmte die de aarde bereikt en daarmee op het klimaat.

Zeg ik nu dat we niks moeten doen? Nee, zeker niet. Maar hou de kerk midden in het dorp.

Één van de meest eenvoudige manieren om bij te dragen aan het klimaat is consuminderen. Niet elke 2 jaar een nieuwe telefoon en elke 5 jaar een nieuw interieur. Rij een paar jaar langer door in je auto. En waarom kan je niet 20 jaar met dezelfde kerstballen doen?
En koop zoveel mogelijk lokale producten. Waarbij ik Europa voor het gemak even lokaal noem. Laat onzinnige Chinese troep in de winkel. Het is zo jammer van alle nutteloze verspilde bronnen.



Je vergelijkt appels met peren, en je geeft het eigenlijk al zelf aan. Glacialen en interglacialen worden veroorzaakt de draaiing van de aarde om de zon. Deze klimaatverandering komt door toedoen van de mens (antropoceen). De oorzaak is dus anders.
Daarnaast: bepaalde gehaltes van broeikasgassen zijn wel degelijk giftig voor ons aangezien onze longen dan niet meer efficiënt functioneren. Er bestaat al voldoende bewijs om correlatie en causatie aan te tonen van gezondheidsklachten aan te tonen wanneer ze binnen x straal van een vliegveld wonen.

Ik vergelijk helemaal niets volgens mij. Ook voor de mensheid was er al klimaatverandering, dat hoort bij de aarde.
Wij doen er nog een schepje/flinke schep bovenop. Daarom moeten we ook wat doen. Maar het is een utopie om te denken dat er geen verandering zal zijn.

Bij mij is giftig = dood. Wat jij benoemd noem ik schadelijk. TS gebruikt de term giftig, daar reageer ik op.

Uppojono

Berichten: 3639
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:17

Ik maak me ook enorm veel zorgen om de aarde, het voortbestaan van de mens. Ook ik ben het ermee eens dat er veel minder mensen zouden moeten zijn. Ik heb alleen dit inzicht pas met het ouder worden verkregen en heb nu ook twee kinderen op deze aardbol rondlopen. Vaak denk ik 'Was ik maar nooit aan kinderen begonnen', ondanks dat ik zielsveel van ze hou. Ik ben zo bang voor hun toekomst.
De aarde en de dieren zouden veel beter af zijn zonder de egoïstische mens.

Ibbel

Berichten: 49242
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:20

Thoriumkernreactoren schijnen wel een betere/veiligere optie te zijn.
Daarnaast zijn er wel wat ontwikkelingen om CO2 inderdaad weer 'terug te kraken' naar meervoudige ketens. Dat kon wel al, maar alleen bij enorm hoge temperaturen en onder hoge druk. Oxford heeft een katalysator ontwikkeld waarmee dat bij kamertemperatuur kan. Als er ook voor de enorme hoge druk iets gevonden kan worden én het kan opgeschaald worden, dan zou dat ook een oplossing kunnen zijn.

Maar voorlopig lijkt zon en wind om electriciteit op te wekken en daarmee evt waterstof te maken domweg het meest efficient én het meest betaalbaar. Ondanks het opruimprobleem.

En dat laatste is echt een lachtertje, windmolens en zonneparken moeten een 'opruimverplichting' opnemen in hun business case. Bij ons komt een klein zonnepark in de buurt, bouwkosten 4 miljoen, reservering voor opruimen over 25 jaar: 25.000 euro :+ Jaja... en gij geleuft da...

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:54

Ik maak er geen zorgen om.

Moeder aarde bestaat al miljoenen jaren en kent meerdere periodes van ijstijd en opwarming.
Een compleet normaal proces dus.

Daar gaan wij met zijn allen echt niets aan veranderen, nog niet een beetje.
Of we ermee kunnen dealen (lees: kunnen we er onder alle omstandigheden overleven) is natuurlijk de vraag. Maar ik denk dat we ons dan beter kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden dan krampachtig invloed proberen uit te oefenen.

Wat mij er bovendien enorm aan stoort, is dat het letterlijk alles mag kosten. Voor de normale burger dan wel te verstaan :\
Een ordinaire manier om geld uit je zak te kloppen en dat lukt uitstekend daar waar men in staat is de burgers en enorm schuldgevoel aan te praten.
Intussen maken de hoge heren van de EU nog dagelijks hun tripje tussen Strassbourg en Brussel, worden er "ruimtereisjes" gemaakt door vermogende zakenlui die elkaar proberen af te troeven de eerste te zijn en mogen grote producenten gewoon vervuilen.

