Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665


Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:59

imaudy schreef:
Maar die moeder heeft mogelijk inkomstenbelasting over het geld van de boodschappen betaald. Vind dat die moeder dat dan in ieder geval weer terug moet krijgen! Want nu is het onderdeel van de uitkering van dochter geworden en daar hoeft geen belasting over betaald te worden. Kortom, dit is allemaal zo krom als een hoepel... en idd dat er maar eens kamervragen over gesteld mogen worden.


Het verschil tussen de bruto en netto vordering kan terug gevraagd worden via een belastingaangifte door het op te geven als negatief inkomen. Moeder staat hier helemaal buiten, die heeft niets afgedragen aan heffingen.

Dit zou allemaal vereenvoudigd kunnen worden als de belastingdienst de ten onrechte afgedragen heffingen rechtstreeks naar de gemeente zou betalen en de gemeente dit dus niet zou moeten verhalen op mevrouw. Het staat wel in de beschikking, dat dit terug gevraagd kan worden, maar ik betwijfel hoeveel mensen dit feitelijk doen.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 02:11


Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 02:11

Hutcherson schreef:
Leg dat de gemeente maar eens uit. Je trekt echt aan het kortste eind. Zo eens meegemaakt dat een vrouw die een vriend had (woonde gescheiden) door hem fysiek geholpen werd met uit bed komen, eten maken, boodschappen doen, douchen, aankleding, voor de kinderen zorgen. Alles. Hij was haar vriend maar ook haar mantelzorger. Deed alles voor haar wat thuiszorg zou doen. Maar ze kon gewoon haar uitkering inleveren (jonge vrouw die nooit een werkhistorie had opgebouwd vanwege MS, maar viel tussen wal en schip) omdat ze dachten dat die man bij haar in woonden stieken. Hij mocht volgens de regels maar 1x per maand blijven slapen. Dit deed hen zoveel verdriet.


De regel dat iemand maar een aantal nachten mag blijven slapen, bestaat niet. Dat is ooit in een diep verleden zo geweest maar al tig jaar achterhaald.

In het verhaal wat je beschrijft is er wel sprake van zorg, maar wel erg éénzijdig.

Ze zullen ongetwijfeld meer moeten hebben gehad om dat besluit overeind te houden.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30260
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 03:03

Devic schreef:
Hutcherson schreef:
Leg dat de gemeente maar eens uit. Je trekt echt aan het kortste eind. Zo eens meegemaakt dat een vrouw die een vriend had (woonde gescheiden) door hem fysiek geholpen werd met uit bed komen, eten maken, boodschappen doen, douchen, aankleding, voor de kinderen zorgen. Alles. Hij was haar vriend maar ook haar mantelzorger. Deed alles voor haar wat thuiszorg zou doen. Maar ze kon gewoon haar uitkering inleveren (jonge vrouw die nooit een werkhistorie had opgebouwd vanwege MS, maar viel tussen wal en schip) omdat ze dachten dat die man bij haar in woonden stieken. Hij mocht volgens de regels maar 1x per maand blijven slapen. Dit deed hen zoveel verdriet.


De regel dat iemand maar een aantal nachten mag blijven slapen, bestaat niet. Dat is ooit in een diep verleden zo geweest maar al tig jaar achterhaald.

In het verhaal wat je beschrijft is er wel sprake van zorg, maar wel erg éénzijdig.

Ze zullen ongetwijfeld meer moeten hebben gehad om dat besluit overeind te houden.


Er is grote verscheidenheid in toepassing van de regels, zelfs binnen één gemeente, zeker als die al wat groter is. En dan heb je nog de verschillende rechtbanken die niet altijd de laatste uitspraken van de CRvB volgen. Niet iedereen heeft tijd, geld en energie om anderhalf tot twee jaar door te procederen.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 03:29

karuna schreef:
Je zou je eigen maandverband niet kunnen betalen of anticonceptie ivm mebstruatieklachten die je zelf moet betalen.

