Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:11

Zo zie je maar: altijd lopen tijdens het denken. ;)

Twee dingen die ik me nog afvraag aan de hand van de uitleg hierboven:


De huidige affaire heeft daar toch weinig mee te maken? En lijkt me dat je daar toch wel wat onevenredig hard over hebt geoordeeld. Met name gezien de schandalen bij andere partijen en in de maatschappij als geheel, die ook vaak pas naar buiten worden gebracht na meldingen van buiten.

Punt twee: Die redenering van D66, over integratie in het 'normale' onderwijs, ik neem toch aan dat ze zich daarbij gebaseerd hebben op wetenschappelijk onderzoek/advies? En dat het misschien in de praktijk niet goed werkt? Maar dat is niets nieuws als het om onderwijsvernieuwing gaat.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:25

Tango1979 schreef:
Als voorbeeld: ik kan erg goed leren, pas prima in het onderwijssysteem in NL, ben goed in examens maken. Dus goede opleiding, goede baan, mooi inkomen. Maar werk ik daar nou zo hard voor? Nee! Er zijn tig mensen die veel meer moeten knokken, harder werken maar nooit op mijn inkomensniveau gaan komen.


In jouw profiel lees ik dat je verzekeringsadviseur bent en nu 41 jaar. 1 van de problemen met het huidige neo liberalisme is bijvoorbeeld dat iemand van 20 met jouw opleiding die nu van school komt het toch een heel stuk moeilijker gaat krijgen. een koopwoning bijvoorbeeld is onbereikbaar tenzij deze persoon rijke ouders heeft.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:29

mysa schreef:
Zo zie je maar: altijd lopen tijdens het denken. ;)

Twee dingen die ik me nog afvraag aan de hand van de uitleg hierboven:


De huidige affaire heeft daar toch weinig mee te maken? En lijkt me dat je daar toch wel wat onevenredig hard over hebt geoordeeld. Met name gezien de schandalen bij andere partijen en in de maatschappij als geheel, die ook vaak pas naar buiten worden gebracht na meldingen van buiten.

Punt twee: Die redenering van D66, over integratie in het 'normale' onderwijs, ik neem toch aan dat ze zich daarbij gebaseerd hebben op wetenschappelijk onderzoek/advies? En dat het misschien in de praktijk niet goed werkt? Maar dat is niets nieuws als het om onderwijsvernieuwing gaat.


Hoezo reageer ik daar onevenredig hard op? Ik vind dit gewoon een voorbeeld van een mooi verhaaltje vertellen en in de praktijk het tegenovergestelde doen. Daar heb ik een hard oordeel over, maar dat zou ik bij een andere partij net zo goed hebben. Kijk naar mijn reactie over het selectieve geheugenverlies van Rutte.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:03

Karl sorry maar wat je in je post aanhaalt vind ik écht VVD ten top en niet D66. Niet het D66 waar ík op stem. Kabinet paars is een ver verleden (gelukkig) en ik weet niet of ik toentertijd ook D66 had gestemd.
Maar met de huidige maatschappij, de huidige punten van D66 en Kaag als lijsttrekker ben ik het niet eens met 'keihard neoliberalisme.' Echt niet. Wat ik nu zie en lees uit het verkiezingsprogramma van D66 zijn betere kansen voor mensen met een maatschappelijke achterstand, gelijkere kansen ongeacht mbo of hbo, toegankelijke woningmarkt voor starters, studiebeurs óók voor de middeninkomens.

Nee, de partij is niet vlekkeloos en ik weet ook niet of ik 20 jaar geleden wél voor deze partij had gestemd. Maar ze hebben zich enorm goed ontwikkeld, enorm veel mensen hebben vertrouwen in Kaag. En om toch maar even het verleden aan te halen, laten we dan ook niet vergeten wat deze partij vanuit haar progressieve standpunten heeft bewerkstelligt. Het homohuwelijk én de euthanasiewet. Toch iets waar we heel trots op mogen zijn vind ik. Geen neoliberalistisch beleid vind ik.

