Klimaatverandering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:49

Dus omdat de wereld niet perfect is en anderen vervuilen is het oké dat iedereen dat blijft doen?

Gooi jij ook plastic flesjes in de rivier omdat ze dat in India ook doen?

Een betere wereld begint bij jezelf.

Telpeva

Berichten: 14749
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:47

8nnemiek schreef:
Een betere wereld begint bij jezelf.

:j +:)+
Volgens mij worden er nu ook wat dingen door elkaar gehaald, de auto laten staan, thermostaat een graadje lager zijn dacht ik meer kreten/tips tegen de momenteel zo hoge energieprijzen.

Koud douchen zie ik nu voor het eerst, geen idee waar dat dan vandaan komt.

Raineri
Berichten: 6246
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:51

Het bericht is sowieso ironisch. Eerst pretenderen ze dat het onzin is en geen zin heeft, daarna benoemen ze acties van individuele die veel impact hebben. Geloven ze nu wel of niet in (antropogene) klimaatverandering :Y)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:37

Vliegen is toch op zich niet heel goed voor t milieu / klimaat?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:17

Niet zo erg als windmolens.

Raineri
Berichten: 6246
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:19

Cer schreef:
Vliegen is toch op zich niet heel goed voor t milieu / klimaat?


Zou je denken :P
Maar vind het meer bijzonder dat dit uit een hoek komt waar er niet wordt gelooft in antropogene klimaatverandering maar ze wel vooraan staan anderen er de schuld van te geven

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:05


8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:11

Voor ons zou dat al behoorlijk vervelend zijn ja, maar ik ben vooral benieuwd wat zo'n stijging veroorzaakt op plekken waar nu nauwelijks getijden zijn. Eilanden kunnen dan bijna volledig onder de zeespiegel verdwijnen, en op heel wat plekken zullen stranden verdwijnen en de kust langzaam afbrokkelen omdat landen zonder getijden veel minder goed berekend zijn op hoog water dan wij in Nederland.

JudithGigi

Berichten: 4217
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:18

OleJon schreef:
[ [url=m/AWHePu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Of jij je je aan de wet wil houden, een fatsoenlijk persoon wil zijn want medemensen :roll:

> Elke dag worden er mensen vermoord.

> Er zijn mensen die op grote schaal fraude plegen

> Toekomstige azc's worden in de fik gestoken

Zoiets toch? Doe ik het goed?
Er zijn mensen die niet normaal met onze wereld om kunnen gaan, dus dan moet je zelf ook maar vervuilen? 8)7

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:16

Babootje die titel alleen al is om je kapot te lachen. De ijskappen smelten van Groenland. Zou zeggen werd tijd.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:26

Kennelijk is de droogte nu niet eens heel extreem, er zijn meer droge jaren geweest sinds 1900. Langer wordt het niet bijgehouden. 1976 wordt steeds genoemd. Toen was ik nog niet opgericht, dus dat is zeker meer dan een generatie terug.
En hoe nauwkeurig werd er voor 1960 gemeten?

https://www.weeronline.nl/nieuws/dit-wa ... -nederland

En de tijd dat wij tropische koraalriffen hadden met walvishaaien in Nederland mag van mij wel weer terugkomen. Dan hebben we inderdaad geen gasprobleem meer, want is het hier lekker warm zomer en winter. Maar ja, de wintersportliefhebbers hebben dan wel een probleem.

Klimaatverandering is meer dan de mens, de as van de aarde speelt ook een rol. Dat wordt nu vaak genegeerd, maar daardoor zijn er al vaker grote klimaatveranderingen geweest en ook nu verandert die aardas gewoon. Ik zeg niet dat de mens maar door moet gaan met alles wat ze nu doet, maar ik denk wel degelijk dat we echt ons niet hoeven gaan beperken tot niet meer vliegen, hoge belastingen, geen vlees meer eten, enz. Maar een beetje minder vlees kan best.
https://www.newscientist.nl/nieuws/waar ... e-schuift/

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de ... gle.com%2F

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abb8677

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:40

Niet heel extreem? Heb je het artikel niet gelezen??
"Opvallend is dat wij de laatste jaren vaker te maken hebben gehad met droogte. Zo hebben we sinds 2017 nu inmiddels vier jaren gehad met periodes van extreme droogte in zes jaar tijd."

En dat artikel is een maand oud. Inmiddels is de droogte dit jaar al naar de 300ml opgelopen: https://www.weer.nl/nieuws/2022/neersla ... millimeter

Als je warm weer wil dat moet je verhuizen. Wil je echt niet snappen dat zo'n warmte in Nederland de wereld nagenoeg onleefbaar maakt?