Ik heb eens zitten rekenen omdat ik als allimentatie stopt ik ook op dat bedrag kom te zitten. Maar zelfs met alle toeslagen. Als je medisch niet fit bent ben je de pineut. Je eigen risico vol gebruiken en je geld is al bijna op. Een beetje dure gemeente met lasten en je bent kansloos. Ook nog bijvoorbeeld incontinentie materiasl nodig of maandverband en je redt het zeker niet. Omdat gas stroom water en de belastingen daarover ook alleen maar toenemen


Ik ben door mijn ziekte veel geld maandelijks kwijt wat door een verzekering niet wordt vergoed. Sowieso ben ik per maand tussen de €600/800 kwijt aan mijn zorg en zitten maanden tussen wat hoger is. Heb geen recht op bv kwijtscheldingen of andere potjes op zorgtoeslag na voor 1 persoon. Als ik geen partner had gehad had ik nooit een dak boven mijn hoofd kunnen hebben. Zorg schrappen is helaas al gebeurd wat ten koste gaat van mij dus meer schrappen kan niet. Ik zou werkelijk waar niet weten waar ik heen zou moeten als de relatie op wat voor manier zou stoppen.

Kan dan ook zeer goed begrijpen dat deze vrouw geholpen werd. Alle beetjes helpen en wat roepen ze nou in corona tijd....denk om de ander. Maar helaas moet deze vrouw nog verder de oliebol in. Las net op fb een reactie van iemand dat regels regels zijn....maar wat doe je als je zelf in zo'n situatie zou zitten. Ik zou ook een ander willen helpen en andersom enorm dankbaar zijn.

Dallista

Berichten: 4422
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 05:36

Ik zit meer te denken in de richting van precedentwerking.

Wat zou er gebeuren als de hoogste rechter hierover oordeelt dat ze in het gelijk staat? Waar trek je dan de grens voor anderen in de bijstand? Dan zou in theorie misschien wel iedereen in de bijstand structureel elke dag xxx euros kunnen ontvangen voor boodschappen / kleding / vulmaarin en niet hoeven melden (! die meldplicht lijkt hier een belangrijk issue te zijn geweest), en dat zou dan altijd geaccepteerd moeten worden door de gemeente zonder mindering op de bijstand. Want immers, mevrouw ‘hield het stil’ (bewust of onbewust maakt niet uit, iedereen zal dan altijd zeggen dat ze niet wisten dat ze dit ook moesten melden) en hoefde niet terug te betalen, dus...

Ik kan me zo voorstellen dat het niet zo makkelijk is om hier een uitzondering te maken. Zeker niet nu dit in de publiciteit is geweest.

Ben benieuwd hoe dit afloopt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:00

smit_ilse schreef:
karuna schreef:
Je zou je eigen maandverband niet kunnen betalen of anticonceptie ivm mebstruatieklachten die je zelf moet betalen.

Ik heb eens zitten rekenen omdat ik als allimentatie stopt ik ook op dat bedrag kom te zitten. Maar zelfs met alle toeslagen. Als je medisch niet fit bent ben je de pineut. Je eigen risico vol gebruiken en je geld is al bijna op. Een beetje dure gemeente met lasten en je bent kansloos. Ook nog bijvoorbeeld incontinentie materiasl nodig of maandverband en je redt het zeker niet. Omdat gas stroom water en de belastingen daarover ook alleen maar toenemen


Ik ben door mijn ziekte veel geld maandelijks kwijt wat door een verzekering niet wordt vergoed. Sowieso ben ik per maand tussen de €600/800 kwijt aan mijn zorg en zitten maanden tussen wat hoger is. Heb geen recht op bv kwijtscheldingen of andere potjes op zorgtoeslag na voor 1 persoon. Als ik geen partner had gehad had ik nooit een dak boven mijn hoofd kunnen hebben. Zorg schrappen is helaas al gebeurd wat ten koste gaat van mij dus meer schrappen kan niet. Ik zou werkelijk waar niet weten waar ik heen zou moeten als de relatie op wat voor manier zou stoppen.

Kan dan ook zeer goed begrijpen dat deze vrouw geholpen werd. Alle beetjes helpen en wat roepen ze nou in corona tijd....denk om de ander. Maar helaas moet deze vrouw nog verder de oliebol in. Las net op fb een reactie van iemand dat regels regels zijn....maar wat doe je als je zelf in zo'n situatie zou zitten. Ik zou ook een ander willen helpen en andersom enorm dankbaar zijn.


Je weet dat je een aantal zorgkosten ook van de belasting af mag trekken als deze niet vergoedt worden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:20

Ik vind het echt lastig... Ja, er zijn regels en ja, er moet een lijn getrokken worden.

