Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:26

Gelukkig hebben jullie daar totaal geen last van :+

Over 'dikke vette onzin' gesproken....die reactie zegt alweer genoeg

De partij waar ik mijn stem aan gegeven heb, komt overigens nauwelijks ter sprake in dit topic
Maar dat terzijde

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:46

@Karl: gelezen. Lijkt me nog steeds geen kwestie van maanden bewust iets onder de pet houden. Waarom ook, ze kunnen prima zonder die man en zijn zich echt wel bewust van het risico op reputatieschade. Zoals ik eerder schreef :als zoiets binnen ons bedrijf of binnen dat van mijn werkgever zou plaatsvinden (geruchten via de media) gaan we ook niet meteen politie bellen/officiële verklaring uit laten gaan/persoon ontslaan. Eerst intern uitzoeken, kan gerust een week of twee/drie duren. En nee, ik probeer het niet goed te praten, probeer me alleen een voorstelling te maken van hoe zoiets gaat.
Laatst bijgewerkt door mysa op 16-04-21 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:46

ravellie schreef:
Gelukkig hebben jullie daar totaal geen last van :+

Over 'dikke vette onzin' gesproken....die reactie zegt alweer genoeg

De partij waar ik mijn stem aan gegeven heb, komt overigens nauwelijks ter sprake in dit topic
Maar dat terzijde


Nou gooi in de groep:
Op wie heb je gestemd en wat trok je aan in die partij?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:46

Electra63 schreef:
Ik heb geen favoriete partij, ik ben ook niet lid van een politieke partij.
Ik vorm mijn mening g, hoe wij bij mijn werkgever op dit soort beschuldigingen zouden reageren.

Jullie zouden dus op basis van een bericht in de media direct de werknemer of Kamerlid ontslaan? Of in de media van alles roepen?
Zonder een onderzoek of gesprek met meerdere mensen?

Het was ook niet algemeen bekend denk ik, Spong was ook verbaasd en niet op de hoogte. En anders was dit al veel eerder in de media of tegenstanders in de publiciteit gegooid. Hij was ook niet een bekend persoon of bekend D66-lid?

Wat in dat krantenartikel staat hoeft niet volledig te zijn. Als werkgever en dus ook als partij, zal niet ieder detail, in het kader van de privacy, niet in de openbaarheid worden gegooid.

Ik vind het wel grappig, dat mensen die al tijden niet gereageerd hebben, ineens weer de nadruk komen leggen op hoe slecht D66 hier wel niet mee omgaat.
Ik heb die niet zien reageren op hoe Wilders omgaat met bijvoorbeeld de aantijgingen omtrent Gaus. :+


Het hele Me-too van de laatste jaren laat wel zien, dat mensen in machtige posities misbruik maken van jongeren of kwetsbare mensen.


Volgens mij reageer ik regelmatig in dit topic en ik betwijfel of ik iets over Graus heb gezegd, want wat mij betreft is de PVV één grote partij drek en heeft het weinig zin om op een stukje drek bij die partij te reageren.

Verder wordt hier door niemand gezegd dat hij direct ontslagen had moeten worden. Een gesprek aan gaan vanwege wat er in de media verschijnt en vragen wat er aan de hand is, heeft toch niks met gelijk ontslaan te maken? En dat vind ik echt vervelend aan deze discussie, dit is gewoon weer een stropopredenering om niet te hoeven toegeven dat D66 echt al wel langer dan twee weken op de hoogte was van het feit dat er wellicht wat speelde.

Ja, je hebt gelijk dat het te vaak voorkomt dat mensen met machtige posities of in ongelijke verhoudingen daar misbruik van maken. Maar dat verandert er niks aan dat het hier om één specifieke zaak gaat en dan ook nog eens een kamerlid dat die zaken van zijn partij in de portefeuille heeft gekregen!

