Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665


Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:23

_San87_ schreef:
Dammie schreef:
Die 50% boete erbij is belachelijk.
De bijstand is bedoeld als vangnet, dus dat de gemeente valt over een schenking van 7000 euro, dat snap ik wel. Dit is geen pak koffie of zoiets wat je meeneemt op bezoek.

Mevrouw heeft in de jaren ca 20 euro per week aan boodschappen gekregen van haar moeder, geen 7000 euro in een keer geschonken gehad.

Waar haal jij die 20 euro vandaan?
De gemeente is uitgegaan van de nibud norm voor boodschappen, en dat is al geen giga bedrag. Daarnaast, of je nu in één keer een grote schenking krijgt, of over de jaren heen elke week een bedrag, bij elkaar opgeteld is dat hetzelfde bedrag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:25

Geen luxe producten. Als ik zie dat ik met mijn allergie per week aan basisdingen rond de 45 euro met zijn tweeen zit. Waspoeder en zo zit daar nog niet in. Met het bedrag dat zij rekenen kan er niet eens luxe bijzitten. :n

Wat moeten ouders dan? Toekijken hoe iemand ten onder gaat? Als je iemand liefhebt en menselijk bent kun je dat niet.dan spring je bij

En als iemand uiteindelijkde schuldsanering inmoet kost dat nog meer geld -O-

Femke_Tweety

Berichten: 12007
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:27

@Dammie

Mag je volgens jou dan niets aannemen?

Buren waar je regelmatig even gaat eten, familieleden die je een vuilniszak vol kleding toestoppen, een ex collega die af en toe een zak hondenvoer langs brengt?
De voedselbank waar je wekelijks een pakket krijgt?
Het kerstpakket dat iemand je toestopt?

Dat soort privé dingen hoef je toch niet allemaal bij de gemeente te gaan lopen vertellen? Iets van privacy mag ook nog wel, net als het gevoel van schaamte dat mensen vaak hebben omdat ze hulp krijgen een kléin beetje discreet benaderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41699
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:28

Dammie schreef:
_San87_ schreef:

Mevrouw heeft in de jaren ca 20 euro per week aan boodschappen gekregen van haar moeder, geen 7000 euro in een keer geschonken gehad.

Waar haal jij die 20 euro vandaan?
De gemeente is uitgegaan van de nibud norm voor boodschappen, en dat is al geen giga bedrag. Daarnaast, of je nu in één keer een grote schenking krijgt, of over de jaren heen elke week een bedrag, bij elkaar opgeteld is dat hetzelfde bedrag.

Dat stond in een artikel dat ik las. Moeders deed voor ca 20 euro in de week boodschappen voor haar dochter in een periode van 5 jaar.

We hebben het hier in bijdragen aan een basisbehoefte, namelijk eten, omdat dochter van de bijstand nauwelijks kan leven. Dat de gemeente vervolgens 10000 euro terug gaat vorderen, is bizar. Dat gaat alle redelijkheid te boven. Schandelijke praktijken.

MyWishMax

Berichten: 25384
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:28

Dammie schreef:
_San87_ schreef:
[


Mevrouw heeft in de jaren ca 20 euro per week aan boodschappen gekregen van haar moeder, geen 7000 euro in een keer geschonken gehad.

Waar haal jij die 20 euro vandaan?
De gemeente is uitgegaan van de nibud norm voor boodschappen, en dat is al geen giga bedrag. Daarnaast, of je nu in één keer een grote schenking krijgt, of over de jaren heen elke week een bedrag, bij elkaar opgeteld is dat hetzelfde bedrag.


Geen giga bedrag, maar voor iemand in de bijstand wel hoor.

Het ligt er vooral aan wat voor kosten je allemaal hebt per maand. Nibud komt op 45 euro per week voor alleen voeding. Dat is al meer als wat ik overhoud voor alle boodschappen per week. Voor minder als 45 euro moet ik ook alle verzorging voor mezelf kopen en alle schoonmaakmiddelen en huishoud dingen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 28-12-20 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:29

Je verjaardagskadootje? Mag je die houden? Iemand die je meeneemt een dagje uit? Melden maar meteen?

MyWishMax

Berichten: 25384
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:32

karuna schreef:
Je verjaardagskadootje? Mag je die houden? Iemand die je meeneemt een dagje uit? Melden maar meteen?


Zo heftig is het ook weer niet. Dagje weg melden hoef ik niet. Ik mag ook echt wel een cadeau krijgen, alleen ligt dat weer aan de waarde. Maar melden bij zulke dingen wordt altijd aangeraden, ja. Paar tientjes als cadeau kijken ze hier niet raar naar. Elke week geld toegestopt krijgen wel of in 1 keer een groot bedrag.

