Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665


ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:03

Ik ga lezen, thanks!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:14

Cer schreef:
Nu ik dit van alle kanten zo een beetje doorgelezen heb, ben ik me er in ieder geval van bewust geworden dat we, ondanks alles wat niet goed lijkt te zijn, echt HEEL bevoorrecht zijn om in NL te wonen, en niet in bijv de USA, een willekeurig land in Afrika, Zuid Amerika of Azie..
waar, als je niks hebt, je echt niks hebt....

Ondanks dat ik heel goed begrijp dat het soms echt heel moelijk is om op een uitkering aangewezen te zijn, vind ik er bij een aantal berichten echt wel een hoog gehalte van 'zielig' doorheen schemeren en dat er van alles maar geregeld moet worden want recht op dit en dat en zus en zo...
Uiteraard kunnen er dingen veel beter, maar vooralsnog is het echt niet heel verkeerd geregeld..


Dat denk ik dus nog ook steeds. En er zijn penibele situaties maar mensen met pech, in rotsituaties waar ze niet voor hebben gekozen hebben nog wel een basis inkomen.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:46

Rytir schreef:
Cer schreef:
Nu ik dit van alle kanten zo een beetje doorgelezen heb, ben ik me er in ieder geval van bewust geworden dat we, ondanks alles wat niet goed lijkt te zijn, echt HEEL bevoorrecht zijn om in NL te wonen, en niet in bijv de USA, een willekeurig land in Afrika, Zuid Amerika of Azie..
waar, als je niks hebt, je echt niks hebt....

Ondanks dat ik heel goed begrijp dat het soms echt heel moelijk is om op een uitkering aangewezen te zijn, vind ik er bij een aantal berichten echt wel een hoog gehalte van 'zielig' doorheen schemeren en dat er van alles maar geregeld moet worden want recht op dit en dat en zus en zo...
Uiteraard kunnen er dingen veel beter, maar vooralsnog is het echt niet heel verkeerd geregeld..


Dat denk ik dus nog ook steeds. En er zijn penibele situaties maar mensen met pech, in rotsituaties waar ze niet voor hebben gekozen hebben nog wel een basis inkomen.

Klopt, maar hou je aan de regels. ;)
En heus dat valt niet altijd mee.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:02


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 10:05

Ik wilde hem net gaan plaatsen. Hopelijk komt het er door. En op zichfijn dat de partij toegeeft dat de wet nu verkeerd uitpakt.

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:32


Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:25

Kwam ergens tegen dat iemand vanaf '94 een ABW heeft, er een Harley op nahoudt en nu nijdig is dat ie gekort wordt.
Wat betreft die wetswijziging? iets met voortschrijdend inzicht.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 11:31

Een motor rijden is een stuk goedkoper dan auto rijden dat wel.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:31

Die wetswijziging is een nobel streven, maar je moet er wel rekening mee houden dat het ook dan nog afhangt van het beleid van de gemeente. Ze spreken over dringende redenen die een aanleiding kunnen zijn om af te zien van terugvorderen of boete. Maar die dringende redenen staan waarschijnlijk niet vast. We weten nu nog niet hoe ze dat gaan beschrijven maar reken er niet op dat er expliciet in gaat staan wat een dringende reden is.

Voor wat betreft de boete: daar bestaat nu al de mogelijkheid om rekening te houden met persoonlijke omstandigheden. Het is maar zelden dat er een boete van 100% opgelegd wordt, omdat dan opzet aangetoond moet worden en dat heb je niet zomaar.

Roodvos

Berichten: 6682
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:53

Devic schreef:
Die wetswijziging is een nobel streven, maar je moet er wel rekening mee houden dat het ook dan nog afhangt van het beleid van de gemeente. Ze spreken over dringende redenen die een aanleiding kunnen zijn om af te zien van terugvorderen of boete. Maar die dringende redenen staan waarschijnlijk niet vast. We weten nu nog niet hoe ze dat gaan beschrijven maar reken er niet op dat er expliciet in gaat staan wat een dringende reden is.

Voor wat betreft de boete: daar bestaat nu al de mogelijkheid om rekening te houden met persoonlijke omstandigheden. Het is maar zelden dat er een boete van 100% opgelegd wordt, omdat dan opzet aangetoond moet worden en dat heb je niet zomaar.

