Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665


Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:27

Vjestagirl schreef:
Maar dat wéét je. Je wéét dat je gewoon op dat soort dingen moet letten. Dus als je een nieuwe tandenborstel uit de verpakking haalt gooi je de ouwe weg. Is dat vervelend? Ja. Is dat betuttelend of aanmanend? Zo voelt het iig wel. Maar je weet het, en je kunt ernaar handelen.


Alleen is het voor die mensen enorm stressvol om zo te moeten leven. Ik ken persoonlijk mensen die het hebben meegemaakt. De waardigheid gaat volledig verloren wat resulteert in depressies. Het zou beter zijn om mensen effectief aan een baan te helpen inplaats van te vernederen.

imaudy
Berichten: 5086
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:27

Maar ja, denk dat een heleboel uitkeringstrekkers structureel wel wat van een anderen krijgen.
Vreselijk dat zij nu voor malloot staat voor Nederland en dan heb ik het nog niet over dat bedrag. Ik vind wat moeder doet gewoon naastenliefde..

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:29

Loretta schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar dat wéét je. Je wéét dat je gewoon op dat soort dingen moet letten. Dus als je een nieuwe tandenborstel uit de verpakking haalt gooi je de ouwe weg. Is dat vervelend? Ja. Is dat betuttelend of aanmanend? Zo voelt het iig wel. Maar je weet het, en je kunt ernaar handelen.


Alleen is het voor die mensen enorm stressvol om zo te moeten leven. Ik ken persoonlijk mensen die het hebben meegemaakt. De waardigheid gaat volledig verloren wat resulteert in depressies. Het zou beter zijn om mensen effectief aan een baan te helpen inplaats van te vernederen.


De sociale recherche komt toch pas in actie als er een vermoeden van fraude is? Dus niet zomaar?

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:33

imaudy schreef:
Maar ja, denk dat een heleboel uitkeringstrekkers structureel wel wat van een anderen krijgen.
Vreselijk dat zij nu voor malloot staat voor Nederland en dan heb ik het nog niet over dat bedrag. Ik vind wat moeder doet gewoon naastenliefde..


Hopelijk brengt dit eens iets in beweging. Er zijn al kamerleden die hier kamervragen over willen gaan stellen. Nu net na de toeslagenaffaire is het een mooi moment om dit eens door te gaan lichten.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:33

Loretta schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar dat wéét je. Je wéét dat je gewoon op dat soort dingen moet letten. Dus als je een nieuwe tandenborstel uit de verpakking haalt gooi je de ouwe weg. Is dat vervelend? Ja. Is dat betuttelend of aanmanend? Zo voelt het iig wel. Maar je weet het, en je kunt ernaar handelen.


Alleen is het voor die mensen enorm stressvol om zo te moeten leven. Ik ken persoonlijk mensen die het hebben meegemaakt. De waardigheid gaat volledig verloren wat resulteert in depressies. Het zou beter zijn om mensen effectief aan een baan te helpen in plaats van te vernederen.


Ik heb het ook meegemaakt. Tenminste, niet dat ze langskwamen, wel dat ik bang was dat ze kwamen, simpelweg omdat ik een bijstandsuitkering had.

Natuurlijk had ik ook een hoop op en aanmerkingen (bijvoorbeeld dat ik me aan moest melden bij uitzendbureaus en banensites. Het A4tje met sites waarbij dat moest gebeuren was zo oud dat meer dan 60% van die sites niet meer bestond). Maar hee, ik had geld nodig om te eten en te wonen, en beggars can't be choosers! Ik wil iets, zij stellen daar regels aan, en daar heb ik me aan te houden.

Niemand zal erover vallen dat je thuiskomt met een pot chicken tonight en een doos rijst als je bij je ouders bent geweest. Niemand valt erover dat je een boek voor je verjaardag krijgt. En als je een keer een a-merk rookworst in je keukenkastje hebt liggen ipv het huismerk van de LIDL dan is dat ook prima. Maar als er oprechte vermoedens zijn dat je fraudeert dan mogen ze wat mij betreft daar echt wel flink onderzoek naar doen. Ze staan niet zomaar aan de deur, niet bij jezelf en niet bij de buren.

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:34

Abiola schreef:
De sociale recherche komt toch pas in actie als er een vermoeden van fraude is? Dus niet zomaar?


