(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:47

Mars schreef:
Toch lijkt t me niet zo lastig voor mannen. Gedraag je naar vrouwen zoals je zou willen dat anderen zich gedragen richting je eigen zusje/moeder/nichtje.

Dat lijkt me best een goede vuistregel.. :)

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:58

future_vet schreef:
Zoals je zelf al aangeeft is er juist nu veel ophef over. Op Instagram gaat een post rond in de stories.

Maar hoe dit probleem op te lossen? Lastig.
Vooral niet wegkijken en je omgeving aanspreken als zij vrouwonvriendelijk zich uitlaten. Ook als ze het als grapje bedoelen.
Gaat trouwens niet alleen om vrouwen die zich niet veilig voelen. Ook mannen worden seksueel geïntimideerd.


Inderdaad, ook mannen moeten uitkijken. Een bekende werd een tijd terug belaagd, als hij een vrouw was geweest, had hij beslist aangifte kunnen doen van aanranding. Gelukkig blufte hij zich eruit.
Als hij (te hard) had teruggemept zou hij zelf vermoedelijk vervolgd worden. Want dat risico loopt een man.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:04

Mars schreef:
Toch lijkt t me niet zo lastig voor mannen. Gedraag je naar vrouwen zoals je zou willen dat anderen zich gedragen richting je eigen zusje/moeder/nichtje.

Betekent uitsterving van de soort mens :+ :+ :+

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:08

oji schreef:
Mars schreef:
Toch lijkt t me niet zo lastig voor mannen. Gedraag je naar vrouwen zoals je zou willen dat anderen zich gedragen richting je eigen zusje/moeder/nichtje.

Betekent uitsterving van de soort mens :+ :+ :+


Jij snapt m niet geloof ik :+

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:20

Mars schreef:
Toch lijkt t me niet zo lastig voor mannen. Gedraag je naar vrouwen zoals je zou willen dat anderen zich gedragen richting je eigen zusje/moeder/nichtje.


Ooit seksistische opmerking gehad, paar jaar geleden. Waarop iK tegen de knul zei:" hoe zou je het vinden als mijn zoon dit tegen jouw moeder zou zeggen?" :oo reageerde hij. Ik dus weer, "wat is dan nu het verschil?"
Mevrouw excuses!
Ik, "excuses aanvaard en bij geen één vrouw meer doen. Is erg onbeleefd en zeer naar voor de vrouw."

Tja als ouwetje kun je zoiets doen.

Mijn dochter trouwens op zelfverdediging gestuurd als puber meisje. Er waren gratis cursussen in het vrouwenhuis. Ditin de hoop dat ze op tijd zou gaan vluchten (kan heel erg belangrijk zijn, haar instinct volgt en nooit zich afvraagt of het niet pluis voelen wel klopt→ ja dat klopt vrijwel altijd dus moven zo hard als je benen je dragen kunnen of je fiets omdraaien en hem smeren, en ik niet wilde dat ze in de freeze zou gaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:37

pien_2010 schreef:
Mars schreef:
Toch lijkt t me niet zo lastig voor mannen. Gedraag je naar vrouwen zoals je zou willen dat anderen zich gedragen richting je eigen zusje/moeder/nichtje.


Ooit seksistische opmerking gehad, paar jaar geleden. Waarop iK tegen de knul zei:" hoe zou je het vinden als mijn zoon dit tegen jouw moeder zou zeggen?" :oo reageerde hij. Ik dus weer, "wat is dan nu het verschil?"
Mevrouw excuses!
Ik, "excuses aanvaard en bij geen één vrouw meer doen. Is erg onbeleefd en zeer naar voor de vrouw."

Tja als ouwetje kun je zoiets doen.

Mijn dochter trouwens op zelfverdediging gestuurd als puber meisje. Er waren gratis cursussen in het vrouwenhuis. Ditin de hoop dat ze op tijd zou gaan vluchten (kan heel erg belangrijk zijn, haar instinct volgt en nooit zich afvraagt of het niet pluis voelen wel klopt→ ja dat klopt vrijwel altijd dus moven zo hard als je benen je dragen kunnen of je fiets omdraaien en hem smeren, en ik niet wilde dat ze in de freeze zou gaan)


Freeze is niet altijd verkeerd. Ik heb het aan mijn freeze reactie te danken dat ik alleen verkracht ben en het nog na kan vertellen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:38

Wat afschuwelijk vreselijk Susanne. Ik heb er misschien overheen gelezen, maar is jouw dader ooit gepakt? :(:)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:38

