Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665


Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:47

996981 schreef:
Loretta schreef:
Als je daar dan al vanuit gaat als werkgever is het logisch dat soliciteren weinig zin heeft. Die denkt dan "Weer eentje die de verplichte sollicitatie moet volbrengen"

In 2020 is er overigens nog weinig verbeterd.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/30/de ... l-a4001292


Ik snap niet wat een eventueel vooroordeel van een potentieel werkgever met deze statistieken te maken heeft?


Er zal toch een oorzaak moeten zijn waardoor deze mensen maar niet uit de bijstand geraken. De solicitiatieplicht heeft bij deze groep dus niets opgeleverd.

Het is dan makkelijk om te zeggen dat deze volledige groep gewoon te lui is om te werken.

Rennie89
Berichten: 37270
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:50

De sollicitatieplicht is heel simpel; solliciteren. Niet dat je bij een baan moet solliciteren die je echt wilt. Als je niet wilt werken dan werk je jezelf er wel uit, gewoon op te hoog gegrepen banen solliciteren of lekker laksig overkomen op het gesprek, kan je weer thuis gaan zitten. Dit geld gelukkig niet voor het grootste gedeelte hoor, maar deze heb je er zeker tussen zitten.

996981
Berichten: 9788
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:52

Loretta schreef:
996981 schreef:


Ik snap niet wat een eventueel vooroordeel van een potentieel werkgever met deze statistieken te maken heeft?


Er zal toch een oorzaak moeten zijn waardoor deze mensen maar niet uit de bijstand geraken. De solicitiatieplicht heeft bij deze groep dus niets opgeleverd.

Het is dan makkelijk om te zeggen dat deze volledige groep gewoon te lui is om te werken.


Er zijn heel veel redenen waarom een werkgever iemand niet aanneemt. Er zijn heel veel mensen die zichzelf niet goed kunnen presenteren, die slechte cv's aanleveren vol fouten, sollicitatiebrieven schrijven die op nul trekken en ook mensen die gewoon niks toe kunnen voegen aan een organisatie.

Dat iemand geen werk kan vinden betekent niet automatisch dat alle werkgevers rotzakken zijn.

Overigens heb ik niet gezegd dat die hele groep te lui is om te werken. Ik zei dat bij die groep, óok de ongemotiveerde mensen zitten.

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:57

996981 schreef:
Er zijn heel veel redenen waarom een werkgever iemand niet aanneemt. Er zijn heel veel mensen die zichzelf niet goed kunnen presenteren, die slechte cv's aanleveren vol fouten, sollicitatiebrieven schrijven die op nul trekken en ook mensen die gewoon niks toe kunnen voegen aan een organisatie.

Dat iemand geen werk kan vinden betekent niet automatisch dat alle werkgevers rotzakken zijn.

Overigens heb ik niet gezegd dat die hele groep te lui is om te werken. Ik zei dat bij die groep, óok de ongemotiveerde mensen zitten.


Het gaat hier dus wel om de groep waar de bijstand dus een uitzichtloze situatie is. De sociale werkplaats zou een oplossing kunnen bieden maar ook die is wegbezuinigd.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:04

Wie van jullie is er werkgever en leest de brieven die binnenkomen? Ik wel namelijk.

Het is echt bizar wat je binnenkrijgt aan brieven. Soms nodig je mensen toch uit, omdat je mensen een kans wil geven en gewoon echt mensen nodig hebt.

En dan willen ze gewoon niet eens op gesprek komen.

Heb ik echt meerdere malen meegemaakt :o

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:04

Er staat toch niet op je cv dat iemand in de bijstand zit?

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:05

De sociale werkplaats bestaat nog gewoon. Onze sociale dienst is gekoppeld aan een sociale werkplaats en mensen met een uitkering worden dan ook voor het opdoen van ervaring en opleiding te werk gesteld in de sociale werkplaats.

Verder heeft niemand het hier gehad over luie mensen met een uitkering, dat is een aanname die je zelf doet. En als iedereen met een uitkering net zo negatief in het leven zou staan, als dat jij je hier presenteert, dan zouden er inderdaad weinig mensen terug aan het werk komen.

996981
Berichten: 9788
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:07

ruitje schreef:
Wie van jullie is er werkgever en leest de brieven die binnenkomen? Ik wel namelijk.

