#genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1992
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:23

pmarena schreef:
Het is goed dat deze nare ervaringen gebundeld worden. Voor de beroepsgroep zodat die kunnen zien hoe het NIET moet en welke problemen zich voordoen. En ook voor de zwangere dames. Die zich wellicht niet goed voelen bij hun VK maar niet echt zichzelf durven te verdedigen. Die van hun omgeving te horen krijgt dat ze niet te moeilijk moeten doen maar de professionals hun gang moeten laten gaan en het maar gewoon allemaal over zich heen moeten laten komen :n

Die kunnen dan zien dat het inderdaad soms helemaal niet goed gaat. Dat er inderdaad soms horken bij zitten. En dat ze het recht hebben om hun eigen keuzes te maken :j Dat het echt anders kan! Dat er waarschijnlijk andere VK zijn te vinden die beter bij hun passen :)


En de (nog niet zwangere dames) die hard aan het twijfelen zijn? Door dit topic voel ik me alsof ik gewapend als een tijgerin de (potentiele) zwangerschap in moet gaan omdat er hélemaal niks en niemand te vertrouwen is en zorgverleners sadistische apen zijn die alleen maar in een kil hokje met grof geweld je baby uit je willen trekken met allemaal rare apparaten die niet nodig zijn. Alsof je de zorgverleners per definitie moet wantrouwen want ze weten er geen hol van, nee, jíj gaat het ze wel even vertellen (wat ik omgekeerd weer super arrogant vind eerlijkgezegd). Dingen worden erg eenzijdig belicht en dat vind ik erg jammer. Medisch onderlegde mensen kunnen zeker beter communiceren maar hun belangrijkste taak is het medisch handelen. Er zullen bijvoorbeeld best eens hele onrealistische plannen tussen zitten. En hier zijn ook een paar verhalen te vinden van vrouwen die per sé hun eigen keuze door wilden drijven en daardoor onnodig schade hebben opgelopen. Het is niet zo zwart wit.

pmarena

Berichten: 48292
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:30

Wauw, wat geweldig Pien :+:

Het blijft natuurlijk intens verdrietig dat jullie kindje niet op mocht groeien...maar als je zoiets dan mee moet maken, dan hoop je toch dat het op die manier mag gaan...... echt hartverwarmend :+:

Zulke mooie verhalen van mensen die met een warm hart terugkijken op bevallingen vind ik wel dubbel trouwens. Aan de ene kant een soort opluchting en blijheid, dankbaarheid dat anderen wèl een mooie, liefdevolle ervaring krijgen en het niet alleen maar kommer en kwel is. Maar toch ook extra pijn dat het je zelf niet gelukt is zo'n liefdevolle omgeving / start voor je eigen kindje te vinden..... dat voelt toch als een falen tegenover je kind...want reken maar dat het doorwerkt als je zo'n waardeloze start hebt met wekenlang aanhoudende stress en ellende.... :(:)

NPS: Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit soort ervaringen niet wilt lezen :j

Maar met alle respect.... dan is het misschien niet zo verstandig om een topic door te lezen met als titel "genoeggezwegen, over obstetrisch geweld"....? Want je kan dan toch wel een beetje verwachten dat het niet over droombevallingen zal gaan....

Dan kan je beter zoeken naar topics of Facebookgroepen waar mensen juist vertellen over hun geweldige ervaring, want daar zullen de fijne verhalen dan juist weer gebundeld zijn :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-12-20 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:31

Of het geeft je drive om je goed voor te bereiden, als je je daar fijn bij voelt.

nps
Berichten: 1992
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:35

pmarena schreef:
Maar met alle respect.... dan is het misschien niet zo verstandig om een topic door te lezen met als titel "genoeggezwegen, over obstetrisch geweld"....? Want je kan dan toch wel een beetje verwachten dat het niet over droombevallingen zal gaan....

