De moord op Peter R. de Vries (e.a) en cocaïnegebruik

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:47

Sunnda schreef:
neetoch schreef:
Ja natuurlijk begrijp ik je standpunten wel, ik vind het gewoon nogal kort door de bocht om in dit specifieke geval coke gebruikers een soort van mede schuldig te laten voelen aan de dood van Peter R. de Vries. Die zelf nota bene voor legalisatie was.

En ik vind idd dat als je zelf zoals iedereen op zoveel andere fronten meewerkt aan het in stand houden van criminaliteit (wat dierenmishandeling en kinderarbeid zeker zijn!) je vooral niet een ander van het zelfde moet gaan beschuldigen.

Fact; het is nog niet legaal. Dus als je nu gebruikt, ben je eindgebruiker van een product dat illegaal en van begin tot eind met grof geweld en moord geproduceerd wordt.
Dat je het naar vind om dat te horen wil niet zeggen dat het niet zo is?
Als ik jouw nu een klap geef, kom ik er dan mee weg als ik zeg dat jij zeker ook niet heilig ben en maar even moet stoppen met huilie doen want er zijn wel meer problemen in de wereld?

'Ik mishandel mijn paard?
Ja dus? Jij koopt toch kleren bij de primark.'
'U heeft iemand vermoord?
Ja dus? Er zijn mensen die hebben wel meer mensen dan 1 vermoord.'

Je snapt toch zelf wel dat je zo geen discussie kan voeren. Het zijn gewoon uitvluchten.


Maar betekent het dan dat Peter indirect zelfmoord heeft gepleegd omdat hij al dan niet voor drugsgebruik was?

Best wel een heftig statement.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:50

Oh maar vergis jullie niet hoor, ik heb er geen centje pijn van en voel mij ook helemaal niet aangesproken. Sterker nog ik ben 50+, ik heb mijn feest/beest tijd wel gehad als je het niet erg vind...

Wat Marco ook al schreef, kinderarbeid is net zo illegaal en crimineel.

En je voorbeelden, sorry maar daar kan ik echt helemaal niets mee. Als ik iemand zijn paard zie mishandelen, ga ik zelf hoogstwaarschijnlijk de bak in wegens mishandeling (als ik het lef heb om niet weg te kijken).

Dat zijn in mijn ogen geen uitvluchten maar juist voorbeelden om dan (als je dan toch op de man gaat spelen), personen zoals jij er hopelijk van te overtuigen dat ze zelf ook niet zo schoon op de graat zijn...

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: De moord op Peter R. de Vries (e.a) en cocaïnegebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:51

Zo dat is een scherpe Marco Borsato. _/-\o_

Fitzroy

Berichten: 25177
Geregistreerd: 11-01-01

Re: De moord op Peter R. de Vries (e.a) en cocaïnegebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:52

Het gaat toch niet om legalisering, waar hij voor was. Of was hij ook gebruiker van drugs?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:59

@MB
Hij was voorstander van legaliseren, that's it. Je kunt prima voor legaliseren zijn en tegelijk nu geen enkele drugs gebruiken.
Hoe je dan de kronkel maakt naar zelfmoord ontgaat mij totaal en vind ik persoonlijk zelfs onfatsoenlijk richting hem.
Hij stond mensen bij die het geweld van de drugsscene heel dichtbij hebben meegemaakt.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:00

Fitzroy schreef:
Het gaat toch niet om legalisering, waar hij voor was. Of was hij ook gebruiker van drugs?


Doet het ertoe of hij gebruikte? We kunnen het hem niet vragen. Maar hij heeft het drugsmanifest ondertekend. Dat doe je niet als je tegen drugs bent.



Kijk, een filmpje. Zelf geen tijd voor want ik ben net in een robot omgetoverd door mijn kind.

Later!

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:01

Sunnda schreef:
@MB
Hij was voorstander van legaliseren, that's it. Je kunt prima voor legaliseren zijn en tegelijk nu geen enkele drugs gebruiken.
Hoe je dan de kronkel maakt naar zelfmoord ontgaat mij totaal en vind ik persoonlijk zelfs onfatsoenlijk richting hem.
Hij stond mensen bij die het geweld van de drugsscene heel dichtbij hebben meegemaakt.


Hé ja, laten we het eens over onfatsoenlijk gaan hebben.

Of niet want ik ben nu een robot. En dit rare vingerwijzen vind ik tamelijk ongezond.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:06

Flauw MB, weinig inhoudelijks te melden dat je een kind erbij moet betrekken?