Uiteindelijk hebben ze bij dit gezin niets kunnen hard maken maar het heeft wel tot enorm veel stress en psychishe klachten geleid.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:35

Onze gemeente heeft als beleid dat je met een uitkering € 50 per maand mag krijgen, bijvoorbeeld van je moeder, zonder dat dit consequenties heeft. We begrijpen heus wel dat mensen met een uitkering eens wat toegestopt krijgen van ouders, familie of vrienden. Ik vind daar ook niets mis mee. Maar in de casus waar het hier over gaat, ging het blijkbaar veel verder.

Abiola: de sociale recherche wordt idd alleen ingezet bij een vermoeden van fraude. Vervolgens is het weer afwegen hoe groot die fraude gaat worden, voordat je allerlei opsporingsbevoegdheden inzet. Het moet zogezegd proportioneel zijn. Zo hamert de rechtbank er ook steeds vaker op dat een huisbezoek een zwaar middel is, wat enkel ingezet mag worden als het bewijs echt niet op andere wijze boven water kan komen. Zo doen we dus wel een huisbezoek als we denken dat iemand niet op het opgegeven adres woont, of samenwoont. Maar niet als iemand zwart werkt.

Wel is het zo dat de sociale dienst periodiek hercontrole kan dan, administratief. Mensen moeten dan bijvoorbeeld bankafschriften inleveren.

Electra63

Berichten: 17894
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:38

@ Devic,
Bedankt voor jouw bijdrage!
Ik denk dat jij hard nodig bent.
Ik ken best veel mensen die onterecht een uitkering ontvangen.
Ik zal nooit iemand verraden, Ik ben voor solidariteit en dde sterkste schouders de meeste lasten, maar ik heb een bloedhekel aan fraudeurs en leugenaars en oplichters.
Dus als die gepakt worden, prima.

Wat deurwaarders betreft, vaak moeten (kleine) MKB-ers daar ook een beroep op doen, omdat de klant zijn rekening niet betaald. Het zijn niet alleen banken of verzekeraars die daar gebruik van maken.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:43

Thanks! Ik hoop dat ik kan duidelijk maken dat we echt niet als een stel blinde paarden een huis met de stormram binnen vallen.

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:44

Bedankt Devic, en ik ben het eens met Electra

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:45

Devic schreef:
Thanks! Ik hoop dat ik kan duidelijk maken dat we echt niet als een stel blinde paarden een huis met de stormram binnen vallen.


Niet? Maar dat vinden jullie toch leuk? }:)

Electra63

Berichten: 17894
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:46

Vjestagirl schreef:
Devic schreef:
Thanks! Ik hoop dat ik kan duidelijk maken dat we echt niet als een stel blinde paarden een huis met de stormram binnen vallen.


Niet? Maar dat vinden jullie toch leuk? }:)


Dat is het AT :D en die komen niet voor een beetje fraude
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 29-12-20 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:47

Ja liefst wel natuurlijk :+

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:04

Puur uit interesse, voor alle mensen die hier met hand en tand verdedigen dat dit bijzonder onrechtvaardig is (of dat nou is omdat je vindt dat dat meer geld kost dan het oplevert, of omdat je vindt dat het niet redelijk is): wat zouden jullie dan wel redelijk vinden?

Als je uitgaat van het bedrag wat ze claimt te hebben ontvangen (52*€20,- = €1.040,- per jaar) of het bedrag waar het nibud van uitgaat (365 * €6,57 = €2.396,96 per jaar), en jullie vinden het niet meer dan redelijk dat ze dit mag krijgen/houden: waar ligt voor jullie de grens? Wat zouden jullie wel een bedrag vinden waarvan je denkt "ja maar dat kan echt niet"? Of is die grens er niet?

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:10

MyWishMax schreef:
Hutcherson schreef:
Tja, waarom heeft deze vrouw een bijstandsuitkering?
Als ze niet kan werken vanwege ziekte, zou je verwachten dat ze een uwv uitkering zou krijgen.
.


Was dat maar zo simpel. Genoeg chronisch zieken in de bijstand die het UWV gewoon weg stuurt. Ik zit er ook in vanwege ziekte, waarbij uwv zegt dat ik idd wat mankeer maar niet in aanmerking kom voor een uitkering bij hen. Helaas pindakaas.


Ik denk dat mensen zich veel te snel en makkelijk laten afwimpelen door uwv. Ik hoor het om me heen ook, echter alle situaties waarbij ik betrokken ben geweest als zorgverlener in het uwv traject zijn positief uitgepakt (en krijgen de clienten dus hun uitkering).