Verder is het volgens mij ook nog steeds aan mensen zelf om te bepalen of ze reageren en wanneer ze reageren. En als die mensen alleen reageren als D66 slecht in het nieuws komt, dan verandert dat niks aan het feit dat D66 op dat moment slecht in het nieuws komt. En dat D66 slecht in het nieuws komt, dat ligt echt niet aan die mensen, maar toch echt aan D66 zelf. En daar zou je die mensen dus niet op moeten aanspreken, maar D66.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:49

Wat heb jij eigenlijk gestemd Karl66? (gewoon nieuwsgierigheid hoor, zonder bijbedoeling)

BigOne
Berichten: 38415
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:49

ravellie schreef:
Gelukkig hebben jullie daar totaal geen last van :+

Over 'dikke vette onzin' gesproken....die reactie zegt alweer genoeg

De partij waar ik mijn stem aan gegeven heb, komt overigens nauwelijks ter sprake in dit topic
Maar dat terzijde

Mocht FvD zijn? Baudet geloofd ook niet dat er ooit dinosauriërs hebben bestaan.
Schokkend, terug naar school.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:32

Ik heb deze keer PvdA gestemd, ik snap alleen niet wat dit er mee te maken heeft? Als het om een kamerlid van de PvdA was gegaan, dan had ik dezelfde mening gehad.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:35

Karl66 schreef:
Ik heb deze keer PvdA gestemd, ik snap alleen niet wat dit er mee te maken heeft? Als het om een kamerlid van de PvdA was gegaan, dan had ik dezelfde mening gehad.

Het heeft nergens mee te maken, en al helemaal niet met dat van D66. Ik was benieuwd omdat je goed op de hoogte bent en imo veel weet over politiek en de partijen. Niets negatiefs dus. :)

BigOne
Berichten: 38415
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:29


Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:46

@Karl,
Je hoeft je niet aangesproken te voelen. Jij reageert altijd in politieke topics. Ik waardeer jouw berichten vaak, maar wat D66 betreft, vind ik jou wel altijd opvallend negatief reageren.
Ik had 2 stemmen dit keer en 1 stem was ook voor PvdA. Ik stem heel vaak PvdA. Dus zo verschillen we niet van mening waarschijnlijk.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:29

Voel ook altijd een soort rancune tegen D66 vanuit Karl. Mag natuurlijk, maar vraag me ook wel af waar die vandaan komt.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:44

Ja, precies. Ik waardeer Karl's berichten ook en denk er vaak hetzelfde over maar juist daarom kan ik die, in mijn ogen atypische felheid, aangaande d66 niet goed plaatsen.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:46

Ik heb helemaal geen rancune tegen D66, maar wat ik veel vaker heb gezegd D66 is cultureel progressief, maar economisch gezien keihard neoliberaal. Vanwege hun culturele progressiviteit worden ze vaak als een linkse partij gezien, maar als je daarom op ze stemt, dan stem je tegelijkertijd op keihard rechts beleid van privatisering, van jezelf kunnen redden en anders moet je maar zorgen dat je je eigen vangnet regelt. een partij die geen enkel probleem met de trickle down economie heeft. Kortom een partij die serieus rechts is als het om de economie gaat. En dan weet ik dat mensen gelijk gaan zeggen dat in hun partijprogramma allemaal hele andere dingen staan, maar als je kijkt wat voor beleid ze steunen en voor welke wetten ze stemmen, dan is dat al sinds paars gewoon puur neoliberaal.

En ben je een voorstander van een neoliberale koers en kies je daarom voor D66. Prima, een weloverwogen keuze, dan moet je dat vooral doen, ook al ben ik het niet eens met die koers. Maar door te flirten met het idee dat ze een linkse partij zijn, omdat ze cultureel progressief zijn, trekken ze heel veel mensen die eigenlijk ook economisch links denken en D66 als een linkse partij zien. En dat is wat ik tegen heb op D66, ze tonen een heel mooi bewogen gezicht, trekken daar kiezers mee, maar hebben de afgelopen decennia zich in de praktijk alleen maar economisch kneiterrechts beleid gesteund. En dat is de reden waarom ik het beeld van die partij probeer te nuanceren. Maar nuanceren is echt wat anders dan rancune.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:50

Ze zijn sociaal liberaal, dat zegt de partij zelf en ik kan me daar ook helemaal in vinden. Ik word verder niet zo koud of warm van termen als links of rechts.