Ieder zijn keuze natuurlijk. Maar het is natuurlijk onzin dat de partij met enkel 'marketing praatjes' zoveel stemmen heeft gekregen afgelopen verkiezingen. Het valt me tevens op Karl dat je erg subjectief reageert op moment dat het over deze partij gaat. Heb ik al een aantal keer gezien in dit topic, ook een aantal keer dat je persoonlijk werd over hoe het onmogelijk is dat sommige bokkers op Kaag stemmen.
Accepteer het. Het is geen neoliberalisme, dat maak jij er van.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:08

Ik vraag me af hoe het kan. Kinderen die meer begeleiding nodig hebben zouden slagen in het normale onderwijs?
Het lijkt me juist goed dat deze kinderen op een school komen te zitten waarbij er meer begeleiding nodig is.

Ook kan ik mijzelf als voorbeeld noemen. Gediagnosticeerd met licht verstandelijke beperking, op de hogere school VBO gedaan en uiteindelijk voor MBO 2 geslaagd. Altijd door mijn ouders behandeld als een normaal kind.

Maar niet ieder kind met autisme is hetzelfde. Daarom zou het juist fijn zijn dat deze kinderen op speciaal onderwijs terecht kunnen

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:09

purny schreef:
Ik vraag me af hoe het kan. Kinderen die meer begeleiding nodig hebben zouden slagen in het normale onderwijs?
Het lijkt me juist goed dat deze kinderen op een school komen te zitten waarbij er meer begeleiding nodig is.

Ook kan ik mijzelf als voorbeeld noemen. Gediagnosticeerd met licht verstandelijke beperking, op de hogere school VBO gedaan en uiteindelijk voor MBO 2 geslaagd. Altijd door mijn ouders behandeld als een normaal kind.

Maar niet ieder kind met autisme is hetzelfde. Daarom zou het juist fijn zijn dat deze kinderen op speciaal onderwijs terecht kunnen


Ik vind dat ook geen sterk punt. Ik denk dat zij vanuit het oogpunt 'laten meedraaien' dit hebben opgesteld maar ik geloof niet dat iedereen in staat is om mee te draaien met het reguliere onderwijs.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:19

Shaggy09 schreef:
Karl sorry maar wat je in je post aanhaalt vind ik écht VVD ten top en niet D66. Niet het D66 waar ík op stem. Kabinet paars is een ver verleden (gelukkig) en ik weet niet of ik toentertijd ook D66 had gestemd.
Maar met de huidige maatschappij, de huidige punten van D66 en Kaag als lijsttrekker ben ik het niet eens met 'keihard neoliberalisme.' Echt niet. Wat ik nu zie en lees uit het verkiezingsprogramma van D66 zijn betere kansen voor mensen met een maatschappelijke achterstand, gelijkere kansen ongeacht mbo of hbo, toegankelijke woningmarkt voor starters, studiebeurs óók voor de middeninkomens.

Nee, de partij is niet vlekkeloos en ik weet ook niet of ik 20 jaar geleden wél voor deze partij had gestemd. Maar ze hebben zich enorm goed ontwikkeld, enorm veel mensen hebben vertrouwen in Kaag. En om toch maar even het verleden aan te halen, laten we dan ook niet vergeten wat deze partij vanuit haar progressieve standpunten heeft bewerkstelligt. Het homohuwelijk én de euthanasiewet. Toch iets waar we heel trots op mogen zijn vind ik. Geen neoliberalistisch beleid vind ik.

Ieder zijn keuze natuurlijk. Maar het is natuurlijk onzin dat de partij met enkel 'marketing praatjes' zoveel stemmen heeft gekregen afgelopen verkiezingen. Het valt me tevens op Karl dat je erg subjectief reageert op moment dat het over deze partij gaat. Heb ik al een aantal keer gezien in dit topic, ook een aantal keer dat je persoonlijk werd over hoe het onmogelijk is dat sommige bokkers op Kaag stemmen.
Accepteer het. Het is geen neoliberalisme, dat maak jij er van.


