Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tango1979

Berichten: 2538
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:03

Loretta schreef:
Laat ik vooropstellen. Ik heb nooit gezegd dat je de natuur niet zou moeten herstellen. Alleen hoe ver sommigen willen gaan voor bepaalde soorten in Nederland die godzijdank in het buitenland nog ruim voldoende aanwezig zijn gaat volgens mij echt te ver.

Wanneer er niets meer kan. De woningbouw in een tijd van woningnood voor misschien wel 10 jaar op slot zetten. Verduurzamingsprojecten tegen houden. En veel meer kleine en grote zaken dat niet meer mag in een regio waar een natuur gebied is. Dan vraag ik mij echt serieus af in hoeverre dit nog redelijk en haalbaar is.

In het verleden zijn er grote missers gemaakt. En ergens moeten we toch gaan accepteren dat we nu in een bapaalde realtitiet zitten waarin een bepaalde depositie gewoon onmogelijk haalbaar is.


Er kan een heleboel, maar daar zitten wel consequenties aan. Als wij morgen de maximale snelheid op de wegen verlagen, het aantal vluchten vanuit NL beperken, industrie beperken, agro beperken, dan is het bouwen helemaal geen probleem

Maar dat willen we niet. We willen goedkoop op vakantie. We willen niet max 80 rijden op de snelweg en max 60 daarbuiten. We willen de industrie in stand laten, want economie/banen/economische groei etc etc.

En de boeren moeten ook blijven, want onze methodes zijn zo goed/ de grond hier zo vruchtbaar / de arme boer etc etc

Ik denk dat we hier in NL eens goed moeten bedenken dat gewoon helaas niet alles kan en dat er nu eindelijk keuzes gemaakt moeten worden. Het is hier wel een beetje de mentaliteit van "rupsje nooit-genoeg" in mijn optiek

Cer

Berichten: 30179
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:16

Ik word zelf een beetje kriegel van sommige aannames... dat is ook wat makkelijk scoren vind ik. :)

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 14:34

Tango1979 schreef:
Ik weet wel dat de hoeveelheden zuivel, eieren en vlees die we in het rijke westen consumeren niet in verhouding staat tot wat nodig is. Ivm de gestegen prijzen minder ik persoonlijk al met dierlijke voeding.

En ja dit hangt zeker samen met mijn welzijnsniveau. Maar mijn moeder vertelt dat zij vroeger met 250 gram gehakt met 8 man aten thuis. Ik denk dat dat helemaal niet zo verkeerd is.

Schijnen ook verschillende gezondheidsvoordelen aan te zitten.

Ik ben absoluut geen vegetariër, het tegendeel juist. Maar ik denk dat prijs het enige is wat overconsumptie gaat remmen. Kijk maar nu wat er gebeurd met de hoge gasprijs


Nogmaals, je bekijkt het vanuit je eigen referentiekader. Jij hebt het over overconsumptie of wat minder vlees eten. Als het voedsel op de wereld duurder word, kunnen sommige mensen gewoon niet meer eten...



Onderzoek uit Amsterdam:
Citaat:
40 procent van de inwoners met een laag inkomen zegt minder te eten of een maaltijd over te slaan omdat er niet genoeg geld is voor eten. Dit blijkt uit onderzoek van Onderzoek en Statistiek (O&S) in opdracht van de GGD uit mei en juni 2022


Citaat:
Bijna één op de drie Nederlanders geeft aan minder gezond te eten nu goede producten duurder zijn geworden als gevolg van de hoge inflatie. Dat komt naar voren uit onderzoek in opdracht van verzekeraars a.s.r. en Ditzo. Een kwart van de ondervraagden geeft daarnaast aan om financiële redenen hun sportlidmaatschap te hebben opgezegd.

https://www.ad.nl/gezond/ongezond-is-go ... ~a95d3103/

Tango1979

Berichten: 2538
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 14:55

Ik ben het met je eens Ruitje dat eten betaalbaar moet zijn en blijven. Maar welk eten, daar kan je van mening over verschillen.

