Slachttax

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 20:48

Slachttax.

In het topic "[UPDATE]Paarden melden I&R" kwam ik het voor het eerst tegen en ik ben daar niet zo gerust op. Om geen topicvervuiling te krijgen in dat topic, open ik er maar eentje over dit onderwerp.

https://www.internetconsultatie.nl/slachttaks

(en deze werd eerder in dat topic vermeld: https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... belasting/

Ik heb het "Initiatief wetsvoorstel" de "Memorie van toelichting" uitgebreid doorgelezen, en, zoals het nu omschreven is, gaat dit volgens mij ook gewoon voor onze hobbypaarden gelden, als deze wet wordt goedgekeurd.

Dit wetsvoorstel is sterk gericht op consumptiedieren, maar na het lezen van beide teksten lees ik geen uitzondering voor hobbydieren.
Paarden zullen dan dus ook volgens deze voorgestelde wet belast worden.
( € 455,80 per paard!)
(en zal jaarlijks worden geïndexeerd; oftewel steeds duurder worden)

citaat:
"De belasting wordt geheven van de UBN-houder die het dier onttrekt."
(niet bij verplaatsing naar andere UBN locatie)

Er wordt geen duidelijke uitzondering gemaakt voor hobbydieren die via de Rendac het erf verlaten.

Zeker nu de UBN registratie voor paarden van kracht gaat, vind ik dit een zeer onprettig direct gevolg.
De controle wordt zo ook redelijk waterdicht.

In de toelichting is te lezen dat ze ook al wat verzonnen hebben om te voorkomen dat de tax wordt ontlopen door dieren te exporteren en in het buitenland te laten slachten;
de tax zal al worden geheven bij de export van het dier.

Citaat:
"De slachtbelasting beoogt geen import of export van dieren in de heffing te betrekken. Dieren die in het buitenland zijn gefokt en in Nederland zijn geslacht of geconsumeerd, worden niet in de heffing betrokken. De milieuschade wordt immers niet in Nederland veroorzaakt, maar elders. Zodoende dient een compenserende heffing dan ook aldaar ingevoerd te worden en is het niet aan de Nederlandse wetgever om in te grijpen.
Dieren die in Nederland worden geproduceerd voor, in laatste instantie, de slacht, worden in de heffing betrokken, ongeacht of deze dieren in Nederland of in het buitenland worden geslacht. De milieuschade heeft zich in Nederland gemanifesteerd, hetgeen een Nederlandse heffing rechtvaardigt."

Ook al is de wet gericht op consumptiedieren, onder het motto van: "je paard levert gedurende zijn leven wel milieuschade op" vrees ik dat onze hobbypaarden doodleuk belast gaan worden.
Immers: "De belasting wordt geheven van de UBN-houder die het dier onttrekt."

En dat wordt wel erg makkelijk gemaakt nu de UBN registratie voor paarden van kracht gaat.

Het is wel een goudmijntje voor de staatskas: citaat:
"4. Budgettaire gevolgen
Ceteris paribus zal de slachtbelasting jaarlijks structureel € 1,3 miljard opbrengen."


Met zo maar wat vragen die bij me opkomen:

- een "slachttax" heffen voor een paard dat (door een stempel in het paspoort) niet voor consumptie geschikt is, lijkt me toch raar. (had het dan "milieutax" genoemd)

- de tax wordt ook geheven bij uitvoer naar het buitenland; als je een paard naar het buitenland verkoopt, wordt die tax dus ook geheven. (ook al is het een peperduur sportpaard wat echt niet opgegeten wordt)

- de tax wordt geheven als een dier de UBN locatie verlaat.
Als stalhouder ben je dan volgens mij flink de sjaak als een eigenaar zijn paard niet goed aanmeld op een nieuwe locatie bij een verhuizing van stal.
De heffing geldt niet voor verplaatsing van de ene UBN locatie naar de andere, maar als er geen nieuwe locatie geregistreerd wordt?
Pensionklant laadt zijn paard op en vertrekt zonder een nieuw adres achter te laten?
Houder van de UBN locatie (Stalhouder) krijgt de rekening.
Als ik al lees dat sommige pensionhouders al achter de rekening van de Rendac aan moeten, dan worden ze vast niet blij van zo'n slachttax.
(straks misschien stalhouders die borg invoeren, voor het geval dat?)

De tax zou overigens vananf 1-1-2023 moeten gaan gelden.