En dit blijf ik raar vinden. Niet alleen voor dit soort gevallen, maar met alle soorten (bijzondere) uitkeringen waarvoor je bij de gemeente moet aankloppen. Het is allemaal gebaseerd op dezelfde wet, het geld komt uit dezelfde bron. Maar in gemeente A krijg je wel een boete, geen bijzondere bijstand voor een wasmachine maar mag je wel je auto aanpassen, en woon je 100 m verderop maar toevallig in gemeente B krijg je geen boete, wel een wasmachine en moet je maar zien hoe je het vervoer regelt. Als je aangewezen bent op de gemeente/bijstand e.d. dan is dat al geen feest. En dan is het ook nog eens een tombola waar je dan precies recht op hebt. Dat is toch niet uit te leggen?

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:10

Devic, is het niet zo dat je in ieder geval meer kans hebt om een besluit aan te vechten via de rechter?
Ik las in het artikel dat de rechter nu geen andere uitspraak kan doen omdat er in de wet staat dat de gemeente terug ‘moet’ vorderen.
Als er ‘mag’ staat dan geeft dat voor de rechter ook meer ruimte lijkt mij?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:30

Maar niet alle gemeentes zijn hetzelfde, bieden dezelfde hulpdiensten, in de randstad is het daarnaaat duurder leven dan in de regio... Het zou juist slecht zijn als je alles rigide vastlegt voor iedereen.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:54

Roodvos schreef:
En dit blijf ik raar vinden. Niet alleen voor dit soort gevallen, maar met alle soorten (bijzondere) uitkeringen waarvoor je bij de gemeente moet aankloppen. Het is allemaal gebaseerd op dezelfde wet, het geld komt uit dezelfde bron. Maar in gemeente A krijg je wel een boete, geen bijzondere bijstand voor een wasmachine maar mag je wel je auto aanpassen, en woon je 100 m verderop maar toevallig in gemeente B krijg je geen boete, wel een wasmachine en moet je maar zien hoe je het vervoer regelt. Als je aangewezen bent op de gemeente/bijstand e.d. dan is dat al geen feest. En dan is het ook nog eens een tombola waar je dan precies recht op hebt. Dat is toch niet uit te leggen?


Klopt, dat is ook lastig uitleggen. Er zijn gemeentes die hun sociale diensten samengevoegd hebben: dus meerdere gemeentes die samen 1 sociale dienst hebben. Desondanks heb je nog wel te maken met verschillende beleidsstukken, iedere gemeente maakt zijn eigen beleid. Je ziet dat ze het wel een beetje proberen afstemmen, maar dat er toch aanzienlijke verschillen blijven. Je moet het voor wat betreft bijzondere bijstand zo zien: iedere gemeente heeft een eigen pot met geld en moet vooraf beslissen wat ze belangrijk vinden dat daaruit betaald wordt. Gemeente A vind het belangrijk dat iedereen een koelkast heeft, maar gemeente B vind de wasmachine belangrijker en geeft geen geld voor de koelkast. Deze beschrijving is natuurlijk een beetje kort door de bocht, maar dit is de makkelijkste manier om het uit te leggen.


Kanzi schreef:
Devic, is het niet zo dat je in ieder geval meer kans hebt om een besluit aan te vechten via de rechter?
Ik las in het artikel dat de rechter nu geen andere uitspraak kan doen omdat er in de wet staat dat de gemeente terug ‘moet’ vorderen.
Als er ‘mag’ staat dan geeft dat voor de rechter ook meer ruimte lijkt mij?


Ja dat denk ik wel. In het begin zal het wel een beetje stoeien zijn, want er bestaat natuurlijk nog geen jurisprudentie. Maar de ene gemeente zal het hebben van minderjarige kinderen (ik noem maar wat) een reden vinden om van terugvordering af te zien, maar een andere gemeente zal hier geen rekening mee willen houden. Er zou met zo'n wetswijziging wat meer speelruimte kunnen ontstaan, maar het wilt niet zonder meer zeggen dat de volgende dame met boodschappen van haar moeder geen uitkering moet terugbetalen.

