Overstromingen in Limburg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:43

poes schreef:
Dat heb ik nog nooit gehoord? Is dat enkel in NL?

Ik weet niet meer welk program het precies was, ik dacht bij Op1 gisteravond laat.
Daar werd dat besproken met iemand die verzekering instanties o.i.d vertegenwoordigde

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:53

corinep schreef:
Zou het zin hebben om een eengezinswoning in Friesland aan te bieden voor een aantal weken?


Tja, gewoon doen. Misschien voor oudere mensen of een groot gezin om een deel onder te brengen??

Wij zitten zelf in puinzooi van een grote verbouwing, maar denk erover dat iemand wel een caravan ofzo mag neerzetten. Maar ja....ik kan er verder niks bij aanbieden.

speurneusc

Berichten: 5419
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:59

tis quats dat je rare sprongen moet maken omdat je verzekering niet of een bepaald deel maar vergoed. Er zijn ook andere mogelijkheden.

Slachtoffers kunnen bepaalde dingen claimen, en daarvoor is mede oa de regering mee gekomen, om overige dingen de schade van te vergoeden, zeker wat betreft riool electrisch wegenbouw, landbouw dat soort zaken.

Dan is er nog 777 waar slachtoffers een aanvraag kunnen doen om vergoed te worden voor bepaalde zaken die of niet door verzekering of door regering vergoed zou worden. Maar 777 is er niet voor om dat te vergoeden wat door eigen schuld wel vergoed zou worden door verzekering maar hun zaakjes wat dat betreft niet op orde hadden. Is er echte schade en men is goed verzekerd maar zit nog met schade die niet betaald worden daaruit. Is ieder vrij om een beroep te doen op 777. Men zal wel aan moeten tonen dat er wel degelijk schade is en wat wel/niet vergoed wordt en dat men niet bezig is om extra geld te vangen door bv fraude.

Zelfs plaatselijke instanties vergoeden, of stellen dingen beschikbaar, al dan niet tijdelijk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:03

Maar dat maakt niet alles goed. Zoals dat oudere echtpaar vertelde; die hebben met eigen handen dingen opgebouwd en bij elkaar gezocht. Jarenlang. De sfeer van hun B&B was bepalend. Mensen zoeken iets en vallen dan op hun aankleding en inrichting. Dat krijg je sowieso niet terug.

Er is nu gewoon nog heel veel onduidelijk voor de mensen daar, maar ze willen wel zo snel mogelijk opruimen, schoonmaken, herstellen en opbouwen. Daarvoor is geld nodig. De 1 denkt; als ik maar kan leven en droog zit en de ander is gehecht aan de spullen en heeft meer moeite om alles weer op te bouwen. Dat wil niet zeggen dat ze niet ook willen opbouwen, maar de een hecht aan spullen die ze een heel leven hebben verzameld en die denken nu vooral aan wat ze allemaal kwijt zijn en nooit meer kunnen vervangen.

Maar op deze grote schaal, kan het best even duren voor iedereen voldoende geld heeft om alles weer op te bouwen, waar ze nu willen beginnen.

BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:07

En dan de eigenaren van de B en B , zijn ze over een jaar weer boven Jan is er geen enkele verzekering die ze nog wil verzekeren. Zijn soms echt smeerlappen.

Dorus

Berichten: 13233
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:28

superpony schreef:
Maar dat maakt niet alles goed. Zoals dat oudere echtpaar vertelde; die hebben met eigen handen dingen opgebouwd en bij elkaar gezocht. Jarenlang. De sfeer van hun B&B was bepalend. Mensen zoeken iets en vallen dan op hun aankleding en inrichting. Dat krijg je sowieso niet terug.

En al die quilts die ze in de loop der jaren heeft gemaakt die op de bedden in de b&b lagen en aan de muur als decoratie. Die zijn ook niet zomaar vervangen...

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:01

En dan heb je ook nog domme mensen
Zou de verzekering dit wel betalen?


ikkedus
Berichten: 3303
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:32

Jeeeeeezzzzzzz dat ziet een heel penibel uit. Is al het tweede schip waarvan ik hoor dat ze niet onder een brug door kunnen en die dat toch proberen.
Of in dit geval proberen te voorkomen.
Hoe zou dit afgelopen zijn dan???

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:01

Echwel schreef:
En dan heb je ook nog domme mensen
Zou de verzekering dit wel betalen?