Je kunt het drugsmanifest prima tekenen zonder zelf drugs te gebruiken.
Ik zou niet persee tegen drugs legaliseren zijn, maar zal het zelf nu nooit nemen omdat het op dit moment nog niet legaal is en dus staat voor een hele nare wereld.
Peter kende de wereld erachter helemaal goed, dus daarom snapte ik het zelfmoord verhaal absoluut niet en vind ik dat onfatsoenlijk.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:08

Sunnda schreef:
Flauw MB, weinig inhoudelijks te melden dat je een kind erbij moet betrekken?

Je kunt het drugsmanifest prima tekenen zonder zelf drugs te gebruiken.
Ik zou niet persee tegen drugs legaliseren zijn, maar zal het zelf nu nooit nemen omdat het op dit moment nog niet legaal is en dus staat voor een hele nare wereld.
Peter kende de wereld erachter helemaal goed, dus daarom snapte ik het zelfmoord verhaal absoluut niet en vind ik dat onfatsoenlijk.


Stel je niet zo aan, een kind erbij betrekken? Ik ga even iets anders doen dan deze non- discussie, dat wilde ik op een gezellige manier laten weten. Maar als je het liever persoonlijk maakt, ook goed. Ik doe daar niet aan mee. La-ter!

Lau07
Moderator

Berichten: 1602
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:08

Wat betreft de discussie op de laatste paar pagina's: fast fashion, Chinese spullen kopen, de bio-industrie etc. vind ik toch niet helemaal te vergelijken met drugs. Een drugsgebruiker is een afnemer en houdt daarmee de keten in stand. Dit is vergelijkbaar met iemand die fast fashion uit Bangladesh koopt die in elkaar is gezet door kleine kinderhandjes. Het verschil hierin is alleen dat bij drugs de illegaliteit volledig duidelijk is, en bij die fast fashion niet. Middels allerlei constructies is het inzetten van kinderarbeid veel minder zichtbaar voor de eindgebruiker. Dat vind ik bij drugsgebruik toch een ander verhaal, dat is veel ongenuanceerder.

Wat betreft het volledig legaliseren van soft- en harddrugs, is het niet verkeerd om te beseffen dat het drugsverbod pas 100 jaar oud is. Een aantal argumenten voor legalisatie zouden kunnen zijn:
1. Minder mankracht verspilling bij politie en justitie, want de war on drugs is onnodig
2. Door verkoop van drugs volledig te legaliseren en aan banden te leggen (denk aan gecertificeerde producenten en veiligheidsnormen) wordt drugsgebruik ook veel veiliger. Je weet immers wat je slikt.
3. Het levert werkgelegenheid en geld op. Mensen gebruiken nu eenmaal drugs. De maatschappij kan hiervan profiteren, het kan een hele nieuwe handelsketen opleveren. Kijk maar eens naar alle Dispensaries in de VS.
4. Het recht op eigen keuze is een groot goed en een belangrijk basisrecht. Qua schadelijkheid heeft het RIVM een interessant rapport opgesteld "Ranking van Drugs" waaruit blijkt dat alcohol en tabak veel schadelijker zijn dan LSD.
5. Je neemt door legalisatie van drugs een grote inkomstenbron van de criminele sector weg.
6. Je lost mogelijk grote conflicten op door de war on drugs stop te zetten (denk hierbij aan Midden Amerika bijvoorbeeld).
7. Je voorkomt milieu schade die nu wordt veroorzaakt door het dumpen van afval. Ik woon in de driehoek Zuid-Holland, West-Brabant en Zeeland en hier wordt regelmatig chemisch afval in natuurgebieden gevonden. Zo ontzettend walgelijk. Legalisatie van de hele keten zou dit voorkomen, want het moet netjes worden afgevoerd.

Argumenten tegen:
1. Heeft het een aanzuigende werking als Nederland ineens massaproducent wordt? In zekere zin zul je meer drugstoerisme krijgen. Maar ja, die toeristen hebben we nu ook al als je kijkt naar Amsterdam. In de grensstreken zou dit zeker problemen kunnen opleveren waar kritisch naar moet worden gekeken.
2. Worden er niet veel meer mensen verslaafd als je alles maar aanbiedt? En maak je het opstapje van soft naar harddrugs zo niet erg makkelijk?
3. Hoe zit het met de internationale handel? Gaan alle criminelen zich hier vestigen en vanuit Nederland exporteren naar het buitenland? Hier zullen landen afspraken over moeten maken. Met name de EU zal niet blij zijn als wij ineens alles besluiten te legaliseren.