Het is echt bizar wat je binnenkrijgt aan brieven. Soms nodig je mensen toch uit, omdat je mensen een kans wil geven en gewoon echt mensen nodig hebt.

En dan willen ze gewoon niet eens op gesprek komen.

Heb ik echt meerdere malen meegemaakt :o

Geen werkgever, wel HR-medewerker. Ik zie de brieven en CV's dus in naam van mijn werkgever.
En inderdaad. Het is niet gek dat sommige mensen nooit een baan vinden.

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:09

Basis onderdeel van een kapitalistisch systeem is lage loonkosten. Dat bereik je door het aanbod aan banen lager te houden dan er werkzoekenden zijn. Wat voor project je er ook op loslaat er zullen altijd mensen zijn waarvoor er geen baan is.

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:12

Magrathea schreef:
Er staat toch niet op je cv dat iemand in de bijstand zit?


Nee, maar je kan wel zien of iemand uit een baan komt of niet. Voor mij is dat geen issue overigens, zegt helemaal niks :)

Maar om de schuld bij werkgevers te leggen is wel wat makkelijk :)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30245
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:12

Devic schreef:
De sociale werkplaats bestaat nog gewoon. Onze sociale dienst is gekoppeld aan een sociale werkplaats en mensen met een uitkering worden dan ook voor het opdoen van ervaring en opleiding te werk gesteld in de sociale werkplaats.

Verder heeft niemand het hier gehad over luie mensen met een uitkering, dat is een aanname die je zelf doet. En als iedereen met een uitkering net zo negatief in het leven zou staan, als dat jij je hier presenteert, dan zouden er inderdaad weinig mensen terug aan het werk komen.


https://www.trouw.nl/economie/de-voorma ... ~bfb16c6b/

Citaat:
Deze evaluatie verschijnt omdat sinds 2015 de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) is afgeschaft. Er mogen geen nieuwe mensen meer komen op de sociale werkplaats die onder de cao van de Wsw vallen. Mensen met een arbeidsbeperking komen sinds 2015 in de Participatiewet terecht, de nieuwe naam voor de bijstand. Donderdag praatte de Tweede Kamer met staatssecretaris Tamara van Ark over of dit zo’n een goede beslissing is geweest destijds.

SP en CDA willen dat mensen met een arbeidsbeperking aan de slag kunnen in een sociale werkvoorziening nieuwe stijl, een sociaal ontwikkelbedrijf. Veel sociale werkplaatsen zijn nog open aangezien vijf jaar geleden er nog bijna negentigduizend mensen werkten. Sommige gemeenten kozen wel voor een sterfhuisconstructie, andere lieten de sociale werkplaatsen fuseren of ze verwelkomden nu ook mensen uit de Participatiewet op de werkvloer van het sw-bedrijf.


De sociale werkplaatsen zijn er alleen nog voor mensen die voor 2015 een indicatie hadden. Voor de mensen die daarna een indicatie kregen zouden beschutte werkplekken in reguliere bedrijven worden gecreëerd, maar dat lukt nog niet zo erg.

Die mensen zitten dan gewoon, onbegeleid, in de bijstand, met een niet te overbruggen afstand tot de arbeidsmarkt.

ruitje: in een vorig leven heb ik ook wel zulke brieven gekregen. Onbegrijpelijk, want ik zat in een van de aantrekkelijkste beroepsgroepen van Nederland. Maar die neem je dan inderdaad niet aan, je durft ze niet op klanten los te laten.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:19

Ja de WSW indicaties zijn verdwenen, maar de werkplaatsen bestaan op de meeste plaatsen nog. Wij maken ook inderdaad geen winst, maar ik zie er over het algemeen wel mensen die heel blij zijn dat ze aan het werk zijn. Toen bij de 1e lockdown het bedrijf tijdelijk gesloten werd, waren er een hoop erg teleurgesteld en ze waren hun structuur kwijt.

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:22

Devic schreef:
Verder heeft niemand het hier gehad over luie mensen met een uitkering, dat is een aanname die je zelf doet. En als iedereen met een uitkering net zo negatief in het leven zou staan, als dat jij je hier presenteert, dan zouden er inderdaad weinig mensen terug aan het werk komen.