[ Video ]

Ik vraag me nu vooral af hoe dit afgelopen is :=

IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:25

Oef die boot… ik hoop voor iedereen dat alle initiatieven en verzekeringen samen iedereen voldoende geld geven om weer te herbouwen Y;(

je kan in ieder geval je Tesla gratis laden nu :roll:
https://www.manners.nl/elon-musk-tesla- ... n-limburg/

I mean, vast goed bedoeld, maar hoeveel mensen help je hier nu daadwerkelijk mee?

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:28

Denk dat ze blijer zijn met een oude diesel die start....

De auto's die water hebben gehad zijn sowieso naar de Filistijnen, als ze al op hun plek staan nog.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:32

ikkedus schreef:
Jeeeeeezzzzzzz dat ziet een heel penibel uit. Is al het tweede schip waarvan ik hoor dat ze niet onder een brug door kunnen en die dat toch proberen.
Of in dit geval proberen te voorkomen.
Hoe zou dit afgelopen zijn dan???


Voor zover bekend zijn er geen gewonden gevallen door de aanvaring. De politie laat weten dat het plezierjacht los kwam en uiteindelijk is aangelegd in de Noorderhaven. Het is nog niet bekend of er schade is ontstaan aan de brug. Dat moet morgen blijken.

Vanwege het hoogwater van de laatste dagen was er een tijdelijk vaarverbod voor recreatievaart in de IJssel. Sinds afgelopen dinsdag is het weer mogelijk om te varen op de IJssel.

Hij wilde er trouwens niet onderdoor maar raakte stuurloos door het hoge water.

Blue_flower
Berichten: 1936
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:19

Daarna is er nog een groot vrachtschip tegen aan gevaren die de stuurhut kwijt geraakt is en een auto.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:39

Echwel schreef:
En dan heb je ook nog domme mensen
Zou de verzekering dit wel betalen?

[ Video ]


Oh jeetje das wel eng. Hopelijk goed afgelopen voor die mensen... Zo te zien bedenkt hij zich, maar ja, remmen, draaien en wegwezen in een boot gaat niet zo makkelijk met zulke stroming...oeps!!

Ik was vandaag in Maaseik en toch even een blik geworpen bij de Maas. Het is bijna niet voor te stellen dat het water daar zo hoog tot aan het muurtje heeft gestaan. Was weinig van te zien, behalve dan aan de hoek die het gras en de planten maakte en wat achterblijvend spul. Gelukkig maar dat het weer terug laag staat.

Wel bijzonder alle uiterwaarden die we tegen kwamen die vol staan. Toch wel fijn dat we dat soort systemen hebben anders was het een nog grotere ramp geweest.

ikkedus
Berichten: 3303
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:16

Het is gelukkig goed afgelopen las ik. Geen gewonden en het dak vd boot beschadigd, maar ze zijn vanzelf weer los gekomen.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 01:21

Cayenne schreef:
kiki1976 schreef:
Ik las bij iemand op facebook die in België naar het ramp gebied was gegaan met spullen dat daar een grote vraag was naar oa:
Water (is schaars inwoners krijgen het beperkt mee)
Pampers heel dringend!!!
Babyvoeding ( fruitpap, melkpoeder)
Baby-en kinderkledij
Babygerief ( papflessen, tutjes, doekjes)
Speelgoed
Knuffels
Knutsel-en schoolgerief
Lakens, dekens, kussens
Eten dat lang houdbaar is ( tonijn, bonen in tomatensaus, fruit in blik , enz...)
Snoepjes, chips, koeken
Drinken ( cola, limonade, drinken voor de kindjes, enz...)
Handdoeken, washandjes
Zeep, shampoo
Kuisproducten
Maandverbanden
Plastiek bestek, bordjes


Is er een algemene verzamelplaats waar je het heen kunt sturen of kunt afgeven?

Voor Belgiè https://www.facebook.com/groups/658899938400839
Deze kreeg ik door van degene die ook het lijstje deelde

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:49

IMANDRA schreef:
je kan in ieder geval je Tesla gratis laden nu :roll:
https://www.manners.nl/elon-musk-tesla- ... n-limburg/

I mean, vast goed bedoeld, maar hoeveel mensen help je hier nu daadwerkelijk mee?


