Klimaatverandering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:52

Ibbel schreef:
Gelukkig is de bokt-populatie absoluut geen realistische representatie van de Nederlandse bevolking.

Maar voor wie klimaatverandering ontkent is idd het argument "de olie raakt domweg op" een argument dat écht niet de ontkennen valt. Ik heb het mijn gemeente en de RES-stuurgroep ook al geadviseerd. Noem het geen opwarming van de aarde, gebruik liever "we hebben straks geen benzine en aardgas meer dus er MOET wat anders komen". Als je mensen vertelt dat de auto straks niet meer rijdt en je in de winter in een steenkoud huis zit wordt het opeens wél belangrijk.

Wat betreft zonneparken: er wordt (helaas) door alle overheden geroepen dat niet alle daken geschikt zijn. Het argument "dan maak je ze maar geschikt" wil nog niet erg doordringen.
Ook is het schandalig dat het (nog) niet te verplichten is om nieuwbouw industrieloodsen met zonnepanelen te laten bouwen.

Maar als laatste (en ergste): ons hele electriciteitsnetwerk is op dit moment totaal niet toegespitst op het verwerken van (veel) piekopwek en veel daken kúnnen niet worden aangesloten, al zou men willen. Zonneparken worden gebouwd waar wél netcapaciteit is.


Dat argument van de olie hoorde ik al toen ik klein was. In 2020 zou de olie op zijn.

Er is ontzettend veel olie op de aarde, wij krijgen dat echt niet zomaar op.

Er is niets schandaligs aan om nieuwbouwloodsen niet te verplichten om zonnepanelen te leggen. Een heleboel constructies zijn er niet geschikt voor. Als de bouw 2x zo duur gaat worden voor een paar niet rendabele zonnedaken help je je eigen ondernemers de vernieling in.

Op dit moment worden heel veel particulier zonneinstallaties automatisch uitgeschakeld bij veel zon. We kunnen dat helemaal niet verwerken, opslaan of transporteren.

Overheden gebruiken de groene agenda om van alles te verplichten of te belasten. De wil om zuiniger/schoner te gaan stimuleren is er helemaal niet. Natuurlijk hebben ze er allemaal de mond vol van, in de praktijk zijn alleen de hele grote bedrijven degene die de subsidies pakken en er flink beter van worden.

We moeten allemaal van het gas af met gigantische investeringen. Voor veel mensen niet te betalen zonder grote schulden. Kijk voor de grap eens hoeveel gas de huishoudens nu daadwerkelijk verbruiken. We produceren op grote schaal kunstmest, hiervoor is ontzettend veel gas nodig. We hebben een heleboel dierlijke mest maar dat mag weer niet gebruikt worden… dat moeten we exporteren naar andere landen.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:59

boeflover schreef:
Ik heb me afgelopen week aangemeld als "woning ambassadeur"; waarbij je bij andere mensen langs gaat om samen te kijken hoe hun huis verduurzaamd kan worden. Ik ben nog niet helemaal zeker of ik dit ga doen, het is nl. wel echt technisch, maar het doel vind ik wel erg fijn en geeft mij toch het idee dat je echt helpt om te verduurzamen.
En verder ga ik af en toe eens plastic rapen.

Bij jou in Zeeland?
Heb je al eens bij Delta gevraagd of ze wel zitten te wachten op al die PV-panelen die jij moet gaan adviseren?
De netwerkbedrijven weten nu al niet waar ze de capaciteit vandaan moeten halen om aan de vraag te voldoen; ga jij de vraag opdrijven (gechargeerd).

De netwerkbedrijven hebben er intussen zelfs een term voor: maakbaarheid!
Dat de energietransitie er gaat komen, is voor mij geen discussie. Dat daar een heleboel meer aan vast hangt dan hier geschreven wordt; heb ik beeld bij. Maar laat de milieuterroristen ophouden met alles op de spits drijven en hun poten uit de mouwen steken voor die "maakbaarheid"!
Wat zij allemaal gerealiseerd willen hebben, dat is simpelweg niet uitvoerbaar. Die gasten hebben totaal geen idee wat de doorlooptijd van dergelijke ontwikkelingen is.
Daarbij is de techniek een ding, maar voordat je wet- en regelgeving aangepast hebt om die nieuwe technieken toe te mogen passen, ben je een halve generatie verder!