Er is wel degelijk gepraat over mensen die niet willen werken. Daar had 996981 het over. Verder ben ik gewoon realistisch dat de afstand tot de arbeidsmarkt wel degelijk groter wordt wanneer mensen langer in de bijstand zitten. Hoe ga je dat gat in je CV uitleggen? Wat ga je antwoorden op de vraag hoe lang je al in de bijstand zit?

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:32

Maar er is ook echt wel een groep die niet wilt werken. We hadden het eerder al over degenen in de WSNP, er is ook een groep mensen die bewust fraudeert of met criminele activiteiten bezig is en absoluut een uitkering wilt behouden en echt niet wilt gaan werken. Maar dat heeft niets te maken met lui

996981
Berichten: 9788
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:52

Devic schreef:
Maar er is ook echt wel een groep die niet wilt werken. We hadden het eerder al over degenen in de WSNP, er is ook een groep mensen die bewust fraudeert of met criminele activiteiten bezig is en absoluut een uitkering wilt behouden en echt niet wilt gaan werken. Maar dat heeft niets te maken met lui

Nouja, geen normale baan willen, omdat in het criminele circuit sneller, meer geld te verdienen is, staat natuurlijk niet helemaal los van luiheid... -O-

MyWishMax

Berichten: 25387
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:00

996981 schreef:
Devic schreef:
Maar er is ook echt wel een groep die niet wilt werken. We hadden het eerder al over degenen in de WSNP, er is ook een groep mensen die bewust fraudeert of met criminele activiteiten bezig is en absoluut een uitkering wilt behouden en echt niet wilt gaan werken. Maar dat heeft niets te maken met lui

Nouja, geen normale baan willen, omdat in het criminele circuit sneller, meer geld te verdienen is, staat natuurlijk niet helemaal los van luiheid... -O-


Zou dat lui zijn of geen zin in veel werk voor minder geld?

Ik denk dat het wel belangrijk is om te onthouden dat er idd een gedeelte is die niet wil, of in de criminaliteit zit en daardoor niet wil. Maar ook dat er aan de werkgeverskant mensen zijn die het niet zien zitten om de wel gemotiveerde aan te nemen.

Gelukkig is dat niet de standaard, bij beide niet. Dat moet je alleen niet ontkennen, er zitten overal 'rotzakken' tussen. Ik vraag me bij de onderzoeken af of die mensen ook allemaal beschikbaar zijn voor fulltime werk of dat er ook mensen zijn die niet kunnen of niet geschikt zijn voor heel wat banen qua opleiding of denkniveau of bijvoorbeeld niet fulltime vanwege kinderen oid.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:01

Nee das misschien waar :D
Maar onder lui versta ik degenen die de hele dag niets doen, uitslapen, op de bank zitten en weer verder slapen en totaal niets ondernemen om een baan te vinden, terwijl ze feitelijk best kansrijk hadden kunnen zijn.

996981
Berichten: 9788
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:06

MyWishMax schreef:
Zou dat lui zijn of geen zin in veel werk voor minder geld?

Ik denk dat het wel belangrijk is om te onthouden dat er idd een gedeelte is die niet wil, of in de criminaliteit zit en daardoor niet wil. Maar ook dat er aan de werkgeverskant mensen zijn die het niet zien zitten om de wel gemotiveerde aan te nemen.

Gelukkig is dat niet de standaard. Ik vraag me bij de onderzoeken af of die mensen ook allemaal beschikbaar zijn voor fulltime werk of dat er ook mensen zijn die niet kunnen of niet geschikt zijn voor heel wat banen qua opleiding of denkniveau of bijvoorbeeld niet fulltime vanwege kinderen oid.


Wat is het verschil? :D

Wat je aanhaalt vind ik inderdaad ook belangrijke factoren. Uitspraken als ''maar er zij heel veel die wel willen, maar de kans niet krijgen'' triggeren mij. Hoeveel zijn dat er dan precies ten opzichte van de populatie? Hoe is dat gemeten? Waaruit wordt geconcludeerd dat ze de kans niet krijgen?

Ik vind het een lastig onderwerp gezien iedereen andere ervaringen heeft met ''de bijstand'' (voor zover er sprake is van 1 soort bijstand) en ook iedereen heeft andere ervaringen met bijstandontvangers.