Naast de emotionele pijn van het overlijden van je paard, krijg je naast de rekening van de Rendac (en een misschien wel heel dikke) rekening van je dierenarts (als voorafgaand aan het overlijden ook al de nodige behandelingen waren), krijg je ook nog even de "slachttax".
Alleen die benaming doet al pijn, en dan helemaal.

OK, mijn paard zal vast wel invloed hebben op het milieu.
Maar zo'n tax als je paard net overleden is, vind ik wel heel zuur.

(Tsja, de staatskas zal wel dringend gevuld moeten worden)

Ik hoop dat hippische organisaties in actie komen om paarden die niet voor consumptie bedoeld zijn, toch vrij te stellen van deze tax.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:50

Ik denk niet dat het gaat om het vullen van de staatskas, ik denk dat het gaat om het neerleggen van de kosten bij de veroorzaker van die kosten

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:53

Dat is een pittig bedrag :/
In BE is het sinds 1/1/2021 ook gewijzigd van gratis naar €140,00.

€455 is wel gans van de zotte!

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:57

Hondenbelasting is er al, ik vind dat kattenbelasting er ook zeker moet komen.

Paardenbelasting ook, maar qua afvoer van mest wordt daar al voor betaald door de pensionhouder of eigenaar toch? Indien dat niet is, dan vind ik het logischer dat er maandelijkse belasting wordt gerekend.

De eigenaren van paarden moeten dan wel geregistreerd gaat worden, dat is ook nogal een administratief klusje. Maar voor dierenbeschermingsoogpunt ook wel goed denk ik.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 20:59

@Chitra
Die registratie voor paarden gaat dus deze maand van kracht, zie topic "Paarden melden I&R".

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:00

chitra schreef:
Hondenbelasting is er al, ik vind dat kattenbelasting er ook zeker moet komen.

Paardenbelasting ook, maar qua afvoer van mest wordt daar al voor betaald door de pensionhouder of eigenaar toch? Indien dat niet is, dan vind ik het logischer dat er maandelijkse belasting wordt gerekend.

De eigenaren van paarden moeten dan wel geregistreerd gaat worden, dat is ook nogal een administratief klusje. Maar voor dierenbeschermingsoogpunt ook wel goed denk ik.



Het hebben van kinderen is ook een aanslag op het milieu.
Kindertax dan maar toepassen?

Hondenbelasting wordt lang niet in elke gemeente toegepast en gaat naar voorzieningen voor honden.
Waar zou kattenbelasting goed voor zijn?
Mijn katten zitten binnen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:02

Onali schreef:
Hondenbelasting wordt lang niet in elke gemeente toegepast en gaat naar voorzieningen voor honden.


Dat is niet waar, hondenbelasting is een algemene belasting, waarvan de opbrengsten ook in een algemene kas terecht komen.

DuoPenotti

Berichten: 29502
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:08

Onali
Slacht tax voor kinderen goed idee. :j
Ik eet mijn paarden net zo min als iemand kinderen.

Mijn oudje heb ik invidueel op laten halen a 500,-
Dan nog 500 erbij is idioot.

Laat ze eens de niet belasting betalende en veel vervuilendere buitenlandse bedrijven hier aanpakken.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:13

chitra schreef:
Hondenbelasting is er al, ik vind dat kattenbelasting er ook zeker moet komen.

Paardenbelasting ook, maar qua afvoer van mest wordt daar al voor betaald door de pensionhouder of eigenaar toch? Indien dat niet is, dan vind ik het logischer dat er maandelijkse belasting wordt gerekend.

De eigenaren van paarden moeten dan wel geregistreerd gaat worden, dat is ook nogal een administratief klusje. Maar voor dierenbeschermingsoogpunt ook wel goed denk ik.

Hondenbelasting komt voort uit de extra inkomsten van een werk(trek)hond vroeger te kunnen belasten. Kat was vaak een verplichting (minimaal 2 per huishouden ivm muizen en rattenbestrijding). Uit dat oogpunt is hondenbelasting niet meer van deze tijd en is een kattenbelasting ook niet te verantwoorden.

Paardenbelasting is er zover ik weet nooit geweest, dat zou dan met een nieuwe motivatie moeten, want er is geen oude om af te stoffen.

Er is geen eigendomsbewijs voor paarden. Een ubn nummer geeft wel locatie aan waar dat dier hoort en van wie die ubn is, maar gezien je komt van een situatie zonder bewijs van eigendom is het maar de vraag of de rechter daar waarde aan hecht.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:19

Onali schreef:
Waar zou kattenbelasting goed voor zijn?
Mijn katten zitten binnen.