Ineke2

Berichten: 33147
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:01

Nu is er geen jurisprudentie terug te vinden dat een rechter ooit om “ dringende redenen” heeft afgezien van het terugvorderen of het geven van een boete mbt “ fraude in de bijstand “

Met de wetswijziging is daar in elk geval wel meer kans op dat dat gaat komen.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:09

Voor wat betreft het geven van een boete is deze jurisprudentie er wel, omdat bij het opleggen van een bestuurlijke boete nu wel rekening kan worden gehouden met in de persoon gelegen factoren, het inkomen en de schuldvraag. Voor de terugvordering bestaat deze jurisprudentie nu nog niet echt, en dat is wat ik bedoel met : het zal in het begin even stoeien zijn. Er moet een soort "maat" gezet gaan worden en daar gaat gewoon tijd overheen.

Telpeva

Berichten: 14763
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:11

Morganlefay schreef:
Kwam ergens tegen dat iemand vanaf '94 een ABW heeft, er een Harley op nahoudt en nu nijdig is dat ie gekort wordt.
Wat betreft die wetswijziging? iets met voortschrijdend inzicht.

Ja ik zag hem
https://www.bd.nl/tilburg-e-o/tilburger ... gle.com%2F

Ik weet niet goed wat ik daarvan moet vinden, zo ver ik weet mag je tot een x bedrag aan totaal vermogen hebben, denk daarbij aan spaargeld en spullen in bezit hebben, het vervoersmiddel valt daar ook onder. Volgens mij vind ik dat ook wel terecht dat daar naar gekeken wordt, hoewel het dan wel zo eerlijk is als de goederen die iemand heeft ook goed op waarde worden ingeschat (en dus niet: hm een Harley, ik gok dat die 14000 waard is! Zoiets moet wel door een kenner worden gedaan imo)

Ik vond zo snel dit lijstje:
Uw vermogen zijn uw bezittingen minus uw schulden. Enkele voorbeelden van bezittingen zijn:
*contant geld
*uw tegoed op uw bank/girorekening en spaarrekening
*aandelen, obligaties of andere effecten
*auto, motor, boot of caravan
*andere waardevolle bezittingen zoals antiek, schilderijen enz.
*afkoopwaarde van verzekeringen.
Bron: https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... -vermogen/

Vjestagirl

Berichten: 26661
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:24

Ik heb altijd moeite gehad met de maximale waarde van je auto.

Die stond in mijn tijd & gemeente op €3500,-. Ik had indertijd een heel klein, super zuinig autotje (een VW Lupo 3L), waarvoor ik ook nog eens geen wegenbelasting hoefde te betalen. Dagwaarde volgens de ANWB koerslijst: €4100,-. Die moest dus eigenlijk weg. Let wel: ik was net afgestudeerd en had de bijstand nodig als overbrugging tussen mijn studie en een baan. Gelukkig zag de ambtenaar die daar zat ook dat het me niets zou helpen deze auto te verkopen, omdat alles wat ik terug zou kopen duurder zou zijn in onderhoud, verbruik en wegenbelasting.

Goedkopere auto's zijn vaak ouder, en daarmee ook minder zuinig, minder onderhoudsvriendelijk en hoger in de wegenbelasting. Oftewel: je verteld iemand om een goedkopere auto te regelen, maar het geld wat ze daarmee verdienen zijn ze in hetzelfde jaar al weer kwijt aan de bijkomende kosten. Dat is toch penny wise and pound foolish?


Toen ik tussen twee banen zat heb ik ook nog een maand een bijstandsuitkering gehad. Toen reed ik een auto die van mijn ouders was. Die had een poosje op mijn naam gestaan zodat ik schadevrije jaren op kon bouwen, maar hadden we terug geschreven toen ik werkloos waren. Daar hebben ze toen flink moeilijk over gedaan, want die ambtenaar vond dat ik helemaal geen auto nodig had. Toen ik aangaf dat het hebben van een auto mijn zoek-range voor een baan flink vergrootte, kreeg ik de opmerking "ik heb ook geen auto en wel een baan, dus het kan best".

