De rellen in nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:12

speedfiets_2 schreef:
Vraagje, ik krijg nu van meerdere personen dat er berichten zijn om te rellen in mijn wijk. Hoe serieus zouden jullie die berichten nemen? Want op sommige plekken was er niks aan de hand en op andere breekte de pleuris uit.


Ik zou het wel serieus nemen...
Auto/fiets even een stuk verderop zetten. Met name pleinen/doorgaande wegen vermijden m.b.t. parkeren
Je weet het niet, en het is het niet dat je dan even je auto kunt verplaatsen.

En de politie alvast informeren.

Dido2316

Berichten: 2003
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:13

Inderdaad melden bij de politie, dan is het wellicht nog te voorkomen

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:13

secricible schreef:
ik zou melding doen bij de politie. En zelf lekker binnen blijven :)

Nouja ik moet helaas werken en er is nu niemand thuis. Dus ik vind het lastig om nu wel of niet vrij te vragen voor het geval dat het wel bal is.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De rellen in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:15

De rellen zullen waarschijnlijk pas na 21.00 zijn.
Voor nu dus niet zoveel aan de hand.
Voor vanavond alles wat los zit binnen halen, meer kun je niet doen.

En inderdaad de politie het berichtje doorsturen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:16

DuoPenotti schreef:
De rellen zullen waarschijnlijk pas na 21.00 zijn.
Voor nu dus niet zoveel aan de hand.
Voor vanavond alles wat los zit binnen halen, meer kun je niet doen.

En inderdaad de politie het berichtje doorsturen.

Hier spreekt men om 14:00 te gaan rellen namelijk.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:17

speedfiets_2 schreef:
secricible schreef:
ik zou melding doen bij de politie. En zelf lekker binnen blijven :)

Nouja ik moet helaas werken en er is nu niemand thuis. Dus ik vind het lastig om nu wel of niet vrij te vragen voor het geval dat het wel bal is.


Zou er geen vrij voor vragen, het zijn nu nog geruchten.
Hou het in de gaten op je werk, hoor je dat het onrustig wordt kun je altijd nog even met je werkgever overleggen.

Sjaco
Berichten: 376
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:17

Arabesk schreef:
De krakersrellen in Amsterdam waren echte veldslagen met pantserwagens. Zo ver is het nog niet gelukkig.

Deventer had het goed aangepakt. Massaal uitgerukt en de eerste samenscholing meteen uit elkaar halen. Daar bleef het rustig.



Niet helemaal correct wat ik heb begrepen. Massaal uitgerukt klopt niet, goed aangepakt zeker wel. Politie was eerder aanwezig dan de nieuwsgierigen/sensatiezoekers/relschoppers en heeft meteen de mensen die wel kwamen aangesproken. Valt dat ook onder de-escaleren of is dat nog een stadium ervoor? Het heeft in ieder geval zeer goed uitgepakt.
Ben zelf ook benieuwd wat het effect is geweest van oproepen van de B-side van Go Ahead Eagles (vergelijkbaar met Willem II in Tilburg), maar dat is natuurlijk absoluut niet meetbaar.

Het massaal uitgerukt is meer van toepassing op Zwolle. Daar werd het wel grimmig maar was de ME er op tijd waardoor het nog beheersbaar was (lees: geen of nauwelijks vernielingen/plunderingen).

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:18

Ah oke, ja je weet nooit of ze wat gaan doen.}
Hier in de buurt hadden ze het er ook over maar gelukkig ook niets gebeurd.
Ik weet niet hoe ver je bij je werk vandaan woont, maar misschien kun je in de pauze even op en neer?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:21

Karl66 schreef:
sterregoud schreef:
@ Karl66, het zal je winkel maar zijn, of je auto. De schade die aangericht wordt is niet anoniem, het raakt mensen in hun bestaansmogelijkheden.


Dat klopt, maar met escaleren zorg je er alleen maar voor dat er meer schade wordt aangericht. Daarom is deëscaleren beter, ook al bevredigt dat de woede van de mensen die zich doodergeren aan de rellen minder. Het doel tijdens zo'n rel is namelijk zo weinig mogelijk schade. En dan moet je ze achteraf, gewoon via de rechtbank zoals je dat in een rechtstaat doet, berechten en via de rechter aanpakken.