Maar waarom reageer je dan zo fel als je aan het 'nuanceren' bent?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:09

Ze kunnen zich wel sociaal noemen, maar dat zijn ze niet. Ze zijn cultureel progressief en dat is echt iets anders dan sociaal. Een sociale partij komt op voor de zwakkeren in de maatschappij en D66 doet precies het tegenovergestelde. D66 is progressief liberaal, niet sociaal liberaal.

En dat is dus precies wat ik fout vindt aan D66, het geflirt met sociaal om stemmen te trekken en daarna daarna een keihard neoliberaal beleid te voeren. Ik vind dat kiezersbedrog en blijf dus tamboureren hoe neoliberaal ze werkelijk zijn.

En wat mij betreft heeft hoe ze met seksuele intimidatie omgaan hier ook een link mee. Via marketing zijn ze heel goed in staat een heel mooi beeld van zichzelf neer te zetten, terwijl ze in de praktijk echt ander gedrag laten zien.

Ik vind dat D66 teveel met zijn eigen marketing bezig is, terwijl ik van ze verwacht dat ze in plaats daarvan met de werkelijke problemen in ons land bezig moeten zijn.

Edit: Als ik het over nuanceren heb, dan heb ik het dus over nuanceren van het mooie plaatje wat ze ons voorschotelen.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:12

Shaggy09 schreef:
Ze zijn sociaal liberaal, dat zegt de partij zelf en ik kan me daar ook helemaal in vinden. Ik word verder niet zo koud of warm van termen als links of rechts.

Maar waarom reageer je dan zo fel als je aan het 'nuanceren' bent?


Ik zie mezelf als sociaal liberaal progressief :D

Er zijn natuurlijk altijd punten van een partij die je belangrijk en minder belangrijk vindt.

Soms geeft het één de doorslag en soms het andere standpunt.

In de SGP/CDA-gemeente waar ik nu woon, stem ik sowieso liberaal. :D

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:19

Karl66 schreef:
Ze kunnen zich wel sociaal noemen, maar dat zijn ze niet. Ze zijn cultureel progressief en dat is echt iets anders dan sociaal. Een sociale partij komt op voor de zwakkeren in de maatschappij en D66 doet precies het tegenovergestelde. D66 is progressief liberaal, niet sociaal liberaal.

En dat is dus precies wat ik fout vindt aan D66, het geflirt met sociaal om stemmen te trekken en daarna daarna een keihard neoliberaal beleid te voeren. Ik vind dat kiezersbedrog en blijf dus tamboureren hoe neoliberaal ze werkelijk zijn.

En wat mij betreft heeft hoe ze met seksuele intimidatie omgaan hier ook een link mee. Via marketing zijn ze heel goed in staat een heel mooi beeld van zichzelf neer te zetten, terwijl ze in de praktijk echt ander gedrag laten zien.

Ik vind dat D66 teveel met zijn eigen marketing bezig is, terwijl ik van ze verwacht dat ze in plaats daarvan met de werkelijke problemen in ons land bezig moeten zijn.

Edit: Als ik het over nuanceren heb, dan heb ik het dus over nuanceren van het mooie plaatje wat ze ons voorschotelen.


Ik ben het daar niet mee eens. D66 is een partij die vrij in het midden staat, wellicht wat rechts georiënteerd op sommige vlakken, op andere vlakken weer links georiënteerd. Het is dan dus op zich niet raar dat mensen een eigen invulling eraan gaan geven. Vergeleken met de SP is het inderdaad een rechtse partij, vergeleken met de FvD is het een linkse partij. Of (s)links zoals zijne aanhangers het weleens noemen. :+