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:46

Die tropische koraalriffen zie je dan waarschijnlijk ergens in Haarlem of zo. Ik denk niet dat NL op dat punt van de klimaatverandering nog zichtbaar is :D

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:54

Snorkelen naar koraalriffen op de dam :')

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:07

Maar Germie niemand zegt dat klimaatverandering enkel en alleen aan de mens is toe te schrijven? Dat van bijv. de as wordt helemaal niet 'vaak genegeerd'.
Enkel de hoge versnelde mate waarin dat gebeurt is door de mens veroorzaakt. Door die versnelling kan de natuur veel lastiger bijbenen en krijg je sneller extremere situaties.

Dat het tropische klimaat voor jou persoonlijk wel fijn lijkt is een egoistisch standpunt. Dat klimaat komt met heel veel problemen (denk aan de droogte, overstromingen, etc) zowel in Nederland als internationaal.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:15

IMANDRA schreef:
Maar Germie niemand zegt dat klimaatverandering enkel en alleen aan de mens is toe te schrijven? Dat van bijv. de as wordt helemaal niet 'vaak genegeerd'.
Enkel de hoge versnelde mate waarin dat gebeurt is door de mens veroorzaakt. Door die versnelling kan de natuur veel lastiger bijbenen en krijg je sneller extremere situaties.

Dat het tropische klimaat voor jou persoonlijk wel fijn lijkt is een egoistisch standpunt. Dat klimaat komt met heel veel problemen (denk aan de droogte, overstromingen, etc) zowel in Nederland als internationaal.

Ooit stierf ineens een mensenras uit door een plotselinge verandering van de as. Dus ook dat is zelfs niet nieuw.
Blij word je er niet van, maar er wat aan doen kan ook niet. Dan moet je gewoon nemen wat je nemen kunt.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:20

Welk mensenras bedoel je Germie?

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:23

germie schreef:
IMANDRA schreef:
Maar Germie niemand zegt dat klimaatverandering enkel en alleen aan de mens is toe te schrijven? Dat van bijv. de as wordt helemaal niet 'vaak genegeerd'.
Enkel de hoge versnelde mate waarin dat gebeurt is door de mens veroorzaakt. Door die versnelling kan de natuur veel lastiger bijbenen en krijg je sneller extremere situaties.

Dat het tropische klimaat voor jou persoonlijk wel fijn lijkt is een egoistisch standpunt. Dat klimaat komt met heel veel problemen (denk aan de droogte, overstromingen, etc) zowel in Nederland als internationaal.

Ooit stierf ineens een mensenras uit door een plotselinge verandering van de as. Dus ook dat is zelfs niet nieuw.
Blij word je er niet van, maar er wat aan doen kan ook niet. Dan moet je gewoon nemen wat je nemen kunt.



Dus?

De huidige problematiek is door mensen zo gekomen, door mensen zo versneld.
Dat betekent ook dat als we die menselijke invloed beperken of zelfs omdraaien, we die versnelling in kunnen perken.

Daar draait het hele parijs akkoord en alle klimaatmaatregelen om. Verlangzamen zodat de extremen vermeden worden, niet het hele klimaatverandering voorkomen.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:26


germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:27

BigOne schreef:
Welk mensenras bedoel je Germie?

ging om dieren, foutje van mij, maar het gaat om de true polar wander. Ineens een plotselinge klimaatverandering en dus stierven er beesten en veranderde het klimaat. Google er maar eens op.
En dat had geen menselijke invloed.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:33

Dat er ooit een ding is geweest waardoor dieren uitstorven zonder menselijke invloed wil niet zeggen dat dit nu weer zo is. Zijn compleet verschillende events.

Uit Cer's link:
Citaat:
Voor alle duidelijkheid, deze recente bewegingen zijn niet de oorzaak van de klimaatverandering waarmee we nu te maken hebben. Die is het gevolg van het feit dat mensen continu broeikassen uitstoten in de atmosfeer. Daarnaast is de omvang van de verschuiving tijdens de Jura, en zelfs de vraag of true polar wander echt bestaat, nog steeds onderwerp van discussie.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:39

Dat is weer zo'n politiek correcte en gewenste zin. Het is gewoon een combinatie van alles, echt niet alleen de mens.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:42

germie schreef:
Dat is weer zo'n politiek correcte en gewenste zin. Het is gewoon een combinatie van alles, echt niet alleen de mens.


Dat zeg ik ook.
Maar de (grote) invloed van de mens kunnen we dus wél beperken.

Waar heb jij iemand horen zeggen dat de mens de enige oorzaak is?

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:09

Even een omaatjes opmerking.
'Dat is zo'n gewenste zin' - ja mijn kind, ik had het ook heel graag allemaal anders gezien, maar de lieverkoekjes worden niet meer gebakken...

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:04

Germie hoe heeft de mens dan invloed op de klimaatverandering. Met CO2 lijkt me een onmogelijk iets, tenzij ze het met raketten in de atmosfeer schieten.