We hebben het over 20 euro boodschappen in de week... Een extra'tje voor iemand die het al zwaar heeft want de bijstand is geen pretje. Ik denk dan, wat is het probleem? Een beetje menselijkheid, iemand die het zwaar heeft wat verlichting bieden. Het is een tas boodschappen, een eerste levensbehoefte.

Wat is sociaal rechercheur een walgelijk woord, trouwens :o . Je zou haast denken dat iedereen in de bijstand crimineel is tot het tegendeel bewezen is.

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:22

Ik vind deze situatie echt vreselijk voor die mevrouw. Dit voorbeeld, de toeslagenaffaire en alle andere ingewikkelde toeslagen en potjes hebben ervoor gezorgd dat ik voorstander ben van een basisinkomen voor iedereen. Een heel helder kader voor wie daarvoor in aanmerking komt en verder schaffen we alle toeslagen af. Scheelt enorm veel fraude en kosten die gemaakt worden om dit op te sporen en uit te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:23

Wat een interessant topic is dit geworden. Het begon met een bericht gebaseerd op een krantenartikel dat vele malen meer nuance had dan in eerste instantie bleek, maar dat weerhield niet een hoop mensen er met geslepen messen in te springen. Vervolgens kwamen er wat "bokt experts" om de hoek kijken die precies weten hoe alles werkt, maar flink onderuit zijn gegaan toen Devic zich er mee ging bemoeien en ipv "horen zeggen" daadwerkelijk 17 jaar werkervaring heeft als sociaal rechercheur.

Opvallend trouwens dat de "bokt experts" hier toevallig ook "bokt expert" zijn op het gebied van de Amerikaanse verkiezingen, van Covid, van klimaatverandering, van de toeslagenaffaire, en eigenlijk van bijna elk onderwerp ter wereld dat deze week in de krant staat. En ja, je mag je mening hebben, maar presenteer het dan ook als een mening en doe niet alsof je alles al weet.

@Devic: bedankt voor je bijdrages hier, je helpt behoorlijk wat slechte informatie en vooroordelen over je "sector" uit de wereld met je bijdrages. En fijn dat je netjes blijft reageren ondanks dat iemand je persoonlijk aanvalt.

Ceetje_bokt schreef:
... ik voorstander ben van een basisinkomen voor iedereen. Een heel helder kader voor wie daarvoor in aanmerking komt en verder schaffen we alle toeslagen af. ...

Uhm, het hele idee van een basisinkomen VOOR IEDEREEN is dat IEDEREEN daar voor in aanmerking komt.

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:40

enzino schreef:
Ceetje_bokt schreef:
... ik voorstander ben van een basisinkomen voor iedereen. Een heel helder kader voor wie daarvoor in aanmerking komt en verder schaffen we alle toeslagen af. ...

Uhm, het hele idee van een basisinkomen VOOR IEDEREEN is dat IEDEREEN daar voor in aanmerking komt.

Je hoeft geen hoofdletters te gebruiken om je punt te maken hoor. Met onze deelname aan de EU en de open grenzen etc, is het wel nodig om hier een kader aan te geven. En om 6.40 uur heb ik die kaders niet even in een keer paraat.
Edit: reacties van Devine gelezen, goede bijdrage die een andere kant belicht. Staaft wel mijn mening over een basisinkomen.
Laatst bijgewerkt door Ceetje_bokt op 29-12-20 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:44

Ladygiroc schreef:
karuna schreef:
Je zou je eigen maandverband niet kunnen betalen of anticonceptie ivm mebstruatieklachten die je zelf moet betalen.

Ik heb eens zitten rekenen omdat ik als allimentatie stopt ik ook op dat bedrag kom te zitten. Maar zelfs met alle toeslagen. Als je medisch niet fit bent ben je de pineut. Je eigen risico vol gebruiken en je geld is al bijna op. Een beetje dure gemeente met lasten en je bent kansloos. Ook nog bijvoorbeeld incontinentie materiasl nodig of maandverband en je redt het zeker niet. Omdat gas stroom water en de belastingen daarover ook alleen maar toenemen


Maar gemeentelijk belastingen etc krijg je kwijtschelding voor.

Los daarvan vind ik het inderdaad schande dat deze vrouw zoveel moet terug betalen.