Ik wil graag dat vol volkoren producten, groente, fruit betaalbaar zijn. En dan inderdaad hogere prijzen voor dierlijke producten, suikerrijke producten, de afbakfrikandellen en frites etc etc.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:09

ik zie graag dat voedsel vanuit Nederland betaalbaar blijft, nederlandse groente, fruit, vlees en zuivel. Haal het dichtbij dat heeft de laagste co2 impact.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:22

Tango1979 schreef:
Loretta schreef:
Laat ik vooropstellen. Ik heb nooit gezegd dat je de natuur niet zou moeten herstellen. Alleen hoe ver sommigen willen gaan voor bepaalde soorten in Nederland die godzijdank in het buitenland nog ruim voldoende aanwezig zijn gaat volgens mij echt te ver.

Wanneer er niets meer kan. De woningbouw in een tijd van woningnood voor misschien wel 10 jaar op slot zetten. Verduurzamingsprojecten tegen houden. En veel meer kleine en grote zaken dat niet meer mag in een regio waar een natuur gebied is. Dan vraag ik mij echt serieus af in hoeverre dit nog redelijk en haalbaar is.

In het verleden zijn er grote missers gemaakt. En ergens moeten we toch gaan accepteren dat we nu in een bapaalde realtitiet zitten waarin een bepaalde depositie gewoon onmogelijk haalbaar is.


Er kan een heleboel, maar daar zitten wel consequenties aan. Als wij morgen de maximale snelheid op de wegen verlagen, het aantal vluchten vanuit NL beperken, industrie beperken, agro beperken, dan is het bouwen helemaal geen probleem

Maar dat willen we niet. We willen goedkoop op vakantie. We willen niet max 80 rijden op de snelweg en max 60 daarbuiten. We willen de industrie in stand laten, want economie/banen/economische groei etc etc.

En de boeren moeten ook blijven, want onze methodes zijn zo goed/ de grond hier zo vruchtbaar / de arme boer etc etc

Ik denk dat we hier in NL eens goed moeten bedenken dat gewoon helaas niet alles kan en dat er nu eindelijk keuzes gemaakt moeten worden. Het is hier wel een beetje de mentaliteit van "rupsje nooit-genoeg" in mijn optiek


Daar ligt dan ook mede de gevoeligheid. Er komt steeds meer bij. Dit zijn weer compleet nieuwe eisen. In 2019 ging het enkel om de halvering van de veestapel. Nu komt de halvering van de uitstoot van de mobiliteit daar nog weer overheen.

Ik snap het argument wel er is sinds 2019 nog meer bij gekomen. Maaar de eerste eisen zijn al onbespreekbaar. Je zal ergens op een bepaald moment vanuit beide partijen water bij de wijn moeten doen. daar hoort ook de acceptatie bij dat de staat van de natuur gewoon is wat het is. Net zo goed zal ook niet alles mogelijk zijn wat BBB wil. Maar redelijkheid is op dit moment ver te zoeken vanuit de milieu beweging. Uiteindelijk zal de wet toch aangepast moeten worden. Want wat is de volgende eis die MOB op tafel gaat leggen als er binnen 2 jaar tijd nog steeds geen beleid is.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 16:10


julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 16:25

prompter schreef:
Ja, mooi ideaal, maar volgens mij heeft een experiment elders aangetoond dat de wil tot werken niet zo heel groot was bij dit model? Dan komt je hele economie in de knoei en zijn er ook niet voldoende belastingbetalers meer die dit model kunnen financieren.



Ik heb reportages gezien waaruit bleek dat het juist heel goed werkte. In eerste instantie leek het inderdaad dat mensen massaal stopten met werken. En dat was ook zo, maar dat was omdat ze gingen studeren, en daarna weer aan het werk gingen. Met een opleiding achter de rug die ze konden doen dankzij de veilige zekerheid dat er eten en onderdak was tijdens die studie.