Ik vind dat ook een goede Mars. Ik hoor vaak zat jongens om me heen die beschermend over hun zusje of moeder praten. Dan schrikken ze vaak ineens van hun eigen gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:45

MarlindeRooz schreef:
Wat afschuwelijk vreselijk Susanne. Ik heb er misschien overheen gelezen, maar is jouw dader ooit gepakt? :(:)


Ja, na 3 maanden was er een DNA match. Morgen is de uitspraak van het hoger beroep, hierna gaat hij nog in cassatie en naar het Europees hof is duidelijk geworden tijdens het hoger beroep.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:46

[***] schreef:
Freeze is niet altijd verkeerd. Ik heb het aan mijn freeze reactie te danken dat ik alleen verkracht ben en het nog na kan vertellen.


Dat klopt Susanne, goede correctie!! :knuffel: :*

Heftige tijd Susanne voor je. En mijnheer gaat blijkbaar tot het gaatje, dus daar ben je voorlopig nog niet vanaf. Wat vreselijk dit zeg!

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:50

Susanne :(:)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:09

Ik heb vaak in mannenbedrijven gewerkt en kan mannelijke (vaak wat seksistische) humor prima waarderen. Enerzijds kun je dan als vrouw 'one of the guys' zijn terwijl je tegelijkertijd ook af en toe gebruik kunt maken van mannelijke kwaliteiten waar meer kracht of technische kennis voor nodig is. Dat gendergelijkheidsgedoe van tegenwoordig zorgt er ook wel 'n beetje voor dat de voordelen van de verschillen tussen man en vrouw afgevlakt worden.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:12

elnienjo schreef:
Ik heb vaak in mannenbedrijven gewerkt en kan mannelijke (vaak wat seksistische) humor prima waarderen. Enerzijds kun je dan als vrouw 'one of the guys' zijn terwijl je tegelijkertijd ook af en toe gebruik kunt maken van mannelijke kwaliteiten waar meer kracht of technische kennis voor nodig is. Dat gendergelijkheidsgedoe van tegenwoordig zorgt er ook wel 'n beetje voor dat de voordelen van de verschillen tussen man en vrouw afgevlakt worden.


Wat in vredesnaam heeft 'one of the guys' en 'gendergelijkheidgedoe' te maken met seksueel geweld?

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:14

elnienjo schreef:
Dat gendergelijkheidsgedoe van tegenwoordig zorgt er ook wel 'n beetje voor dat de voordelen van de verschillen tussen man en vrouw afgevlakt worden.


Deze snap ik oprecht niet? :?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:14

Het ging niet over seksueel geweld, maar over dat er tegenwoordig op elke slak een pak zout wordt gelegd. Een seksistische grap van 'n collega is al bijna een reden om een #metootje te doen. Dáár erger ik me aan. Niet aan 't aanpakken van verkrachting, dat mag van mij absoluut veel zwaarder bestraft worden.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:15

Nou ik ken niemand die om een grapje een #metootje gaat doen, en daar gaat het hier ook totaal niet over. Als je geen bijdrage kan leveren aan dit topic reageer dan alsjeblieft ook niet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:17

Daar ging het wél over. Heb het diverse keren benoemd zien worden wat men tegenwoordig al als offensive ervaart. Men krijgt steeds langere tenen en dat maakt de maatschappij niet bepaald vrolijker.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:20

Nee, daar gaat het niet over. Bagatelliseren kun je ergens anders doen.

MyWishMax

Berichten: 25453
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:25

[***] schreef:
Freeze is niet altijd verkeerd. Ik heb het aan mijn freeze reactie te danken dat ik alleen verkracht ben en het nog na kan vertellen.


:(:)

Bij mij is gelukkig nooit leven in gevaar geweest, maar het is ook niet iets wat je zelf in de hand hebt. De reactie dan. Het heeft ook geen nut om me af te vragen of ik met andere reactie ze wel had kunnen laten stoppen of afhouden oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:31

MyWishMax schreef:
[***] schreef:
Freeze is niet altijd verkeerd. Ik heb het aan mijn freeze reactie te danken dat ik alleen verkracht ben en het nog na kan vertellen.


:(:)

Bij mij is gelukkig nooit leven in gevaar geweest, maar het is ook niet iets wat je zelf in de hand hebt. De reactie dan. Het heeft ook geen nut om me af te vragen of ik met andere reactie ze wel had kunnen laten stoppen of afhouden oid.


Dat klopt inderdaad :) maar ik dacht dat het wel handig was om te benoemen dat niets terug doen niet per se verkeerd is.