Waar ik moeite mee heb, is dat jij hard ingrijpen hier betitelt als escaleren. Dat impliceert namelijk dat het logisch en zelfs begrijpelijk is dat daar met nog meer geweld op gereageerd wordt.

Ik begrijp heus wel dat je hiermee de rellen niet impliciet wilt legitimeren, maar ik vind het een ongelukkige uitspraak.
Daarbij, de-escaleren, hoe dan? Ik heb persoonlijk niet de illusie dat hier veel te de-escaleren valt.
Waar het om gaat is dat er adequaat en proportioneel ingegrepen en gestraft wordt. En aangezien het geweld en het gedrag behoorlijk grootschalig en buitenproportioneel genoemd kan worden, moet de aanpak navenant zijn. Je kunt als overheid nu eenmaal niet tolereren dat er gereld en geplunderd wordt zonder passende consequenties, en dan aan de andere kant mensen een boete opleggen omdat ze om 21.05 nog buiten zijn.

ikkedus
Berichten: 3303
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:30


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:43

Klare taal, mooi rechttoe rechtaan geschreven.

Vond de laatste zin trouwens erg grappig:
Citaat:
Dus dan gun ik je maar chronische jeuk aan je anus. En korte armpjes

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:49

Askja schreef:
Karl66 schreef:
Dat klopt, maar met escaleren zorg je er alleen maar voor dat er meer schade wordt aangericht. Daarom is deëscaleren beter, ook al bevredigt dat de woede van de mensen die zich doodergeren aan de rellen minder. Het doel tijdens zo'n rel is namelijk zo weinig mogelijk schade. En dan moet je ze achteraf, gewoon via de rechtbank zoals je dat in een rechtstaat doet, berechten en via de rechter aanpakken.

Waar ik moeite mee heb, is dat jij hard ingrijpen hier betitelt als escaleren. Dat impliceert namelijk dat het logisch en zelfs begrijpelijk is dat daar met nog meer geweld op gereageerd wordt.

Ik begrijp heus wel dat je hiermee de rellen niet impliciet wilt legitimeren, maar ik vind het een ongelukkige uitspraak.
Daarbij, de-escaleren, hoe dan? Ik heb persoonlijk niet de illusie dat hier veel te de-escaleren valt.
Waar het om gaat is dat er adequaat en proportioneel ingegrepen en gestraft wordt. En aangezien het geweld en het gedrag behoorlijk grootschalig en buitenproportioneel genoemd kan worden, moet de aanpak navenant zijn. Je kunt als overheid nu eenmaal niet tolereren dat er gereld en geplunderd wordt zonder passende consequenties, en dan aan de andere kant mensen een boete opleggen omdat ze om 21.05 nog buiten zijn.


Als je dat eruit gehaald hebt, dan heb ik me niet goed uitgedrukt. Wat er in Deventer gebeurde is de beste oplossing. Mensen aanspreken voordat er een samenscholing is en voordat de rellen uitgebroken zijn. Maar dat lukt niet altijd, dan moet je gewoon gepast geweld gebruiken, omdat het al geëscaleerd is. En dat opschalen is afhankelijk van de situatie met zo weinig mogelijk escalatie als mogelijk is. Maar als het "gepeupel" optrekt naar het parlement om de regering omver te werpen en de situatie met een sterke leider eens goed aan te pakken, dan kan dat betekenen dat je misschien zelfs het leger nodig hebt. Maar dat is gebaseerd op de situatie van dat moment.

En dan heb je daarnaast nog de mensen, die vanachter hun toetsenbord, vertellen wat er met die mensen moet gebeuren. En ja, ik snap de emotie en ik snap die emotie een stuk beter dan de zogenaamde boosheid van de relschoppers. Alleen dat soort voorstellen is een nutteloze escalatie, die alleen maar meer geweld oplevert op de lange termijn. En dat is wat mij betreft een hele andere escalatie dan die van de politie, die opschaalt afhankelijk van de situatie en dat, in mijn ogen, vrij goed doet. Op basis van gesundes volksempfinden de relschoppers eens flink gaan aanpakken is gewoon geen goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:55

Arabesk schreef:
Volgens fvd is de oorzaak immigratie. Ja vind ik ook hoor. Al die Turken op Urk gewoon terugsturen naar Marokko.