Begin hier eens: https://www.kiwa.com/nl/nl/themas/energ ... rstofhuis/
Laatst bijgewerkt door ikke op 01-08-21 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:01

boeflover schreef:
hier nog iemand die zich hier wel druk over maakt. ik probeer mijn druk zijn ook wel om te zetten in daden.
we wonen inmiddels energieneutraal, we proberen op te letten om voedsel uit Europa te eten en zo veel mogelijk uit het seizoen. Ik koop steeds meer lokaal en bestel nauwelijks meer online. Al jaren ben ik niet meer van de consumptiemaatschappij en vervang alleen zaken als het kapot of versleten is.
Bizar is dat je soms wordt "gedwongen" om iets nieuw te kopen; mijn oude Apple TV werkte laatst niet meer met Netflix en Videoland.. Was niks mis mee maar ze stopte gewoon met ondersteunen.. Dan moet je dus óf je abonnement stoppen, of een nieuwe ontvanger kopen. Daar baal ik dan wel van.

Ik heb me afgelopen week aangemeld als "woning ambassadeur"; waarbij je bij andere mensen langs gaat om samen te kijken hoe hun huis verduurzaamd kan worden. Ik ben nog niet helemaal zeker of ik dit ga doen, het is nl. wel echt technisch, maar het doel vind ik wel erg fijn en geeft mij toch het idee dat je echt helpt om te verduurzamen.
En verder ga ik af en toe eens plastic rapen.

Ik ben dan iemand die zich er niet zo druk om maakt.
Maar gniffel dan eigenlijk wel om jou bericht.

We wonen niet energie neutraal, maar ons oude vrijstaande energie label F huis op 605m3 per jaar aan gas wil ik niet slecht noemen.
Elektrisch hebben we panelen voor.

Wij eten sowieso meest van seizoen en liefst uit Nederland. Niet om het milieu.
Online bedrijven worden ook niet rijk van mij.
Netflix en videoland doen we niet aan, zal onze tv vast ook al lang niet meer kunnen, dus hoeven we ook niet weg te gooien of te veranderen. Ook een gsm gaat mee totdat hij het niet meer doet. Geen abonnementen waar je elke 2 jaar een goede telefoon in de kast gooit.
Consumptiemaatschappij heb ik nooit aan meegedaan, niet voor het milieu maar gewoon zonde. Wat je nodig hebt prima maar meer niet.

Nou een ambassadeur zou ik eerder de hond op af sturen met zijn gezwam, of die komt hier de dakisolatie even zelf betalen.
Met ons verbruik krijgen we dat nooit terug.
En dat is wat me vaak wel enorm stoort, mensen wijzen erg graag, maar die hebben de laatste jaren ineens het licht gezien en verbrassen uiteindelijk nog een hoop meer spullen dat diverse, vaak de oudere, nooit gebruikt hebben.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:03

Misschien een domme vraag, maar wat is er eigenlijk met de magneetmotor?
En inderdaad Robert45 en wordt ons gewoon verteld dat er geen olie meer is en we moeten het maar geloven. Ook de overbevolking mogen we gewoon slikken. En te denken dat de mens in staat is het klimaat te beinvloeden, is ook een utopie. Door dit allemaal door te drammen kunnen ze allerlei maatregelen nemen, onder het mom van de klimaatverandering.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:10

ikke schreef:
boeflover schreef:
Ik heb me afgelopen week aangemeld als "woning ambassadeur"; waarbij je bij andere mensen langs gaat om samen te kijken hoe hun huis verduurzaamd kan worden. Ik ben nog niet helemaal zeker of ik dit ga doen, het is nl. wel echt technisch, maar het doel vind ik wel erg fijn en geeft mij toch het idee dat je echt helpt om te verduurzamen.
En verder ga ik af en toe eens plastic rapen.