Dan kan je beter zoeken naar topics of Facebookgroepen waar mensen juist vertellen over hun geweldige ervaring, want daar zullen de fijne verhalen dan juist weer gebundeld zijn :)


Ik wist niet wat obstretisch geweld was :\ en als je dan eenmaal begint met lezen kan je niet makkelijk meer stoppen. Maar het is inderdaad wellicht beter het topic te verlaten... ik hoop dat er wel ruimte voor nuance blijft en dat het geen beroepsgroepje bashen wordt (wat nu een beetje lijkt te gebeuren soms).

pmarena

Berichten: 48292
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:36

Ik zou willen dat ik die verhalen in 2014 gelezen had, zodat ik me niet zo met de rug tegen de muur had voelen staan toen de VKL me toe siste dat als ik niet meer bij haar terug zou komen, ze me desnoods zou laten halen en er persoonlijk voor zou zorgen dat mijn baby direct na de geboorte bij me weggehaald zou worden, omdat ik mijn kind in gevaar bracht.

En let wel: ik was daarvoor net weer helemaal doorgelicht met CTG en bloedonderzoek hè, en er was niks aan de hand! En dat zegt dan iemand in het ziekenhuis.....waar je sowieso terechtkomt als je hier in de buurt in de problemen komt bij je bevalling....

Ik snap nu achteraf nog niet dat ik weer teruggekomen ben. Maar destijds voelde het alsof ik met mijn rug tegen de muur stond en geen kant op kon, omdat ik altijd weer in haar klauwen terug terecht zou komen.....

Had ik toen van zoiets als de Geboortebeweging af geweten dan had ik hun nog om hulp kunnen vragen.... wie weet hadden ze me dan door kunnen verwijzen naar een andere VK ofzo....

pien_2010

Berichten: 43731
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:40

Citaat:
Zulke mooie verhalen van mensen die met een warm hart terugkijken op bevallingen vind ik wel dubbel trouwens. Aan de ene kant een soort opluchting en blijheid, dankbaarheid dat anderen wèl een mooie, liefdevolle ervaring krijgen en het niet alleen maar kommer en kwel is. Maar toch ook extra pijn dat het je zelf niet gelukt is zo'n liefdevolle omgeving / start voor je eigen kindje te vinden..... dat voelt toch als een falen tegenover je kind...want reken maar dat het doorwerkt als je zo'n waardeloze start hebt met wekenlang aanhoudende stress en ellende....


Dat snap ik lieverd, want je kunt dat stukje nooit meer overdoen :knuffel: en draag je altijd bij je.
Schuldig voelen doen vrouwen erg gemakkelijk en maakt het alleen maar zwaarder.
Het enige wat je iedere keer kunt doen is proberen er in het hier en nu goed te doen.
Jij kon er weinig aan doen hé, onthou dat wel! Je was er niet tegenop gewassen en deze vrouw heeft zwaar misbruik gemaakt ve jonge kwetsbare vrouw!!

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:50

nps schreef:
pmarena schreef:
Maar met alle respect.... dan is het misschien niet zo verstandig om een topic door te lezen met als titel "genoeggezwegen, over obstetrisch geweld"....? Want je kan dan toch wel een beetje verwachten dat het niet over droombevallingen zal gaan....

Dan kan je beter zoeken naar topics of Facebookgroepen waar mensen juist vertellen over hun geweldige ervaring, want daar zullen de fijne verhalen dan juist weer gebundeld zijn :)


Ik wist niet wat obstretisch geweld was : en als je dan eenmaal begint met lezen kan je niet makkelijk meer stoppen. Maar het is inderdaad wellicht beter het topic te verlaten... ik hoop dat er wel ruimte voor nuance blijft en dat het geen beroepsgroepje bashen wordt (wat nu een beetje lijkt te gebeuren soms).


Soms denk ik, het is het trauma dat spreekt en dat kan niet nuanceren.

Ik heb 2 fijne bevallingen gehad, ben geen masochistische slachters tegengekomen.
- waarmee ik natuurlijk niet wil ontkennen dat er wel dingen fout gaan. Maar net als bij #metoo wordt het uiteindelijk een ongenuanceerde word vomit die z'n doel voorbij schiet.

Kimbers

Berichten: 5107
Geregistreerd: 04-02-05

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:54

Nps, er gaan meer bevallingen goed dan fout hoor dus geen zorgen. Lees je gewoon in, bedenk waar je je prettig bij voelt en waarbij niet. Neem je partner mee in je beslissingen en het komt heus goed ;)

Ik kijk heel positief terug op mijn ziekenhuis bevallingen.