Daarnaast zijn ze wel degelijk sociaal op bepaalde vlakken. Er staan genoeg sociale standpunten in het programma en er is altijd nog ruimte voor verbetering, en ik denk dat met mevrouw Kaag het zeker niet liberaler zal worden, eerder integendeel.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:20

bigone schreef:
Wanneer D66 goed onderzoek had gedaan naar Smeets hadden ze hem waarschijnlijk helemaal niet op de lijst gezet, voor zover antecedenten onderzoek, geen strafbare feiten maar toch:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/1537600/O ... ub-Martijn


Je kan iemand niet veroordelen dat hij een pedofiel bijstaat als advocaat.
Kijk eens wat Hiddema allemaal niet verdedigd heeft in zijn lange carrière als advocaat?

De ondertekening van de brief vind ik discutabel, er zijn ook caberatiers en journalisten die de brief hebben ondertekend.
Ik weet de motivatie voor de ondertekening niet.
Zelf zou ik nooit zo'n brief tekenen.

Alles bij elkaar opgeteld, moeten er wel bellen gaan rinkelen.
Maar misschien hebben zij hun oordeel laten vertroebelen omdat hij advocaat is bij een gerenommeerd kantoor en tevens homoseksueel. Meer diversiteit ;)

Goede post Shaggy09!

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:47

bigone schreef:
ravellie schreef:
Gelukkig hebben jullie daar totaal geen last van :+

Over 'dikke vette onzin' gesproken....die reactie zegt alweer genoeg

De partij waar ik mijn stem aan gegeven heb, komt overigens nauwelijks ter sprake in dit topic
Maar dat terzijde

Mocht FvD zijn? Baudet geloofd ook niet dat er ooit dinosauriërs hebben bestaan.
Schokkend, terug naar school.


Nope
Maar goed
Jouw reactie draagt bij aan.....wat?

Janneke2

Berichten: 22867
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:30

Ik vind het ingewikkeld dat een advocaat tegelijkertijd een petitie aan de rechtbank ondertekent als gewone burger (en samen met andere gewone burgers).
Wat er exact in deze petitie stond weet ik niet.

Ik heb NUL moeite met het advocaat zijn voor Martijn U., Willem H., Radouan T. of Marc du T.
Dat is gewoon een kwestie van westerse beschaving. Iedere verdachte heeft recht op een eerlijk proces en dus juridische bijstand. (Het komt al voor in de 18e eeuwse verklaring van de rechten van de mens, maar is veel ouder.)

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:55

@Shaggy09, D66 is economisch rechts en cultureel links, maar dat middelt elkaar niet uit, waardoor het opeens een middenpartij wordt. Als je op sommige punten economisch rechts bent en op andere links en op sommige punten cultureel rechts bent en op andere links, dan kan je nog zeggen dat die economische punten elkaar uitmiddelen, waardoor je in het midden terecht komt. Idem dito voor cultureel links en rechts.

Maar economisch rechtse standpunten kunnen natuurlijk nooit cultureel linkse standpunten uitmiddelen of omgekeerd. Dan ben je gewoon economisch rechts en cultureel links of progressief wat ik daarvoor een betere term vindt.

Maar als je voor een participatiesamenleving bent, voor flexibilisering van de arbeidsmarkt bent, voor concurrentie in de zorg, voor privatisering, dan ben je gewoon economisch rechts.

Als je vindt dat speciaal onderwijs afgeschaft moet worden, want dat zou beter zijn voor de kinderen, terwijl het enige houtsnijdende argument voor afschaffing doodordinaire bezuiniging is. Als jij voor arbeidsparticipatie van mensen met een beperking bent, want dan doen ze mee in de maatschappij, terwijl het enige houtsnijdende argument voor afschaffing doodordinaire bezuiniging is, dan ben je gewoon economisch een keiharde neoliberale partij.

Dan kan je nog zulke mooie marketingverhalen ophangen, maar dan ben je gewoon economisch rechts. En als je als partij de mensen die het hardst door jouw ideeën geraakt wordt probeert te paaien door jezelf veel socialer voor te stellen dan je bent, dan wordt het hoog tijd dat mensen dat mooie verhaaltje nuanceren met wat feiten hoe ze zich in de praktijk gedragen.