Dus nee, ik doe er niet aan mee ;)

Anastasia24

Berichten: 2734
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:01

Vreselijk vind ik het. Al die uitlaat gassen voor de wereld kan simpelweg niet goed zijn. Bomen die gekapt worden, de oceaan vervuilen, ach ik word gek van de mensheid.
Voor mij ook een reden om al te zeggen; geen kinderen, er zijn al zo veel mensen op deze aarde... Daarnaast zou ik mijn kinderen niet in achter willen laten hier, met alle zorgen van dien. (Niet om een rotgevoel aan te praten naar mensen met kinderen hoor, mijn keuze uiteraard.)
Ik ben soms benieuwd naar hoe de wereld eruit had gezien als het de mens nooit had gekend..

Raineri
Berichten: 6313
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:05

Roodvos schreef:
Danique_G schreef:


Je vergelijkt appels met peren, en je geeft het eigenlijk al zelf aan. Glacialen en interglacialen worden veroorzaakt de draaiing van de aarde om de zon. Deze klimaatverandering komt door toedoen van de mens (antropoceen). De oorzaak is dus anders.
Daarnaast: bepaalde gehaltes van broeikasgassen zijn wel degelijk giftig voor ons aangezien onze longen dan niet meer efficiënt functioneren. Er bestaat al voldoende bewijs om correlatie en causatie aan te tonen van gezondheidsklachten aan te tonen wanneer ze binnen x straal van een vliegveld wonen.

Ik vergelijk helemaal niets volgens mij. Ook voor de mensheid was er al klimaatverandering, dat hoort bij de aarde.
Wij doen er nog een schepje/flinke schep bovenop. Daarom moeten we ook wat doen. Maar het is een utopie om te denken dat er geen verandering zal zijn.

Bij mij is giftig = dood. Wat jij benoemd noem ik schadelijk. TS gebruikt de term giftig, daar reageer ik op.


Het zal dodelijk zijn wanneer concentraties zullen toenemen. Sterker nog, er overlijden al mensen aan de gevolgen van die ziektes/symptomen.

Je noemt dat we de kerk in het midden van het dorp moeten houden. De invloed van de mens op de verandering is duizenden malen groter dan de draaiing van de aarde. Er is verandering maar daar zouden wij in 1 generatie niets van moeten merken. Zelfs niet in meerdere.

Niemand ontkent verandering, zit immers in het woord hè, klimaatverandering.

Fearn

Berichten: 4778
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 12:12

Mirranda schreef:
Ik maak er geen zorgen om.

Moeder aarde bestaat al miljoenen jaren en kent meerdere periodes van ijstijd en opwarming.
Een compleet normaal proces dus.

Daar gaan wij met zijn allen echt niets aan veranderen, nog niet een beetje.
Of we ermee kunnen dealen (lees: kunnen we er onder alle omstandigheden overleven) is natuurlijk de vraag. Maar ik denk dat we ons dan beter kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden dan krampachtig invloed proberen uit te oefenen.

Wat mij er bovendien enorm aan stoort, is dat het letterlijk alles mag kosten. Voor de normale burger dan wel te verstaan :
Een ordinaire manier om geld uit je zak te kloppen en dat lukt uitstekend daar waar men in staat is de burgers en enorm schuldgevoel aan te praten.
Intussen maken de hoge heren van de EU nog dagelijks hun tripje tussen Strassbourg en Brussel, worden er "ruimtereisjes" gemaakt door vermogende zakenlui die elkaar proberen af te troeven de eerste te zijn en mogen grote producenten gewoon vervuilen.