En soms zelfs de discussie aan gaan dat iemand iets voor je betaald heeft omdat juist de gemeente het weigerde. Dat kan dus ook al problemen opleveren, terwijl je eerst netjes hulp vraagt aan hen.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:35

Femke_Tweety schreef:
@Dammie

Mag je volgens jou dan niets aannemen?

Buren waar je regelmatig even gaat eten, familieleden die je een vuilniszak vol kleding toestoppen, een ex collega die af en toe een zak hondenvoer langs brengt?
De voedselbank waar je wekelijks een pakket krijgt?
Het kerstpakket dat iemand je toestopt?

Dat soort privé dingen hoef je toch niet allemaal bij de gemeente te gaan lopen vertellen? Iets van privacy mag ook nog wel, net als het gevoel van schaamte dat mensen vaak hebben omdat ze hulp krijgen een kléin beetje discreet benaderen.

Tuurlijk wel.
Maar er is een groot verschil tussen iemand al je boodschappen te laten doen, en hier en daar wat krijgen.

Bekijk het eens van de andere kant: hoeveel mensen komen zonder uitkering of bijstand net aan rond en betalen belastingen. Is het eerlijk dat dat belastinggeld naar mensen gaat die het door financiële steun van familie of potje spaargeld niet voor 100% nodig hebben?

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:37

Pff dat wist ik niet dat het zo strak was, wat genant ook dat je continue alles maar met de gemeente moet delen. Van mij zouden ze prima een bepaald max. Bedrag per jaar mogen zetten, pas daarboven moet je dan ‚aangeven‘. Alles andere is pure werkverschaffing en kortzichtig.
Links of rechts wordt die belasting toch wel betaald, iets meer koopkracht is ook weer meer btw. die je in de winkel achter laat.

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:38

Walgelijk hoe diep Nederland gezonken is. Een klein beetje waardigheid wordt iemand njet meer gegund. Ik vind het heel erg ver gaan. En mogelijkheden om uit de bijstand te komen zijn er ook niet voor iedereen.

Het is extreem doorgeslagen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 28-12-20 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25142
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:38

Ik vraag me af hoe zo’n Inlichtingenbureau daarvan op de hoogte kan zijn :? Ben je dan niet door iemand erbij gelapt? Of moet je bonnetjes laten zien van je boodschappen?

MyWishMax

Berichten: 25384
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:40

Als jij dat potje spaargeld hebt krijg je geen bijstand. :+ Daar wordt echt op gecontroleerd. En regelmatig alle rekeningen de afschriften van laten zien.

Aan de andere kant, de voedselbank is er ook juist voor mensen die zelf zo weinig hebben dat ze geen eten kunnen kopen. Ik vraag me af of ze daar niet voor in aanmerking kwam. Oké, soms moet je alsnog daarnaast boodschappen doen omdat het niet voor week volledige maaltijden zijn, maar alle beetjes helpen.

Niet dat ik deze situatie ook maar een beetje goedkeur, absoluut niet. Vreselijk Dit.

Fitzroy ik ben eigenlijk bang dat er of iemand wat gemeld heeft of bij afschriften nakijken nooit boodschappen voorbij kwamen?

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:41

Technisch gezien moet je het zelfs melden als je voor 5 euro een oud meubeltje verkoopt. Ik snap echt wel dat de bijstand een vangnet moet zijn, maar als je met veel moeite 30 euro bij elkaar hebt gespaard voor een mooi boek die je na een paar maanden voor 15 euro weer verkoopt dan moet je dat eigenlijk doorgeven als inkomsten.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:42

Jeetje wat erg zeg.

Ik ben gelijk bang want heb pas een paar honderd euro gegeven aan iemand met bijstand Hoop dat daar geen problemen van komen. :\

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41699
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:43

Fitzroy schreef:
Ik vraag me af hoe zo’n Inlichtingenbureau daarvan op de hoogte kan zijn :? Ben je dan niet door iemand erbij gelapt? Of moet je bonnetjes laten zien van je boodschappen?

Ofwel NSB-praktijken, ofwel een ijverige ambtenaar die geen boodschappen op de bonnetjes zag staan. Ergens hoop ik dat laatste.

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:44

Femke_Tweety schreef:
Dat soort privé dingen hoef je toch niet allemaal bij de gemeente te gaan lopen vertellen? Iets van privacy mag ook nog wel, net als het gevoel van schaamte dat mensen vaak hebben omdat ze hulp krijgen een kléin beetje discreet benaderen.


Het is behoorlijk ziekelijk hoe mensen die in deze situatie zitten worden geleefd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41699
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:46

Loretta schreef:
Femke_Tweety schreef:
Dat soort privé dingen hoef je toch niet allemaal bij de gemeente te gaan lopen vertellen? Iets van privacy mag ook nog wel, net als het gevoel van schaamte dat mensen vaak hebben omdat ze hulp krijgen een kléin beetje discreet benaderen.