Bij jou in Zeeland?
Heb je al eens bij Delta gevraagd of ze wel zitten te wachten op al die PV-panelen die jij moet gaan adviseren?
De netwerkbedrijven weten nu al niet waar ze de capaciteit vandaan moeten halen om aan de vraag te voldoen; ga jij de vraag opdrijven (gechargeerd).

De netwerkbedrijven hebben er intussen zelfs een term voor: maakbaarheid!
Dat de energietransitie er gaat komen, is voor mij geen discussie. Dat daar een heleboel meer aan vast hangt dan hier geschreven wordt; heb ik beeld bij. Maar laat de milieuterroristen ophouden met alles op de spits drijven en hun poten uit de mouwen steken voor die "maakbaarheid"!
Wat zij allemaal gerealiseerd willen hebben, dat is simpelweg niet uitvoerbaar. Die gasten hebben totaal geen idee wat de doorlooptijd van dergelijke ontwikkelingen is.
Daarbij is de techniek een ding, maar voordat je wet- en regelgeving aangepast hebt om die nieuwe technieken toe te mogen passen, ben je een halve generatie verder!

Begin hier eens: https://www.kiwa.com/nl/nl/themas/energ ... rstofhuis/


och gelukkig sieren ze het zeeuwse landschap met die prachtige 380KV installatie om stroom aan België en Duitslang te kunnen leveren.. Die ook gewoon ondergronds had kunnen liggen als ze aan de huidige stand der techniek mee willen gaan, maar dat koste te veel dus maar 100 jaar landschapsvervuiling.
Voor mij hoeven er echt niet overal zonnepanelen te komen, er zijn zoveel meer manieren om te verduurzamen, panelen is een optie maar niet de enige.
en DuoPenotti, gelukkig is het op uitnodiging van de mensen zelf dat je langs gaat. Het is geen nieuwe Jehova groep ;)

DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:11

haha, oke dat scheelt alweer :D

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:12

Dinopino schreef:
Misschien een domme vraag, maar wat is er eigenlijk met de magneetmotor?

Leg eens uit dan?

Of is dat net zoiets doms als er enige tijd geleden op het journaal was dat ze energie uit de grond haalden door er een koper en zink staaf in te stoppen.
:?

Elektriciteitsleer derde klas LTS: neem een koperstaaf, zinkstaaf, bak zout water: je hebt een batterij van 1,5volt. Dat was een van de allereerste proeven die we op school moesten doen.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:21

Je kunt je er wel druk om maken, en dat doe ik ook, maar het heeft toch geen zin. Het is al te laat. Zelfs als we morgen met de héle wereld opeens overgaan op zonnepanelen, stoppen met cruiseschepen, vliegen etc. zijn er een hele hoop klimaatveranderingen al niet meer terug te draaien.

Covid-19 was dé kans voor ons als mensheid om de resetknop in te drukken; zoveel mogelijk ouderen en zwakkeren laten sterven zodat een kleinere, gezonde populatie verder kon gaan. Maar nee, die kans hebben we met zijn allen rijkelijk verkloot. En over een paar maanden als iedereen gevaccineerd is en de wereld weer open gaat, hebben we dat CO2 pauzetje zó weer ingehaald. :)

Het enige wat je kunt doen is geen kinderen nemen en met volle teugen genieten van de natuur die we nu nog hebben, want over 50 jaar bestaat de wereld niet meer zoals we hem nu kennen.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:24

topsylover schreef:
Je kunt je er wel druk om maken, en dat doe ik ook, maar het heeft toch geen zin. Het is al te laat. Zelfs als we morgen met de héle wereld opeens overgaan op zonnepanelen, stoppen met cruiseschepen, vliegen etc. zijn er een hele hoop klimaatveranderingen al niet meer terug te draaien.