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:56

Ik vind het hier geen beroepsgroep bashen, er gaat altijd nog meer goed dan fout gelukkig en hier worden natuurlijk de minder fijne verhalen gedeeld. De fijne verhalen worden dan onderbelicht want die vertelt niemand hier.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:56

En een pufcursus is heel fijn. Niet om het puffen maar omdat je bij hypnobirthing bijvoorbeeld heel uitgebreid de bevalling doorspreekt, van meest ideale tot volkomen k.u.t. en welke opties je hebt en wat ze precies inhouden.

sietske83

Berichten: 1709
Geregistreerd: 19-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:01

In januari mag ik bevallen van mijn derde kindje.
Ondanks dat mijn eerste kindje met 28.5 week zwangerschap is overleden kijk ik naar een goede bevalling terug waar naar je geluisterd werd ondanks de zware postnatale depressie die erna kwam. Wat niet gerelateerd was aan de bevalling maar door het werk. ( zit in de zorg maar er was geen ruimte voor rouw en bevallingsverlof vanuit mijn werk)

Bij de 2de bevalling werd zelfs geregeld in het ziekenhuis dat de verloskundige van de eerste bevalling op de dag werkte dat ik zou worden ingeleid.
Kleine kwam wel eerder, maar ze was er wel en heeft zelfs in haar eigen tijd me geholpen toen haar dienst was afgelopen.
De volgende dag kwam ze zelfs op de afdeling voor een praatje.

Bij beide keren hebben we een nabespreking gehad na 2 weken waar we het hebben over hoe we het ervaren hebben.
Hoop dat ze me bij deze kleine ook mag helpen wat ik zeker ga vragen aan de gynaecoloog.
Vertrouw haar volledig heb dan ook geen bevallingsplan laat haar me leiden.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 19:04

Ik vind het eigenlijk vooral verdrietig dat vrouwen die een plekje zoeken (deze actie is voor de tweede keer in 4 jaar) ook nog een schuldgevoel aangepraat wordt dat ze andere vrouwen zenuwachtig maken.

Werden vrouwen bij metoo ook beschuldigd dat ze vrouwen bang maakte "want je kan verkracht worden en nu ben ik zelfs bang over straat te lopen."? "Zo lijkt het alsof alle mannen verkrachters zijn"

Het laat iig zien wat voor taboe er nog op rust om te mogen vertellen dat een zkh bevalling niet ideaal is en dat je daar kritisch op mag zijn. Terwijl artsen wel in de media mogen verkondigen hoe gevaarlijk een thuisbevalling is, dat een doula problemen oplevert en niet aan te raden is, dat je heus niet hoeft te denken dat bevallen met een zoutlampje en een muziekje onzin is en dat je vooral niet teveel moet willen.

Die verhalen mogen blijkbaar wél aan bijna bevallende vrouwen verteld worden.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:04

Oké trek mijn tekst lekker uit context, prima.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 19:07

Was die tegen mij MB?
Want mijn post was puur richting nps gericht. Ik moest alleen 2x pauzeren met typen door mijn kleine man waardoor o.a. jou post er tussendoor kwam.

_lautje_

Berichten: 9281
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:09

Ik vind de vergelijking met metoo eigenlijk gewoon ongepast.
Bij metoo gaat het om seksueel overschrijdend gedrag. En hoewel hier ook sprake is soms van een grens over gaan of te weinig communiceren vind ik het echt geen vergelijk.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:11

Ja, aangezien ik het #metoo verhaal benoemde. Ik vind het echt heel fijn dat de Geboortebeweging er is en ik ben ik voor het bespreekbaar maken van misstanden.

Ik vind echter het fanatisme dat sommigen laten zien tov hulpverleners niet gezond.

Edit: een fijne insta vind ik trouwens kidsenkurken, laat alle facetten van zwangerschap etc zien.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 19:18

MarcoBorsato schreef:
Ja, aangezien ik het #metoo verhaal benoemde. Ik vind het echt heel fijn dat de Geboortebeweging er is en ik ben ik voor het bespreekbaar maken van misstanden.

Ik vind echter het fanatisme dat sommigen laten zien tov hulpverleners niet gezond.