Als jij, om het bij een voorbeeld te houden, op D66 stemt omdat je een groot voorstander van de afschaffing van speciaal onderwijs bent. Prima, ik zal met alle liefde de discussie met je aangaan omdat ik er anders over denk, maar dat is een keuze die je kan maken. Maar als je op D66 stemt omdat je tegen de afschaffing van speciaal onderwijs bent en dus op de "onderwijs" partij stemt, dan ben je dus voorgelogen met een mooi verhaal, dat in de praktijk niet klopt.

Dat is namelijk aldoor het marketingpraatje van D66, dat ze een middenpartij zijn. Maar dat is D66 niet, dat is een progressief rechtse partij. En progressief rechts is geen midden want progressief en rechts middelt elkaar niet uit.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 01:31

Bij mijn weten blijft het toch een ‘middenpartij’
‘Marketingsverhalen’ doen daar verder geen toevoeging aan. Iedere partij doet daar immers zijn stinkende best in.

Afbeelding


Overigens, ik stem niet op deze partij omdat het een onderwijspartij is. Ik ben het niet met alles eens, dat is nou eenmaal niet mogelijk. Maar álle partijen vertellen dingen die ze niet waarmaken. Ga nou niet doen alsof D66 de grote boze wolf is die als enige niet ieder punt nakomt van wat zij beloven te geven. Ik vind D66 op veel punten veelzijdig en dat mis ik bij veel partijen.

Ik heb trouwens niets terug kunnen vinden over dat speciaal onderwijs. Heb je daar een bron van?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:32

Over speciaal onderwijs staat letterlijk in hun onderwijsvisie, even een klein stukje daaruit:

Citaat:
Onderzoek toont aan dat kinderen met een beperking die naar een reguliere school gaan meer, beter en sneller leren. Ze hebben een grotere kans op het vinden van een baan en hebben een rijker sociaal leven.


Het probleem is alleen dat ouders en docenten in het speciaal onderwijs echt wel beter weten. Het merendeel van de kinderen past niet in het reguliere onderwijs, ze zijn ongelukkig, komen thuis te zitten, leren slechter, leren minder, voelen zich een buitenbeentje. Het is gewoon een verkapte bezuiniging over de ruggen van de zwaksten in de samenleving. Maar het past prima in hun liberale gedachtengoed dat iedereen voor zichzelf moet leren zorgen.

Toen ik gisteravond de hond uitliet, dacht nog na over waarom ik zo'n probleem met D66 heb en ik realiseerde me dat het verder ging dan alleen maar het met een mooi marketingverhaal verhullen dat ze in de kern een neoliberale partij zijn.

Nederland is één van de geweldigste landen ter wereld om te wonen. We mogen echt met z'n allen dankbaar zijn dat we hier geboren en opgegroeid zijn. En het grootste gevaar voor Nederland is niet dat we straks door de PVV en FvD bestuurd worden, dat zijn en blijven partijen in de marge, die een klein deel van de bevolking vertegenwoordigen, waarbij hun kiezers ook nog eens heel hard weglopen als ze wel verantwoordelijkheid gaan nemen.
Het grootste gevaar voor Nederland is de neoliberalisering, een weg die we al ingeslagen zijn sinds paars. Dit is een pad waar we met de VVD en vooral D66, die al vanaf paars de ideologische aanjager van het neoliberalisme is, al op zitten. En als je kijkt waar dat pad eindigt, dan kan je naar het VK en de VS kijken. Bedrijven die beschermd worden door de politiek ten koste van burgers. Een bevolking die weliswaar rijker wordt, maar met een extreem scheve verdeling. Het zijn landen waarbij de onderkant van de samenleving verarmt, waar de middenklasse verdwijnt richting de onderkant van de samenleving, maar waar dat gecompenseerd en vertekend wordt door een gigantische groei aan de bovenkant van de markt waar de mensen extreem veel rijker zijn geworden. D66 is een partij van en voor mensen die aan de goede kant van de lijn staan als het om de welvaartsverdeling staan. En dan is zelfontplooiing, zelfbeschikking, de vrijheid om je eigen keuzes te maken een groot goed. Maar dat komt altijd met een groep die daar niet toe in staat is en dus bescherming nodig heeft.