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 16:33

Hoe hoog zou zo'n basisinkomen dan moeten zijn?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:14

De overheid maakt het mensen niet gemakkelijker financieel. Geen idee waar ze denken mee bezig te zijn maar ik krijg er steeds minder vertrouwen in, eerst al die vage btw op fruit en zo kan niet naar beneden want heeft geen zin en te moeilijk. Maar "ongezonde" dingen duurder maken kan wel. En nu komt dit naar buiten.

Frisdrank wordt al duurder, zuivel is uitgesloten daarvan. Maar rijstmelk, havermelk (sojamelk gek genoeg dan weer niet 8)7 ) en zo gaat gezien worden als frisdrank en gaat dan nog duurder worden, echt top voor diegene die niet zonder kunnen en dit gebruiken als melkvervanger. -O- dan wordt voor best veel mensen alles helemaal onbetaalbaar. Als dit idd doorgedrukt gaat worden is het voor mij in ieder geval een heel erg dure maatregel of thee koffie water en dat was het dan. Allergieen en daardoor niet veel keuze in wat ik kan kopen. En de "suikervrije" varianten van alles mag ik ook al niet hebben.

https://www.telegraaf.nl/financieel/209 ... 196-omhoog

De reden trouwens is idd niet vanwege "gezondheids promotie" maar zoals al gedacht pure geld binnenhaal actie

Citaat:
De belastingverhoging is niet om gezondheidsredenen maar puur om de staatskas te spekken, zo erkent staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS) in reactie op vragen van de Partij voor de Dieren. „Deze verhoging heeft als primair doel meer belastinginkomsten op te halen”, aldus de staatssecretaris. De hogere belasting moet ingaan per 1 januari 2024.
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-03-23 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30179
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:16

Nou ja, zolang er nog drinkbaar water uit de kraan komt, dan dat :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:20

Ja dat is dan de optie naast water, koffie en thee (zolang er nog zwarte thee zonder smaakjes blijft verkocht worden dan). Maar rijst en havermelk gebruik ik oa voor muesli of voor sommige vlaas of sausjes omdat het net iets meer smaak geeft dan water gebruiken. Dan wordt het er niet echt lekkerder op.

Ik las trouwens vorige week een vreemde beslissing wat betreft stikstof. Daar zou toch een regelgeving voor gemaakt moeten worden. In brabant zijn wat boeren uitgekocht omdat ze te dicht bij een natuurgebied zitten. Echter een enorme varkensboer die daar ook zit mag uitbreiden met 7500 varkens tot een enorm aantal van 18000 varkens. Omdat hij de vergunning al had gekregen langer geleden. En als hij niet mag uitbreiden gaat hij een rechtszaak aanspannen.

Dan ben je echt top bezig als bedrijf. Je collega boeren moeten oprotten maar zelf ga je uitbreiden omdat het ooit eens is toegezegd. Wat mij betreft zou hier een wet voor mogen komen die een dergelijke vergunning kan terugdraaien als er dringendere redenen voor zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ekbelaster
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-03-23 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:23

Jessix schreef:
Hoe hoog zou zo'n basisinkomen dan moeten zijn?

Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Niet iedereen heeft dezelfde kosten.
Neem nou bijvoorbeeld een huur. Sommige mensen zijn 450 kwijt en sommige mensen 650 euro. Of 700 of meer.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:40


Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:41

karuna schreef:
De overheid maakt het mensen niet gemakkelijker financieel. Geen idee waar ze denken mee bezig te zijn maar ik krijg er steeds minder vertrouwen in, eerst al die vage btw op fruit en zo kan niet naar beneden want heeft geen zin en te moeilijk. Maar "ongezonde" dingen duurder maken kan wel. En nu komt dit naar buiten.