Sorry, dat was toevallig. Ik werd puur getriggerd door nps die aangaf“en wat dan voor de vrouwen die twijfelen en die nu bang gemaakt worden.” Dat raakte me, omdat er al zo weinig ruimte is voor deze traumas.

Ik denk ook dat doorschieten naar compleet wantrouwen niet goed is. Het belangrijkste is een zorgverlener zoeken die je vertrouwd en van tevoren zoeken of je met elkaar op 1 lijn ligt.
En daarnaast is er denk ik een hele lange weg in de geboortezorg te gaan rondom zorgcontinuïteit, want daar zit de meeste winst. Hoe kun je een vrouw coachen in een stressvolle (paniek)situatie die je nog nooit hebt gezien?
Ik denk ook dat er nuance nodig is in het uiteindelijke gesprek naar beroepsgroepen en artsen. Ik hoop ook oprecht dat die nuance er is zodra er op individueel niveau gesproken wordt.

Maar voor nu is deze actie bedoeld om een beeld te geven hoe veel dit voorkomt en hier aandacht voor te vragen. En aandacht vragen lukt niet met heel veel nuance en voorzichtigheid.

pmarena

Berichten: 48292
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:49

Wat voor nuance zou je graag horen dan, van de vrouwen die hun nare ervaringen vertellen?

En over wat voor fanatisme heb je het precies?
Dat iemand zegt dat er schandalige dingen gebeuren en dat er arrogante hufters rondlopen?

Dat IS toch ook gewoon zo?
En daarmee zegt iemand toch helemaal niet dat alle dokters rotzakken zijn?

Mis je dan zelf gewoon niet de nuance vraag ik me af...?

Het delen / veroordelen van nare ervaringen staat toch niet gelijk aan iedereen affakkelen in een beroepsgroep....

Als we het over #metoo en seksueel overschrijdend gedrag hebben, en je vindt dat geen vergelijk met de verhalen die onder de #genoeggezwegen gedeeld worden.... dan vraag ik me af of je die verhalen wel gelezen hebt....?

Hoe zou je het dan willen benoemen dat (terwijl er geen nood is!) er nonchelant mensen zonder een woord te zeggen of zich zelf maar voor te stellen, hun hand naar binnen duwen bij een vrouw? En daar ook mee doorgaan als de vrouw duidelijk zegt dat ze dit niet wil?

Zie je dat dan niet als seksueel overschrijdend gedrag, maar het #metoo verhaal van iemand die in de kont geknepen wordt en een ongepaste opmerking krijgt wel....?

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:53

Ja misschien mis ik zelf nuance ja. Daaaag.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:56

pmarena schreef:
Het delen / veroordelen van nare ervaringen staat toch niet gelijk aan iedereen affakkelen in een beroepsgroep....


Dat is gemakkelijk gezegd als je niet tot die beroepsgroep behoort.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:00

Hmmm, ik heb ook niet zulke goede ervaringen in ziekenhuizen qua eigen zeggenschap, overleg en hebben ook een kindje verloren na niet goed luisteren door een gynaecoloog die het beter wist en geen hulp vroeg aan collega, pas toen ik hevig bloedend op de onderzoeksbank lag...

Ook daarna merk je dat er vaak tegen en over je heen gepraat wordt ipv met je gepraat. En bij de laatste bevalling in het ziekenhuis heb ik me best in de steek gelaten gevoeld omdat ik zo lang alleen gelaten werd. Ik denk dat poliklinisch bevallen met eigen verloskundige een mooie tussenweg is. Laat ze die maar bijscholen ipv dat je overgedragen wordt aan een onbekende ziekenhuisverloskundige die halverwege je bevalling ineens weer afgelost wordt omdat de dienst is afgelopen...

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 20:07

Of laat de eigen vk aanwezig blijven (en daar ook voor betaald krijgen). Ik zei vandaag nog tegen mijn vk, ik ken en vertrouw haar. Als zij wil toucheren dan vertrouw ik dat dat is omdat dat nodig is. Bij een gyn vraag ik me af of de protocollaire 2uur verstreken zijn, of dat het ook echt toegevoegde waarde heeft.
Als de gyn zegt dat ik beter kan inleiden twijfel ik of dat haar goed uitkomt, of dat het beter is voor mij (aangezien ze bij 12wkn al meldde dat inleiden verstandig was bij een vbac, terwijl de richtlijnen het juist afraden). Dat is vertrouwen.