Covid-19 was dé kans voor ons als mensheid om de resetknop in te drukken; zoveel mogelijk ouderen en zwakkeren laten sterven zodat een kleinere, gezonde populatie verder kon gaan. Maar nee, die kans hebben we met zijn allen rijkelijk verkloot. En over een paar maanden als iedereen gevaccineerd is en de wereld weer open gaat, hebben we dat CO2 pauzetje zó weer ingehaald. :)

Het enige wat je kunt doen is geen kinderen nemen en met volle teugen genieten van de natuur die we nu nog hebben, want over 50 jaar bestaat de wereld niet meer zoals we hem nu kennen.

Ach, de wereld van 50 jaar geleden bestaat ook niet meer en of ik dat nou zo erg vind........

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:28

Eens met Topsy. Klinkt hard maar zo is het wel. Als je zelf iets aan de klimaatverandering en bescherming van de aarde wilt doen dan doe je het voor je eigen gemoedsrust (aan mij heeft het in ieder geval niet gelegen, ik heb er alles aan gedaan). Maar de aarde valt niet meer te redden denk ik. Ik denk dat als ik oud en bejaard ben ik terugkijk op een verwoeste wereld.

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:38

Suzanne F. schreef:
Eens met Topsy. Klinkt hard maar zo is het wel. Als je zelf iets aan de klimaatverandering en bescherming van de aarde wilt doen dan doe je het voor je eigen gemoedsrust (aan mij heeft het in ieder geval niet gelegen, ik heb er alles aan gedaan). Maar de aarde valt niet meer te redden denk ik. Ik denk dat als ik oud en bejaard ben ik terugkijk op een verwoeste wereld.


Ik ben het helemaal met je eens. Ik denk dat we de "point of no return" al een tijd geleden bereikt hebben.
Als je ziet wat er aan CO2 uitstoot werkelijk de lucht in gaat in Siberie als gevolg van bosbranden en hittegolven (38 graden boven de poolcirkel) die jaarlijks erger worden zodat zelfs de permafrost aan het ontdooien is (hetgeen ook weer extra CO2 uitstoot geeft) dat weet je ook dat "van het gas af en alles elektrisch" in de EU als dat al haalbaar is ons niet meer gaat helpen. Het is een vicieuze niet te doorbreken cirkel naar beneden.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:48

In de natuur is er geen "point of no return" de natuur gaat gewoon verder, ook als de mens zichzelf om zeep geholpen heeft.

Het probleem in deze is de mens en dat moet ie zelf oplossen. De natuur regelt de rest wel, met Covid of iets anders......

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:49

Ik ben iets positiever als jij daarin Babootje. Het point of no return is denk ik ook al bereikt en over 50 jaar is de wereld anders als nu. Maar dat we daar niets aan kunnen doen denk ik anders over, ik denk dat als we achterover blijven leunen dat het nog erger zal zijn als wanneer we wel in actie komen.

Een mooie actie bv vind ik deze https://meerbomen.nu/
Deze organisatie wil eind vh jaar zaailingen uit bossen halen en op een andere locatie planten waar ze meer/sneller de kans krijgen te groeien, en daarmee de aarde vergroenen. Een simpele stap die enkel een dag arbeid kost, en denk ik wel degelijk iets toevoegt aan de aarde. Iedere druppel is onderdeel van een bepaald resultaat, dus ook die ene tuin die een stoeptegel eruit haalt voor een plantje en daarmee de insecten helpt.

DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:54

Betreft bomen, schiet me te binnen

Ik zie regelmatig van die bossen staan met oude naaldbomen.
Bovenin nog wat groen onder niet.
Staan erg dicht op elkaar, onder veel schaduw dus wat daar staat wil ook niet echt groeien.