Frisdrank wordt al duurder, zuivel is uitgesloten daarvan. Maar rijstmelk, havermelk (sojamelk gek genoeg dan weer niet 8)7 ) en zo gaat gezien worden als frisdrank en gaat dan nog duurder worden, echt top voor diegene die niet zonder kunnen en dit gebruiken als melkvervanger. -O- dan wordt voor best veel mensen alles helemaal onbetaalbaar. Als dit idd doorgedrukt gaat worden is het voor mij in ieder geval een heel erg dure maatregel of thee koffie water en dat was het dan. Allergieen en daardoor niet veel keuze in wat ik kan kopen. En de "suikervrije" varianten van alles mag ik ook al niet hebben.

https://www.telegraaf.nl/financieel/209 ... 196-omhoog

De reden trouwens is idd niet vanwege "gezondheids promotie" maar zoals al gedacht pure geld binnenhaal actie

Citaat:
De belastingverhoging is niet om gezondheidsredenen maar puur om de staatskas te spekken, zo erkent staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS) in reactie op vragen van de Partij voor de Dieren. „Deze verhoging heeft als primair doel meer belastinginkomsten op te halen”, aldus de staatssecretaris. De hogere belasting moet ingaan per 1 januari 2024.


Nota bene in een tijd waarin de prijzen van boodschappen de pan uitrijzen.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:46

juval schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... vertraging

de EU moet zich er ook weer mee bemoeien. :


Nederland moet gewoon eens in een paar zaken met een veto gaan dreigen.
Maar ja, dat willen de huidige pluchezitters uiteraard niet want die willen na afloop van het kabinet natuurlijk wel grasg een baantje in Brussel.

Tango1979

Berichten: 2538
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:09

Maar is het niet oneerlijk om Brussel hier de schuld van te geven? Wij als Nedeland zijnde hebben jarenlang zitten rekken en omwegen gezocht om ons maar niet aan de afspraken te houden.

Zo'n basisinkomen ligt volgens mij rond het minimumloon + een percentage. Het idee is dat iedereen dat krijgt waardoor je meteen van heel het gedonder met toeslagen en subsidies af bent. Dat zou zo veel administratieve kosten schelen, dat het zichzelf bekruipt.

Interessant is dat er niet echt veel minder gewerkt werd en dat de kosten gezondheidszorg met ruim 8% afnamen
https://basisinkomen.nl/manier-gezond-w ... en-canada/

Exitium

Berichten: 7155
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:18

Tango1979 schreef:
Zo'n basisinkomen ligt volgens mij rond het minimumloon + een percentage. Het idee is dat iedereen dat krijgt waardoor je meteen van heel het gedonder met toeslagen en subsidies af bent. Dat zou zo veel administratieve kosten schelen, dat het zichzelf bekruipt.

Dat zou je bij lange na niet redden. In 2022 werd er voor 15,7 miljard aan toeslagen betaald. Wil je iedereen het minimumloon € 1.934,40 per maand) betalen dan praat je over een totaal van ver boven de 300 miljard euro. (ruim 360 als je ook 8% vakantiegeld zou rekenen)

Dan heb je dus echt het minimumloon, geen extra percentage, en gerekend over de volwassen bevolking.
Laatst bijgewerkt door Exitium op 30-03-23 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:19

Ik zou echt blij zijn met een dergelijk basisinkomen, dan kun je bv zelfgemaakte kunst of zelfgekweekt eten verkopen zonder dat je meteen een instantie op je nek hebt. maar je dan wel iets je inkomen kunt verhogen als je niet meer kunt werken. Of wat eten van iemand krijgen of een kadootje Wat nu gewoon onmogelijk is omdat je dan meteen uwv of de gemeente in je nek hebt zitten.

Als je uit zou gaan van bijstand nivo plus de toeslagen die daarnu boven opkomen aan zorgtoeslag per persoon en huurtoeslag en energie toeslag per huishouden dan denk ik dat je al een aardig eind redelijk kunt overleven.

Tango1979

Berichten: 2538
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:20

Maar dan moet je alle kosten die bij de toeslagen horen (personeelskosten, bedrijfsruimte, opsporingsambtenaar, belastingdienst) daar ook nog in meenemen.