Leuk en waar kan ik dat terugzien in hun stemgedrag gedurende de afgelopen 20 jaar. Het klinkt leuk om met allerlei mooie plannen te komen, maar als je die van minder geld voorziet dan dat er daarvoor beschikbaar was, dan is het gewoon een bezuiniging met een mooi verhaal.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:35

Geen idee, ik stem namelijk pas sinds een aantal jaar dus heb me niet verdiept in 20 jaar geleden. Wat ik wel weet is dat ze goede punten hebben bewerkstelligt zoals ik al eerder aanhaalde, ook minder goede punten waar ik niet achter sta. Zoals dat de studiebeurs toen der tijd werd afgeschaft. En zo heeft iedere partij zijn pluspunten en minpunten denk ik.

Maakt ook helemaal niet uit natuurlijk, wat ik of jij er verder van vind. Maar telkens met termen als neoliberalisme gooien klopt gewoon niet.

Plannen maken, bezuinigen, goede PR dat zijn zaken die écht iedere partij uitvoert. D66 draait niet enkel op slechte PR Karl.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:00

Shaggy09 schreef:
Maar telkens met termen als neoliberalisme gooien klopt gewoon niet.


Waarom klopt dat niet?

anjali
Berichten: 15184
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:01

D66 is opgericht in 1966.Ik was toen 13 jaar en zat op een streng R.K. middelbare school,op de Gymnasium alpha-afdeling. Plotseling begonnen veel leraren te dwepen met deze nieuwe partij.Zij wilden vrijheid van wat zij zagen als conservatieve R.K. regels.We kregen daar godsdienstles en hebben letterlijk niets anders meer gedaan in die lessen jarenlang dan discussieren over het al of niet toelaatbaar zijn van abortus.Zonder dat dat tot een conclusie kwam.Ik was toen nog veel te jong om daar mee bezig te zijn.Nu vind ik het tijdverknoeien want volgens de R.K. leer is het gewoon verboden.Maar goed,ik was toen dus ook nog lang niet stemgerechtigd.Dat was mijn eerste kennismaking met D66. Ik snapte er toen helemaal niets van dat die leraren,waar ik een heel goede band mee had want ik was /ben dol op leren en kennis vergaren,zo ontevreden waren met het traditionele R.K. gedachtengoed waar we daar allemaal in leefden.Overigens beweert Sigrid Kaag R.K. te zijn en loopt ze zelfs zichtbaar rond met een medaille van een R.K. heilige,nl. de H.Judas Thaddeus, om haar hals.Ik vind dit alles best tegenstrijdig en vreemd.Want behalve abortus is ook euthanasie, waar D66 zich sterk voor maakt,streng verboden volgens de R.K. leer.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:31

Maar Shaggy09, heb je ook argumenten waarom het geen neoliberale partij is? En die afgelopen 20 jaar doen er natuurlijk wel toe, als ze al die tijd neoliberaal beleid hebben gesteund of zelf geïnitieerd. Dat zegt namelijk meer dan een partijprogramma, waarin van alles beloofd wordt. Het gaat wat mij betreft om hun daden, niet om hun woorden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:49

Karl66 schreef:
@Shaggy09, D66 is economisch rechts en cultureel links, maar dat middelt elkaar niet uit, waardoor het opeens een middenpartij wordt. Als je op sommige punten economisch rechts bent en op andere links en op sommige punten cultureel rechts bent en op andere links, dan kan je nog zeggen dat die economische punten elkaar uitmiddelen, waardoor je in het midden terecht komt. Idem dito voor cultureel links en rechts.

Maar economisch rechtse standpunten kunnen natuurlijk nooit cultureel linkse standpunten uitmiddelen of omgekeerd. Dan ben je gewoon economisch rechts en cultureel links of progressief wat ik daarvoor een betere term vindt.

Maar als je voor een participatiesamenleving bent, voor flexibilisering van de arbeidsmarkt bent, voor concurrentie in de zorg, voor privatisering, dan ben je gewoon economisch rechts.