Even een note on topic: ik vind het een belangrijk detail dat er een uitspraak is geweest en daar zal vast en zeker meer achter zitten dan een liefdevolle moeder die watt boodschappen doet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:12

Ik las dit op NOS en dacht inderdaad, daar zal wel wat meer achter zitten :+
Misschien terecht, misschien onterecht, maar wat wij daarvan vinden heeft echt precies geen nut want we kennen het dossier gewoon niet. Klinkt allemaal gewoon een beetje als Telegraaf-sensatie.
Ik vind je bijdragen heel interessant Devic!

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:13

Een aantal pagina's terug is de uitspraak gepost, die was best interessant om te lezen :)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30260
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:25

Vjestagirl schreef:
Een aantal pagina's terug is de uitspraak gepost, die was best interessant om te lezen :)


Klopt. Deze mevrouw is niet heel erg geholpen met deze advocaat, maar daar weet ik nou toevallig van dat ze nog een stagiair is en dat haar kantoor niet erg goed in het bestuursrecht zit. Dat helpt niet. Je leest dat er niet heel handig geprocedeerd is - kan ook altijd nog aan de cliënt zelf liggen die er in een veel te late fase een advocaat bij heeft gehaald, of veel te laat openheid van zaken heeft gegeven. Maar dit had op een betere manier aan de rechtbank voorgelegd kunnen worden, dan had de rechtbank ook wel een andere beslissing kunnen nemen. Maar dan moet je het verhaal wel tijdig in de procedure vertellen.

Edit: de uitspraak is overigens van vorig jaar. Ver voor het onderzoek naar de toeslagenaffaire.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:27

Devic schreef:
Thanks! Ik hoop dat ik kan duidelijk maken dat we echt niet als een stel blinde paarden een huis met de stormram binnen vallen.

Nou je hebt in ieder geval nog werk genoeg. Ook als je in dit topic dan weer leest hoeveel mensen frauderen wel prima vinden.

Ik vraag me ook echt af hoe mensen er toch bij komen dat deurwaarders vreselijke mensen zijn. Ze zullen er vast zijn hoor, maar ik heb enkel goede gesproken. Ja, ook als ik bij klanten op kantoor zat waar ze beslagen af kwamen geven, de hele inventaris op de foto kwamen zetten etc. Als je iets afneemt moet je gewoon betalen, zo simpel is het en als je de deurwaarder netjes te woord staat valt er vaak genoeg te regelen. Zij kiezen ook het liefst voor de weg met de minste pijn.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30260
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:31

In mijn ervaring: half om half. De echte deurwaarders zijn inderdaad de redelijkheid zelve, de incassoboeren die geen deurwaarders zijn, doen het voor de omzet, niet voor de mensen, en de mensen die alleen maar op kantoor zitten zijn vaak de connectie met de mensen kwijt en worden onder druk gezet om zoveel mogelijk te incasseren - linksom of rechtsom. En dan worden er af en toe hele creatieve dingen gezegd over de beslagvrije voet. Dan moet je soms wel echt dreigen met het deurwaarderstuchtrecht, dan krijg je een baas (die krijg je niet als je erom vraagt), en dan kan het ineens wel weer volgens de regels.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:35

Vjestagirl schreef:
Puur uit interesse, voor alle mensen die hier met hand en tand verdedigen dat dit bijzonder onrechtvaardig is (of dat nou is omdat je vindt dat dat meer geld kost dan het oplevert, of omdat je vindt dat het niet redelijk is): wat zouden jullie dan wel redelijk vinden?

Als je uitgaat van het bedrag wat ze claimt te hebben ontvangen (52*€20,- = €1.040,- per jaar) of het bedrag waar het nibud van uitgaat (365 * €6,57 = €2.396,96 per jaar), en jullie vinden het niet meer dan redelijk dat ze dit mag krijgen/houden: waar ligt voor jullie de grens? Wat zouden jullie wel een bedrag vinden waarvan je denkt "ja maar dat kan echt niet"? Of is die grens er niet?