Hoeveel fte personeel is er wel niet nodig? Hoeveel ICT capaciteit? En de bedrijfskosten voor die mensen?

Edit: alleen belastingdienst werken nu 24.000 man. Laten we zeggen met een modaal salaris van 40k. Kom ik op 960 miljoen aan personeelskosten. Als je daar 1/3 op bespaart....
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 30-03-23 18:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:22

juval schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... vertraging

de EU moet zich er ook weer mee bemoeien. :


Die hele EU rommel moet misschien eerst eens eindelijk de corruptie in eigen rangen gaan aanpakken in plaats van boerkes bashen terwijl er over de grenzen stikstofnormen gelden die 1000x (! ) hoger zijn dan in NL en BE. :x

Trouwens hier in BE heeft de Boerenbond de boeren jarenlang echt aangezet tot uitbreiding. En nu krijgen ze het deksel op de neus. }:0

Exitium

Berichten: 7155
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:28

Tango1979 schreef:
Maar dan moet je alle kosten die bij de toeslagen horen (personeelskosten, bedrijfsruimte, opsporingsambtenaar, belastingdienst) daar ook nog in meenemen.

Hoeveel fte personeel is er wel niet nodig? Hoeveel ICT capaciteit? En de bedrijfskosten voor die mensen?

Edit: alleen belastingdienst werken nu 24.000 man. Laten we zeggen met een modaal salaris van 40k. Kom ik op 960 miljoen aan personeelskosten. Als je daar 1/3 op bespaart....

Dat is toch nog wel wat minder dan het verschil tussen 300+ miljard euro (vorige post even aangepast, typo) en 15,7 miljard. :x

Los daarvan zal echt een deel dan niet meer gaan werken (mensen die nu rond dat niveau verdienen) of minder gaan werken, wat ook minder belastinginkomsten betekent.

Tango1979

Berichten: 2538
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:30

Het idee achter het basisinkomen (onbelast/gratis grld) is dan ook dat het inkomen uit werk en vermogen zwaarder belast wordt.

Janneke2

Berichten: 22790
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:44

Pandora2 schreef:
Die hele EU rommel moet misschien eerst eens eindelijk de corruptie in eigen rangen gaan aanpakken in plaats van boerkes bashen terwijl er over de grenzen stikstofnormen gelden die 1000x (! ) hoger zijn dan in NL en BE. :x

Trouwens hier in BE heeft de Boerenbond de boeren jarenlang echt aangezet tot uitbreiding. En nu krijgen ze het deksel op de neus. }:0


Degenen die echt de boeren bashen zijn de leukerds van de agro industrie.
Je mag je blauw betalen voor een zogenaamd emissiearme vloer, en er komt een betonnen iets dat niet werkt.
"Niet goed, geld weg".

En groei en uitbreiding was ook jarenlang de norm, waar de bank ook driftig in stuurde.
Bank ook rijk.

In Nederland geldt dat we sinds 1987 een mestoverschot proberen weg te werken, maar wegens allerlei andere belangen kwam het er niet van.

Niet de schuld van de boeren en niet van Europa.
Laten we nou eens de vinger echt op de zere plek leggen.

Exitium

Berichten: 7155
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:46

Tango1979 schreef:
Het idee achter het basisinkomen (onbelast/gratis grld) is dan ook dat het inkomen uit werk en vermogen zwaarder belast wordt.

Waardoor werken minder loont t.o.v. nu (en daar zijn al regelmatig discussies over) en het aantal mensen wat parttime of helemaal niet meer werkt toe zal nemen. Dan moeten er dus ofwel andere dingen belast gaan worden zodat die groep alsnog genoeg belasting betaalt (wat het idee van een basisinkomen een beetje teniet doet als je er daardoor uiteindelijk niet van rond kan komen), of werken gaat voor de groep die nog wel (fulltime) werkt nóg minder lonen. Los daarvan zou het ook niet best zijn met de tekorten op de arbeidsmarkt op het moment.