In mijn vroeger werd er dagelijks in de bossen gewerkt.
Oude bomen er uit zodat jonge weer plaats kregen.
Onder het mom bezuinigingen beter voor het milieu lieten ze daarna voortaan alles liggen.
Kijk ik begrijp dat wat laten liggen goed is voor het bodemleven en plantjes/ schimmels die op oud hout groeien.
Maar die dennenbomen die op zijn laten staan zie ik toch echt niet als goed. Neem aan dat die ook amper zuurstof meer produceren.
Waarom word daar niets aan gedaan? Is daar wel een gegronde reden voor?

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:05

DuoPenotti schreef:
Betreft bomen, schiet me te binnen

Ik zie regelmatig van die bossen staan met oude naaldbomen.
Bovenin nog wat groen onder niet.
Staan erg dicht op elkaar, onder veel schaduw dus wat daar staat wil ook niet echt groeien.

In mijn vroeger werd er dagelijks in de bossen gewerkt.
Oude bomen er uit zodat jonge weer plaats kregen.
Onder het mom bezuinigingen beter voor het milieu lieten ze daarna voortaan alles liggen.
Kijk ik begrijp dat wat laten liggen goed is voor het bodemleven en plantjes/ schimmels die op oud hout groeien.
Maar die dennenbomen die op zijn laten staan zie ik toch echt niet als goed. Neem aan dat die ook amper zuurstof meer produceren.
Waarom word daar niets aan gedaan? Is daar wel een gegronde reden voor?


Meestal worden bossen eens in de zoveel jaren uitgedund. Niet elk bos want het is ook weer afhankelijk van wie de eigenaar is.

Bossen die eens in de zoveel jaar goed uitgedund worden geven daarna weer een hoop hergroei en groen.

Sommige stukken worden bewust niet gekapt. Hier in Drenthe hebben we bv nog enkele stukken Oerbos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:29

Ibbel schreef:
Maar voor wie klimaatverandering ontkent is idd het argument "de olie raakt domweg op" een argument dat écht niet de ontkennen valt.

En voor dit soort humor lees ik op bokt!

Komt dit voort uit de "peak oil" theorie uit 1956? Die theorie heeft het er echter nooit over dat olie "domweg op raakt", slechts dat de productie zal gaan afnemen na een (on-) bepaalde piek. Hieronder even de productie van olie sinds 1965:

Afbeelding

Als de vraag sneller toeneemt dan het aanbod, of het aanbod zelf zal afnemen bij een geven vraag, dan zal de prijs simpelweg toenemen. En die prijs blijft toenemen tot er alternatieve energiebronnen goedkoper zijn. Op dat moment schakelen we om. Het laatste beetje olie (wat miljarden vaten zal zijn) zal nooit gewonnen worden omdat het economisch niet rendabel is. Olie zal dus "domweg" nooit op raken.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:41

Babootje schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Ik denk dat we de "point of no return" al een tijd geleden bereikt hebben.
Als je ziet wat er aan CO2 uitstoot werkelijk de lucht in gaat in Siberie als gevolg van bosbranden en hittegolven (38 graden boven de poolcirkel) die jaarlijks erger worden zodat zelfs de permafrost aan het ontdooien is (hetgeen ook weer extra CO2 uitstoot geeft) dat weet je ook dat "van het gas af en alles elektrisch" in de EU als dat al haalbaar is ons niet meer gaat helpen. Het is een vicieuze niet te doorbreken cirkel naar beneden.

Daar ben ik ook bang voor inderdaad.
Maar het is zo jammer dat er veel mensen zijn die dit argument gebruiken om maar niks hoeven te veranderen.. 'Je kan het toch niet terug draaien, dus het heeft geen zin om groen te gaan leven'. Dat is natuurlijk onzin, want het is juist enorm belangrijk om de verandering op z'n minst af te remmen.

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:48

ikke schreef:
In de natuur is er geen "point of no return" de natuur gaat gewoon verder, ook als de mens zichzelf om zeep geholpen heeft.

Het probleem in deze is de mens en dat moet ie zelf oplossen. De natuur regelt de rest wel, met Covid of iets anders......