Weet je hoe vaak dat misgaat!
Mijn moeder heeft AOW en een heel klein pensioentje maar krijgt geen kwijtschelding, ook niet na beroep.

Schandalig hoe ze hiermee omgaan, krijgt ze nou iedere week 500 euro is het weer wat anders maar boodschappen zijn toch eerste levensbehoefte.

Edit, ik vraag me af hoe ze dit te weten zijn gekomen!

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:46

verootjoo schreef:
Jeetje wat erg zeg.

Ik ben gelijk bang want heb pas een paar honderd euro gegeven aan iemand met bijstand Hoop dat daar geen problemen van komen. :


Hopelijk cash gegeven, laat geen digitaal spoor achter. Jaren gedaan om iemand te steunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:47

Ceetje_bokt schreef:
Je hoeft geen hoofdletters te gebruiken om je punt te maken hoor. Met onze deelname aan de EU en de open grenzen etc, is het wel nodig om hier een kader aan te geven. En om 6.40 uur heb ik die kaders niet even in een keer paraat.

Het hoeft misschien niet, maar ik wilde wel dolgraag hoofdletters gebruiken. Dus vandaar dat ik gekozen heb dat wel te doen. Die kaders waar je het over hebt lijken me niet zo heel moeilijk op te stellen: dat gaat geen boekwerk met 1000 pagina's worden. Misschien kan je daar vanmiddag verder over nadenken als je daar zin in hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 08:12

enzino schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Je hoeft geen hoofdletters te gebruiken om je punt te maken hoor. Met onze deelname aan de EU en de open grenzen etc, is het wel nodig om hier een kader aan te geven. En om 6.40 uur heb ik die kaders niet even in een keer paraat.

Het hoeft misschien niet, maar ik wilde wel dolgraag hoofdletters gebruiken. Dus vandaar dat ik gekozen heb dat wel te doen. Die kaders waar je het over hebt lijken me niet zo heel moeilijk op te stellen: dat gaat geen boekwerk met 1000 pagina's worden. Misschien kan je daar vanmiddag verder over nadenken als je daar zin in hebt.

Nou joh, doe niet zo pinnig.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 08:41

Het is al gewoon een probleem dat het enorm kan wisselen per gemeente. Hoe streng ze zijn maar bijvoorbeeld ook hoe ze omgaan met bijzondere bijstand. En zelfs qua zorgverzekering. Sommige gemeentes hebben een zorgverzekering voor minima. Die premie is hoog, maar wel uitgebreide dekking. In gemeente ernaast zijn er misschien geen afspraken en moet je zelf zoeken naar passende. Maar bij mijn gemeente krijg je bijvoorbeeld geen bijzondere bijstand voor medische kosten, Want je kan je via hen verzekeren. En alles wat daar niet onder valt is jammer. Of iets stoms als apparaten. In de ene gemeente kan je daar bijzondere bijstand voor aanvragen, in andere krijg je simpel het antwoord dat iedereen die kosten kan hebben en je dat zelf moet betalen. Zelfs als je aangeeft dat je vanwege andere kosten veel meer vaste lasten hebt en dat dus niet kan. Jammer, maar afgewezen. En Ja, je kan in bezwaar maar dan moet je ook maar mensen hebben die je kunnen helpen en er verstand van hebben.

Er gaan idd veel verhalen rond, maar ik heb die ervaring niet. Er zijn echt wel een hoop dingen waar ik het niet mee eens ben en tegen aan loop. En men kan zeggen dat je niets moet weten, want regels maar zelfs de medewerkers zelf weten lang niet altijd het antwoord op vragen. Ik heb al regelmatig antwoorden gekregen die niet bleken te kloppen.

Devic haar bijdrage vind ik zeker interessant.

dell_1
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-12-02

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 08:53

Tja ik denk dat het grootste probleem is dat ze niet heeft gemeld (misschien wel over gelogen heeft). Wat mij betreft zou het wel meer een kader mogen zijn dus iedereen mag x extra ontvangen als je in de bijstand zit zonder gevolgen.
Maar de bijstand mag daarnaast ook wel wat ontmoedigd worden. Dat is nu wel het geval. Iemand wees maar vroeger hoe dat dan ging met stratenmakers afkeuren en dan zwart bijklussen. Ik betaal meer dan de helft van mijn salaris waar ik hard voor moet werken aan belasting. Zoveel blijft er met vaste lasten zonder hele gekke dingen ook niet over. Natuurlijk ben ik blij dat er zo een goed sociaal vangnet is in NL. Maar dan vind ik wel goed dat er sociaal rechercheurs zijn om hierop toe te zien. Natuurlijk kost dat misschien meer dan het oplevert maar als je dat niet doet dan werkt het misbruik in de hand.