Als je vindt dat speciaal onderwijs afgeschaft moet worden, want dat zou beter zijn voor de kinderen, terwijl het enige houtsnijdende argument voor afschaffing doodordinaire bezuiniging is. Als jij voor arbeidsparticipatie van mensen met een beperking bent, want dan doen ze mee in de maatschappij, terwijl het enige houtsnijdende argument voor afschaffing doodordinaire bezuiniging is, dan ben je gewoon economisch een keiharde neoliberale partij.

Dan kan je nog zulke mooie marketingverhalen ophangen, maar dan ben je gewoon economisch rechts. En als je als partij de mensen die het hardst door jouw ideeën geraakt wordt probeert te paaien door jezelf veel socialer voor te stellen dan je bent, dan wordt het hoog tijd dat mensen dat mooie verhaaltje nuanceren met wat feiten hoe ze zich in de praktijk gedragen.

Als jij, om het bij een voorbeeld te houden, op D66 stemt omdat je een groot voorstander van de afschaffing van speciaal onderwijs bent. Prima, ik zal met alle liefde de discussie met je aangaan omdat ik er anders over denk, maar dat is een keuze die je kan maken. Maar als je op D66 stemt omdat je tegen de afschaffing van speciaal onderwijs bent en dus op de "onderwijs" partij stemt, dan ben je dus voorgelogen met een mooi verhaal, dat in de praktijk niet klopt.

Dat is namelijk aldoor het marketingpraatje van D66, dat ze een middenpartij zijn. Maar dat is D66 niet, dat is een progressief rechtse partij. En progressief rechts is geen midden want progressief en rechts middelt elkaar niet uit.

Sorry maar ik vind dat je D66 hier wel enorm onder een vergrootglas legt. Dit soort inconsequenties tref je bij elke partij wel aan. De PvdA zat ook in de behoorlijk neoliberale paarse kabinetten. Groen Links is cultureel uitgesproken elitair.

Misschien dat deze discussie wat breder gevoerd zou moeten worden dan alleen rond 1 partij. Waarom zijn de linkse/progressieve partijen hun traditionele achterban kwijtgeraakt? Heeft dat misschien te maken met het gegeven dat bepaalde onderwerpen binnen die kringen lang taboe zijn geweest, zoals de negatieve kanten van immigratie?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:39

anjali schreef:
D66 is opgericht in 1966.Ik was toen 13 jaar en zat op een streng R.K. middelbare school,op de Gymnasium alpha-afdeling. Plotseling begonnen veel leraren te dwepen met deze nieuwe partij.Zij wilden vrijheid van wat zij zagen als conservatieve R.K. regels.We kregen daar godsdienstles en hebben letterlijk niets anders meer gedaan in die lessen jarenlang dan discussieren over het al of niet toelaatbaar zijn van abortus.Zonder dat dat tot een conclusie kwam.Ik was toen nog veel te jong om daar mee bezig te zijn.Nu vind ik het tijdverknoeien want volgens de R.K. leer is het gewoon verboden.Maar goed,ik was toen dus ook nog lang niet stemgerechtigd.Dat was mijn eerste kennismaking met D66. Ik snapte er toen helemaal niets van dat die leraren,waar ik een heel goede band mee had want ik was /ben dol op leren en kennis vergaren,zo ontevreden waren met het traditionele R.K. gedachtengoed waar we daar allemaal in leefden.Overigens beweert Sigrid Kaag R.K. te zijn en loopt ze zelfs zichtbaar rond met een medaille van een R.K. heilige,nl. de H.Judas Thaddeus, om haar hals.Ik vind dit alles best tegenstrijdig en vreemd.Want behalve abortus is ook euthanasie, waar D66 zich sterk voor maakt,streng verboden volgens de R.K. leer.

De meeste hedendaagse RK's zijn niet streng in de leer en gewoon voor abortus en euthanasie.