Als je een leuk en dik bovenmodaal inkomen verdient als ZZP-er in de vrije markt als bijvoorbeeld een zelfstandig managementtrainer, dan zit je niet te wachten op allerlei regels die het jou moeilijker maken om te doen wat je leuk vindt en goed kan. Alleen diezelfde regels waar jij niet op zit te wachten hebben een ZZP postbezorger of deliveroo bezorger wel nodig, die in een ZZP-rol worden gedwongen wel nodig om zich te beschermen tegen bedrijven die veel machtiger zijn dan zij. D66 is in de eerste plaats een partij van en voor die eerste groep mensen. En natuurlijk vinden zij ook dat de mensen aan de onderkant van de markt beschermd moeten worden, alleen niet ten koste van hun eigen ontplooiingskansen. En dat is dus in mijn ogen het probleem met D66, omdat zij profiteren van de kansen die het neoliberalisme biedt, vinden ze dat andere mensen die kansen ook maar moeten grijpen en als ze het niet doen, dan is dat hun probleem.

En dan kan je wel zeggen dat D66 niks met de republikeinen of Tories heeft en dat er dus niks van klopt en dan heb je gelijk, maar D66 voelt zich wel verwant met bijvoorbeeld de democraten en die hebben de afgelopen jaren ook een keihard neoliberaal beleid uitgevoerd.

En dit beleid is in mijn ogen echt een gevaar voor de welvaart en vooral het welzijn van Nederland.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:55

Mooie post Karl en een waar ik het mee eens ben. Ik ben een enorme fan van oa progressieve standpunt van D66 ivm levensbeëindiging. Ik vind dit heel belangrijk en hoop enorm dat ik tegen die tijd de keus zelf mag maken. Ook op het gebied van abortus, vrouwenrechten etc sluit de partij 100% aan op mijn denkbeelden.

Toch zal ik nooit D66 stemmen

Economisch gezien sluit D66 juist absoluut niet aan. Ik vind het denkbeeld dat het "je eigen schuld is" als je "arm" bent, zo enorm stuitend.

Als voorbeeld: ik kan erg goed leren, pas prima in het onderwijssysteem in NL, ben goed in examens maken. Dus goede opleiding, goede baan, mooi inkomen. Maar werk ik daar nou zo hard voor? Nee! Er zijn tig mensen die veel meer moeten knokken, harder werken maar nooit op mijn inkomensniveau gaan komen.

Is dat eerlijk? Nee natuurlijk niet. Daarom ben ik blij dat ik in NL woon. Blij dat ik belasting betaal. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee om meer belasting te betalen

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:08

Karl66 schreef:
Over speciaal onderwijs staat letterlijk in hun onderwijsvisie, even een klein stukje daaruit:

Citaat:
Onderzoek toont aan dat kinderen met een beperking die naar een reguliere school gaan meer, beter en sneller leren. Ze hebben een grotere kans op het vinden van een baan en hebben een rijker sociaal leven.


Het probleem is alleen dat ouders en docenten in het speciaal onderwijs echt wel beter weten. Het merendeel van de kinderen past niet in het reguliere onderwijs, ze zijn ongelukkig, komen thuis te zitten, leren slechter, leren minder, voelen zich een buitenbeentje. Het is gewoon een verkapte bezuiniging over de ruggen van de zwaksten in de samenleving. Maar het past prima in hun liberale gedachtengoed dat iedereen voor zichzelf moet leren zorgen.

Toen ik gisteravond de hond uitliet, dacht nog na over waarom ik zo'n probleem met D66 heb en ik realiseerde me dat het verder ging dan alleen maar het met een mooi marketingverhaal verhullen dat ze in de kern een neoliberale partij zijn.

