Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Stemmen jullie op dezelfde partij

We stemmen (meestal) op dezelfde partij
165 (37%)
We stemmen (meestal) op verschillende partijen, maar wel in dezelfde hoek
186 (41%)
We stemmen op verschillende partijen met een tegengestelde mening
80 (18%)
Anders
13 (2%)

Totaal aantal stemmen: 444


LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:47

We zijn er niet heel actief mee bezig, maar wij hebben zeker niet dezelfde politieke voorkeur. Gezien het niet echt een dagelijks/wekelijks/maandelijks gesprek is hebben we daar geen last van gelukkig. A

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:58

Goof schreef:
Maar hoe vaak ga je in de praktijk dan concreet in gesprek met je partner over feminisme?


Is het in dit geval wel relevant hoe vaak je er samen over praat?

Het gaat er denk ik om dat je in de praktijk niet telkens wilt botsen op dit onderwerp.

In ons geval praten mijn man en ik er juist weinig over, juist omdat we op dezelfde golflengte zitten. Het is geen issue binnen onze relatie. Heel belangrijk vind ook ik dat.

Zouden we heel verschillend denken over feminisme, dan zouden we het er veel vaak over hebben, omdat je dan tegen dingen aanloopt die je niet zinnen of die niet goed voelen.

Goof

Berichten: 28960
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:11

Wij lopen in onze relatie, dus in de praktijk, samen nergens tegenaan. Nooit. En toch stemt mijn man iets dat haaks op mijn gedachten staat. Hij rechts, ik iets links.
Nooit iets van gemerkt hoor in de praktijk.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:59

Nee, maar het ging om specifiek emancipatie. Niet over iets vaags als iets links en rechts.

Als je man vind dat je geen lange broeken mag dragen, niet buitenshuis mag werken en je onderdanig moet opstellen en jij ben meer van de emancipatie. Nou dat gaat botsen :D Ik zou dat voor zijn door een ander te zoeken.

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 07:48

Ik woon samen met mijn vriend, wij stemmen altijd hetzelfde. Omdat we op dat gebied ook gewoon hetzelfde denken :)

Mijn mama, papa, broer en stiefouders stemmen ook altijd hetzelfde. Ooms, tantes enzo ook haha. Nooit ruzie over politiek dus :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:40

Politieke voorkeur is voor mij geen onderdeel van mijn identiteit, ik zou er dan ook geen problemen mee hebben om een partner te hebben die een andere voorkeur heeft. Het is wat mij betreft veel belangrijker dat we hetzelfde denken over belangrijkere dingen in het leven die een directe invloed op ons hebben zoals hoe we kinderen op willen voeden en dat we dat gedeeltelijk zelf willen doen (geen kinderopvang), wie er werkt, waar we ons geld aan besteden, welke normen en waarden we binnen ons gezin aanhouden, etc.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:03

enzino schreef:
Politieke voorkeur is voor mij geen onderdeel van mijn identiteit, ik zou er dan ook geen problemen mee hebben om een partner te hebben die een andere voorkeur heeft. Het is wat mij betreft veel belangrijker dat we hetzelfde denken over belangrijkere dingen in het leven die een directe invloed op ons hebben zoals hoe we kinderen op willen voeden en dat we dat gedeeltelijk zelf willen doen (geen kinderopvang), wie er werkt, waar we ons geld aan besteden, welke normen en waarden we binnen ons gezin aanhouden, etc.


Bij mij zit er een overlap tussen politieke voorkeur en de belangrijke dingen die je opnoemt. De dingen die ik belangrijk vind in het leven vind je terug in mijn stemgedrag. Het ene meer dan het andere, maar toch.
Waarden en normen bv zijn daarbij heel belangrijk.

Edit: stijlfoutje
Laatst bijgewerkt door Boras op 24-03-21 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:10

Extreem belangrijk. Het speelt een grote rol in mijn leven en eigenlijk alle belangrijke dingen in mijn leven, normen en waarden zijn ermee verweven. Zou echt een no-go zijn als partner niet hetzelfde denkt, totale afknapper :Y) Bovendien zou ik ook geen kinderen willen opvoeden met iemand die er heel anders in staat.

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:52

BaileyMix schreef:
Extreem belangrijk. Het speelt een grote rol in mijn leven en eigenlijk alle belangrijke dingen in mijn leven, normen en waarden zijn ermee verweven. Zou echt een no-go zijn als partner niet hetzelfde denkt, totale afknapper :Y) Bovendien zou ik ook geen kinderen willen opvoeden met iemand die er heel anders in staat.

Maar je kunt toch nooit precies hetzelfde denken als een ander? En met tientallen partijen op het biljet, waarvan er niet minder dan zeventien in de Kamer zijn gekomen, zal een subtiel verschil in mening al gauw tot een andere politieke voorkeur leiden.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:07

musiqolog schreef:
Maar je kunt toch nooit precies hetzelfde denken als een ander? En met tientallen partijen op het biljet, waarvan er niet minder dan zeventien in de Kamer zijn gekomen, zal een subtiel verschil in mening al gauw tot een andere politieke voorkeur leiden.


Niet precies, maar wel in grote lijnen. En vooral op de voor mij echt belangrijke onderwerpen toch écht wel hetzelfde, anders gaat het gewoonweg niet lukken. Als mijn partner niet in de groene hoek stemt houdt het op, om meerdere redenen.

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:50

Iemand die 3x per jaar op vliegvakantie wilt want daar heeft hij recht op, een hekel heeft aan buitenlanders (of zoals een ouder familielid ooit zei: "die straat gaan we niet in, die zit vol Turkies". Ja, ik schaamde me), dierenwelzijn onbelangrijk vindt en vooral veel vlees wilt eten. Dan houdt het voor mij op.

Iemand die stemt voor de PVV of FvD heeft voor mij zo'n andere kijk op wat acceptabel gedrag is en wat niet, dat daar niet voor mij samen te leven valt.