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:27

Klopt, maar daar komt nu dit voorjaar dan wel bij dat fraudeschulden niet meer gezien mogen worden als negatief vermogen.

Overigens staat ook weer niet vast in de wet hoe omgegaan moet worden met het vermogen in een voertuig. Ook dat is weer per gemeente verschillend.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 13:28

Mijn rolstoel bus is ook niet bepaald een goedkoop exemplaar. Heb zo mazzel gehad dat ik hem heb kunnen kopen terwijl bpm en btw al betaald waren. Anders was hij het dubbele geweest. Maar "even" een goedkopere bus kopen is het niet. Ik heb al drie jaar gezocht voor ik mijn instortende transit waardig kon vervangen. En die steeds met dure kosten door de apk heb moeten loodsen.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:31

Ja maar een aangepaste rolstoelbus is wel weer een bijzonder iets. Ik kan me zo voorstellen dat die vrij gelaten wordt in het vermogen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41699
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:32

Vjestagirl schreef:
Ik heb altijd moeite gehad met de maximale waarde van je auto.

Die stond in mijn tijd & gemeente op €3500,-. Ik had indertijd een heel klein, super zuinig autotje (een VW Lupo 3L), waarvoor ik ook nog eens geen wegenbelasting hoefde te betalen. Dagwaarde volgens de ANWB koerslijst: €4100,-. Die moest dus eigenlijk weg. Let wel: ik was net afgestudeerd en had de bijstand nodig als overbrugging tussen mijn studie en een baan. Gelukkig zag de ambtenaar die daar zat ook dat het me niets zou helpen deze auto te verkopen, omdat alles wat ik terug zou kopen duurder zou zijn in onderhoud, verbruik en wegenbelasting.

Goedkopere auto's zijn vaak ouder, en daarmee ook minder zuinig, minder onderhoudsvriendelijk en hoger in de wegenbelasting. Oftewel: je verteld iemand om een goedkopere auto te regelen, maar het geld wat ze daarmee verdienen zijn ze in hetzelfde jaar al weer kwijt aan de bijkomende kosten. Dat is toch penny wise and pound foolish?


Toen ik tussen twee banen zat heb ik ook nog een maand een bijstandsuitkering gehad. Toen reed ik een auto die van mijn ouders was. Die had een poosje op mijn naam gestaan zodat ik schadevrije jaren op kon bouwen, maar hadden we terug geschreven toen ik werkloos waren. Daar hebben ze toen flink moeilijk over gedaan, want die ambtenaar vond dat ik helemaal geen auto nodig had. Toen ik aangaf dat het hebben van een auto mijn zoek-range voor een baan flink vergrootte, kreeg ik de opmerking "ik heb ook geen auto en wel een baan, dus het kan best".

Kijk, dikgedrukte is een menselijke maat. Fijn dat dat kan :j.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 13:33

Nope :n niet in elke gemeente. Waar ik woonde was het geworden jammer dan verkoop maar, maak de opbrengst op en kom dan maar aankloppen voor een rolstoeltaxi vergoeding. Waar mijn honden niet eens in meemogen. :n

Terwijl mijn bus me 25 euro per maand wegenbelasting kost, goedkope verzekering en zuinig in gebruik en weinig onderhoud nodig. Rolstoeltaxi is duurder. Ze deden al moeilijk over een scootmobiel. 8)7

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:38

Nee, het is inderdaad aan de gemeente om te bepalen hoe ze er mee om gaan. Maar ik kan me bijna niet voorstellen, dat als zoiets bij de rechter zou komen, de rechter de gemeente in deze gelijk zou geven.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 13:40

En voor je zover bent, krijg je geen geld van de gemeente en ben je al bankroet en murwgevochten -O-

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:51

karuna schreef:
En voor je zover bent, krijg je geen geld van de gemeente en ben je al bankroet en murwgevochten -O-


Nou dan zou je bezwaar moeten maken tegen de afwijzing en dan tegelijk een voorlopige voorziening moeten aanvragen bij de rechtbank. De voorzieningenrechter kan dan de gemeente opdragen om jou uitkering te geven tot het bezwaar behandeld is. Is inderdaad allemaal wat omslachtig, maar je hoeft dus niet de hele procedure zonder geld te zitten.