Stuk meer off topic, maar het milieu gaat achteruit. Mede door de gigantische hoeveelheid dieren in Nederland. Ja, de veeteelt, maar ook hobby dieren, paarden, hinken, katten konijnen etc...

Heel zwart/wit? Voor kinderen en voor onszelf betalen we belasting voor riool en waterzuivering.

Kattenbak gaat vaak bij het restafval, wat ook nog eens wordt verbrandt. Binnenkatten zijn net zo slecht voor het milieu, zo niet slechter, dan buitenkatten.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:20

chitra schreef:
Hondenbelasting is er al, ik vind dat kattenbelasting er ook zeker moet komen.

Paardenbelasting ook, maar qua afvoer van mest wordt daar al voor betaald door de pensionhouder of eigenaar toch? Indien dat niet is, dan vind ik het logischer dat er maandelijkse belasting wordt gerekend.

De eigenaren van paarden moeten dan wel geregistreerd gaat worden, dat is ook nogal een administratief klusje. Maar voor dierenbeschermingsoogpunt ook wel goed denk ik.


Waarom? Wat is het doel dat voor alles betaald moet worden? Er is geen enkel nut om hondenbelasting te heffen. Dit komt gewoon in de pot algemene middelen.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 21:24

@Tamary: De UBN houder krijgt de rekening. De stalhouder dus.
En die zal het ongetwijfeld aan de pensionklant doorbelasten, net zoals de Rendac rekening.
Dat staat los van eigendomsbewijzen.
Paarden staan straks allemaal geregistreerd, dus makkelijk om te incasseren.


De slachttaks is overigens een voorstel van Partij van de Dieren.
Citaat van hun website:
"Wie dieren slacht, mag zelf ook best een beetje bloeden".

Klinkt wel (*PIEP*) als je net je paard heb moeten laten hemelen.

Nogmaals, ik lees nergens een uitzondering voor hobbydieren.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:26

chitra schreef:
Onali schreef:
Waar zou kattenbelasting goed voor zijn?
Mijn katten zitten binnen.


Stuk meer off topic, maar het milieu gaat achteruit. Mede door de gigantische hoeveelheid dieren in Nederland. Ja, de veeteelt, maar ook hobby dieren, paarden, hinken, katten konijnen etc...

Heel zwart/wit? Voor kinderen en voor onszelf betalen we belasting voor riool en waterzuivering.

Kattenbak gaat vaak bij het restafval, wat ook nog eens wordt verbrandt. Binnenkatten zijn net zo slecht voor het milieu, zo niet slechter, dan buitenkatten.


Daar betaal je toch afvalstoffenheffing voor? Of had je ook plannen voor een konijnenbelasting, kippenbelasting, tuinbelasting?

Leven is heel slecht voor met milieu, laten we daar ook een belasting voor bedenken. Niet dat het helpt maar dat spekt de staatskas zo lekker.

Als je wat wilt moet je de grenzen dichthouden en de bevolking laten krimpen naar 15 miljoen. Dat zet pas zoden aan de dijk.

DuoPenotti

Berichten: 29502
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:27

Maar dan is het slacht niet bij euthanasie?

Nog ff en paarden worden niet uit hun lijden verlost want het is te duur.
Maar daar denken activisten van PvdD niet aan.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:27

Onali schreef:
chitra schreef:
Hondenbelasting is er al, ik vind dat kattenbelasting er ook zeker moet komen.

Paardenbelasting ook, maar qua afvoer van mest wordt daar al voor betaald door de pensionhouder of eigenaar toch? Indien dat niet is, dan vind ik het logischer dat er maandelijkse belasting wordt gerekend.

De eigenaren van paarden moeten dan wel geregistreerd gaat worden, dat is ook nogal een administratief klusje. Maar voor dierenbeschermingsoogpunt ook wel goed denk ik.



Het hebben van kinderen is ook een aanslag op het milieu.
Kindertax dan maar toepassen?

Hondenbelasting wordt lang niet in elke gemeente toegepast en gaat naar voorzieningen voor honden.
Waar zou kattenbelasting goed voor zijn?
Mijn katten zitten binnen.


Nu krijg je volgens mij nog geld voor je kinderen door kinderbijslag

DuoPenotti

Berichten: 29502
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:28

Terwijl meer mensen juist het meest vervuild. Weg alle toeslagen voor kinderen.
Kan rutte het ook niet meer vergeten..

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:29

Vjestagirl schreef:
Onali schreef:
Hondenbelasting wordt lang niet in elke gemeente toegepast en gaat naar voorzieningen voor honden.