Overigens werd er op mijn lagere school in de jaren 70 ook flink D66 geindoctrineerd maar ik had uberhaupt nog geen interesse in politiek. Pas later viel m'n kwartje hoe indoctrinerend scholen eigenlijk bezig zijn met een bepaalde visie er in proberen te drammen. Zal wellicht m'n autisme geweest zijn dat ik daar niet vatbaar voor was.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:48

anjali schreef:
D66 is opgericht in 1966.Ik was toen 13 jaar en zat op een streng R.K. middelbare school,op de Gymnasium alpha-afdeling. Plotseling begonnen veel leraren te dwepen met deze nieuwe partij.Zij wilden vrijheid van wat zij zagen als conservatieve R.K. regels.We kregen daar godsdienstles en hebben letterlijk niets anders meer gedaan in die lessen jarenlang dan discussieren over het al of niet toelaatbaar zijn van abortus.Zonder dat dat tot een conclusie kwam.Ik was toen nog veel te jong om daar mee bezig te zijn.Nu vind ik het tijdverknoeien want volgens de R.K. leer is het gewoon verboden.Maar goed,ik was toen dus ook nog lang niet stemgerechtigd.Dat was mijn eerste kennismaking met D66. Ik snapte er toen helemaal niets van dat die leraren,waar ik een heel goede band mee had want ik was /ben dol op leren en kennis vergaren,zo ontevreden waren met het traditionele R.K. gedachtengoed waar we daar allemaal in leefden.Overigens beweert Sigrid Kaag R.K. te zijn en loopt ze zelfs zichtbaar rond met een medaille van een R.K. heilige,nl. de H.Judas Thaddeus, om haar hals.Ik vind dit alles best tegenstrijdig en vreemd.Want behalve abortus is ook euthanasie, waar D66 zich sterk voor maakt,streng verboden volgens de R.K. leer.


Nu sluit je mensen uit en dat is belachelijk. Je kan ook gelovig zijn en niet anti-abortus zijn. Of gelovig zijn en homofiel zijn.
Gelukkig zijn er vandaag de dag een stuk meer moderne mensen in dat opzicht.

@Karl, dat zij samen hebben gewerkt met VVD maakt hen nog geen neoliberale partij, om even terug te komen op dat beleid wat je aanhaalt. Dan is de PvdA blijkbaar ook neoliberaal aangezien deze drie kabinet paars hebben gevormd.

En dan mijn argumenten waarom ik het eens ben met de huidige stroming, namelijk sociaal-liberaal; D66 ìs sociaal-liberaal, ze staan voor gelijke kansen op ethisch en cultureel vlak. Zij willen de ongelijkheid bestrijden op het gebied van geslacht, afkomst en religie. Het liberale aspect zie je op economisch vlak wat meer terugkomen, iedereen moet de kans krijgen maar je moet het uiteindelijk zelf doen. Ben ik het trouwens volkomen mee eens.
D66 is wat mij betreft een van de sterkere schakels om ongelijkheid en polarisatie tegen te gaan. Zij hebben namelijk die stemmers van de VVD, maar daarnaast nu tegenwoordig ook veel stemmers die van linkse kant o.a GroenLinks en PvdA afkomen. Dat maakt hen een mooie middenpartij zoals ik al eerder aanhaalde. Je zou daar ook natuurlijk iets positiefs in kunnen zien, die middenweg met veel verschillende ‘soorten’ stemmers.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:17

Het verschil tussen D66 en bijvoorbeeld de PvdA is, is dat D66 initiator van dit beleid is, terwijl PvdA in een coalitie akkoord ging met dit beleid. Dat is nou eenmaal het gevolg van hoe de politiek in Nederland is ingericht.

Wat ik zou raar in deze discussie vind is dat D66 in zijn keuzes economisch neoliberaal is. Dat mag, dat zijn keuzes die je als partij en kiezer mag maken. Maar op het moment dat die keuzes benoemd worden voor wat ze zijn, namelijk neoliberaal, dan staan alle D66 kiezers op hun achterste benen. Want ja, ze zijn voor het beleid, maar nee, ze willen niet met de naam van dat beleid vereenzelvigd worden.