Ik denk dat voor veel vrouwen een doula die goed kan samenwerken met de artsen ook kan helpen. Bij mijn eerste bevalling had dat bij mij het verschil gemaakt, iemand die me goed kon coachen en die me kende. Ipv iemand die (onbewust en goedbedoeld overigens, gewoon omdat ze me niet kende) alle triggers raakte die mijn faalangst aanwakkerde tot ik 0 vertrouwen meer had.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:11

Citaat:
En daarnaast is er denk ik een hele lange weg in de geboortezorg te gaan rondom zorgcontinuïteit, want daar zit de meeste winst. Hoe kun je een vrouw coachen in een stressvolle (paniek)situatie die je nog nooit hebt gezien?


Inderdaad een mooi streven, maar ook enorm lastig en de vraag of dat haalbaar/ realistisch is. Door te verwachten dat jouw verloskundige je sowieso zal begeleiden, verwacht je ook dat iemand zijn/haar hele leven aanpast aan het werk. Je hebt geen tel meer volledig voor jezelf, want je loopt altijd het risico dat iemand gaat bevallen. Ik heb dit gehad met mijn werk, maar er zijn er maar heel weinig die dit volhouden. Super fijn als het wel lukt, maar zoveel verloskundigen vinden die dit willen doen dat dit "de standaard" gaat worden in de zorg, gaat heel lastig worden denk ik.


Citaat:
Ik ben benieuwd hoe bokkers hier naar kijken. Goed dat zo’n actie er is? “Niet zeuren, als artsen iets doen is het heus wel nodig?” Of compleet overbodig?


Je vraagt in je openingspost om meningen, die geeft nps en vervolgens verwijt je haar bovenstaand. En mij eerder ook trouwens. Kan ik dan stellen dat je ervaring en bevestiging zoekt ipv de discussie?

Laat me duidelijk wezen, dat is ook prima. Lotgenotencontact kan een hele fijne manier zijn van verwerking van trauma. Steun en je begrepen voelen, zoals Pien meermaals benoemd. Maar dan lees ik dit topic wel anders;)

(Algemeen) Maar het blijft ook dan wel belangrijk om mening/ gedachte/ gevoel te benoemen zoals ze zijn. Gevoel is niet altijd hetzelfde als realiteit (denk aan dat verloskundigen sadistische trekjes zouden hebben, die kans is extreem klein). Het is goed om hier onderscheid in te maken. Niet voor een ander, maar voor jezelf. Dat een ervaring heel rot is geweest, is onwijs heftig en soms zelfs traumatiserend. Het beste wat je daarmee kunt doen is verwerken (al dan niet met begeleiding) en een plekje leren geven, anders blijft het je achtervolgen.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 20:29

miramii schreef:
Inderdaad een mooi streven, maar ook enorm lastig en de vraag of dat haalbaar/ realistisch is. Door te verwachten dat jouw verloskundige je sowieso zal begeleiden, verwacht je ook dat iemand zijn/haar hele leven aanpast aan het werk. Je hebt geen tel meer volledig voor jezelf, want je loopt altijd het risico dat iemand gaat bevallen. Ik heb dit gehad met mijn werk, maar er zijn er maar heel weinig die dit volhouden. Super fijn als het wel lukt, maar zoveel verloskundigen vinden die dit willen doen dat dit "de standaard" gaat worden in de zorg, gaat heel lastig worden denk ik.

Ik denk dat dat wel meevalt. Over het algemeen weten we dat een vrouw ongeveer 9maanden na de conceptie bevalt, dus je kan daar wel wat op plannen. Niet als je zo bizar veel bevallingen moet doen en zo weinig betaald krijgt per bevalling als nu, dus daar zou iets moeten veranderen.


Citaat:
Je vraagt in je openingspost om meningen, die geeft nps en vervolgens verwijt je haar bovenstaand. En mij eerder ook trouwens. Kan ik dan stellen dat je ervaring en bevestiging zoekt ipv de discussie?