Schiet je vast veel mee op als die laadpalen compleet verzopen zijn :x :')

Ik las van de week ook nog een gevatte opmerking bij een rescue-filmpje... '' mijn vervuilende diesel ( 4x4 )geraakt bijna overal ter plaatse. Dat kun je niet zeggen van de Fiat500 of de Audi etron's :)) ''

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:54

kiki1976 schreef:
Voor Belgiè https://www.facebook.com/groups/658899938400839
Deze kreeg ik door van degene die ook het lijstje deelde


+:)+ Die foto bovenaan is ook echt geld waard <3

Het gaat echt op volle toeren door. Gelukkig stoppen de mensen niet met inzamelen zoals door de authoriteiten gevraagd.
Ze zijn er echt heel erg blij mee ter plaatse !

Ik had gister ook contact met iemand van de stichting hulp voor dieren. Gewoon een telefoontje en ik weet wat er op dit moment dringend nodig is in de regio.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:57

corinep schreef:
Zou het zin hebben om een eengezinswoning in Friesland aan te bieden voor een aantal weken?


Zeker! Ze zoeken voor 700 Valkenburgse gezinnen opvang in een huis, aangezien ze de mensen niet op een camping willen zetten tussen vakantievierders.
Kijk maar eens op de gemeente site

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:18

Trooz...

Citaat:
REPORTAGE: Trooz, waar de helft van de bevolking bijna alles kwijt is: “Na de eerste dag vroeg mijn baas wanneer ik weer kwam werken. Hij heeft makkelijk praten vanuit zijn grote huis in Sprimont”
Waar de Vesder onder de N61 stroomt, is iets heel bizars gebeurd: de volledige oprit van de woonst van Joseph (84) en Martine Dewitte (53) is naar beneden gestort en opgeslokt door de rivier. De auto werd meegesleurd en is niet meer teruggevonden. Om te weten hoe het er uitzag, moet je er Google Streetview bijnemen. Waanzin. Welkom in Trooz, waar duizenden mensen na de waterellende van vorige week in primitieve omstandigheden overleven. In de directe omgeving is geen enkele voedingswinkel. “Wij hebben bijna niks meer, maar ’s avonds passeren hier mensen in bestelwagens die onze laatste waardevolle spullen komen stelen.”

Cookies
Berichten: 6576
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:32

Wat ben je dan ontzettend mislukt als mens, als je daar de spullen die nog over zijn gaat stelen. 8)7 :r

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:35

Dan ben je uitschot. Niks meer dan dat :x
In Pepinster zetten ze al elke nacht 80 agenten in tegen de plunderingen.

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:13

In en in triest, dan moet je toch volledig empathieloos zijn als je zoiets doet. Dat mensen al op het idee komen... Hoe kunnen mensen zo zijn ;(
Ik wou zeggen het zijn ronduit varkens, maar dat is een belediging naar varkens. Wat een ultiem laag tuig

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:47

Ja zulke mensen zouden meteen moeten verzuipen in het hoge water... bahbah, dan ben je echt lager dan laf.

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:38

Pandora2 schreef:
kiki1976 schreef:
Voor Belgiè https://www.facebook.com/groups/658899938400839
Deze kreeg ik door van degene die ook het lijstje deelde


+:)+ Die foto bovenaan is ook echt geld waard <3

Het gaat echt op volle toeren door. Gelukkig stoppen de mensen niet met inzamelen zoals door de authoriteiten gevraagd.
Ze zijn er echt heel erg blij mee ter plaatse !

Ik had gister ook contact met iemand van de stichting hulp voor dieren. Gewoon een telefoontje en ik weet wat er op dit moment dringend nodig is in de regio.


Er is inderdaad overal echt nog veel nodig van bepaalde spullen.

Ik kom zelf net van de dierenambulance in Maastricht terug, waar ik spullen heb ingeleverd en ook daar vliegt alles wat er gedoneerd wordt, de deur weer uit en zijn ze volop bezig met basis pakketten voor dieren samen te stellen en uit te delen in de omgeving. Voer, voerbakken, mandjes, benches, halsbanden, lijnen zijn bv. heel hard nodig nog oa.

En bij mij onder aan de straat wordt ook elke dag met alles op en af gereden naar de getroffen gebieden zowel hier in 't zuiden alsook de grens over richting Luik e.d. Daar wordt ook nog veel gevraagd naar vanalles en nog wat.

Ik blijf voorlopig dus ook inzamelen voor de dierenambulance oa :j
Dus wederom; mocht iemand iets kunnen missen van oa bovengenoemde spullen...
Ik kan het ophalen in zuid-limburg, of het kan bij mijn thuis adres in Heerlen gebracht worden.