Het is behoorlijk ziekelijk hoe mensen die in deze situatie zitten worden geleefd.

Ja, inderdaad. Want dat is juist wel dat de gemeente verwacht :\. Dat wordt ze opgelegd, trouwens.

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:48

_San87_ schreef:
Ja, inderdaad. Want dat is juist wel dat de gemeente verwacht :. Dat wordt ze opgelegd, trouwens.


Het is toch gewoon banaal dat er zulke wetgeving bestaat om mensen gewoon helemaal klem te zetten. Het riekt gewoon naar fascisme.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:49

Kunnen ze geen multinationals gaan controlleren die werktijdverkorting misbruiken of zo?
Totaal verkeerde prioriteiten.

BigOne
Berichten: 38349
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:49

Zolang je niet de finesse ban de zaak weet kun je er niet over oordelen. Er staat ook een zinnetje , mevr had hoge lasten . Dan zou ik willen weten wat die hoge lasten zijn voor ik de uitvoerende instantie aanval. Ze heeft twee keer de kous op de kop gekregen bij de rechter dus tja. Ze werd structureel ondersteund door haar moeder zonder dit te melden.
Boetes zijn ronduit belachelijk maar terug vorderen van het gekregen geld of een regeling , prima.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:50

Wat ik dan apart vind is dat er ook mensen zijn die (zelf) aangeven dat ze een paard kunnen onderhouden terwijl ze in de bijstand zitten.

Heeft deze mevrouw dan de pech (naast bijstand, want dat lijkt me al de hel) om ook nog hoge lasten te hebben door een pre- bijstand tijdperk? Wellicht hoge woonkosten en hoge ziektekosten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:51

_San87_ schreef:
Fitzroy schreef:
Ik vraag me af hoe zo’n Inlichtingenbureau daarvan op de hoogte kan zijn :? Ben je dan niet door iemand erbij gelapt? Of moet je bonnetjes laten zien van je boodschappen?

Ofwel NSB-praktijken, ofwel een ijverige ambtenaar die geen boodschappen op de bonnetjes zag staan. Ergens hoop ik dat laatste.

De gemeente heeft inderdaad controleurs die in de keukenkastjes komt kijken en dat komt vergelijken met bonnetjes.

Ik vind of het volgens de regels wel of niet mag eigenlijk ongeschikt. Als de regels zeggen dat dit mag lijken de regels mij echt belachelijk. Het hele ding rondom de toeslagenaffaire was dat mensen niet meer als menselijk werden gezien, maar enkel als fraudeur. Dat er totaal geen rekening meer werd gehouden met omstandigheden maar dat mensen gelijk aangepakt werden. Dat lijkt me hier niet anders.

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:52

Fitzroy schreef:
Ik vraag me af hoe zo’n Inlichtingenbureau daarvan op de hoogte kan zijn :? Ben je dan niet door iemand erbij gelapt? Of moet je bonnetjes laten zien van je boodschappen?

Als ik de uitspraak lees heeft ze zelf verteld tegen de bijstandsconsulent dat ze boodschappen kreeg van haar moeder. Die moet dit vervolgens melden.

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:53

Sizzle schreef:
Kunnen ze geen multinationals gaan controlleren die werktijdverkorting misbruiken of zo?
Totaal verkeerde prioriteiten.


Nee natuurlijk niet. Dat zijn toch de oogappeltjes van de VVD. De zwakkeren vertrappen, dat vinden ze veel leuker.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:55

Dammie schreef:
Bekijk het eens van de andere kant: hoeveel mensen komen zonder uitkering of bijstand net aan rond en betalen belastingen. Is het eerlijk dat dat belastinggeld naar mensen gaat die het door financiële steun van familie of potje spaargeld niet voor 100% nodig hebben?


Dat argument vind ik echt geen waarde meer hebben als er een paar miljard euro zomaar wordt weggegeven aan buitenlandse investeerders, en er bovendien gewoon geen moeite gedaan wordt om de belangrijkste problemen bij lage inkomens (onbetaalbare en onhaalbare woningen bv) aan te pakken.
We kunnen best meer doen aan lastenverlichting, daarvoor hoeven we geen tandenborstels te tellen of kassabonnetjes na te pluizen.
Structureel dingen veranderen zoals hoge kostenposten door beleid goedkoper te maken: goed idee. Maar enorm veel tijd en moeite steken in 1 persoon die boodschappen krijgt verandert niks. (Plus nogmaals: het kost alleen maar heel veel geld en tijd, omdat er problemen gecreeerd worden waarvan we allang weten hoe dat verder gaat.)