Volgens mij heb ik allang tegen je gezegd dat het zeker niet mijn bedoeling was je de mond te snoeren. Maar volgens mij hoort bij een discussie ook een weerwoord, anders is het geen discussie. En sommige meningen vind ik inderdaad over een gevoelige grens, die raken me. En andere meningen zorgen dat je je mening bijstelt. Volgens mij is er niks mis mee om dat dan te benoemen lijkt me. Andersom vinden anderen dat mijn (of andermans) mening soms te rigide is of zelfs ongepast, en dat mag volgens mij ook gewoon.

Citaat:
Algemeen) Maar het blijft ook dan wel belangrijk om mening/ gedachte/ gevoel te benoemen zoals ze zijn. Gevoel is niet altijd hetzelfde als realiteit (denk aan dat verloskundigen sadistische trekjes zouden hebben, die kans is extreem klein). Het is goed om hier onderscheid in te maken. Niet voor een ander, maar voor jezelf. Dat een ervaring heel rot is geweest, is onwijs heftig en soms zelfs traumatiserend. Het beste wat je daarmee kunt doen is verwerken (al dan niet met begeleiding) en een plekje leren geven, anders blijft het je achtervolgen.

Dit ben ik helemaal met je eens, en veel verhalen zijn gekleurd naar ervaring. De vraag is ook de ervaring vanuit de barende in deze actie. Op individueel niveau zul je veel meer het gesprek moeten zoeken met elkaar en luisteren naar elkaar, anders kom ej er nooit (en dat geldt voor beide partijen denk ik, niet alleen de dokter en niet alleen de moeder. En dat zal voor beide vaak lastig zijn). Maar ook als je iets verwerkt hebt, ben je nooit meer de naïeve barende van de eerste keer en zul je er met een meer kritische blik en meer wantrouwen in staan. Daar verandert verwerken niks aan.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:33

Hoewel ik de strekking van dit topic respecteer wil ik toch graag een ander geluid laten horen tegenover de persoonlijke bevallingstrauma's die in dit topic gedeeld worden omdat er ook moeders mee lezen die nog moeten bevallen.
Ik kan me wel voorstellen dat zo'n trauma heel diep zit en blijvend sporen nalaat bij moeder en kind. Ik vind het heel verdrietig om te lezen wat sommige mensen hebben moeten meemaken op een moment wat zo bijzonder had kunnen zijn. Ik begrijp ook dat vrouwen daar graag aandacht voor willen vragen want dit raakt je zo in je kern...

Ik wil wel graag een ander kant belichten omdat ik in mijn omgeving heb gemerkt dat er een enorme angst cultuur is ontstaan rondom bevallen en dat vind ik ontzettend jammer. Ik denk namelijk dat de mind-set waarmee je een bevalling in gaat invloed heeft op het verloop ervan. Nou zeg ik natuurlijk niet dat de vrouwen die traumatische ervaringen hebben de verkeerde mind-set hadden want dat zou enorm te kort doen aan hun ervaringen. Ik bedoel juist dat er voor dit stukje veel meer aandacht zou moeten zijn in de zorg rondom een bevalling, ook bij het zorg personeel. Een vrouw in haar kracht zetten en vertrouwen geven in haar lijf en het proces zou de norm moeten zijn.

Voor de meelezende vrouwen die nog moeten bevallen wil ik in ieder geval meegeven dat ik bevallen en daarna je kindje ontmoet het mooiste wat er is vind. Ik heb twee thuis bevallingen en één ziekhuis bevalling gehad. Het waren allemaal geen standaard volgens het boekje bevallingen maar ik vond ze stuk voor stuk zo bijzonder, prachtig en geweldig om te doen/mee te maken.

Er zit veel verschil in zorg personeel en in hun bejegening, ik heb hele lieve betrokken mensen en behoorlijke horken getroffen. Maar ik heb wel altijd vertrouwen gehad in mijn lijf en mijn proces en daar is gelukkig ook nooit aan getornd. En dat gevoel van het ultieme in je kracht staan als vrouw gun ik iedereen. Ik zou het zo mooi vinden als de focus weer meer op dit stukje kwam te liggen zowel in de zorg als bij de vrouwen zelf.