Op vrijwel alle beelden zien je toch duidelijk dat het om blanke jonge mannen gaat.


Ik zie ook behoorlijk wat licht getinte jongens iop de foto's hoor, erg veel zelfs.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:56

Mindim schreef:
Arabesk schreef:
Volgens fvd is de oorzaak immigratie. Ja vind ik ook hoor. Al die Turken op Urk gewoon terugsturen naar Marokko.

Op vrijwel alle beelden zien je toch duidelijk dat het om blanke jonge mannen gaat.


Ik zie ook behoorlijk wat licht getinte jongens iop de foto's hoor, erg veel zelfs.


Zullen we bij deze discussie wegblijven? Werd ook al eerder genoemd.

Huidskleur of afkomst is in dit geval totaal niet van belang. Ze gedragen zich als honden.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De rellen in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:58

Precies, waar hun roots ook liggen, ze horen nu allemaal vast te zitten. Zijn even groot schorem.
Maar waar het eerst leek te gaan om extreem rechts is nu alles aan het rellen wat geen hersencel heeft.
Vastzetten zo lang de lock down is, opgelost probleem met de regels. Kijken of de regels in de bak beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:59

Muurp schreef:
Mindim schreef:


Ik zie ook behoorlijk wat licht getinte jongens iop de foto's hoor, erg veel zelfs.


Zullen we bij deze discussie wegblijven? Werd ook al eerder genoemd.

Huidskleur of afkomst is in dit geval totaal niet van belang. Ze gedragen zich als honden.


Ik beweer niet anders toch? Maar als iemand noemt dat het vooral om blanken gaat, dan is dat natuurlijk onzin en mag je dat tegenspreken toch? Beide partijen lopen daar en beiden moeten ernstig bestraft en honden gedragen zich veel beter over het algemeen, dus dat is al helemaal geen vergelijking, de je de honden echt te kort mee ;)

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:00

Ik ben niet tegen de lockdown, ook niet voor trouwens. Wel ben ik voor vrijheid van meningsuiting.

Mensen die demonstreren voor/tegen zaken waar zij in geloven heb ik respect voor. Ik zou zelf niet als demonstrant tussen de rellers durven/willen staan.

Ik heb verschillende beelden gezien waarop de politie relschoppers aanpakt maar een demonstrant die niet relt overslaat.

Ik vind het enorm knap van de politie en me dat ze zelfs in deze extreme omstandigheden daar nog zo'n enorm verschil in maken. Enorm respect voor de dames en heren in het blauw.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De rellen in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:04

De huidskleur/ethniciteit/afkomst interesseert mij echt helemaal niets.
Ik ben echt bezorgd voor vanavond. Hopelijk waren dit de laatste rellen maar ik vrees er voor.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: De rellen in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:11

Lastige is dat dit ook een soort kopieergedrag is. Ik vrees dat het noorden ook nog wel zal volgen. Ik werk deze week 3 avonden op het station en dat daar helemaal alleen. Dat zit me ergens niet helemaal lekker.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:13

Karl66 schreef:
Askja schreef:
Waar ik moeite mee heb, is dat jij hard ingrijpen hier betitelt als escaleren. Dat impliceert namelijk dat het logisch en zelfs begrijpelijk is dat daar met nog meer geweld op gereageerd wordt.

Ik begrijp heus wel dat je hiermee de rellen niet impliciet wilt legitimeren, maar ik vind het een ongelukkige uitspraak.
Daarbij, de-escaleren, hoe dan? Ik heb persoonlijk niet de illusie dat hier veel te de-escaleren valt.
Waar het om gaat is dat er adequaat en proportioneel ingegrepen en gestraft wordt. En aangezien het geweld en het gedrag behoorlijk grootschalig en buitenproportioneel genoemd kan worden, moet de aanpak navenant zijn. Je kunt als overheid nu eenmaal niet tolereren dat er gereld en geplunderd wordt zonder passende consequenties, en dan aan de andere kant mensen een boete opleggen omdat ze om 21.05 nog buiten zijn.