Ik denk niet dat we hier zo kunnen uitvogelen wat de berekening geweest is. Het geld wat wordt teruggevorderd over voorgaande jaren, wordt namelijk ook nog eens bruto terug gevorderd. Dus als voorbeeld: een vordering over 2020 is netto. Over 2019 is dit bruto en dus hoger dan over 2020

Ik zou hier zelf denk ik uitgegaan zijn van het bedrag wat mevrouw zelf verklaarde. Reden hiervoor is dat nergens vermeld staat dat mevrouw zelf helemaal geen boodschappen deed in de periode. Je kan dus het bedrag nooit hard maken. Ik zou denk ik ook wel een verklaring van moeder vragen.

Of je moet uitgaan van de Nibud norm min de bedragen die op haar bankrekening te zien zijn voor kosten levensonderhoud.

Edit: ik vind trouwens de Nibud norm wel wat ruim. Ik denk dat een alleenstaande, met handig boodschappen doen, wel dagen kan hebben dat hij voor minder dan € 6,57 per dag kan eten. Je stopt bijvoorbeeld eens wat in de vriezer. Je koopt eens wat aanbiedingen, de ene dat eet je meer dan de andere.
Laatst bijgewerkt door Devic op 29-12-20 01:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:40

Vjestagirl schreef:
Een aantal pagina's terug is de uitspraak gepost, die was best interessant om te lezen :)

Ja goeie tip, dank!
Ik zit vooral een beetje met m'n oren te klapperen van 50 euro per week voor boodschappen :wow: ik heb niks te klagen qua geld maar daar kom ik dus echt nooit aan. Of heeft ze kinderen oid?

Ook al die reacties van politici. Lekker makkelijk scoren :o

Ik heb inderdaad wel eens een reportage gezien van iemand die een dag met een deurwaarder mee ging lopen. Maar die komen daar echt niet aan van "zo mevrouwtje we gaan eens even het huis leegtrekken", maar juist heel meedenkend en verwijzen naar schuldhulpverlening etc.
@Devic/Vjestagirl, ergens anders stond 50 euro per week dus. Ik weet niet waar je dan vanuit zou gaan normaal gesproken. Want 50 euro per week komt wel regelijk overeen met wat het Nibud zegt.

Edit: verkeerd gelezen! 50 euro was voor hen samen zo te zien.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:46

Vjestagirl schreef:
Maar dat wéét je. Je wéét dat je gewoon op dat soort dingen moet letten. Dus als je een nieuwe tandenborstel uit de verpakking haalt gooi je de ouwe weg. Is dat vervelend? Ja. Is dat betuttelend of aanmanend? Zo voelt het iig wel. Maar je weet het, en je kunt ernaar handelen.

Tandenborstel op 2 plaatsen betekent dat ik vaker mijn tanden poets. Er zijn dus zeker redenen om ook alleenstaand er meerdere in gebruik te hebben.

imaudy
Berichten: 5086
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:50

Maar die moeder heeft mogelijk inkomstenbelasting over het geld van de boodschappen betaald. Vind dat die moeder dat dan in ieder geval weer terug moet krijgen! Want nu is het onderdeel van de uitkering van dochter geworden en daar hoeft geen belasting over betaald te worden. Kortom, dit is allemaal zo krom als een hoepel... en idd dat er maar eens kamervragen over gesteld mogen worden.

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:51

tamary schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar dat wéét je. Je wéét dat je gewoon op dat soort dingen moet letten. Dus als je een nieuwe tandenborstel uit de verpakking haalt gooi je de ouwe weg. Is dat vervelend? Ja. Is dat betuttelend of aanmanend? Zo voelt het iig wel. Maar je weet het, en je kunt ernaar handelen.

Tandenborstel op 2 plaatsen betekent dat ik vaker mijn tanden poets. Er zijn dus zeker redenen om ook alleenstaand er meerdere in gebruik te hebben.


Leg dat de gemeente maar eens uit. Je trekt echt aan het kortste eind. Zo eens meegemaakt dat een vrouw die een vriend had (woonde gescheiden) door hem fysiek geholpen werd met uit bed komen, eten maken, boodschappen doen, douchen, aankleding, voor de kinderen zorgen. Alles. Hij was haar vriend maar ook haar mantelzorger. Deed alles voor haar wat thuiszorg zou doen. Maar ze kon gewoon haar uitkering inleveren (jonge vrouw die nooit een werkhistorie had opgebouwd vanwege MS, maar viel tussen wal en schip) omdat ze dachten dat die man bij haar in woonden stieken. Hij mocht volgens de regels maar 1x per maand blijven slapen. Dit deed hen zoveel verdriet.