Als je van jezelf weet dat je een freeze reactie hebt is het overigens slim om geen "wapens" mee te nemen (sleutel in je hand pakken, x marker, zakmes) omdat dit dan eerder tegen je gebruikt zal worden dan dat je er iets aan hebt.

MyWishMax

Berichten: 25453
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:38

[***] schreef:
Dat klopt inderdaad :) maar ik dacht dat het wel handig was om te benoemen dat niets terug doen niet per se verkeerd is.

Als je van jezelf weet dat je een freeze reactie hebt is het overigens slim om geen "wapens" mee te nemen (sleutel in je hand pakken, x marker, zakmes) omdat dit dan eerder tegen je gebruikt zal worden dan dat je er iets aan hebt.


Precies! Mij geeft dat ook geen veiliger gevoel, omdat ik het toch niet 'kan' gebruiken.

En goed om te benoemen hoor. Ik heb wel eens mensen gehad die idd vroegen of ik dit of dat niet kon doen en of ik niet geleerd had om te gillen of weg te rennen of te verdedigen. Ja, dat wist ik allemaal, ik kon het alleen niet. Bij mij had het denk ik ook geen verschil gemaakt, omdat ik toch nooit weg had kunnen komen. En bij jou had het wel verschil kunnen maken, maar juist compleet de verkeerde kant op.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 16-03-21 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:39

linoleum schreef:
Ayasha schreef:
Maar zou er een manier zijn om die dreiging te verminderen zonder dat mannen in het nadeel geduwd worden en nog amper kunnen bewegen?

Ik vind het eigenlijk wel raar om zo te denken. Want blijkbaar mogen we niet vragen dat mannen zich aanpassen, want dat is een nadeel. Maar tegelijkertijd passen bijna alle vrouwen zich al aan en en zijn ze al in een nadeel. Stel je alleen voor dat mannen iets vergelijkbaars moeten doen..

En ik wil niet zeggen dat het terecht is dat mannen zich moeten aanpassen. Terecht zou zijn als de aanpassing van vrouwen niet meer nodig is. Maar zolang dat niet het geval is, mag ook best wel wat van de mannen gevraagd worden naar mijn mening.


Super goed dit! Je haalt me de woorden uit de mond *\o/*

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:54

Aanpassen.... nee. Ik trek aan wat ik wil en doe wat ik wil. Maar nóóit dat iemand voor mij zijn muts niet ip mag houden of moet oversteken.

Ik een rok aan, man een muts op. Of whatever iemand aan wil trekken.
Voor iemand die meer ruimte nodig heeft (bv rolstoel) ga ik met plezier aan de kant maar steek ik ook de straat niet over.
Nee, ik vind het niet oké als mannen dat zouden "moeten" zodat vrouwem zich niet bedreigt zouden kunnen voelen. Daarmee creeër je angst voor het "monster" man, terwijl ze echt niet allenaal verkrachters zijn.
En sorry, maar een flauw geintje of kijken moet kunnen, er lopen zat mooie en goedlachse mensen op de wereld rond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41775
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:57

Palmera schreef:
Aanpassen.... nee. Ik trek aan wat ik wil en doe wat ik wil. Maar nóóit dat iemand voor mij zijn muts niet ip mag houden of moet oversteken.

Ik een rok aan, man een muts op. Of whatever iemand aan wil trekken.
Voor iemand die meer ruimte nodig heeft (bv rolstoel) ga ik met plezier aan de kant maar steek ik ook de straat niet over.
Nee, ik vind het niet oké als mannen dat zouden "moeten" zodat vrouwem zich niet bedreigt zouden kunnen voelen. Daarmee creeër je angst voor het "monster" man, terwijl ze echt niet allenaal verkrachters zijn.
En sorry, maar een flauw geintje of kijken moet kunnen, er lopen zat mooie en goedlachse mensen op de wereld rond.

Het wordt als optie gegeven voor mannen die ervoor kiezen rekening te willen houden met vrouwen die angstig zijn op straat.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:59

Verkrachters komen ook in keurig gestreken pak, dus ik zie werkelijk niet hoe kleding een angst zou moeten wegnemen eigenlijk. Vind het ook geen duurzame oplossing want dan boet de een weer in voor de gevoelsveiligheid van de ander.
Uiteindelijk vind het meeste geweld in huiselijke kringen plaats en niet op straat.

Ik heb daar ook erg kerkelijke asociaties bij. Je moet naar oma een rok omdat ze dat vind horen bij meisjes dus doe je dat uit respect. Uhm.. hoe zit het dan met wederzijds respect?