Maar als jij een voorstander van dat beleid bent, dan heb ik veel liever dat je mij met argumenten probeert te overtuigen wat er zo goed aan dat beleid is, dan dat je gaat steigeren dat neoliberaal beleid neoliberaal genoemd wordt.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:54

Loretta schreef:
Tango1979 schreef:
Als voorbeeld: ik kan erg goed leren, pas prima in het onderwijssysteem in NL, ben goed in examens maken. Dus goede opleiding, goede baan, mooi inkomen. Maar werk ik daar nou zo hard voor? Nee! Er zijn tig mensen die veel meer moeten knokken, harder werken maar nooit op mijn inkomensniveau gaan komen.


In jouw profiel lees ik dat je verzekeringsadviseur bent en nu 41 jaar. 1 van de problemen met het huidige neo liberalisme is bijvoorbeeld dat iemand van 20 met jouw opleiding die nu van school komt het toch een heel stuk moeilijker gaat krijgen. een koopwoning bijvoorbeeld is onbereikbaar tenzij deze persoon rijke ouders heeft.


Daar heb ik al last van, studieschuld dus veroordeeld tot private huursector ivm te hoog inkomrn voor sociale huur. Dat gaat een heel groot probleem worden in de toekomst.

Ik kan dus geen hypotheek met laten we zeggen 700 netto last krijgen maar mag wel €900 huur betalen elke maand.

De rijken worden zo rijker, en het wordt lastiger voor de "armen" om hier uit te komen. Ook met een prima opleiding en goed inkomen, kan je straks niet kopen. Op een gegeven moment kan je de private sector in omdat je geen sociale huurwoning krijgt. Dus elke maand huur "weggooien" totdat je studieschuld is afbetaald.

Terwijl degene met welvarende ouders, met wat hulp een huis kan kopen en vermogen opbouwen.

Daarom vind ik een sociaal economisch beleid zo belangrijk. Er komen enorme problemen aan in inkomensongelijkheid. En ik heb niet het gevoel dat de VVD en D66 staan te springen om hier nou eens iets aan te gaan doen

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:15

Karl66 schreef:
Het verschil tussen D66 en bijvoorbeeld de PvdA is, is dat D66 initiator van dit beleid is, terwijl PvdA in een coalitie akkoord ging met dit beleid. Dat is nou eenmaal het gevolg van hoe de politiek in Nederland is ingericht.

Wat ik zou raar in deze discussie vind is dat D66 in zijn keuzes economisch neoliberaal is. Dat mag, dat zijn keuzes die je als partij en kiezer mag maken. Maar op het moment dat die keuzes benoemd worden voor wat ze zijn, namelijk neoliberaal, dan staan alle D66 kiezers op hun achterste benen. Want ja, ze zijn voor het beleid, maar nee, ze willen niet met de naam van dat beleid vereenzelvigd worden.

Maar als jij een voorstander van dat beleid bent, dan heb ik veel liever dat je mij met argumenten probeert te overtuigen wat er zo goed aan dat beleid is, dan dat je gaat steigeren dat neoliberaal beleid neoliberaal genoemd wordt.

Het zal mij worst wezen dat je D66 neoliberaal noemt. Ik vind dat geen vies woord, jij blijbaar wel.

Maar geef nou eindelijk eens een concreet voorbeeld van de door jou steeds aangehaalde inconsequentie van progressief vs neoliberaal bij D66. En begin dan eens met een objectieve definitie van het begrip neoliberaal.

Dat volgens jou de deelname van de PvdA aan Paars niet zo veel betekent omdat zij niet het initiatief daartoe namen, zegt mij weer genoeg inzake het meten met twee maten, wat jij consequent doet wat betreft D66. Moet je zelf weten uiteraard, je politieke voorkeur is geheel aan jou - als argument in een discussie komt het echter niet zo sterk over vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:18

Daarom vind ik een sociaal economisch beleid zo belangrijk. Er komen enorme problemen aan in inkomensongelijkheid. En ik heb niet het gevoel dat de ]VVD en D66 staan te springen om hier nou eens iets aan te gaan doen (quote Tango1979)

in wiens voordeel?? of wordt de kloof tussen minder rijk en rijk nog groter

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:24

Grappig, ik heb nog nooit eerder PvdA gestemd en de reden waarom ik deze keer wel PvdA stemde, is omdat ik, om verschillende redenen, niet op andere partijen wilde stemmen. Ik ben dus helemaal geen PvdA-er en ik zou dus ook niet weten waarom ik, als het om de PvdA gaat, met twee maten zou moeten gaan meten. Maar jij vindt dus blijkbaar vanuit een bepaalde ideologie keuzes maken gelijk staan als keuzes van een andere partij binnen een coalitieakkoord accepteren?