Ik denk dat het korten van deze vrouw iets anders is dan zo een hoge boete en terug betalen. Dat gaat niet opschieten (kale kip) en iemand nog verder in de problemen brengen dus het is goed dat daar nu opnieuw naar gekeken wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:00

_San87_ schreef:
Nou joh, doe niet zo pinnig.

Nou joh, mag ook op de bal ipv de persoon.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:07

enzino schreef:
_San87_ schreef:
Nou joh, doe niet zo pinnig.

Nou joh, mag ook op de bal ipv de persoon.


En daar zou je jezelf ook aan kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:15

bigone schreef:
En daar zou je jezelf ook aan kunnen houden.

Dank voor je reactie, misschien kunnen persoonlijke vetes via PM besproken worden zodat het topic verder niet ontspoort hier?

Ik neem aan dat het onderwerp fraude & bijstand interessanter is dan waarom ik een minder inhoudelijke reactie gaf in een dialoog met iemand die het eerst nodig vond mijn hoofdlettergebruik te bespreken.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:21

enzino schreef:
Wat een interessant topic is dit geworden. Het begon met een bericht gebaseerd op een krantenartikel dat vele malen meer nuance had dan in eerste instantie bleek, maar dat weerhield niet een hoop mensen er met geslepen messen in te springen. Vervolgens kwamen er wat "bokt experts" om de hoek kijken die precies weten hoe alles werkt, maar flink onderuit zijn gegaan toen Devic zich er mee ging bemoeien en ipv "horen zeggen" daadwerkelijk 17 jaar werkervaring heeft als sociaal rechercheur.

Opvallend trouwens dat de "bokt experts" hier toevallig ook "bokt expert" zijn op het gebied van de Amerikaanse verkiezingen, van Covid, van klimaatverandering, van de toeslagenaffaire, en eigenlijk van bijna elk onderwerp ter wereld dat deze week in de krant staat. En ja, je mag je mening hebben, maar presenteer het dan ook als een mening en doe niet alsof je alles al weet.

@Devic: bedankt voor je bijdrages hier, je helpt behoorlijk wat slechte informatie en vooroordelen over je "sector" uit de wereld met je bijdrages. En fijn dat je netjes blijft reageren ondanks dat iemand je persoonlijk aanvalt.

Ceetje_bokt schreef:
... ik voorstander ben van een basisinkomen voor iedereen. Een heel helder kader voor wie daarvoor in aanmerking komt en verder schaffen we alle toeslagen af. ...

Uhm, het hele idee van een basisinkomen VOOR IEDEREEN is dat IEDEREEN daar voor in aanmerking komt.

Dit is je eerste post in dit topic en meteen veroordelend dus persoonlijke vete, zeker niet.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:24

Ondanks de anderhalve meter zijn er een aantal toch vlot op hun tenen getrapt.
Mag ik vragen welke schoenmaat jullie hebben, om offtopic te blijven? :+

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:28

@ devic, ik ben even benieuwd; weet jij hoe het zit met vrijstelling van vrijwilligers vergoeding in de bijstand? Bij de ww/wia/ziektewet/ oude wajong kun je een vrijwilligers vergoeding van ergens rond de 1400 per jaar ontvangen zonder dat het gevolgen heeft voor de uitkering. Hoe zit dat bij de bijstand? (Sorry, beroepsdeformatie en niet heel on topic maar het triggert :') )
Laatst bijgewerkt door Rytir op 29-12-20 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:29

bigone schreef:
Dit is je eerste post in dit topic en meteen veroordelend dus persoonlijke vete, zeker niet.

Zeker niet inderdaad, want veroordelend =/= persoonlijke vete.

Bovendien sprak ik in zijn algemeenheid en over meerdere personen ( >10), niet een iemand specifiek.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:32

Ennn lekker doorgaan, laten we ontopic blijven!