Dus nee, ik doe er niet aan mee ;)


N.a.v. een reactie als deze zou ik toch zeker aanraden om de documentaire van David Attenborough te kijken. Hier wordt uitgebreid uitleg gegeven en in beeld vertoond hoe mensen wel degelijk invloed hebben op het klimaat. Er is inderdaad altijd al klimaatverandering geweest, maar de specifieke vormen van klimaatverandering die de afgelopen 100-200 jaar hebben plaatsgevonden duidt zeer sterk op de aanwezigheid van de mens- en dan vooral met alle technologische ontwikkelingen die de afgelopen eeuw zo rap hebben plaatsgevonden.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Antropoceen

Er staat in deze link ook een uitgebreide uitleg hierover.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:14

Ibbel schreef:
Thoriumkernreactoren schijnen wel een betere/veiligere optie te zijn.
Daarnaast zijn er wel wat ontwikkelingen om CO2 inderdaad weer 'terug te kraken' naar meervoudige ketens. Dat kon wel al, maar alleen bij enorm hoge temperaturen en onder hoge druk. Oxford heeft een katalysator ontwikkeld waarmee dat bij kamertemperatuur kan. Als er ook voor de enorme hoge druk iets gevonden kan worden én het kan opgeschaald worden, dan zou dat ook een oplossing kunnen zijn.

Maar voorlopig lijkt zon en wind om electriciteit op te wekken en daarmee evt waterstof te maken domweg het meest efficient én het meest betaalbaar. Ondanks het opruimprobleem.

En dat laatste is echt een lachtertje, windmolens en zonneparken moeten een 'opruimverplichting' opnemen in hun business case. Bij ons komt een klein zonnepark in de buurt, bouwkosten 4 miljoen, reservering voor opruimen over 25 jaar: 25.000 euro :+ Jaja... en gij geleuft da...

Hoe zit dat dan met de productie van zonnepanelen :)? Ik zag laatst een indrukwekkende documentaire daarover, de grondstoffen voor de productie van zonnepanelen zijn vele malen meer schadelijk dan dat ze milieuwinst opleveren, daar kwam het op neer.

Tenzij er inmiddels een nieuwe techniekis om die panelen milieuvriendelijker te produceren? Dat weet ik niet.

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:20

Dit jaar viel Eearth Overshoot Day al op 29 juli. Het is de dag dat we met z'n allen op de wereld de grondstoffen die we voor het hele jaar tot onze beschikking hebben, hebben opgebruikt. En we moeten nog 5 maanden...
In mijn werk ben ik veel met duurzaamheid (in de bouw) bezig, maar het is een ingewikkeld puzzeltje. Denk aan de subsidies om duurzaamheidsmaatregelen in/om het huis te kunnen nemen: die worden inmiddels gekscherend VTWonen-subsidies genoemd. Want het is er misschien een beetje duurzamer, maar vooral strakker, nieuwer en mooier van geworden op zolder. Tja, op die manier...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:25

Mirranda schreef:
Ik maak er geen zorgen om.

Moeder aarde bestaat al miljoenen jaren en kent meerdere periodes van ijstijd en opwarming.
Een compleet normaal proces dus.

Daar gaan wij met zijn allen echt niets aan veranderen, nog niet een beetje.
Of we ermee kunnen dealen (lees: kunnen we er onder alle omstandigheden overleven) is natuurlijk de vraag. Maar ik denk dat we ons dan beter kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden dan krampachtig invloed proberen uit te oefenen.

Wat mij er bovendien enorm aan stoort, is dat het letterlijk alles mag kosten. Voor de normale burger dan wel te verstaan :
Een ordinaire manier om geld uit je zak te kloppen en dat lukt uitstekend daar waar men in staat is de burgers en enorm schuldgevoel aan te praten.
Intussen maken de hoge heren van de EU nog dagelijks hun tripje tussen Strassbourg en Brussel, worden er "ruimtereisjes" gemaakt door vermogende zakenlui die elkaar proberen af te troeven de eerste te zijn en mogen grote producenten gewoon vervuilen.

Dus nee, ik doe er niet aan mee ;)

Het is in dusverre een normaal proces, dat het al miljoenen jaren voorkomt. Correct. Echter is de verandering die nu in korte tijd plaatsvindt aan de invloed van de mens te wijten. Dat is wetenschappelijk al meermaals aangetoond, en dat ontkennen is behoorlijk dom. Je er geen zorgen over maken, dat is een keuze, en die kan ik ergens ook wel begrijpen.

Je laatste alinea, daar kan ik me wel in vinden. De rekening wordt bij de burger gelegd en dat vind ik ook niet eerlijk.

Ik denk dat we pas echt wat gaan merken, wanneer we stoppen met ons als konijnen voort te planten. Gelukkig draagt welvaart daar aan bij, het beter verspreiden van welvaart is dan ook een goede stap.