Toch denk ik wel dat het een stap vooruit is als we besluiten drugs te legaliseren. Zeker omdat ik van mening ben dat het een aantal criminele organisaties in stand houdt. Zullen ze andere illegale praktijken vinden? Wellicht. Maar je kunt je samenleving niet inrichten op het feit dat mensen slechte dingen doen.

996981
Berichten: 9904
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:09

Volgens mij is deze hele discussie met betrekking tot de heer De Vries voorbarig?

Zolang niet bekend is door wie hij vermoord is, met welk motief valt hier toch nog geen discussie over te voeren?

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 17:10

rien10 schreef:
Neetoch, het is geen schuldgevoel willen aanpraten. Het is duidelijk maken van het in stand houden van de keten. Maar dat is lastig om te horen voor de mens.


Valt me ook op. Er is toch echt een verband. En inderdaad, 1 persoon maakt niks uit. Maar dat is met vliegen en vegetarisch eten toch net zo goed?

Ook wordt er meteen gezegd dat je ergens niets vanaf weet als je zelf niet gebruikt. Maar waarom eigenlijk niet? Het gaat immers niet om de belevenis zelf, maar om het feit dat jouw drugs uit een crimineel circuit komt, een crimineel circuit waarin meer en meer gemoord wordt.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 21-07-21 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 17:11

996981 schreef:
Volgens mij is deze hele discussie met betrekking tot de heer De Vries voorbarig?

Zolang niet bekend is door wie hij vermoord is, met welk motief valt hier toch nog geen discussie over te voeren?


Dit gaat toch nergens over? Dan hebben we het over Derk Wiersum, probleem opgelost.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:13

MarcoBorsato schreef:
Sunnda schreef:
Flauw MB, weinig inhoudelijks te melden dat je een kind erbij moet betrekken?

Je kunt het drugsmanifest prima tekenen zonder zelf drugs te gebruiken.
Ik zou niet persee tegen drugs legaliseren zijn, maar zal het zelf nu nooit nemen omdat het op dit moment nog niet legaal is en dus staat voor een hele nare wereld.
Peter kende de wereld erachter helemaal goed, dus daarom snapte ik het zelfmoord verhaal absoluut niet en vind ik dat onfatsoenlijk.


Stel je niet zo aan, een kind erbij betrekken? Ik ga even iets anders doen dan deze non- discussie, dat wilde ik op een gezellige manier laten weten. Maar als je het liever persoonlijk maakt, ook goed. Ik doe daar niet aan mee. La-ter!

Je laatste posts bevatten wel sneren, maar niets inhoudelijk op de bal.
Ik was benieuwd of je het zelfmoord verhaal nog ging verduidelijken, maar begrijp dat je andere bezigheden hebt.

Fitzroy

Berichten: 25177
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:13

Het gaat er wel degelijk om of hij gebruiker was. Dat is nl totaal niet vergelijkbaar met voor legalisering zijn. Misschien ben ik ook wel voor legalisering als er voldoende goede argumenten zijn.

Maar nu is het verboden en hangt er een hele wereld van moorden en ellende omheen. Dus als je nu gebruikt ben je willens en wetens onderdeel van die keten.

996981
Berichten: 9904
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:14

Tiggs schreef:
996981 schreef:
Volgens mij is deze hele discussie met betrekking tot de heer De Vries voorbarig?

Zolang niet bekend is door wie hij vermoord is, met welk motief valt hier toch nog geen discussie over te voeren?


Dit gaat toch nergens over? Dan hebben we het over Derk Wiersum, probleem opgelost.

Ook in die zaak is nog geen uitspraak gedaan.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 17:19

996981 schreef:
Tiggs schreef:

Dit gaat toch nergens over? Dan hebben we het over Derk Wiersum, probleem opgelost.

Ook in die zaak is nog geen uitspraak gedaan.


Beide zaken niets met drugshandel te maken? Dat geloof je toch zeker zelf niet?

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:20

Ik heb net dat filmje gekeken.
Hij wilde (bah wilde dus wil schrijven) spotjes op postbus 51 om te laten weten dat het slecht is. Net zoals met roken.

Dat is dat veel hier ook zeggen.

Hij gaf niet aan het legaal te willen hebben maar te reguleren. Wat hij daar dan precies mee bedoelde werd niet helder.