Wat die voorbeelden betreft, ik heb al ik weet niet hoe vaak voorbeelden aangedragen over het onderwijs of de flexibilisering van de arbeidsmarkt. En in de plaats van dat mensen dan de discussie op de inhoud aangaan, komen ze als reactie meestal niet veel verder dan dat ik blijkbaar D66 haat. Dus als je voorbeelden wilt hebben, dan zoek je ze maar terug. Ik heb ondertussen genoeg tijd gestoken in het plaatsen van voorbeelden.

En verder vind ik neoliberalisme geen vies woord, ik vind het wel een politieke stroming, die slecht is voor de maatschappij en waar ik dus zelf nooit voor zal kiezen. Het zijn juist de mensen die D66 stemmen, die aldoor boven in de boom zitten als D66 neoliberaal genoemd wordt. Ze zijn het eens met het beleid, alleen mag het beleid niet bij zijn naam genoemd worden, dus blijkbaar vinden zij het een vies woord. Wat ik dan weer niet snap als je wel voor dat beleid stemt.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:31

Askja schreef:
Karl66 schreef:
Het verschil tussen D66 en bijvoorbeeld de PvdA is, is dat D66 initiator van dit beleid is, terwijl PvdA in een coalitie akkoord ging met dit beleid. Dat is nou eenmaal het gevolg van hoe de politiek in Nederland is ingericht.

Wat ik zou raar in deze discussie vind is dat D66 in zijn keuzes economisch neoliberaal is. Dat mag, dat zijn keuzes die je als partij en kiezer mag maken. Maar op het moment dat die keuzes benoemd worden voor wat ze zijn, namelijk neoliberaal, dan staan alle D66 kiezers op hun achterste benen. Want ja, ze zijn voor het beleid, maar nee, ze willen niet met de naam van dat beleid vereenzelvigd worden.

Maar als jij een voorstander van dat beleid bent, dan heb ik veel liever dat je mij met argumenten probeert te overtuigen wat er zo goed aan dat beleid is, dan dat je gaat steigeren dat neoliberaal beleid neoliberaal genoemd wordt.

Het zal mij worst wezen dat je D66 neoliberaal noemt. Ik vind dat geen vies woord, jij blijbaar wel.

Maar geef nou eindelijk eens een concreet voorbeeld van de door jou steeds aangehaalde inconsequentie van progressief vs neoliberaal bij D66. En begin dan eens met een objectieve definitie van het begrip neoliberaal.

Dat volgens jou de deelname van de PvdA aan Paars niet zo veel betekent omdat zij niet het initiatief daartoe namen, zegt mij weer genoeg inzake het meten met twee maten, wat jij consequent doet wat betreft D66. Moet je zelf weten uiteraard, je politieke voorkeur is geheel aan jou - als argument in een discussie komt het echter niet zo sterk over vind ik.


Maar je geeft geen antwoord op een hele interessante vraag van Karl. Wat is er nu zo geweldig aan het neoliberale beleid. dat is iets wat ik ook weleens zou willen weten. Er zijn zoveel mensen die voor het neo liberalisme kiezen maar niemand kan vertellen wat er nu zo geweldig aan is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 18:49

Karl ik heb jou meer dan genoeg inhoudelijke reactie gegeven. Daarnaast vind ik jouw manier van discussiëren en beargumenteren niet erg vriendelijk. Verder ben ik het eens met Askja.

@Loretta, D66 is geen neoliberale partij, dus ik kan je daar helaas geen antwoord op geven.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:18

Als jij ze niet neoliberaal vindt, hoe zou je dan hun economische beleid willen omschrijven?