Die ervaringen vertekenen natuurlijk ieders beeld gigantisch, op individueel niveau.
Daarom zeggen cijfers veel meer. Maar dan lijkt het of je enkel geeft om de statistieken en niet om de individuen, wat ook weer niet waar is...

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:09

Devic schreef:
Maar er is ook echt wel een groep die niet wilt werken. We hadden het eerder al over degenen in de WSNP, er is ook een groep mensen die bewust fraudeert of met criminele activiteiten bezig is en absoluut een uitkering wilt behouden en echt niet wilt gaan werken. Maar dat heeft niets te maken met lui


Dat selecte groepje die zich bezig houdt met criminaliteit zijn natuurlijk de echte fraudeurs. Dat gaat heel wat verder dan boodschappen van je moeder krijgen of een taart bakken.

MyWishMax

Berichten: 25387
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:13

Ik snap het hoor. Het is nu eenmaal wel vaak het beeld dat je krijgt door nieuwsberichten bijvoorbeeld. Er is minder aandacht voor de groep die niet kunnen vanwege ziekte bijvoorbeeld of voor degene die niet problematisch zijn omdat ze er weer uit komen en aanbhet werk gaan of degene die er wel in blijven, maar niet in aanraking komen met bijvoorbeeld een Devic.

Ik weet wel dat de cijfers niet altijd helemaal kloppen over hoeveel mensen zouden kunnen werken. Ik ben niet officieel afgekeurd bij Uwv dus in die cijfers niet arbeidsongeschikt. In de cijfers van mijn gemeente wel, maar die cijfers worden niet altijd gebruikt.

Ik blijf het boeiend vinden om te lezen, mijn mening is wel veranderd sinds ik er zelf in zit.

Karl66

Berichten: 29756
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:38

ruitje schreef:
Je kunt niet zo 1 op 1 het ene potje verdelen naar het andere.

Als door de dividendbelasting een aantal bedrijven vertrekken uit Nederland kan dat bijv. Ook juist meer mensen in de bijstand opleveren.

Ik vind dat soort discussies te lastig, er zijn gewoon te weinig concrete cijfers voor zoiets omdat er zoveel indirecte gevolgen zijn.

Dat gezegd hebbende heb ik er wel een onplezierig onderbuik gevoel bij, had van mij niet hoeven te gebeuren :)


Dan gaan ze maar. Vandaag was er weer nieuws dat het nieuwe autobedrijf dat is gevormd doordat PSA en Fiat Chrysler samengaan Nederlands wordt. Dat klinkt heel mooi maar dat is alleen voor de belasting. Dat ze hier komen is echt niet omdat ze hier de volle mep moeten betalen, dus in Nederland betalen ze uiteindelijk maar een beetje en in Frankrijk en Italië, de landen waar de gefuseerde bedrijven vandaan komen betalen ze niks meer. Dat is gewoon niet goed, dat betekent dat het kleine groepje aandeelhouders zich weer verder kan verrijken ten koste van de burgers van Europa. Laten we in ieder geval nou eens beginnen om in de EU te stoppen met concurreren op belastingniveau voor dit soort bedrijven. En als die bedrijven denken dat ze de EU tegen de rest van de wereld kunnen uitspelen, dan moeten we ze maar eens gaan leren dat ze dan een probleem hebben met de grootste en rijkste markt op deze wereld en dat we dat als EU een echt groot probleem voor zo'n bedrijf kunnen maken.

Waarom is het normaal dat wij als burgers de volle mep belasting moeten betalen? Waarom is het normaal dat wij als samenleving geen geld hebben om burgers die buiten de boot vallen op een fatsoenlijke manier te helpen? En waarom is het tegelijkertijd ook normaal dat we grote bedrijven aan alle kanten faciliteren om niet of nauwelijks belasting te betalen, terwijl ze wel van alle voordelen van onze samenleving profiteren?