Hij gaf aan dat achteraf ingrijpen geen nut heeft. Kan ik het mee eens zijn. En dat de aanvliegroute anders moest.
Hoe kwam ook geen antwoord op.

Dus eigenlijk is dat filmje niet veel anders dan wat het merendeel hier zegt.

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:22

DuoPenotti schreef:
Op zich wel, je houd het in stand. Zo simpel werkt het gewoon.

Ik hou de bio industrie in stand, ben ik me van bewust.
En ja als er dan achterlijke lui zijn die bij een slachthuis de dieren mishandelen heb ik daar ook schuld aan. Ik beken.
Laat ik het daarom, nee nog niet. Al eet ik wel veel minder vlees dan 20 jaar terug.
Maar zeggen, nee kan er niets aan doen, lalalala oren en ogen dicht...nee. Dat zou erg vreemd zijn.

Needje schreef:
Maar dat zij zich zo achterlijk gedragen is nog steeds niet mijn schuld DP.


Hoezo heb jij schuld er aan dat er mensen zijn die dieren in een slachthuis mishandelen omdat jij vlees eet?!
Hou toch op joh.
Die mensen zijn gek. En doen dat niet omdat jij vlees eet. Maar omdat ze zichzelf blijkbaar stoer vinden als ze een weerloos dier pijn doen.
Zulke mensen zullen buiten het slachthuis ook 0 respect hebben voor beesten.

996981
Berichten: 9904
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:24

Tiggs schreef:
Beide zaken niets met drugshandel te maken? Dat geloof je toch zeker zelf niet?


Wat doet het ertoe wat ik geloof? Er is nog niemand veroordeeld voor de moorden. Je weet dus het motief niet. Discussiëren over de bijdrage van anderen aan de dood van beide heren is dus in mijn ogen nog niet op zijn plaats. Zeker gezien de gevoeligheid van het onderwerp.

996981
Berichten: 9904
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:26

Needje schreef:
Hoezo heb jij schuld er aan dat er mensen zijn die dieren in een slachthuis mishandelen omdat jij vlees eet?!
Hou toch op joh.
Die mensen zijn gek. En doen dat niet omdat jij vlees eet. Maar omdat ze zichzelf blijkbaar stoer vinden als ze een weerloos dier pijn doen.
Zulke mensen zullen buiten het slachthuis ook 0 respect hebben voor beesten.

Uh nee. Dat heet vervreemding van je werk. Zonder vleesconsumptie zou dat werk niet bestaan en kunnen werknemers er ook niet dusdanig van vervreemd worden dat ze dieren mishandelen

DuoPenotti

Berichten: 30168
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:27

Ja daar werk ik aan mee. Vind ik wel. Kan ook vegetariër worden.
En dan is mijn zonde nog legaal.

Als jij drugs gebruikt weet je wat er achter schuil gaat. En ja ben je ook medeverantwoordelijk.

We doen allemaal wel dingen die ergens voor iemand gevolgen hebben.
Ik ook
Maar kop in het zand is geen optie.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 17:27

996981 schreef:
Tiggs schreef:
Beide zaken niets met drugshandel te maken? Dat geloof je toch zeker zelf niet?


Wat doet het ertoe wat ik geloof? Er is nog niemand veroordeeld voor de moorden. Je weet dus het motief niet. Discussiëren over de bijdrage van anderen aan de dood van beide heren is dus in mijn ogen nog niet op zijn plaats. Zeker gezien de gevoeligheid van het onderwerp.


Dat is dan jouw mening, prima. Ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ten minste 1 van beide moorden drugsgerelateerd is.

996981
Berichten: 9904
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:30

Tiggs schreef:
Dat is dan jouw mening, prima. Ik denk dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ten minste 1 van beide moorden drugsgerelateerd is.

Als jij vindt dat een vermoeden een goede basis is om een discussie te starten waarin anderen sterk veroordeeld worden vind ik dat prima. Het is denk ik wel goed je er bewust van te zijn dat de hele discussie gebaseerd is op hypothesen.

Gelukkig doen rechters geen uitspraken op aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid…

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 17:46

Kom op zeg, dit is niet een vermoedentje met een foutmarge van 50 procent. Maar als Wiersum vanwege zijn horloge vermoord is en De Vries door een andere crimineel, dan zal ik hier mijn excuses aanbieden.

Ik vind de kans groot genoeg om hier een discussie over te starten, ik ben immers geen rechter.