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:49

anjali schreef:
Overigens beweert Sigrid Kaag R.K. te zijn en loopt ze zelfs zichtbaar rond met een medaille van een R.K. heilige,nl. de H.Judas Thaddeus, om haar hals.Ik vind dit alles best tegenstrijdig en vreemd.Want behalve abortus is ook euthanasie, waar D66 zich sterk voor maakt,streng verboden volgens de R.K. leer.



Trouw heeft voor de verkiezingen een aantal lijsttrekkers geïnterviewd ivm geloof en politiek, waaronder mw Kaag.

Ze is rooms opgevoed en wat haar is bijgebleven is dat je je beschermd mag weten - en dat je je verantwoordelijk moet gedragen en je best moet doen.
(Ik citeer uit mijn hoofd en mbt verantwoordelijkheid en 'je best doen' denk ik stiekem 'de roomsen boven de grote rivieren zijn ook een soort calvinisten, "dat zit gewoon hier in de klei"'.)

En ach, dat ze die 19e eeuwse malle leerstellingen niet zo serieus neemt vind ik alleen maar verstandig.

IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:50

MCE schreef:
Daarom vind ik een sociaal economisch beleid zo belangrijk. Er komen enorme problemen aan in inkomensongelijkheid. En ik heb niet het gevoel dat de ]VVD en D66 staan te springen om hier nou eens iets aan te gaan doen (quote Tango1979)

in wiens voordeel?? of wordt de kloof tussen minder rijk en rijk nog groter


Mwah, is dat zo? Volgens CBS is de ongelijkheid vrij stabiel de laatste jaren. En is de inkomensongelijkheid binnen Nederland t.o.v. andere EU-lidstaten klein. Dus de regering doet het op dat vlak niet slecht (ik zeg niet dat het niet beter kan natuurlijk).

Ja, het vermogen is ongelijk verdeeld –een 67 jarige heeft zo'n 7,5 keer meer vermogen dan een 37 jarige– (al is die ongelijkheid ook afgenomen de laatste jaren). Maar het overgrote deel van dat vermogen zit in de overwaarde van woningen en in de pensioenen.

Men verwacht dat de 'rekening' voor de coronacrisis juist betaald gaat worden door de vermogende groepen (want de middenstand is al hard geraakt) en gaat er dus een herverdeling komen wbt inkomens etc. Dat zou betekenen dat de ongelijkheid ook minder zou worden lijkt me?

Het grootste probleem nu is dat mensen zelf geen vermogen kunnen/willen opbouwen. De noodzakelijke buffer niet opbouwen (bijna de helft van alle Nederlanders heeft minder dan €5000 op een spaarrekening!). Terwijl dat, met wat moeite, in de meeste gevallen wel zou moeten kunnen. Het 'grappige' is dat door de Coronacrisis een vermogensgroei heeft plaatsgevonden, dus dat laat zien dat als mensen de verantwoordelijkheid nemen ze wel kunnen gaan opbouwen.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:04

Vandaag stond er nog een interessant interview op nu.nl: https://www.nu.nl/economie/6128154/de-e ... ossen.html

Citaat:
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde deze week nog dat de inkomens van Nederlanders in vijftig jaar verdubbeld zijn. Maar dat valt dus tegen?

"Bij de cijfers van het CBS zitten bijvoorbeeld ook de dividenduitkeringen van de grootaandeelhouders. Ze laten zien wat er gemiddeld met onze inkomens gebeurt, terwijl een deel van de mensen buitengewoon goed profiteert van de economische groei, en een deel van de mensen onevenredig weinig. Zo maskeer je de scheefgroei en zie je niet wat er gebeurt met de inkomens van bijvoorbeeld de beveiligers, schoonmakers, en alle andere mensen met lage inkomens die zo hard bijdragen aan de economische vooruitgang."

"Het CBS zegt dat een kwart van de mensen het financieel erg moeilijk heeft. Dat zijn vier miljoen mensen die je niet terugziet in die gemiddelde cijfers."


Dat geeft toch een iets ander beeld over inkomensongelijkheid.