Nederland is één van de geweldigste landen ter wereld om te wonen. We mogen echt met z'n allen dankbaar zijn dat we hier geboren en opgegroeid zijn. En het grootste gevaar voor Nederland is niet dat we straks door de PVV en FvD bestuurd worden, dat zijn en blijven partijen in de marge, die een klein deel van de bevolking vertegenwoordigen, waarbij hun kiezers ook nog eens heel hard weglopen als ze wel verantwoordelijkheid gaan nemen.
Het grootste gevaar voor Nederland is de neoliberalisering, een weg die we al ingeslagen zijn sinds paars. Dit is een pad waar we met de VVD en vooral D66, die al vanaf paars de ideologische aanjager van het neoliberalisme is, al op zitten. En als je kijkt waar dat pad eindigt, dan kan je naar het VK en de VS kijken. Bedrijven die beschermd worden door de politiek ten koste van burgers. Een bevolking die weliswaar rijker wordt, maar met een extreem scheve verdeling. Het zijn landen waarbij de onderkant van de samenleving verarmt, waar de middenklasse verdwijnt richting de onderkant van de samenleving, maar waar dat gecompenseerd en vertekend wordt door een gigantische groei aan de bovenkant van de markt waar de mensen extreem veel rijker zijn geworden. D66 is een partij van en voor mensen die aan de goede kant van de lijn staan als het om de welvaartsverdeling staan. En dan is zelfontplooiing, zelfbeschikking, de vrijheid om je eigen keuzes te maken een groot goed. Maar dat komt altijd met een groep die daar niet toe in staat is en dus bescherming nodig heeft.

Als je een leuk en dik bovenmodaal inkomen verdient als ZZP-er in de vrije markt als bijvoorbeeld een zelfstandig managementtrainer, dan zit je niet te wachten op allerlei regels die het jou moeilijker maken om te doen wat je leuk vindt en goed kan. Alleen diezelfde regels waar jij niet op zit te wachten hebben een ZZP postbezorger of deliveroo bezorger wel nodig, die in een ZZP-rol worden gedwongen wel nodig om zich te beschermen tegen bedrijven die veel machtiger zijn dan zij. D66 is in de eerste plaats een partij van en voor die eerste groep mensen. En natuurlijk vinden zij ook dat de mensen aan de onderkant van de markt beschermd moeten worden, alleen niet ten koste van hun eigen ontplooiingskansen. En dat is dus in mijn ogen het probleem met D66, omdat zij profiteren van de kansen die het neoliberalisme biedt, vinden ze dat andere mensen die kansen ook maar moeten grijpen en als ze het niet doen, dan is dat hun probleem.

En dan kan je wel zeggen dat D66 niks met de republikeinen of Tories heeft en dat er dus niks van klopt en dan heb je gelijk, maar D66 voelt zich wel verwant met bijvoorbeeld de democraten en die hebben de afgelopen jaren ook een keihard neoliberaal beleid uitgevoerd.

En dit beleid is in mijn ogen echt een gevaar voor de welvaart en vooral het welzijn van Nederland.


echt een hele mooie post karl. Een voorbeeldje van wat je nu al heel erg duidelijk ziet op sociaal economisch gebied vind ik toch wel de woningmarkt. Inmiddels is het al zo dat mensen met een goede redelijk baan geen huis meer kunnen kopen. Daarnaast vraagt de vrije sector de hoofdprijs en veel verheuurders stellen zulke enorme inkomenseisen dat dat voor deze groep ook onbereikbaar is geworden. Voor sociale huur verdienen ze dan weer te veel. en daar zal ik aan toe willen voegen dat ook in de sociale huur sector de problemen met wachtlijsten de pan uit rijzen.
Dit is maar 1 voorbeeld van het feit dat het neo liberale beleid steeds meer slachtoffers maakt.

De gorep van goed verdienende ZZpers die jij noemt die wordt helaas ook steeds kleiner en het verschil tussen nog wel en niet mee komen schuft steeds verder naar omhoog op.