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:56

Karl66 schreef:
Dan gaan ze maar. Vandaag was er weer nieuws dat het nieuwe autobedrijf dat is gevormd doordat PSA en Fiat Chrysler samengaan Nederlands wordt. Dat klinkt heel mooi maar dat is alleen voor de belasting. Dat ze hier komen is echt niet omdat ze hier de volle mep moeten betalen, dus in Nederland betalen ze uiteindelijk maar een beetje en in Frankrijk en Italië, de landen waar de gefuseerde bedrijven vandaan komen betalen ze niks meer. Dat is gewoon niet goed, dat betekent dat het kleine groepje aandeelhouders zich weer verder kan verrijken ten koste van de burgers van Europa. Laten we in ieder geval nou eens beginnen om in de EU te stoppen met concurreren op belastingniveau voor dit soort bedrijven. En als die bedrijven denken dat ze de EU tegen de rest van de wereld kunnen uitspelen, dan moeten we ze maar eens gaan leren dat ze dan een probleem hebben met de grootste en rijkste markt op deze wereld en dat we dat als EU een echt groot probleem voor zo'n bedrijf kunnen maken.

Waarom is het normaal dat wij als burgers de volle mep belasting moeten betalen? Waarom is het normaal dat wij als samenleving geen geld hebben om burgers die buiten de boot vallen op een fatsoenlijke manier te helpen? En waarom is het tegelijkertijd ook normaal dat we grote bedrijven aan alle kanten faciliteren om niet of nauwelijks belasting te betalen, terwijl ze wel van alle voordelen van onze samenleving profiteren?


Heel mooi verwoord!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:25

Dat zou mooi zijn. Maar zolang de EU dat niet doet is het toch wel mooi dat we voor NL een aantrekkelijk klimaat creëren :)

Je 2e alinea kan ik ook niet zoveel mee, ik ben zowel in loondienst als eigenaar van een bedrijf en ik weet inhoudelijk niets over 'hoe grote bedrijven gefaciliteerd worden' . Dus zonder concrete voorbeelden weet ik niet zo goed wat ik van je post moet vinden :) . Kun je misschien wat inhoudelijke voorbeelden noemen?

Ik weet wel dat ik als Jan Modaal best wat belasting betaal en als bedrijf ook. Maar dat vind ik dan weer niet zo erg, want ik ben blij met de voorzieningen die we hebben in NL.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30245
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:59

ruitje schreef:
Dat zou mooi zijn. Maar zolang de EU dat niet doet is het toch wel mooi dat we voor NL een aantrekkelijk klimaat creëren :)

Je 2e alinea kan ik ook niet zoveel mee, ik ben zowel in loondienst als eigenaar van een bedrijf en ik weet inhoudelijk niets over 'hoe grote bedrijven gefaciliteerd worden' . Dus zonder concrete voorbeelden weet ik niet zo goed wat ik van je post moet vinden :) . Kun je misschien wat inhoudelijke voorbeelden noemen?

Ik weet wel dat ik als Jan Modaal best wat belasting betaal en als bedrijf ook. Maar dat vind ik dan weer niet zo erg, want ik ben blij met de voorzieningen die we hebben in NL.


Als je een grote jongen bent zijn er altijd wat internationale aspecten af te tikken met de belastingdienst. Wat moet waar belast worden? Dat kun je ook als klein bedrijf op voorhand regelen met de belastingdienst, zodat je weet dat je niet achteraf een bijl in je nek krijgt.

Nederland is daar met grote bedrijven net iets te happig in geweest. In 2019 is er bijvoorbeeld van Starbucks gezegd dat de belastingdienst daar het bedrijf te veel ter wille is geweest. Maar er zijn er meer. https://www.taxjustice.nl/nederland-moe ... tingdeals/

Karl66

Berichten: 29756
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:51

Een voorbeeld dat de laatste tijd nogal in het nieuws is geweest, Booking.com. Een bedrijf dat miljarden aan belastingvoordeel heeft gekregen, vond dat ze daarnaast ook nog best recht hadden op corona-ondersteuning, o.a. om de medewerkers in dienst te houden, om nadat het geld binnen was te bedenken dat ze best een kwart van die medewerkers kon ontslaan.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/multinat ... iet-genoeg

Die 1,8 miljard dat zo'n bedrijf aan belasting bespaard en aan de aandeelhouders uitkeert, moet wel door ons als burgers en ook kleine bedrijven betaald worden. Wat er dan ook nog eens bijkomt is dat de verhouding tussen belasting op arbeid tegenover arbeid op kapitaal in Nederland ook nog eens heel gunstig voor kapitaal is, waardoor die aandeelhouder over die winst ook nog eens weinig belasting betaalt.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/28 ... p-kapitaal