Dat is niet waar, hondenbelasting is een algemene belasting, waarvan de opbrengsten ook in een algemene kas terecht komen.

Hier betaal je dus echt geen hondenbelasting.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:31

pillow schreef:
Vjestagirl schreef:
Dat is niet waar, hondenbelasting is een algemene belasting, waarvan de opbrengsten ook in een algemene kas terecht komen.

Hier betaal je dus echt geen hondenbelasting.


Ik zei ook niet dat er overal hondenbelasting geheven wordt. Ik zei dat hondenbelasting niet perse ingezet wordt/hoeft te worden voor hondenvoorzieningen

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:32

DuoPenotti schreef:
Terwijl meer mensen juist het meest vervuild. Weg alle toeslagen voor kinderen.
Kan rutte het ook niet meer vergeten..

Hier ben ik zeker voor. Hoe meer kinderen je hebt hoe meer kinderbijslag en andere toeslagen. Belachelijk wie kinderen wil moet ze zelf onderhouden hoeft een ander niet te doen.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:32

Hondenbelasting is in Rotterdam echt een heel normaal iets. Voor het riool en afval betaal je ook naar rato hoe groot je huishouden is. Ik begrijp de weerstand niet zo goed eerlijk gezegd. We willen milieuvervuiling tegenwerken, en de meeste mensen gaan pas wat doen als ze dat in de portemonnee gaan voelen.

Als er maandelijkse kosten zitten aan honden, katten, paarden, dan zou dat indirect ook veel dierenleed voorkomen. Betaal je niet, dan mag je ook geen dieren houden. Als je de belasting al niet kan betalen, dan kan je ook geen voer en dierenartskosten betalen lijkt me.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 21:33

De UBN registratie is het uitgangspunt; de taks wordt geheven als het dier de UBN locatie verlaat.
(niet bij verhuizing van de ene UBN naar de andere UBN locatie)
Bij overlijden zal een paard ook worden uitgeschreven.

Er wordt bij dit wetsvoorstel vanuit gegaan dat elk rund/paard/varken/gevogelte/schaap/geit voor de slacht bestemd is.
Nergens lees ik een uitzondering voor dieren die niet voor de slacht bestemd zijn.

Als die dieren echter gewoon overlijden (of door hulp van de dierenarts), worden die dieren echter ook uitgeschreven bij de betreffende UBN locatie.
Kassa dus.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:34

Het gaat inderdaad ook om hobbydieren. Mocht dit erdoor komen, is het waarschijnlijk ook de doodsteek voor een hoop schapen- en geitenrassen in Nederland. Waar de niet-productierassen nu nog in ieder geval geen of nauwelijks slachtkosten maken voor de ramlammeren van een half jaar, is het dan een grote kostenpost, waardoor de fokkerij flink teruggeschroeft zal worden.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:35

hoefnageltje schreef:
De UBN registratie is het uitgangspunt; de taks wordt geheven als het dier de UBN locatie verlaat.
(niet bij verhuizing van de ene UBN naar de andere UBN locatie)
Bij overlijden zal een paard ook worden uitgeschreven.

Er wordt bij dit wetsvoorstel vanuit gegaan dat elk rund/paard/varken/gevogelte/schaap/geit voor de slacht bestemd is.
Nergens lees ik een uitzondering voor dieren die niet voor de slacht bestemd zijn.

Als die dieren echter gewoon overlijden (of door hulp van de dierenarts), worden die dieren echter ook uitgeschreven bij de betreffende UBN locatie.
Kassa dus.


Zo te zien gaat het ook om landbouwdieren, alswel landbouwhuisdieren. Opzich is het natuurlijk helemaal geen verkeerd uitgangspunt om te denken "wat we kunnen eten, zouden we ook moeten eten".

DuoPenotti

Berichten: 29502
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:35

Een keer houd het op ja met wat je nog kan betalen.... Dat klopt.
Dit omhoog dat omhoog.

Hier ook hondenbelasting in het buitengebied. We maken nergens gebruik van. Gaat idd in de algemene pot. Ook niet voor milieu. Is al eens naar het voetbal veld gegaan :(

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:36

DuoPenotti schreef:
Maar dan is het slacht niet bij euthanasie?

Nog ff en paarden worden niet uit hun lijden verlost want het is te duur.
Maar daar denken activisten van PvdD niet aan.


Niet alleen paarden, maar ook vee.
Dit gaat echt geen dierenwelzijn geven, integendeel.