Als je dat eruit gehaald hebt, dan heb ik me niet goed uitgedrukt. Wat er in Deventer gebeurde is de beste oplossing. Mensen aanspreken voordat er een samenscholing is en voordat de rellen uitgebroken zijn. Maar dat lukt niet altijd, dan moet je gewoon gepast geweld gebruiken, omdat het al geëscaleerd is. En dat opschalen is afhankelijk van de situatie met zo weinig mogelijk escalatie als mogelijk is. Maar als het "gepeupel" optrekt naar het parlement om de regering omver te werpen en de situatie met een sterke leider eens goed aan te pakken, dan kan dat betekenen dat je misschien zelfs het leger nodig hebt. Maar dat is gebaseerd op de situatie van dat moment.

En dan heb je daarnaast nog de mensen, die vanachter hun toetsenbord, vertellen wat er met die mensen moet gebeuren. En ja, ik snap de emotie en ik snap die emotie een stuk beter dan de zogenaamde boosheid van de relschoppers. Alleen dat soort voorstellen is een nutteloze escalatie, die alleen maar meer geweld oplevert op de lange termijn. En dat is wat mij betreft een hele andere escalatie dan die van de politie, die opschaalt afhankelijk van de situatie en dat, in mijn ogen, vrij goed doet. Op basis van gesundes volksempfinden de relschoppers eens flink gaan aanpakken is gewoon geen goed idee.

Als je dat laatste uit mijn post haalt, heb jij de strekking ervan niet helemaal goed begrepen. Maar ik ga ervan uit dat je het meer algemeen bedoelt, en dan ben ik het wel met je eens. Een proportionele aanpak is wat anders dan wraak en vergelding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:14

zonnebloem18 schreef:
Lastige is dat dit ook een soort kopieergedrag is. Ik vrees dat het noorden ook nog wel zal volgen. Ik werk deze week 3 avonden op het station en dat daar helemaal alleen. Dat zit me ergens niet helemaal lekker.

Nou, daar zou ik dan wel even een belletje over doen, dat is nu toch helemaal niet vertrouwd?

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:15

Mindim schreef:
zonnebloem18 schreef:
Lastige is dat dit ook een soort kopieergedrag is. Ik vrees dat het noorden ook nog wel zal volgen. Ik werk deze week 3 avonden op het station en dat daar helemaal alleen. Dat zit me ergens niet helemaal lekker.

Nou, daar zou ik dan wel even een belletje over doen, dat is nu toch helemaal niet vertrouwd?

Inderdaad, dit even laten weten aan je werkgever. Niet raar nu.
En wat er ook gebeurd denk aan je eigen veiligheid, niet die van de zaak oid.

L_iek
Berichten: 9722
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:25


zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:26

DuoPenotti schreef:
Mindim schreef:
Nou, daar zou ik dan wel even een belletje over doen, dat is nu toch helemaal niet vertrouwd?

Inderdaad, dit even laten weten aan je werkgever. Niet raar nu.
En wat er ook gebeurd denk aan je eigen veiligheid, niet die van de zaak oid.


We zijn er inderdaad mee bezig. Ik heb me er nog nooit onveilig gevoeld, maar dit is wel een uitzonderlijke situatie.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:27

Geen idee of mensen dit filmpje hebben gezien, maar dit is toch om te lachen.
Eerst gaan rellen, politie uitdagen en vervolgens gaan janken dat die dood gaat. Echt stoere jongen ben je dan :(
Hoop dat ze hem een pleistertje hebben gegeven en weer naar huis hebben gestuurd.

https://www.dumpert.nl/item/8054293_72070d19

Naar mijn idee bestaat opvoeding al lang niet meer. Kinderen worden tegen woordig alleen nog maar gevoed.