Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665


MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:29

Suzanne F. schreef:
Morganlefay schreef:
Even een nadenkertje, de Bijstand wordt nog steeds verlaagd met als gedachtegang dat dan vanzelf meer mensen uitstromen.


Nou ik denk wel dat de bijstand niet te hoog moet zijn. Anders is er geen noodzaak om te gaan werken. Het moet een vangnet zijn voor mensen die echt hulp nodig hebben. Zodat ze kunnen eten en een dak boven hun hoofd hebben, meer niet.


Je kan niet zomaar werk weigeren? Je wordt begeleid en moet solliciteren en als zij het idee hebben dat je het saboteert word je ook gekort op uitkering. Dus die noodzaak is er wel, omdat er controle is. Zelfs cursussen en verplichte bijeenkomsten, net als afspraken met begeleider waar besproken wordt wat je kan en moet doen. Alleen in bepaalde gevallen krijg je ontheffing van de sollicitatieplicht.

Nelleke, omdat niet iedereen in aanmerking komt voor de wia of wajong. Voor wia moet je wel werk gehad hebben en dan moet uwv nog vinden dat je ziek genoeg bent. Als zij 3 ficitieve banen kunnen vinden waarmee jij genoeg kan verdienen krijg je geen uitkering, ook al bestaan die banen niet bijvoorbeeld. Dan kan uwv wel zeggen dat je bijvoorbeeld beperkt bent in uren, maar krijg je geen uitkering en kom je dus in de bijstand. Ook zijn ze bij uwv niet zo snel, ik ben al 2 jaar bezig.

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:40

Verder wordt er bij herkeuringen veel gedeeltelijk arbeidsongeschikten voor minder dan 35% AO
Dat wordt omgezet in een WW en daarna mag je bij de gemeente aankloppen want er is geen werkgever die je aanneemt.
Ook weer een stukje uit de Participatiewet van mevrouw Klijnsna

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:43

Morganlefay schreef:
Verder wordt er bij herkeuringen veel gedeeltelijk arbeidsongeschikten voor minder dan 35% AO
Dat wordt omgezet in een WW en daarna mag je bij de gemeente aankloppen want er is geen werkgever die je aanneemt.
Ook weer een stukje uit de Participatiewet van mevrouw Klijnsna


:j ik kwam op 32% en kreeg een aantal banen waarmee ik volgens hen weer kon werken. Wel veel meer uren en dingen die ik volgens artsen absoluut niet mocht doen, maar uwv zei dat met wat aanpassingen dat wel kon. Ze bestonden alleen niet :+

Ik ben dus gaan revalideren en weer studeren, maar dat ging uiteindelijk ook niet meer en dan kan je nergens meer terecht als je er ineens alleen voor staat

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:45

Kan iemand een concreet voorbeeld geven van zo een fictieve baan? Ik ben echt al aan eenhoorntemmer aan het denken. :D

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:04

Morganlefay schreef:
Prrrr schreef:
Morganlefay schreef:
Even een nadenkertje, de Bijstand wordt nog steeds verlaagd met als gedachtegang dat dan vanzelf meer mensen uitstromen.


Dat matcht dan weer niet helemaal met de getallen hierboven waaruit blijkt dat de bijstand met iets meer dan de inflatie is gestegen... waar baseer jij jouw stelling op?

Geen stelling maar simpel een feit.
http://www.landelijkeclientenraad.nl/Ni ... kloof-niet


Er is sprake van een voorgenomen verlaging. Dat is dus niet, wat jij aangeeft dat de bijstand "nog steeds wordt verlaagd", dat zou je immers in die bijstandscijfers moeten zien. Maar het idee past wel in het beleid van Rutte, ja.

Mjelleke
Berichten: 697
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:06

Gini schreef:
Kan iemand een concreet voorbeeld geven van zo een fictieve baan? Ik ben echt al aan eenhoorntemmer aan het denken. :D

Het zijn geen fictieve banen, soms wel zeldzaam of praktisch niet te krijgen. De database is nl gevuld op basis van echte vacatures in Nederland, die worden steeds verzameld/bijgehouden. Dus de banen bestaan echt. Voorbeeld is brugwachter, die kwam er vaak uitrollen omdat je dan kan afwisselen tussen zitten, staan en lopen. Maar als je in een gebied woont met weinig bruggen dan heb je daar weinig aan.

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:11

Prrrr schreef:
Er is sprake van een voorgenomen verlaging. Dat is dus niet, wat jij aangeeft dat de bijstand "nog steeds wordt verlaagd", dat zou je immers in die bijstandscijfers moeten zien. Maar het idee past wel in het beleid van Rutte, ja.


Een verlaging past zeker bij het beleid van Rutte. Alleen mensen daadwerkelijk aan een baan helpen is nog nooit gelukt. Daar loopt het beleid van Rutte dan ook dood. Het leven wel moeilijker maken. Maar niet voor uitwegen zorgen.

Maar zoals eerder al genoemd. Rutte heeft wel geprobeerd om de dividendbelasting af te schaffen en 1.2 Miljard weg te geven aan mensen die het al heel goed hebben. Maar gelijktijdig probeert Rutte wel het geld bij de armsten weg te halen.

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:13

Door het auto ongeval kan die directeur bij lange na niet zijn eigen loon weer verdienen, terwijl de medewerker altijd nog in de tuinteelt kan werken en plantjes kan stekken of zelf zijn eigen werk kan verrichten als wikkelaar om zijn eigen loon weer te verdienen en omdat wikkelaar volgens het UWV lichamelijk en psychisch het makkelijkste en lichtste werk is. Geen opleiding nodig en geen ervaring. Bij nagenoeg iedere functie duiding door het UWV komt die functie naar voren.

Bron:https://www.jeejar.nl/UWV.htm

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:15


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:16

Bedenk je wel dat 1,5 mld euro die niet meer zou binnenkomen vanwege dividendbelasting nou ook niet echt zoden aan de dijk zet als je dat allemaal aan de bijstand toe zou voegen. Die krijgen er dan 125 euro per maand bij (uitgaande van een half miljoen bijstandsgerechtigden, wat een snelle google mij vertelde)

IMAY1990

Berichten: 1899
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:19

Magrathea schreef:
Bedenk je wel dat 1,5 mld euro die niet meer zou binnenkomen vanwege dividendbelasting nou ook niet echt zoden aan de dijk zet als je dat allemaal aan de bijstand toe zou voegen. Die krijgen er dan 125 euro per maand bij (uitgaande van een half miljoen bijstandsgerechtigden, wat een snelle google mij vertelde)


€125 in de maand is verdomd veel. Daar kan iemand de hele maand van eten.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:20

Ehm, 125 euro is een flink bedrag dan hoor. Dat is meer als mijn budget voor boodschappen per maand

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:21

Magrathea schreef:
Bedenk je wel dat 1,5 mld euro die niet meer zou binnenkomen vanwege dividendbelasting nou ook niet echt zoden aan de dijk zet als je dat allemaal aan de bijstand toe zou voegen. Die krijgen er dan 125 euro per maand bij (uitgaande van een half miljoen bijstandsgerechtigden, wat een snelle google mij vertelde)


Voor mensen in de bijstand is dat echt een gigantische verbetering. Bovendien stroomt dat geld ook weer terug in de economie. Veel geld van de afschaffing van de dividendbelasting verdwijnt gewoon naar het buitenland.

Telpeva

Berichten: 14812
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:38

Gini schreef:
Kan iemand een concreet voorbeeld geven van zo een fictieve baan? Ik ben echt al aan eenhoorntemmer aan het denken. :D

Ik kon nog op een kantoor postzegels likken :+ Het stond er op een iets andere, nettere en luxe omschreven manier, maar het is ongeveer waar het op neer kwam.
Ook lopende band werk kwam bij mij naar boven, daar ben ik ook tegenin gegaan want ik zie niet hoe ik dat voor x uur aan kan, maar daar wordt niet naar geluisterd want er zijn mensen die dezelfde gezondheidsproblemen hebben als ik, die dat wel kunnen. Dus ik stel mij aan ofzo, je praat dan echt tegen een muur.
De 3e baan was 'iets' met transport, want ik heb in betere tijden mijn rijbewijs gehaald. In een ideale wereld zou dat wellicht kunnen, maar mijn medicatie heeft een gele sticker, en ik loop ook bij een psychiater met wie ik afspraken heb moeten maken: ik mág autorijden, maar alleen wanneer het goed gaat met mij, anders ben ik gewoon een gevaar op de weg. Zal ik er nog bij vertellen dat ik niet eens zelf een auto heb, en al jaren niet meer heb gereden mede om die reden :+ Wat voor nut heeft een auto voor de deur, als je toch niet kan rijden. Maar volgens hun is het dus onzin, ik zal mij wel aanstellen ofzo, mijn psych praat vast ook onzin.

Ik ben er nog voor gaan zitten samen met een advocaat maar dat haalde helemaal niks uit, wat ik al zei je loopt op tegen een muur.

Ik wil overigens niet teveel klagen, ik ben heel blij dat de bijstand er nog is want het lukt mij echt niet, anders had ik helemaal niks gehad. Van de bijstand kan ik ook rondkomen, en ik heb vanwege mijn slechte gezondheid gelukkig ook vrijstelling gekregen voor het moeten solliciteren.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:14

Loretta schreef:
Een verlaging past zeker bij het beleid van Rutte. Alleen mensen daadwerkelijk aan een baan helpen is nog nooit gelukt. Daar loopt het beleid van Rutte dan ook dood. Het leven wel moeilijker maken. Maar niet voor uitwegen zorgen.


Dat is echt niet waar. Dat het die paar mensen die jij kent niet lukt om uit de bijstand te komen wilt niet zeggen dat het andere mensen ook niet lukt. Er zijn jaarlijks ook echt een hele hoop mensen die wel de bijstand uit gaan en aan het werk gaan, voor langere tijd.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:18

IMAY1990 schreef:
Magrathea schreef:
Bedenk je wel dat 1,5 mld euro die niet meer zou binnenkomen vanwege dividendbelasting nou ook niet echt zoden aan de dijk zet als je dat allemaal aan de bijstand toe zou voegen. Die krijgen er dan 125 euro per maand bij (uitgaande van een half miljoen bijstandsgerechtigden, wat een snelle google mij vertelde)


€125 in de maand is verdomd veel. Daar kan iemand de hele maand van eten.

Maar gaat het ervoor zorgen dat mensen makkelijker uit de bijstand komen, kunnen sparen etc.?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:19

Als je dat geld gericht in zou zetten op sociaal beleid, in plaats van iedereen een beetje te geven, denk ik dat dat echt zou helpen, ja.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:22

Je kunt niet zo 1 op 1 het ene potje verdelen naar het andere.

Als door de dividendbelasting een aantal bedrijven vertrekken uit Nederland kan dat bijv. Ook juist meer mensen in de bijstand opleveren.

Ik vind dat soort discussies te lastig, er zijn gewoon te weinig concrete cijfers voor zoiets omdat er zoveel indirecte gevolgen zijn.

Dat gezegd hebbende heb ik er wel een onplezierig onderbuik gevoel bij, had van mij niet hoeven te gebeuren :)

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:22

Devic schreef:
Loretta schreef:
Een verlaging past zeker bij het beleid van Rutte. Alleen mensen daadwerkelijk aan een baan helpen is nog nooit gelukt. Daar loopt het beleid van Rutte dan ook dood. Het leven wel moeilijker maken. Maar niet voor uitwegen zorgen.


Dat is echt niet waar. Dat het die paar mensen die jij kent niet lukt om uit de bijstand te komen wilt niet zeggen dat het andere mensen ook niet lukt. Er zijn jaarlijks ook echt een hele hoop mensen die wel de bijstand uit gaan en aan het werk gaan, voor langere tijd.


Er zijn gelukkig genoeg voorbeelden van mensen die inmiddels een baan hebben. Alleen zijn er teveel mensen die al jaren lang gebukt gaan onder het bijstandsregiem zonder een sprankje hoop. Alleen maar afwijzing na afwijzing.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:26

Loretta schreef:
Er zijn gelukkig genoeg voorbeelden van mensen die inmiddels een baan hebben. Alleen zijn er teveel mensen die al jaren lang gebukt gaan onder het bijstandsregiem zonder een sprankje hoop. Alleen maar afwijzing na afwijzing.


Heb je cijfers hoeveel mensen dat zijn? :)

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:35

996981 schreef:
Loretta schreef:
Er zijn gelukkig genoeg voorbeelden van mensen die inmiddels een baan hebben. Alleen zijn er teveel mensen die al jaren lang gebukt gaan onder het bijstandsregiem zonder een sprankje hoop. Alleen maar afwijzing na afwijzing.


Heb je cijfers hoeveel mensen dat zijn? :)


1 op de 10 zit al langer dan 10 jaar in de bijstand.

https://www.gemeente.nu/sociaal/werk/bi ... zichtloos/

Vertel maar eens op een sollicitatie dat je al 10 jaar in de bijstand zit. Kijken hoe snel ze je vervolgens vriendelijk doch dringend naar buiten werken.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:37

996981 schreef:
Loretta schreef:
Er zijn gelukkig genoeg voorbeelden van mensen die inmiddels een baan hebben. Alleen zijn er teveel mensen die al jaren lang gebukt gaan onder het bijstandsregiem zonder een sprankje hoop. Alleen maar afwijzing na afwijzing.


Heb je cijfers hoeveel mensen dat zijn? :)


CBS-onderzoek 2018: ongeveer 3/4 van alle mensen in de bijstand: https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2018/36 ... jstand.pdf

(dat gaat over langer dan twee jaar in de bijstand, kort samengevat)

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:38

Loretta schreef:
1 op de 10 zit al langer dan 10 jaar in de bijstand.

https://www.gemeente.nu/sociaal/werk/bi ... zichtloos/

Dat artikel is uit 2016... zijn er geen nieuwere cijfers?
Overigens vind ik 1 op de 10 alles behalve schokkend! Daar zitten zij die niet gemotiveerd zijn om uit de bijstand natuurlijk ook bij.

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:41

996981 schreef:
Loretta schreef:
1 op de 10 zit al langer dan 10 jaar in de bijstand.

https://www.gemeente.nu/sociaal/werk/bi ... zichtloos/

Dat artikel is uit 2016... zijn er geen nieuwere cijfers?
Overigens vind ik 1 op de 10 alles behalve schokkend! Daar zitten zij die niet gemotiveerd zijn om uit de bijstand natuurlijk ook bij.


Als je daar dan al vanuit gaat als werkgever is het logisch dat soliciteren weinig zin heeft. Die denkt dan "Weer eentje die de verplichte sollicitatie moet volbrengen"

In 2020 is er overigens nog weinig verbeterd.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/30/de ... l-a4001292

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:43

Loretta schreef:
Als je daar dan al vanuit gaat als werkgever is het logisch dat soliciteren weinig zin heeft. Die denkt dan "Weer eentje die de verplichte sollicitatie moet volbrengen"

In 2020 is er overigens nog weinig verbeterd.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/30/de ... l-a4001292


Ik snap niet wat een eventueel vooroordeel van een potentieel werkgever met deze statistieken te maken heeft?

Dat artikel is enkel beschikbaar als je geabonneerd bent :(