Eens. Er is wel een point of return, wellicht niet voor ons als dier en andere dieren maar wij zijn insignificant als je kijkt naar de hele hele geschiedenis van de aarde. Dat vind ik een schrale troost maar ergens wel geruststellend. Het evenwicht zal herstellen wanneer wij uitsterven.

Toen de dinosauriërs uitstierven na een meteoriet is ook flora en fauna drastisch veranderd ten gevolge van een meteoriet.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:00

Ik was vandaag in de supermarkt en erger me daar al een lange tijd aan het individueel verpakken van komkommers, paprika's en andere groente/fruitsoorten. Waarom moet een komkommer in een condoom zitten??? Gaat ie zich anders voortplanten ofzo?

En dan er tegenover ligt het gehakt in een nieuwe verpakking om zo plastic te besparen 8)7

Als we dit nou al niet eens kunnen veranderen hoe kunnen we dan de grotere dingen wel veranderen. :?

DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:05

Ze zeggen dat de komkommer dan langer goed blijft.
Maar dat mag nu stoppen idd.
Net als 3 paprika's bij elkaar.

IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:17

DuoPenotti schreef:
Ze zeggen dat de komkommer dan langer goed blijft.
Maar dat mag nu stoppen idd.
Net als 3 paprika's bij elkaar.


Sommige groenten zijn inderdaad nog in plastic verpakt omdat, wanneer dat níét zou gebeuren had de productie een grotere impact op het milieu. Soms is een afweging nodig die niet direct beter lijkt. Maar ook op die gebieden is men steeds bezig om te verbeteren.

Ik denk dat we de menselijke ingenuïteit niet moeten onderschatten (net als de verwoestende kracht die we hebben overigens :n)

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:21

Moeten je voor de grap eens opzoeken hoe de teelt van Spaanse komkommers en paprika’s gaat.

Wat ligt er hier in de supermarkt omdat ze een paar cent goedkoper zijn? Juist…

Efficiënt en schoon produceren doen we in Nederland zeer goed.

DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:28

Op het moment dat er idd van die vies uitziende glazige buitenlandse tomaten liggen loop ik ze niet meer.
Nu gelukkig wel allemaal Nederlandse.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:38

robert45 schreef:
Moeten je voor de grap eens opzoeken hoe de teelt van Spaanse komkommers en paprika’s gaat.

Wat ligt er hier in de supermarkt omdat ze een paar cent goedkoper zijn? Juist…

Efficiënt en schoon produceren doen we in Nederland zeer goed.

We doen het hier niet zoveel beter. Die Spanjaarden zijn ook niet knettergek hè.
Iets met internationale uitwisselingen en zo.......

PK_L
Berichten: 544
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 16:41

Hoe denken jullie eigenlijk over 'de wisseling van het aardmagnetisch veld' tov 'klimaatverandering'.
Een verhaaltje voor en door wappies, of handige tool om de publieke opinie mee te beïnvloeden?

Ik denk zelf namelijk dat heel veel gevolgen van het veranderende aardmagnetisch veld nu in de media worden toegeschreven aan de door de mens veroorzaakte klimaatverandering. Denk aan hele scholen oceaanbewoners die de verkeerde afslag nemen, alswel de verandering van warme en koude oceaan stromingen, wat weer z'n weerga heeft op de temperatuur en windstromingen op aarde. Tel hier het (tijdelijk) afnemen van de kracht van het aardmagnetisch veld, waardoor de zonnekracht toeneemt bij op en volgens mij hebben we dan al een flink pakket klimaat narigheid bij elkaar.

Natuurlijk is het aan de mens om goed voor de aarde te zorgen en klimaatverandering tegen te gaan , maar er spelen imo veel grote dingen mee (denk ook aan de manier waarop ze in Brazilië met het regenwoud omgaan) waar we als fietsende, geen vliegvakanties boekende, biologisch etende en organic kleding kopende individu gewoon geen invloed op hebben.
Laatst bijgewerkt door PK_L op 24-09-22 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt