Gaat Rutte aftreden in maart?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Gaat Rutte aftreden?

Ja
61 (13%)
Nee
404 (86%)

Totaal aantal stemmen: 465


Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:47

Nou als jij als partij stemmen bij de VVD weg wilt halen, dan zal je als partij daar toch echt zelf wat voor moeten gaan doen. En zolang de andere partijen dat niet lukt en de VVD steeds weer de grootste wordt, dan doen die partijen dat niet goed en doet de VVD juist wel wat goed. Wat, dat moet je mij niet vragen, ik snap ook niet waarom ze de grootste partij zijn, maar ze doen toch wat goed en daardoor kunnen ze de premier blijven leveren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:49

Dat mensen er op stemmen is omdat er weinig ander “rechts” aanbod is. Dat wat er wel is dat is niet liberaal of heel erg tegen bijvoorbeeld “buitenlanders”.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:05

Shadow0 schreef:
De meeste mensen willen *geen* overheid die met willekeur en schimmigheid en racisme levens kapot maakt, mensen willen een eerlijke beoordeling, waarbij je erop kunt vertrouwen dat je niet zomaar in grote problemen komt als je onschuldig bent, en waarbij je bovendien altijd de mogelijkheid krijgt om dat via bezwaar te kunnen laten zien.

Genoeg mensen zal het een worst zijn als zij zelf of hun omgeving vrijwel geen kans maakt om daarvan het slachtoffer te worden.
Als daarbij de kosten voor iedereen gedrukt worden - er worden immers minder toeslagen uitgekeerd en er wordt door de belastingdienst minder uitgegeven aan bezwaarprocedures omdat die bij voorbaat kansloos blijken - dan levert dat voor genoeg kiezers een mooie lastenverlichting op.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:23

oomens schreef:
Genoeg mensen zal het een worst zijn als zij zelf of hun omgeving vrijwel geen kans maakt om daarvan het slachtoffer te worden.


Het punt is alleen dat iedereen hier wel degelijk slachtoffer van kan worden! Dit keer was het illegale selectie op afkomst, maar er zijn zoveel andere individuele situaties waarbij iedereen in een positie kan komen waarin je gewoon op muur na muur na muur stuit. De meeste mensen zal het niet overkomen zoals de meeste mensen geen slachtoffer worden van een ernstig verkeersongeval, maar het is ook in heel veel opzichten een kwestie van pech hebben. De mensen die denken dat zij daar niet mee te maken krijgen, zijn soms heel verbaasd als het ineens toch gebeurt. Niemand is daar op grond van situatie of afkomst of geslacht of gezondheid of andere kenmerken van uitgezonderd.

Citaat:
Als daarbij de kosten voor iedereen gedrukt worden - er worden immers minder toeslagen uitgekeerd en er wordt door de belastingdienst minder uitgegeven aan bezwaarprocedures omdat die bij voorbaat kansloos blijken - dan levert dat voor genoeg kiezers een mooie lastenverlichting op.


Dat is dus het nare van de misleiding: dit ging om mensen die voor de problemen gewoon hun leven op orde hadden en werk en een huis hadden, en pas nadat de overheid ze ten gronde had gericht aanspraak moesten maken op allerlei (dure) noodvoorzieningen. Mensen diep in de schulden duwen is namelijk heel duur voor onze maatschappij. (En een enorme verspilling van tijd en energie en mensen. Maar zeker ook ontzettend duur.)
Wij als maatschappij worden hier ontzettend veel armer van. Kijk bv naar de enorme verspilling van belastinggeld aan consultancies die zich buigen over de compensatie. (Gebeurt ook in Groningen trouwens: er gaat meer geld naar handige pocketliners dan naar gedupeerden, en dat gebeurt van het belastinggeld dat wij samen opbrengen.)

Het levert misschien iets op in dat specifieke potje. Maar de vervolgkosten zijn vele malen groter, en die betalen wij ook met z'n allen.

Dus tenzij iemand de dure consultant is die het verdienmodel heeft om mensen in de grond te trappen en daarna ook de compensatie af te romen, snap ik echt niet welke burgers dit soort verspilling en moedwillige schade ok zouden vinden. (Zelfs voor de echte racisten zou ik zeggen: dit is een dure en domme manier om je hobby uit te voeren.)

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:50

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
De meeste mensen willen *geen* overheid die met willekeur en schimmigheid en racisme levens kapot maakt, mensen willen een eerlijke beoordeling, waarbij je erop kunt vertrouwen dat je niet zomaar in grote problemen komt als je onschuldig bent, en waarbij je bovendien altijd de mogelijkheid krijgt om dat via bezwaar te kunnen laten zien.

Genoeg mensen zal het een worst zijn als zij zelf of hun omgeving vrijwel geen kans maakt om daarvan het slachtoffer te worden.
Als daarbij de kosten voor iedereen gedrukt worden - er worden immers minder toeslagen uitgekeerd en er wordt door de belastingdienst minder uitgegeven aan bezwaarprocedures omdat die bij voorbaat kansloos blijken - dan levert dat voor genoeg kiezers een mooie lastenverlichting op.


Totdat die mensen zelf een keer sladhtoffer worden van willekeur en ondoorzichtige beoordelingen. De meeste mensen zijn behoorlijk kortzichtig als je het mij vraagt. Van heel veel VVD stemmers vraag ik mij ook echt serieus af wat ze nu in die partij zien. Zelf verdienen ze niet eens genoeg geld om voordeel te hebben bij het neoliberale beleid van de VVD.

Texas02

Berichten: 4605
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:07

Laten we hopen dat hij gaat aftreden. Weg met Pinokkio!

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:07

Ik denk niet dat hij aftreedt en hoop zelf ook van niet. Mijn stem heeft hij in elk geval, weer.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:36

Ik ben benieuwd wie jullie dan als premier graag willen zien.

Ik vind Rutte een sympathieke man en hij doet het goed. Ik stem zelf rechts, maar pvv en fvd gaat mij te ver met hun hele buitenlanders beleid. Dus blijf ik hangen op vvd of D66 & dan is de vvd toch duidelijk voor mij de betere partij.

Monica72
Berichten: 489
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 07:26

Opzouten met die man voor hij nog meer van ons geld weggeeft aan de EU

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 07:32

Het valt me op dat vaak op dit soort topics vooral mensen af komen die het er dan niet mee eens zijn en dat is ook wel logisch, als je het ergens niet mee eens bent laat je dat toch graag horen.

Wat MarlindeRooz zegt, er is geen ander aanbod op 'rechts'. PVV wordt vaak gezien als rechts maar is op bepaalde vlakken sociaal, en heeft natuurlijk een specifiek beleid op buitenlanders wat je maar net aan moet spreken. En dan heb je FVD, daar heb ik niet zo veel over te zeggen.

Ik stem VVD en van mij mag Rutte zeker door.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 07:50

Karl66 schreef:
Nou als jij als partij stemmen bij de VVD weg wilt halen, dan zal je als partij daar toch echt zelf wat voor moeten gaan doen. En zolang de andere partijen dat niet lukt en de VVD steeds weer de grootste wordt, dan doen die partijen dat niet goed en doet de VVD juist wel wat goed. Wat, dat moet je mij niet vragen, ik snap ook niet waarom ze de grootste partij zijn, maar ze doen toch wat goed en daardoor kunnen ze de premier blijven leveren.


Mag ik je bedanken voor wederom een korte ''to the point'' reactie, waar anderen blijkbaar lappen tekst nodig hebben om hun punt duidelijk te maken. Ga vooral zo door.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:08

Nee Rutte zal zeker niet aftreden. Sterker nog de VVD zal weer de grootste partij worden bij de TK verkiezingen

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:35

Marjo schreef:
Janneke2 schreef:

'Het kabinet spreekt met één mond'.

En als voorzitter van het kabinet is Rutte in die zin verantwoordelijk,
dat als hij en/of één of meerdere andere ministers 'het te gek voor woorden' vinden, er een collega dient af te treden.
Aangezien dit niet echt geholpen heeft, is de hele kabinetsploeg medeverantwoordelijk.

En idd: of alleen een nieuwe premier dit gaat oplossen is de vraag...


Toch heeft hij maar te dealen met wat er uit de stemmingen komt. Hij bepaalt niet in zijn eentje wat er gebeurd in het land. Ik reageerde hier met name op de bezuinigingen, dat is niet alleen aan Rutte. Daar heeft het hele kabinet over gestemd en gesproken.


Natuurlijk wordt er in het Catshuis of pre corona in de Treveszaal van tijd tot tijd gestemd. (Nemen we aan, want de notulen van de ministerraad zijn geheim. Traditioneel is consensus het streven, maar dat lukt niet altijd.)

En daar heeft hij, en iedere minister mee te dealen: of hij legt zich neer bij de uitslag - dan neemt hij verantwoordelijkheid voor dit standpunt waar hij het kennelijk niet mee eens is;
of een of een aantal andere ministers treden af (want nemen het niet voor hun rekening)
of hij treedt zelf af.

Overigens vind ik dat 'het aftreden van de premier' min of meer gelijk staat aan het aftreden van het hele kabinet.
Daar is de ellende van de kinderopvangtoeslag groot genoeg voor,
zowel met te veel slachtoffers
als met te veel wantoestanden.
Voorbij een bepaald punt is het aftreden van 'de vakminister' niet genoeg. (Ik ben zelfs bereid te geloven dat de huidige twee hun best doen, al ligt het tempo absurd laag.)

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:45

Monica72 schreef:
Opzouten met die man voor hij nog meer van ons geld weggeeft aan de EU


Laat dat nou net één van de weinige dingen zijn, waarvan ik wel vind dat hij het goed doet. Maar laat me raden, jij vindt vast ook dat we uit de EU moeten stappen?

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:55

Monica72 schreef:
Opzouten met die man voor hij nog meer van ons geld weggeeft aan de EU

En jij denkt dat de EU alleen maar uit geld weggeven bestaat?

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:14

Ik ben een, in mijn ogen, belangrijk argument nog niet tegen gekomen (of ik heb er overheen gelezen):

Als je ons land echt naar de afgrond wilt brengen moet Geert Wilders premier worden. Aangezien dat de laatste aantal verkiezingen een reële optie leek (gezien de peilingen), werd het belangrijk om tactisch te stemmen. En bleef er maar één partij over die serieus kans maakte om groter te worden dan de PVV...........

Als de PVV in de peilingen richting maart weer (bijna) de grootste dreigt te worden, zal ik er weer voor kiezen om tactisch te stemmen. In mijn ogen de minst slechte keuze.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:23

Als Wilders premier wil worden, dan moet hij meer dan vijftig procent van de stemmen halen. Andere partijen hebben één keer geprobeerd om met hem samen te werken en toen bleek hij totaal onbetrouwbaar te zijn. Geeneen van de grote partijen is bereid om nog met hem samen te werken en dus is Wilders die premier wordt helemaal geen optie.

Ik denk trouwens dat Wilders zelf ook helemaal geen premier wil worden. Hij roept veel liever onzin vanuit de zijlijn, ipv dat hij zelf verantwoordelijk moet nemen en aan zijn achterban toe moet geven dat het niet meer dan onzin is, die helemaal niet gerealiseerd kan worden.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:56

Citaat:
(...) er is geen ander aanbod op 'rechts'. PVV wordt vaak gezien als rechts maar is op bepaalde vlakken sociaal, en heeft natuurlijk een specifiek beleid op buitenlanders wat je maar net aan moet spreken. En dan heb je FVD, daar heb ik niet zo veel over te zeggen.


Wat mij betreft is het CDA een loepzuivere rechtse partij, maar idd met een christelijk sausje en gericht op besturen en bestuursmacht.

De PVV speelt leentjebuur bij de SP als het bedrijf (de pvv is geen vereniging zoals veel andere politieke partijen) het verkiezingsprogramma gaat schrijven.
Qua stemgedrag leven ze hun verkiezingsprogramma niet na, maar stemmen puur rechts.
(Een 'onduidelijke' partij, maar op NUL vlakken sociaal.)

De CU verlaat nadrukkelijk het rechtse speelveld, volgens sommigen zou je de Democraten ook tot rechts kunnen rekenen. (d66)

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:23

Karl66 schreef:
Als Wilders premier wil worden, dan moet hij meer dan vijftig procent van de stemmen halen. Andere partijen hebben één keer geprobeerd om met hem samen te werken en toen bleek hij totaal onbetrouwbaar te zijn. Geen een van de grote partijen is bereid om nog met hem samen te werken en dus is Wilders die premier wordt helemaal geen optie.

Ik denk trouwens dat Wilders zelf ook helemaal geen premier wil worden. Hij roept veel liever onzin vanuit de zijlijn, ipv dat hij zelf verantwoordelijk moet nemen en aan zijn achterban toe moet geven dat het niet meer dan onzin is, die helemaal niet gerealiseerd kan worden.


@Karl66 hier heb je zeker een punt!
Maar als de PVV wel de grootste partij wordt, wordt de kabinetsformatie hierdoor een nog moeizamer en langduriger proces waarbij de roeptoeterij uit zijn mond allen maar weer zal worden. Voorkomen lijkt mij beter :j

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:55

Het beste zou zijn als de PVV geen zetels krijgt. Dan worden alle andere partijen iets groter en de formatie gemakkelijker. Maar helaas gaat dat niet gebeuren.

Nou geloof ik sowieso niet in strategisch stemmen. Volgens mij kan je beter stemmen voor iets waar je in gelooft, dan stemmen omdat je tegen het programma van een andere partij bent. Daarmee ga je waar je in gelooft namelijk nooit bereiken.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:59

Heel simpel,
Iedereen die betrokken was bestempelen als fraudeur dus ambtenaren politici en rutte en in die tijd verdiende salaris terugvorderen.
Zodra alle slachtoffers netjes gecompenseerd zijn komen de betrokkenen aan de beurt.
Dan is het zo opgelost.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:52

Janneke2 schreef:
Citaat:
(...) er is geen ander aanbod op 'rechts'. PVV wordt vaak gezien als rechts maar is op bepaalde vlakken sociaal, en heeft natuurlijk een specifiek beleid op buitenlanders wat je maar net aan moet spreken. En dan heb je FVD, daar heb ik niet zo veel over te zeggen.


Wat mij betreft is het CDA een loepzuivere rechtse partij, maar idd met een christelijk sausje en gericht op besturen en bestuursmacht.

De PVV speelt leentjebuur bij de SP als het bedrijf (de pvv is geen vereniging zoals veel andere politieke partijen) het verkiezingsprogramma gaat schrijven.
Qua stemgedrag leven ze hun verkiezingsprogramma niet na, maar stemmen puur rechts.
(Een 'onduidelijke' partij, maar op NUL vlakken sociaal.)

De CU verlaat nadrukkelijk het rechtse speelveld, volgens sommigen zou je de Democraten ook tot rechts kunnen rekenen. (d66)


Wij verschillen denk ik van mening over wat rechts precies inhoudt haha. Maar dat is dan ook het nadeel van het beperken tot links - rechts denken. En christelijke partijen en liberalisme gaat sowieso niet samen en valt bij mij daarom ook echt af.

Anoniem

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:15

Voor mij is links-rechts ook echt te kort op de bocht. Ik vind D66 geen linkse partij, zo profileren ze zichzelf overigens ook niet. Ze zijn vooral de laatste jaren (en al helemaal als ze in de coalitie zitten) echt centrum, en imo naar rechts leunend. Ze zijn dan wel weer progressief tov andere rechtse partijen, daar zit hem het linkse 'gevoel' denk ik.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:10

Wat ik vooral zo gek vind is dat allerlei dingen ineens onderdeel van de tegenstellingen worden. Ik weet niet precies wanneer dat begonnen is, en misschien was het er ook wel altijd en wist ik dat niet precies, maar ik had toch het idee dat er ooit best een tijd was dat men het in grote lijnen over veel dingen wel eens was. Ik snap accentverschillen best, en dat zou volgens mij ook zeker het domein van de politieke partijen moeten zijn. De ene partij wil het een beetje meer zus en de andere meer zo - prima.
Maar ik snap niet dat er nu zo'n kloof komt tussen wat volgens mij vrij fundamenteel zou moeten zijn, zoals het recht op een eerlijk proces, of de Kamer in staat te stellen hun democratische functie uit te oefenen. Waarom is dat ineens deel van onze politiek geworden? Hoe zijn we in een situatie gekomen dat we het daarover oneens lijken te zijn (of dat in elk geval toelaten?)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:42

Stel dat de PVV als grootste uit de bus komt
(ik moet er niet aan denken, maar stel dat)
dan verplicht dat de andere partijen niet om met de PVV te onderhandelen.

Over het algemeen is het netjes en goed gebruik dat de grootste partij de eerste informatie ronde leidt, maar die ronde kan erg kort zijn : 'geen belangstelling'.
En daarna gaan de andere partijen 'om elkaar heen dansen'.